Tähtikuume viriää Suomessa:
Hollywood-tähtien ihailu ja omasta tähteydestä haaveilu
Tähtijärjestelmä on osoittautunut
tehokkaimmaksi ja pitkäikäisimmäksi Hollywood-elokuvien
markkinoinnin ja kysynnän takaamisen välineeksi niin
Suomessa kuin useimmissa muissakin maissa. Kuten
amerikkalaista elokuvatähteyttä tutkinut Richard Dyer on
esittänyt, "tähtiä tehdään voitontavoittelun
vuoksi. Markkinointimielessä tähdet ovat osa sitä
tapaa, jolla elokuvat myydään" (Dyer
1986, s. 5). Tähtijärjestelmä muotoutui
1910-luvun kuluessa Yhdysvalloissa, josta se levisi
maailmalle vietyjen elokuvien sekä niihin kytkeytyneiden
kanssatekstien mukana. Katsojien mielenkiinnon
herättäneiden tähtien esiintyminen toistuvasti
samankaltaisissa rooleissa rakensi vakaata
katsojauskollisuutta amerikkalaisen elokuvateollisuuden
tuotteille. 1920-luvun taitteen Suomessa tähteydestä
rakentui keskeinen osa niin elokuvien markkinointia,
julkisuuskuvaa kuin niiden ympärillä käytyjä
keskusteluja. Tässä artikkelissa tarkastelen näitä
keskusteluja sekä niihin liittyvää tähtikuumeeksi
nimittämääni ilmiötä.
Elokuvatähteys amerikkalaisena
ilmiönä
Kaksikymmentäluvun taitteen Suomessa
sekä elokuvatähteys että siihen kytkeytynyt
ihailijakulttuuri nähtiin amerikkalaisina ilmiöinä.
Useimmat tähtinimillä markkinoidut elokuvat olivat
amerikkalaisia, jonka lisäksi aikalaiset keskustelivat
elokuvalehtien lukijapalstoilla kaikkein ahkerimmin juuri
Hollywood-tähdistä. Eurooppalaisiin
elokuvanäyttelijöihin ei tavanomaisesti liitetty
tähteyden leimaa. Vaikka tähteys rantautui Suomeen
Yhdysvalloista, oli ilmiölle luotu perustaa kotimaisten
teatterinäyttelijöiden (Ida Aalberg), urheilijoiden
(Paavo Nurmi) ja kansallissankareiden (Eugen Schauman)
ihailulla ja arvostamisella, kuten Kimmo Laine on
esittänyt (Laine 2003). Tältä
pohjalta 1910-luvun loppupuoli oli otollista aikaa
amerikkalaisten elokuvatähtien vastaanottamiselle.
Hollywood-tähdet saivat näyttävimmin
julkisuutta 1920-luvun taitteen Suomessa, vaikka muistakin
kirjoiteltiin. Aiemmin 1910-luvulla Suomessa oli
arvostettu ainakin tanskalaisen Asta Nielsenin elokuvia,
joten täysin uusi ilmiö elokuvanäyttelijöiden saama
julkisuus ei ollut (Salmi 2002, 108).
Tähteyden ja amerikkalaisen elokuvan liittämisestä
toisiinsa uuden vuosikymmenen taitteessa todistaa Suomen
Kuvalehdessä vuonna 1919 otsikolla
"Maailmankuuluja filminimiä" julkaistu
kuvakatsaus. Kyseessä on aukeamalle taitettu yhdentoista
kuvan ja nimitekstin kollaasi: Enid Bennett, Lila Lee,
Pauline Fredrick, Dorothy Dalton, Mabel Normand, Charles
Chaplin, Douglas Fairbanks, Mrs Sidney Drew, Anna Luther
ja Louise Glaume (Suomen Kuvalehti 37/1919,
s. 810–811). Kukin esille nostettu tähti oli
luonut uransa amerikkalaisissa elokuvissa, vaikka Bennett
olikin syntyjään australialainen ja Chaplin
englantilainen. Jutussa toisiinsa kytkeytyivät
amerikkalaiset elokuvat, elokuvanäyttelijyys sekä
kuuluisuus.
Kuten kyseinen kuvakollaasi indikoi,
käsite tähti oli vielä tuon ajan Suomessa vakiintumassa
ja sitä käytettiin harvoin. Tämän takia on hyvä
kysyä, missä mielessä amerikkalaisten elokuvien
näyttelijät olivat aikalaisille tähtiä? Tähteyden
samastaminen yksinomaan näyttelijöiden tähdiksi
kutsumiseen hämärtää tarkasteltavaa kohdetta, eikä
tuo esille mistä tähteydessä oli kyse.
Elokuvatähteyden kehitystä tutkinut Richard deCordova on
väittänyt, että ihmisiä esiintyi elokuvissa yli
kymmenen vuoden ajan, ennen kuin käsitys, että he olivat
näyttelijöitä, alkoi vakiintua. Varhaiset elokuvat
miellettiin halpahintaiseksi ajanvietteeksi kun taas
näytteleminen oli taidetta, joka kuului teatteriin.
Tämän lisäksi varhaisilla elokuvayleisöillä ei ollut
selvää käsitystä elokuvien tuotantoprosessista tai
toden ja fiktion rajamaastosta. (deCordova
2001, passim)
DeCordovan mukaan tähteyden synnyssä
oli kyse elokuvanäyttelemistä koskevan tiedon
tuottamisesta ja levittämisestä. Merkittävä varhainen
askel tähteyden synnyssä oli elokuvissa esiintymisen
mieltäminen näyttelemiseksi. Valkokangaspersoonat (picture
personality) syntyivät kun elokuvissa esiintyminen
miellettiin näyttelemiseksi ja katsojat alkoivat
tunnistaa näyttelijöitä. Kyseessä oli varhainen
tähteyden muoto, välivaihe elokuvissa näyttelemisen ja
tähteyden välillä. Elokuvatähtien syntyessä katsojien
mielenkiinto ohjautui näyttelijän ammatillisesta
identiteetistä yhä suuremmissa määrin tämän
yksityiselämään. DeCordova esittääkin, että
elokuvatähden erottaa valkokangaspersoonasta se, että
katsojien mielenkiinto kohdistuu vähintään yhtä
suurissa määrin näyttelijän yksityiselämään kuin
näyttelijäntyöhön. Tiiviisti esitettynä
Yhdysvalloissa syntyi ensin käsitys elokuvissa
näyttelemisestä. Näytteleminen ei kuulunut enää vain
teatteriin. Tämän jälkeen katsojat alkoivat tunnistaa
yksittäisiä elokuvanäyttelijöitä,
valkokangaspersoonia. Lopulta julkisuus ohjasi
ihailijoiden kiinnostusta yhä suuremmissa määrin
valkokangaspersoonien yksityiselämään. Elokuvissa
näytteleminen, valkokangaspersoona ja tähti eivät ole
toisensa poissulkevia ilmiöitä, ne esiintyivät yhdessä
läpi amerikkalaisen elokuvateollisuuden studiokauden,
pidemmällekin. (deCordova 2001, passim)
Vuosikymmenen taitteen suomalaista
elokuvakulttuuria, jossa elokuviin ja niissä esiintyviin
näyttelijöihin alettiin kiinnittää kasvavissa määrin
huomiota, voidaan hedelmällisesti tarkastella deCordovan
mallin pohjalta. Elokuvakulttuurin laajentumisen
seurauksena monista valkokangaspersoonista kehittyi
elokuvatähtiä. 1910-luvulla elokuvanäyttelijöiden
nimiä hyödynnettiin elokuvien markkinoinnissa, mutta
elokuvanäyttelijöihin kohdistunut julkisuus oli
vähäistä ja keskittyi ennen kaikkea heidän
ammatilliseen identiteettiin, julkisuuteen ja
tunnettuuteen. Esimerkiksi turkulainen elokuvateatteri
Casino, mainosti vuonna 1918 Uudessa Aurassa
elokuvaa Jerry-sankari Renzistä (alkuperäinen
nimi ja valmistusvuosi tuntemattomia) ytimekkäästi
näin: "Pääosassa vanha tuttumme Georg Ovey"
(Uusi Aura 19/1918, s. 2).
Ovey oli yksi aikakauden valkokangaspersoonista, ja
ainakin käytetyn retoriikan perusteella hyvin tunnettu.
Casinon mainos on tavanomainen esimerkki 1910-luvun lopun
Suomesta. Yleisöä houkuteltiin elokuviin nostamalla
esille ilmeisen suosittu Jerry-elokuvien sarja, jonka
lisäksi korostettiin nimikkohenkilöä näyttelevän
koomikon suosiota.
Seuraavan vuoden syksynä Mary
Pickfordin kuva julkaistiin Suomen Kuvalehden
kannessa lyhyellä kuvatekstillä varustettuna: "Mary
Pickford, maailman suosituimpia ja viehättävämpiä
filminäyttelijättäriä" (Suomen
Kuvalehti 37/1919, etukansi). Kannelle ei
kuitenkaan löydy vastinetta numeron sisällöstä.
