Vaiettuja tarinoita ja vinoa
kerrontaa:
Sarah Milesin elokuvien etiikka
Taiteen ja kulttuurintutkimuksessa
puhutaan niin kutsutusta eettisestä käänteestä, joka
alkoi 1980-luvun alussa. Eettisten kysymysten puoleen
kääntyminen on osa laajempaa, tieteidenvälistä
kiinnostusta toisen maailmansodan jälkeen kirjoittaneiden
ranskalaisen kielialueen poststrukturalististen
filosofien, kuten Paul de Manin, Michel Foucaultin,
Emmanuel Levinasin, Jasques Derridan, Luce Irigarayn ja
Gilles Deleuzen ajatuksiin (Voloshnin 1998,
s. 69; Eskin 2004, s. 558). Tässä kontekstissa
etiikka liittyy kysymyksiin eroista ja toiseudesta ja
niiden kohtaamisesta. Toisin sanoen, miten kohtaamme ja
kohtelemme toisia ihmisiä? Yhtä lailla meidän tulee
pohtia, millaisia taustaoletuksia toiseutta koskevat
kysymyksemme sisältävät tai ehdottavat. Esimerkiksi
Sara Ahmed kysyy aiheellisesti miksi toisen "toiseuden"
säilyttäminen olisi välttämättä hyvä asia? (Ahmed
2000, s. 140). Kysymyksellään hän haluaa
kiinnittää huomion siihen, miten esitämme ja tuotamme
kuvaa toisesta ajattelussamme.
Eettisesti painottunut visuaalisen
kulttuurin tutkimus on tarkastellut muun muassa
representaation politiikkaa, stereotyyppejä,
valtasuhteiden merkitystä ja kuvien vaikutusta siihen,
miten kommunikoimme toistemme kanssa. Ray Chow kritisoi
visuaalisuuden etiikkaa pohtivassa artikkelissaan
erityisesti postdekonstruktionistista lähestymistapaa.
Chown mukaan se edustaa länsimaista ja kosmopoliittista
näkökulmaa, joka operoi toiseuden ja erilaisuuden
käsitteillä (Chow 2004, s. 674–675).
Tämä itsereflektiivinen ja subjektikeskeinen
kulttuurikritiikki ei välttämättä ole kovin vapauttava
niille, jotka aina asetetaan toiseuden kategoriaan,
erilaisiksi (ibid., s. 685–686).
Chow vaatii artikkelissaan "postvisuaalista
etiikkaa", mikä merkitsee kykyä rikkoa elokuvan
estetiikan konventioita ja suurta yleisöä miellyttäviä
tarinoita (ibid., s. 687).
Chow käyttää esimerkkinä
postvisuaalisesta etiikasta kiinalaisen Zhang Yimoun
elokuvia, mutta myös "länsimaisten" ohjaajien
elokuvissa voi tunnistaa vastaavia eettisiä pyrkimyksiä,
etenkin jos länsimaista näkökulmaa ei ymmärretä
monoliittisena. Eettiset lähtökohdat kiinnostavat
erityisesti valtavirrasta poikkeavia ohjaajia, jotka
eivät lähtökohtaisesti tee elokuviaan suurelle
yleisölle. Esimerkiksi Lontoossa asuvan palkitun
elokuvantekijän, Sarah Milesin (s. 1959), kokeellisissa
elokuvissa on selkeästi tunnistettavissa pyrkimys
konventioiden rikkomiseen, mikä osaltaan palvelee juuri
eettisiä päämääriä.
