Kriittisyyteen kasvattaminen – mitä
se on?
Kriittisyyteen kasvattamista pidetään
yleisesti eräänä mediakasvatuksen tärkeimmistä
päämääristä. Kansalaisten kyky kriittiseen ajatteluun
nähdään edellytyksenä demokraattiselle,
oikeudenmukaiselle ja tasa-arvoiselle yhteiskunnalle.
Erityisen tärkeänä pidetään mediakriittisyyttä.
Monien kasvattajien mielestä ihmisten henkisen
hyvinvoinnin ja koko yhteiskunnan tasapainoisen kehityksen
kannalta on välttämätöntä oppia kriittistä
suhtautumista median tuottamiin esityksiin maailmasta.
Mediakasvatuksen täytyisi kyetä vastaamaan tähän
haasteeseen, mutta ensin pitäisi tietää, mitä
kriittisyys on ja miten ihmisestä kasvatetaan kriittinen.
Kriittisyys vaikuttaa käsitteeltä,
jonka merkitystä ei tarvitse selittää: kaikkihan
tietävät, mitä kriittisyydellä tarkoitetaan. Mutta jo
arkiajattelussa kriittisyys näyttäytyy ristiriitaisena
asiana. Yhtäältä kriittisyys on tavoiteltava asia: se
liittyy järkevyyteen, totuuden havaitsemiseen ja rohkeaan
kyseenalaistamiseen. Toisaalta kriittisyys mielletään
myös ikäväksi virheiden etsimiseksi, kielteiseksi
suhtautumiseksi ja uusien ideoiden alas ampumiseksi. Sivistyssanakirjakin
määrittelee kriittisen näin: "tutkiva, tarkka;
arvosteleva (nyk. vars. epäilevä tai moittiva)"(Koukkunen
2002, 354). Tutkivan, tarkan ja epäilevän
kriittisyyden ei kuitenkaan välttämättä tarvitse
merkitä pelkkää moittimista, sillä on olemassa myös
rakentavaa arvostelua. Jaana Venkula (1991)
onkin varoittanut sekoittamasta kriittisyyttä
vastustamiseen ja kielteiseen lähtökohta-asenteeseen.
Venkulan mukaan on usein käynyt niin, että "aidon
kriittisyyden tuloksena syntyvä poikkeava näkemys on
sekoitettu luuloon että kriittisyyden lähtökohdan
pitää olla poikkeava, vastaan tai kielteinen" (emt.,
6.).
Toinen Sivistyssanakirjan antama
merkitys kriittinen-sanalle on "ratkaiseva,
arveluttava, vaarallinen" (Koukkunen
2002, 354). Lääketieteellisessä
kielenkäytössähän "kriittisessä tilassa"
oleva potilas on hengenvaarassa. Tässä mielessä
kriittisyys merkitsee kriisiin ajautumista, mikä lienee
eräs syy sille, että kriittisyyteen kasvatustavoitteena
suhtaudutaan toisinaan myös pelonsekaisin tuntein.
Jatkuvuus, tuttuus ja turvallisuus ovat tärkeitä asioita
niin yksilön henkisen eheyden kuin yhteiskuntarauhankin
kannalta. Toisaalta epäoikeudenmukaisen, jähmettyneen
yhteiskunnan tai epäkriittisten ajattelutapojen
muuttamista voidaan pitää välttämättömänä, kriisin
puhkeamisen uhallakin.
Tämä artikkeli perustuu
mediatutkimuksen pro gradu -työhöni, jossa pohdin
kriittisyyden merkitystä mediakasvatuksen tavoitteena
erityisesti kasvatusfilosofisesta näkökulmasta. Luon
artikkelissa katsauksen kriittisyyden ongelmallisuuteen
kasvatustavoitteena, pohdin kriittisyyden yhteyttä
autonomian ihanteeseen ja esitän lopuksi kysymyksen,
mitä kohtaan ja missä määrin koulussa oikeastaan saa
olla kriittinen.
Kriittisyys – paradoksaalinen
kasvatustavoite
Kasvatuksen tavoitteenasetteluista
voidaan koettaa tunnistaa eräänlainen mallioppilas.
