Provokaatiota vai eettinen kannanotto?
Väkivalta ja aggressiivinen tyyli Gaspar Noén elokuvassa
Irreversible - syntiset
Gaspar Noén brutaali Irreversible -
syntiset (Irréversible, 2002) sai ristiriitaisen
vastaanoton aikanaan. Joidenkin kriitikoiden mielestä se
oli peräti vuosikymmenen tärkein elokuva, toisten
mielestä taas halpaa eksploitaatiota. Sen
peittelemätöntä väkivaltaisuutta on puolustettu
harvinaiseksi rehellisyydeksi ja vastustettu
luonnehtimalla tarkoituksettomaksi provokaatioksi.
Ristiriitaisuudessaan Irreversible on kiinnostava
lähtökohta monien elokuvaeettisten ja -esteettisten
kysymysten pohtimiselle. Tässä artikkelissa keskityn
pohtimaan väkivallan kuvauksen tyyliä, toisin sanoen
elokuvan hyökkäävää estetiikkaa eettisyyden
näkökulmasta.
Irreversible olisi näennäisesti
helppo torjua "mässäilyä väkivallalla"
-tyylisin argumentein, mutta asia on monimutkaisempi.
Moraalittomaksi luonnehdittavan toiminnan kuvaamisesta ei
välttämättä vielä seuraa, että elokuva itsessään
olisi moraaliton. Asiaan vaikuttavat monet tekijän, kuten
kerronnan näkökulma ja se konteksti, johon väkivalta
elokuvassa sijoittuu (Tirrell 1998, s. 296
– 310, van Gerwen 2004). Ydinkysymykseni
voisi muotoilla seuraavasti: Onko Irreversiblen
väkivalta hyvää vai pahaa? Eli onko tapa, jolla
väkivalta esitetään esteettisesti ja eettisesti
kestävä vai kestämätön?
Kysyessäni näin oletan, että
elokuvan sisällöllistä tarkastelua ei pidä, eikä voi,
erottaa estetiikan tarkastelusta. Toisin sanoen,
taideteoksen eettisyyttä pohdittaessa on otettava
huomioon muodon ja sisällön vuorovaikutus. Analyysin ei
tule keskittyä yksinomaan estetiikkaan, sillä puhtaasti
formalistisessa tarkastelussa eettisyyden kannalta
olennaiset teemat jäisivät käsittelyn ulkopuolelle.
Lähden liikkeelle lyhyellä kuvauksella Irreversiblen
esteettisistä ominaisuuksista, minkä jälkeen tarkennan
edellä esittämiäni kysymyksiä.
Kerronnaltaan käänteinen Irreversible
etenee viimeisestä kohtauksesta ensimmäiseen.
Ensimmäisen tunnin aikana katsojan silmille heitetään
kaksi raakaa reaaliajassa tapahtuvaa väkivaltarikosta,
tappo ja raiskaus. Ensin pitkässä, homoklubille
sijoittuvassa jaksossa hurjistunut Marcus (Vincent Cassell)
etsii naisystävänsä Alexin (Monica Bellucci)
raiskaajaa. Kostoretki päättyy väärän miehen
kuolemaan, kun Alexin ex-miesystävä Pierre (Albert
Dupontel) hakkaa heidän raiskauksesta epäilemänsä
miehen pään tohjoksi todellisen raiskaajan katsoessa
vierestä. Vähän myöhemmin seuraa Alexin raiskaus, joka
nähdään koko yhdeksän minuutin kestossaan kameran
järkähtämättömän silmän alla.
Nämä tapahtumat ovat
sietämättömiä katsoa. Kohtausten järkyttävyyttä
lisää epämiellyttävä, epämääräinen
industriaalinen melu, jonka matala, 27 hertzin jyrinä
tunkeutuu sisuskaluihin. Ääni suunniteltiin
tarkoituksella synnyttämään pahaa oloa katsojassa.
Kameran heilumisen vuoksi tapahtumista ja henkilöistä on
vaikea saada kunnon kuvaa elokuvan alkupuolella, paitsi
väkivallantekojen hetkellä, jolloin kamera
tarkoituksella rauhoittuu. Viimeisen puolituntisen aikana
sekä kamera että toiminta rauhoittuu. Viimeiset
kohtaukset kuvaavat pariskunnan kuhertelua ja
valmistautumista juhliin. Lisäksi Alexin raskaustesti
osoittautuu positiiviseksi. Onnellinen tunnelma välittyy
lopputuloksen tuntevalle katsojalle kuitenkin toisin. Kuin
ennakointina seesteiset viimeiset kuvat muuntuvat
häiritseväksi, elokuvan päättäväksi strobo-efektiksi.
