Näkökulmia lantakasaan:
Kurt Krenin ja aktionistien kohtaamisia
Johdanto
Käsittelen artikkelissani itävaltalaisen
Kurt Krenin (1929–1998) aktionistien performansseja [ts.
aktioita] tallentavia elokuvia dokumenttielokuvan
näkökulmasta. Pyrin erityisesti performatiivisen
dokumenttielokuvan käsitteen kautta sijoittamaan elokuvat
suhteeseen dokumentaarisuuden kanssa. Voidaanko Krenin elokuvia
kutsua dokumenttielokuviksi? Pyrin selvittämään, millä
tavalla Krenin ja aktioiden todellisessa maailmassa tapahtunut
kohtaaminen on läsnä ohjaajan strukturalistisissa ja filmin
materiaalisuutta korostavissa elokuvissa. Lähden purkamaan
alkuperäisen tapahtuman ja siitä tehdyn elokuvan jännitettä
performatiivisuuden näkökulmasta. Käsittelen myös
performanssien tallentamiseen liittyvää problematiikkaa. En
artikkelissani lähilue elokuvia kovinkaan tarkasti, vaan
keskityn avaamaan näkökulmia niiden dokumentaarisuuteen.
Käsittelen tutkimuskohteitani auteuristisen
ajattelun kautta. Näen sekä Krenin että aktionistit
auteureina, jotka ovat suurimmassa vastuussa teoksistaan. Kren
tekee elokuvissaan kaikki valinnat filmin, kuvakulmien,
-rajausten ja -kokojen, leikkauksen ynnä muun kuvamateriaalin
käsittelyn suhteen. Samoin aktionistit suunnittelevat
performanssiensa kulun, näyttelijät ja muut materiaalit.
Auteurien asema ei tietenkään ole aukoton. Esimerkiksi Krenin
aktionistielokuvia ei olisi olemassa ilman aktionistien
osallistumista. Asiaa ei myöskään selvennä tosiasia siitä,
että suuri osa Krenin tallentamista performansseista on
suunniteltu tallennettaviksi ja toteutettu visuaalista
vaikutelmaa silmällä pitäen. Krenin tekemien valintojen
määrä kuitenkin pitää vastuun lopullisesta teoksesta
hänellä itsellään. Hän pystyy teostensa kautta vaikuttamaan
merkittävästi siihen miten katsojan on mahdollista kokea
performanssit.
Wienin aktionistit
Aktionistit (1)
vaikuttivat voimakkaimmin Itävallassa 1960-luvulla. Heidän
"lantakasa-estetiikkaansa" kuului muun muassa
ulosteiden palvontaa, omituisia seksuaalisia eleitä,
väkivaltaa ja jopa eläinten teurastamista. Keskeisimmät
hahmot olivat Otto Mühl, Günter Brus, Hermann Nitsch ja Rudolf
Schwarzkogler. Heidän tyylinsä ja ajatuksensa olivat
keskenään erilaisia. Esimerkiksi Nitsch koki aktionsa
esktaattisina uskonnollisina rituaaleina kun taas Mühl
keskittyi omissaan seksuaalienergian tutkimiseen. Brus ja
Schwarzkogler olivat kiinnostuneita kärsimyksen ja itsetuhon
eri muodoista. Aktionistien perinnettä jatkavat yhä monet,
etenkin itävaltalaiset ja sveitsiläiset taiteilijat. Näistä
maineikkaimpia lienee sveitsiläinen kollektiivi Schimpfluch
Gruppe. Heidän vaikutuksensa myöhempään
performanssitaiteeseen, etenkin body artiin, on huomattava.
Suomessa jatkumoa voidaan hahmottaa esimerkiksi Jumalan
teatterin kohua herättäneessä aktiossa vuodelta 1987 (2).
Aktionistit eivät Nitschin sanojen mukaan
koskaan muodostaneet ryhmää. Ennemminkin kyseessä oli joukko
taiteilijoita, jotka reagoivat vallitseviin olosuhteisiin
samanlaisin keinoin ja tuloksin. Yhteistyötäkin toki oli.
Esimerkiksi Brusin ja Mühlin perustamaan "Välittömän
taiteen instituuttiin" kuului neljän maineikkaimman
aktionistin ohella muun muassa Weibel, Kren, Josef Dvorak ja
Valie Export. Lähes poikkeuksetta useamman osallistujan aktiot
esitettiin yhden taiteilijan nimissä. Mühl, Brus, Nitsch ja
Shcwarzkogler esiintyivät kaikki yhdessä vain kerran.
Malcolm Green mainitsee joitakin aktionisteja
yhdistäviä tekijöitä. Ensinnäkin kaikkien aktiot ovat
kehittyneet maalaustaiteesta. Aktionistit pyrkivät laajentamaan
taiteen kankaalta elämään, jota lähestyttiin materiaalina.
