Väline ei ole vain väline
Olli-Jukka Jokisaaren, Jussi Parikan ja
Pasi Väliahon toimittama In medias res. Hakuja
mediafilosofiaan on räväkkä päänavaus kohti uutta
suomalaista mediafilosofiaa. Aiemmin sana mediafilosofia
on suomalaisessa diskurssissa esiintynyt Esa Saarisen ja
Mark C. Taylorin teoksessa Imagologies: Media
Philosophy (1994). In medias resin johdannossa
tästä perinteestä sanoudutaan kuitenkin irti hyvin
vilkkaasti: "kyseinen teos tyytyi lähinnä
kierrättämään kyberkulttuurisia hype-kliseitä ja
Greet Lovinkin mukaan aiheutti enemmän harmia kuin
hyötyä koko tutkimusalalle" (s.9).
Suomalaisessa keskustelussa mediafilosofia ei tekijöiden
mukaa ole toistaiseksi institutionalisoitunut vaikka
esimerkiksi Jukka Sihvonen, myös yksi artikkelikokoelman
kirjoittajista, on tuonut elokuvatieteen kautta
mediafilosofisia käsitteitä suomalaiseen ajatteluun.
Artikkelien perusteella mediafilosofian
teoriakentässä yhdistyy saksankielinen nykykeskustelu,
ranskalainen filosofia, erityisesti Gilles Deleuze ja
Félix Guattari ja toisaalta antiikin media-ajattelu. Kyse
on siis harvinaisen laajasta spektristä, joka ei
kuitenkaan kaadu runsauteensa vaan pikemminkin tuottaa
moniulotteisen koosteen mediafilosofian mahdollisuuksista.
Mistään johdannosta mediafilosofiaan In medias
resissä ei kuitenkaan ole kyse vaan artikkelit
iskevät suoraan asiaan, turhia alustamatta ja kuvia
kumartelematta. Kirjan tekstit ovat populismia kaihtavaa
hardcore-kamaa, jota harvoin näkee suomeksi julkaistavan.
"Ymmärryksemme laajeneminen
suhteessa ajattelun medioihin voi sallia myös maailman
ajattelemisen perustavanlaatuisesti toisella tavoin",
Pasi Väliaho (s. 90) toteaa ja
tulee samalla kiteyttäneeksi In medias resin
kantavan ajatuksen. Elämme maailmassa, jossa sanat, kuvat
ja äänet ovat medioituneita ja määrittävät
elinympäristöämme. Erilaiset media-spektaakkelit
ulottavat lonkeronsa yksityisestä julkiseen,
subjektiivisesta poliittiseen, taiteesta tieteeseen.
Median rooli ei palaudu puhtaaseen välissä olemiseen
(lat. medium) vaan se myös omalta osaltaan vaikuttaa niin
yhteiskuntaan, kulttuuriin kuin ajatteluun näiden
taustalla.
Mediafilosofian näkökulmasta
katsottuna In medias resin artikkelit pyrkivät
vastaamaan kahteen kysymykseen: yhtäältä, miten
filosofiset käsitteet ovat kriittisessä suhteessa
mediaan ja toisaalta miten media mahdollistaa filosofista
ajattelua? Kirjoittajien tarkoituksena ei ole antaa
essentialistista käsitystä siitä mitä on media. He
itse asiassa ovat itse ensimmäisenä myöntämässä,
että koko median käsite on hankala, kirjava ja uhkaa
jopa koko mediafilosofian käsitteen määrittelyä.
Yhtenä ratkaisuna tähän
käsitteelliseen ongelmaan on median määritteleminen
konkreettisen ja havaittavan objektin sijaan tapahtumana
– tai sanan monikkomuotoa kunnioittaen tapahtumina.
Media ei rajaudu sanomalehtiin, elokuviin tai internetiin
mutta pitää silti ne sisällään. "Tällöin
tutkimuksen kohteiksi asettuvat moninaiset niveltymiset ja
siirtymiset filosofisten käsitteiden, konkreettisten
tekniikoiden, aistimus- ja ilmaisumuotojen (kuvien,
sanojen, äänten) ja yhtä hyvin sosiaalisten rakenteiden
muutosten välillä" (s. 8).
Mediafilosofian historiaa kartoitetaan
hieman artikkelin johdannossa, ja tarkemmin itse
käsitettä käy läpi Tarmo Malmbergin artikkeli
"Mediafilosofia filosofian ja mediatutkimuksen
välillä", jossa kirjoittaja jakaa mediatutkimuksen
kenttää erilaisiin taksonomioihin ja pyrkii
luokittelujen ja lajittelujen kautta ottamaan selvää
siitä, mitä mediafilosofia voisi olla. Malmberg
esittelee lyhyesti ja avaavasti läpi niin Kittlerin,
McLuhanin kuin Debrayn toisistaan eroavia mediafilosofisia
ajattelumalleja. Keskeistä näille kaikille malleille on
ihmisen, median ja filosofian uudenlaisen suhteen
ymmärtäminen – toisten ajattelijoiden mielestä
tällä suhteella on kaoottiset seuraukset kun taas toiset
vannovat uuden yksilöllisen ja kollektiivisen harmonian
syntyy. "Voitaneenkin sanoa, että mediafilosofian
suuri maailmankatsomuksellinen vedenjakaja kulkee jossain
näiden katsomusten välissä" (s.