Kannessa Pickfordia käsiteltiin maailman ilmiönä, jota
Suomessa ei ilmeisesti kovin hyvin tunnettu. Vielä
tuolloin hänen kokoillanelokuviaan ei oltu esitetty
maassa. Myös julkaistu kuva, jossa Pickford kurkistaa
hymyillen ovenraosta, tukee tätä tulkintaa: maan
suosituin aikakauslehti avaa lukijoilleen oven
amerikkalaisten elokuvatähtien maailmaan. Julkaistun
kansikuvan ja siihen yhdistetyn tekstin perusteella
Pickfordin voidaan sanoa olleen valkokangaspersoona
suomalaisessa elokuvakulttuurissa. Jollei hän ollut
valkokangaspersoona jo aiemmin, hän oli sellainen
viimeistään nyt, sillä Suomen Kuvalehden kansi
lisäsi hänen tunnettuuttaan ja lukijoiden oli
mahdollista yhdistää hänen nimensä hänen rooleihinsa.
Oletettavasti tuon ajan Suomessa oli esitetty ainakin
Biograph Companyn tuottamia yksi- ja kaksikelaisia
elokuvia, joissa Pickford esiintyi.
Maailman parhaiten palkattu nainen
Vuoden 1920 keväällä Suomen
Kuvalehti julkaisi jälleen numeron, jonka kannessa on
Pickfordin kuva. Tämä kuva poikkeaa edeltävästä
elokuvan kohtausta muistuttavasta otoksesta, sillä nyt
kyseessä on muotokuva, jossa Pickford poseeraa tummassa
puvussa. Lisäksi kuvasta on erotettavissa Pickfordin
Thora Holmille osoittama omistuskirjoitus: lehden kanteen
on painettu amerikkalainen fanikuva. Myös kuvateksti on
retoriikaltaan uudenlainen: "Mary Pickford,
maailman parhaiten palkattu nainen" (Suomen
Kuvalehti 12/1920, etukansi). Sekä kuva että
kuvateksti ohjaavat edeltävää kantta suuremmissa
määrin lukijoiden mielenkiintoa Pickfordin
yksityiselämään. Muotokuvan voi ajatella tarjoavan
elokuvarooleja autenttisempaa persoonallisuutta,
käyttääkseni Jon Burrowsin ilmaisua, kun taas
palkkauksesta puhuminen siirtää huomion painopistettä
ammatillisesta identiteetistä yksityiselämään (Burrows
2001, s. 32). Pickfordin omistuskirjoitus taas
konkretisoi tähden suosiota ja tunnettuutta, nostaen
esille yhden ihailijakulttuurin osa-alueen, tähtikuvien
keräilyn.
Thora Holm, jolle Pickford on kuvansa
omistanut, edusti ruotsalaista Filmjournalen-elokuvalehteä.
Kuva oli päätynyt Suomen Kuvalehden kanteen,
sillä lehden toimitus oli ostanut Holmin laatiman
haastattelun, jossa hän kuvaa käyntiään Pickfordin
luona, kertoen samalla tämän menestyksestä (Suomen
Kuvalehti 12/1920, s. 290). Kirjoitus
julkaistiin Suomen Kuvalehdessä otsikolla "Maailman
parhaiten palkattu nainen. Kuvaus käynnistä
maailmankuulun näyttelijättären luona" (Suomen
Kuvalehti 12/1920, s. 290). Kyseinen lehtijuttu
on keskeinen teksti Pickfordin tähteyden rakentumisessa
suomalaisessa elokuvakulttuurissa, sillä se tarjosi
lukijoille mahdollisuuden kurkistaa tähden
yksityiselämään.
Jättiläismäiset palkkiot olivat
merkittävä osa Suomeen rantautuneen amerikkalaisen
tähtikulttuuriin lumovoimaa. Holm kertoi lukijoille
Pickfordin palkkakehityksestä seuraavasti:
Hän on läpikäynyt kaikki ’asteet’,
alkaen vaatimattomasta alusta, jolloin hän sai 5
dollaria päivältä aina nykyiseen kuuluusasemaan ja
miljoonan dollarin vuotuisiin tuloihin. Viime vuonna
sai hän maksaa veroa lähes 200,000 dollaria, johon
lisäksi tuli melkein yhtä paljon sotaveroa. (Suomen
Kuvalehti 12/1920, s. 290)
Aiemmin Suomen Kuvalehdessä oli
kerrottu Charles Chaplinin Mutual Film Corporationin
kanssa solmimasta sopimuksesta, jonka mukaan koomikko
saisi 12 elokuvan valmistamisesta 600 000 dollaria eli 4
800 000 sota-ajan markkaa (Suomen
Kuvalehti 51/1918, s. 713). Suomen
Kuvalehdessä vuonna 1919 julkaistussa lehtijutussa
"Mitä filmitaiteilijat ansaitsevat" taas
arvioitiin tällaisten jättiläismäisten palkkojen
legitimiteettiä:
Kuinka hämmästyttävän korkeat
nämä filmikuninkaitten ja –kuningattarien palkkiot
ovatkin, ei kuitenkaan ole vähääkään epäilystä
siitä, etteivätkö he ansaitsisi vielä paljon
enemmän, jos he olisivat oikeata liikeväkeä.
Useimmat heistä saavat nimittäin itse asiassa,
nykyaikaiselta liikekannalta katsoen, ehdottomasti
aivan liian vähän palkkiota. (Suomen
Kuvalehti 37/1919, s. 814)
Kirjoittaja havainnollisti
yllättävää väitettään
teatterinäyttelijävertauksella kertoen lukijoille, että
Pickford "esiintyy joka päivä 1000
näyttämöllä ja saisi saman taksan mukaan 2,920,000
kruunua vuodessa vaivaisten 1,000,000 kruunun asemasta"
(Suomen Kuvalehti 37/1919, s. 814).
Näin kirjoittaja päätyi toteamaan, että "filmitähdet,
joitten nimi on melkein jokaisilla huulilla, eivät
liikekannalta katsoen saa suinkaan liikaa suuria palkkoja,
pikemminkin päinvastoin" (Suomen
Kuvalehti 37/1919, s. 814). Kirjoituksen sävy
on silminnähden ironinen, mutta se on valaiseva esimerkki
amerikkalaisen elokuvanäyttelijyyden, tunnettuuden ja
yksityiselämän toisiinsa kietoutumisesta.
Vuosikymmenen taitteen Suomessa
keskusteltiin laajalti elokuvatähtien alati kasvavista
palkoista. Pickfordin tiedettiin aloittaneen viiden
dollarin päiväpalkalla, mutta vuonna 1920 saattoi jo
näyttää siltä, ettei kuuluisuuksien ansiotuloille
ollut minkäänlaista kattoa. Suomen Kuvalehdessä
julkaistiin lehtijuttu otsikolla "Filmitaiteen
kultainen vaara: Muutamia yllättäviä tietoja Amerikan
kinotaiteilijain tuloista" (Suomen
Kuvalehti 18/1920, s. 422–423).
Kirjoituksessa tätä nykyajan ilmiötä tarkasteltiin
seuraavalla tavalla:
Kukapa ei olisi kuullut kerrottavan
niistä satumaisista palkkioista, joita amerikkalaiset
filmitähdet saavat työstään. Menneiden aikojen
suuret taiteilijat, jotka matkustivat maasta maahan ja
joita kaikkialla juhlittiin miltei puolijumalina,
eivät varmasti voineet uneksiakaan sellaisista
palkkioista, jollaisia nykyajan kuuluisat
filminäyttelijät ja -näyttelijättäret saavat.
(Suomen Kuvalehti 18/1920, s.
422)
Lehtijutun nimettömäksi jäänyt
laatija veikkaa suurituloisimpien Hollywood-tähtien
joukkoon Chaplinin ja Pickfordin lisäksi Douglas
Fairbanksiä ja William S. Hartia. Lukijat saivat
tietää, että vuosina 1920 ja 1921 Hart "aikoo
valmistaa 9 uutta filmiä, joista hän tulee saamaan
yhteensä 2,225,000 dollaria (yli 55 milj. markkaa)"
(Suomen Kuvalehti 18/1920, s. 422).
Tämän väitteen rinnalla Chaplinille kahdestatoista
elokuvasta luvatut 600 000 dollaria saattoivat näyttää
vähäiseltä summalta. Kirjoittaja erittelee jutussaan
tähtien palkkioita ja mainitsee jopa toisen luokan
näyttelijöiden tienaavan Yhdysvalloissa sellaiset 750
dollaria viikossa (Suomen Kuvalehti
18/1920, s. 422–423). Vaikka elokuvatähdille
maksetut summat olivat valtavia kirjoittaja arveli, että
"on luultavaa, etteivät amerikkalaisen
filmimaailman ’tähtipalkat’ vieläkään ole
kohonneet huippuunsa" (Suomen
Kuvalehti 18/1920, s. 423).