Pyrkimyksenä on häivyttää rajat elämän ja taiteen
väliltä. Näistä lähtökohdista aktiot ovat kehittyneet
taiteenlajiksi, joka yhdistelee ruumiin ja todellisuuden osia
nykyhetkessä. Aktiot korostavat ihmisruumiin materiaalisuutta
ja yhtäaikaista olemusta performanssin subjektina, materiaalina
sekä pintana. Näiden seikkojen lisäksi voidaan tunnistaa
toistuvia psykoanalyyttisia viittauksia syntymän, kuoleman,
sulautumisen ja uudistumisen teemoihin, sekä mainintoja
aktioiden terapeuttisista (3)
vaikutuksista. Yhdistävää on myös esitysten provokatiivisuus
sekä jatkuva levottomuuden ja skandaalien herättäminen.
Provosoinnin onnistumisesta ja heihin kohdistuneesta
paheksunnasta kertovat aktionistien vastaanottamat lukuisat
vihakirjeet ja jopa tappouhkaukset. (Green 1999,
11–16.)
Suuri osa aktioista tapahtui yksityisissä
tiloissa, sillä sopivia esityspaikkoja oli vaikea löytää. (4)
Aktionistien huonon maineen kasvettua galleriat
eivät enää suostuneet yhteistyöhön. Yksityisissä
puitteissa joidenkin aktioiden luonne oli verrattavissa
laboratoriokokeisiin, joista teatraalisuus puuttui täysin.
Yksityiset aktiot tehtiin usein suoraan tallennettaviksi, mikä
näkyi niissä eksessiivisenä visuaalisuutena. Ilmaisuun
vaikuttivat myös Kurt Krenin kanssa käydyt keskustelut. (Green
1999, 10–12) Yksityisimmätkään aktiot eivät
kuitenkaan pysyneet neljän seinän sisällä, vaan ne aina
saivat aikaan huhuja ja spekulaatiota. Nämä liittyivät usein
aktioiden sosiaalisiin, poliittisiin ja laillisiin
ulottuvuuksiin. Oikeustupaan jouduttaessa spekulointi jatkui –
aktionistien toiminnan epämääräisyydestä ja
hämmentävyydestä johtuen niitä oli vaikea tuomita minkään
olemassa olevan lain mukaan. Usein aktionistit tuomittiinkin
vain epämääräisesti "rauhan häiritsemisestä".
Oikeudenkäyntien epämääräisyys kertoo
aikalaisten vaikeudesta ymmärtää aktionistien
käyttäytymistä ja tunnistaa heidän päämääriään.
Joitakin selviä pyrkimyksiä on kuitenkin helppo
tunnistaa. Aktionistit pyrkivät murtamaan rajoja
sosiaalisten määrittelyjen sekä taiteen ja muun todellisuuden
väliltä. Provokaation ja shokin voimin sekä olemassa
olevia paradokseja esiin nostamalla aktionistit pyrkivät
herättämään ihmiset arkipäiväisestä kuorestaan.
Kosmisimmillaan heidän tavoitteenaan oli havahduttaa ja
sulauttaa yleisö kaikkeuden kauneuteen ja ykseyteen.
Nihilistisimmillään taas julistettiin lähes koko olemassa
olevan maailman tuhoamisen välttämättömyyttä.
Krenin aktionistielokuvat
Aktionistien performansseja on tallennettu
myös muiden tekijöiden kuin Krenin toimesta. Valokuvallinen
dokumentaatio on runsasta. Elokuvien
ohjaajista maineikkaimpia ovat strukturalistisen elokuvan
tekijä Ernst Schmidt jr. sekä Mühl itse. Etenkin Mühlin
teoksiin verraten Kren erottuu aktioiden koherenssin rikkovalla
tyylillään sekä voimakkaalla näkökulman korostamisella.
Aktionistien ja Krenin mielikuvat tallentamisesta olivat
ristiriidassa keskenään. Aktionistit luulivat Krenin
tallentavan esitykset sellaisinaan, mutta Kren toteutti
joustamatta omaa ilmaisuaan jo kuvausvaiheessa. Elokuvissaan
Kren muokkaa kuvaamiansa tapahtumia voimakkaasti elokuvan
ilmaisua samalla radikaalisti kokeillen. Hän repii
alkuperäisen esielokuvallisen tapahtuman ajan ja tilan
palasiksi ja järjestää palaset teoksessaan uudeksi
kokonaisuudeksi. Brutaalilla leikkaus- ja
filminkäsittelytekniikallaan hän tuo samalla esiin elokuviensa
materiaalisuuden. Leikkaus on karkeaa – se liittää
kohtaukset toisiinsa jyrkästi vaihtelevine kuvakulmineen ja
kuvakokoineen ajallista sekä tilallista yhtenäisyyttä
rikkoen. Esimerkiksi elokuvassa Mama und Papa (1964)
kuvat on järjestetty epäkronologisesti erittäin tiheällä
leikkauksella. Sekunnin aikana saatetaan näyttää kymmenenkin
eri otosta, joiden kuvakulmat, sisällöt ja värimaisemat
vaihtelevat jyrkästi. Esimerkiksi sekunnin 1:23 aikana
näytetään seuraavat kuusi otosta:
1. Punaiseksi maalattu takapuoli ja siitä
törröttävä ruusu alaviistosta kuvattuna.
2. Jauhoilla peitetty ruumis, ruusu ja koko
tila vastakkaisesta suunnasta alaviistosta.
3. Erikoislähikuva kiiltävin nestein
sotketusta selästä.
4. Epäselvä pimeä kuva josta voi tunnistaa
lähinnä hiuksia.
