2003/2-3 Digitaaliset pelit ja elokuva

WiderScreen 2-3/2003 - Digitaaliset pelit ja elokuva

kuva: Jokke Ihalainen

Numeron toimittajana Petri Saarikoski.

pääkirjoitus

pääkirjoitus

artikkelit

Mikrosukupolven kansanedustaja
- Jyrki J.J. Kasvin haastattelu
Petri Saarikoski (toimittaja)
"Tuore kansanedustaja Jyrki J.J. Kasvi tunnetaan Suomen siteeratuimpana tietokonepeliasiantuntija. Viime vuosina hän on osallistunut ahkerasti digitaalisten pelien haittavaikutuksista käytyyn vilkkaaseen julkisuuskeskusteluun. Vuosien kokemuksen perusteella Kasvi vakuuttaa, että peliharrastus ei kasvata ongelmanuoria, mutta korostaa myös tiettyjen kieltojen ja rajoitusten merkitystä. Kasvin asiantuntemusta on käytetty nykyistä pelien ikärajajärjestelmää sorvattaessa."

Hyötypelien kaptologia
Sonja Kangas
"Hyötytarkoituksiin suunnitellut pelit ovat kiinnostava elektronisten pelien alaryhmä, koska ne lähtökohtaisesti yhdistävät eri oppialojen osaamista ja samalla kyseenalaistavat pelin määrityksen. Niiden soveltaminen toiminnallisena tyylinä muihin elämänalueisiin, kuten oppimiseen, markkinointiin ja tiedonvälitykseen herättää kiinnostavia mahdollisuuksia."

Huvia hyödyn avuksi jo 1950-luvulla
- Nim-pelin rakentaminen ja käyttö Suomessa
Petri Paju
"Tarkastelun kohteena on erityisesti Nim-pelikone, joka rakennettiin Suomen ensimmäiseksi tarkoitetun ESKO-tietokoneen ohella. Kirjoittamiseni taustalla on ajatus siitä, että ehkä tietotekniikka-alan nykyinen kokeellisuus ja leikkimielisyys juontaa kauemmas kuin on yleisesti tultu ajatelleeksi."

Liike, paikka, havainto
- mobiili kuvaruutu ja pelaamisen uudet ulottuvuudet
Jussi Parikka
"Mobiilin päätelaitteen, erityisesti kännykän kuvaruututyyppi ja tämän kuvaruututyypin erityinen sovellus, mobiilipeli, tuottavat tietynlaista subjektityyppiä. Haluan eritellä niitä yhtymäkohtia ja eroavaisuuksia, mitä pieni, mutta dynaaminen kuvaruutu tuo tullessaan. Tarkastelen mobiilipelaamisen ympärillä käytyä keskustelua lähinnä mobiilin kuvaruudun näkökulmasta, jolloin haluan korostaa, että mobiilit päätelaitteet mediateknologioina muokkaavat pelikokemuksesta tietynlaista." Liikkeelle vai liikkeestä pois?
- mobiilipelejä luokittelemassa
Jaakko Suominen
"Mobiilipelit näyttäytyvät osana laajempaa mobiiliviihteen kenttää, johon kuuluvat soittoäänet, logot, teksti- ja kuvaviestit sekä erilaiset tekstiviesti- ja viihdepalvelut. Pelien osalta kyse on jälleen lisäarvosta ja laajemmasta tuotekehityksestä, ehkäpä käyttäjätarpeestakin. Matkapuhelimessa puheominaisuuden merkitys on vähentymässä suhteessa muihin toimintoihin. Kännykän nähdään muodostuvan pieneksi liikuteltavaksi viihdekeskukseksi tai monipuoliseksi kommunikointityökaluksi, jossa mobiilipelin merkitys ja määrittely on liikkeessä."

Ja alussa oli virus
- tarkastelussa Paul W. S. Andersonin Resident Evil (2002)
Petteri Halin
"Resident Evil toimi kaikissa kategorioissaan: toimintaa oli mukavasti ja välillä elokuva onnistui luomaan kunnon selkäpiitä kutkuttavia kauhunväreitäkin. Eihän elokuva tarjoa mitään uutta ja ihmeellistä: kaikki nokkeluudet on joko nähty aiemmista vastaisista elokuvista ja tarina on tuttuakin tutumpi samaa nimeä kantavasta video- ja PC-pelisarjasta."

Pelon pelit - tarkastelussa David Fincherin The Game (1997)
Katri Lilja
"The Game on pelielokuva ehkä puhtaimmillaan. Paitsi että se pohjautuu todelliseen peliin, elokuva on niin muodoltaan, sisällöltään kuin mahdollisilta vastaanoton malleiltaankin pelillinen. Elokuvaa on syytetty juonen aukoista. Mutta siinähän juuri on koko jutun juju! Jos kaikki tapahtumat selitettäisiin, olisi varmaa mikä on peliä ja mikä ei. Nyt se on hyvin epävarmaa, ja juuri siihen koko kauheus perustuu."

Jatko-osien matriisi
Juha Rosenqvist
"Jatko-osien turbovaihde lienee jäänyt vähäksi aikaa päälle viihdeteollisuudessa, kun elokuvien ja tietokonepelien samoja kaavoja hyödyntäviä toisintoja lykätään markkinoille huikeaa vauhtia. Elokuvan saralla jatko-osakulttuuria ovat ruokkineet peli- ja sarjakuvafilmatisoinnit, joista saadaan helpolla työstettyä loputtomilta tuntuvat määrät jatko-osia. Vuosia ympäri maailmaa tavaillut sarjakuvat tai räiskintäpelit antavat yleisöodotuksia ajatellen tukevan pohjan tuupata teattereihin elokuvia toistensa perään."

Pahasti aikaansa edellä
- pelielokuvien pioneeri, Steven Lisbergin Tron (1982)
Petri Saarikoski
"Varhaisista pelielokuvista Tron on lähemmän tarkastelun arvoinen paitsi aiheenvalintansa myös sen toteuttamiseen ja markkinoitiin käytettyjen keinojen vuoksi. Kriitikot ja tutkijat ovat kiinnittäneet Troniin yllättävän vähän huomiota, vaikka sitä yleisesti pidetäänkin maailman ensimmäisenä vahvasti tietokonegrafiikkaan perustuvana elokuvana."

kirja

Linnunradan cocktail-opas kyber-kyyppareille
-
Eskelinen, Markku: Kybertekstien narratologia. Digitaalisen kerronnan alkeet.
Jaakko Yli-Juonikas
"Kybertekstien narratologia väittää vaatimattomasti olevansa vain kyberteorian alkeiden esittely. Kuitenkin Eskelinen on saanut mahdutetuksi suppeaan tilaan hämmästyttävän moniulotteisen ja idearikkaan narratologisen kokonaisjärjestelmän."