Haastattelin heinäkuussa 2007 Milesia,
ja kysyin millaisia eettisiä kysymyksiä hän kohtaa
työssään. Ohjaajaa kiinnostaa erityisesti vaietut
tarinat, jotka käsittelevät naisen seksuaalisuutta,
yksilöllisiä traumoja ja kulttuurisia tabuja. Hänestä
naisten tarinat sivuutetaan liian usein, ja etenkin
vaikeita aiheita ymmärretään väärin tai
trivialisoidaan. Vaikeiden tarinoiden kertominen vaatii
ohjaajalta aivan erityistä toimijuutta, eettisyyttä ja
tietoisuutta valtasuhteista. Tällaisia vaikeita
tarinoita, joita Miles käsittelee elokuvissaan, ovat
kertomukset prostituutiosta, insestistä, menetyksistä ja
ongelmallisista perhesuhteista.
Milesille etiikka merkitsee ennen
kaikkea henkilökohtaista asennetta kaikessa ihmisten
välisessä kanssakäymisessä. Eettiset kysymykset
vaikuttavat hänen tapoihinsa työskennellä ihmisten
kanssa. Hän korostaa, että elokuvan teossa on syytä
kuunnella toisia ihmisiä, sillä olemme kaikki
kytköksissä toisiimme. Keskeinen merkitys on myös
ohjaajan valitsemilla kerronnallisilla ratkaisuilla.
Kysymykset siitä, mitä ja miten elokuvassa kerrotaan
sekä miten kerrotut tarinat vaikuttavat katsojiin
kietoutuvat toisiinsa ja ovat läsnä koko elokuvan
tekemisen prosessissa.
Miles, joka ei tee elokuviaan
kaupalliseen levitykseen, joutuu usein tekemään
elokuvansa pienellä budjetilla ja työryhmällä.
Tavallisesti hän toimii sekä elokuviensa
käsikirjoittajana, ohjaajana että tuottajana.
Naisohjaajalle oman äänen kuuluviin saaminen on hänen
kokemuksensa mukaan erityisen vaikeaa, mutta koska Miles
ei ole riippuvainen suuresta tuotantokoneistosta,
hänellä on vapaammat kädet vaikuttaa siihen, miten
asiat tehdään. Valitettavasti myös budjetin rajallisuus
vaikuttaa valintoihin ja ratkaisuihin. Kaikkea ei voi
toteuttaa toivomallaan tavalla. Tämä ei kuitenkaan
tarkoita sitä, että eettisyydestä tulisi tinkiä.
Miles on hyvin tietoinen valkokankaan
lumosta ja korostaa, että tekijöiden tulisi miettiä
tarkkaan mitä ovat tekemässä ja miten se mahdollisesti
vaikuttaa katsojiin. Ohjaaja joutuu jatkuvasti
käyttämään luovuuttaan ja kekseliäisyyttään
pohtiessaan eettisyyttä, mikä samalla edistää
kriittisyyttä suhteessa omaan työhön. Toisaalta Miles
muistuttaa, ettei elokuvaa tehdessä voi ajatella liikaa,
sillä silloin elokuva voi jäädä tekemättä.
Elokuvantekijällä pitää olla myös rohkeutta rikkoa
yleisiä käsityksiä siitä, mikä on eettistä. Tämä
vaatii omien sisäisten mallien kyseenalaistamista ja
jatkuvaa dialogia muiden ihmisten kanssa.
Performanssitaiteilijasta
elokuvantekijäksi
Ollessaan opiskelija 1980-luvun
loppupuolella Milesista tuli puoliksi vahingossa
performanssitaiteilija. Häntä pyydettiin esiintymään
lontoolaisella tanssiklubilla yhdessä ystävänsä Fiona
Denisonin kanssa. Miles suunnitteli puvut ja lavasteet ja
Denison lauloi. Esitys oli huikea menestys, ja naisilta
pyydettiin lisää performansseja. Myöhemmin ryhmään
liittyi kolmas jäsen, Yolande Brenner.
Performanssiryhmän nimeksi valittiin Golden Syrup.