5. Vasemmasta reunasta esiin tuleva
epäselvä taikinaan peitetty pää punaisessa valossa.
6. Toisinpäin oleva samainen pää imee
yläpuolellaan roikkuvaa rintaa.
Halki elokuvan eri kohtauksiin palataan
jokseenkin syklisesti, ja niitä leikataan toisiinsa rinnastaen
edellisen kaltaisella vauhdilla. Runsas toisto helpottaa
performanssin sisällön hahmottamista, mutta tekee sen
kokemuksesta ainutlaatuisen. Krenin elokuvassa aktiossa kaikki
voi tuntua tapahtuvan samalla hetkellä. Sijainnin ja
etäisyyden jatkuva muuttuminen taas pyrkii poistamaan tilan
hahmottamisesta kaiken koherenssin, mikä mahdollistaa huomion
kohdistumisen pelkkään materiaaliin ja sen muutoksiin. Samalla
Kren ohjaa katsojan huomiota elokuvan materiaaliseen olemukseen
hajottamalla ja naarmuttamalla filmiä.
Krenin elokuvien filmin fyysisyys rinnastuu
kiinnostavasti kohteittensa ruumiillisiin performansseihin.
Ihmisruumis on aktioissa pelkkää materiaalia, jota
käsitellään mitä käsittämättömimmillä aineilla ja
esineillä. Brus ja Mühl julistavat "Toiseen totaaliseen
aktioon" liittyvässä tekstissään, kuinka aktiot
tutkivat ennakkoluulottomasti kaikkia todellisuuden muodostavia
materiaaleja. Näitä materiaaleja yhdistellään, vaihdetaan
toisiinsa, käännetään ympäri ja tuhotaan sekä niiden
muotoa muutetaan. Tämä käsittely luo tapahtuman, jonka muoto
riippuu materiaalivalinnoista ja esiintyjän tiedostamattomista
pyrkimyksistä. Mikä tahansa voi toimia materiaalina tuulesta,
taiteenlajeista ja urheilulajeista kasveihin, eläimiin ja
esiintyjään itseensä. Kaikki materiaalin mahdollisuudet
tutkitaan ja kulutetaan loppuun. Mahdollisuuksien
loppumattomuuteen havahtuessaan ja välittömän toiminnan
virtaan laskeutuessaan esiintyjällä on kirjoittajien mukaan
mahdollisuus löytää itsensä rajoituksista vapaasta
todellisuudesta. Samalla materiaalisuuden korostaminen on ainoa
keino väistää aktionistien vastustaman porvarillisen
elämäntavan merkitykset käytetyissä materiaaleissa. He
pyrkivät riisumaan materiaaliltaan totutut merkitykset ja
alentamaan ne pelkkien materiaalisten välittömien
tosiseikkojen tasolle. (Brus &
Mühl 1966)
Aktionistien käsittelemään materiaaliin
liittyvät rajojen ylittämisen, kuluttamisen ja tuhoamisen
teemat jatkuvat Krenin elokuvissa. Myös Krenille filmi on
materiaa, jonka rajoja pyritään äärimäisin keinoin
venyttämään. Leikkaukset ovat karkeita – esimerkiksi
katkenneen filmin reuna saattaa näkyä. Edellä kuvatuin
naarmuin ja kulumin hän korostaa filmin haurautta. Lisäksi
elokuvien ja niiden kuvaamien tapahtumien rajat kyseenalaistuvat
Krenin tuodessa kuvaamiinsa tapahtumiin kuvamateriaalia toisista
tapahtumista ja jopa löydettyä kuvamateriaalia. Kren tuntuu
korostavan tallenteen olevan olemassa nimenomaan filmillä,
jonka hän on leikannut ja liimannut yhteen. Tallenne on
muuttunut alkuperäisestä tapahtumasta erilliseksi
materiaaliseksi taideteokseksi. Se on vain kelallinen ohjaajan
käsissä vapaasti muokattavissa olevaa filmiä. Taideteosten
erillisyydestä huolimatta Krenin tapa käsitellä materiaalia
tuhoisine ja rajoja ylittävine metodeineen lähestyy
aktionistien materiaalisuutta koskevaa ajattelua.
Strukturalismin ja dokumentaarisuuden
kohtaamisia
Aktionistielokuvat muodostavat noin
neljänneksen Krenin tuotannosta. Niiden tyyli ei erotu Krenin
muista elokuvista. Krenin tyyli on ollut vahvan omaperäinen
hänen esikoisteoksestaan (Verscuh mit Synthetischem Ton
1957) saakka. Aikanaan se oli selvästi irrallaan paitsi
perinteisestä narratiivisesta kerronnasta, mutta myös aikansa
kokeellisesta elokuvasta. Elokuvassa kuvataan epäterävällä
kuvatarkkuudella satunnaisen ja spontaanin oloisia, mutta
tarkkaan harkittuja yksityiskohtia ja henkilökohtaisia
havaintoja maisemasta. Sen ääniraita on maalattu käsin
suoraan filmin ääniraidalle. Krenin elokuvissa näennäisen
arkipäiväiset tilanteet, asiat ja havainnot muuttuvat
monikerroksisiksi teoksiksi. Krenin itsensä läsnäolo tulee
esiin levottomasti liikkuvaisena kuvaajana ja korostuneena
leikkaajana, mikä tekee elokuvista hyvin henkilökohtaisia.