Elokuvassa ei oteta kantaa tekojen
oikeutukseen, eikä niille esitetä motiiveja. Henkilöt
esitellään pinnallisesti. Päällimmäisenä
tarkoituksena vaikuttaa olleen saada katsojakin voimaan
pahoin ja tuntemaan ahdistusta. Irreversible
tähtää ensisijaisesti ruumiilliseen reaktioon,
ruumiilliseen samastumiseen. Mutta mihin käänteisellä
kerronnalla on pyritty? Eräät kriitikot ovat
esittäneet, että käänteisyys oikeuttaa väkivallan,
mutta miten väite on perusteltavissa? Entä miten
väkivaltakohtausten pitkä kesto on motivoitu? Onko
väkivallan pitkittäminen rehellisyyttä ja realismia vai
katsojan kiusaamista ja väkivaltapornoa? Todenkaltainen
väkivalta pistää fiktiivisen asenteen koetukselle ja
saa katsojan kyseenalaistamaan omia motiivejaan
katsomiseen. Ruumiillista reaktiota peräävästä
tyylistä huolimatta kerronnan näkökulma on
emotionaalisesti viileä. Miten tähän tulisi suhtautua
ajatellen, että tarinassa esitetään ääritekoja ja
-tunteita. Kriitikko Desson Howe (2003) huomauttaa
osuvasti, että elokuvan tunneskaala vaihtelee Teksasin
moottorisahamurhaajan ja Bambin välillä. Irreversible
nostaa esiin monia estetiikkaan, etiikkaan ja katsomiseen
liittyviä kysymyksiä, joista osaa käsittelen tässä.
Yllä mainittujen kysymysten
pohtimisessa voi olla avuksi rinnastus toiseen väkivaltaa
eksplisiittisesti käsittelevään elokuvaan, Krzysztof
Kieślowskin Lyhyeen elokuvaan tappamisesta (Krótki
film o zabijaniu, 1988). Kieślowski
teki tappamiskohtauksesta pitkän ja suorasukaisen, jotta
katsoja käsittäisi miten raskasta ihmisen tappaminen on
fyysisesti ja psyykkisesti. Tappajakin ehtii kauhistumaan
omaa tekoaan, kun uhri ei kuole heti. Kieślowskikaan
ei ollut kiinnostunut motiivien selvittelystä, mutta
tappajasta paljastuu sentään häivähdys
inhimillisyyttä parissa eri kohtauksessa.
Puolustusasianajaja toteaa murhaajalle langetetun
kuolemantuomion olevan valtion nimissä tehty murha. Voiko
myös Irreversiblen nähdä yhteiskuntakritiikkinä
tai vastaiskuna Hollywood-elokuvan "mäiskis ja pam
– olet kuollut" -tyylille pakottaessaan kohtaamaan
väkivallan raadollisuuden ja ihmisten
välinpitämättömyyden? Helppoja empatian tai
samastumisen kohteita ei ole siinäkään
tarjolla ja väkivalta näyttäytyy järjettömänä,
mutta miksi Noén, toisin kuin Kieślowskin, elokuva
tuntuu provokaatiolta? Miksi Irreversible jättää
emotionaalisesti tyhjäksi? Pohdin asiaa ensin suhteessa
elokuvan aikarakenteisiin, sitten suhteessa sen
aggressiiviseen estetiikkaan ja lopuksi suhteessa
kerronnan näkökulmaan.
Aika esteettis-eettisenä kysymyksenä
Irreversiblen aikarakenne kytkeytyy
eettisyyteen ainakin kahdessa mielessä: 1) miten
käänteinen kerronta ja 2) väkivaltakohtausten pitkä
kesto vaikuttavat väkivallan kokemiseen, vai
vaikuttavatko mitenkään? Elokuvan alussa kahden
nimettömäksi jäävän miehen keskustelussa esitetään
näkemyksiä ajasta ja moraalista. Ensimmäinen toteaa
"Aika tuhoaa kaiken" viitaten tekoon, jota hän
katuu: Hän on maannut tyttärensä kanssa. Toinen vastaa,
että kyseessä on länsimainen syndrooma ja jatkaa:
"Ei ole olemassa pahoja tekoja, on vain tekoja".
Ensimmäisen miehen toteamus toistetaan vielä tekstin
muodossa elokuvan lopussa. Kysyn seuraavassa, miten nämä
ajatukset ilmenevät elokuvassa, koska miesten keskustelu
voidaan tulkita elokuvan lukuohjeeksi tai
"filosofiaksi". Tekoja koskevaan
moraalikysymykseen palaan artikkelin lopussa.
Katsojina meidät alistetaan elokuvissa
ennalta ohjelmoidulle aikarakenteelle, jota emme pysty
muuttamaan. Jälkikäteen voimme kuitenkin tarkastella
näkemäämme eri näkökulmista kokonaisuutena, jolloin
elokuva avautuu eteemme tilallisena janana,
"jäädytettynä aikana". Irreversible alistaa
katsojan rytmilleen aggressiivisesti junnaavan
ääniraidan ja joka suuntaan hamuavan kameran
hypnoottisella liikkeellä varsinkin ensimmäisen tunnin
aikana. Samanlaisena toistuva auraalinen ja visuaalinen
rytmi alkavat pitkän klubikohtauksen aikana hämärtää
ajan ja paikan tajua. Kohtaukset linkittyvät toisiinsa
elliptisesti mustien ruutujen kautta, jotka vievät
suoraan uuteen, ajallisesti aiempaan tilanteeseen.
Määrätietoinen eteneminen, kuten elokuvan nimikin,
viittaa peruuttamattomaan prosessiin.
Kriitikko Roger Ebertin mukaan Irreversible
argumentoi käänteisellä kronologiallaan väkivaltaa
vastaan. Elokuva on Ebertin mielestä rakenteellisesti
moraalinen, sillä sijoittaessaan väkivallan alkuun se
pakottaa katsojan pohtimaan väkivaltaa koko kestonsa
ajan. Jos kerronta olisi kronologista ja väkivalta
sijoittuisi loppuun, olisi hänen mukaansa tuloksena vain
eksploitaatiota ja shokkiefektejä. Ebert olettaa siis,
että käänteisyys auttaa meitä suhtautumaan
väkivaltaan vakavammin kuin perinteisempi kronologinen
kerronta. Ebertin väitteen taustalla lienee logiikka,
jonka mukaan kronologisessa tarinassa lopun väkivalta on
niin konventionaalinen ratkaisu, että se koetaan
lähinnä pakollisena kliimaksina.