Sen keskeisiä vaikutteita olivat muun muassa Cindy
Shermanin valokuvasarjat. Ryhmä sai runsaasti huomiota,
ja se esiintyi tavarataloissa, supermarketeissa,
klubeilla, yökerhoissa, Trafalgar Squarella, jopa
parlamenttitalossa. Naiset pukeutuivat
performanssiesityksiin platinanvaaleisiin peruukkeihin ja
parodioivat erilaisia naisen stereotyyppejä.
Golden Syrupin asenne oli
anarkistinen ja se rikkoi naisen julkisen esiintymisen
sääntöjä. Performansseissa hyödynnettiin 8mm filmille
kuvattuja surrealistisia elokuvia, spontaania
improvisaatiota ja laulua. Ryhmästä kirjoitettiin
lehdissä ja se haluttiin televisioon. Sen jäsenet
eivät hallinneet nopeasti paisuvaa julkisuutta. He myös
kokivat muiden yritykset hyödyntää ja markkinoida
heitä täysin ideologiansa vastaiseksi. Kun ryhmä
hajosi, Miles halusi jatkaa filmien tekemistä, johon oli
perehtynyt tehdessään elokuvia performanssiesityksiä
varten. Miles saikin pian rahoituksen (BBC2 ja Arts
Council of England) ensimmäiseen yksin ohjaamaansa
filmiin I Love You (1992).
Toden ja fiktion välimaastossa
Kokemukset performanssitaiteilijana
muistuttavat Milesia omissa elokuvaprojekteissa siitä,
että ihmisiä, joiden kanssa hän työskentelee, tulee
aina kunnioittaa. Toinen asia, jota hän pitää
tärkeänä, on pyrkimys toimia omien periaatteiden
mukaisesti. Näihin periaatteisiin kuuluu esimerkiksi
velvollisuus kertoa totuus. Vaikka todellisuuden luonne ja
totuus ovat postmodernissa maailmassa kyseenalaistuneet,
Miles korostaa elokuvantekijänä pyrkimystä totuuteen.
Pyrkimys totuuteen tulee ymmärtää suhteessa siihen,
että representaation ja todellisuuden suhde ei ole
kokonaan katkennut. Milesin elokuvat hyödyntävät
nimenomaan toden ja fiktion rajakohtia.
Milesin elokuvia on luonnehdittu
hybrideiksi, koska niissä yhdistellään eri
lajityyppejä ja tyylilajeja (Walsh 2000,
s. 171). Ohjaajan elokuvista on tunnistettavissa
vaikutteita niin eurooppalaisten taide-elokuvien,
dokumenttielokuvien kuin Hollywood-elokuvien estetiikasta.
Keskeisiä vaikutteita ovat muun muassa Jean-Luc Godard,
Luis Buñuel, Alain Resnais, Alfred Hitchcock ja David
Lynch. Miles sanoo, että hänen elokuviensa hybridiyttä
voi lukea kritiikkinä ja eräänlaisena vastakertomuksena
vallitsevia diskursseja vastaan.
Miles tekee etupäässä fiktiivisiä
elokuvia, koska kokee sen välttämättömäksi suhteessa
elokuvissaan käsittelemiinsä aiheisiin. Elokuvantekijä
kertoo samastuvansa Gertrud Steiniin, joka sanoo
kirjassaan The Making of Americans (1925)
kirjoittavansa itselleen ja ventovieraille: "I am
writing for myself and strangers". Stein-tutkijat
ovat tulkinneet kertojan olevan kyseisessä kohdassa
kirjailija itse. Janice Doane and Devon Hodges ehdottavat
kuitenkin, että kyseessä on monimutkaisempi konstruktio
ja että Stein sekoittaa kirjassaan sekä omaa
henkilöhistoriaansa että fiktiota (Doane
& Hodges 2001, s. 26). Stein oli omana aikanaan
yksi harvoista naiskirjailijoista, joka pohti
eksplisiittisesti teksteissään, miten kertoa asioista,
joista ei voida puhua. Doane ja Hodges analysoivat, miten
Steinin tapaan kertoa liittyy kerronnan konventioiden
uudelleen järjestämistä niin, että syntyy tilaa myös
tarinoille, joihin liittyy kokemuksia joista tavallisesti
vaietaan (ibid., s. 29). Näin
syntyneet uudet tarinat ovat sepitettyjä, mutta ne
kytkeytyvät tunteisiin, ajatuksiin ja konkreettisiin
tekoihin, joista tulee hitaasti kerrottavia (ibid.,
s. 29). Myös Sarah Milesin elokuvakerrontaa voi
luonnehtia toden ja fiktion sekoittamiseksi tavoilla, joka
mahdollistaa vaiettujen tarinoiden kertomisen.