Elokuvatähtien suurista tuloista
keskustelun painopiste ohjautui luontevasti varakkuuden
mahdollistamaan ylelliseen elämäntapaan. Käytännössä
palkkakeskustelu toimi siltana näyttelijöiden
ammatillisesta identiteetistä heidän yksityiselämään.
Esimerkiksi aikakauslehti Maailman lukijakunnalle
tarjottiin vuoden 1921 lopulla yksityiskohtaisia tietoja
äskettäin avioituneen Pickfordin ja Fairbanksin uudesta
talosta:
Se on vuorenrinteellä Kalifornian
ihanassa ilmanalassa. Talon edustalla on laaja
nurmikko, joka laskeutuu järveen; tämän rannassa on
heidän ajanmukainen uintimajansa, pukuhuoneineen,
suihkekylpyineen ja lämminvesi-altaineen. Maryn
makuuhuoneessa on tummanvihreä kalusto ja
katinnauriin väriset seinäverhot. Makuuhuoneen
vieressä on pukuhuone ja kylpyhuone sekä pahimman
hellesään aikana käytettäväksi nukkumakuisti.
Maryn pukupöydällä ovat kaikki kojeet puhdasta
kultaa, hänen miehensä lahjana. (Maailma
marraskuu/1921, s. 444)
Yksityiselämän loisto ja
suureellisuus kietoutuivat osaksi käsityksiä
Hollywood-tähteydestä. Tämä oli keskeinen seikka, joka
erotti heitä eurooppalaisista kollegoista, sillä näiden
yhteydessä ei voitu puhua suurista ansioista tai
rikkauksien täyteisestä elämäntavasta. Tuon ajan
suomalaisille Hollywood-tähtien vaurauden on täytynyt
vaikuttaa syvästi utooppiselta.
Keskustelu amerikkalaisten
elokuvatähtien tunnettuudesta, tuloista ja omaisuudesta
oli varsin laajaa vuosikymmenen taitteen Suomessa. Sen
rinnalla kulki toinen keskustelu, joka vahvistui
tasaisesti ja syrjäytti lopulta omaisuuden hämmästelyn
– kyse oli Hollywood-tähtien yksityiselämästä.
Tähtidiskurssissa kehitystä näyttelijöiden rooleista
ja ammatillisesta identiteetistä yksityiselämään voi
hahmottaa kysymyksien kautta. Keskustelu amerikkalaisten
elokuvanäyttelijöiden kansainvälisestä tunnettuudesta
ohjasi kysymään kuinka paljon nämä miljoonien ihmisten
ihailemat näyttelijät työllään tienasivat. Summat,
joilla tähän vastattiin, olivat aikalaisille
tähtitieteellisiä. Tämä tieto ohjasi keskustelujen
painopistettä yksityiselämän puolelle, sillä se
rohkaisi kysymään mitä elokuvanäyttelijät kaikilla
rahoillaan tekivät ja kuinka he elivät loistokkaissa
kodeissaan.
Niin tavanomainen ja kuitenkin niin
ainutlaatuinen
Siirryn nyt tarkastelemaan
keskustelulinjaa, joka nousi esille Suomen
Kuvalehdessä julkaistussa kuvauksessa toimittaja
Holmin käynnistä Pickfordin luona. Tämän keskustelun
painopistealueita olivat ennen kaikkea Hollywood-tähtien
persoonallisuudet ja vapaa-ajanviettotavat. Holm kertoi
lukijoilleen yllättyneensä tavatessaan ensimmäistä
kertaa Pickfordin, sillä
nähdessään koko maailman
suosiman Mary Pickfordin joutuu melkein hämilleen. Ei
siksi, että neiti Pickford näyttäisi
maailmankuululta filmitähdeltä, vaan päinvastoin,
koska hän ei yhtään näytä sellaiselta – Niin,
sanoo hänen äitinsä nähdessään minun
hämmästykseni, olisitteko voinut kuvitella, että
hän on näin pieni ja yksinkertainen? (Suomen
Kuvalehti 12/1920, s. 290)
Yllättyneisyys kumpusi Holmin
havainnosta, että miljoonien ihmisten valkokankailta ja
aikakauslehtien sivuilta tuntema Pickford oli kaikesta
huolimatta kovin tavallinen, pieni ja yksinkertainen.
Mutta samanaikaisesti tähti oli aivan ainutlaatuinen,
ellei jopa taianomainen:
Ihmeellisintä hänessä ovat ehkä
hiukset. Ne ovat kullanväriset; eivät liian vaaleat
eivätkö myöskään liian punaiset. Niillä on
ihmeellinen väri, jollaista vain hyvin harvoin
näkee, ja kun hänen ruskeat, kauniit silmänsä
sitten katsovat niiden alta, niin ymmärtää hyvin,
kuinka hän valloittaa sydämiä. Hänellä on hieno,
puhdas iho ja hento, miltei lapsekas vartalo – kuin
kaksitoistavuotiaalla. Eipä ihme, että hän niin
hyvin voi esittää niitä lasten osia, joissa hän
toisinaan esiintyy. (Suomen
Kuvalehti 12/1920, s. 290)
Dyerin mukaan amerikkalaiset
tähtikuvat ovat Holmin kuvauksen kaltaisia
tavanomaisuuden ja ainutlaatuisuuden kohtauspintoja (Dyer
1998, s. 43).
Autenttisen persoonallisuuden kokemusta
vahvistivat Holmin antamat tiedot Pickfordin
urakehityksestä, kuuluisuudesta ja haaveista. Holm kertoi
tähden aloittaneen teatterialalla 5-vuotiaana ja
päätyneen elokuviin 15-vuotiaana, jolloin D. W. Griffith
teki hänestä tähden. Pickfordin nykyistä kuuluisuutta
ja suosiota Holm kuvasti mainitsemalla, että tähti sai
päivittäin 2000–3000 ihailijakirjettä, jonka lisäksi
sateli lukuisia naimatarjouksia; eräskin ruotsalainen oli
tarjonnut tähdelle sydäntään ja omaisuuttaan,
uskomatta ettei tämä voinut niitä vastaanottaa.
Lisäksi hän kertoi Pickfordin haaveilevan Euroopan
matkasta, koska hän sai sieltä paljon ihailijakirjeitä.
(Suomen Kuvalehti 12/1920, s. 290)
Vastaavia tietoja amerikkalaisista
elokuvatähdistä sai lukea yhä useammin Suomessa
julkaistujen aikakauslehtien sivuilta. Näiden
keskustelujen määrä ja laajuus kohosivat uuteen
huippuun vuonna 1921, jolloin maassa alettiin julkaista
elokuvalehti Filmiaittaa sekä sen ruotsinkielistä
sisarlehteä, joka kantoi nimeä Filmrevyn.
Ihailijakulttuurista osa
elokuvakulttuuria
Muun aikakauslehdistön ohella
erityisesti elokuvalehdet Filmiaitta ja Filmrevyn
kasvattivat Suomeen rantautunutta ihailijakulttuuria
julkaisemalla elokuvatähtien kuvia sekä näitä
käsitteleviä lehtijuttuja. Alkuun lehdissä julkaistut
jutut olivat keskenään identtisiä, mutta lehtiä erotti
niissä julkaistut lukijoiden keskusteluille varatut
palstat. Nämä palstat täyttyivät kerta toisensa
jälkeen amerikkalaisten elokuvatähtien rooleja ja
heidän yksityiselämää koskevista kysymyksistä ja
vastauksista.
"Onko John Barrymore esiintynyt
muissakin filmiosissa kuin Tri Jekyll’in ja Mr Hyde’in
osissa?" (Filmiaitta
4/1921, s. 60) "Onko Geraldine Farrar
naimisissa ja jos on, kenen kanssa?" (Filmiaitta
6/1921, s. 92) "Mies, joka oli Mary
Pickfordin vastanäyttelijänä filmissä ’Aarniometsän
tarina’, oli Elliot Dexter. Hän on esiintynyt myöskin
filmissä ’Tässä vaimoni, pitäkää hyvänänne.’
Läheisimmässä tulevaisuudessa näyttelee hän hurmaavan
Katherine Mc Donaldin kanssa eräässä suuressa
filmissä, joka toistaiseksi vielä on nimetön" (Filmiaitta
joulunumero/1921, s. 146). "Vet någon
Milton Sills’ adress och var man kan få köpa hans
fotografi?" (Filmrevyn 1/1922,
s. 17) "Äro Doug och Mary ännu i Paris?"
(Filmrevyn 3/1922, s. 57)
Kysymyksiä ja vastauksia riitti lehtien jokaiseen
numeroon. Tällaisten yksityiskohtaisten kysymysten
lisäksi lukijat keskustelivat ja väittelivät niin
parhaimmista kuin kauneimmistakin tähdistä (Filmiaitta
7/1921, s. 112).
