Call for Papers

WiderScreen 28 (1) 2025: Popcornit esiin! Viihteellistyvän mediayhteiskunnan haasteet

See English version below

Toimittajat: Pauliina Tuomi sptuom [a] utu.fi; Jenna Peltonen jehelin [a] utu.fi; Petri Saarikoski petsaari [a] utu.fi


Viihteellinen mediakulttuuri on tulvillaan sisältöjä, jotka pyrkivät synnyttämään kuluttajassa tunteellisia reaktioita. Affektiivisilla sisällöillä haetaan huomiota ja näkyvyyttä, viihdytetään, sitoutetaan ja pyritään vaikuttamaan ihmisten kulutuspäätöksiin, toimintaan ja mielipiteisiin. Varsinkin provokatiivisissa mediasisällöissä nyky-yhteiskunnan arvoja, normeja ja jopa moraalikäsityksiä ravistellaan. Niitä tuottavat niin mediatalot, instituutiot kuin tavalliset kansalaisetkin.

Ilmiö ei ole uusi, ja sitä on tutkittu eri näkökulmista, erityisesti median, journalismin ja politiikan osalta. Viihteellistymisen verhon taakse kätkeytyvällä toiminnalla voidaan vaikuttaa kansalaisten asenteisiin ja samalla väistää tarkempaa, kriittistä tarkastelua. Nykytutkimuksessa on havaittu, että viihteellistyminen ei koske ainoastaan median tuottamia sisältöjä vaan sen vaikutuksia näkyy kaikkialla yhteiskunnassa, koskivat ne sitten taloutta, politiikkaa tai kulttuuria. Uusimman teknologian (erit. tekoälyn) yhä laajempi käyttö lisää tähän liittyviä haasteita ja myös huolta tulevaisuuden mediayhteiskunnan kehityssuunnasta.

WiderScreenin erikoisnumero “Popcornit esiin! Viihteellistyvän mediayhteiskunnan haasteet“ nostaa esille mediayhteiskunnan viihteellistymisen kaksijakoisuutta  ja käsittelee niin viihteellistymisen ongelmallisuutta kuin sen myötävaikutusta myös positiivisissa muutoksissa.

Numeroon kutsutaan eri alan tutkijoita tarkastelemaan tätä ilmiötä. Juttutarjoukset voivat käsitellä viihteellistymisen eri osa-alueita viihdeteollisuudesta sosiaaliseen mediaan, politiikkaan, instituutioihin ja asiantuntijuuteen. Aiheet voivat koskea esimerkiksi yksittäisiä mediakulttuurin ilmiöitä, laajempia viihdeteollisuuden rakenteita ja käytäntöjä sekä mediahistoriallisia tapaustutkimuksia. Teeman alle voidaan sijoittaa esimerkiksi provokatiivista mediaa, true crime -ilmiötä, sotameemejä, sosiaalisessa mediassa esiintyvää asiantuntijuutta, tiedeviestintää ja aktivismia, vihapuheen viihteellistymistä ja tekoälyn hyödyntämistä mediassa.

Aihetta voi lähestyä esimerkiksi seuraavien tarkentavien kysymysten kautta: 

-Miten viihteellistyminen on muuttanut mediaa, politiikkaa, viihdeteollisuutta, instituutioita ja asiantuntijuutta tai koulu- ja työelämää?
-Miten viihteellistyminen ilmenee mediassa ja yhteiskunnassa?
-Miten viihteellistyminen muuttaa tapojamme tulkita ja ymmärtää maailmaa?
-Miten mediakriittisyys suhteutuu nykypäivän viihteellisyyteen?
-Millaisia eettisiä kysymyksiä viihteellistymiseen liittyy?
-Millaisia positiivisia vaikutuksia viihteellistymisellä voi olla?
-Millaisia haasteita tekoälyn ja viihteen hyödyntämiseen liittyy?
-Miten mediajulkisuus on muuttunut viihteellistymisen myötä?
-Miten viihteellistyminen ilmenee median eri tuotantomuodoissa ja -tavoissa?
-Mitä ovat viihteellistymisen vaikutustekijät, toimijat ja motiivit?