Ohjaaja-teoreetikko Malcolm Le Gricen mukaan Krenin elokuvissa
on näin saavutettu "yksikön ensimmäisen persoonan
näkökulma". (Le Grice 1977, Lähde Avanto-festivaalin
ohjelmalehti 2004.) Aktionisti-elokuvat eroavat Krenin
tuotannosta lähinnä kuvastonsa vuoksi. Niissä ruumiit
muuttuvat värikkäiden, suorastaan geometristen muotojen ja
pintojen välkkyväksi liikkeeksi. Etenkin Brusin aktioita
tallentavissa elokuvissa kuvat lähentelevät usein täysin
abstrakteja tasoja. Elokuvassa Ana (1964)
mustavalkoisessa kuvassa sekoittuvat aktionistien ruumiit,
polkupyörä, seinät ja maaliroiskeet.
Strukturalistisen elokuvan, jota myös Krenin
elokuvien voidaan nähdä edustavan, voi nähdä katkoksena
vallitsevaan elokuva-ilmaisuun. Elokuvateoreetikko ja -ohjaaja
Peter Kubelkan mukaan elokuvan täytyy tuoda esiin oma
maailmansa ja argumentoitava sen puitteissa. Kubelka huomauttaa,
kuinka monimutkainen todellisuus on ja toteaa, että sen
tallenteet ovat aina puutteellisia. (Kubelka
1987, 143–150.) Elokuvan esittämä "jatkuva"
ja "realistinen" maailma on aina monimutkainen ja
hauras konstruktio. Tämän vuoksi strukturalistien mukaan
elokuvan täytyy kehittää omaa kieltänsä todellisuuden
jäljentämisen sijaan. Strukturalistinen elokuva keskittyy
elokuvan muotoon ja materiaalisuuteen etsien puhtaasti
elokuvallista ilmaisua. Se ammentaa ilmaisunsa niin
havaintojärjestelmien tieteellisistä ja filosofisista
lähestymistavoista, kuin Krenin kohdalla anarkistisesta
ilmaisun auki repimisestä ja uudistamisesta. Elokuvissaan Kren
ei yritä rekonstruoida tallennettua todellisuutta, vaan
strukturalistisen perinteen mukaisesti luo niistä itsenäisiä
elokuvateoksia.
Krenin elokuvilla kuitenkin on
strukturalistisesta ja destruktiivisesta tyylistään huolimatta
myös dokumentaarinen merkityksensä: ne tallentavat aktion
hetken autenttisena "todisteena" jälkipolville. Bill
Nicholsin mukaan dokumenttielokuva kantaa itsessään aina
kuvaamansa materiaalisen objektin jäljen, indeksin.
Merkittävänä ero fiktioon on se, että dokumenttielokuvan
suhde kuvaamaansa historialliseen objektiin on keskeisessä
asemassa. Vaikka elokuva kokonaisuudessaan ei koskaan voikaan
olla objektiivinen, pidetään dokumentin kuvatessaan
tallentamaa hetkeä yleensä autenttisena. (Nichols
2001, 35–42.) Krenillä indeksisyyden vaikutus on
voimakas. Aktionistien toiminta on äärimmäisyydessään
kuvamateriaalina hätkähdyttävää juuri siksi, että katsoja
voi ymmärtää sen olleen kuvaushetkellä fyysistä
todellisuutta – olemassa olevien ruumiiden sekoittuneita
rajoja. Välillä kuva kuitenkin muuttuu erikoislähikuvien ja
nopean leikkauksen vuoksi lähes tai täysin abstraktiksi. Kren
temppuileekin kiinnostavalla tavalla kuvamateriaalin
tunnistettavuuden rajoilla. Näin hän pystyy käyttämään
hyväksi samalla sekä tunnistamisen ja autenttisuuden
kokemukseen liittyviä elementtejä että abstraktioon
liittyviä mahdollisuuksia. Jälkimmäisillä tarkoitan
esimerkiksi kokeiluja sommittelun, värin ja rytmin sekä
näiden kokemusten parissa. Seuraavassa luvussa käsittelemäni
performatiivinen dokumenttielokuva toimii tämän kaltaisen
kokeellisen ilmaisun ja tallentamisen välimaastossa ja tarjoaa
siksi antoisan näkökulman Krenin tuotantoon.
Performatiivinen dokumenttielokuva
Bill Nicholsin mukaan performatiivisessa
dokumenttielokuvassa sen realismia häiritään ja
todellisuuteen viittaava aspekti asetetaan epäilyksen
alaiseksi. Päinvastoin dokumenttielokuvan traditiossa
tuotantoprosessi on pyritty piilottamaan objektiivisuuden
illuusion säilyttämiseksi. Performatiivisessa
dokumenttielokuvassa viittaavuus todellisuuteen myös säilyy,
mikä erottaa sen fiktiosta. Viittaavuussuhde toimii kuitenkin
lähinnä pelkästään esitetyn tulkinnan ainesosana, eikä
siltä odoteta täydellistä autenttisuutta. Totuttuun
dokumenttielokuvien autenttisuuden illuusion puutteeseen liittyy
vieraannuttavuuden tunne. Tämä vieraannuttavuus ei
pelkästään kohdista huomiota elokuvassa esitetyn
todellisuuden rakennettuun olemukseen, vaan myös
dokumenttielokuvan epistemologiaan ja sen piileviin
periaatteisiin. Vanhasta tyylistä vieraantuminen mahdollistaa
uudenlaisen suhtautumisen maailmaan. Tämä suhtautuminen
kumpuaa katsojan ja elokuvan välisestä suhteesta –
realismin, narratiivisuuden tai empirismin sijasta.