Vaiettujen tarinoiden
"todistaja"
Milesin elokuvissa on mukana avustajina
tai esiintymässä lähes aina perheenjäseniä, ystäviä
tai tuttuja. Elokuvaa suunnitellessaan Miles usein myös
haastattelee ihmisiä. Ihmiset, jotka eivät ole
ammattinäyttelijöitä, tulevat usein kertoneeksi
itsestään asioita, joista eivät ole aikaisemmin
kertoneet. Tästä syntyy myös eettisiä ongelmia, sillä
kaikki eivät ole tietoisia siitä, mitä haluavat tai
eivät halua kertoa itsestään. Haastatteluista Miles
kokoaa auditiivista materiaalia, joka toimii luovan työn
ja visuaalisen kerronnan lähtökohtana. Osa ihmisten
kertomista vaietuista tarinoista jää pois
leikkausvaiheessa. Jäljet tarinoista jäävät kuitenkin
tavalla tai toisella elokuviin.
Haastattelut Miles kokee keskeisenä
tapana huomioida ja kuunnella toisen kokemusta ja
elämää, ja niihin sisältyy dialogisuutta.
Elokuvantekijän rooli haastattelijana vaikuttaa olevan
läheistä sukua todistajan roolille, etenkin tapauksissa
joissa haastateltavat kertovat omista traumaattisista
kokemuksista. Kuten Dori Laub selittää, traumojen
todistaminen on prosessi, joka vaatii aina kuuntelijan ja
tämän totaalisen läsnäolon (Felman
& Laub 1992, s. 70). Kyseessä ei ole monologi,
sillä todistajanlausunnot eivät tapahdu
yksinäisyydessä (ibid., s. 70–71).
Kertojan osassa oleva puhuu jollekulle, jota hän on
saattanut odottaa kauan (ibid., s. 71).
Miles kertoo, miten ihmisille, jotka alkavat kertoa
pitkään vaietuista asioista, tulee pakottava tarve
kertoa kaikki.
Osa haastatelluista ihmisistä haluaa
myös esiintyä Milesin elokuvissa eivätkä he aina
tiedä mihin ovat ryhtymässä. Ohjaaja pyrkii ottamaan
tämän huomioon, ja miettii ratkaisut tapauskohtaisesti.
Ratkaisujen löytämisessä auttaa kertynyt kokemus
elokuvien teosta. Ammattilaisnäyttelijöiden kanssa
työskentely on huomattavasti helpompaa, sillä he
esittävät muiden tarinoita ja rakentavat esiintymisensä
ohjaajan evästysten mukaisesti. Miles kuitenkin korostaa,
että tavallisten ihmisten (joilla ei ole näyttelijän
koulutusta) kanssa työskentely on paitsi haasteellista
myös erittäin palkitsevaa, sillä heille esiintyminen
elokuvissa toimii myös tapana rakentaa omaa
identiteettiä performanssin rituaalin avulla.