Amerikkalaisten elokuvatähtien
laajamittainen ihaileminen ei istunut saumattomasti
suomalaiseen elokuvakulttuuriin, jonka keskeisinä
toimijoina elokuvalehtien toimittajat ja kriitikot
halusivat korottaa uuden mediumin arvoa taiteiden
kentällä. Jo lehden ensimmäisenä ilmestymisvuonna Filmiaitan
toimitus kertoi lukijapalstan hukkuvan julkaistavaksi
lähetettyihin kysymyksiin (Filmiaitta
7/1921, s. 109). Oletettavasti monet näistä
koskivat juuri Hollywood-tähtiä. Seuraavana vuonna
keskustelupalsta lakkautettiin tilanpuutteen vuoksi,
joskin vain väliaikaisesti (Filmiaitta
12/1922, s. 187). Aiemmin samana vuonna Filmrevynin
toimituskunta oli nostanut tähtikeskustelun esille ja
katsonut ettei se ollut linjassa lehden tavoitteiden
kanssa:
Ärande filmvänner.
Må det tillåtas red. att komma
fram med en liten bön till alla frågande filmvänner:
gören denna avdelning litet med omväxlande! Kan det
icke småningom vara nog med att fråga efter Asta
Nielsens adress eller Harry Liedtkes eventuella fruar?
Kunde vi icke fråga om saker, som kunna påräkna
allmänt intresse, kunna vi icke visa, att vi hysa en
djupare förståelse för filmkonsten än blott en om
än aldrig så allvarligt menad stjärnkult?
Alla frågare, som bedja om dens
och dens porträtt i Filmrevyn bedjas ge sig till
tåls; de komma nog alla i tur och ordning. –
Fackman klandrar oss för det vi införa svaren i
"stympat" skick. Vi undra vilken min Fackman
skulle göra om vi införde tio nästan lika lydande
svar på samma fråga efter varann. Skulle vi göra
Fackman till viljes, så vore nog revyn fylld från
pärm till pärm med svar av den märkvärdigaste
beskaffenhet. Denna avdelning behöver ock en
omredigering och vi tro icke, att filmvännerna
förmena oss rättigheten att även få hysa omtanke
om, att ett icke över hövan stort utrymme inkräktas
av filmvännernas tankeutbyte.
Så nödgas vi än en gång meddela,
att frågor o svar, som icke skrivits på skilda
lappar, ej kunna införas. (Filmrevyn
4/1922, s. 80)
Lukijoiden käymä tähtikeskustelu ei
kuitenkaan lakannut, ilmiöstä oli tullut pysyvä osa
suomalaista elokuvakulttuuria, jota ei kyetty kitkemään.
Hieman paradoksaalisesti lehdet itse ylläpitivät tätä
kiinnostusta julkaisemalla elokuvatähtien kuvia sekä
heitä koskevia uutisia. Oletettavasti tämä lisäsi
lehtien myyntiä.
Lähemmäs tähtiä
Aikalaiset halusivat tietää
elokuvatähdistä yhä enemmän ja enemmän. Erityisen
suosituiksi osoittautuivat tähtien kuvat, joita lukijat
pyysivät elokuvalehtien toimituksia julkaisemaan (Filmiaitta
5/1922, s. 94). Kaikille lehtikuvat eivät
kuitenkaan riittäneet. Esimerkiksi nimimerkillä
"Rasavilli." kirjoittanut Filmiaitan
lukija tiedusteli jo vuonna 1921 "[s]aako
täällä Suomessa mistään ostaa filminäyttelijäin
kuvia?" (Filmiaitta 7/1921,
s. 110) Pian sai, sillä Suomeen avattiin
Korttikeskus, joka erikoistui myymään ihailijakuvia.
Kuvat toivat tähdet valkokankailta osaksi ihmisten
jokapäiväistä elämää. Niiden omistamiseen
liitetyistä merkityksistä ja tunnesiteistä kertoo Eero
Penttinä esittäytyneen lukijan runollinen kirjoitus,
joka julkaistiin Filmiaitassa vuonna 1925:
Illan hämäryys verhoo huoneeni.
– Olen yksin. Mutta Yksinäisyyden ystävä en ole,
siksi kaipaan seuraa. Otan esille tähtikuva-albumini,
jossa on noin pari sataa kuvaa. Nyt tiedän itselläni
olevan seuraa. Katsellessani tähtivalokuviani tunnen
kuinka yksinäisyys katoo luotani. Olen siirtynyt
vähitellen tähtimaailmaan – filmitähtien pariin.
Jokainen kuva haastaa minulle omalla tavallaan ja tuo
muiston eletystä hetkestä filmitaiteen pyhätössä.
Silmieni ohi kulkevat monet kauniit filmit, joissa
katselemani tähti on taiteellaan loistanut.
Jokaiselle teistä, te lukemattomat, ihanat tähdet,
tahtoisin minä laulaa ylistyslaulun! Katseltuani
läpi kaikki tähtikuvani, toivotin heille
"hyvää yötä". Vielä levolla ollessani
ajattelin, miten ihanaa on omistaa filmitähtien
kuvia, jotka tuottavat niin paljon iloa! (Filmiaitta
1/1925, s. 22)
Jos tähtiä esittävät kuvat
toivatkin ihaillut näyttelijät aikalaisten
jokapäiväiseen elämään, mahdollistivat kirjeet vielä
intiimimmän suhteen. Alkuun lukijat jakoivat tähtien
osoitetietoja keskenään. Esimerkiksi nimimerkkiparilla
"Lotte ja Filma" esiintyneet lukijat
lähettivät julkaistavaksi tietämänsä Milton Sillsin
osoitteen (Filmiaitta 5/1922, s. 96).
Hänen osoitteelleen riittikin kysyntää, sillä saman
vuoden puolella se julkaistiin vielä uudelleen, tosin nyt
nimimerkkiä "Stella Maris." käyttäneen
lukijan lähettämänä (Filmiaitta
9/1922, s. 159). Elokuvatähtien osoitteille oli
niin paljon kysyntää, että Filmiaitan toimitus
päätti ryhtyä julkaisemaan tähtien osoiteluetteloita.
Esimerkiksi vuonna 1923 lehdessä julkaistiin
osoiteluettelo otsikolla "Goldwyn-tähtiä" (Filmiaitta
11/1923, s. 150).
Tähdille kirjoittamisesta
keskusteltiin ahkerasti. Elokuvalehtien
kaksikymmentäluvun alun lukijaosastot ovat täynnä
tähdille kirjoittamista koskevia tiedusteluja. "Lars
Kasper." yksi lukija, joka halusi kirjoittaa
ihailunsa kohteelle, mutta jota kieliongelmat
askarruttivat:
Onko välttämätöntä
amerikkalaisille filminäyttelijöille kirjoitettaessa
käyttää englannin kieltä. Allekirjoittanut ei
nimittäin oikein osaa kirjoittaa englanninkielisiä
rakkaudenkirjeitä. Mahtaisikohan filmiystävien
joukossa löytyä joku, joka ottaisi toimiakseen
"valantehneenä kielenkääntäjänä" (Filmiaitta
7/1921, s. 110).
Tällaiset kieliongelmat sekä arvelut
eri tähtien kielitaidoista nousivat toistamiseen esille
elokuvalehtien keskustelupalstoilla. Esimerkiksi
nimimerkillä "Stella Maris" esiintynyt lukija
kertoi, että Mary Pickfordille voisi kirjoittaa ruotsiksi
(Filmiaitta 1/1922, s. 19).
"Lars Kasperin." suunnittelema rakkauskirje
kertoo niistä unelmista, joita elokuvatähteys oli
aikalaisissa herättänyt sekä mielihyvästä, jota
maahantuodut elokuvat tuottivat.
Tähdeksi tähtien joukkoon
Aikalaiset eivät tyytyneet vain
ihailemaan elokuvatähtiä, monet halusivat tähdiksi.
Elokuvalehdissä käytyjen keskustelujen ja niissä
käytettyjen nimimerkkien perusteella erityisesti
naisyleisöjen keskuudessa levisi suoranainen tähtikuume,
jossa tähtien ihailu yhdistyi haaveisiin elokuvissa
esiintymisestä. Vastaava ilmiö, johon Shelley Stamp
viittaa aikalaiskäsitteellä movie-struck-girl,
leimasi yhdysvaltalaisia 1910-luvun naisyleisöjä (Stamp
2000, s. 37). Suomessa tähtikuumeen leviämistä
saattoi edesauttaa Yhdysvaltoihin paremman elämän
perässä lähtemisen historia. Liittyihän
tähtikeskustelu olennaisesti alati nouseviin palkkoihin.
Useimpien kohdalla kyse oli kuitenkin haaveilusta
pikemminkin kuin konkreettisesta yrittämisestä. Tähtien
korostettu tavanomaisuus yllytti monet ajattelemaan, että
itse kukin saattoi olla tietämättään ainutlaatuinen,
tähtiainesta. Tarvittiin vain mahdollisuus tai tilaisuus,
jonka kautta voisi tulla löydetyksi, aivan kuten D. W.
