Elokuvamusiikin tutkimus: tieteenala puun ja
kuoren välissä
Kotimaisia elokuvia käytiin katsomassa
Suomen elokuvasäätiön tilastojen mukaan vuonna 2005 yhteensä
939 753 kertaa (SES 2006). Todellakin:
lähes miljoona elokuvateatterin ovenheilahdusta ja
lipunrepäisyä lasketaan katsojalukuina, vaikka samaan
aikaan yleisessä nykykulttuuria koskevassa keskustelussa
korostetaan audiovisuaalisen median (jonka osa elokuva
tietysti on) lisääntynyttä merkitystä. On oletettavaa, että
katsojaluvut ovat yhtälailla kuulijalukuja, mutta tällainenkin
terminologinen valinta kertoo vahvasti vallalla olevasta tavasta
pelkistää audiovisuaalisen median muodot vain visuaalisiksi.
Elokuvat ovat silti täynnänsä ääntä:
puhetta, tehosteita – ja musiikkia. Sellaisina ja vielä
pisimmälle viedyn äänentoistoteknologian avittamina ne ovat
usein audiovisuaalisia tuotteita vailla vertaa ja termin
varsinaisessa merkityksessä. Tästä huolimatta elokuvien (tai
muiden mediamuotojen) äänelliset ulottuvuudet ja niiden
yhteydet tai suhteet visuaalisiin ovat tutkimuskohteensa
selkeästi marginaalissa. Hyvän esimerkin tilanteesta tarjoaa
elokuvatutkimuksen eittämättömiin perusteoksiin kuuluva
David Bordwellin ja Kristin Thompsonin (2004)
kirjoittama, jo useampanakin painoksena ilmestynyt Film Art.
An Introduction. Sen sisällysluettelon perusteella ääni
on vain yksi kahdestatoista elokuvan ulottuvuudesta ja yksi
neljästä elokuvan tyyliä määrittävästä tekijästä.
Lisäksi mikäli teoksen sisällysluetteloa on syytä ajatella
vähänkään hierarkisena, jää ääni näidenkin neljän
osalta lavastuksen ja muun esillepanon, kuvauksen sekä
leikkauksen rinnalla viimeiseksi. Puhumattakaan musiikista,
sillä sehän on vain yksi osa ääntä.
Joka tapauksessa lienee selvää, että
musiikilla ja muullakin äänellä on oma vaikutuksensa
elokuvaan ja muihin audiovisuaalisen median muotoihin sekä
niistä tehtäviin tulkintoihin. Vaikka korvat eivät
humisisikaan THX-elokuvateatterista poistumisen jälkeen, omalta
osaltaan elokuvien perusteella tietynlaiset kuvat opitaan
yhdistämään tietynlaiseen ääneen ja musiikkiin, ja
päinvastoin. Tämän voi havaita ja testata helposti niin
sanotun kommutaatiotestin tai "hypoteettisen
substituution" avulla (ks. esim. Tagg
& Clarida 2003: 99), jolloin ei tarvitse kuin
mielessään vaihtaa vaikkapa tietyn elokuvakohtauksen musiikki
johonkin toiseen. Miten esimerkiksi Tähtien sota
-elokuvien alkukohtauksesta tehtävät tulkinnat muuttuisivat,
jos sinfoniaorkesterille sävelletyn marssisävelmän sijaan
siinä soisikin peukalobassovoittoinen funk-kappale?
Mentaaliset kommutaatiotestit jo riittävät
osoittamaan sen, miten elokuvissa kuultava musiikki on kaikkea
muuta kuin sattumanvaraista. Toinen osoitus samasta on se, että
usein elokuvien musiikki on nimenomaan niitä varten
sävellettyä, ja että tietyt henkilöt ovat tulleet
tunnetuiksi juuri elokuvamusiikin säveltäjinä. Esimerkiksi
dvd-julkaisuihin keskittyvältä TheBoxSet.com-verkkosivustolta
löytyvän listauksen mukaan 10 kaikkien aikojen parasta
elokuvasäveltäjää ovat Danny Elfman, John Williams, Howard
Shore, Hanz Zimmer, Bernard Herrmann, Ennio Morricone, Jerry
Goldsmith, Randy Edelman, Alan Silvestri ja James Horner (TBS
2006).
Vaikka listauksen on mitä ilmeisimmin
tuottanut yksi sivuston säännöllisistä lukijoista ja
sellaisena se edustaa lähinnä kyseisen henkilön omakohtaisia
mieltymyksiä, ovat listassa esiintyvät nimet varmasti tuttuja
lukuisille muillekin ja varsinkin yhdysvaltalaisen
valtavirtaelokuvan ystäville. Vastaavia listoja voi vaivatta
tuottaa myös paikallisempaan elokuvatuotantoon liittyen, kuten
vaikkapa suomalaiseen (vrt. esim. Saarela 2000):
täkäläisistä nykyisistä elokuvasäveltäjistä tunnetuimpia
lienevät Tuomas Kantelinen, Anssi Tikanmäki, Yari ja Eero
Ojanen.