Tämä ideaalinen kasvatettava tulee oppineeksi kaiken
mitä hänen on haluttukin oppivan ja käyttäytyy kuten
kuuluu. Kriittisyyteen kasvatuksessa mallioppilas oppii
tietysti sen, mitä opettaja haluaa ennen kaikkea hänelle
opettaa – kriittisyyden. Kriittisyyden ihanteen mukaista
on kuitenkin myös, että mallioppilas oppii olemaan
oppimatta kaikkea, mitä hänelle koetetaan opettaa
koulussa tai sen ulkopuolella. Käytöksen suhteen on
vielä hankalampaa määritellä kriittistä
mallioppilasta – rohkea normien kyseenalaistaja on
jonkun silmissä pelkkä häiritsevä luokkahuonekoomikko
tai anarkisti.
Myös Jukka Sihvonen (1989)
on havainnut kriittisyyteen kasvattamisen olevan
paradoksaalinen tavoite. Hän kirjoittaa siitä, kuinka
kriittisyyttä tavoittelevalla mediakasvatuksella ei
haluta sopeuttaa vaan luoda sopeutumattomia ihmisiä (emt.,
154). Kun tämä mediakasvatus tapahtuu
koululuokassa, pyritään tuottamaan sopeutumattomia
elokuvien ja television katsojia – mutta tuotetaan
samalla "sopeutujia itse tuohon
kasvatusjärjestelmään" (emt.,
155). Ollakseen johdonmukaista tulisi
kriittisyyteen kasvattamisen kannustaa oppilaita
kriittisyyteen myös opettajia, koulua,
kasvatusmenetelmiä ja koko kasvatusta kohtaan.
"Mutta eikö kriittinen asenne
kriittisyyttä korostavaa kasvatusta kohtaan ole yhtä
kuin olla kritiikitön eli sopeutua ja omaksua, joka sekin
on mahdotonta, koska se on vastoin tuon kasvatuksen
periaatteita. Tällä tavalla jää jäljelle
automaattisesti vain kaksi vaihtoehtoa: joko sopeutua
kasvatusjärjestelmään ja olla soveltamatta opetettuja
tietoja sekä taitoja itse tuohon järjestelmään, mutta
kylläkin kaikkeen, mikä jää sen ulkopuolelle, tai
sitten olla sopeutumatta yhtään mihinkään ja jäädä
näin koko systeemin ulkopuolelle."
(Sihvonen 1989, 155–156.)
Tässä kriittisyys nähdään siis
ennen kaikkea toisinajatteluna. Sihvonen suhtautuu
epäilevästi mahdollisuuteen kasvattaa oppilaita koulussa
kriittisyyteen, ellei voida hyväksyä sitä, että lasten
ja nuorten kritiikki saattaisi kohdistua myös
kasvattajiin itseensä ja niihin asioihin, joita he
yrittävät opettaa (Sihvonen 1989, 158–159).
Kriittisyyden ottaminen
kasvatustavoitteeksi synnyttää siis paradoksin.
Kasvattajan tulisi saada kasvatettava vakuuttumaan siitä,
että on hyvä olla kriittinen. Entä jos kasvatettava
kiistää tämän, ja puolustaa oikeuttaan olla tietyissä
tilanteissa epäkriittinen? Mediakasvatuksessa esimerkki
voisi olla väkivaltainen tv-sarja, jota oppilas ei halua
ryhtyä kriittisesti analysoimaan, koska uskoo
"älyllistämisen" laimentavan koko sarjan
tuoman nautinnon. Onko opettajalla oikeus tai velvollisuus
suostutella tai jopa manipuloida oppilasta, kunnes tämä
on sisäistänyt kriittisyyden ihanteen? Tällainen
toiminta tuntuisi olevan vastoin erästä kriittisyyden
ihanteen keskeistä sisältöä: itsenäisyyttä
auktoriteeteista ja yksilön vastuuta omista
valinnoistaan.
Jo valistusfilosofi Immanuel Kant
tunnisti autonomisen subjektin kasvattamisen
paradoksaalisuuden: lapsi on hyväksyttävä alusta asti
vapaana olentona, mutta kasvattajan täytyy kultivoida
lapsen vapautta pakon ja kurin avulla (Kivelä
2002, 45). Ari Kivelä (2002) kutsuu
Kantin artikuloimaa ongelmaa pedagogiseksi paradoksiksi.
