4/2013 WiderScreen 16 (4)
WiderScreen 4/2013: Elokuvalliset pelit – pelilliset elokuvat
Kungfumestarit kuvaputkella – kamppailuelokuvien ja -pelien suhde 1980-luvulla
Artikkelissa tutkimuksen kohteena ovat 1980-luvulla tehdyt, itämaisiin taistelulajeihin perustuvat digitaaliset pelit sekä kamppailuelokuvat: millaista vuorovaikutusta näiden kahden lajityypin välillä voidaan havaita? Tutkimuksen keskeinen viitekehys on remediaatio, jota sovelletaan eri medioiden välillä tapahtuvien uudelleentulkintojen käsittelyyn.
Tero Heikkinen
tutkija
tero.j.heikkinen[a]aalto.fi
Markku Reunanen
lehtori
markku.reunanen[a]aalto.fi
Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu
Scifistiset skriptit, eli pelaa henkesi edestä! Elokuvakerronnan pelillinen järjestyminen elokuvassa Cube – kuutio
Artikkelissa käsitellään pelillisyyttä scifi-elokuvassa. Erityisenä tarkastelun kohteena on Cube – kuutio (Cube, 1997), jota analysoidaan skriptin käsitteen avulla. Mitä peli elokuvien mukaan merkitsee ja millä ehdoilla pelillisyyden käsittely on elokuvallisessa kontekstissa kiinnostavaa tai tärkeää?
Tanja Sihvonen
postdoc-tutkija
TRIM, Tampereen yliopisto
hope.tanja[a]gmail.com
Leikkaus ja kameratyö pelikerronnan välineinä
Peliteollisuudessa ja -kulttuurissa puhutaan usein, että digitaaliset pelit ja elokuvat jakavat monia kerronnallisia ja taiteellisia piirteitä. Väitteeseen on kuitenkin syytä suhtautua myös kriittisesti ja kyseenalaistaa, mihin rinnastus perustuu. Artikkelissa tarkastellaan, mitä eroja ja yhteneväisyyksiä toimintaseikkailupelien kuvakerronnalla on elokuvaleikkaukseen ja kameratyöskentelyyn.
Jaakko Kemppainen
Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, Medialaboratorio
jaakko.s.kemppainen[a]aalto.fi
Kuka murhasi John F. Kennedyn? Sanomalehtiartikkelin pelillistäminen
Pelillisyydellä tai pelinomaisuudella tarkoitetaan peleistä tuttujen tekniikoiden lisäämistä sovelluksiin, tilanteisiin tai toimintaan, joissa niitä ei perinteisesti ole käytetty. Pelillistäminen on terminä uusi, vaikka lähes jokainen on siihen käytännössä tutustunut. Katsaus käsittelee pelillistämistä esimerkkitapauksen voimin: sanomalehtiaukeamastakin on pelialustaksi.
Aliisa ja Tuomas Sinkkonen
Digitaalinen kulttuuri
Turun yliopisto
aetapi[a]utu.fi
tsjsin[a]utu.fi
Kaivattu perusteos kritiikistä
Martta Heikkilän toimittama Taidekritiikin perusteet on ensimmäinen suomalainen kritiikkiä kokonaisvaltaisesti käsittelevä perusteos.
Juha Rosenqvist
vastaava toimittaja
Film-O-Holic.com
juha[a]film-o-holic.com
Niskalenkki verkosta
Otteita verkosta -teos tuo tarkasteltavaksi laajan valikoiman erilaisia lähestymiskulmia tutkimusmetodeihin.
Johannes Koski
Digitaalinen kulttuuri
Turun yliopisto
johannes.koski[a]utu.fi