Toki on niitäkin elokuvia, joihin musiikki
on koottu useista jo olemassaolevista sävelmistä. Tätä ei
ole kuitenkaan syytä pitää yhtään sattumanvaraisempana
käytäntönä kuin elokuvia varten säveltämistäkään. Niin
sanotussa konglomeroituneessa eli muutamien jättiyritysten
ympärille keskittyneessä viihdeteollisuudessa musiikin ja
elokuvien tuotanto on sekin pitkälle yhteenkietoutunutta, ja
tunnetuimpien tähtiesiintyjien musiikkia hyödynnetään
elokuvien markkinoinnissa ja päinvastoin. Tällaisia
synergiaetuja voikin pitää yhä keskeisempänä osana
elokuvamusiikkiin liittyviä käytäntöjä (ks.
esim. Smith 1998), varsinkin kun niihin liittyy yleensä
muutamien, kymmenien, ellei peräti satojen miljoonien dollarien
ja eurojen rahavirtoja.
Elokuvamusiikin esteettisen, kulttuurisen ja
taloudellisen aseman nojalla siihen liittyvät tutkimushankkeet
ovat enemmän kuin perusteltuja: ne ovat jopa tarpeellisia ja
välttämättömiä, mikäli elokuvana tuntemamme ilmiön
ympärille muodostuneista inhimillisen käyttäytymisen
muodoista halutaan päästä jyvälle ja ottaa oppia. Eri asia
sitten on, miten – ja missä – elokuvamusiikkia voisi
tutkia.
Ei (vielä) itsenäinen oppiaine
Elokuvamusiikin tutkimuksen asema osana
yliopistollista koulutusta on omalaatuinen. Maailmalta saati
sitten Suomesta ei löydy ensimmäistäkään alan oppituolia,
vaan tutkimusta tehdään ensisijaisesti musiikintutkimuksen tai
-tieteen nimikkeen alaisuudessa. Aiheesta kiinnostuneita
mediatutkijoita löytyy myös. Toisin sanoen elokuvamusiikin
tutkimusta voi pitää eräänlaisena väliinputoajana, sillä
se ei missään tapauksessa sijoitu musiikkitieteen tai
-tutkimuksen eikä elokuva- tai mediatutkimuksen tai -tieteen
oppiaineiden ytimeen.
Asetelma ei kerrokaan niinkään
kiinnostuksen puutteesta kuin yliopistollisen koulutuksen
institutionaalisesta jähmeydestä ja siihen liittyvästä
muutosvastarinnasta. Musiikkitiede on nojannut oikeastaan
1990-luvulle asti niin sanottuun autonomiaesteettiseen (taide)musiikkikäsitykseen,
jonka mukaan musiikkia tulisi tutkia omalakisena, suljettuna
kokonaisuutena. Tämän käsityksen mukaan musiikin merkitykset
ovat sisäsyntyisiä, eivätkä "ulkomusiikilliset"
tekijät voi – tai kenties pikemminkin saa – niihin
vaikuttaa. Niinpä elokuvamusiikki on jo alkulähtöisesti ollut
vähempiarvoinen musiikkitieteellisen tutkimuksen kohde,
kantaahan se jo nimessään jotain ulkomusiikillista.
Elokuva- ja/tai mediatutkimuksessa puolestaan
musiikin asema on ollut marginaalinen. Tämä selittyy suurelta
osin sillä, mitä musiikintutkijat Susan McClary ja Robert
Walser (1990: 280) nimittävät musiikin
"poeettiseksi ja tekniseksi mystifikaatioksi".
Tällä he tarkoittavat sitä, että niin musiikkitieteen kuin
muidenkin tieteiden piirissä musiikkia on totuttu ajattelemaan
jollakin ylittämättömällä tavalla erityisenä ilmiönä,
jonka tarkastelu ei olisi mahdollista ilman pitkällistä
koulutusta yhtäältä italialaisperäisen käsitteistön ja
toisaalta nuottikirjoituspohjaisten analyysimenetelmien parissa.
"Minä en ymmärrä mitään musiikista", on monenkin
media- tai elokuvatutkijan suusta kuulemani lausahdus, ja sillä
ikään kuin perustellaan musiikillisten ulottuvuuksien
sulkeminen mediatutkimuksen ulkopuolelle.
Silti pidän lausahdusta kummallisena ja jopa
perusteettomana, institutionaalisen aivopesun tuotteena. En
nimittäin voi uskoa, etteivätkö käytännössä kaikki 20–20000
Hz:n taajuusalueella kuulevat ihmiset olisi itse asiassa jo
ennen syntymäänsä altistuneet erilaisille musiikillisille
äänille ja näin ollen ymmärtäisi musiikkia hyvinkin
vahvasti. Niinpä "minä en ymmärrä mitään
musiikkitieteellisestä terminologiasta ja metodologiasta"
olisi ainakin itselleni huomattavasti ymmärrettävämpi
lausahdus, joskin se toimisi lähinnä perusteena tutkijan
laiskuudelle. Miksi musiikintutkijan olisi helpompaa omaksua
elokuva- tai mediatutkimuksen menetelmiä ja käsitteitä kuin
päinvastoin? Ei miksikään.
Toki on huomattava, että viimeisen
parinkymmenen vuoden aikana kasvanut kiinnostus yleistä
kulttuurin medioitumista kohtaan (ks. esim.
Fornäs 1998; Kellner 1998; Herkman 2001) on lisännyt
mielenkiintoa myös musiikin ja median eri suhteiden suuntaan.
Tästä huolimatta Suomen yliopistojen musiikin- tai
elokuvatutkimukseen niveltyvien oppiaineiden
tutkintovaatimuksissa rajalinjat ovat selvät: esimerkiksi Turun
yliopiston musiikkitieteen tutkintovaatimuksissa aine- ja
syventävissä opinnoissa on mahdollisuus perehtyä yhteensä 14
opintopisteen verran "musiikkiin ja mediaan", ja saman
oppilaitoksen mediatutkimuksen tutkintovaatimuksissa sanaa
musiikki ei mainita lainkaan. Mutta ainahan on niitä vapaita
opintoja.