Performatiivisessa dokumenttielokuvassa osa kiinnittää huomion
itse esitettyyn, osa taas esittämiseen. (Nichols
1994, 96–102.) Tällaista liikettä tapahtuu myös
Krenin elokuvissa.
Esimerkiksi elokuvassa O tannenbaum
(1964) huomio kiinnittyy vuoroin kohtausten sekä kuvien
muodostamien kollaasien yhdistymiseen nopeassa leikkauksessa ja
vuoroin itse tapahtumiin – erityisesti hieman pidemmissä
otoksissa. Elokuva alkaa noin minuutin mittaisella jaksolla,
jossa alaston mies makaa ilmapalloin koristellun joulukuusen
juurella. Hänen päällään on pahvi, jonka päällä lepää
hänen pahvin läpi tungettu peniksensä. Penistä ja ruumista
käsitellään eri materiaalein, kuten höyhenin, maalein,
kananmunin ja kukin. Kohtaus on leikattu salamannopeaksi kuvien
ryöpyksi, jossa sekunnin murto-osien lähikuvat kuusesta ja
ruumiin yksityiskohdista sekä yleiskuvat koko
näytteillepanosta vaihtuvat verkkaisesti. Suuri osa kuvista on
värikkäitä lähes abstrakteja lähikuvia eri materiaalien
sekoittumisista. Välillä kuvan sisältö on helpommin
tunnistettavissa. Kohtaus vaihtuu miehen noustessa istumaan
selkeämmäksi. Nyt pitemmät otokset kuvaavat miehen
suihkuttamista maidolla ja vihreällä maalilla. Kohtaus jatkuu
vaihtelevatempoisella kollaasilla mukaan tulleen
naisnäyttelijän ruumiin maalaamisesta, minkä jälkeen
siirrytään taas joulukuusen alle sotkemaan sukupuolielimiä.
Elokuva jatkuu ruumiiden suihkumaalaamisen ja sukupuolielinten
sotkemisen värikkäänä ja kaoottisena vuorotteluna.
Nicholsin mukaan sekä avantgarde- että
dokumenttielokuvien tavoitteena on saada katsojat havaitsemaan
maailmaa uudella tavalla (5).
Dokumenttielokuvat antavat uusia näkökulmia usein jo
tunnettuihin aiheisiin, tai nostavat esiin esimerkiksi piilossa
olleita ihmisryhmiä. Avantgarde-elokuva taas pyrkii
löytämään uusia havaitsemisen ja ajattelun tapoja sekä jopa
uudenlaisten tajunnan tilojen kuvauksia. Tyylien välillä on
vaikutussuhde. Fragmentaarisuus on merkittävimpiä
avantgardesta dokumenttielokuvaan tulleista ilmaisullisista
keinoista. (Nichols 2001.) Etenkin
performatiiviset dokumenttielokuvat korostavat, kuinka maailma
tulee havaituksi fragmentteina ja kuinka se koostetaan
havaitsijan omassa ymmärryksessä. Tästä suhteesta johtuu
myös performatiivisten dokumenttielokuvien kyky muuttaa
katsojan käsitystä suhteestaan maailmaan. Performatiiviset
dokumenttielokuvat osallistuvat sosiaalisen subjektiviteetin
muodostamiseen; tärkeää on itsen ja toisen välisen suhteen
käsitteleminen. (Nichols 1994, 102–105.)
Krenin elokuvissa kysymys toisesta ilmenee äärimmäisenä –
jonakin täysin toisena. Aktionistien transgressiiviset eleet
edustavat useimmille katsojille totutusta täysin poikkeavaa
käyttäytymismallia. Ristiriidalla on mahdollista vaikuttaa
katsojien käsityksiin ruumiillisuudesta, seksuaalisuudesta
sekä yhteiskunnan näille asettamista rajoista – näiden
luovan ylittämisen kautta. Parhaimmillaan esityksillä voi olla
katsojien luovuutta vapauttava vaikutus.
Stella Bruzzin mukaan dokumenttielokuvat ovat
aina keskusteluja elokuvantekijän ja todellisuuden välillä,
sekä tämän keskustelun esityksiä. Performatiiviset
dokumenttielokuvat vain tuovat suoremmin tämän esitysluonteen
esille. Todellisuuden esittäminen on aina subjektiivista.