Miles näkee vaiettujen tarinoiden
kertomisen kumouksellisena ja kokee elokuvan toimivan
yhtenä hyvin vaikuttavana tapana käsitellä niitä. Hän
sanoo ajattelevansa Slavoj Žižekin tapaan, että elokuva
on turvallinen paikka abjektille, symbolist a
järjestystä häiritsevän käsittelylle. Miles
luonnehtii elokuvaa myös suureksi tiedostamattoman
näyttämöksi. Hän käsittelee tätä eksplisiittisesti
kaksiosaisessa elokuvainstallaatiossaan No Place
(2005). Filmissä elokuvateatteri ja elokuva saavat
merkityksiä liminaalisena tilana, jossa vakava ja
leikillinen, todellinen ja satu laskostuvat yhteen.
Elokuvasta The Wizard of Oz (1939) tutun Dorothyn
tarina kääntyy kertomukseksi prostituoidusta; ikään
kuin Dorothy putoaisi erehdyksessä aikuisille
kirjoitettuun satuun. Kerronta seuraa sarjaa rinnakkaisia,
useiden Dorothyjen tarinoita, joissa nuoret maalta
kotoisin olevat tytöt pakenevat todellisuutta
elokuvateatteriin ja haaveilevat Lontooseen muuttamisesta.
No Place koostuu kahdesta
versiosta, jotka tehtiin eri paikoissa: King’s Lynnissä
Norfolkissa ja King’s Crossilla Lontoossa. King’s Lynn
edustaa maaseudun eristäytyneisyyttä ja assosioituu Ihmemaa
Ozin Kansasiin. King’s Cross, joka on asunnottomien,
tilapäisten asukkien ja taiteilijoiden asuttama
kaupunginosa, puolestaan muistuttaa urbaania ja anonyymia
metropolia, Ihmemaan Smaragdikaupunkia. Ensin mainittu
versio keskittyy nuoren, tulevaisuudesta haaveilevan
tytön näkökulmaan (looking forward), toinen aikuisen
naisen menneisyyttä muistelevaan näkökulmaan (looking
back). Aikuisen naisen muistoissa nostalgiset muistikuvat
maalaismaisemasta muodostavat kontrastin viattomuuden ja
lapsuuden illuusioiden menettämiselle kaupungissa.
Filmiä tehdessään Miles tapasi
kodittomia naisia, joiden tarinat olivat niin rankkoja,
ettei niitä voinut sisällyttää sellaisenaan elokuvaan.
Tarinoihin liittyi erilaisia traumoja: pahoinpitelyä,
menetyksiä ja prostituutioita. Ohjaajaa arvelutti, miten
naisten tarinat muuttuisivat elokuvassa ja miten ihmiset
tulkitsisivat niitä. Milesille oli ensiarvoisen
tärkeää välttää kohua ja haastateltavien
elämäntarinoidensa hyväksikäyttöä. Fiktiivinen,
kodittomuudesta kertova No Place suodattaakin
tarinat katsojalle vääristyneen linssin läpi.
Visuaalinen materiaali ikään kuin näytetään
katsojalle elokuvassa keskeisenä motiivina toimivan
kristallipallon läpi, joka toimii porttina todellisuuden
ja fiktion sekoittavaan fantasmagoriaan.
Yksityiset muistot
Sarah Milesin halu käsitellä
töissään vaiettuja tarinoita pakottaa hänet jatkuvasti
palaamaan kysymykseen siitä, miten niitä voidaan kertoa
elokuvien kautta. Hän ottaa esimerkiksi työssään
kohtaamistaan eettisistä haasteista filminsä 2001: A
Family Odyssey/Ophelias’s Version (2002), joka
tutkii muistamisen luonnetta ja kertoo hänen omasta
perheestään. Toteutuksen ideana oli ajatus
valokuvakansiosta, jossa on läsnä muistot perheen
menneisyydestä. Filmissä sukelletaan perheenjäsenten
elämäntarinoihin neljässä sukupolvessa edesmenneestä
isoisästä tämän lastenlasten lapsiin. Muistot ja kuvat
kumpuavat perheenjäsenten subjektiivisista
näkökulmista, mutta ne myös täydentävät toisiaan.
