WiderScreen 18 (3) 2015: Eri- ja samanarvoisuus digitaalisessa maailmassa – Equality and inequality in digital environments

Someen piirretty viiva – johdannoksi

Pääkirjoitus

Havainto verkkoviestinnän kasvavista ongelmista, kuten häiritsevästä trollaamisesta tai aggressiivisesta kielenkäytöstä, on viime vuosina herättänyt laajempaakin keskustelua siitä mihin suuntaan ylipäätään verkkokulttuuri on kehittymässä. Sosiaalisen median läpimurron yhteydessä esitetyt ylioptimistiset ajatukset uuden aikakauden käyttäjäkulttuurin noususta ovat ottaneet merkittävästi takapakkia. Nykyistä verkon mediakulttuuria seuratessa syntyy jopa ajatus, että elämme uuden epätasa-arvon aikaa. Some on jakaantunut riitaisiin kuppikuntiin, toistensa kanssa sotiviin heimoihin tai puskista huuteleviin häiriköihin. Rintamalinjoja muodostuu kiihtyvään tahtiin varsinkin keskusteltaessa erilaisuudesta ja ulkopuolisuudesta – osansa saavat niin maahanmuuttajat, seksuaalivähemmistöt kuin vammaisetkin. Ihmisiä työnnetään väkisin erilaisten kuplien sisään, ja kaikista aiheista on mahdollista saada riita aikaiseksi – ja jotkut jopa toivovat sitä. Sivistys ja suvaitsevaisuus tuntuvat välillä kadonneen tai muuttuneen vähintään epämuodikkaiksi.

Petri Saarikoski | petri.saarikoski [a] utu.fi | Päätoimittaja (Editor in Chief) | Digitaalinen kulttuuri (Digital Culture) | Turun yliopisto (University of Turku)

Riikka Turtiainen | riikka.turtiainen [a] utu.fi | Vastaava toimittaja (Editor) | Digitaalinen kulttuuri (Digital Culture) | Turun yliopisto (University of Turku)

Using Digital Storytelling to Enhance Digital Participation – A Case Study from Tanzania

Vertaisarvioitu artikkeli

The article discusses the potential of Digital Storytelling to enhance digital participation in a developing country context. It presents a case study from Iringa, Tanzania, where a group of young adults created their autobiographical digital stories in a supervised workshop.

Pirita Juppi
pirita.juppi [a] turkuamk.fi
PhD, Principal Lecturer
Arts Academy, Turku University of Applied Sciences

Lelulaatikon rajoja rikkomassa: Tapaus Ken ja samanarvoistuvat nykyleikit

Katsaus

Katsaus käsittelee nykyajan lelukulttuurien monimuotoisuutta leluteollisuuden, median ja leluleikkivän yleisön näkökulmista. Katsauksessa esitelty Ken-nukkeen liittyvä tapaustutkimus tuo esille nykyleikeissä todettavan samanarvoistumisen teeman.

Katriina Heljakka
katriina.heljakka [a] utu.fi
Post doc -tutkija / lelututkija
Turun yliopisto
Ludification and the Emergence of Playful Culture -hanke (LUDIC)

Men’s Soccer? Naisten jalkapallon MM-kisat sosiaalisessa mediassa

Katsaus

Kanadassa pelattiin kesällä 2015 naisten jalkapallon MM-kisat. Urheilutoimijat toivat kisojen aikana esiin naisten urheilemiseen liittyviä eriarvoistavia tekijöitä sosiaalisessa mediassa.

Riikka Turtiainen
riikka.turtiainen [a] utu.fi
FT, yliopistonlehtori, digitaalinen kulttuuri
Turun yliopisto

Onko peleissä homoja? LGBT-hahmojen historia digitaalisissa peleissä

Katsaus

Naishahmojen esittäminen digitaalisissa peleissä on ollut tarkastelun alla jo pidemmän aikaa, mutta ainakin toistaiseksi sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen edustajat ovat peleissä jääneet vähemmälle huomiolle. Katsaus pyrkii valottamaan LGBT-hahmojen hieman hämärän peittoon jäänyttä historiaa niiden alkumetreiltä tähän päivään.

Elina Vaahensalo
elkvaa [a] utu.fi
Digitaalinen kulttuuri
Turun yliopisto

Syrjintä somessa -posterit

Näyttely

Sosiaalisen median syrjintätapauksia esittelevät verkkoposterit on työstetty digitaalisen kulttuurin oppiaineen aineopintojen työpajamuotoisella intensiivikurssilla Syrjintä somessa keväällä 2015.