Edelleen on huomionarvoista, että musiikin
ja median muodostamaan ongelmakenttään kiinnittyvät pari
Suomen Akatemian rahoittamaa tutkimushanketta ovat pohjimmiltaan
musiikkitieteellisiä. Helsingin yliopiston musiikkitieteen
oppiaineen suojissa toimii "Music and Media"
-projekti, ja Jyväskylän yliopiston musiikin laitoksella
"Contemporary Music, Media and Mediation" -hanke on
työllistänyt puolenkymmentä tutkijaa. Näistä hankkeista on
toki pantava merkille vielä se, että niissä elokuvamusiikin
tutkimus on vain yksi monista mahdollisista vaihtoehdoista ja
siten lähinnä vain muutaman projektitutkijan edustamaa, eikä
heilläkään välttämättä ensisijainen tutkimuskohde (ks.
esim. Välimäki 2005; Pekkilä 2005).
Elokuva vai tulkinta, teksti vai konteksti?
Musiikkitieteen osa-alueena elokuvamusiikin
tutkimukseen liittyy kuitenkin merkittävä metodologinen
erikoisuus. Ulkomusiikilliset tekijät sijoittavat
elokuvamusiikin yleisesti ottaen etnomusikologian alaisuuteen,
ja etnomusikologia puolestaan määritellään usein musiikin
tutkimiseksi kulttuurisessa ympäristössään. Tämä merkitsee
erityisen kulttuurisensitiivisen lähestymistavan omaksumista. (Ks.
esim. Kurkela et al. 2003: 53.) Monissa
tapauksissa etnomusikologista tutkimusta voikin luonnehtia
sellaiseksi musiikin tutkimukseksi, jossa kulttuurintutkimuksen
periaatteiden mukaiset ajatukset kulttuurisen
kontekstualisoinnin välttämättömyydestä on auliisti
hyväksytty – itse asiassa selvästi aikaisemmin
(1960-luvulla) kuin kulttuurintutkimuksesta tuli keskeinen
ihmistieteellinen tutkimusparadigma (1980-luvulla).
Elokuvamusiikin tutkimus on kuitenkin
leimallisimmillaan teos- ja tekstikeskeistä. Elokuvia ja niiden
musiikkia käsitellään pitkälti autonomiaestetiikan
periaatteiden mukaisesti ikään kuin suljettuina ilmiöinä, ja
elokuvamusiikin merkityksiä eritellään itsestään
selvyyksinä, aivan kuin ne avautuisivat
elokuvallismusiikillisista kohtauksista itsestään. Lisäksi
monissa tapauksissa näiden kohtausten musiikki ja kuvat
pidetään analyyttisesti erillään pohtimalla esimerkiksi
sitä, miten (hyvin) musiikki tukee kuvaa. Tässä
yhteydessä käytetyt peruskäsitteet ovat parafraasi tai
paralleeli, polarointi ja kontrapunkti.
Ensimmäinen näistä viittaa tilanteeseen, jossa musiikin ja
kuvan tunnelma ja merkitys on yhtäläinen; toinen koskee
tilannetta, jossa moniselitteistä kuvaa selvennetään
yksiselitteisellä musiikilla; viimeisessä kuva ja musiikki
ovat ristiriidassa keskenään. (Ks. esim. Juva
1995: 211–215; Bacon 2000: 234–236.)
Kysymys siitä, miten tietty
elokuvallismusiikillinen kohtaus toimii
kokonaisuudessaan, jää yleensä esittämättä. Vaikka
parafraasin tai kontrapunktin avulla voikin havainnollistaa
erilaisia elokuvallismusiikillisia tilanteita, pidetään niiden
avulla kuitenkin yllä kuvan ja musiikin välistä eroa. Sen
lisäksi kuvalliselle informaatiolle annetaan etusija
merkitysten ja tulkintojen määrittymisessä, vaikka
perustellumpaa olisi tarkastella juuri tiettyä audiovisuaalista
kohtausta yhtenä kokonaisuutena ja pyrkiä erittelemään sen
erityispiirteitä, elokuvamusiikin osalta kuvan ja musiikin
keskinäisiä vaikutussuhteita (ks. Gorbman 1987:
15). Mainittua kolmijakoista käsiteapparaattia olisikin
kenties syytä ajatella erilaisia tulkintapositioita
havainnollistavana kuin mitään elokuvasta itsestään
sinänsä kertomaan pystyvänä apuvälineenä. Retoriseksi
kysymykseksi muotoiltuna: kenen parafraasista, polaroinnista tai
kontrapunktista on kulloinkin kyse?
Siinä missä tekstikeskeisen, estetisoivan
tutkimussuuntauksen piirissä elokuvamusiikin merkityksiä
etsitään ja löydetään, kontekstualisoivan
tutkimussuuntauksen edustajat tarkastelevat pikemminkin
elokuvamusiikin merkityksenantoa ja sen reunaehtoja.
Tällöin on mahdollista pohtia esimerkiksi erilaisia
samastumiseen liittyviä ulottuvuuksia. Tähän liittyen Anahid
Kassabian (2001: 2–3, 141–144) on
ehdottanut kahden pääasiallisen samastumisprosessin
olemassaoloa: assimiloivan ("sulauttavan") ja
affilioivan ("yhdistävän"). Näistä edellinen
liittyy nimenomaan elokuvaa varten sävellettyyn, usein
sinfoniaorkesteria ja klassis-romanttisia sävellysperiaatteita
hyödyntävään musiikkiin, jonka avulla elokuvayleisö
yritetään saada uppoutumaan hyvinkin vieraisiin
yhteiskunnallisiin ja historiallisiin olosuhteisiin.