Griffith oli Suomen Kuvalehdessä julkaistun
artikkelin mukaan löytänyt Mary Pickfordin. Suomessa
näitä mahdollisuuksia oli tarjolla niukalti, jos
lainkaan, mutta monille vuodesta 1921 julkaistut Filmiaitta
ja Filmrevyn näyttäytyivät helposti
lähestyttävinä elokuvamaailman edustajina.
Vuonna 1921 Filmiaitan toimitus
aloitti lehden kolmannessa numerossa "Filmiystävien
keskustelua" -palstan julkaisemisen. Yksi
ensimmäisistä kysymyksistä oli tällainen: "Mitä
filminäyttely-yhtiöitä on jo nykyään meidän
maassamme olemassa ja kuinka on meneteltävä
päästäkseen niihin käsiksi?", ja sen
esittänyt lukija käytti nimimerkkiä "Tuleva
filmitähti." (Filmiaitta
3/1921, s. 44) Nimimerkki ei jättänyt epäilyn
varaa elokuvayhtiöitä lähestymisen motiiveille. Lehden
seuraavassa numerossa nimimerkillä "Oculus"
esiintynyt lukija rohkaisi haaveilijaa esittäytymään
Teuvo Purolle (Filmiaitta 4/1921, s.
60). Sitä seuraavassa numerossa "Tuleva
filmitähti" sai kuitenkin tylyn vastauksen
lukijalta, joka käytti nimimerkkiä
"Ammattimies": "Suomalaiset yhtiöt
tulevat toistaiseksi käyttämään hyväkseen ainoastaan
tunnettuja taiteilijoita" (Filmiaitta
5/1921, s. 77). Tässä maassa tähtiä ei
löydetty.
Itse asiassa Suomessa ei vielä
tuolloin edes ollut elokuvatähtiä, kotimaisissa
elokuvissa tärkeissä rooleissa esiintyi enimmäkseen
tunnettuja teatterinäyttelijöitä, eikä heitäkään
kutsuttu systemaattisesti tähdiksi tai heidän
yksityiselämästään keskusteltu (Seppälä
2007, passim). Monen suomalaisen näyttelijän
tiedettiin kuitenkin työskennelleen ulkomaisissa
elokuvissa. Heistä "Stella Maris" nimimerkkiä
käyttänyt lukija listasi seuraavat: Anders Vikman,
Voldemar Wohlström, Adolf Niska ja Edith Erastoff (Filmiaitta
3/1922, s. 60). Jos mahdollisuudet tähteyteen
olivatkin Suomessa vähäisiä, saattoivat asiat olla
toisin ulkomailla. Oletettavasti useimpien tähtihaaveet
liittyivät juuri Yhdysvaltoihin, jossa tähtiä
nimenomaisesti löydettiin, siellähän kuka tahansa
saattoi ainakin yleisen myytin mukaan menestyä.
Aikakauslehdistössä käsiteltiin
toistuvasti Yhdysvaltoihin siirtolaisina lähteneiden
suomalaisten ja heidän jälkeläistensä elämää.
Menestystarinat korostivat amerikkalaisen unelman olevan
totta. Amy Kauhkonen esiteltiin vuonna 1922 sekä Suomen
Kuvalehdessä että Maailmassa yhtenä
huomatuimpana Amerikan suomalaisena. Kaukosen kerrottiin
olevan "Amerikan ensimmäinen naispuolinen
pormestari" ja tässä roolissaan "Yhdysvaltojen
huomatuimpia naisia" (Maailma
huhtikuu/1922, s. 351). Lukijoille selitettiin,
että hänen "kuvansa kiertelee kaikissa
päivälehdissä ja kuukausijulkaisuissa, ja hänen
kaikkea esiintymistänsä tarkkaillaan; hänen
toiminnastaan on myös otettu eläviäkuvia, joita
näytetään kaikkialla" (Maailma
huhtikuu/1922, s. 351). Kaukosesta
kirjoitettiin kuin suositusta elokuvatähdestä.
Lukijoille muun muassa väitettiin, että lehdistön
edustajat "ovat suorastaan kilpailleet saadakseen
julkaistavakseen hänen kuviansa ja sievoisia summia
tarjotaan hänen kynänsä piirtämistä harvoista
riveistä" (Suomen Kuvalehti
23/1922, s. 558). Avioliittotarjouksiakin Kaukonen
sai, aivan kuten Mary Pickford Suomen Kuvalehdessä
julkaistujen tietojen mukaan (Suomen
Kuvalehti 23/1922, s. 558–559).
Amerikkalaisten elokuvatähtien tavoin Kaukosessa
kohtasivat tavanomaisuuden ja ainutlaatuisuuden
tunnusmerkit. Hän oli nuori 25-vuotias nainen, mutta
iästään huolimatta pystyvä vastuunalaisessa virassaan,
erityisesti taistelussa alkoholin salakuljettajia vastaan (Suomen
Kuvalehti 23/1922, s. 558).
Monet lukijat kirjoittivat
elokuvalehtien lukijapalstoille amerikkalainen unelma ja
Hollywood-tähteyden loiste mielessään. Useassa
julkaistussa kirjoituksessa korostuu kokemus omasta
tavanomaisuudesta yhdistyneenä haaveeseen
ainutlaatuisuuden mahdollisuudesta. Esimerkki tällaisesta
on "Miss Skrälle." kirjoittaneen lukijan
kysymys: "Onko tavallisella pienellä
helsinkiläisellä tytöllä pienintäkään
mahdollisuutta päästä filmaamaan? Ja kuka voi
päättää, jos siihen kelpaa?" (Filmiaitta
7/1921, s. 109–110) Kysyjä kokee itsensä
mitättömäksi ja tiedostaa haaveidensa mahdottomuuden.
Hän kuitenkin pitää haavettaan elossa tiedustelemalla,
josko Suomesta kuitenkin löytyisi D. W. Griffithin
kaltainen elokuvakentän portinvartija, joka voisi hänet
löytää.
Elokuva-alan rakenteet ja käytännöt
eivät yleensäkään olleet aikalaisille tuttuja. Näin
voidaan päätellä myös nimimerkillä "Gudmund"
esitetystä kysymyksestä: "Måste man vara bildad
för att kunna komma till filmen?" (Filmrevyn
2/1922, s. 36) Epätoivo ja epätietoisuus olivat
osa suomalaisen tähtikuumeen raastavuutta. Sen kourissa
kamppailevat elokuvatähtien ihailijat tiesivät tähdeksi
pääsemisen olevan mahdollista, mutta kuitenkin hyvin
epätodennäköistä. Vaikka monet suomalaiset olivat
menestyneet Yhdysvalloissa, oli Hollywood kuitenkin
tavattoman kaunana ja useimmat pääsivät sinne vain
haaveissa. Tähtikuumeen analysoimista haaveiluna puoltaa
kysyjien nuori ikä, yksi haaveilijoista oli nimimerkillä
"Funny" kirjoittanut 12-vuotias tyttö (Filmiaitta
joulunumero/1921, s. 146).
Haaveista kirjoittaminen ja omien
mahdollisuuksien pohtiminen on kuitenkin ylläpitänyt
unelmia ja oletettavasti myös lisännyt elokuvista
saatavaa mielihyvää, olivathan Hollywood-tähdet monille
eräänlaisia ihanneminiä. Tähtikuvien mukana Suomeen
tuotiin uudenlaista nais- ja mieskuvaa sekä luotiin
aiemmasta poikkeavia käsityksiä siitä, mitä on
elämässä menestyminen. Amerikkalaiset tähtikuvat,
joista monet liittyivät kuluttamiseen ja ylelliseen
elämään, olivat vahvassa ristiriidassa fennomaanisten
arvojen kanssa, mikä saattoi tehdä niistä niin
houkuttelevia samastumiskohteita kuin paheksuttavia
ilmiöitäkin.
Monien omasta tähteydestä
haaveilemisen käsitteleminen nimenomaisesti haaveiluna ei
kuitenkaan tarkoita, etteivätkö jotkut olisi olleet
tosissaan. Suomalaisten muutto Yhdysvaltoihin paremman
elämän perässä oli ollut jo pitkään arkipäivää.
Hollywoodiin saapui kaiken aikaa satoja ja taas satoja
tyttöjä, jotka toivoivat saavansa mahdollisuuden
elokuvakameroiden edessä (Stamp 2004, s.
332). On täysin mahdollista, että heidän
joukossaan oli joku suomalainenkin.
Tähtipalvonnan haitallisuus
elokuvataiteessa
Elokuvatähteyteen ei suhtauduttu
yksiulotteisen positiivisesti. Monet kriitikot näkivät
ilmiön amerikkalaisena hapatuksena, joka vaikeutti
elokuvataiteen aseman kohentamista. Suorasukaisimmin
tällaisesta asennoitumisesta kertoo Filmiaitassa
vuonna 1921 julkaistu lehtijuttu "Tähtipalvonnan
haitallisuus filmitaiteessa" (Filmiaitta
3/1921, s. 44). Otsikko teki selväksi, ettei
elokuvatähdille ollut juuri sijaa taide-elokuvissa.