Väite on kyseenalainen monestakin
syystä. Prosessoimme kyllä alun tapahtumia elokuvan
aikana, mutta kerronnalla on taipumus kiinnittää
huomiomme koko ajan uusiin asioihin ja se tapahtuu sitä
tehokkaammin mitä määrätietoisemmin kerronta etenee.
Kyseenalainen on myös väite, miksi alkuun sijoitettu
väkivalta olisi jotenkin vähemmän provokatiivista, tai
shokeeraavaa, kuin loppuun sijoitettu? Siksikö, että sen
vaikutus laimenee mielessämme, koska huomiomme kiinnittyy
muihin asioihin? Tällöin viedään kuitenkin pohja
väitteeltä, jonka mukaan pohtisimme väkivaltaa läpi
elokuvan. Sitä paitsi tässä tapauksessa väkivalta ei
edes sijoitu alkuun. Raiskaus tapahtuu vasta puolivälin
jälkeen. Arvioitaessa elokuvan moraalia mielestäni
olennaisempaa kuin väkivallan sijoittuminen aikajanalle
on tapa jolla se esitetään.
Kuten Ebertin kommentti osoittaa,
käänteinen rakenne pohjautuu ainakin osittain
oletukselle, että katsoja kääntää sen mielessään
kronologiseksi. Tämän ajatusleikin tuloksena tarina
vaikuttaisi etenevän vääjäämättä kohti pariskunnan
onnen tuhoa. Se todellakin myös vaikuttaisi kalastelevan
vielä enemmän – ja kliseisempiä – shokkiefektejä,
kuten Ebert huomauttaa. Raiskaus ja tappo näyttävät
provokatiivisilta rangaistuksilta välinpitämättömään
ja varomattomaan käyttäytymiseen. Alex raiskataan, jotta
Marcus oppisi suhtautumaan parisuhteeseen vakavammin ja
jotta Alex olisi varovaisempi ennen kaikkea
seksuaalisuutensa esiintuomisessa. Kaiken huipuksi Alex on
juuri saanut tietää olevansa raskaana. Siksi hän
hermostuu huumeissa sekoilevalle Marcusille ja lähtee
yksin juhlista raflaavaan asuun pukeutuneena. Ilotytön
ehdotuksesta hän käyttää alikulkutunnelia, koska
"se on turvallisempi", mutta kohtaa raiskaajansa
tunnelin punaisessa hehkussa. Toisaalta kaikki tämä
tulee ymmärrettäväksi myös käänteisessä muodossa.
Tarinan lopun esittäminen elokuvan
alussa korostaa kohtalonomaisuutta ja henkilöiden teot
saavat enemmän painoa, joskaan he eivät pysähdy
pohtimaan ratkaisujaan ja valintojaan. Alexin salaisuutena
pitämänsä tieto raskaudesta on se tapahtuma, johon
ladataan eniten merkitystä. Kerronta ennakoi Alexin
kohtaloa ainakin kolmesti: 1) Alex puhuu kirjasta, jossa
kerrotaan asioiden ennalta määräytyneisyydestä ja
tulevaisuuden näkemisestä unissa. 2) Epämääräistä
punaista kuvaa säestää epäselvä, puhelimen pirinäksi
muuttuva ääni, minkä jälkeen Alex kertoo nähneensä
unta, jossa hän oli punaisessa tunnelissa. 3) Pariskunnan
asunnon seinällä on Avaruusseikkailu 2001:n
sikiötä kuvaava juliste, jossa on teksti "The
Ultimate Trip".
Tarkastelipa tarinaa kummassa
järjestyksessä tahansa, keskeinen sisältö ja
merkitykset näyttäytyvät jokseenkin samoina. Mikäli
käänteisyydelle pitäisi löytää jokin merkitys, niin
näkisin sen siinä, että se ei muuta mitään. Lopun
ahdistava stroboefekti vihjaa kaiken taustalla alun
alkaenkin vaanineeseen jopa mystiseen uhkaan, tapahtumia
ohjailevaan voimaan: Beethovenin 7. sinfonian
säestämä näkymä Alexista lukemassa nurmikolla alkaa
kieppua, kunnes kuva muuntuu strobovaloksi ja musiikki
räpättäväksi ääneksi. Omien sanojensa mukaan ohjaaja
pyrki vaikuttamaan efektillä suoraan katsojan psyykeen,
ohi järkiperäisen kokemuksen. Vaikutus on
epämiellyttävä myös fyysisesti. Sitä kuvaa hyvin
Steven Shaviron luonnehdinta elokuvasta
taktiilis-masokistisena kokemuksena, jossa "kuvat
kirjaimellisesti kiusaavat katsojaa" (Shaviro
1993, s. 50).