Lisäksi Family Odyssey tuo esille, miten
yksityiset muistot sekoittuvat visuaalisen kulttuurin
luomien kollektiivisten muistojen kanssa. Elokuvan
kerronnassa henkilökohtaiset muistot limittyvät
erottamattomasti kohtauksiin muun muassa elokuvista L’Atalante
(1934), Vertigo (1958), Breakfast at Tiffany’s
(1961), Badlands (1973), Apocalypse Now (1979) ja Magnolia
(1999).
Filmiä tehdessään Milesin
tavoitteena oli, että sen intertekstuaalisuus haastaisi
auktoritatiiviset diskurssit ja loisi moninaisia
merkityksiä vastustaen merkitysten lukkoon lyömistä.
Elokuvassa on viitteitä lukuisiin eri tarinoihin; yksi
keskeisimmistä on alluusio Shakespearen näytelmään Hamlet.
Samaan tapaan kuin Hamletissa Milesin filmissä
kummittelee edesmenneen perheenjäsenen (isoisä)
läsnäolo. Hamlet on ohjaajan mielestä näytelmä
tiedon etsimisestä ja vaikutuksista. Family Odyssey
kääntää Hamletin kysymyksen "ollako vai eikö
olla?" muotoon "kertoako vai ei?". Kuten
elokuvan otsikosta voi päätellä, Milesia kiinnostaa
näytelmästä tutun Ofelian näkökulma. Hänen
filmissään Ofelia ei ole itsetuhoinen vaan selviytyjä,
joka kaivaa esiin haudattuja muistoja perheestä. Miles
esittää filmissään itse Ofeliaa, mikä reflektoi
mielenkiintoisesti kysymyksiä tekijyydestä.
Elokuvaa prosessoidessaan Miles joutui
jatkuvasti pohtimaan, miten kertoa perheenjäsenten
tarinoita ja samalla suojella heidän yksityisyyttään.
Perheenjäsenten mahdollisuus vaikuttaa elokuvan
lopputulokseen olikin lähtökohtana jo
suunnitteluvaiheessa. Miles esimerkiksi kysyi, miten he
haluaisivat itseään representoitavan elokuvassa.
Pohtiessaan tätä perheenjäsenet siirtyivät fantasian
alueelle. Milesin sisar sanoi haluavansa olla Dennis
Hopperin esittämä valokuvareportteri elokuvassa Apocalypse
Now kohdassa, jossa tämä sanoo: "What are they
gonna say about him?" Milesin isä halusi esittää
avaruuslentäjää omasta kesken jääneestä
tieteiselokuvastaan, äiti puolestaan Audrey Hebpurnin
näyttelemää naishenkilöhahmoa, Holly Golightlya,
elokuvasta Breakfast at Tiffany’s.
Prosessissa Milesin perheestä,
erityisesti hänen äitinsä elämästä, paljastui paljon
sellaista, mikä oli tähän asti säilynyt salaisuutena.
Kaikissa perheissä on salaisuuksia eikä niistä tulisi
Milesin mielestä vaieta. Filmiä leikatessaan hän oli
kuitenkin tuskallisen tietoinen omasta vallastaan
manipuloida sitä, miten ja millainen tarina kuvatusta
muokataan. Hän koki, että samalla kun hän pyrki
elokuvassaan kertomaan ja paljastamaan salaisuuksia, hän
joutui myös piilottamaan niitä. Leikkausvaiheessa Miles
tarjosikin filmissä esiintyneille perheenjäsenille
jälleen mahdollisuuden vaikuttaa lopputulokseen. Elokuvan
tekemisen prosessilla oli perheenjäsenille myös
voimaannuttava vaikutus: he alkoivat eritellä elokuvassa
käsiteltyjä asioita ja kokemuksia tietoisemmin.