Paradoksi perustuu kahden valistuksen tavoitteen yhteen
kietoutuneisuuteen: yhteiskunnallis-historiallista
valistusprosessia on vietävä eteenpäin samalla kun on
pyrittävä tuottamaan ihmisistä henkisesti
täysi-ikäisiä, moraalisia ja itsenäisesti järkeään
käyttäviä subjekteja. Ongelma piilee siinä, miten
kasvatus voisi tuottaa paremman ja valistuneemman
yhteiskunnan, kun ihmiset on kuitenkin kasvatettava
vallitsevan yhteiskunnan jäseniksi, ja itse kasvattajakin
on aikoinaan kasvatettu vallitsevaan yhteiskuntaan. (Emt.,
45).
Kant itse hyväksyi pakon ja kurin
välttämättömiksi osiksi lapsen kasvatusta kohti
moraaliltaan itsenäistä, vapaasti järkeään
käyttävää ihmistä (Kivelä 2002, 52).
Kasvatettavan täytyy oppia käyttämään vapauttaan
hyvin, mutta hänen täytyy myös kokea "yhteiskunnan
kiistämätön vastarinta" oppiakseen tuntemaan,
kuinka vaikeaa on toimia itsenäisesti (mts.).
Yhteiskunta, kulttuuri ja traditio kohdistavat lapseen
pakon kasvatuksen muodossa, mutta ideaalisesti tuon pakon
tarkoituksena on kehittää vapautta ja autonomiaa.
Järjenkäytön vapauden ja täysi-ikäisyyden
saavuttanut, sivistynyt kansalainen voi sitten ottaa
kriittistä etäisyyttä vallitsevaan
yhteiskunnallis-historialliseen tilanteeseen ja pyrkiä
kehittämään yhteiskunnan tilaa paremmaksi julkisen
keskustelun avulla (Kivelä 2002, 57). Lyhyesti
ideana on, että vallitseva traditio on omaksuttava, ennen
kuin siitä voi vapautua.
Autonomia ja kriittisyys
Haluan kiinnittää huomion erääseen
kriittisyyden sukulaiskäsitteeseen, koska se saattaa
auttaa ymmärtämään, mistä kriittisyyteen
kasvattamisen paradoksaalisuus syntyy. Kriittisen ihmisen
erääksi ominaisuudeksi mainitaan autonomia (Puolimatka
1996, 214). Autonomia tarkoittaa itseohjautuvuutta,
itsenäisyyttä, riippumattomuutta ja omaehtoisuutta (Puolimatka
1997, 278). Autonominen ihminen tekee omat
valintansa, ja hänellä on valtaa toteuttaa tahtonsa.
Kasvatuksella voidaan koettaa voimistaa kasvatettavassa
kaikkia ajateltavissa olevia edellytyksiä autonomialle:
harkintakykyä, tietoa, kurinalaista järjenkäyttöä,
omien halujen havainnointia ja arvioimista,
itsetuntemusta, kykyä vakuuttaa keskustelukumppani jonkin
käsityksen oikeellisuudesta ja käytännön taitoja.
Monet näistä pyrkimyksistä ovat yhdensuuntaisia
kriittisyyteen kasvattamisen kanssa. Kriittisyys onkin
yksi autonomisen ihmisen määritteistä, samalla kun
autonomisuus on yksi kriittistä ihmistä
määrittelevistä piirteistä.
Yksilön autonomia on eräs nykyajan
keskeisimpiä kasvatuksellisia ihanteita. Esimerkiksi
demokratian toimivuuden ajatellaan edellyttävän
autonomisia kansalaisia, jotka käyttävät itsenäisesti
omaa järkeään julkisuudessa, kuten
mielipidefoorumeilla. Koko vallalla oleva
konstruktivistinen oppimiskäsitys nojautuu ihmiskuvaan,
jossa ihanteena on aktiivinen tiedon etsijä ja
autonominen, mahdollisimman suurta henkistä vapautta
tavoitteleva yksilö. Autonomiasta on tullut 1970-luvulta
lähtien keskeinen ihanne suomalaisessa
kasvatusajattelussa arvomaailman ja moraalikäsitysten
suhteen (Launonen 2003, 40). Myös
mediakasvatuksen tavoite on monien mielestä tuottaa
autonomisia ihmisiä (esim. Kotilainen ja
Kivikuru 1999, 25).