Tämä ei merkitse, etteivätkö performatiiviset
dokumenttielokuvat pyrkisi dokumenttielokuvan tradition tavoin
todenperäisyyteen. Pikemminkin performatiivinen
dokumenttielokuva korostaa, kuinka myös ei-fiktiivinen elokuva
tehdään aina kameroille. Tämän vuoksi elokuvan esitysluonne
on myös dokumenttielokuvasta erottamaton. Dokumenttielokuvan
merkitys nouseekin todellisuuden ja sen esittämisen välisestä
vuorovaikutuksesta. Tämän vuoksi Bruzzi ei ajattele Nicholsin
tavoin performatiivisuuden vievän elokuvaa etäämmälle sen
kuvaamasta kohteesta, vaan olevan välttämätön osa
dokumentaarista kanssakäymistä. (Bruzzi 2000,
154–155.)
Krenin elokuvissa esitysluonne on korostunut
kahdella tapaa. Ensinnäkin esitykset on luotu varta vasten
kameralle. Niinpä Krenillä on ollut esimerkiksi oikeus
keskeyttää esitys filmin vaihdon ajaksi. Kuvatut aktionistit
ovat myös varsin tietoisia osallistumisestaan tapahtumaan ja
sen tallentamiseen. Toiseksi, merkittävää on Krenin
läsnäolo. Elokuvissa Krenin suhde tapahtumaan välittyy
kameran muuttuvien kuvakulmien ansiosta. Katsojalle ilmenee
Krenin muuttuva sijainti ja etäisyys aktioon, mikä muistuttaa
kyseessä olevan tilassa liikkuvan todellisen ihmisen
näkökulma tapahtumaan. Tämä korostuu myös elokuvan
jälkikäsittelyssä, missä Krenin henkilökohtainen tyyli
tulee voimakkaasti esille. Kyseessä on todellakin Krenin
tulkinta performanssista ja sen suhteesta elokuvataiteeseen.
Elokuvassa Sinus Beta (1967) Krenin
läsnäolo korostuu erityisen paljon. Elokuvassa Krenin ja
aktionistien kohtaaminen tiivistyy ristiriitaan sekä jopa
ohjaajan ylimielisyyteen aktionisteja kohtaan. Sinus Betassa aktion
tarjoamaan kuvamateriaaliin on lisätty sen ulkopuolisia
otoksia: sateista hiekkarantaa, mimiikkaa ja elekieltä
käsitteleviä kuvia sekä ihmisiä kadulla. Lisätty
kuvamateriaali saa aikaan parodiseksikin tulkittavan
sosiologisen tai psykologisen tulkintakehikon aktioihin. Aktioon
yhdistetyt mimiikkaa ja elekieltä käsittelevät kuvat voidaan
tulkita aktionistien eleiden ja rituaalien tyypillistymisen
ironiseksi kommentiksi. Samalla aktiot itsessään on kuvattu
Krenin tyylille epätavallisen pitkinä otoksina. Ratkaisu
paljastaa aktioiden kömpelyyden ja rutiininomaisuuden ja
samalla korostaa leikkauksen vallankumouksellisuutta.
Haastattelussa Kren onkin ilmaissut kokevansa
leikkaustekniikkaansa aktioita radikaalimpana toimintana.
(Tscherkassky 2004.)
Performanssien tallentamisesta
Taiteilija ja esseisti Teemu Mäen
transgressiiviset performanssit ovat läheistä sukua aktioille.
Hänen mukaansa olennaista performansseissa on yleensä se mitä
tehdään, eikä se miten tehdään. Hänelle
performanssi on ruumiillisten ideoiden, eikä niinkään
ruumiillisen läsnäolon taidetta (poislukien esitykset, joissa
vuorovaikutus yleisön kanssa on pääasia). Silti pelkkä idea
ei riitä, vaan se pitää myös toteuttaa ja lihallistaa. Hän
ei koe merkittävää eroa performanssin ja sen tallenteen
kokemuksen välillä. Hän pikemminkin korostaa tallenteen
merkitystä, sillä performanssi tavoittaa valtaosan
yleisöstään sen avulla. Koska performanssin tekotavalla ei
ole merkitystä, tallentuu merkittävin osa siitä tekstin ja
kuvien avulla. Performanssi on Mäen käsityksen mukaan
dokumentein leviävä käsitteellinen taidemuoto.
(Mäki 2005, 366–369.) Mäen ajatukset yhtyvät
osittain käsitykseeni aktionistien performansseista. Myös
suurin osa niiden yleisöstä – kuten minut – on tavoitettu
tallenteiden avulla. Lisäksi materiaaliaktioissa
transgressiivista on nimenomaan se mitä tehdään: niissä
korostuu totuttujen rajojen ylittämiseen liittyvä kauhun tunne
ja kiehtovuus. Sen sijaan tekojen suorittaminen saattaa olla
hyvinkin kömpelöä, mikä paljastuu hyvin elokuvan Sinus
Beta pitkistä otoksista.
Mäki puhuu tallenteista kuitenkin vain
aktioiden välittäjinä, mutta jo edellä olen huomannut Krenin
elokuvien olevan jotakin enemmän. Ne toimivat yhtä aikaa sekä
välittäjänä ja taideteoksena. Välittäminen on Krenin
elokuvissa eräänlainen lähtökohta kuvaamiselle. Osa
välittävästä aineksesta on yhä elokuvassa läsnä – tieto
siitä mitä on tehty. Edellä totesin juuri tämän
indeksisyyden merkityksen tallenteiden shokeeraavuudelle.