Jälkimmäinen puolestaan yhdistyy elokuvaa varten jo
olemassaolevista kappaleista koottuun musiikkiin, joka on omiaan
sallimaan myös elokuvan ulkopuolisten, usein
henkilöhistoriallisten merkitysten nivoutumisen osaksi elokuvan
kerrontaa ja kokemista. "Assimiloivat identifikaatiot
rajaavat tai tiukentavat mahdollisuuksia, kun taas affilioivat
identifikaatiot avautuvat ulospäin" (Kassabian
2001: 141).
Etualalla taustamusiikki
Elokuvia varten sävelletty ei-diegeettinen
musiikki, jota usein myös "taustamusiikiksi"
kutsutaan, on kuitenkin ollut elokuvamusiikin tutkijoiden
pääasiallisin kohde. Osaltaan tämä selittyy tuotannollisilla
ja niihin kietoutuvilla historiallisilla tekijöillä:
elokuvatuotannon keskittyminen 1910-luvulta lähtien merkitsi
osaltaan myös erityisen elokuvasäveltäjien ammattikunnan
syntyä. Niinpä monien analyyttisten käsitteiden ja
havaintojen pohja on itse asiassa elokuvasäveltäjiä varten
kirjoitetuissa tai heidän itsensä kirjoittamissa oppi- ja
opaskirjoissa. Tunnetuimpia näistä lienee Theodor Adornon ja
Hanns Eislerin (1994) alunperin vuonna
1947 ilmestynyt Composing for the Films.
Elokuvasävellysoppaiden lähtökohtana on
"hyvän" elokuvamusiikin tai yleensäkin
"oikein" säveltäminen eli niissä pyritään
tarjoamaan ohjeita (ajoittain suoranaisia määräyksiä)
tiettyjen periaatteiden käytännön soveltamiseen.
Varsinaisessa elokuvamusiikin tutkimuksessa sen sijaan
keskitytään pikemminkin näiden periaatteiden purkamiseen
olemassa olevista elokuvamusiikillisista kohtauksista ja
ilmiöistä. Tämä ei tietenkään sulje pois sitä, etteikö
tutkijan vähintäänkin implisiittisenä päämääränä olisi
osoittaa, miten "hyvin" tai kenties
"huonostikin" elokuvamusiikki toimii (vrt.
esim. Juva 1995: 239–252).
Mikäli näin on, tutkimuksissa otetaan
tietyt, usein juuri sävellysoppaista periytyvät esteettiset
kriteerit itsestään selvyyksinä, mikä johtaa helposti
elokuvamusiikillisten kohtausten tekstuaaliseen autonomisointiin.
Tutkija ei tällöin vaivaudu pohtimaan sitä mahdollisuutta,
että kulloisenkin elokuvan yleisön jäsenet saattavat olla
suurestikin eri mieltä eri kohtausten onnistuneisuudesta ja
toimivuudesta. Tästä seuraava väistämätön johtopäätös
on, että tutkijan kanssa eri mieltä olevat yleisön jäsenet
ovat "väärässä".
Elokuvamusiikkia koskevan
tutkimuskirjallisuuden avulla voidaan osaltaan pitää yllä
käsityksiä elokuvamusiikista nimenomaan ei-diegeettisenä
musiikkina, mutta tämä ei poista sitä, etteikö näissä
tutkimuksissa kyettäisi ansiokkaasti selvittämään
ei-diegeettisen musiikin keskeisiä piirteitä. Aihetta
käsittelevän kirjallisuuden klassikoksi on nostettu Claudia
Gorbmanin 1987 kirjoittama Unheard Melodies -kirja, jossa
hän tarkastelee ennen kaikkea kertovan ei-diegeettisen
elokuvamusiikin eli "klassisen elokuvamusiikin"
säveltämiseen, miksaukseen ja leikkaukseen liittyviä
periaatteita. Näitä periaatteita on hänen mukaansa seitsemän
(Gorbman 1987: 73):
1. Ei-diegeettisen musiikin tuottaminen on näkymätöntä.
2. Musiikkia ei ole tarkoitus kuunnella
tietoisesti, vaan se on pikemminkin kuulumatonta.
3. Musiikki on yleisen emotionaalisuuden
merkitsijä.
4. Musiikki toimii kerronnallisena
vihjeenä kahdella tavalla: referentiaalis-narratiivisena
osoittaen esimerkiksi näkökulmia, muodollisia rajoja,
toimintaympäristöjä tai henkilöitä sekä konnotatiivisena
"tulkiten" tai "luonnehtien" kerronnan
tapahtumia.
5. Musiikki tuottaa muodollista ja rytmistä jatkuvuutta
esimerkiksi otosten välillä.
6. Toiston ja varioinnin avulla musiikki
tuottaa muodollista ja kerronnallista yhtenäisyyttä.
7. Jokaista periaatetta voi rikkoa, mikäli
se tapahtuu muiden periaatteiden ehdoilla.
Ei-diegeettisen "taustamusiikin"
yleisten periaatteiden lisäksi yksi ulottuvuus on noussut
tutkimuksissa ja yleisesityksissä ylitse muiden: niin sanottu johtoaihetekniikka.