Yhteiskunnallisessa keskustelussa
yksilöiden autonomisuutta helposti yli- tai
aliarvioidaan, mikä johtaa väärinkäsityksiin. Sirkku
Hellsten (1996) tulkitsee
yksilökeskeistä, liberalistista yhteiskunta-ajattelun
perinnettä niin, että siinä autonomia nähdään "ikään
kuin kaikissa ihmisissä jo olemassa olevana ja
aktualisoituneena ominaisuutena"
(s. 58). Näkemys jo saavutetusta autonomiasta on
ongelmallinen, koska se vie perustelujen kehään:
yhteiskunnan olemassa olevat rakenteet perustellaan sillä
"tosiasialla", että ne ovat autonomisten
ihmisten valitsemia, ja samanaikaisesti noiden rakenteiden
ajatellaan parhaiten takaavan kaikkien kansalaisten
autonomian. Ihmiset määritellään lähtökohtaisesti
autonomisiksi ja tasa-arvoisiksi, minkä jälkeen kaikki
puuttuminen näiden itsenäisten ihmisten toimintaan on
väärin. Kuitenkaan yhteiskunnan täysivaltainen
jäsenyys ei vielä tee kenestäkään autonomista.
Autonomian ottaminen kasvatuksen tavoitteeksi viittaa
siihen, että kasvatettavaa ei pidetä vielä täysin
autonomisena, mutta hänet nähdään kuitenkin
potentiaalisesti autonomisena.
Yksilön autonomian käsite on saanut
sisältönsä kahden laajan aatesuuntauksen, valistuksen
ja romantiikan vaikutuksesta. Valistuksen ja romantiikan
hengessä ajattelevat ymmärtävät autonomian hieman eri
tavoin, mitä saa tässä yhteydessä havainnollistaa
kaksi filosofia (molemmat tosin valistusajalta!).
Autonominen ihminen on ollut tärkeä kasvatuksen tavoite
viimeistään 1700-luvulta, valistuksen ajoista lähtien.
Palaamme siis Kantiin. Kantin mukaan kasvatuksen tehtävä
oli luoda edellytykset ihmisen vapaalle ja autonomiselle
järjenkäytölle ja tuottaa henkisesti täysi-ikäisiä
subjekteja (Kivelä 2002). Vapautta
on kyky autonomiseen järjenkäyttöön, ja ihminen on
kasvatettava vapauteen, koska hän ei ole itsessään
valmis oman järkensä käyttäjä. On helppoa jäädä
henkisen "alaikäisyyden" tilaan, jossa ihminen
on riippuvainen luonnonvaistoista, egoistisista haluista
ja tarpeista sekä toisten ihmisten suorittamasta
ohjailusta (Kant 1995, 77; Kivelä 2002, 48–49).
Kantin näkemyksen mukaan vapautuminen
henkisestä alaikäisyydestä ei merkitse yksilön
totaalista vapautumista, vaan se on samanaikaisesti
sitoutumista moraalilakeihin ja järjenkäyttöön (Kivelä
2002, 48). Kant korosti, että ihmisten tulisi
käyttää itsenäistä järkeään julkisesti, jotta
valistus edistyisi (Kant 1995, 79).
Kant halusi edetä kohti "porvarillista
yhteiskuntaa", jossa yksilön yhteiskunnalliseen
asemaan liittyvät tehtävät (esimerkiksi jossain
ammatissa toimiminen) eivät rajoita oman järjen vapaata
käyttöä julkisessa sfäärissä, vaan jokainen saa
ilmaista vapaasti kritiikkiä ja omia mielipiteitään
vaikkapa julkaistujen kirjoitusten muodossa (Kant
1995, 79–83; Kivelä 2002, 46). Yksilön
autonominen ja rationaalinen järjenkäyttö oli Kantille
myös moraalin perusta. Valistushenkinen näkemys
autonomiasta perustuu siis kurinalaiseen
rationaalisuuteen, kaikenlaisista intresseistä
riippumattomaan järjenkäyttöön.
Romantiikan ajalla ihailtiin
taiteilijaneroja ja muita poikkeusyksilöitä, jotka
murtautuivat ulos kulttuurin kahleista ja kykenivät
sisäistä paloaan toteuttaen luomaan jotain uutta ja
erikoista. Romantiikan aika esitetään usein
vastareaktiona valistukselle, mutta romantiikan ajan
filosofia on nähtävissä myös valistusajan ajatusten
edelleen kehittelynä. Romantiikan ajattelutapaan vaikutti
suuresti Kantin aikalainen, filosofi Jean-Jacques Rousseau.
