Tähdet, julkkikset ja
mediapersoonat
– Johdatusta tähtitieteeseen
Kuten tiedetään, tähdet olivat
elokuvien varsinainen vetonaula vanhan Hollywoodin
kulta-aikaan 1920–1950 –luvuilla, ja luultavasti moni
katsoo tänäkin päivänä elokuvaa Tom Cruisen tai
Nicole Kidmanin takia. Tähteys on kuitenkin nykyisin
luonteeltaan muuttunut siinä mielessä, että yhtäältä
valkokangas ei enää synnytä aivan saman luokan
megatähtiä kuin klassinen Hollywood ja toisaalta ainakin
hetkellisiä tähtiä syntyy myös muiden elämänalueiden
julkkiksista kuten urheilijoista, tv-juontajista,
pop-laulajista, jopa poliitikoista. Elokuvatähteyden
sijasta onkin oikeampaa puhua mediatähteydestä, sillä
tähti syntyy median ja yleisön vuorovaikutuksen
tuloksena.
Klassista elokuvateoriaa eivät tähdet
suuremmin kiinnostaneet, ja yleensä elokuvanäyttelijät
noteerattiin lähinnä vain tietyn ohjaajan tai genren
yhteydessä, esimerkiksi John Wayne John Fordin
luottonäyttelijänä tai westernien tähtenä (Gledhill
1991, xiv). Tosin André Bazin ja muut Cahiers
du Cinéman kriitikot pohtivat jonkin verran
esimerkiksi Marilynin ja muiden tähtien vetovoimaa jo
1950-luvulla, mutta pääasiassa ohjaajakeskeinen
elokuvateoria näki näyttelijät vain ohjaajan
työkaluina.
Nykyaikaisen tähtiteorian perustan loi
englantilainen Richard Dyer teoksellaan Stars
vuonna 1979. Teos osui otolliseen ajankohtaan, sillä
elokuvatutkimuksen painopiste oli 1970-luvun mittaan
siirtynyt enenevästi katsojaan ja tämän psyykkisiin
prosesseihin katsomistapahtumassa. Myös katsojan
mielihyvä oli – osittain psykoanalyyttisen
elokuvateorian hallitsevuuden takia - noussut
kiinnostuksen kohteeksi, ja tähdethän ovat tunnetusti
olleet etenkin amerikkalaisen elokuvan keskeinen nautinnon
lähde.
Tämän kehityksen rinnalla (tai
seurauksena) populaarielokuva ja populaarikulttuuri
yleensäkin olivat alkaneet kiinnostaa psykoanalyyttisesti
orientoituneita elokuvatutkijoita, ja toisaalta
kulttuurisia konteksteja painottava cultural studies
-suuntaus oli 1980-luvun alussa vakiinnuttamassa paikkansa
myös audiovisuaalisen kulttuurin tutkimuksessa. Dyerin
teos tarjosi kummallekin suuntaukselle sopivan kartan
tähtitaivaan syvimmän olemuksen selvittelylle.(1)
Tähtien synty
Usein ajatellaan, että tähteys syntyi
vasta Hollywoodin ja elokuvan myötä, mutta itse asiassa
jonkinasteisia tähtiä esiintyi jo 1800-luvulla.
Erityisesti populaarilehdistön nousu sekä valokuvien
esiintyminen niin lehdissä kuin muuallakin kulttuurissa
loivat uudenlaisen populaarijulkisuuden, joka mahdollisti
myös julkkiskulttuurin synnyn länsimaissa lähes
nykyisessä merkityksessä. Niinpä jo 1800-luvun lopulla
julkkikseksi (engl. celebrity) saattoi päästä melkein
minkä alan edustaja tahansa varsinaisista meriiteistään
riippumatta. Populaaritähdiksi kelpasivat niin
taiteilijat, oopperalaulajat kuin näyttelijät ja
urheilijatkin.(Kallioniemi & Salmi
1995, 100.)
Esimerkiksi viuluvirtuoosi Niccolo
Paganinia ympäröivät hysteeriset ihailijattaret hänen
kiertäessään vuosisadan alkupuoliskolla ympäri
Eurooppaa. Unkarilainen pianisti ja säveltäjä Franz
Liszt liehui esiintyessään pitkässä viitassaan ja sai
siitä hyvästä palkinnoksi päälleen hysteeristen
ihailijattarien heittämät jalokivet, ja fanit
metsästivät hänen sikarintumppejaan.(Kallioniemi
& Salmi 1995, 101.)