Minkä merkityksen lausahdus "Aika
tuhoaa kaiken" saa elokuvassa? Tavallaan Marcusin ja
Alexin onni tuhoutuu ajan kuluessa, mutta koska elokuva
sijoittuu yhteen päivään, olisi liioiteltua väittää,
että syynä olisi ajan kuluminen sinänsä ja ajan
mukanaan tuomat muutokset. Toinen mahdollinen tulkinta
olisi se, että elokuva välineenä tuhoaa ajan
järjestäessään tapahtumia uudelleen, mutta selitys
tuntuu kaukaa haetulta suhteessa tilanteeseen, jossa
ajatus esitetään. Lausahdus jää siten päälle
liimatun oloiseksi. Teoksen eettisyyttä arvioitaessa
tapahtumien kesto on kuitenkin olennainen tekijä.
Havahtuminen todellisuuteen
Väkivaltaa näytetään paljon
kauemmin kuin olisi tarpeen ymmärtääksemme mistä on
kyse. Kuva ei olekaan enää liikkeessä. Se yhdessä
äänidetaljien kanssa korostaa tilanteen läsnäoloa
juuri epämiellyttävimmällä hetkellä. Aika kuluu
yhtäkkiä tuskallisen hitaasti, varsinkin
raiskauskohtauksessa, joka nähdään keskeytyksettä
lähes staattisesta kuvakulmasta. Kohtauksen kesto
aiheuttaa eräänlaisen havahtumisen todellisuuteen.
Vastenmielisen raiskauksen ja sitä vielä seuraavan
pahoinpitelyn jatkuessa ja jatkuessa todellisuus tunkeutuu
kokemukseen. Nähtyä ei voi enää ottaa vain
harmittomana fiktiona, koska kohtauksen kesto ja raakuus
ylittävät – uskaltaisin väittää, että jopa
raakaankin väkivaltaan tottuneen – sietokyvyn. Tämä
saa kyseenalaistamaan omat ja elokuvantekijän motiivit ja
moraalin. Mihin tekijä oikein pyrkii moisella
mässäilyllä? Miksi katson tällaista?
Vivian Sobchackin mukaan todellisuuden
väliintulo velvoittaa katsojan ottamaan vastuun
katsomisestaan. Suhteemme fiktiivisiin tapahtumiin muuttuu
siten, että yhtäkkiä vaikuttaa siltä kuin katsoisimme
dokumenttia. Tällöin katsoja ottaa kantaakseen
henkilökohtaisen vastuun katsomisestaan ja katsomisensa
syistä. Katsojan on arvioitava näkemäänsä ja
pohdittava millä kriteereillä hän sitä arvioi.
Sobchackin esimerkki on Jean Renoirin Pelin
sääntöjen (La règle du jeu, 1939) kohtaus, joka
sai hänet irrottautumaan fiktiivisestä tilanteesta,
koska siinä ammutaan oikeasti eläviä kaneja. (Sobchack
2004 s. 268 – 271, 284.) Katsojasuhteen
uudelleenstrukturointi tapahtuu sekä Sobchackin
esimerkissä että Irreversible:ssä tapahtumien ja
esitystavan kyseenalaistaessa fiktion rajat. Mutta onko
katsoja tällöin epäonnistunut, ollut kykenemätön
suhtautumaan tapahtumiin fiktiona? Ja eivätkö
etäisyyden otto ja reflektio ole aktiiviseen katsojuuteen
liittyviä, ainakin periaatteessa positiivisia, myös
mahdollista eettistä katsojuutta rakentavia, reaktioita?
David Novitzin mukaan emme pysty
pitämään yllä mielikuvituksellista suhdetta fiktioon
loputtomasti, vaan liikumme vuorotellen sisään ja ulos
fiktiosta ja reflektoimme reaktioitamme. Reflektointiin
saattaa liittyä pohdintaa empaattisten kokemusten
moraalisista ja poliittisista sisällöistä. Novitz
puolustaa moraalikritiikkiä ja toteaa, että meidän on
lupa närkästyä moraalisesti, mikäli elokuva uhkaa
arvojamme ja uskomuksiamme. (Novitz 1997,
s. 253.) Närkästymistä voidaan pitää
luonnollisena reaktiona, koska elokuva ei ole muusta
elämästä irrallinen osa-alue ja arvioimme elokuvien
tapahtumia muita kokemuksiamme vasten. Katsomisen motiivit
ja arviointikriteerit ovat kuitenkin kyseenalaiset,
mikäli odotamme elokuvan vastaavan omia arvojamme ja
tuomitsemme sen, jos se ei vastaa niitä.
Moraalisen arvion pitääkin seurata
teoksen ominaisuuksista, ei vain omista mieltymyksistä,
kuten van Gerwen (2004) toteaa. Irreversible:ssä
asenteen muuttumisen taustalla on nimenomaan havainto
siitä, että esittämisen tapa lakkaa yhtäkkiä
vastaamasta fiktiivistä asennettamme. Näin voi tapahtua
siitä huolimatta, että tässä tapauksessa olemme
todennäköisesti vakuuttuneita siitä, että ketään ei
vahingoiteta oikeasti. Katsojan hämmentymiseen vaikuttaa
tässä tapauksessa myös se, että kerronnassa ei ole
pyritty rakentamaan samastumista katsojan ja
päähenkilöiden välille. Empaattisen reaktion puute ei
välttämättä vähennä väkivallan kamaluutta, mutta
vaikeuttaa oikeutuksen löytämistä sille. Marcusin ja
Pierren kostoretki ei tunnu oikeutetulta Alexin kauheasta
kohtalosta huolimatta.