Tällä termillä viitataan siihen, miten musiikkia on
mahdollista käyttää erityisesti tiettyjen henkilöhahmojen
luonnehdintaan sekä heidän läsnäolonsa ilmaisemiseen tai
ennakoimiseen. Johtoaiheet eivät kuitenkaan ole
henkilöhahmojen yksinomaisuutta, vaan niitä voi hyödyntää
yhtä hyvin esineiden, tapahtumaympäristöjen, tilanteiden ja
ilmiöiden osoittamiseen. Johtoaiheen erottaa muista
mahdollisista musiikillisista aiheista kuitenkin se, että se on
suhteellisen lyhyt, helposti tunnistettava, toistuva ja että
sitä varioidaan. (Ks. esim. London 2000: 88;
Kalinak 1992: 63; Juva 1995: 227.)
Esimerkiksi Gorbman (1987: 26)
erottaa toisistaan "teeman" ja "aiheen" (tai
"motiivin") sillä perusteella, että jälkimmäinen
on edellisen alalaji. Toisin sanoen siinä missä teema on mikä
tahansa useammin kuin kerran elokuvan aikana kuultava musiikki,
kiinnittyy aihe selvästi tiukemmin johonkin tiettyyn elokuvan
tarinamaailman tapahtumaan tai ilmiöön ja pysyy toistumisesta
huolimatta näiltä osin muuttumattomana.
Varmastikin yksi tutuimmista johtoaiheista on
Tappajahai-elokuvassa (Jaws, 1974) oleva pienen
sekunti-intervallin varaan rakennettu hain (tai sen uhan?)
teema. Klassisen esimerkin johtoaiheen merkityksestä tarjoaa
kohtaus, jossa kaksi poikaa pelottelee uimareita sukeltamalla
puulevyyn kiinnitetyn hainevän kanssa. Uimareiden keskuudessa
syntyy paniikki, ja paikalle hälytetään suuri venepartio.
Tilanne selviää, ja elokuvan henkilöt helpottuvat.
Elokuvayleisö on voinut ounastella jotain tämän tapaista
kuitenkin jo hyvän aikaa, sillä kohtauksessa ei kuulu jo
aiemmissa hain ruokailukohtauksissa tavattua sekunti-teemaa. Sen
sijaan seuraavassa kohtauksessa teema on taas kuultavissa, ja
niinpä myös seuraukset ovat selvät.
Haasteena musiikki tarinan osana
Teemoja ja johtoaiheita on totuttu
ajattelemaan nimenomaan ei-diegeettisen musiikin
erityispiirteinä. Esimerkiksi Gorbman (1987: 26)
kirjoittaa niihin liittyen nimenomaan "toistuvasta
ei-diegeettisestä musiikista". Mutta miksi
diegeettinen, elokuvan tarinatilassa soitettu musiikki ei voisi
toimia teemana tai johtoaiheena? Syyt tähän lienevät
pikemminkin historiallisia ja konventiosidonnaisia kuin
käytännöllisiä tai periaatteellisia. Toisin sanoen niin ei
vain ole tehty, vaikkei ole olemassa mitään varsinaista syytä
siihen, miksi niin ei voisi tehdä.
Ajatellaanpa vaikka yhtä tunnetuinta
italowesterniä, Huuliharppukostajaa (Once Upon a Time in
the West, 1968), ja siinä Harmonica-nimellä tutuksi tulevaa
salaperäistä revolveri(anti)sankaria. Varsinkin elokuvan
alkupuolella hänen läsnäolonsa ilmaistaan ensin
huuliharpputeemalla, sitten vasta visuaalisesti. Ja aivan kuten Tappajahainkin
tapauksessa, musiikki kertoo myös tulevasta verenvuodatuksesta.
Olennainen ero tässä yhteydessä on, että siinä missä hai
ei omaa teemaansa juuri soittele, kuljettaa Harmonica
huuliharppua huultensa välissä ennen veritekojaan.
Yleisemminkin ottaen juuri diegeettisen
elokuvamusiikin tutkimus on jäänyt selkeään lapsipuolen
asemaan. Hyvän esimerkin tästä tarjoaa jälleen Gorbman (1987:
23), sillä vaikka hän huomauttaakin taipumuksesta
pitää diegeettistä musiikkia "realistisena" ja
siten irrallisena tunnelmien tai kerronnallisten käänteiden
ilmaisusta, keskittyy hän elokuvamusiikin kerronnallisuuden
erittelyssä itsekin kuitenkin ei-diegeettiseen musiikkiin.
Oletetun "epänarratiivisuuden"
lisäksi toinen syy siihen, miksi diegeettinen musiikki on
jäänyt tutkimuksessa taka-alalle, on mahdollisesti se, että
mikäli elokuvissa on populaarimusiikkia, on se tavanomaisesti
motivoitu diegeettisesti eli sen lähde on sijoitettu
tarinatilaan. Niinpä koska populaarimusiikin itsensä
hyväksyminen musiikintutkimuksen kohteeksi on ollut hidas ja
suhteellisen viimeaikainen prosessi, ei siihen ole voinut (tai
"saanut") kiinnittää huomiota elokuvamusiikin
tutkimuksessakaan. Näin myös diegeettinen musiikki on ikään
kuin välillisesti ajautunut marginaaliin.