Kuvatusta materiaalista kuitenkin muodostuu oma taideteoksensa,
jossa tapahtuman eheyttä rikkova ja abstraktioita luova tyyli
sekä ohjaajan näkökulma häiritsevät välittämistä.
Tämän paljastaa Sinus Betan esiintuoman kömpelön
liikkeen ja Krenin elokuvien maagisen rytmin ristiriita. Krenin
leikkauspöydällä aktioiden kömpelyys katoaa ja ne saavat
elokuvateoksessa uudenlaisen luonteen. Puretuista ainesosista
uudelleenkasattu teos on juuri sellainen kuin Kren haluaa.
Tämä ulottuu myös esimerkiksi kokemukseen aktioiden
odottamattomuudesta – ominaisuuteen mikä saa kiinnostavia
ulottuvuuksia ja ilmaisumuotoja siirryttäessä taidemuodosta
toiseen.
Koen aktionistielokuvien odottamattomuuden ja
näennäisen spontaaniuden niiden merkittävänä ominaisuutena.
Odottamattomuuteen ja avoimeen rajojen ylittämiseen liittyy
niiden merkittävin muutosvoima. Ne onnistuvat säilyttämään
illuusion jatkuvasta spontaanista nykyhetkestä. Gilles Deleuzen
mukaan C.S. Peircen kehittelemän merkkiteorian nykyhetki on
eräänlainen kaoottinen nollatila, josta kaooksella on
mahdollisuus järjestyä minkälaisiksi tahansa merkeiksi.
Ensimmäisessä vaiheessa [qualisign] merkit
järjestyvät ikonisessa suhteessa kuvattuun. Laadullisten
piirteiden joukkoina ne tulevat koetuksi tunteina ja affekteina.
Dokumenttielokuvan todenperäisyyden vaikutus selittyy tällä
tasolla: katsoja havaitsee kuinka elokuvan affektiot syntyvät
todellisuudesta itsestään, eivätkä tarvitse juurikaan
ohjaajan osallistumista. (Marks 2000, 194–199.)
Krenin tapauksessa ja performatiivisessa dokumenttielokuvassa
laajemminkin tämä todenperäisyyden vaikutus on usein läsnä,
mutta kokemus on samalla paljon monimutkaisempi. Näissä
elokuvissa todenperäisyys perinteisessä mielessä alistuu
näkökulmalle ja kohtaamiselle. Tällöin on Deleuzen mallin
soveltamisessa pikemminkin kyseessä merkkien syntyminen
tallentajan ja tallennetun kohtaamisen affektiivisista
ominaisuuksista. Vaikka kohtaaminen ei itsessään ilmene vielä
tällä tasolla, on se kuitenkin pinnan alla läsnä.
Deleuzen mallin toisessa vaiheessa [sinsign]
alkaa merkin havainnon ymmärtämiselle välttämättömien
merkkien välisten suhteiden järjestyminen. Toisin sanoen
fyysiset tosiasiat ja tilanteet keskinäisine suhteineen tulevat
ilmi. Suhde katsojaan on indeksinen. Laura U. Marksin mukaan
tämä vaihe on dokumenttielokuvalle ominainen –
dokumenttielokuvat tuovat esiin suhteita todellisten asioiden
välillä. Krenin aktionistielokuvissa indeksinen suhde
vahvistaa niiden vaikutusta nykykatsojaan. Vaihe liittyy myös
Mäen ajatukseen performanssin konkreettisten tapahtumien
tallentumisen olennaisuudesta. Kolmannessa vaiheessa [legisign]
merkin suhde todellisuuteen on symbolinen. Siihen liittyvät
katsojan denotatiiviset mielleyhtymät ja elokuvan avautuminen
sen ulkopuoliseen todellisuuteen. (Marks 2000,
194–199.)
Koen kuitenkin myös nykyhetken nollatilan
kaoottisuuden merkittävästi läsnäolevana. Tässä tilassa
kaikki kaaoksen järjestäytymismahdollisuudet ovat avoinna.
Mitä tahansa merkityksiä voi syntyä, jopa totuttujen maailman
käsittämistapojen ulkopuolella. Krenin elokuvissa on
säilytetty aktionistien performanssien odottamattomuus –
sekä illuusio siitä että mitä hyvänsä voi tapahtua että
pyrkimys ravistaa ja muuttaa ihmisten maailmasuhteita. Myös
tallenteissa aktiot voidaan kokea pysähtymättömänä
mielikuvituksen ryöppynä, vaikkakin suuri osa niistä on
etukäteen suunniteltuja. Mühlin mukaan aktioissa on kyse
situaatioiden lavastamisesta. (Grossman 2002.)
Vaikka aktionisteilla itsellään olisi tiedossa mitä tulee
tapahtumaan, on aktioiden sisältö yleisölle aina odottamaton
kokemus. Yleisö joutuu jakamaan aktionistien kanssa pienen
tilan, johon aktion toteuttajien ruumiit epämääräisesti ja
sotkuisesti sulautuvat. Aktiolla luodaan näin jatkuvan
tulemisen, spontaaniuden ja muutoksen tila. Tähän totutusta
voimakkaasti irralliseen odottamattomaan maailmaan katsoja
pakotetaan läsnäolollaan osallistumaan. Mäen mukaan
performanssissa läsnäolo on kuitenkin korvattavissa.
