Vaihtoehtoja mediasuojelupuheelle?
Nuorten ja aikuisten välisestä vuoropuhelusta
kaksisuuntaiseen julkisuuskasvatukseen
Vaikka nuorten mediakompetenssi on
tunnustettu juhlapuheissa ja alan
tutkimuskirjallisuudessa, käytännön mediakasvatustyö
julkisuudessa korostaa usein mediasuojelun näkökulmaa:
lapsia ja nuoria tulee suojella haitallisilta
aineistoilta. Nuorten netinkäyttöön liittyvissä
kysymyksissä julkisuudessa ovat keskeisinä toimijoina
sellaiset organisaatiot, jotka lähestyvät kenttää
perustehtävänsä vuoksi riskiorientoituneesti.
Esimerkiksi Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Pelastakaa
lapset ja Valtion elokuvatarkastamo ovat pyrkineet tuomaan
esiin keskustelua muun muassa lasten ja nuorten suojelusta
väkivaltaisilta tai muuten vahingollisilta viesteiltä.
(1) Myös
journalismilla on sisäsyntyinen taipumus lähestyä
aiheitaan ongelma- ja uhkakeskeisesti.
Ongelmallista ja epäselvää
kysymyksessä median vahingollisista vaikutuksista on
kuitenkin se, ettei ole täysin selvää, mitä
"haitallisilla vaikutuksilla" ja "nuorten
haavoittuvaisuudella" oikeastaan tarkoitetaan (Livingstone
2007, 6). Usein haitallisuudesta puhutaankin
uhkakuvia ja pelkoja paisuttelemalla. Toisaalta mitä
uudempi mediaväline on, sitä herkemmin aikuiset
asettavat lapsille ja nuorille sen käyttöön erilaisia
rajoituksia ja sitä korostuneemmin myös ongelmat ja
riskit nousevat pintaan (Suoranta et al.
2001, 79; Kupiainen et al. 2008, 156).
Ongelmakeskeinen mediakasvatuspuhe on
usein leimallisen aikuislähtöistä. Miten nuoret
asemoidaan mediakasvatuksen kehyksessä? Kuinka lapset ja
nuoret pääsevät itse määrittelemään
mediankäyttönsä tavoitteita ja merkityksiä? Nuorten
laajaa medianlukutaitoa ei vielä osata hyödyntää
luokkahuoneissa, joiden lukutaitoajatusta ohjaavat
vahvasti printtimedian painotukset (Alverman
2002). Internet nähdään villinä ja
anarkistisena viidakkona vailla sääntöjä. Koulussa
niin oma vapaa-aika kuin mediajulkisuus ovat "jossain
tuolla kaukana", ja luokkahuoneen vakiintuneessa
järjestyksessä opettaja asettuu väistämättä
tiedolliseksi auktoriteetiksi. Tämä johtuu osittain muun
muassa tiedon ja valta-asetelmien ruumiillistuneesta
muodosta: esimerkiksi luokkahuoneen visuaalinen järjestys
kätkee sisäänsä olettamuksia osapuolten
"itsestään selvistä" asemista, joista voi
olla vaikea pyristellä irti (Seppänen
2002).
Herkman (2007, 12)
korostaa, että mediasuojelun näkökulman tulee olla
esillä ala-asteikäisten mediakasvatuksessa, mutta sen
tulee väistyä sitä mukaa, kun yksilön oman elämän
hallinta ja siihen liittyvä toiminnallisuus
lisääntyvät murrosiässä 12–15-vuotiaana. Tässä
ikävaiheessa kasvatus voi "toimia myönteisen
minäkuvan rakentamisen apuvälineenä ja auttaa
omaksumaan solidaarisuuteen, tasa-arvoon ja toisten
kunnioittamiseen liittyviä tavoitteita".
Kasvattajien näkökulmasta mediasuojelun diskurssin
tulisi oppiasteittain antaa pikkuhiljaa yhä enemmän
tilaa yhteiselle reflektiolle, jossa määritellään
sallitun ja ei-sallitun rajoja.
Ratkaisuna tähän voi pitää nuorten
vetämiä koulutuspäiviä, joiden tarkoituksena on
edistää opettajien ja nuorten välistä dialogia sekä
osoittaa konkreettinen käytänne kriittisen
mediakasvatuksen ja dialogisen oppimisen toteuttamiseen.