Nimettömäksi jäänyt kirjoittaja yhdistikin tähteyden
amerikkalaisiin viihde-elokuviin:
Viime aikoina on ollut
havaittavissa kasvavaa etenkin Yhdysvalloissa vallalle
päässeen tähtipalvonnan vastustusta. Onhan tunnettu
asia, että amerikkalaisia filmejä miltei yksinomaan
on ylläpitänyt vain joku kuuluisa
"filmitähti", joka saa siitä huikean
palkkion ja joka yksinään on filmin päätekijänä,
samalla kun sen sisältö muussa suhteessa kokonaan
laiminlyödään. (Filmiaitta
3/1921, s. 44)
Omien sanojensa mukaan kirjoittaja ei
ollut näkemyksineen yksin. On mahdollista, että monet
kriitikot ja kriittiset katsojat suhtautuivat tähteyteen
samankaltaisesti. Kritiikki näyttäisi kohdistuneen
epäsuorasti elokuvayleisöihin, jotka olivat valmiita
maksamaan tähtien näkemisestä, vaikkei elokuva muissa
suhteissa olisikaan pääsylipun arvoinen. Toisin sanoen
kirjoittaja tiedosti Hollywoodin myyvän tuotteensa juuri
elokuvatähtien avulla, jonka seurauksena heille
maksettiin suunnattomia palkkioita. Kärjistäen
kirjoittajan voi tulkita väittäneen, että
amerikkalainen elokuva saattoi olla millainen tahansa,
kunhan siinä esiintyi tunnettu tähti, jolla elokuva
myytiin katsojille.
Tähdet olivat kirjoittajalle
pintapuolista loistetta, jolla elokuvat myytiin.
Tällaisina he olivat arvokkaiden elokuva-aiheiden ja
korkealuokkaisen toteutuksen epätyydyttäviä
korvikkeita. Hän päätyikin argumentoimaan kärkkään
selväsanaisesti, että tähdet ovat
epäkohta, joka johtuu osaksi
siitä, ettei amerikkalainen kirjallisuus ole
kyennyt tarjoamaan filmiaiheita ja ettei
amerikkalainen filmitaide sitä paitsi ole
osoittanut tarpeellista mukautumiskykyä eikä
joustavuutta voidakseen käyttää hyväkseen
toisten maiden kirjallisuutta. (Filmiaitta
3/1921, s. 44)
Tähdet vaikeuttivat taide-elokuvien
aseman vakiintumista ja innoittivat ihmiset
pääsylippurahoillaan tukemaan kirjoittajan mielestä
arvottomien teoksien maahantuontia. Kirjoittajan mukaan
asia oli niin, että "jos filmitaide jatkuvasti
kehittyy ’tähtipalvonnan’ merkeissä, on
pelättävissä että se arveluttavassa määrässä
lähentelee kabarettia tai sirkusta" (Filmiaitta
3/1921, s. 44). Sekä kabaree että sirkus olivat
juuri sellaisia pinnallisen viihteen muotoja, joista
elokuvataide haluttiin erottaa omalle paikalleen
korkeataiteiden joukkoon. Näin jälkeenpäin on kuitenkin
vaikea arvioida minkä takia kirjoittaja liitti tähteyden
juuri kabareehen ja sirkukseen, sillä aivan samalla
tavoin hän olisi voinut nähdä tähteyden
teatterinäyttelijöiden ihailun kaltaisena ilmiönä
uuden mediumin puitteissa. Kenties kyse oli siitä, ettei
hän nähnyt amerikkalaisia elokuvatähtiä
teatterinäyttelijöiden tasoisina mielentilojen
tulkitsijoina vaan pintapuolisessa loistossaan
sirkusartistien kaltaisina viihdyttäjinä. Kielteinen
suhtautuminen Hollywood-tähteyteen liittyi myös heihin
yhdistettyihin moraalittomuuksiin, jotka näyttäytyivät
amerikkalaisen kulttuurin pinnallisuuden indikaattorina.
Avioliiton ilveilyä
Suomessa nopeasti levinnyt tähtikuume
herätti huolta useimmissa kulttuurivaikuttajissa. Tämä
liittyi osittain siihen, että Hollywood-tähtien
yksityiselämän moraalittomuuksista uutisoitiin
toistuvasti suomalaisessa lehdistössä. Sekä
kevytkenkäiset avioliitot että avioerot
institutionalisoituivat kaksikymmentäluvun taitteen
Suomessa osaksi Hollywood-tähteyttä. Esimerkiksi vuonna
1921 Maailman sivuilla kerrottiin äskettäin
eronneen Pauline Frederickin ja Willard Mackin aikovan
uudelleen naimisiin: "mr. Mackilla on ollut kolme
vaimoa ja miss. Frederickillä kaksi aviomiestä;
kumpaisenkaan kotona ei ole viikatemies käynyt" (Maailma
marraskuu/1921, s. 445). Suomessa avioeroihin
suhtauduttiin kielteisesti, eivätkä elokuvatähdet,
joiden elämään ne kuuluivat, olleet sopivia ihailun
kohteita, monet ajattelivat. Maailman kirjoituksen
perusteella lähinnä leskien oli suotavaa mennä uusiin
naimisiin, mutta vuosikymmenen taitteessa suomalaisten
ihailemat elokuvatähdet näyttivät eroavan toisistaan
aivan yhtä arkailematta kuin he solmivat uusia
liittojakin.
Elokuvatähtiin kohdistetun ihailun ja
heidän moraalittomuutensa nostivat huolia, jotka nousivat
esille esimerkiksi Maailman sivuilla, joilla
kerrottiin Chaplinin olevan maailman tunnetuin mies, mutta
huomautettiin, että "eri asia on, ansaitsisiko
hän olla se edustamansa alan tai yksilöllisen
olemuksensa puolesta" (Maailma
marraskuu/1921, s. 445). Chaplinin edustaman alan
mainitseminen kielteisessä sävyssä tuo esille ylempien
luokkien suhtautumisen elokuviin ala-arvoisena viihteenä.
Heidän silmissään alan arvostusta eivät kohottaneet
Chaplinin yksityiselämän oikut. Kyseisessä lehtijutussa
hänen kerrottiin aikovan uusiin naimisiin: "Morsian
on Miss May Collins, eloisa seitsentoistavuotias, joka
siirtyi puhenäyttämöltä eläviinkuviin. Häät
kuuluvat olevan joulukuussa; viime marraskuussahan
Charlien edellinen vaimo – elävienkuvien
näyttelijätär Mildren Harris – sai eron miehestään"
(Maailma marraskuu/1921, s. 445).
Tällaisin lehtikirjoituksin Chaplinille rakentui
tähtikuva, jossa vaimot tulivat ja menivät. Filmiaitan
sivuilla elokuvatähtien avioliitot ja avioerot olivat
vakioaiheita niin juoruileville lukijoille varatulla
keskustelupalstalla kuin toimituksen laatimissa
pikku-uutisissakin. "William Hart ja Winifred
Westover ovat nykyään naineet" lehdessä
tiedettiin uutisoida vuonna 1922 ja samalla mainittiin,
että "Constance Talmadge on jättänyt miehensä
voidakseen omata elämänsä taiteelle" (Filmiaitta
2/1922, s. 39). Eurooppalaisista elokuvatähdistä
tällaisia kirjoituksia ei juuri julkaistu, heidän
avioliittonsa ja avioeronsa pysyivät yksityisasioina.
Samassa Maailman elokuvatähtien
avioelämää käsitelleessä lehtijutussa Douglas
Fairbanksin kerrotaan olevan Mary Pickfordin uusi
aviomies, mutta liittoa ei yllättävää kyllä
kyseisessä kirjoituksessa ainakaan suoranaisesti
paheksuttu. Pickfordin tähtikuvan osana tämäkin ilmiö
näyttäisi siirtyneen Yhdysvalloista Suomeen jokseenkin
sellaisenaan. Pickford ja Fairbanks olivat seurustelleet
jo pitkään, mutta viivytelleet avioliiton solmimista
skandaalin pelossa, molemmat kun olivat omilla tahoillaan
naimisissa (Whitfield 1997, s. 164, 196–199).
Yhdysvalloissa eroskandaalia ei kuitenkaan syntynyt vaan
kummankin ura jatkui entiseen malliin. Oletettavasti
amerikkalaiset näkivät ihailemansa Fairbanksin ja
Pickfordin suoranaisena ihanneparina. Suomessa aviopari
nähtiin muita ryhdikkäämpänä tai ainakaan heistä ei
kirjoiteltu ylenkatsovasti kuten Chaplinista ja hänen
vaimoistaan. Filmiaitan toimituskuntakin toivoi
tähtiparin vierailevan Skandinaviassa osana Euroopan
matkaansa (Filmiaitta 6/1921, s. 94).
Parin saatettiin myös ajatella viettävän muita
tähtipareja tahdikkaampaa elämää, jossa
moraalittomuuksilla ei ollut sijaa. Suomessakin
uutisoitiin, että pariskunnalla oli erilliset
makuuhuoneet uudessa talossaan (Maailma
marraskuu/1921, s. 444). Toisaalta paheksunnalta
välttymistä saattoi edesauttaa Pickfordin tähtikuva,
joka oli yksinkertaisesti niin herttainen, ettei hänestä
haluttu sanoa mitään pahaa.