Rousseauta pidetään lapsikeskeisen
kasvatuksen teorian ensimmäisenä muotoilijana. Hän
uskoi lapsen itsesäätelyyn ja itseohjautuvuuteen
perustuvaan kasvatuksen, jossa luonnon omat kehitysvoimat
ohjaavat lasta oikeaan suuntaan, ja kasvattajan on
pidättäydyttävä kahlitsemasta lasta tarpeettomilla
rajoituksilla. Yhteiskunta ja sen keinotekoinen kulttuuri
synnyttävät ihmisessä paheita, vaikka ihmissydän on
itsessään synnynnäisesti hyvä. Siksi kasvatuksessa
tulee keskittyä lapseen ja tämän yksilöllisten
taipumusten kehittämiseen niin, että tästä tulee
riippumaton ja vastustuskykyinen yhteiskunnan
turmiollisille vaikutuksille. (Hytönen
1992, 15–20.)
Valistuksen ajatus autonomiasta
muotoiltiin romantiikan aikana aivan uudella tavalla.
Charles Taylorin (1995) mukaan
romantiikan aikakausi ei hyväksynyt ajatusta
riippumattomasta rationaalisuudesta. Ollakseen vapaa
ihmisen on opittava kuuntelemaan "sisäistä
ääntään", luonnon ääntä sisällään, ja
tämä tapahtuu tunteiden ja intuition, ei järjen avulla (emt.,
55–57). Syntyi ajatus jokaisen ihmisen omasta
olemassaolon tavasta, joka vaikuttaa jopa siihen, mikä on
kenellekin oikein tai väärin. Ryhdyttiin siis
ajattelemaan, että ihmisten välisillä eroilla olisi
eettistä merkitystä. Samalla suunnattoman tärkeäksi
nousi se ihanne, että jokaisen yksilön on tietoisesti
määriteltävä itsensä ja oltava rehellinen itselleen,
sillä jokainen voi löytää autenttisen elämisen mallin
vain sisältään. (Emt., 58–59.)
Romantiikalle autonomia merkitsi henkilökohtaisten
tunteiden ja tuntemusten voiman tunnustamista ja niiden
mukaan toimimista.
Edellä luonnehdituista kahdesta
autonomiakäsityksestä voidaan johtaa kaksi erilaista
tapaa ymmärtää kriittisyys. Kutsuttakoon niitä tässä
valistuksen ja romantiikan tavoiksi. Kun valistushenkinen
ajattelija pitää tärkeänä yhteiskunnan ja kulttuurin
kehittymistä, romanttisen ajattelijan johtoajatuksena on
yksilön oman identiteetin etsintä ja autenttisen
minuuden toteuttaminen mahdollisimman vapaasti.
Valistuksen tapaan ymmärrettynä kriittisyys on
objektiiviseen totuuteen pyrkivää järjen terävää
käyttöä, romantiikan tapaan ymmärrettynä taas
subjektiiviseen totuuteen pyrkivää sisäisen äänen
seuraamista. Kriittisyys kohdistetaan vapauden
rajoituksiin, joita valistusajattelijalle ovat
ihmisyksilön omat luonnonvaistot, egoistiset halut ja
riippuvuus toisten ohjailusta. Romanttiselle ajattelijalle
vapautta taas rajoittaa kaikki mikä ei ole lähtöisin
yksilöstä itsestään, siis myös pyytämättä annettu
kasvatus, vaikka hyvää tarkoittavakin. Valistuksen
tapaan ajatteleva haluaa vapauttaa kanssaihmisensä
näiden itseaiheutetusta rajoittuneisuudesta, romanttiseen
tapaan ajatteleva taas haluaa kieltää kaikenlaisen
toisten ihmisten vapauden rajoittamisen – ja vapauttaa
samalla myös itsensä.
Valistuksen ja romantiikan
autonomianäkemysten hyvät puolet olisi kenties
mahdollista yhdistää kriittisyyttä tavoittelevassa
mediakasvatuksessa. Valistuksen kannalta kriittinen
autonomia mediakasvatuksen tavoitteena merkitsee, että
kasvatettavat oppivat 1) suojautumaan median mahdollisilta
haitallisilta vaikutuksilta ja manipulaatiolta, 2)
arvioimaan itsenäisesti mediassa esitettyjä väitteitä
rationaalisesti ja eettisesti, 3) arvioimaan omaa
mediankäyttöään ja sen käytännön seurauksia
puolueettomasti sekä 4) käyttämään rohkeasti
julkisuuden foorumeita keskusteluun ja argumentointiin. (Kotilainen
ja Kivikuru 1999, 25).