Erittelen seuraavassa mediakasvatuskokeiluina toteutettuja
koulutuspäiviä, joiden ajaksi nuoret pääsivät
media-asiantuntijan rooliin, kun taas opettajat olivat
tilaisuudessa läsnä kuuntelijan roolissa. (2)
Keskityn erityisesti Tampereella pidettyyn ensimmäiseen
koulutuspäivään ja siitä saatuihin
osallistujapalautteisiin. (3)
Tilaa minä-suhteen luomiseen
Koulutusten keskeinen teema olivat
mediavälitteiset nuorisokulttuurit. Näillä
tarkoitettiin internetiin syntyneitä yhteisöjä, joissa
nuoret viettävät vapaa-aikaansa. Esimerkeiksi oli
valittu sosiaalisen median edustajia, jotka toimivat
arkipäivän oppimisympäristöinä ja linkittyvät
kompleksisesti vapaa-ajan, mediankäytön, sosiaalisen
verkoston sekä kulutuksen ja markkinoiden konteksteihin (Aittola
2000, 176).
Koulutuspäivän aikana esitellyt
mediat olivat pikaviestinohjelma Messenger, kuvasivusto
IRC-galleria, kolmiulotteinen virtuaalichat Habbo Hotel ja
nettiroolipelit (erityisesti World of Warcraft). Kyse on
vuosituhannen vaihteessa syntyneistä
virtuaaliyhteisöistä, jotka liittyvät sosiaaliseen
kanssakäymiseen verkon välityksellä: kaikki mediat ovat
ensisijaisesti yhteydenpitoon ja yhdessäoloon suunnattuja
välineitä, joita leimaa vahva sosiaalinen lataus.
Yhdessäolon tarkoituksena ei välttämättä ole
selkeästi rajattava tavoite kuten jonkin tiedon
välittäminen, hyödyn tavoittelu tai jonkin asian
oppiminen, vaan medioita käytetään ajanvietteeksi. Kyse
on siis yleensä populaarikulttuurin tuotteisiin
liitetyistä mediankäyttötottumuksista, joissa ihmiset
käyttävät mediaa erilaisiin henkilökohtaisiin
tarkoituksiin. Yhtä kaikki median käyttö on aktiivista,
se edustaa käyttäjälleen joitain merkityksiä, ja
sillä on käyttäjän arjessa omat funktionsa. Näitä
merkityksiä ei kuitenkaan usein pohdita hektisyyteen ja
elämyshakuisuuteen painottuvassa mediakulttuurisessa
arjessa.
Kouluissa tapahtuvan mediakasvatuksen
keskeisen toiminta-ajatuksen voi katsoa kietoutuvan sen
ympärille, että opetustilanteissa luodaan tila, jossa
mediakulttuurin pyörteissä elettyä ja koettua voidaan
tarkastella etäisyyden päästä. Ongelmana on, että
aikuisten ja nuorten välinen vuorovaikutus ei kuitenkaan
koskaan syvenny, vaan keskustelu päättyy
molemminpuolisten erojen tunnustamiseen ja etenkin
aikuisten näkökulmasta riittämättömyyden tunteeseen,
kun peruskäsitteet ja tietotekniset taidot ovat
puutteellisia. On jopa sanottu, että nuorten ja aikuisten
välille on kasvamassa kärjistetysti sanoen suurin
kulttuurinen sukupolvikuilu sitten rock-musiikin
keksimisen. Täydennyskoulutukselle asettuva haaste on
siten selvä: aikuisille koulutettaville on tehtävä
mahdolliseksi itsereflektiolle ja henkilökohtaiselle
minä-suhteelle avoin keskustelun tila.
Koulutuksen lähtöoletuksena oli,
että yhteisöllisyyttä ja sen käyttäjille edustamia
merkityksiä voi ymmärtää parhaiten kokemalla.
Yhteiselle kokemukselle on järjestettävä tilaa
täydennyskoulutuksessa, sillä tilanteita, joissa nuoret
ja aikuiset toimisivat luontevasti yhdessä, ei yleensä
luonnostaan synny. Luokkatilanteessa nuorten esiintyminen
kytketään osaksi oppilaaseen kohdistuvia rooliodotuksia,
jolloin ajatus oman maailman avaamisesta rajautuu helposti
esitelmänpidoksi ja koulutehtävän suorittamiseksi. Kun
nuoret ovat suorittajan asemassa, pääpaino keskittyy
tehtävästä suoriutumiseen ja tekemisen arviointiin.
Yhteistoiminnan fokus on oppilaan oppimisessa, esimerkiksi
esitelmätaitojen ja suullisen viestinnän omaksumisessa,
ei opettajan oppimisessa.