Populaarimusiikin ja elokuvan suhdetta on
kyllä käsitelty runsain mitoin, varsinkin viimeisen kymmenen
vuoden aikana. Aihetta käsittelevissä tutkimuksissa
esteettis-narratologinen ote on kuitenkin huomattavasti
harvinaisempi tai ainakin toissijaisempi kuin (sinfonisen)
ei-diegeettisen musiikin tutkimuksissa. Esimerkiksi Jeff Smith (1998)
pohtii kyllä elokuvissa kuultavan populaarimusiikin
esteettisiä muutoksia, mutta alistaa ne musiikkiin ja elokuviin
liittyville taloudellisille suhteille. Itse asiassa hän ei
kovinkaan suoraan edes kirjoita "populaarimusiikista",
vaikka viittaakin siihen Henry Mancinin, Ennio Morriconen ja
John Barryn elokuvasävellyksiä käsitellessään.
Vastaavasti John Mundy (1999)
käsittelee populaarimusiikin "visuaalista ekonomiaa"
tarkastellessaan eri audiovisuaalisten medioiden estetiikkaa
suhteessa niiden tuotanto-olosuhteissa ja yleisessä
kulttuurisessa kontekstissa tapahtuneisiin muutoksiin. Samoin
voi luonnehtia populaarimusiikin asemaa myös Juha Herkmanin (2001)
yleisesityksessä audiovisuaalisesta mediakulttuurista, joskaan
Herkman ei varsinaisesti yritäkään pohtia musiikin
esteettisiä ulottuvuuksia.
Toki elokuvissa kuultavan populaarimusiikin
audiovisuaalista estetiikkaakin on pohdittu, varsinkin
elokuvamusikaalien yhteydessä (ks. esim. Altman
1987). Pamela Robertson Wojcik ja Arthur Knight (2001:
6–7) kuitenkin huomauttavat, että monissa
musikaalianalyyseissa klassiseen ei-diegeettiseen
elokuvamusiikkiin liitetyt normit kerronnan yhtenäisyydestä ja
jähmeistä hierarkioista ovat mukana enemmän tai vähemmän
vaivihkaa. Tämän johdosta analyysin kohteiksi valikoituvat
yleensä "integroidut" musikaalit eli ne, joissa
musiikilliset esitykset sulautuvat saumattomasti osaksi muuta
elokuvallista kerrontaa (ks. Dyer 2002: 35).
Edelleen auteurismilla ja mestariteos-ajattelulla on usein omat
painavat vaikutuksensa, varsinkin kun analyysin kohde valitaan
ohjaajan, säveltäjän (ja/tai sanoittajan) tai koreografin
mukaan.
Muutoksia ja jatkuvuutta
Elokuva on ilmiönä jatkuvan muutoksen
alaisena, eikä esimerkiksi Hollywoodin studiotuotannon
kukkeinta aikaa tule täten pitää minään yleispätevänä
normina. Tässäkin yhteydessä on syytä muistaa, että kyse on
pitkälti yhdysvaltalaisen elokuvatuotannon hallitsevasta
markkina-asemasta – ja vain markkina-asemasta, sillä
tuotantomäärien perusteella merkittävimmät elokuvat
tulisivat Intiasta.
Intialainen, varsinkin Mumbaihin (ent. Bombay)
keskittynyt elokuvatuotanto eli niin sanottu Bollywood onkin
ollut yhä lisääntyvän mielenkiinnon kohteena myös
akateemisen tutkimuksen piirissä, eikä suinkaan pelkästään
alueella syntyneiden tutkijoiden diasporisten liikkeiden ja
intressien takia. Tosin tässäkin yhteydessä on huomattava,
että musiikki on harvemmin ollut näiden tutkimusten
keskiössä, vaikka Bollywood-elokuvien musiikkia yleisesti
pidetäänkin omaleimaisena ja keskeisenä osana elokuvien
kerrontaa. Se, missä määrin tällaisessa tulkinnassa on
osaltaan kyse jälkikoloniaalisten käytäntöjen mukaisesta
toiseuttamisesta eli siitä, että "länsimaisen"
yleisön edustajat pitävät niin sanotun kolmannen maailman
elokuvia perustavalla tavalla erilaisina analysoimatta niitä
tarkemmin, voisi hyvinkin olla tutkimisen arvoinen asia. (Ks.
esim. Creekmur 2001.)
Intialaisten elokuvien tuotantokontekstiin
pureutuvat analyysit ovat kyllä osoittaneet, että esimerkiksi
elokuvatähtien ja valtiollisen tai paikallisen politiikan suhde
voi olla hyvinkin läheinen – jopa siinä määrin, että
elokuvien fiktiiviset vastakkainasettelut limittyvät
erottamattomasti "tosielämän" poliittisiin
kiistoihin (ks. Tamminen & Zenger 1998: 167–169).
Silti yleistävien tulkintojen suhteen on syytä olla
varovainen, ja jopa yhdestä intialaisesta elokuvakulttuurista
puhumisessa ja kirjoittamisessa on omat ilmeiset
yhdenmukaistamisen riskinsä.
Yleisestikin ottaen elokuvamusiikin – ja
miksei laajemminkin audiovisuaalisen median – tutkimuksessa
kansallisten tai muuten paikallisten tuotteiden ja
tuotanto-olosuhteiden erittely voi avata uusia ulottuvuuksia ja
osoittaa käytäntöjen vaihtelevuuden sekä
tilannesidonnaisuuden. Tässä suhteessa suomalaiseenkin
elokuvaan ja sen musiikkiin kohdistuvilla tutkimuksilla on
varmasti vielä annettavaa: vaikka suomalaisen elokuvan vaiheet
ovat olleet useidenkin korkeimpien akateemisten opinnäytteiden
aiheina (ks. esim. Sedergren 1998; Laine 1999;
Pantti 2000), kotimaisen elokuvamusiikin syvemmät
analyysit odottavat suurelta osin vielä tekijöitään. Toki
aiheesta on kirjoitettu, mutta nämä esitykset ovat
luonteeltaan pikemminkin suoraviivaisia yleisesityksiä siitä,
"miten asiat ovat", kuin teoreettisesti pohjustettuja
analyyseja elokuvamusiikin laajemmasta kulttuurisesta,
esteettisestä tai muusta merkityksestä (ks.esim.