Ruumiillisia reaktioita
Tavallisempaa kuin väkivallan suora,
"realistinen" esittäminen elokuvissa on
väkivallan jonkin asteinen estetisointi, jolloin se
tehdään helpommaksi katsoa, mutta myös usein vähemmän
vakavasti otettavaksi. Viihteelliset elokuvat eivät
herätä väkivaltaan todellisuudessa liittyviä
tunnereaktioita, vaan pikemmin turruttavat tunteet, koska
ne rakentuvat tutuille konventioille, jotka säätelevät
reagointiamme (Ks. Novitz 1997).
Voimme tällöin katsoa väkivaltaa kokematta itseämme
uhatuiksi. Tällaisten elokuvien suuri enemmistä kertoo,
että suurin osa ihmisistä ei halua muunlaista
väkivaltaa nähdäkään.
Kriitikko Peter Traversin (2003)
mukaan Irreversible olisi helppo ohittaa karkeana
eksploitaationa, ellei se olisi taiteellisesti niin
kunnianhimoinen. Valitettavasti Travers ei erittele
esteettisiä kriteereitään sen tarkemmin. Itse pidän Irreversibleä
tässä suhteessa ristiriitaisena. Teoksella on
kiistämättömät audiovisuaaliset ansionsa. Sen
pahaenteinen kylmiä väreitä aiheuttava rytmi pureutuu
mieleen ja kehoon lähtemättömästi. Mutta elokuva
tuntuu elokuvateknologiselta kokeilulta, tyylittelyltä,
josta kiinnostus inhimillisiin tunteisiin puuttuu.
Väkivallan kamaluus ja vaikutukset tulevat kyllä ilmi,
mutta tämä ei vielä tarkoita, että väkivalta
esitettäisiin eettisesti kestävällä tavalla.
Väkivallan esittämistapa on arveluttava, sillä siihen
sisältyy seksistisiä piirteitä ja sen vihjataan
tuottavan sairasta nautintoa. Nämä piirteet nakertavat
myös elokuvan esteettisiä ansioita.
Hyökkäävä tyyli tähtää
kouraisevaan, ensisijaisesti ruumiilliseen reaktioon ja
voimakkaisiin tunnevaikutuksiin (ihmisiä käveli ulos
elokuvan esityksestä ainakin Cannesin festivaaleilla).
Ruumiillinen samastuminen voisi olla eettisesti kestävä
ratkaisu, mikäli elokuva asettuisi muutenkin selkeästi
väkivallan vastaiselle kannalle. Irreversible
kuitenkin horjuu tässä suhteessa. Elokuvassa esitetään
arveluttavia näkemyksiä myös naisista ja
homoseksuaaleista, mutta näitä kysymyksiä sivuan vain
lyhyesti.
Vivian Sobchack on soveltanut
Merleau-Pontyn subjektien välisyyttä käsittelevää
filosofiaa esseessään The Passion of the Material.
Toward a Phenomenology of Interobjectivity.
Merleau-Pontyn mukaan meillä on mahdollisuus asettua
toisten asemaan, koska olemme viime kädessä kaikki samaa
maailman materiaalisuutta, tai lihaa, kuten hän asian
ilmaisee. Kun meihin kohdistuu ulkoinen ruumiillinen
hyökkäys toisten ihmisten tai ei-intentionaalisten
voimien, kuten luonnonkatastrofien ja sairauksien,
toimesta, joudumme intiimiin kontaktiin raa’an
materiaalisuuden kanssa. Sobchack ajattelee, että koska
olemme tällaisessa tilanteessa avuttomia, passiivisia
vastaanottajia ja tulemme tietoisiksi omasta
haavoittuvuudestamme, alamme ymmärtää miltä tuntuu
olla objekti. (2004, s. 286 – 288.)
Tällaiset ruumiillis-aistimelliset kokemukset ovat
Sobchackin mukaan edellytyksenä sille, että pystymme
käyttäytymään eettisesti toisia ja maailmaa kohtaan.
Ne tekevät meidät tietoisiksi siitä, että jokainen
meistä on paitsi objektiivinen subjekti myös
subjektiivinen objekti, "materiaalinen olento joka
kykenee kuitenkin tuntemaan, miltä tuntuu tulla
kohdelluksi kuin pelkkä objekti". (2004,
s. 288. Käännös minun).
Eikö Irreversible juuri
muistuta meitä haavoittuvuudestamme toisten edessä?
Eikö väkivallan realistinen ja välittömiä reaktioita
synnyttävä kuvaus, jonka voi olettaa johtavan
torjuntareaktioon, osoita eettistä vastuullisuutta?
Tähän voi vastata toisella kysymyksellä: Mitä kohtaan
torjunta suuntautuu? Suuntautuuko se väkivaltaa vai myös
elokuvaa ja sen tekijöiden tarkoitusperiä kohtaan?
Mielestäni se kohdistuu molempiin.
Se, että elokuva saa katsojan voimaan
pahoin, ei siis riitä. Jotta voisimme tuntea huolta
fiktiivisten henkilöiden puolesta, tulisi meidän tuntea
empatiaa heitä kohtaan, tavallaan siis voida pahoin
yhdessä heidän kanssaan. Kerronnan näkökulmaa ei
tavallaan ole viileä eikä etäinen, sillä sen
intensiteetti on pikemminkin kuumaa poltetta kehossamme ja
ahdistuksen tuntemuksia. Tämä kokemuksen intensiivisyys
ei kuitenkaan toteudu henkilöihin samastumisen tasolla.