Avioliittojen solmimisista ja
purkamisista tuli nopeasti integraalinen osa aikalaisten
Hollywood-käsitystä. Elokuvatähtien kevytkenkäisyys
nähtiin amerikkalaisen kulttuurin turmeltuneisuuden
indikaattorina. Kulttuurin ilmiöitä oli aina toisinaan
esitelty aikakauslehtien sivuilla, esimerkiksi Suomen
Kuvalehdessä:
Sota seurauksineen on synnyttänyt
monia sairaalloisia ilmiöitä ja kasvannaisia
varsinkin muodin alalla. Kuvamme esittävät: 1)
New-Yorkilaista naikkosta apinannahkaisessa turkissa;
2) Amerikassa mieluisaksi käänyttä autohuivia, jota
kannetaan turkkilaiseen tapaan; ja 3) selätöntä
pukua, jota ohut helmiketju kannattaa. (Suomen
Kuvalehti 2/1920, s. 39)
Vastaavasti saatettiin kirjoitella
myös elokuvatähdistä. Vuonna 1922 Filmiaitassa
julkaistiin lehtijuttu, jossa tuotiin esille, että "Hollywoodissa,
suuressa amerikkalaisessa filmikaupungissa, ovat
filmitähdet, joiden keskuudessa avioerot ovat
jokapäiväisiä tapahtumia, ottaneet käytäntöön
erikoisia ’avioerosormuksia’" (Filmiaitta
2/1922, s. 36). Kärjistyneimmillään aikalaisten
mielikuvissa saattoi syntyä käsityksiä amerikkalaisista
elokuvatähdistä apinannahkaturkeissa ajamassa
avioerosormukset sormissa kohti uutta liittoa.
Yksi kummastelluimmista
elokuvatähdistä oli Rudolph Valentino. Vuonna 1923 Filmiaitta
uutisoi hänen avioelämästään:
Valentino, uusi suosittu
filmitähti, on onnettomuudekseen ollut kahdesti
naimisissa, – siinä hän on useimpien muiden
filmitähtien kaltainen. Onnettomuudekseen – sillä
nyt molemmat arvoisat rouvat haluavat saada käyttää
kuuluisaa Valentino-nimeä. Rodolph on ratkaissut
pulman siten, että molemmat naiset ovat oikeutettuja
käyttämään hänen nimeään, mutta ensimmäisen
rouvan, Jean Ackerin, on lisättävä nimeensä Mrs.
R. Valentino sanat "The First",
ensimmäinen. (Filmiaitta
2/1923, s. 18)
Kaksikymmentäluvun alkupuolella
Hollywood-tähtien avioliittoasioista saatettiin jo
pilailla. Ilmiöstä näyttää tulleen yllättävän
nopeasti niin arkinen suomalaisessa elokuvakulttuurissa,
ettei se enää nostanut vastaavaa älyä kuin vielä
1920-luvun taitteessa. Filmiaitan toimituskunta
esimerkiksi vastasi nimimerkillä "Beatrice"
kirjoittaneen lukijan kysymykseen tämän ihaileman
Pickfordin avioliitoista seuraavasti:
Omituista kyllä on tämä tähti
ennättänyt vain kahdesti naimisiin – muutenhan on
kolmi-, jopa nelilukukin filminäyttelijöille hyvin
tavallinen – ensi kerran Owen Mooren kanssa 1914, ja
toisen kerran parisen vuotta sitten Douglas
Fairbanksin kanssa. Norma Talmadge on vieläkin
kokemattomampi tällä alalla, hän on vain kerran
astunut alttarin eteen, johtajansa Joseph Schenckin
kanssa. (Filmiaitta 5/1923,
s. 62)
Elokuvatähtien avioeroista oli tullut
olennainen osa Hollywood-tähtien ja heihin liittyvien
keskustelujen viihdyttävyyttä. Tähtien edesottamuksista
juoruiltiin ja niistä alettiin jo pian vitsailla, kuten
selviää Suomen Kuvalehdessä vuonna 1922
julkaistusta kaskusta: "Filminäyttelijä on
mennyt naimisiin ja kysyy vihkimätoimituksen loputtua:
’Onko näin hyvä vai onko tämä kohtaus otettava
uudelleen?’" (Suomen
Kuvalehti 40/1022, s. 1008)
Totuus Hollywoodista
Avioliittojen solmimiset ja purkamiset
olivat keskeinen osa tähtien yksityisyyttä, johon
julkisuus oli aikalaisten kiinnostusta ohjannut.
Kaksikymmentäluvun ensimmäisinä vuosina monet saivat
kuitenkin tietää enemmän kuin olisivat ehkä halunneet.
Tuolloin Hollywoodin tähtijärjestelmä ajautui mittavaan
kriisiin, joka heijastui myös suomaaliseen
elokuvakulttuuriin, muttei johtanut täällä yhtä
kovaäänisiin protesteihin ja boikotteihin kuin
Yhdysvalloissa. Richard deCordovan mukaan tähtiskandaalit
olivat näyttelijän yksityiselämään ohjatun
kiinnostuksen ja uteliaisuuden kulminaatiopiste, jossa
katsojille paljastui, että näyttelijän identiteetti
poikkesi ratkaisevasti tämän tähtikuvasta (deCordova
2001, s. 139). Tähtien yksityiselämään,
erityisesti seksuaalisuuden alueelle, kuului asioita,
jotka eivät olleet yhteensopivia heidän tähtikuviensa
kanssa. Pahimmillaan skandaali tuhosi tähden uran ja
vaurioitti kansalaisten silmissä sekä studion että
laajemmin elokuva-alan imagoa harmittoman viihteen
tarjoajana. Toisaalta tähtiskandaalit kaikkine
vaikutuksineen huolettivat sijoittajia, joiden oli
muutenkin ollut vaikea suhtautua elokuvateollisuuteen
vakaana ja kannattavana liiketoimintana.
Kaksikymmentäluvun pahamaineisin
tähtiskandaali oli Roscoe Arbucklen ja Virginia Rappen
tapaus. Arbuckle oli järjestänyt syyskuun 5. päivä
vuonna 1921 St. Francis Hotellissa ylelliset juhlat,
joissa Arbucklen kanssa iltaa viettäneen Rappen tila
yllättäen heikkeni. Rappe kuoli neljän päivän
kuluttua. Lääkärit julistivat kuolinsyyksi ratkennutta
virtsarakkoa seuranneen vatsakalvon tulehduksen. Arbucklea
vastaan nostettiin välittömästi murhasyyte, mutta se
muutettiin pian kuolemantuottamussyytteeksi. Tapahtumiin
laaja-alaisesti tarttunut lehdistö antoi kuitenkin
ymmärtää, että Rappen vammat olivat seurausta
väkivaltaisesta seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Asiaa
ei juuri auttanut Rappen nimi, joka assosioitui helposti
sekä neitsyyteen (virgin) että raiskaukseen (rape).
Aikalaisten mieliin syöpyi kuva lasten suosimasta
suurikokoisesta koomikosta rusentamassa hennon Rappen
omalla painollaan.
Kolmen oikeudenkäynti-istunnon
jälkeen Arbuckle todettiin syyttömäksi. Tapahtumaketjun
saama julkisuus kuitenkin muutti ihmisten käsityksiä
Hollywoodin seurapiirielämästä, jota elokuvateollisuus
oli assosioinut korkeaan moraaliin ja tervehenkisyyteen.
Aikalaiskeskusteluissa oli painotettu, että
elokuvatähdet viettivät illat perheidensä kanssa kun
taas teatterinäyttelijät joutuivat iltanäytäntöjen
takia olemaan illat poissa kotoa. Tällaisille
perhearvoille vastakkaisesti kohu-uutiset kertoivat niin
kielletyn alkoholin nauttimisesta kuin estottomasta
seksuaalisuudestakin. Kuten deCordova on kiteyttänyt,
skandaali osoitti elokuvateollisuudelle, että jo
seuraavana päivänä huippusuosittu elokuvatähti saattoi
olla täysin myyntikelvoton. Skandaalin seurauksena Motion
Picture Producers and Distributors of American (MPPDA)
johtoon valittu Will Hays kielsi Arbucklen elokuvien
levittämisen. (deCordova 2001, s. 124–127,
132)
Suomessa niin sanottu "Fatty-juttu"
kiinnosti aikalaisia, muttei puhjennut lehtien sivuilla
sen huomattavammaksi skandaaliksi. Tähän saattoi
osaltaan vaikuttaa se, että tietoja saapui maahan
suhteellisen vähän, eikä Suomessa ollut keltaista
lehdistöä asioita paisuttamaan. Filmiaitassa
tapausta kuitenkin käsiteltiin yksityiskohtaisesti vuoden
1922 alkupuolella, jolloin lehti julkaisi Filmnyheteristä
lainaamansa lehtijutun, joka perustui Arbucklen itsensä Movie
Weeklylle antamaan haastatteluun. Suomessa siis
levisivät syytetyn omat näkemykset tapahtumista, eivät
hänen syyttäjiensä. Vaikka syytteet ja huhut olivat
paljolti perusteettomia, olivat ne omiaan leimaamaan
niiden kohteen.