Kerronnan konventioiden rikkominen
Filmissä Family Odyssey
"paljastamisen ja piilottamisen" työkaluina
toimivat erilaiset kerronnalliset ratkaisut, joita Miles
on kehittänyt ja hyödyntänyt kaikissa elokuvissaan.
Hän havainnollistaa lähtökohtaansa siteraamalla Emily
Dickinsonin runoa: "Tell all the Truth but tell it
slant" ("Kerro koko totuus, mutta kerro
se vinosti"). Milesin elokuvissa tämä
tarkoittaa ennen kaikkea kerrontaa rikkovia ja
häiritseviä elementtejä. Esimerkiksi filmissä Family
Odyssey vino kerronta toteutuu elliptisenä ja
ei-lineaarisena kerrontana, jossa menneisyys, nykyisyys ja
tulevaisuus sekoittuvat. Leikkauksen avulla luotu
montaasimainen kerronta yhdistelee kuvia ja ääntä
yllättävillä tavoilla synnyttäen kontrasteja ja
polyfoniaa. Elokuvassa ei ole selvästi erotettavaa
juonta, ja merkitysten ja kausaalisuuden löytäminen
osoitetaan suhteelliseksi. Näin se korostaa ihmisen
elämän ja todellisuuden kompleksisuutta ja sitä, miten
elämäntarinoita ei voi aina taivuttaa johdonmukaisiksi,
kertomusten konventioita noudattaviksi kertomuksiksi.
Yksi kerronnallisuutta rikkova
elementti Milesin elokuvissa on kaikkitietävän kertojan
välttäminen niin auditiivisessa kuin visuaalisessa
kerronnassa. Kertojia ja näkökulmia on useampia, ja ne
koettelevat kerronnan rajoja eri tavoin. Tyttöyden ja
naiseuden rajakohtia tarkastelevassa elokuvassaan Damsel
Jam (1992) Miles esimerkiksi hyödyntää kuvan ja
äänen synkronian rikkomista. Filmi perustuu sitä varten
haastateltujen naisten kertomiin muistoihin siitä,
millaista oli olla 12-vuotias tyttö. Synkronian
rikkominen estää katsojaa kytkemästä kuultua puhetta
kuvassa näkyvään henkilöön tai jonkun yksittäisen
henkilön näkökulmaan. Osaltaan se suojelee elokuvassa
esiintyvien tarinoita, koska osa repliikeistä kertoo
heidän todellisesta elämästään. Äänen ja kuvan
epäsynkronisuus korostaa myös todellisuuden ja fantasian
yhtäaikaista läsnäoloa, jossa ääni toistaa ihmisten
todellisia muistoja ja kuvakerronta fantasiaa ja
lavastettuja kuvitteluja auditiivisesta materiaalista.
Tämä kerronnan mekanismeja horjuttava strategia aktivoi
katsojaa muodostamaan useita mahdollisia tarinoita ja
tulkintoja, ja haastaa katsojan pohtimaan näkemäänsä
syvemmin, eri näkökulmista.
Käsitellessään elokuvissaan vaikeita
aiheita, Miles korostaa tarinoiden näyttämöllepanoa.
Näyttämöllepanoa korostetaan esimerkiksi
kuvakerronnassa viittauksilla katsomiseen ja näkemiseen
tai filmintekijän tunkeutumisena elokuvaan joko
visuaalisesti tai voice-overina. Elokuvassa Damsel Jam
Miles on visuaalisesti läsnä salaperäisenä, triksterin
kaltaisena jänisnaisena, joka esiintyy lähes kaikissa
hänen elokuvissaan. Damsel Jam -filmissä
jänisnaisen funktio on suojeleva ja tukeva suhteessa
elokuvassa tapahtuvalle muistojen käsittelylle, joka
rinnastuu Liisan seikkailuihin Ihmemaassa. Osa
muistikuvista on pelottavia ja ahdistavia, mutta ne
käsitellään "turvallisesti" performatiivisin
keinoin.