Kerronta lähestyy henkilöitä lopussa, mutta liian
myöhään jo nähtyjen tapahtumien kannalta. Irreversible
ei herätä huolen tunteita henkilöitä kohtaan ainakaan
siinä merkityksessä, josta Sobchack käyttää termiä
"passion". Yhtäältä "passion"
viittaa siihen passiiviseen kärsimykseen, jota koemme
ulkopuolisten voimien objektiksi joutuessamme ja toisaalta
aktiiviseen toimijuuteen, kun kannamme huolta toisista. (2004,
s. 287 – 288.)
Tavoitteena ei nähtävästi ole alun
perinkään ollut empatian herättäminen. Elokuvan
viileää asennetta voisikin ehkä puolustella sillä,
että katsojan kokema empatia on liian subjektiivinen asia
ollakseen elokuvan eettisyyden mittari. Voimmehan tuomita
esitetyt asiat, vaikka emme välittäisikään
henkilöistä, joille ne tapahtuvat. Esitänkin
seuraavassa vaihtoehtoisen näkökulman, joka tarjoaa
tunteellisen samastumisen tilalle ruumiillista
samastumista.
Sadismia vai masokismia?
Steven Shaviron ajatukset
elokuvakokemuksesta taktiilisena ja masokistisena, yhtä
aikaa kiehtovana ja uhkaavana, subjektiviteetin tasapainoa
rikkomaan pyrkivänä tapahtumana tuntuvat
potentiaalisilta suhteessa Irreversibleen. Shaviron
mukaan elokuvan ja katsojan suhde on ennen kaikkea
ruumiillinen kokemus, jossa katsoja tavoittelee egoa
uhkaavia kokemuksia. Katsoja haluaa nähdä silloinkin kun
näkeminen jo pelottaa. Shaviron mielestä elokuva
näyttää aina ennen kuin sanoo. Kuvan välittömyys
suorastaan estää merkityksenantoa toteutumasta, sillä
se käy katsojan kimppuun niin voimallisesti, että tälle
ei jää tilaa eikä aikaa reflektoida näkemäänsä. (1993,
s. 43–50.) Shaviro toteaa: "…
havaitsemisesta tulee eräänlainen fyysinen koettelemus,
ruumiillisten aistimusten tehostusta ja epäartikulointia
sen sijaan että kyseessä olisi naiivi (ideologinen tai
Imaginaarinen) uskomus tai ulkokohtainen, tarkkaavainen
pohdinta." (Shaviro 1993, s. 52.
Käännös minun.)
Luonnehdinta kuvaa hypnoottisen,
katseen naulitsevan ja kehossa resonoivan audiovisuaalisen
vyörytyksen synnyttämää kokemusta hyvin. Irreversible
asettaa katsojan masokistiseen asemaan siinä mielessä,
että oman katseemme valta kyseenalaistetaan; valtamme
siihen, mitä haluamme nähdä ja miten kauan.
(Periaatteessa Shaviron mukaan kaikki elokuvat vaikuttavat
tällä tavoin.) Elokuva ei rakennu tuttujen odotusten ja
rakenteiden varaan, mikä lisää kokemuksen uhkaavuutta.
Shaviro (1993, s. 55) toteaa, että
kun katseelta viedään valta, "avautuu kauhun ja
siveettömyyden tila, jossa näemme sellaista, mikä
ylittää näkemisen mahdollisuuden ja sellaista mitä on
sietämätöntä nähdä". Shaviro selittää
kokemuksen olevan voittopuolisesti kiehtova, mutta voiko Irreversibleä
pitää kiehtovan masokistisena elämyksenä tässä
mielessä?
Suurin osa Shaviron esimerkeistä on
genre-elokuvia, erityisesti kauhu- ja toimintaelokuvia,
kuten George A. Romeron zombie-elokuvat. Ymmärrän
Shaviron masokismin viime kädessä leikkimieliseksi,
koska genre-elokuvissa konventiot ovat katsojalle yleensä
tuttuja ja ennustettavuus kaikin puolin helpompaa. Irreversiblen
uhkaavuus on toisenlaista, koska se tietoisesti rikkoo
odotuksia. Esimerkiksi kohtausten pituus ei myötäile
odotuksiamme, joten emme osaa ennakoida, miten kauan
väkivaltaa näytetään. Sen väkivalta on liian
todenkaltaista ollakseen viihteellistä, joten on
kyseenalaista voidaanko sen tapauksessa puhua masokismista
Shaviron tarkoittamassa mielessä. Asema, jonka Irreversible
tarjoaa katsojalle, on kyllä masokistinen siinä
mielessä, että se saa meidät tuntemaan, ettemme pysty
kontrolloimaan katsettamme ja sen kohteita. Kaikki tulee
yllättäen ja niin nopeasti, ettei meillä ole aikaa
todella keskittyä mihinkään. Kysymys tämän kokemuksen
tuottamasta mahdollisesta masokistisesta nautinnosta jää
kuitenkin avoimeksi. Villi arvaukseni on, että
normaalilla tunne-elämällä varustettu katsoja kokee
elokuvan pikemminkin sadistisena.