Romantiikan kannalta kriittinen
autonomia mediakasvatuksen tavoitteena taas merkitsee,
että kasvatettavat oppivat 1) käyttämään mediaa
viihtymiseen ja rentoutumiseen, 2) nauttimaan
esteettisistä kokemuksista mahdollisimman
laaja-alaisesti, 3) ilmaisemaan itseään erilaisten
välineiden avulla, 4) puolustamaan omia oikeuksiaan ja
omaksi kokemaansa elämäntapaa julkisesti sekä 5)
rakentamaan omanlaistaan identiteettiä mediakulttuurissa
tarjolla olevista aineksista. Kun nämä näkemykset
yhdistetään, ollaan lähellä sitä, mitä toisinaan
myös pidetään mediakasvatuksen keskeisenä tavoitteena
– elämänhallintaa (Kotilainen ja
Kivikuru 1999, 25).
Kriittisen keskustelun ja toiminnan
mahdollisuus koulussa
Kriittisyys luokkahuoneessa ei voi
käytännössä olla tauotonta kaiken lausutun
kyseenalaistusta. Opettajan on siksi yritettävä luoda
sellainen auktoriteetti, että oppilaat tottelevat
tehtävänantoja ja luottavat hänen sanomansa
jonkinasteiseen todenmukaisuuteen. Tapio Puolimatka (1997)
erottaa kaksi opettajan tarvitsemaa auktoriteetin lajia.
Toinen on yhteiskunnallinen auktoriteetti, toinen taas
tiedollinen. Yhteiskunnallinen auktoriteetti merkitsee
opettajalle oikeutta hallita opetustilannetta, pitää
yllä järjestystä ja antaa oppilaita sitovia ohjeita.
Opettajan tiedollinen auktoriteetti taas merkitsee
opetettavien asiakokonaisuuksien ja pedagogisen tiedon
hallintaa. Opettajan auktoriteetti on ihanteellisessa
tilanteessa oikeutettu niin, että hänen ei tarvitse
pakottaa tai jatkuvasti suostutella oppilaita, vaan nämä
tottelevat häntä ja luottavat häneen omasta tahdostaan.
Toisaalta tosielämässä opettajat käyttävät valtaa
useinkin ilman oppilaiden "valtuutusta".
Tällaisessa tilanteessa vallankäyttö voidaan koettaa
oikeuttaa sillä perusteella, että se edistää lapsissa
jotain sellaista myönteistä kehitystä, jota ei voida
saavuttaa ilman tuota vallankäyttöä. (Puolimatka
1997, 250–257.)
Erottelu yhteiskunnalliseen ja
tiedolliseen auktoriteettiin on hyödyllinen pohdittaessa
kriittisyyteen kasvattamista. Kriittinen ihminen ei luota
sokeasti yhteiskunnallisiin auktoriteetteihin (puolueen
puheenjohtaja, kenraali, työpaikan pomo, poliisi…) sen
paremmin kuin tiedollisiinkaan auktoriteetteihin (tutkija,
asiantuntija, oppikirjan kirjoittaja, journalisti…).
Kriittisyyteen kasvattaminen ei voine onnistua, jos
opettaja ei anna oppilaille lupaa kyseenalaistaa aika
ajoin jompaakumpaa tai kumpaakin näistä hänen
auktoriteettinsa puolista. Voidakseen kasvattaa oppilaita
kriittisyyteen opettajan täytyy olla valmis katsomaan
myös itse peiliin ja asettamaan kaiken sanomansa ja
tekemänsä alttiiksi kritiikille. Tähän liittyy
kuitenkin ongelmia käytännön tasolla – kriittisyyden
harjoittaminen voi johtaa henkilökohtaisiin tai ihmisten
välisiin kriiseihin.
J. Passmore (1972)
kuvailee kolmea vaikeutta, jotka opettaja kohtaa
pyrkiessään rohkaisemaan kriittistä keskustelua
luokkahuoneessa. Ensinnäkin opettajan itse tärkeäksi
kokemista uskomuksista ja säännöistä monet ovat
sellaisia, joita hän ei ole valmis asettamaan alttiiksi
kritisoinnille. Toiseksi opettaja voi kokea yhteisön
taholta painetta jättää tietyt uskomukset, henkilöt
tai toimintatavat kriittisen arvioinnin ulkopuolelle.