Jalkanen 1992: 34–41; Juva 1995: 97–197; Kari 2005).
Kaikesta jatkuvasta muutoksesta ja
käytäntöjen vaihtelevuudesta huolimatta myös jatkuvuuden
elementtejä on havaittavissa. Yhtenä tällaisena voi pitää
niin sanottua jälkiklassista elokuvamusiikkia (Davison
2004). Termillä viitataan erityisesti niihin 1970-luvun
ja sen jälkeisiin elokuvamusiikin käytäntöihin, joissa
enemmän tai vähemmän palattiin hyödyntämään
studiotuotannon kultakauden sinfonisia sävelmiä. Selkeimmät
esimerkit näistä käytännöistä tarjonnevat John Williamsin
(esim. Tappajahai- ja Tähtien sota -elokuvat)
sekä Jerry Goldsmithin (esim. Alien- ja Star Trek
-elokuvat) sävellykset.
Tendenssin voi havaita tänäkin päivänä,
joskin siihen mitä ilmeisimmin liittyy tietty genretietoisuus:
mitä muuta voisimmekaan odottaa Taru Sormusten herrasta
(2001–2003) tai Viides elementti -elokuvien (1997)
kaltaisten fantasia- ja tieteistuotteiden ei-diegeettiseltä
musiikilta? Tässä suhteessa sellaisen elokuvan kuin Ritarin
tarina (2001) musiikki tuntuukin todella itsetietoiselta
valinnalta: ei-diegeettisenäkin musiikkina The Queenin, Eric
Claptonin, Thin Lizzyn, AC/DC:n ja muiden 1900-luvun lopun
populaarimusiikillisten yhtyeiden ja artistien kappaleet
myöhäiskeskiaikaisten tapahtumien yhteydessä ovat omiaan
häiritsemään tiedostamatonta ja kritiikitöntä uppoutumista
elokuvan fiktiiviseen maailmaan.
Tähän yhteyteen sopii myös Anahid
Kassabianin (2003) esittämä ajatus
uusien elokuva- ja kerrontamuotojen kehkeytymisestä. Kassabian
kirjoittaa nimenomaan erityisestä "iteratiivisesta"
eli toistoon perustuvasta kerronnasta ja korostaa sen
esteettistä yhteyttä esimerkiksi teknomusiikkiin. Esimerkkinä
hän käyttää The Cell -elokuvaa (2000), väittäen sen
olevan osoitus muutoksesta, jossa "kerronnallisuus
alistetaan aistikokemuksille sekä erilaisista ääni- ja
musiikillisista materiaaleista luotuja ääniraitoja korostetaan
uudella tavalla" (Kassabian 2003: 95).
On hyvinkin oletettavaa, että
musiikkivideoilla ja tietokonepeleillä on ollut oma
vaikutuksensa myös elokuvan kerronnallisiin ja esteettisiin
keinoihin, mutta silti päämäärätietoisuus vaikuttaa olevan
ylitsekäymätön kertovan elokuvan normi: myös The Cell
– tai Kassabianin toinen esimerkki, Lara Croft: Tomb Raider
(2001) – nojaa aristoteelisen draaman kaaren mukaiseen
asetelmaan, jossa johonkin ongelmaan etsitään (ja yleensä
myös löydetään) ratkaisu. Niinpä iteratiivinen kerronta
sopii kenties paremmin luonnehtimaan elokuvan sisäisiä
kerronnallisia suhteita, ei niinkään mitään
perustavanlaatuista muutosta elokuvan kokonaiskerronnassa. Niin
pitkälle tuskin teknokaan musiikillisena käytäntönä
yltää.
Paluu tulevaisuuteen: elokuvatapahtumien
hämmästyksen estetiikka
Yksi jatkuvuuden ulottuvuus lisää liittyy
"attraktion elokuvan" käsitteeseen, joka on totuttu
yhdistämään erityisesti varhaiseen, 1910-lukua edeltävään
elokuvaan (Gunning 1997; ks. myös Huhtamo 1997;
Herkman 2001). On kuitenkin huomionarvoista, että
käsitteen alunperin 1980-luvun puolivälissä esitellyt Tom
Gunning (1997) itsekin toteaa, miten
siihen liittyvät piirteet ovat eläneet sitten 1900-luvun
ensimmäisten vuosien myös muöhemmissä komedioissa – ja
musikaaleissa.
Samaan viittaa myös John Mundy (1999)
kirjoittaessaan populaarimusiikin sekä "valkokangas- ja
kuvaruutumedian" (engl. screen media) suhdetta
hallitsevasta "spektakulaarisuuden" ulottuvuudesta.
Toisin sanoen yhtä olennaista kuin kiehtovat monipolviset
tarinat ovat yksittäiset musiikkiesitykset, joissa ihmisruumiin
rajoja koetellaan tavalla tai toisella, yleensä laulaen tai
tanssien. Tällöin kerronnallisen ulottuvuuden rinnalle nousee
myös puhtaan attraktiivinen: kyseisen tapahtuman näkeminen ja kuuleminen
sinänsä jo tuottaa mielihyvää, riippumatta siitä, mistä se
niin sanotusti kertoo.