Filmiaitassa julkaistussa
lehtijutussa Arbuckle vakuuttaa syyttömyyttään empatiaa
herättävin sanoin: "En olisi luullut että
kukaan rohkenisi olla niin ilkeä ja julma että hän –
vaikk’ei hänellä ole minkäänlaisia päteviä
todisteita – syyttäisi toista; mutta niin on kuitenkin
tapahtunut." Arbuckle kertoi ettei hän
ensinkään ollut kutsunut vieraita hotelliinsa, vaan
ihmiset olivat tuleen hänen luokseen kutsutta
alkoholijuomat mukanaan. Kesken illan hän kertoi
kohdanneensa huonovointisen Rappen, jonka oli nostanut
hyvässä uskossa vuoteeseensa selviämään. Rappe oli
kuitenkin alkanut riehua repien vaatteitaan kunnes oli
täysin alaston. Tällöin Arbuckle ymmärsi Rappen olevan
sairas ja soitti tälle apua. Seuraavana aamuna koomikko
oli lähtenyt suunnitelmiensa mukaisesti Los Angelesiin,
jossa myöhemmin sai kuulla Rappen kuolleen. Arbuckle
esitti valheiksi syytökset, joiden mukaan hän olisi
"’tahtonut omata tytön’" ja kertoi
tapahtumien lähentäneen häntä vaimoonsa. Vaikkei
lehtijutussa tämän suuremmin reposteltu kohutuilla
tapahtumilla, saattoi rivien välistä lukea, ettei
Hollywoodin seurapiirielämä ollut täysin
hyväksyttävää. (Filmiaitta
2/1922, s. 37–38)
"Fatty juttu" herätti
aikalaisten huomion ja oletettavasti tapahtumista liikkui
lukuisia juoruja. Näin voidaan päätellä nimimerkillä
"Rubye." Filmrevynissä esitetystä
lukijanosastokysymyksestä: "Hur tillgick det att
’Fatty’ blev upptäckt och anklagad för mord?"
(Filmrevyn 4/1922, s. 80)
Kuin vastauksena Hollywoodin moraalitonta
seurapiirielämää koskeville keskusteluille Filmiaita
alkoi julkaista Betty Compsonin laatimaa juttusarjaa
"Totuus Hollywood’ista" (Filmiaitta
13/1922, s. 208–209). Ensimmäisen osan Compson
aloitti puhuttelemalla lukijoitaan:
Te olette varmaankin lukenut ja
kuullut yhtä ja toista Hollywood’ista, Los Angeles’in
lähellä Kaliforniassa olevasta filmikaupungista.
Monet niistä jutuista, joita on liikkeellä tästä
kaupungista, ovat levitetyt filmiä vastustavassa
tarkoituksessa. On tehty kaikenlaisia viittauksia
siitä, että siellä kuuluisivat
päiväjärjestykseen hurjat kemut ja kaikkinainen
kevytmielisyys; peitetyin sanoin on tahdottu saada
kerrotuksi mitä pöyristyttävimpiä juttua Hollywood’in
hotelleista, ateljeereistä ja kodeista. Onpa siis
tosiaankin aika puhua totuuttakin ja minä puolestani
haluan kykyni mukaan tehdä lopun puheena olevista
jutuista. (Filmiaitta
13/1922, s. 208)
Compson korosti elokuvatähtien
tavanomaisuutta kertoen heidän olevan hyvätapaista
väkeä, toivoen lukijoiden oppivan tuntemaan heidät
sellaisina kuin heidän lähimmät ystävänsä tunsivat.
"Filmin avulla kuuluisuuden saavuttaneista on
ainoastaan muutamia harvoja, joille menestys on ’noussut
päähän’ ja jotka sen vuoksi heittäytyvät
kaikenlaisiin kevytmielisyyksiin", Compson
painotti ja jatkoi toteamalla, että "yleisön
saatua tästä tiedon leviää huhu kulovalkean tavoin ja
moitteet tulevat yhtä suuriksi kuin kiitokset ovat olleet
ennen, kuitenkin on se eroitus olemassa, että kaikki
filmaajat tuomitaan, niin syylliset kuin syyttömätkin"
(Filmiaitta 13/1922, s. 209).
Compson myös vakuutti, etteivät hänen
henkilökohtaisesti tuntemansa tähdet olleet
kevytkenkäisiä tai moraalittomia, vaikka heidän
roolihahmonsa saattoivat tällaisia ollakin. "Totuus
Hollywood’ista" jatkui Filmiaitan
seuraavassa numerossa, jossa Compson kertoi monen saaneen
kuvan "ettei kaupungissamme löytyisi naineita
miehiä lainkaan; tämä käsitys on väärä, se on mitä
perinpohjaisin erehdys" (Filmiaitta
14/1922, s. 220). Compson myös vakuutti, ettei
Hollywoodissa statisteina toimivilla neideillä sen
enempää kuin laaksoon työn perässä suuntaavillakaan
ollut hätää, sillä kaupungissa toimi Studio Clubin,
naissuojeluyhdistysten ja kunnallisten viranomaisten
muodostama turvaverkko (Filmiaitta
14/1922, s. 220). Jos Hollywoodiin oli joku
suomalainen lähtenytkin, oli hänen näiden tietojen
mukaan turvassa.
Vaikka Compson Filmiaitassa julkaistuissa
lehtijutuissaan korosti amerikkalaisten elokuvatähtien
tavanomaisuutta ja heidän suoraselkäisyyttään,
kantautui Hollywoodista niin paljon toisenlaisia huhuja ja
uutisia, ettei hänen väitteitä saatettu ottaa sinä
totuutena, jona hän ne esitti. Vaikkei Compson ehkä
onnistunutkaan kohottamaan koko Hollywoodin mainetta,
kytkeytyivät hänen yksittäisiä tähtiä koskevat
näkemyksensä näiden tähtikuviin tehden niistä aiempaa
monivivahteisempia. Juuri tähtikuvien ristiriitaisuudet
ja ihailijoiden jatkuva totuuden etsintä olivat
aikalaisille merkittävä osa Hollywood-tähtien
lumovoimaa. Tämä viehätys huoletti niin elokuvalehtien
toimittajia kuin muitakin elokuvavaikuttajia, sillä
kulttuurikentällä se sitoi elokuvaa ajanvieteakselille
ja vaikeutti entisestään uuden taidemuodon arvostuksen
kohottamista. Toisaalta kevytkenkäiset tähdet olivat
suomalaisille kaikkea muuta kuin maailmanparantajien
sopiviksi katsomia roolimalleja.
Tähtikuume oli kuitenkin syttynyt,
eikä se osoittanut minkäänlaisia sammumisen merkkejä.
Tähteydestä oli lyhyessä ajassa muotoutunut niin
keskeinen osa elokuvakulttuuria, etteivät suomalaiset
elokuvatuottajatkaan saattaneet sitä ohittaa. Ajatus
suomalaisista elokuvatähdistä alkoi nousta yhä useammin
esille kaksikymmentäluvun lähetessä puoliväliä.
Tämä kehitys vahvisti monen tähtihaaveita ja sai
osallistumaan elokuvalehtien järjestämiin
tähtikilpailuihin, joiden kautta oli mahdollista
päästä esiintymään kameroiden edessä.
Jos useimmat amerikkalaiset
elokuvatähdet olivatkin Suomessa vielä 1910-luvun
lopulla valkokangaspersoonia, kehkeytyi heistä tähtiä
viimeistään 1920-luvun ensimmäisinä vuosina. Tuolloin
sekä Filmiaitta että Filmrevyn julkaisivat
lukuisia tähtiaiheisia kirjoituksia ja tarjosivat
lukijoidensa käyttöön keskustelupalstat, joissa huomio
kohdistettiin kerta toisensa jälkeen Hollywood-tähtien
yksityiselämään. DeCordovan malliin verrattuna
suomalainen elokuvakulttuuri näyttäytyy omaleimaisena
myös siinä mielessä, ettei kohutuistakaan
tähtiuutisista puhjennut suuria skandaaleja. Tämän voi
nähdä merkkinä siitä, ettei tähtien
yksityiselämällä ollut suomalaisille yhtä suurta
merkitystä kuin heidän performansseillaan. Analysoimani
materiaalin perusteella sekä amerikkalaisten
elokuvatähtien ihailu että siihen läheisesti liittynyt
omasta tähteydestä haaveilu olivat monisyisiä
ilmiöitä, jotka rakensivat suomalaista elokuvakulttuuria
lisäämällä niin elokuvaviihteen suosiota, siitä
saatua mielihyvää kuin sen ympärillä käytyjä
keskustelujakin.
|