Kolmas vaikeus kriittisyyteen rohkaisemisessa liittyy
opettajan omaan koulutustaustaan. Opettajaa itseään ei
kenties ole koskaan opiskelunsa aikana rohkaistu
kriittisyyteen ja keskustelevuuteen, vaan hänen
itsenäistä ajatteluaan on ehkä päinvastoin
lannistettu. Opettajankoulutus saattaa keskittyä siihen,
miten ylläpitää työrauhaa ja saada vietyä opetus- ja
tuntisuunnitelmat läpi ennakoidulla, tehokkaalla tavalla.
Tällaisen taustan omaavan opettajan voi olla vaikea
keksiä, miten kriittistä keskustelua voisi
käytännössä rohkaista. (Emt., 420–422.)
Suomalaisessa koulukasvatuksessa
pidetään edelleen ihanteena epäpoliittisuutta eli
vaikenemista ideologisten näkemysten eroista. Juha
Herkman (2007) tuo konkreettisella
tavalla esiin Passmoren mainitseman yhteisön paineen
ongelman, kun hän pohtii luonnostelemansa kriittisen
mediakasvatuksen mahdollisesti kohtaamaa torjuntaa.
Herkmanin mukaan nykyinen suomalainen arvomaailma on
hengeltään uusliberalistinen ja suhtautuu kannustavasti
jopa kerskailevaan kuluttamiseen. Kulutuskriittisyys ja
"kollektiivinen yhteiskunnallisuus" sen sijaan
yhdistyy monen mielessä edelleen 1960- ja 70-lukujen
vasemmistolaisten liikkeiden ylilyönteihin ja
virhearvioihin. Herkman pitää tätä mielleyhtymää
yhtenä syynä siihen, että moni kasvattaja ei halua
nousta esiin kritisoimaan oman aikamme arvoja.
(Herkman 2007, 222–223.)
"Kodeissa saatetaan ihmetellä,
mitä siellä koulussa oikein touhutaan, jos oppilas alkaa
kertoa kuluttamiseen, tasa-arvoon, solidaarisuuteen ja
yhteiskunnalliseen osallistumiseen liittyvistä
kriittisistä näkökulmista, joita koulussa on
käsitelty." (Herkman 2007, 223.) Herkmanin
mielestä kuitenkin nimenomaan talousajattelua ja
markkinaliberalismia korostava kulttuuri kaipaa
kuluttajakriittistä näkökulmaa, ja sitä tarvitaan
myös kasvatuksessa (Herkman 2007, 49).
Sirpa Törmän (2003)
mukaan viralliset säädökset tukevat opettajan
pedagogista autonomiaa, mutta kouluyhteisössä sen
toteutuminen ei ole aina kovin varmaa. Törmä huomauttaa,
että koulutuksen tasa-arvosta ja opettajien
ammatillisesta sosiaalistumisesta huolta kantavien
kouluyhteisön jäsenten näkökulmasta "opettajan
persoonallinen ja kriittinen ajattelu sekä vaihtoehtoiset
toimintatavat" voidaan nähdä uhkana (emt.,
86–87). Tuukka Tomperi (2000)
esittää, että vaikka poikkeavasti ja kokeellisesti
toimiva opettaja voikin saada koulussa osakseen
paheksuntaa ja häirikön maineen, tällaisessa
tilanteessa piilee myös mahdollisuus laajentaa opettajan
itsereflektiivisyys yhteiseksi reflektioksi (emt.,
35). Heränneessä keskustelussa koulun
normalisoivat käytännöt ja sen luonne
valtajärjestelmänä voivat muistuttaa olemassaolostaan
myös niille opettajakollegoille, jotka elävät
pedagogisen vapauden ja autonomian illuusiossa.
Tomperin mielestä olisi tärkeää,
että opetuksessa kriittinen katse kohdistettaisiin
toisinaan myös itse opetustapahtumaan, siihen "mitä
juuri nyt oikein tapahtuu, kuka puhuu, miten, millä
oikeudella ja vallalla, suhteessa keneen" (emt.,
34). Samanhenkisesti Herkman on ehdottanut, että
mediakasvatuksessa voitaisiin toisinaan tarkastella
yhteiskuntakriittisestä näkökulmasta myös käytössä
olevia eri aineiden oppimateriaaleja, kuten oppikirjoja,
ja niissä esitettyä vallitsevaa tietoa (Herkman
2007, 51).