Koulutuksissa nuoret ovat peräisin eri
oppilaitoksista kuin opetettavat opettajat. Näin eri
oppilaitoksiin juurtuneet piiloiset käsitykset ja
toimintatavat saati arviointiin perustuvan oppilas–opettaja-suhteen
ei tarvinnut pelätä vaikuttavan yhteiseen
kommunikaatioon. Tällaisen "kontekstittoman
kanssakäymisen" on katsottu toimivan paremmin kuin
opettaja–oppilas- tai vanhempi–lapsi-suhteen.
Ennakkoluulot murenivat
Koulutukseen osallistuneilta
opettajilta kysyttiin koulutuksen jälkeen, millaiset
seikat nuorten nettimedioissa ja mediankäyttötavoissa
yllättivät ja millaisia kysymyksiä niihin tutustuessa
nousi esiin. Vastausten antia on koottu oheiseen
taulukkoon.
Media |
Yllättäviä asioita |
Arveluttavia asioita |
Pedagogisia hyödyntämis-mahdollisuuksia |
MSN Messenger |
Kommunikaation monipuolisuus (teksti, kuva,
ääni), kirjallisen kommunikaation nopeus |
Erot viestijöiden halussa olla tavoitettavissa (mese
aina auki?) ja reaktionopeudessa? |
Keskustelu vieraissa kielissä natiivien kanssa,
oppilaan ohjaaminen kouluajan ulkopuolella |
IRC-galleria |
Rajujen aiheiden käsittely, käytön laajuus
nuorison keskuudessa, seksuaalissävytteiset kuvat
ja puheet |
Yksityisyyden julkisuus, julkisuuden sääntely,
yksityiselämän urkkiminen: oikein vai väärin? |
Toisiin tutustuminen, fiktiivisten tarinoiden
(esim. elämäkerrat) kirjoittaminen, omankuvan
tulkinta |
Habbo Hotel |
Kommunikaation monipuolisuus, nukkekotimainen
viehätys |
Ajan- ja rahankäytön hallinta? Virtuaalisuus
vs. esineellisyys? |
Konfliktitilanteiden käsittely, aroista ja
henkilökohtaisista asioista puhuminen (esim.
oppilaanohjauksessa) |
World of Warcraft |
Grafiikka ja huikea visuaalisuus, fiktiivisen
maailman laajuus, fantasiaelementtien
hyväksikäyttö, tavoitteellisuus ja kehittyminen |
Narratiivin puuttuminen: pelkkää mäiskintää?
Ajankäyttö ja addiktoituminen? Todellisuuden
hämärtyminen? |
Historiallisten tapahtumien (esim. sodat)
kokemuksellinen ymmärtäminen, omien
pelikäsikirjoitusten laatiminen |
Taulukko 1: Koulutukseen
osallistuneiden opettajien huomioita nuorten medioista.
Erään opettajan mukaan nuorten
medioissa oli silmiinpistävää niiden "koukuttava
luonne". Opettajien mielessä "yhteisöön ja
sosiaaliseen olemiseen addiktoituminen" oli
ymmärrettävää. Virtuaalimaailmaan uppoutumista sekä
virtuaali- ja arkimaailman sekoittumista toisiinsa ei
nähty yksisilmäisesti pahana asiana, vaikka seurauksena
onkin usein ajankäytön hallinnan herpautuminen.
Opettajat olivat positiivisen yllättyneitä siitä, että
verkossa tapahtuva palautteenanto ja vuorovaikutus olivat
voittopuolisesti positiivista ja kannustavaa – netissä
tunteet olivat korostuneesti pinnalla. Eräs opettaja
totesi, että "nuorista heijastui kauhean terve
asenne niihin medioihin." Toisen mukaan "oli
väkivaltaisia pelejä mutta harkitsevia nuoria".
Opettajat kiinnittivät keskusteluissa
huomiota niin ikään siihen, kuinka nettiminän
rakentaminen on myös myönteisen kokeileva prosessi.
Koska erilaisia yhteisöjä on mahdollista perustaa
IRC-galleriaan, Habbo Hoteliin ja peleihin periaatteessa
lukematon määrä, opettajat tulivat siihen tulokseen,
että verkkoyhteisöjen yhdistävä voima on yhtä
tärkeä kuin niiden erotteleva merkitys. Eräs opettaja
totesi, että nettikulttuurit ovat "kuin mitä
tahansa alakulttuureja".
Pitkä keskustelu käytiin
virtuaalichat Habbo Hotelista, joka on ollut julkisuudessa
esillä erityisesti nuorison rahankäytön takia.