Kerronnan näkökulma
Muutamat näkökulmaan, sekä
konkreettisemmin näkemisenä että abstraktimmin
maailmankuvana, liittyvät seikat kielivät elokuvan
selkiytymättömästä etiikasta. Janet Stadlerin (2002)
mukaan elokuvan eettisyys kytkeytyy siihen, että sen
avulla voimme asettua toisten näkökulmaan ja ymmärtää
jotain heidän kokemuksistaan. Toisen asemaan asettuminen
mahdollistuu Stadlerin mukaan mm. elokuvan eri
tekniikoiden, kuten reaktio-otosten ja otos – vastaotos
-rakenteiden avulla. Näissä tekniikoissa ihmiskasvot
ovat keskeisellä sijalla. Toisaalta Laura U. Marksin (2000)
mielestä ns. haptinen visuaalisuus, josta Irreversiblekin
on hyvä esimerkki, taas mahdollistaa eettisyyden siksi,
koska se koetaan vahvasti kehon kautta, eikä katsoja
silloin pysty irtautumaan, nousemaan esitetyn
yläpuolelle.
Irreversiblessä käänteinen
kerronta synnyttää etäännytystä
henkilöpsykologisesta näkökulmasta. Normaalisti ajatus
kulkee ja toiminta etenee syystä seuraukseen, mutta
käänteisyys luo vaikutelman
ennaltamääräytyneisyydestä. Henkilön motiivien
merkitys tapahtumien käynnistäjänä tuntuu vähenevän.
Välillä taas subjektiivisuuden tuntu on vahva. Klubin
hämyiset sokkelot häilyvät silmiemme edessä osittain
Marcusin hermostuneen katseen kautta, mutta kameralla
tuntuu olevan myös aivan oma elämänsä. Koko elokuvan
leikkauksellinen ja visuaalinen "hysteerisyys"
voidaan tulkita osittain henkilöiden mielialan ilmaisuna.
Enimmäkseen kerronta ottaa kuitenkin jättää etäisen
ja viileän vaikutelman. Miksi kamera tekojen hetkellä
keskittyy tarkkailemaan sivusta ja luopuu hektisen
osallistujan näkökulmasta? Kasvojen ilmeitä ei
juurikaan tarkastella, koska kamera on suurimman osan
ajasta liian levoton keskittyäkseen yksityiskohtiin.
Tämä etäännyttää katsojaa henkilöiden kokemuksesta,
vaikka elokuva kokemuksena onkin muuten hyvin tarrautuva
ja iholle tuleva. Tekninen kokeilu menee inhimillisten
tunteiden edelle.
Esimerkiksi Alexin kävellessä
kohtalokkaaseen tunneliin kamera seuraa häntä koko ajan
takaa päin. Katsoja suljetaan pois hänen tunnetilastaan,
vaikka ohjaajan mukaan pyrkimyksenä oli saada katsoja
eläytymään hänen tunteisiinsa. Kameraa näyttää
kiinnostavan enemmän Alexin ohueen mekkoon verhotun
vartalon liikkeet. Alex määritellään alusta alkaen
seksuaalisuuden kautta. Hänen ulkonäköä kehutaan,
rikospaikalla sivustaseuraaja kommentoi, että "joku
huora" on pahoinpidelty ja keskustelu matkalla
juhliin koskee sitä, mikä saa Alexin syttymään. Asenne
on ongelmallinen, koska se herättää edellä
esittämäni kysymyksen siitä, vihjataanko elokuvassa,
että Alex ansaitsee tulla raiskatuksi. Jo Alexin
esittäminen seksiobjektina (hän tanssii aistillisesti
kahden naisen kanssa miesten katsoessa) juuri ennen
raiskatuksi tulemista saa kysymään, esitetäänkö
meille seksikkään naisen vai Alex-nimisen henkilön
raiskaus. Empaattiseksi näkökulmaa ei voi muidenkaan
henkilöiden kohdalla kutsua.
Irreversiblen nihilistisessä
maailmassa väkivalta synnyttää väkivaltaa, ihmiset
taantuvat kostajiksi ja tilaisuus tekee tappajan.
Tappokohtauksen vastenmielisyyttä lisää tilannetta
vierestä seuraavien miesten perverssi viehtymys. He
eivät tee elettäkään uhrin pelastamiseksi, mistä
saattaa jopa syntyä vaikutelma, että moisessa likaisessa
luolassa viihtyvä sietääkin tulla tapetuksi. Kriitikko
Owen Gleibermanin (2003) mielestä
elokuvassa vihjataan, että kyse olisi äärimmäisestä
sadomasokismin muodosta, koska jopa itse uhri vaikuttaa
nauttivan tilanteesta. Kun uhreja (kuollut mies ja Marcus)
ja tappajaa (Pierre) viedään klubilta pois miehet
huutelevat perään törkeyksiä. Kysymyksiä, joita ei
tässä yhteydessä ole mahdollista käsitellä tarkemmin,
herättää myös se, miksi kohtaus tapahtuu homomiesten
S/M-klubilla ja miksi klubin asiakaskunta esitetään niin
vastenmielisessä valossa. Irreversible ei
suoranaisesti puolustele väkivaltaa, mutta esittää sen
käden ulottuvilla olevana vaihtoehtona, mikä saattaa
joissakin oloissa olla hyvinkin realistista. Marcus
tarttuu heti tilaisuuteen, kun kaduilla oman käden
oikeutta käyttävät miehet tarjoavat koston
mahdollisuutta – maksua vastaan tietenkin. Pierre sanoo
Marcusille heidän tullessaan klubille: "Et ole
ihminen. Olet eläin. Eläimetkään eivät hae
kostoa." Hetkeä myöhemmin hänestä itsestään
tulee tappaja ja viimeinenkin tarinan sisäinen moraalin
ääni on vaiennettu.