Elokuva loi kuitenkin aivan uudenlaisen
tähtikultin, jossa näyttelijöitä palvottiin, vaikka
heitä ei välttämättä koskaan nähty – eikä edes
haluttu nähdä – ns. livenä. Tosin elokuvan
alkuaikoina 1900-luvun vaihteessa näyttelijöitä ei
yleensä mainittu alkuteksteissä jo siitäkin syystä,
että elokuvissa ei juuri ollut alku- tai lopputekstejä.
Vähänkään arvostetummat näyttelijät tuskin olisivat
edes halunneet nimeään näkyviin, sillä elokuvaa
pidettiin tuolloin halpana rahvaan huvina, joten
näyttelijät saattoivat vain toivoa, ettei kukaan
tunnistaisi heitä voimakkaan maskeerauksen takaa.
Näyttelijät alkoivat kuitenkin
vähitellen kiinnostaa katsojia yhä enemmän, ja jo
vuoden 1910 paikkeilla monet näyttelijät tunnistettiin
elokuvasta toiseen toistuvasta roolihahmostaan (Little
Mary, Bronco Billy), jota Richard deCordova
(1990) nimittää "elokuvapersoonaksi" (picture
personality). Kun Hollywoodin studiosysteemi alkoi
muotoutua aikavälillä 1910–1915, yleisö ja lehdistö
alkoivat vaatia studioilta tietoja näyttelijöistä myös
yksityishenkilöinä. Studiomogulit oivalsivat
näyttelijöidensä vetovoiman kaupallisen potentiaalin,
ja niinpä studioiden PR-osastot ryhtyivät tuottamaan
näistä "sopivaa" informaatiota, julkaisemaan
fanijuttuja ja -lehtiä ja rakentamaan vähitellen
tietoisestikin tähtikuvia. Tähtitutkijoiden mukaan
näyttelijästä tulee tähti, kun hänen valkokankaan
ulkopuolinen elämäntapansa ja persoonallisuutensa nousee
yhtä tärkeäksi kuin hänen näyttelijäntyönsä tai
ylittää sen.(Gledhill 1991, xiv.)
Tämän määritelmän valossa varsinaisia tähtiä alkoi
esiintyä Hollywoodissa vuodesta 1914 eteenpäin (deCordova
1990, 16).
Miksi elokuvatähteys syntyi juuri
tuossa vaiheessa? Elävän kuvan alkuvuosina 1890-luvulla
ja vielä 1900-luvun alussa elokuvat olivat varsin
lyhyitä – korkeintaan puolen tunnin mittaisia – eikä
kukaan oikein tiennyt, mitä yleisö loppujen lopuksi
haluaa valkokankaalta nähdä. Jotakin uutta ja
ihmeellistä joka tapauksessa, tekijät päättelivät, ja
niinpä panostettiin hauskoihin gageihin, kuvallisiin
trikkeihin ja eksoottisiin maisemiin. Ei ihme, että
"matkailudokumentit" olivat hallitseva
lajityyppi tuossa vaiheessa, ja elokuvan ensimmäistä
vaihetta noin vuoteen 1906 asti tutkijat nimittävätkin
attraktioelokuvan kaudeksi. Tavoitteena ei ollut kertoa
tarinoita vaan esittää ennen näkemättömiä
attraktioita kyltymättömille katsojille.
Kuten mainitsin, elokuva oli tuolloin
lähinnä työväestön hupia, ja niinpä tuottajat
alkoivat pohtia keinoja, joilla ns. paremmat piiritkin
kiinnostuisivat uudesta vapaa-ajan viihdykkeestä.
Ranskalainen Pathé-yhtiö keksikin mielestään
käyttökelpoisen ratkaisun: ryhdytään tekemään
taide-elokuvia! Niinpä yhtiö alkoi vuonna 1908 taltioida
filmille pätkiä tunnetuista näytelmä- ja
romaaniklassikoista ja värväsi projektiinsa tunnettuja
Ranskan Kansallisteatterin näyttelijöitä. Näitä
teoksia alettiin markkinoida nimikkeellä films d’art,
ja idea osoittautui niin tuottoisaksi että myös
Yhdysvalloissa otettiin käyttöön sama konsepti 1912.
