Elokuvamusiikki ja elokuvien äänimaisema – Film Music and Cinematic Soundscapes
Pääkirjoitus
WiderScreenin vuoden 2016 viimeinen teemanumero ”Elokuvamusiikki ja elokuvien äänimaisema – Film Music and Cinematic Soundscapes” syntyi tarpeesta tarkastella poikkitieteellisesti elokuvan, äänimaiseman ja musiikin monipolvista vuorovaikutusta. Numerossa valitut artikkelit ja katsaukset edustavat digitaalisen kulttuurin, musiikkitieteen ja elokuvatutkimuksen oppialoja.
Kimi Kärki | Vastaava toimittaja (Editor) | Kulttuurihistoria (Cultural History) | International Institute for Popular Music (IIPC) | Turun yliopisto (University of Turku)
Petri Saarikoski | Päätoimittaja (Editor in Chief) | Digitaalinen kulttuuri (Digital Culture) | Turun yliopisto (University of Turku)
Dismembering Body and Voice: Raúl Ruiz’s Mammame and the Critique of Cinematic Dualism
Peer-reviewed article
Mammame constitutes a cinematic exploration that disarticulates the apparently natural synchronic link between sound-track and image-track, subverting a kind of dualism that presupposes the preeminence of logos or spoken discourse over moving bodies on screen.
Laura Jordán González
lfjordan [a] uc.cl
PhD. Lecturer
Instituto de Estética
Pontificia Universidad Católica de Chile
Nicolas Lema Habash
Nicolas.Lema-Habash [a] malix.univ-paris1.fr
Doctoral candidate in Philosophy.
Centre d’histoire des systèmes de pensée moderne
University of Paris 1, Panthéon-Sorbonne
Musiikki kasvun, muistamisen ja tuhoavan läsnäolon merkkinä. J.S. Bachin Goldberg-variaatioiden merkitys Hannibal Lecterin fiktiivisen hahmon rakentumisessa
Vertaisarvioitu artikkeli
Glenn Gouldin pianonsoitto leviää audiovisuaalisessa kulttuurissa yllättäviin paikkoihin ja käyttöyhteyksiin – esimerkiksi kauhuelokuviin. Tämä artikkeli käsittelee sitä, minkälaisia merkityksiä tämä prosessi on saanut aikaan paitsi välittömissä audiovisuaalisissa yhteyksissään osana Hannibal Lecter -elokuvia, mutta myös Gouldin julkisuuskuvassa ja kuolemanjälkeisessä elämässä osana musiikki/populaari-kulttuuria.
Markus Mantere
markus.mantere [a] uniarts.fi
FT, Dos., yliopistotutkija
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
DocMus-yksikkö
The Spanish Cinema Soundtrack in the 1940s: Songs for a New Regime
Peer-reviewed article
Spanish cinema of the 1940s has generated growing interest in recent years for musicologists as well as film scholars. In this paper I propose a brief approach to prominent song genres that defined Spanish cinema in the early years of the Franco regime.
Laura Miranda
mirandalaura [a] uniovi.es
PhD
Art History and Musicology Department
Universidad de Oviedo
Raiskaava ja vainoava musiikki. Vainoaminen off-screen-raiskauksena ja akusmatisoitu vainoaja-raiskaaja elokuvassa Hirveä kosto
Vertaisarvioitu artikkeli
Hirveä kosto -elokuvassa kuullaan raiskaavaa ja vainoavaa musiikkia. Musiikki tekee vainoaja-raiskaajasta akusmaattisen hahmon, joka operoi vahvasti raiskausmyyttien läpitunkemassa kulttuurissa.
Sini Mononen
siinmo [a] utu.fi
FM, jatko-opiskelija
Musiikkitiede
Turun yliopisto
Goblin King in Labyrinth: An audio-visual close reading of the songs by David Bowie
Vertaisarvioitu artikkeli
This article aspires both to position Labyrinth (1986) in the career of David Bowie and question his role in it. In addition, audio-visual analyses of Bowie’s songs seek to reveal hidden themes.
Sanna Qvick
sanqvi [a] utu.fi
Doctoral Student
Musicology
University of Turku
Elokuvamusiikin narratiiviset merkitykset: tarkastelussa Rocky ja The Karate Kid
Katsaus
Elokuvamusiikki usein mielletään pelkäksi taustavaikuttajaksi, mutta todellisuudessa sillä on myös paljon tarinankerronnallisia eli narratiivisia tekijöitä. Katsauksessa kyseistä aihetta pohditaan kahden klassisen Hollywoodin urheiludraamaelokuvan kautta. Miten elokuvamusiikki voi kertoa tarinaa katsojille?
Heikki Rosenholm
hepero [a] utu.fi
HuK
Kulttuuriperinnön tutkimus
Turun yliopisto
Musiikki nostalgisena ja kerronnallisena tekijänä Hotline Miami -videopelissä
Katsaus
Useimpien elokuvien tapaan myös videopeleissä käytetään musiikkia, ääniefektejä ja ylipäätään äänimaisemaa tunnelman luomisessa sekä kerronnallisena tehokeinona. Katsauksessa tarkastellaan tapaustutkimuksena nopeasykkeistä Hotline Miami -videopeliä (2012), jossa tunnelmallinen 1980-luvun nostalgia nousee tärkeään rooliin.
Olli Lehtonen
olaale [a] utu.fi
HuK
Musiikkitiede
Turun yliopisto
Janne Virtanen
janne.m.virtanen [a] tut.fi
Projektitutkija
Tietotekniikan laitos
Tampereen teknillinen yliopisto
Kultaa ja ekstaaseja: Maestro Ennio Morriconen konsertti Helsingin Hartwall-areenalla 30.11.2016
Arvio
Säveltäjälegenda Ennio Morriconen marraskuinen Helsingin-konsertti loppuunmyydyllä Hartwall-areenalla oli tunnelmallinen elämys, joka vei kuulijansa nostalgiamatkalle.
Kimi Kärki
kierka [a] utu.fi
FT
kulttuurihistoria
International Institute for Popular Music (IIPC)
Turun yliopisto
Retrovation – the Concept of a Historical Innovation
Katsaus
The overview introduces various examples of retrovations. A retrovation is an innovation that utilizes knowledge concerning the past.
Jaakko Suominen
jaakko.suominen [a] utu.fi
Professor
Digital Culture
University of Turku
Anna Sivula
anna.sivula [a] utu.fi
Professor
Cultural Heritage
University of Turku