Erikoisnumero on kaksikielinen (suomi / englanti). Vertaisarvioitavien tutkimusartikkelien (4000–7000 sanaa) lisäksi numeroon voi tarjota myös lyhyempiä tutkimuskatsauksia, esseitä, haastatteluja, arvioita ja kolumneja. Verkkoalusta mahdollistaa myös erilaisten audiovisuaalisten esitysten julkaisun. Tarkemmat kirjoitusohjeet ja lisätietoa julkaisukäytännöistä: http://widerscreen.fi/instructions/ 

Aikataulu

Lähetä juttutarjouksesi tiivistelmä (300–500 sanaa) erikoisnumeron toimitussihteerille (toimitussihteeri@widerscreen.fi) tai suoraan toimittajille 1.10.2024 mennessä. Ilmoitus hyväksynnästä lähetetään kirjoittajille 8.10.2024 mennessä. Ensimmäiset versiot vertaisarviointiin menevistä käsikirjoituksista lähetettävä 10.1.2025 mennessä. Muut kuin vertaisarviointiin menevät käsikirjoitukset palautetaan viimeistään 25.4.2025.

Julkaisu: kesäkuu 2025

Numeron pohjana toimivat tutkimustulokset, joita saatiin Turun yliopiston digitaalisen kulttuurin koordinoimassa ja vuosina 2022-2024 toimineessa tutkimushankkeessa Synkkä leikki – mediakriittisyys viihteellistyvässä yhteiskunnassa (rahoitus: Suomen Kulttuurirahaston Satakunnan maakuntarahasto, Kärkihanke)

Numero on samalla temaattista jatkoa WiderScreen -verkkolehdessä vuonna 2018 julkaistulle ”Inhokki – The Dislikey” -teemanumerolle, jossa käsiteltiin provokatiivista mediakulttuuria ja sen herättämiä, voimakkaita tunteita

WiderScreen 28 (1) 2025: Get the Popcorn Ready! The Challenges of Entertainmentization in a Mediated Society

Editors: Pauliina Tuomi sptuom [a] utu.fi; Jenna Peltonen jehelin [a] utu.fi; Petri Saarikoski petsaari [a] utu.fi

The entertainment-driven media culture is full of content intended to provoke emotional responses from the audience. Provocative media content often challenges societal values, norms, and even moral concepts. Affective content is designed to capture attention, entertain, engage, and influence people’s consumer choices, actions, and opinions. Such content is created by media companies, institutions, as well as ordinary citizens.

This phenomenon itself is not new and has been studied from various perspectives, such as media, journalism, and politics. Under the guise of entertainment, public attitudes can be influenced, while often evading critical evaluation. Recent research has shown that entertainmentization affects not just media content but has a broad impact across society, touching upon economics, politics, and culture. The increasing use of cutting-edge technology (especially artificial intelligence) adds further challenges and concerns about the future direction of the mediatized society.

This special issue of WiderScreen, titled “Get the Popcorn Ready! The Challenges of Entertainmentization in a Mediated Society,” highlights the dual nature of entertainmentization. The issue examines both the problematic aspects and the potential positive impacts of the phenomenon.

We invite researchers to explore this phenomenon and contribute to our special issue. Submissions can address different aspects of entertainmentization, such as entertainment industry, social media, politics, institutions, and expertise. Topics might include specific phenomena in media culture, broader structures and practices of the entertainment industry, media history, as well as case studies. Examples of possible themes include provocative media, the true crime phenomenon, war memes, science communication, expertise and activism on social media, hate speech and the use of AI in media.

The topic can be approached through questions such as:

-How has entertainmentization changed media, politics, the entertainment industry, institutions and expertise, or educational and work life?
-How does entertainmentization manifest in media and society?
-How does entertainmentization alter our ways of interpreting and understanding the world?
-How does media literacy relate to today’s entertainment landscape?
-What ethical issues are associated with entertainmentization?
-What positive effects can entertainmentization have?
-What challenges are associated with the use of AI?
-How has media publicity changed with the rise of entertainmentization?
-How does entertainmentization appear in different forms and modes of media production?
-What are the influencing factors, actors, and motives of entertainmentization?

This issue of WiderScreen is bilingual (Finnish / English). In addition to peer-reviewed research articles (4,000–7,000 words), we welcome shorter review articles, book reviews, essays, interviews, and columns on the subject. The journal’s virtual platform also allows the publication of audiovisual materials.

Deadlines

Please submit your abstract (300–500 words) to the subeditor (toimitussihteeri@widerscreen.fi) or to the editors of the special issue by October 1, 2024. Authors will be informed of acceptance by October 8, 2024.

Manuscripts should be submitted for peer review by January 10, 2025. Manuscripts not undergoing peer review should be handed in by April 25, 2025.

Publication: June 2025

This issue is based on the project Dark Play – Media Literacy in a Mediatized Society (2022–2024), coordinated by the Digital Culture program at the University of Turku. The project has been funded by the Satakunta Regional Fund of the Finnish Cultural Foundation.

This issue is also a thematic continuation of the 2018 special issue ”Inhokki – The Dislikey” that focused on provocative media culture.