Ranskalaisyhtiö oletti, että
sivistyneistö kyllä tuntee klassikkotarinat ennestään,
joten muutaman avainkohtauksen tallentaminen riittää
"taide-elokuvaksi". Toki työläistenkin rahat
kelpasivat edelleen elokuvatuottajille, joten juonen
osuutta oli pakko lisätä jotta myös tarinaa
tuntemattomat pysyisivät tapahtumissa kärryillä. Näin
elokuvat pidentyivät ja alettiin tuottaa kokonaisia
draamakertomuksia. Tässä vaiheessa siis oivallettiin
että yleisö haluaa nähdä valkokankaalta ennen muuta
jännittäviä ja liikuttavia tarinoita, ja niin
fiktioelokuvasta tuli hallitseva elokuvalaji.
Miten tämä kehityskulku liittyy
tähteyden syntyyn? Käsittääkseni siten, että
fiktioelokuvien pidentymisen myötä katsojilla oli nyt
riittävästi aikaa samastua näyttelijöihin ja heidän
tunteisiinsa. Kun katsoja sai seurata parhaimmillaan
tunnin ajan sympaattisen näyttelijän dramaattisia
vaiheita ja tunteita suurissa puoli- ja lähikuvissa, ei
ihme että myös näyttelijän persoona
yksityishenkilönä alkoi kiinnostaa – kuten tänäkin
päivänä. Toisin sanoen tähteys mahdollistui vasta
fiktioelokuvan nousun myötä, sillä vain tämä elokuvan
muoto luo puitteet katsojan intensiiviselle samastumiselle
ja suurille tunteille.(2)
Hollywoodin klassisella kaudella
1950-luvulle asti näyttelijät olivat yleensä muun
henkilökunnan tapaan studioiden kuukausipalkkaisia
työntekijöitä, ja niinpä studiot säätelivät varsin
tarkkaan tähtiensä tähtikuvan eheyttä. Jos
näyttelijä oli herättänyt yleisön kiinnostuksen
tietyntyyppisissä rooleissa, hän joutui näyttelemään
samaa "tähtiroolia" jatkossakin. Myös
valkokankaan ulkopuolisen elämän tuli mukautua
tähtikuvaan, kuten monet näyttelijät ovat myöhemmin
muistelleet. Megatähtien ympärille räätälöitiin
kokonaisia elokuvia – "tähtivälineitä" (star
vehicles) Richard Dyerin termein – joissa nämä saivat
esitellä tähtikuvansa keskeisiä ominaisuuksia.
Esimerkiksi musikaaleissa tuli olla riittävästi aikaa
tähden laulu- ja tanssinumeroille, ja Marilyn Monroen
elokuvissa katsojien tuli päästä ihailemaan tähden
lantion keinuntaa ja runsaita fyysisiä avuja.(Dyer
1979, 70-71.)
Mihin tähtiä tarvitaan?
Richard Dyerin perusteoksen jälkeen
tähtiteoria jakaantui periaatteessa kahteen
väljärajaiseen "koulukuntaan" – joskin
käytännön analyyseissä suuntaukset tietysti
sekoittuvat. Psykosemiootikot pohtivat tähden merkitystä
yksittäisen katsojan psyykelle, kun taas kulturalistit (=cultural
studies -tutkijat) analysoivat pikemminkin tähteyden
merkitystä koko kulttuurille tai tietyille ihmisryhmille
erilaisissa kulttuurikonteksteissa.(Hietala,
1994, 174-) Lawrence Allowayn mielestä
elokuvatähdet ovat kunkin aikakauden ihanneihmisiä,
jotka "ruumiillistavat maksimaalisesti ajan
ihanteita" mm. iän, kauneuden ja voiman suhteen.
(Sit. Gledhill 1991, 211.) Dyerin
mukaan taas suositun tähtikuvan merkitys on siinä, että
se tiivistää ja pyrkii saattamaan synteesiin aikakauden
ristiriitaisia ideologioita ja ihanteita. Tunnetuin
esimerkki kulturalistisesta tähtitieteestä on Dyerin
analyysi Marilyn Monroen tähtikuvasta, jossa tiivistyi
hänen mukaansa seksuaalisuuden ja viattomuuden välinen
ristiriita 1950-luvun Amerikan moraalisessa
arvomurroksessa.(3)
Tavallaan Marilyn integroi ja ratkaisi amerikkalaisittain
mahdottomana pidetyn moraalisen yhtälön: viaton
naapurintyttö + seksuaalinen nainen.