Opettajat vierastivat sitä ajatusta, että suomalaisten
ideoimassa nettihotellissa liikkuu oikea raha. Hotellin
asukkaat voivat ostaa itselleen erilaisia esineitä "Habbo-koleilla"
eli virtuaalikolikoilla, joiden hankinta kuitataan
vanhempien maksamassa kännykän puhelinlaskussa. Habbo
Hotelista opettajille luennoinut nuori korosti, että
suuri osa esineiden hankinnasta perustuu vaihtotalouteen,
vaihtokauppojen "diilaamiseen", joka on puhdasta
sosiaalista kanssakäymistä eikä rahankulutusta. Nuori
näki hotellihuoneiden ylläpidon ja toiminnan
organisoinnin hotellihuoneissa mahdollisuutena harjoitella
omaa taloudenhoitoa ja itsenäistymistä. Hän selitti
opettajille myös, että hotellihuoneeseen hankittu
virtuaalinen juoma-automaatti voi olla nuorelle yhtä
tärkeä ja todellinen hankinta kuin vaikkapa fyysisesti
kosketeltava polkupyörä tai muotivaatteet. Vaikka
virtuaaliesineellä ei ole fyysistä olomuotoa, sillä on
tärkeä funktio sosiaalisen kanssakäymisen vauhdittajana
kuten fyysisiinkin objekteihin liitetyillä aineettomilla
(status)arvoilla.
Kaikkiaan koulutuksen osallistujat
kokivat palautteissaan mediasuojelunäkökulman
suhteellistuneen ja ennakkoluulojen hälvenneen. Aikuiset
saivat nuorten kokemuksista, tarinoista ja asenteista
välineitä muodostaa eräänlaisia vastadiskursseja
mediavälitteiselle julkiselle puheelle. Ensikäden
autenttinen kokemustieto ja todelliset esimerkit mursivat
niitä uhkakuvia ja ennakkoluuloja, joita julkisuuden
tunnepitoinen mediasuojelupuhe on vahvasti rakentanut ja
ylläpitänyt. Samanlainen suhtautumisen muutos on
havaittu muun muassa lasten mediakasvatuskokeilun
arvioinnissa ja vanhempien kuvauksissa vanhempainilloissa:
kun aikuiset alkavat tarkastella mediakulttuuria lasten ja
nuorten kokemusmaailmasta käsin, näkemys mediasta
yksinomaan uhkakuvia ja riskejä sisältävänä alueena
muuttuu (Kupiainen et al. 2006, 30).
Ennakkoluulojen hälveneminen näkyi
siinä, että opettajat alkoivat nähdä nuorten medioissa
paljon positiivisia ja arvokkaita näkökohtia. Tällaisia
olivat esimerkiksi yhteisöllisyys, sosiaalinen
vuorovaikutus ja esteetön verkottuminen.
Verkkovälitteisessä kommunikaatiossa alettiin havaita
myös sellaisia sosiaalisen kanssakäymisen sävyjä,
joita ei luokassa voida toteuttaa: huomionarvoinen oli
esimerkiksi havainto, että kiusattu, syrjitty tai
sosiaalisista tilanteista vetäytyvä eli fyysisessä
vuorovaikutuksessa sosiaalisten yhteisöjen perifeerinen
jäsen saattoi kehittää itselleen uudenlaisen roolin
yhteisössä.
Medioihin tutustuminen nuorten
opastuksessa avasi eritoten myös nuorten itsensä
toiminnalleen antamia merkityksiä ja media-arjen
mahdollisuuksia:
"Opin, että nuorillakin on
jotakin annettavaa ja että heidän mediakulttuuriinsa
tulisi meillä vanhemmillakin säilyä tatsi. Opettajien
täytyisi siis päivittää ainakin joka toinen vuosi
tietämystään eri medioissa."
"Parasta ilman muuta oli
päästä oikeasti näkemään näitä ympäristöjä ja
hahmottaa myös niiden roolia ja merkitystä nuorille ja
yleisestikin. Opin myös ihan konkreettisesti, kuinka
niitä voi käyttää, miten voisin ottaa halutessani
itsellekin käyttöön."
"[N]yt paremmin käsitän (tai
luulen käsittäväni), mistä ilmiöstä on kyse sanojen
takana. Meset ja irkit ovat nyt eläviä ja olevia. Olen
käynyt Habbossa, ’kävellyt siellä itse’ enkä vain
lukenut siitä."