Elokuvissaan käyttämillään
kerronnan strategioilla Miles haluaa kiinnittää huomiota
elokuvan tekemiseen prosessiin. Kerronta pyrkii jatkuvasti
kommentoimaan itseään ja visuaalista kulttuuria. Milesin
soveltama itseään dekonstruoiva kerronta on selvästi
sukua ranskalaisen uuden aallon elokuvalle ja
postmodernistiselle kerronnalle. Kerrontaa rikkovilla
elementeillä ohjaaja pyrkii luomaan etäisyyttä katsojan
ja elokuvan kertomien tarinoiden välille. Miles luo
elokuvissaan etäisyyttä vaikeisiin aiheisiin myös
huumorin ja ironian avulla. Vaikka huumori ei jää
katsojille päällimmäiseksi mieleen, se helpottaa ja
ohjaa katsomiskokemusta.
Vastaanotto ja vaikutukset
Milesia kiinnostaa luonnollisesti myös
se, miten katsojat reagoivat hänen elokuviinsa. Toisinaan
katsojat saattavat olla vihaisia tai hämmentyneitä, jos
filmi ei vastaa heidän odotuksiaan. Vaikka Miles pohtii
elokuvia tehdessään paljon sitä, miten hän voi kertoa
vaikeista ja vaarallisinakin pidetyistä aiheista, on
elokuvan vaikutusta katsojiin vaikea ennustaa etukäteen.
Ohjaaja kertoo myös filmiensä
positiivisesta vastaanotosta eri puolilla maailmaa:
Iso-Britanniassa, Japanissa ja Yhdysvalloissa. Erityistä
hämmästystä hänelle on aiheuttanut se, miten sujuvasti
hänen filminsä ovat ylittäneet kulttuuriset rajat.
Esimerkiksi katsojat Japanissa tulivat innostuneina
kertomaan, miten elokuvat kuvasivat juuri heidän
kokemuksiaan. Miles mainitsee, että erityisesti hänen
elokuvansa, jotka käsittelevät traumoja ja niihin
liittyviä muistamisen ja unohtamisen mekanismeja,
tuntuvat koskettavan ihmisiä universaalisti.
Miles pyrkii elokuviensa kautta
tutkimaan, miten muistot positioituvat kulttuuriin. Hän
selittää, miten muistojen esittäminen ja kertaaminen
elokuvan avulla toimii eräänlaisena
"tekomuistina" (prosthetic memory)
viitaten Alison Landsbergin käsitteeseen. Landsberg
esittää kirjassaan Prosthetic Memory (2004),
miten tekomuisti voi erilaisten tarinoiden muodossa
tuottaa empatiaa, sosiaalista vastuuta ja poliittisia
yhteenliittymiä, jotka ylittävät olemassa olevat
sosiaaliset eronteot. Tekomuistot eivät ole enää
yksittäisen ihmisen kokemia, vaan ne ovat kaikkien
tavoitettavissa.
Milesille elokuva on ennen kaikkea
kolmas tila, jonka hän yhdistää ajatukseen siitä,
miten opimme neuvottelemaan sisäisen ja ulkoisen
välistä suhdetta. Ohjaajan pohdintoja kuunnellessa
tähän liittyy selvästi myös ajatus elokuvan ja
katsojan välisestä vuorovaikutuksesta. Tästä syntyy
toisinaan myös jotakin rakentavaa: oivalluksia
tavoistamme ajatella ja hahmottaa itseämme suhteessa
toisiin ihmisiin. Kuten Miles kiteyttää, visuaaliseen
kerrontaan liittyy aina myös yllättäviä ja onnekkaita
sattumia ja polkuja. Elokuvat voivat myös muuttaa
tapojamme merkityksellistää asioita, jotka nähdään
kulttuurissa toisina tai marginaalistettuina.
|