Entä mitä tähti merkitsee
yksittäiselle katsojalle? Mihin me tarvitsemme tähtiä
– sillä joka ikinen meistä "fanittaa"
ainakin jossain määrin jotakin julkisuuden henkilöä,
näyttelijää, laulajaa, poliitikkoa, tiedemiestä tai
-naista tai vaikkapa Mahatma Gandhia! Esitin edellä,
että elokuvatähteys syntyi fiktioelokuvan nousun ja
elokuvien yleisen pidentymisen seurauksena. Kun katsoja
sai seurata fiktiivisiä sankareita ja sankarittaria
dramaattisissa tarinoissa entistä pitempään, vieläpä
lähikuvissa, hän kykeni samastumaan roolihahmojen
tunteisiin toden teolla. Ja koska katsoja ainakin
alitajuisesti samastaa näyttelijän ja roolihahmon (kuten
tänäkin päivänä esimerkiksi tv-sarjan lääkäriä
esittävä näyttelijä saa usein havaita), kiinnostus
näyttelijöiden yksityisyyteen kasvoi nopeasti. Heistä
haluttiin tietää enemmän – aivan kuten itse kukin
haluaa oppia tuntemaan paremmin tosielämässä
kohtaamansa mielenkiintoisen ihmisen.
Koko tähtikultin käynnistäjinä
toimivat siis paitsi tunteita herättävät tarinat niin
ennen muuta lähikuvat näyttelijöiden kasvoista.
Elokuvan (ja sittemmin television) lähikuva
ihmiskasvoista lieneekin yksi maailmanhistorian
vaikutusvaltaisimmista keksinnöistä. (Esim.
Hietala 2007, 176-) Se on muovannut ihmisten
käyttäytymistä, persoonallisuutta, käsityksiä
sukupuolimalleista ja moraalista enemmän kuin mikään
muu yksittäinen asia 1900-luvulla. Lähikuvahan vie
katsojan lähes kiinni täysin vieraan ihmisen kasvoihin
ilman että tämä "huomaa" läsnäoloamme, ja
näin katsoja saa rauhassa tirkistellä
lähietäisyydeltä tämän intiimejä tunteita ja
reaktioita. On mielestäni selvää, että elokuvan ja
television lähikuvat – ja niiden rinnalla lehtien
valokuvat ihmiskasvoista – vaikuttivat olennaisesti
paitsi tähteyden ja julkkis-ilmiön myös viime aikoina
paljon keskustellun tirkistelykulttuurin (ja mm. tosi-tv:n)
syntyyn.
Tirkistelyyn suhtaudutaan yleensä
tuomitsevasti, mutta tosiasiassa kaikki nykyfiktio –
niin taide kuin viihdekin – perustuu juuri siihen. Kun
nykyaikainen romaani syntyi 1700-luvulla, lukijat
pääsivät ensimmäistä kertaa
"tirkistelemään" itsensä kaltaisten
tavallisten ihmisten yksityiselämään ja
ajatusmaailmaan. Erityisesti kirje- ja
päiväkirjaromaanit olivat suosiossa, sillä nehän
sallivat näennäisesti pääsyn kirjoittajan salatuimpaan
yksityisyyteen. Fiktiivinen elokuva oli tämän kehityksen
päätepiste – nyt katsoja pääsi aivan
kirjaimellisesti tirkistelemään vieraiden ihmisten
intiimejä kokemuksia.
Itse asiassa tirkistely eli voyeurismi
on aivan normaali psykologinen tarve ja olennainen osa
ihmisen kehitystä aivan pienestä pitäen. Lapsi kasvaa
ja sosiaalistuu tarkkailemalla ja matkimalla muiden
ihmisten eleitä, ilmeitä ja käyttäytymistä. Lapsen
ensimmäisiä ihanne-egoja ja esikuvia (ja psykoanalyysin
mukaan myös eroottisia kohteita) ovatkin yleensä omat
vanhemmat, mutta kasvamisen myötä ihailun kohteet
siirtyvät välittömän lähipiirin ulkopuolelle.
Esikuvien tarve kuitenkin säilyy, ja niinpä aikuisinakin
"tirkistelemme" jatkuvasti kanssaihmisiä,
vertaamme itseämme heihin, matkimme ihailemiamme
henkilöitä tai sitten käyttäydymme tietoisesti toisin
voidaksemme erottautua epämieluisista henkilöistä –
tai yksinkertaisesti "massasta".
Elokuvan ja nykyisin televisionkin
tähtikultti perustuu samantyyppiseen voyeurismiin vain
sillä erotuksella, että elävää kuvaa katsottaessa
tirkistelykokemus on tosielämää paljon intensiivisempi:
katsoja voi rauhassa projisoida tähtiin haluamiaan
tunteita. Ja koska viihde-elokuvien ja sarjojen tähdet
esittävät mainittuja "aikakauden
ihanneihmisiä", heistä on tosielämää helpompi
konstruoida niin ihanne-egoja kuin eroottisia kohteitakin.