Esitelmä- ja työpajapäivän
jälkeisenä päivänä, joka oli varattu kokemusten
purkamiseen ja jäsentelyyn, tiivistimme osanottajien
kanssa koulutuspäivän opit kolmeksi tärkeäksi
teesiksi:
1. Medioiden vaikutukset nuorten
maailmaan ovat vääjäämättömiä. Tuulimyllyjä
vastaan ei kannata taistella. Sen sijaan meidän tulisi
pysähtyä ja kysyä itseltämme, miten suhtaudumme
mediaan ja sen ympärille syntyviin kulttuureihin.
2. Ennakkoluulot eivät auta
eteenpäin, ne rakentavat vain muureja. Olkaamme avoimia
ja uteliaita nuorten maailmoja kohtaan, yrittäkäämme ymmärtää
nuorten ajattelutapoja ja mediankäyttöä.
Ajattelumaailmat eivät ehkä olekaan loppujen lopuksi
niin etäällä toisistamme kuin luulemme: kosketuspintoja
on monia, ja maailmoissa on paljon samaa.
3. Uusien mediakulttuurien tärkeä
opetus meille on yhteisöllisyys. Mediakulttuurit
ovat vuorovaikutuksen kyllästämiä: nuoret
sosiaalistuvat tiedon jakamisen ja yhteiskehittelyn,
sosiaalisen kanssakäymisen ja yhteydenpidon maailmaan.
Miten saisimme yhteisöllisiä muotoja opetukseen ja
kasvatukselliseen käyttöön?
Oppia netin yhteisöllisyydestä?
Opettajien periaatteissa korostuu
voimallisesti yhteisymmärryksen saavuttaminen ja nuorten
maailmojen tulkitseminen. Kuitenkin opettajat näkivät
yhä myös ongelmia ja ristiriitoja.
Medioiden markkinaorientoituneisuus
nähtiin arveluttavana, jopa salakähmäisen manipuloivana
sosialisaationa kulutusyhteiskuntaan. Opettajat eivät
tienneet, miten suhtautua siihen konsumeristiseen
sosialisaatioon, jota verkkomediat osaltaan vahvistavat.
Eräs opettaja piti esimerkiksi Habbo Hotelia
tuotekuvastoineen ja tavaranpaljouksineen kasvatusalustana
IKEA-maailmaan ja pohti, olisiko koululla mahdollisuuksia
löytää nuorille muunlaisiakin toimintamalleja kuin
kuluttajuuden opit.
Opettajat olivat jokseenkin
hämillään niin ikään siitä, oliko omien oppilaiden
yksityiselämän "urkkiminen" moraalisesti
oikein, vaikka nettifoorumit toisaalta tarjosivatkin
ikkunan nuorten maailmaan. Netin kautta opettajat
pääsevät halutessaan sivustaseuraajiksi nuorten
yhteisöihin tavalla, joka ei olisi koskaan mahdollista
ilman internetiin nuorten keskinäisestä kommunikaatiosta
jääneitä mediajälkiä. Eräs koulun vararehtori kertoi
hankkineensa tunnukset IRC-galleriaan voidakseen päästä
vihille oppilaiden sosiaalisiin verkostoihin
kätkeytyvistä, koulutyössä pintaan pulpahtavista
ristiriidoista, esimerkiksi kiusaamistapauksista.
Kiusaajia oli jopa käräytetty ja otettu puhutteluun
netistä oma-aloitteisesti ongittujen vihjeiden avulla.
Opettajat suhtautuivat ammattinsa
puolesta nuorten medioihin siirto-orientoituneesti, kun
taas nuorten mediankäyttöä leimasi
yhteisyysorientaatio. Opettajat lähtivät
mediaympäristöön hyvin tavoitehakuisesti, ja myös
heidän pedagoginen päämääränsä oli varsin
intentio-orientoitunut, kun taas nuorille ajanvietto,
sosiaalinen kanssakäyminen ja oleskelu virtuaalitiloissa
olivat päämäärä sinänsä. Yhtenä koulutuksessa
ruodittuna kysymyksenä oli, miten nämä kaksi
näkökulmaa voisi mahdollisesti yhdistää oppimisen
tueksi.
Eräs nuori opettaja ei voinut
koulutuspäivän jälkeen käsittää, miten kukaan
viitsii viettää aikaa Habbo Hotelissa, "joka on
niin tylsä paikka ja jossa ei voi tehdäkään oikein
mitään". Vanhemman opettajan mielestä
"nuorten kanssakäyminen netissä ei ole mitään
sosiaalista vuorovaikutusta – ei se ole
yhteisöllisyyttä". Nuorten yhteisöllisyydelle
antamat merkitykset eivät välttämättä olekaan
sosiaalista vuorovaikutusta vanhemman sukupolven
tarkoittamassa merkityksessä, kasvokkaisessa kontaktissa
sekä samassa ajassa ja paikassa tapahtuvassa muodossa.
