Kiinalaisen elokuvan murrokset
Kiinalaisella elokuvalla on jo yli
satavuotinen historia, johon länsimaissa on tutustuttu
vähitellen, ensin hongkongilaisten taisteluelokuvien
kautta ja Taiwanin tuotannon kautta, ja vasta viimeisenä
on päästy mannerkiinalaisen elokuvan pariin 1980-luvun
loppupuolelta alkaen. Viimeisen parinkymmenen vuoden
aikana kiinalaiset elokuvat ovat löytäneet tiensä myös
suomalaisen yleisön luokse, ensin harrastajien ja
elokuvafestivaalien ja erityisnäytäntöjen kautta ja
viime vuosina elokuvia on jo noussut kaupallisten
elokuvateattereidenkin ensi-iltakierroksille.
Maan tuotannon avautuminen
länsimaiselle yleisölle yhdistyy mielenkiintoisesti koko
maan laajempaan avautumiseen, niin taloudellisesti kuin
kulttuurisesti. Kiina-ilmiöstä on vuosien varrella
puhuttu Suomessa paljon. Nämä tekijät yhdessä ovat
saaneet myös tutkijat kiinnostumaan kiinalaisesta
kulttuurista ja elokuvasta.
Keväällä 2008 Helsingin yliopiston
elokuvakerho järjesti yhdessä elokuva-arkiston kanssa
luento- ja elokuvasarjan kiinalaisesta elokuvasta
elokuvateatteri Orionissa. Luentosarja käsitteli
kiinalaisen elokuvan historiaa sen kolmen pääalueen
kautta: mannerkiinalaisen, hongkongilaisen ja
taiwanilaisen elokuvan kautta. Tässä Wider Screenin
numerossa jatketaan alkanutta keskustelua edelleen,
erityisesti mannerkiinan tuotannon ja elokuvateollisuuden
suhteen.
Minna Valjakka kirjoittaa
artikkelissaan Idän Hollywood Kiinan
elokuvateollisuuden alkuvaiheista Shanghaissa. Hän
keskittyy toisaalta elokuvan kulttuurisiin kytkentöihin
eli miten elokuva sopeutui maan muihin taiteisiin ja
vapaa-ajan viettotapoihin. Toisaalta hän käsittelee
elokuvateollisuuden yhteiskunnallisia ja kulttuurisia
kytköksiä. Valjakan artikkelissa hahmottuu
mielenkiintoisella tavalla elokuvan linkittyminen sekä
sosiaalisiin että poliittisiin muutoksiin, jotka
ravistelivat Kiinaa 1900-luvun alkupuolella.
Seuraavassa artikkelissa siirrytään
jo aikaan Maon kuoleman jälkeen. Kommunistisella ajalla
kiinalaista elokuvaa rajoitettiin paljon, joko alistamalla
se propagandistiin tuotantoihin tai kieltämällä
elokuvanteko kokonaan. 1980-luvulla elokuvateollisuuden
valvonta hellitti ja sekä vanhat että tuoreet ohjaajat
ryhtyivät innolla uudistamaan elokuvakerrontaa
kommunismin jäljistä. Outi Hakolan artikkelissa
käsitellään uudistussukupolven, jota myös viidenneksi
sukupolveksi kutsutaan, elokuvatuotantoa. Hakola nostaa
esille erityisesti sukupolven naiskuvauksen
yhteiskuntakriittisyyden välineenä.
1990-luvun alkupuolella kiinalainen
elokuvateollisuus mullistui jälleen kerran, nyt
pikemminkin tuotannollisten ja taloudellisten seikkojen
takia. Tämä pakotti myös viidennen sukupolven ohjaajat
vähentämään kriittistä tuotantoaan ja siirtymään
kohti kaupallisia tuotantoja. Jenni Peisa käsittelee
omassa artikkelissaan, miten kaupallisuuden ja sensuurin
vaatimukset ovat johtaneet maassa hyvin kaksinaiseen
elokuvatuotantoon. Toisaalta tuotetaan maan johdon
hyväksymiä kaupallisia suurelokuvia. Toisaalta maassa
kukkii vastavirtaelokuvan aalto, jossa ns. kuudennen
sukupolven ohjaajat toimivat hyväksytyn elokuvakoneiston
ulkopuolella ja minimaalisilla budjeteilla ja joidenka
kriittiset tuotannot ovat astuneet täyttämään aiemmin
viidennen sukupolven hallitsemaa keskustelualuetta.
Nämä kolme artikkelia luovat kuvan
mannerkiinalaisen elokuvan kokemia murroksia ja
uudenlaisia suunnanottoja. Sen sijaan Eija Niskasen
artikkeli lähestyy kiinalaista elokuvaa hieman toisesta
näkökulmasta. Hän pohtii, onko mahdollista puhua
taiwanilaisesta elokuvasta omana kokonaisuutenaan, sillä
vaikkakin näillä elokuvilla ja ohjaajilla voidaan
nähdä olevan selkeä omanlaisensa tyylisuuntaus, on
Taiwanin ongelmallinen asema osana Kiinaa myös
elokuvatuotantoon heijastuva asia. Niskanen
mielenkiintoisesti rinnastaa, millaisia
vuorovaikutussuhteita voidaan nähdä Kiinan ja Taiwanin
sekä niiden elokuvatyylien välillä.
|