Ennen muuta fiktio sallii katsojan (tai lukijan) peilata
ja verrata itseään muiden ihmisten yksityiseen ajatus-
ja kokemusmaailmaan, mikä arkielämässä on useimmiten
mahdotonta.
Edellä on puhuttu pääosin
elokuvatähteydestä. Nykyinen media on kuitenkin täynnä
eriasteisia julkkiksia ja mediapersoonia, jotka
esiintyvät jatkuvasti esimerkiksi lööpeissä, mutta
jotka aiheuttavat yleisössä usein enemmänkin
ärtymystä kuin ihailua. Itse asiassa viime
vuosikymmeninä onkin tapahtunut kulttuurin "julkkistuminen"
(celebratisation), jossa kaikkia tunnettuja ihmisiä
käsitellään julkkiksina: "Poliitikot,
televisiotähdet, poptähdet ja viimeisin Big Brother
-häädetty integroidaan kaikki samaan julkisuussfääriin
ja maineentekokoneistoon." (Turner
2004, 8.) Käsitykseni mukaan tämä prosessi sai
alkunsa television läpimurrosta ja – jälleen kerran
– sen lähikuvista: lähikuva on siinä mielessä
tasa-arvoinen, että se synnyttää katsojassa aina
tunteita ja kiinnostusta kohteen persoonaan tämän
statuksesta riippumatta. Ei ole sattumaa, että Suomen
ensimmäinen varsinainen juorulehti Hymy nousi suureen
suosioon rinnan television läpimurron kanssa
1960-luvulla.
Niin varsinaiset tähdet kuin
vähäisemmätkin julkkikset toimivat joidenkin
tutkijoiden mielestä välineinä ihmisen identiteetin
rakentamiselle, identiteettityölle, joka on siis läpi
elämän jatkuva prosessi. Eli kuten Dyer
(1986, 17) huomauttaa: "Tähdet edustavat
tyypillisiä käyttäytymisen, tuntemisen ja ajattelemisen
tapoja nyky-yhteiskunnassa, tapoja jotka rakentuvat
sosiaalisesti, kulttuurisesti ja historiallisesti."
Dyerin näkemys heijastaa siis yhä edelleen sitä
kulttuurintutkimuksessa vallitsevaa konstruktionistista
käsitystä, että ihmisen identiteetti on ulkoapäin
tuotettu kulttuurinen rakennelma, johon tähdet – ja
nykyisin kaikenlaiset julkkikset – tarjoavat
materiaalia. Nykytutkimus korostaa siis identiteettityön
jatkuvaa prosessiluonnetta sekä ihmisten tarvetta
erottautua yksilöinä. P.D. Marshallin mukaan julkkisten
merkitys yleisölle keskittyy "yksilöllisen
samastumisen, sosiaalisen eron ja erottautumisen muotojen
ympärille sekä persoonallisuustyyppien
universaalisuuteen. Julkkikset edustavat subjektiasemia
joita yleisöt voivat omaksua tai mukailla muodostaessaan
sosiaalisia identiteettejään." (Sit.
Turner 2004, 25.)
Nykyistä mediajulkisuutta ja
julkkiskulttuuria voisi verrata entisaikojen
kyläyhteisöön, joka tarjosi asukkailleen konkreettisia
identiteetin rakennuspuita eri ikäluokkia edustavine
"hyvine" ja "pahoine" ihmisineen.
Kukin yksittäinen asukas ihaili joitakin, inhosi toisia,
mutta rakensi lapsesta lähtien identiteettiään
suhteessa tuohon sosiaaliseen yhteisöön. Nykyinen
julkkiskulttuuri tarjoaa vastaavan kuvitteellisen
yhteisön, joka koostuu likimain loputtomasta valikoimasta
nykyajan "tyypillisiä" asukkaita ja jonka
suhteen me itse kukin rakennamme identiteettiämme
samastumalla ja torjumalla, ihailemalla ja inhoamalla.
Julkkiskylän rinnalla elää vielä rikas elokuvien,
tv-sarjojen ja muiden fiktioiden maailma joka sekin
tarjoaa tähtiä ja muita kuvitteellisia hahmoja
identiteettityöhömme. Nykyihmisen identiteetti on
jatkuvan neuvottelun areena.
|