Yhteenvetona voidaan todeta, että Irreversible
ei pyri ottamaan näkökulmaa tapahtumiin, ei
selittelemään henkilöiden motiiveja eikä
synnyttämään empatiaa, vaan tuottamaan ruumiillisen
reaktion. Etiikan kannalta ongelman ydin ei ole
tapahtumien kamaluus eikä edes empatian kokemuksen
puuttuminen, vaan näkökulman epämääräisyys. Asiat
vain näytetään, todetaan. Valittu näkökulma – tai
näkökulman puuttuminen – tuntuu vihjaavan alussa
esitettyyn ajatukseen "Ei ole pahoja tekoja. On vain
tekoja." Seisooko ohjaaja tämän väitteen takana
vai ei, jää hieman epäselväksi.
Esseessään Aesthetic Derogation
Lynne Tirrell käsittelee pornografiaa ja toteaa, että
moraalisen realismin ja pornografian välinen ero
kulminoituu näkökulmaan. Molemmat voivat sisältää
kuvauksia alentamisesta ja väärinkäytöksistä, mutta
pornossa ne hyväksytään kun taas moraalisessa
realismissa ei. Ottamatta kantaa Tirrellin näkemyksiin
pornosta tyydyn tässä toteamaan, että moraalisesti
kyseenalaisia asioita voidaan esittää, kunhan ne
muistetaan sijoittaa kriittiseen perspektiiviin. Tirrell
käyttää esimerkkinä elokuvaa Syytetty (The
Accused, 1988), jossa nainen joukkoraiskataan. Elokuva ei
hänen mukaansa syyllisty pornoon, vaikka se näyttää
raiskauksen, koska se ei esitä raiskaajia myönteisessä
valossa, eikä vihjaa, että nainen nauttisi tilanteesta.
Se esittää naisen persoonana, jota on
vahingoitettu. Pornon ja moraalisen realismin välinen ero
voidaan Tirrellin (1998, s. 299)
mukaan tehdä vain silloin kun huomioidaan sisällön ja
kontekstin tai näkökulman, välinen ero.
Melkein samasta asiasta puhuu Mary
Devereaux analyysissään Leni Riefenstahlin
dokumenttielokuvasta Tahdon riemuvoitto (Triumph
des Willens, 1935). Devereaux (1998, s.
250) toteaa, että elokuvan näkemys
("vision") on virheellinen, koska Hitler ja
kansallissosialismi esitetään virheellisessä valossa.
Vaikka Tahdon riemuvoitto olisi formalistisesti
tarkastellen miten loistelias tahansa, niin tuo
vääristävä näkemys on osa elokuvan taideteosluonnetta
ja siksi myös teos on esteettisessä mielessä
puutteellinen. Myös Irreversiblen tapauksessa
tietty eettinen leväperäisyys, joskaan se ei ole yhtä
selvästi osoitettavissa kuin Riefenstahlin elokuvassa,
syö teoksen esteettistä voimaa.
Vertailukohtana mainitsemassani Kieślowskin
Lyhyessä elokuvassa tappamisesta
väkivallan vastainen näkökulma tuodaan esiin mm.
asianajajan kuolemanrangaistuksen moraalista oikeutusta
koskevan pohdinnan kautta. Tuo pohdinta sekä kriittinen
näkökulma fiktion henkilöiden toimintaan tuo teokseen
eettisen, huolta kantavan, ulottuvuuden, mikä Noén
elokuvasta puuttuu. Kieślowski osoittaa, että
moraalin ja arvojen murentuminen ovat kytköksissä
ympäröivän todellisuuden mädännäisyyteen. Väkivalta
sijoitetaan kontekstiin, vaikka mitään ilmeisiä syy –
seuraussuhteita ei esitetä. Tässä tapahtuu se, mitä
Adornon mielestä taiteen tulisi tehdä, eli "pitää
yllä oikean elämän hahmoa" (Reiners
1998, s. 184).
Taiteen ei pidä esittää vain hyviä
asioita, vaan myös pahuudella on paikkansa taiteessa.
Taiteilijan ei myöskään tarvitse vääntää kaikkea
rautalangasta, sillä katsojalla on oma vastuunsa.
Taiteilijan tulisi kuitenkin olla selvillä siitä, mitä
on halunnut sanoa varsinkin esittäessään shokeeraavaa
väkivaltaa, jolle ei voi löytää tavanomaisia
oikeuttamisen keinoja. Irreversiblestä käy kyllä
ilmi, että väkivaltaan vastaaminen väkivallalla ei
johda hyvään. Sen katsojassa synnyttämä voimakas
ruumiillinen kokemus ja vastenmielisyys voidaan myös
tulkita sanattomana kommenttina. Kehon kautta välittyy
suora viesti väkivallan vastenmielisyydestä. Mutta
samalla vastenmielisyys kohdistuu myös elokuvantekijän
eettisesti epämääräisiin motiiveihin. Elokuva
sisältää outoja vihjailuja. Mitä hän elokuvallaan
haluaa sanoa? Shokeeraaminen on sekin ehkä jonkinlainen
saavutus kuvien turruttamassa nykytodellisuudessa, mutta
se ei ole vielä eettisesti kestävä ratkaisu.
Esteettinen kunnianhimo ja eettinen näkemys eivät
löydä tasapainoa Noén visiossa. Irreversible
jättää pitkän pohdinnan jälkeen ärtymyksen ja
sekavien tunteiden valtaan. Ainakin se on saanut ajatukset
liikkeelle.
|