Yhteisöllisyyden ymmärtämistä opetellessa aikuisten
onkin hyväksyttävä, ettei kaikki ole juuri niin kuin
miltä se näyttää. Vasta yhteisöllisyyteen osallistuminen
tekee yhteisöllisyydestä todellista ja
ymmärrettävää. Yhteisöllisyydelle on löydettävä
jokin mieli, ennen kuin sen olemus avautuu.
Kun tarkastellaan opettajien omassa
mediakäyttäytymisessään näkemiä ristiriitoja
suhteessa nuorten mediankäyttöön, voidaan havaita
muitakin eroja. Opettajat kokivat edustavansa
korkeakulttuuria ja opetussuunnitelmien virallisia
oppimistavoitteita. Heidän näkemyksensä
verkkokommunikaatiosta sosiaalisen median parissa perustui
kokemuksiin kirjojen lukemisesta: medioiden odotettiin
tarjoavan käyttäjälleen informaatiota, johon voitiin
suoraan käydä käsiksi oppimistavoitteisiin vedoten, ja
"analogisen" lukukokemuksen ehtona oli se, että
median parissa vietetään ainoastaan sen verran aikaa
kuin asiasisältöjen kannalta on tarpeen.
Oppilaat/nuoret |
Opettajat/aikuiset |
Tehdään kimpassa! Yhdessä saa aikaan enemmän
kuin yksin – miksi siis pelätä osallistumista? |
Yksin tekeminen on opettajien
auktoriteettijohtoisen työkulttuurin leimallinen
piirre. |
Linkkaudutaanko? Verkostoituminen ei kysy syytä,
kontaktin ottamista ei tarvitse perustella ja
pyydellä anteeksi. |
Yhteydenottoon oltava syy, kuten puhelinsoitossa
tai kirjekontaktissa. |
Julkisuus on in, yksityisyys out! Verkossa
jokainen on aina muiden tarkkailtavana ja
arvioitavana – ajatuksen kanssa on vain
elettävä. Julkisuudelle antautuminen tarkoittaa
altistumista kollektiiviseen arviointiin. |
Kritiikiltä suojautuminen on helpompaa kuin
sille alttiiksi asettuminen. Julkisuuteen astumisen
kynnys on korkea. Mieluummin ollaan osallistumatta
kuin jätetään jälkiä. |
Yhteisten merkitysten jakaminen: mun casa on sun
casa. Joka jakaa omat materiaalinsa, saa myös itse
enemmän.
Yhteisöllisyysorientaatio |
Informaation siirto: Tekijänoikeuksista ja
omista materiaaleista pidetään kiinni: miksi
kollegan pitäisi hyötyä minun materiaalistani?
Tehtäväorientaatio |
Virtuaalinen on todellista. Verkon todellisuus on
osa arkea tässä ja nyt, ei (vain) erillinen
todellisuuspaon kanava.
Jatkuva, itse säännelty läsnäolo |
"Virtuaalimaailma" on jotain
"tästä maailmasta" erillistä ja
eskapismi keino vältellä todellisen maailman
ongelmia.
Aikataulutettu läsnäolo |
Taulukko 2: Eroja opettajien ja
opiskelijoiden suhtautumisessa koulutuksessa esiteltyihin
medioihin.
Oheisesta taulukosta, johon on koottu
ajattelumallien keskeisimmät erot, näkyy, että eroja
oli muun muassa yhdessä- ja yksintekemisen
arvostamisessa. Nuorille yhteyden ottaminen toiseen
ihmiseen ei ollut kovin iso juttu, kun taas vanhemmat
näkivät, että yhteydenottoon ja kanssakäymiseen tuli
löytää jokin syy. Aikuiset myös erottivat
"tosimaailman" ja virtuaalimaailman tiukasti
toisistaan, kun taas nuorille ne eivät olleet toisensa
poissulkevia vaihtoehtoja.
Kaikkia näitä eroiksi havaittuja
kaksinapaisuuksia yhdistää eräs piirre: kyse on julkisuudessa
toimimisesta. Esitän, että julkisuus tulisikin
ilmiönä nostaa 2000-luvun mediakasvatuksessa entistä
keskeisemmin esiin.
Julkisuuskasvatusta?
Digitaalisuuden aikakausi on merkinnyt
myös julkisuuden läpimurtoa. Julkisuudesta on tullut
alue, jonka kanssa myös tavallinen ihminen on yhä
voimakkaammin tekemisessä. Aikaisemmin julkisuuteen
pääsivät portinvartijoiden kautta vain harvat ja
valitut, kun nykyään kuka tahansa voi kohota julkiseen
tietoisuuteen ja toimia potentiaalisesti julkisessa
tilassa.
Mediakasvatus on terminä kiinnittynyt
medialukutaidon käsitteeseen: olemassa olevien
sisältöjen kriittiseen vastaanottoon ja sisältöjen
luomiseen suhteessa vastaanotettuihin sisältöihin.
Mediakasvatus suuntautuu käsitteenä lisäksi
ensisijaisesti lapsille ja nuorille – aikuisten
mediakasvatuksesta ei juurikaan puhuta.
Julkisuuskasvatuksen voisi sen sijaan katsoa olevan yksi
mediakasvatuksen erityinen osa-alue, jonka kohteena ovat
sekä lapset ja nuoret että aikuiset. Sen
erityispiirteisiin kuuluvat ylivälineellisyys ja
subjektikeskeisyys.
Julkisuuskasvatus-käsitteen ei ole
tarkoitus syrjäyttää mediakasvatus-käsitettä vaan
lähestyä mediakasvatukselle asettuvia haasteita
tietystä näkökulmasta, jonka voi olettaa avaavan uusia
näkökulmia mediasukupolvet yhdistävään
mediakasvatukselliseen toimintaan.
Materiaalin saattaminen julkiseksi
tarkoittaa siten aineistojen saattamista jonkin tietyn
ryhmän vapaasti tutustuttavaksi. Vastaanottajakunnan
todellisella koolla ei välttämättä ole väliä,
koostui se sitten kolmesta tai kolmestatuhannesta
silmäparista. Esimerkiksi internetiin saatetut
materiaalit ovat potentiaalisesti rajattoman yleisön
vastaanotettavissa.
Julkisesti elämisen suurin haaste on
asettua yleisön tai yhteisön arvioivien silmien alle.
Osallistumisesta jää jäljet verkkoon: kaikki
arkistoituu, ja oman nimensä voi löytää googlaamalla
yllättävistäkin paikoista vielä kymmenien vuosien
päästä. Jos opetuksen tueksi esitetään julkisen
kirjoittamisen ehto, myös opettaja joutuu asettamaan
sanansa (puoli)julkiselle kritiikille oppilaiden ja
kollegayhteisön tarkasteltavaksi. Kritiikin kohteeksi
joutuminen on vaikeaa opettajuuden kulttuurissa, johon
kuuluvat yhä voimakas yksin opettamisen perinne ja
kollegan ammatillisen autonomian kunnioittaminen. Voisi
jopa ajatella, että voimakas itsensä aktiivisena
toimijana esittäminen on ollut tehokas suoja itseen
kohdistuvaa kritiikkiä vastaan.
Julkisuusfaktorin mukaantulo aiheuttaa
opettajakunnassa pelkoa ja levottomuutta myös
"vuotojulkisuuden" muodossa: pienyhteisön
"salaisuudet" on vaarallisen helppo paljastaa
verkossa YouTubessa, jossa on jo julkaistukin
kouluyhteisöihin liittyvää epäsopivaa materiaalia.
Esimerkiksi eräässä koulussa oppilaat kuvasivat
wc-tiloissa koulukaveriaan kamerakännykällä, kun tämä
oli wc-kopissa, ja levittivät videon YouTuben kautta
julkisuuteen. Entä kun julkisuutta käytetään
kiusaamisen tai kiristämisen välineenä? Tai kun abishow’t
siirtyvät isommille areenoille ja opettajien häpeää ei
tyynnytä enää se, että nolaaminen tapahtuu onneksi
vain hetkellisesti oman kouluyhteisön silmien edessä?
Internet häivyttää fyysiset
yhteisöt. Webissä julkaistujen materiaalien
potentiaalista yleisöä on vaikea hahmottaa, kun se ei
koskaan kokoonnu fyysisesti yhteen paikkaan kuten
juhlasaliin tai elokuvateatteriin. Tämä saa usein aikaan
harhaanjohtavan yksityisyyden tunteen, minkä vuoksi jopa
viestinnän opiskelijat ovat hairahtuneet levittämään
verkkoon itsestään ja kaveripiiristään
kuvamateriaalia, jota he eivät olisi missään nimessä
esitelleet julkisesti muualla. Foorumeille ominaista on
se, että joukkoviestintä tuntuu turvallisena
keskinäisviestintänä.