Tallennettujen aktioiden kohdalla kysymystä on kuitenkin
mietittävä tarkemmin, sillä niiden kokemukselle läsnäoloon
liittyvä odottamattomuuden ja siihen liittyvä kauhun tunne
ovat erityisen merkittäviä. On kuitenkin muistettava, kuinka
yleisemminkin elokuvan olemukseen liittyy tietty
odottamattomuuden kokemus. Etenkään elokuvateatterissa
silmänsä auki pitävällä katsojalla ei ole juurikaan
mahdollisuuksia vaikuttaa näkemäänsä.
Krenin elokuvissa odottamattomuuden kokemus
voi kuitenkin olla korostuneempi ja lisäksi moniulotteisempi.
Kolme seuraava piirrettä pyrkivät voimistamaan tätä
kokemusta. Ensinnäkin kameran läsnäolo on Krenin tyyliin
voimakasta. Se liikkuu Krenin mukana ja hakee jatkuvasti uutta
asemaansa muuttuvaan tapahtumaan ja tilaan nähden. Samalla
katsojan näkökulma heitetään jatkuvaan muutoksen tilaan ja
pakotetaan osallistumaan tällä tavalla aktion
odottamattomuuteen. Toisin olisi jos katsoja voisi tarkkailla
aktiota vakaasta kuvakulmasta ja samalta etäisyydeltä.
Tällöin katsojan olisi paremmat mahdollisuudet määritellä
asemansa tapahtumiin nähden ja jopa kokea hallitsevansa
näkemäänsä. Toinen odottamattomuutta lisäävä tekijä on
Krenin tapa leikata. Toisinaan Kren on toiminut ilman
leikkaussuunnitelmaa (ensimmäistä kertaa elokuvassa Ana).
Silloin hän on antautunut odottamattomien tapahtumien
vietäväksi ja toteuttanut leikkauksen kuvatessaan. Tällöin
elokuva saa muotoutua avoimesti muuttuvan tilanteen mukana.
Kolmas tekijä on kuvien epämääräisyys. Salamannopea
leikkaus ja abstraktioita hipovat lähikuvat tekevät välillä
jopa mahdottomaksi tunnistaa mistä kuvassa on kysymys. Usein
kuvat jäävät edellä käsiteltyyn kaoottisuuden
järjestäytymättömälle tasolle, merkin tulemisen
nollatilaan.
Krenin aktionistielokuvissa kuvattu
kaoottinen nykyhetki järjestyy ja hajoaa levottomasti eri
intensiteetein. Nopean leikkauksen ja kuvien vaihtelun vuoksi
kuva pysyy kaoottisena ja välillä se on järjestymäisillään
tunnistettaviksi hahmoiksi, lähinnä väreiksi ja muodoiksi.
Toisinaan katsoja pystyy hahmottamaan tapahtuman tilallisia
suhteita ja saamaan selvää tapahtumista. Selvimmillään
Krenin ilmaisu sallii katsojan ymmärtävän myös aktioiden
symbolisia merkityksiä. Samainen ilmenemisen heiluriliike on
yhdistettävissä myös siihen, kuka elokuvassa on äänessä:
Kren vai aktionistit, elokuva itse vai sen välittämä
tapahtuma? Useimmiten äänessä on Kren. Välillä aktionistien
eleet saavat tilaa, mutta lopulta näiden eleidenkin valinnasta
ja niiden näyttämisen kestosta on vastuussa Kren. Kuitenkaan
elokuvia ei olisi olemassa ilman aktionistien esityksiä. Krenin
ja aktionistien väliset kohtaamiset näyttäytyvät
samanlaisessa heilurimaisessa liikkeessä. Välillä korostuu
tapahtuman ja kohtaamisen läsnäolo, välillä taas yksinäisen
Krenin käden ohjaama filmin materiaalisuus.
Lopuksi
Olen edellä tarkastellut Krenin
aktionistielokuvia dokumentaarisuuden näkökulmasta. Niiden
suhde dokumenttielokuvaan on problemaattinen, sillä
kokeellisuus ylittää usein merkitykseltään alkuperäisen
tilanteen. Performatiivisen dokumenttielokuvan perinteeseen
Krenin elokuvat ovat kuitenkin sijoitettavissa. Niiden
korostunut ohjaajan läsnäolo ja materiaalisuus kiinnittävät
huomion täydellisen suoran ja aktuaalisen tallentamisen
mahdottomuuteen. Vaikka Krenin elokuvien indeksinen suhde
todellisuuteen säilyy, on kyseessä aina kuitenkin tekijän
näkemys maailmaan, ja hänen kuvaamansa kohteet ovat tietoisia
esiintymisensä luonteesta esityksensä kameralle. Täysin
objektiivinen tallenne on mahdoton, sillä siihen sekoittuu aina
merkittäviä määriä eri subjektiivisuuksia. Myös
materiaalisuuden korostaminen kiinnittää huomion tapahtumien
luonteeseen Krenin tulkitsemina ja esittäminä. Samalla ne
yhtenevät kiinnostavalla tavalla aktionistien ruumiillisen ja
kaoottisen tyylin kanssa ja peräti voimistavat aktioiden
kokemusta.
|