WiderScreen 23 (1) 2020: Taidekritiikki

Kritiikin tulevaisuutta pohtimassa – johdannoksi

Pääkirjoitus

Taiteen ja kulttuurin kritiikistä – tai sen kriisiytymisestä – on puhuttu vuosien ajan, eivätkä tähän liittyvät ajankohtaiset keskustelunavaukset ole ainakaan lähitulevaisuudessa laantumassa. Tilanne on täysin ymmärrettävä, koska jos mediakentän nykytilaa tarkastelee, voi kuka tahansa taide- ja kulttuurikritiikin tulevaisuudesta kiinnostunut kuluttaja ja ammattilainen olla vähintäänkin huolissaan.

Juha Rosenqvist juha [a] film-o-holic.com | Kriitikko | Päätoimittaja, Film-O-Holic.com

Petri Saarikoski petri.saarikoski [a] utu.fi | Päätoimittaja | Yliopistonlehtori | Digitaalinen kulttuuri, Turun yliopisto

Kritiikki journalismin ja digitalisaation puristuksessa – Journalistit kulttuurisina välittäjinä uudessa mediaympäristössä

Vertaisarvioitu artikkeli

Tarkastelemme sanomalehtikritiikin asemaa uudessa mediaympäristössä viimeaikaisen tutkimuksen perusteella ja erityisesti kulttuurisia välittäjiä koskevan teorian näkökulmasta. Lopuksi esitämme analyyttisen mallin arvostuksia ilmentävien journalististen tekniikoiden tunnistamiseksi.

Voitto Ruohonen
voitto.ruohonen [a] outlook.com
FT, YTM, dosentti
filosofinen tiedekunta, humanistinen osasto
Itä-Suomen yliopisto

Heikki Hellman
heikki.hellman [a] tuni.fi
YTT, dosentti
informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta, viestintätieteiden yksikkö
Tampereen yliopisto

Taidelähtöinen elokuvakritiikki verkkojulkaisemisen aikakaudella

Vertaisarvioitu artikkeli

Digitaalinen aikakausi on monipuolistanut elokuvakritiikin muotoja ja kirjoittajakuntaa. Samalla kritiikin on väitetty pinnallistuneen ja viihteellistyneen, vaikka verkossa on myös taidelähtöistä kritiikkiä, jonka edustajana analysoin Film-O-Holic.comin julkaisuja.

Outi Hakola
outi.j.hakola [a] helsinki.fi
FT, Dosentti
Alue- ja kulttuurintutkimus
Helsingin yliopisto

 

Kritiikki käytännössä

Katsaus

Kritiikissä on pohjimmiltaan kyse analysoinnista ja analyysin purkamisesta ymmärrettävään muotoon sanallisesti sujuvaksi kokonaisuudeksi. Artikkeli käsittelee kritiikkiä käytännönläheisesti: mitä kritiikki on, mitä on hyvä kritiikki ja miten kritiikkiä kirjoitetaan.

Juha Rosenqvist
juha [a] film-o-holic.com
kriitikko, toimittaja ja tietokirjoittaja
päätoimittaja, Film-O-Holic.com

Kulttuurijournalismin ja kritiikin tulevaisuudesta

Kolumni

Mediakentän muutokset ovat tällä vuosituhannella olleet nopeita ja kulttuurijournalismi on ainakin osin jäänyt muutosten jalkoihin. Kulttuurijournalismin ydin tuntuu unohtuneen: sivilisaatiomme perustuu kulttuuriin, taiteen ja tieteeseen ja siihen, mitä me näistä tiedämme ja miten niistä keskustelemme.

Juha Rosenqvist
juha [a] film-o-holic.com
kriitikko, toimittaja ja tietokirjoittaja
päätoimittaja, Film-O-Holic.com

Huutavat kriitikot – elokuvakritiikki YouTubessa

Essee

Esseessä tarkastellaan, miten YouTube on noussut tärkeäksi elokuvakritiikin media-alustaksi. Entä millaisia laadullisia ongelmia tämä on synnyttänyt suhteessa taidekritiikkiin? Pohdinnan kohteeksi nostetaan myös videoessee akateemisen elokuvakritiikin uutena muotona.

Atte Timonen
atte.t.timonen [a] utu.fi
Digitaalinen kulttuuri
Turun yliopisto

Tapani Maskulan kriitikkokurssi

Kirja-arvio

Juri Nummelin on tehnyt pienen kulttuuriteon toimittamalla valikoiman Tapani Maskulan elokuva-arvioita. Monipuolinen arviokattaus todentaa Maskulan merkityksen tinkimättömän analyyttisenä ja omia polkujaan kulkevana kriitikkona.

Kimmo Ahonen
kimmo.ahonen [a] tuni.fi
FT
Tampereen yliopiston Porin yksikkö