Julkisuuteen liittyviä ongelmia ja
uhkia ei liene tarpeen suurennella, mutta sudenkuoppien
huomaamiseksi kouluissa tarvitaan julkisuuskasvatusta,
joka kasvattaa nuoria tietoisiksi julkisuuden
ominaispiirteistä. Niihin kuuluvat negatiivisten
kerrannaisvaikutusten moninkertaistuminen, mahdottomuus
kontrolloida "omaa" tietoa sekä – etenkin
verkossa – kasvottomuuden ja anonymiteetin esiin tuoma
tunteiden, näkemysten ja mielipiteiden kärjistyminen.
Julkisuuskasvatus tulisi nähdä osaksi
mediakasvatuksen oppisisältöjä, joita jo nyt
toteutetaan läpäisymuodossa kaikissa eri oppiaineissa.
Julkisuuskasvatus ei saa taantua uhkia maalailevaksi
moralismiksi ja rajoitteiden luettelemiseksi, vaan sen
ydinhaaste on, miten opettaa mediayhteiskunnan kansalaisia
tulemaan toimeen lisääntyvän julkisuuden kanssa ja
saamaan tuntumaa siihen, mitä julkisuus tarkoittaa:
millaisia seurauksia julkiseksi tulolla on, miten
julkisuuteen tulisi suhtautua ja millaisia näkökulmia
siihen voidaan löytää. Kun julkisuus määrittää
toimintaamme mediayhteiskunnan kansalaisina
varhaislapsuudesta aina työelämään saakka, oman
yksityiselämän ja integriteetin rajojen määrittelystä
nousee yhä tärkeämpi kysymys, johon oppilasta ihmisenä
kasvamiseen auttavan koululaitoksen on määriteltävä
omat tavoitteensa ja keinonsa.
Tällainen tavoite ei ole helppo
aikana, jona valtajulkisuudessakin käytävät keskustelut
kietoutuvat pitkälti yksityisyydensuojan sekä julkisen
ja yksityisen raja-alueen ympärille. Edes julkisuuden
ammattilaisilla ei ole antaa patenttiratkaisua tai
valmisvastausta, sillä kyse on juuri neuvottelusta,
ristiriitaisten intressien saattamisesta yhteen.
Joka tapauksessa koulun
mediakasvatuksen ei tulisi vetäytyä tässä
passiiviseksi sivustaseuraajaksi ja odottaa, että
keskustelut aikanaan jähmettyvät linjauksiksi ja
asiantuntijatiedoksi oppikirjojen kansien väliin, vaan
kasvatuksen ammattilaisten tulisi rohkeasti osallistua
tähän keskusteluun.
Kohti kaksisuuntaisuutta
Koulutuksen virittämässä
vuoropuhelussa oli siten pitkälti kyse siitä, miten
kahden ääripään välille saadaan aikaiseksi
transformatiivista vuoropuhelua – dialogia, jossa
kumpikin orientaatio on yhdistettävissä ja
suhteutettavissa koulun oppimistavoitteisiin.
Konkreettisten pedagogisten sovellusmahdollisuuksien
lisäksi koulutuksessa heräsi laajempi kysymys
mediakasvatuksen tarkoituksista ja tavoitteista.
Keskusteluista virisi ajatus julkisuusnäkökulman
läpäisevästä merkityksestä yhteisissä
mediakasvatuksellisissa keskusteluissa. Tärkeää oli
myös sukupolvien välisen vuorovaikutuksen edistäminen
kokemuksellisella tavalla, joka avasi uusia näköaloja.
Koulutuksen perusteella voi sanoa,
että mediankäytön tulisi olla neuvottelujen alue, jopa
ristiriitaisten toiveiden artikuloimisen foorumi, ja
opettajan ammatillisuus olisi nähtävä muuttuvana
prosessina. Näiden seikkojen yhdistämiseksi
tarvittaisiin kaksisuuntaista mediakasvatusta.
Keskustelu – joka usein nostattaa enemmän kysymyksiä
kuin antaa vastauksia – on silti tarpeellista omien
ajattelumallien syventämiseksi sekä omien valintojen ja
ratkaisujen taustoittamiseksi ja perustelemiseksi.
Keskusteluyhteyden ylläpitäminen edistää näin
opettajan oman mediasuhteen ja suhtautumistavan
rakentamista alati muuttuvaan mediamaisemaan. Opettajan
mediasuhteen vaaliminen taas on merkityksellistä, koska
opetuksesta on tulossa yhä eriytyneempää sekä
opettajan henkilökohtaiseen kiinnostukseen ja
mediaseurantaan perustuvaa toimintaa.
|