WiderScreen 16 (1) 2013: You, Me, User

You, Me, User – Introduction / Johdanto

Editorial

WiderScreen volume 1/2013 approaches the user-generated culture, or in other words, multiple situations where culture becomes modified, produced and distributed through everyday practices, social and new media from different perspectives.

WiderScreenin numerossa 1/2013 käyttäjien tuottamalla kulttuurilla viitataan erityisesti tapoihin, joilla sisältöä ja kulttuuria jaetaan, tuotetaan ja/tai muokataan käyttäjien toimesta hyvin moninaisilla tavoilla.

Outi J. Hakola | Editor | University of Helsinki | Finnish Society for Cinema Studies

iDeal machines and iDeal users: Domesticating iPad as a cultural object

Peer-reviewed article

By using iPad as a case study the article addresses the question how the meanings of the device are constructed and negotiated. These discussions are motivated by the need to understand the new piece of technology and to grasp its legitimacy.

Jari Luomanen
School of Social Sciences and Humanities, University of Tampere

Virve Peteri
Science, Technology and Innovation Studies, University of Edinburgh

Materiality of Digital Environments

Peer-reviewed article

Digitalization has created increasing dematerialization of cultural artefacts. Partly because of the dematerialization process the materiality of media artefacts continues to be a theme rarely addressed and therefore remains rather underdeveloped. Our paper aims to show how the dematerialization of cultural artefacts does not inevitably mean less significance for materiality. Rather, new technologies have stimulated new material practices.

Virve Peteri
Science, Technology and Innovation Studies, University of Edinburgh

Jari Luomanen
School of Social Sciences and Humanities, University of Tampere

Pertti Alasuutari
School of Social Sciences and Humanities, University of Tampere

Music in the eyes: Contextual framing and emotional attributions in user-generated content and culture

Peer-reviewed article

This study empirically examines the psychological effects of music in interpreting visual information at the intersection of media produsage and user-generated culture. Here, an online experiment presented visually identical film trailers with two highly unique musical tracks to examine the influence auditory context has on viewers’ impressions of user-generated media.

Rudolf den Hartogh
International Communication and Media program
Erasmus University Rotterdam

Cheng Heng Hsu
International Communication and Media program
Erasmus University Rotterdam

Jacob Groshek
International Communication and Media program
Erasmus University Rotterdam

(Kusen suihkulähteeseen!) Videopelit ja sulkeutuneen ilmaisun taide

Vertaisarvioitu artikkeli

Artikkeli peilaa videopelaamisen ja taiteen suhdetta eri urheilumuotojen taiteellistamista koskevien filosofisten argumenttien kautta. Fokus on näin ollen pelisuorituksissa piilevässä ilmaisupotentiaalissa. Asetelma johtaa kulttuurimuodon vastaanottokokemuksen tarkasteluun, jossa yksinvideopelit havaitaan taiteen näkökulmasta poikkeukselliseksi.

Veli-Matti Karhulahti
Mediatutkimus / Media Studies
Turun yliopisto / University of Turku

Diginatiivit ja käyttäjälähtöinen kulttuuri

Vertaisarvioitu artikkeli

Artikkelissa tarkastellaan keskustelua diginatiiveista käyttäjälähtöisen kulttuurin keskeisinä toimijoina. Vaikka internet ja digitaalinen media on helpottanut omien esitysten luomista ja julkaisua, nuori sukupolvi ei ole yhtenäinen, vaan on omaksunut erilaisia rooleja suhteessa netin käyttöön.

Reijo Kupiainen
Professori (Visuaalisen kulttuurin teoria)
Aalto-yliopisto, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu