Elokuva ja kulttuuriperintö – Johdannoksi
Pääkirjoitus
Kulttuuriperinnön maailmassa elokuvat ovat yhtäältä suojelun, säilyttämisen, museoinnin ja arvottamisen kohteita. Toisaalta elokuvat ovat myös kulttuuriperintökentän aktiivisia toimijoita, jotka tuottavat, ylläpitävät, muuttavat ja asettavat kyseenalaisiksi sekä aineetonta että aineellista kulttuuriperintöä.
Petri Saarikoski | petsaari [a] utu.fi | Päätoimittaja (Editor in Chief) | Yliopistonlehtori (adjunct professor) | Digitaalinen kulttuuri (Digital Culture) | Turun yliopisto (University of Turku)
Anna Sivula | ansivu [a] utu | Toimittaja (Editor) | Professori (professor) | Kulttuuriperinnön tutkimus (Cultural Heritage Studies) | Turun yliopisto (University of Turku)
Building the Post-War Nations – Rome, Open City and Murderers Among Us as Part of the Cultural Heritage Process
Peer-reviewed article
The article focuses on the ways in which Roberto Rossellini’s Italian neorealist film Rome, Open City and Wolfgang Staudte’s German rubble film Murderers Among Us can participate in the cultural heritage process and thereby affect the unity of the nation as a cultural heritage community.
Lauri Leikas
lauri.leikas [a] gmail.com
M.A. in Cultural Heritage Studies
Independent Researcher
Superman on the Silver Screen: The Political Ideology of The Man of Tomorrow on Film
Peer-reviewed article
In this article, I examine the political ideology of the Superman films. Through close reading and contextualization, I find elements that represent issues and ideals present that were part contemporary political discourses during the time each film was released.
Janne Salminen
janne.t.salminen [a] helsinki.fi
Doctoral Student
Area and Culture Studies, North American Studies
University of Helsinki
The Fear of Death in Nosferatu – Eine Symphonie des Grauens (1922)
Overview
This overview analyzes the elements regarding the fear of death in a German silent film, Nosferatu – Eine Symphonie des Grauens (1922).
Heikki Rosenholm
hepero [a] utu.fi
Doctoral Student
Cultural Heritage Studies
University of Turku
”Joka kuuseen kurkottaa, se Puupäähän kapsahtaa” – sananlaskut suomalaisen perhe-elokuvan esittämässä arjessa
Katsaus
Tutkimuskatsauksen viitekehyksen muodostavat Pekka Puupää -elokuvat, joissa sananlaskut sijoittuvat 1950-luvun arkiseen elämänmuotoon ja kielenkäyttöön. Katsaus yhdistää folkloristisen sananlaskututkimuksen ja kasvatuksen elokuvan luomassa kontekstissa.
Liisa Granbom-Herranen
lakgra [a] utu.fi
KT, FM (folkloristiikka)
Turun yliopisto
Tositarinoita havumetsien maasta
Katsaus
Kooste tarkastelee historiakulttuurin rakentumista ja television kulttuurisen muistin säilyttämistä Hannu Karpon tv-reportaaseista koostetussa kompilaatioelokuvassa.
Noora Kallioniemi
nmmkal [a] utu.fi
FM, tohtorikoulutettava
Kulttuurihistoria
Turun yliopisto
Sami Hantula
sami.hantula [a] kavi.fi
Arkistoavustaja, RTVA
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti
Kolmen kaupungin kasvot ja rakennettu kulttuuriperintö
Katsaus
Katsaukseni tarkastelee Matti Kassilan dokumenttielokuvaa ”Kolmen kaupungin kasvot” (1963). Kyseessä on Turkuun, Tampereelle ja Helsinkiin kohdistuvan dokumentin representaationäkökulmainen teksti, joka keskittyy erityisesti rakennettuun kulttuuriperintöön ja sen prosessiin.
Timo J. Virtanen
timvir [a] utu.fi
Lehtori
Kansatiede
Turun yliopisto
Elävän kuvan kulttuuriperintö oli pelastettava
Katsaus
Katsauksessa käsitellään vanhojen elokuvien arkistoinnin ja pelastustyön syntyä, vaiheita ja siihen johtavia syitä Suomessa. Toiminnan keskeisemmäksi ja tärkeimmäksi toimijaksi nostetaan vuonna 1957 perustettu Suomen elokuva-arkisto (nykyisin Kansallinen audiovisuaalinen instituutti [KAVI]).
Miia Väinämö
miia.vainamo [a] kavi.fi
Konservaattori / kotimaiset filmikokoelmat
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti
Absurdity in form and matter: the absurd as a central philosophical problem and a genre canon of Fargo series
Overview
The duality of the notion of absurd as philosophical category and as aesthetical genre in this work is explored on the example of Fargo series (2014–): a black comedy–crime drama based on the Academy Award-winning film of the same name (1996).
Alexandra A. Knysheva
alex.knysheva [a] gmail.com
Doctoral student
Institute of Philosophy, Saint Petersburg State University