Attraktion elokuva tai Gunningin (1997)
siihen liittämä "hämmästyksen estetiikka"
voisi johtaa pohtimaan myös elokuvaan ja yleisemminkin
audiovisuaalisen median eri muotoihin liittyviä
historiallis-materialistisia ulottuvuuksia esteettisten
ideaalien sijaan. Tällöin kysymys kohdistuisi elokuvan
rakenteellisten narratologisten piirteiden sijasta tai ainakin
vähintään niiden ohella siihen, mikä tekee juuri tietystä
elokuvakokemuksesta erityisen. Missä määrin 75mm:n
filmikopiona elokuvateattereissa esitettävä elokuva on
"sama" kuin rakeiselta VHS-nauhalta kotona toistettu?
Ainakin ero THX-sertifikaatin mukaisen monikanavaäänentoiston
ja pahimmillaan moninkertaisen nauhoituksen aiheuttaman kohinan
välillä on selvä.
Rick Altman (1992)
onkin kirjoittanut tähän liittyen tarpeesta tarkastella
elokuvaa "tapahtumana" eikä niinkään
"tekstinä". Hänen mukaansa elokuva on vuosikymmenten
ajan määritelty "autonomisena esteettisenä
kokonaisuutena, jonka läheisimmät suhteet muodostuvat toisiin
autonomisiin esteettisiin kokonaisuuksiin" (Altman
1992: 2). Tämän sijasta olisi pyrittävä
tarkastalemaan elokuvatapahtumia, joissa selvää tai pysyvää
rajaa sisä- ja ulkopuolen välillä ei ole. Niinpä tuotantoa,
tuotetta (tai "tekstiä") ja vastaanottoa sekä niitä
ympäröivää kulttuuria ei tulisi pitää toisistaan
erillisinä eikä mitään tämän asetelman osa-aluetta asettaa
muita tärkeämpään asemaan. Sen sijaan huomio olisi
kohdistettava siihen, miten eri osa-alueet ovat jatkuvassa ja
osin ennalta-arvaamattomassa vuorovaikutussuhteessa keskenään.
Elokuvamusiikin tutkimus. Nyt. Juuri nyt.
Toki jokainen uusi elokuva on omiaan
herättämään kysymyksen siitä, miten juuri siinä musiikki
on läsnä – tai ellei ole, niin miksi? Aivan samoin
erilaisista teoreettisista lähtökohdista kumpuavat
kysymyksenasettelut voivat tuottaa uutta tietoa jo "puhkitutkittuina"
pidetyistä elokuvista ja niiden musiikista. On eri asia tutkia
elokuvamusiikin narratologisia funktioita, sen tekijyyttä ja
vaikkapa jälkikolonialistisia representaatioita.
Kukaan WiderScreenin
tämänkertaisista kirjoittajista ei ole valinnut viimeisintä
tarkastelunsa aihealueeksi kaikesta oletetusta akateemisesta
muodikkuudestaan huolimatta – joskin itse rakensin
väitöstutkimukseni sen varaan (ks. Kärjä
2005). Sen sijaan narratologia on keskiössä Anttoni
Lehdon artikkelissa, kohteena Taru Sormusten Herrasta
-elokuvatrilogian ensimmäinen osa Sormuksen ritarit (The
Fellowship of the Ring, 2001/2002) ja nimenomaisesti tapahtumien
keskiössä olevan sormuksen musiikillinen ulottuvuus. Maria
Matikainen puolestaan on pohtinut Charles Chaplinin tekijyyttä
elokuvasäveltämisen kannalta, mitä voisi ajatella
yleisemminkin tuoreena lähestymistapana auteurismiin.
Tiina Suutala taas tarkastelee Moulin Rouge! -elokuvaa
(2001) suhteessa musikaaligenren fantasiaulottuvuuteen, ja
Pietari Hannikainen on ottanut analyysinsa kohteeksi tuoreen Bob
Dylan -dokumentin No Direction Home: Bob Dylan (2005).
Kuten nämä muutamat esimerkkitapaukset osoittavat,
musiikki on elimellinen osa käytännössä melkeinpä mitä
vain elokuvaa – tai tarkemmin sanottuna mitä vain sellaista audiovisuaalista
kokonaisuutta, mitä olemme elokuvaksi tottuneet nimittämään.
Artikkelien kirjoittajat osallistuivat tammi-
ja helmikuussa 2006 järjestämälleni Turun yliopiston
musiikkitieteen ja mediatutkimuksen opiskelijoille suunnatulle
elokuvamusiikin tutkimus -kurssille, ja artikkelit ovat
muokattuja versioita kurssin lopputöistä. Kurssi oli
kaksiosainen siten, että se jakaantui luentoihin ja
seminaari-istuntoihin. Luennoilla käytiin läpi elokuvamusiikin
tutkimuksen keskeisiä ulottuvuuksia ja peruskäsitteitä,
seminaarissa näihin syvennyttiin oheislukemiston avulla.
Kurssin saattoi suorittaa vain luentojenkin pohjalta;
kirjoittajista Lehto ja Matikainen osallistuivat seminaariin.
Kiitän kaikkia kurssille osallistuneita opiskelijoita
onnistuneesta lopputuloksesta sekä erityisesti artikkelien
kirjoittajia, jotka pyynnöstäni suostuivat palaamaan
tekstiensä pariin vielä kurssin päätyttyäkin.
|