Eeva Luhtakallio (2006) esittää,
että jos kansalaisten kriittisyyttä kerran pidetään
tärkeänä, olisi valtion- ja paikallishallinnon
päättäjien ryhdyttävä sitten myös kuuntelemaan
kriittisiä puheenvuoroja ja otettava kansalaisaktivistien
sanomat huomioon päätöksenteossa (emt.,
17). Luhtakallio jopa ehdottaa, että kouluissa
voitaisiin tutustua ennakkoluulottomasti suoran
kansalaistoiminnan muotoihin, kuten mielenosoituksen
organisointiin, lobbaukseen ja antimainoskampanjan
suunnitteluun. Lopultahan ne ovat näet
kansalaisoikeuksia, joista koululaitoksen "tulisi
ylpeillen välittää tietoa" ylimalkaisen
maininnan sijaan (emt., 17).
Myös Tomperi ja Piattoeva (2005)
toivottavat tervetulleeksi kansalaisaktivismin ja nuorten
radikalisoitumisen. Heidän mukaansa opetussuunnitelmiin
ja koulutuspolitiikkaan sisältyy paljon korukielisiä
ajatuksia tärkeistä arvoista, kuten "monikulttuurisuudesta,
kestävästä kehityksestä, ympäristönsuojelusta,
kulutuskritiikistä, väkivallattomuudesta,
ihmisoikeuksista, globaalista oikeudenmukaisuudesta,
vapaudesta, tasa-arvosta ja demokratiasta" (emt.,
276). Jos nämä arvostukset otetaan tosissaan,
tarkastellaan niiden läpi nykytodellisuutta ja
ryhdytään toimintaan, radikalisoituminen on aivan
luontevaa. On muistettava, että jos koulussa todella
ryhdytään tukemaan nuorten poliittista aktiivisuutta ja
kyvykkyyttä, ei voida varmuudella tietää, mitä asioita
he ryhtyvät ajamaan ja mitä vastaan kapinoimaan.
(Emt., 276–277.)
Lopuksi
Kriittisyys on monimielinen käsite.
Siksi olisikin syytä miettiä, mitä kriittisyydellä
ymmärretään, jos kriittisyydestä halutaan tehdä
keskeinen mediakasvatuksen tavoite. Esimerkiksi erilaiset
tavat ymmärtää yksilön autonomian käsite voivat
johtaa erilaisiin päätelmiin siitä, millainen
mediakasvatus parhaiten edesauttaa oppilaiden
kriittisyyttä. Kriittisyys on koulukasvatukselle myös
varsin vaativa tavoite. Kriittisyyden optimaalinen
toteutuminen vaatii tietynlaisia kanssakäymisen tapoja,
ja se voi tuottaa ongelmia koululuokassa. Kriittisyyteen
voidaan ajatella kuuluvan keskustelevuus, koska avoin
keskustelu tuo parhaiten esiin eri ajattelutavat ja uudet
ratkaisuvaihtoehdot. Kriittinen keskustelu vaatii sitä,
että kukin pystyy tuomaan oman kantansa rohkeasti esiin
pelkäämättä muiden reaktiota. Kriittinen ihminen on
myös vastuussa omista sanoistaan ja teoistaan, eikä
pelkkään auktoriteettiin vetoaminen ole siis
hyväksyttyä opettajallekaan. Vastuu tarkoittaa myös
sitä, että toiset on otettava huomioon; vaaditaan siis
empatiaa ja tilannetajua.
Poliittisuus on viime aikoihin asti
ollut kouluissa arka asia, ellei jopa jonkinlainen
tabuaihe. 1970-luvun ylipolitisoitumiseen ei ole syytä
palata, mutta toisaalta erilaisten poliittisten kantojen
olemassaolosta ei ole tarpeen vaietakaan. Esimerkiksi
puolueiden imagot voisivat olla mielenkiintoinen aihe
mediakasvatuksen tunnille. Nuorten yllyttäminen
mielenosoitukseen sen sijaan kuulostaa etenkin koulun
kontekstissa kovin riskialttiilta yritykseltä. Rakentava
ja järkisyihin vetoava kritiikki sekä
keskusteluyhteyksien avaaminen lienevät yleensä
hedelmällisempiä tapoja vaikuttaa kuin mahdollisimman
suuren huomion saaminen iskulauseiden huutelulle. Jos
opettajalla kuitenkin riittää rohkeutta ja sekä hän
että oppilaat kokevat asian tärkeäksi, voi
pienimuotoinen ’kansalaistottelemattomuuskin’ olla
kannatettavaa. Joka tapauksessa kriittisyyttä
tavoittelevan kasvatuksen soisi pikemminkin aktivoivan
kuin passivoivan kasvatettavia.
|