WiderScreen 17 (1–2) 2014: Skenet – Scenes

PETSCII

Skenet – Scenes

Pääkirjoitus

WiderScreen 1/2014:n teemana ovat tietokoneharrastajien yhteisöt, joiden juuret ulottuvat 1970- ja 1980-luvun tietokonekulttuuriin: demo-, kräkkeri-, warez- ja chip-skenet. Numeroon sisältyy kuusi vertaisarvioitua tutkimusartikkelia ja kaksi katsausta. — The theme of WiderScreen 1/2014 are computer hobbyist communities that have their roots in the computer culture of the 1970s and 1980s: the demo, cracker, warez and chip music scenes.

Antti Silvast | antti.silvast [a] iki.fi | Toimittaja (Editor)

Markku Reunanen | markku.reunanen [a] aalto.fi | Toimittaja (Editor)

How Those Crackers Became Us Demosceners

Peer-reviewed article

The story about the divergence of the cracker scene and the demoscene has been canonized over the years. In this article, Markku Reunanen takes a fresh look at the story and offers new perspective to the events of the late 1980s and the early 1990s.

Markku Reunanen
markku.reunanen [a] aalto.fi
Lecturer
Aalto University School of Arts and Design

Animation in the Demoscene. From Obfuscation to Category (Or: How to Demonstrate Skills without Adhering to the Real-Time Principle).

Peer-reviewed article

Demoscene productions have often been defined by their real-time nature, as opposed to pre-rendered content. This article deals with the emergence of animation in the context of the demoscene, both as a term, technique and aesthetic artefact over the years.

Doreen Hartmann
doreen [a] alterpolis.net
University of Paderborn
Faculty of Arts and Humanities
Department of Media Studies

Demo Age: New Views

Peer-reviewed article

In this article, Canan Hastik proposes novel visual approaches to demo analysis, inspired by the methods used in cultural analytics.

Canan Hastik
canan [a] hastik.de
Researcher
University of Applied Sciences Darmstadt

Chipmusic, Fakebit and the Discourse of Authenticity in the Chipscene

Peer-reviewed article

In this paper, Marilou Polymeropoulou discusses the notion of authenticity in the chipscene, based on her ethnographic study among chip musicians.

Marilou Polymeropoulou
marilou.polymeropoulou [a] music.ox.ac.uk
State Scholarship Foundation (Greece) Scholar
St. Peter’s College, Faculty of Music, University of Oxford

Four Kilobyte Art

Article

Until now, four kilobyte and other size-limited intros have received little attention from demo researchers. This article, originally written in Finnish, serves as an introduction to 4k intros and their history.

Markku Reunanen
markku.reunanen [a] aalto.fi
Lecturer
Aalto University School of Art and Design

Käsittämättömät koodirivit musiikkina: bytebeat ja demoskenen tekninen kokeellisuus

Katsaus

Bytebeat on tietokonemusiikin ja kokeellisen ohjelmoinnin muoto, jossa musiikkikappale toteutetaan muutamien kymmenien merkkien pituisena ohjelmointikielen lausekkeena. Ville-Matias Heikkilä luo tässä katsauksessa kokonaiskuvan ilmiön synnystä ja erityispiirteistä.

Ville-Matias Heikkilä
viznut [a] low.fi
Päätoimittaja
Skrolli-lehti

Flash-demoskene: Reaaliaikaisten verkkoanimaatioiden esiinnousu ja hiipuminen

Katsaus

Flash-demoskenen historia kytkeytyy kiinteästi internetin ja selainpohjaisen multimedian kehitykseen. Tässä katsauksessa käydään läpi kronologisesti yhteisön eri vaiheita sen synnystä hiipumiseen.

Jaakko Kemppainen
jaakko.s.kemppainen [a] aalto.fi
Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, Medialaboratorio