50). Mediafilosofia on käsitteellisesti uusi
ilmiö ja sijoittuu 1950-luvun ja kolmannen vuosituhannen
alun väliin. On kuitenkin syytä muistaa, että "filosofian
itsensä mediatietoisuudella on pitkät juuret filosofian
historiassa" (s. 13).
Mediafilosofian historiaa voidaan jäljittää
kreikkalaiseen filosofiaan, jossa keskeisessä osassa ovat
esimerkiksi Platonin Valtiossa esittämät
ajatukset taiteen ja todellisuuden suhteesta.
Artikkelissaan "Luku ja
numero" Friedrich Kittler tonkii filosofian historiaa
matematiikan medioiden näkökulmasta. Kittlerin mukaan
mediatutkimus on "mielekästä vasta, kun
medioilla on mieli. Meiltä yhä kitkerästi uupuu luvun
mediahistoria, koska Aristoleen takia meillä on vain
ontologia – muotoa ja ainetta, mieltä ja
mielettömyyttä, henkeä ja ruumista ja mitä muita
absurditeetteja onkaan ollut olemassa vuodesta 330
lähtien." Käytännössä Kittler pohtii miten
"kuinka olla alistamatta meidän matemaattista
kalkyylistä, episteemisistä olioista ja teknologisista
medioista rakentunutta maailmaamme jollekin korkeimmalle
olevalle – olkoon se jumala, mieli tai ihminen"
(s.65). Kittlerin teksti on
kokoelman vaikein ja vaatii laajat tiedot niin
matematiikasta kuin filosofiastakin. Samalla se on
kuitenkin hauskaa luettavaa kirjoittajan heittäessä
piikkejään eri suuntiin ja kyseenalaistaessa perinteiset
ajattelumallit provosoivalla tavalla.
Kokoelman toinen kreikkalaisista
inspiraationsa ottava artikkeli on Pasi Väliahon
"Salama ja hetki – ajatella kuvin", jossa
kirjoittaja selvittää kuvan ja ajattelun kompleksista
suhdetta valaisevalla tavalla. "Platonin mukaan
jokaisella asialla on kolme elementtiä, johon siihen
kohdistuva tieto perustuu: nimi (onoma), määritelmä
(logos) ja kuva (eidôlon – kuva heijastuman mielessä)
Näiden jälkeen tulee neljäs elementti, joka on tieto
asiasta (epistêmê)." (s. 77.)
Viides elementti, joka tässä luokittelusta puuttuu,
on "itse olemus". Väliaho jäljittää tätä
viidettä elementtiä kuvaan ja kuvan hetkellisyyteen.
Kuvassa asia voi ilmaista itsensä ajattelulle puhtaassa
muodossa. Väliahon mukaan "kuva ei differentioi
kvantitatiivisesti vaan suhteessa niihin
potentiaalisuuksiin, jotka muodostavat asian itse."
(s.89–90.)
Kuvan pontentiaalisuutta sivuavaa
keskustelua jatkaa Mika Elon artikkeli "Walter
Benjaminin mediaestetiikan erannoista: luovien
politiikkaan". Elo käy seikkaperäisesti
läpi Walter Benjaminin ajattelun taustoja tavoitteena
haarukoida Benjaminin mediaestetiikan poliittista
ulottuvuutta. Elo pääsee artikkelin lopussa Benjaminin
dialektisen kuvan käsitteeseen, jossa poliittisuus tuntuu
manifestoituvan. Benjaminille dialektinen kuva ei
tähtää menneisyyden toisintamiseen vaan sen
purkamiseen. Dialektisissa kuvissa historia itse asettuu
näyttämölle. Kuvasta tulee kesuura, leikkauskohta,
jossa toisenlainen historiankirjoitus voi alkaa.
Taru Elfvingin "Puhuteltuna,
todistajana – Eija-Liisa Ahtilan videoinstallaatiot ja
vuoropuhelun tila" liikkuu modernimmassa
ulottuvuudessa. On hienoa, että kansainvälisesti Suomen
merkittävin videotaiteilija Eija-Liisa Ahtila huomioidaan
myös suomenkielisessä tieteellisessä kirjoittamisessa
ja nimenomaan juuri tässä mediafilosofisessa
ympäristössä, johon hänen teoksensa tuntuvat kaikkein
luontevimmin kuuluvan. Elfvingin mukaan Ahtilan teosten
kerronta ei ole representatiivista ja kuvailevaa toistoa
vaan tapahtuma. Tätä tapahtumaa hän analysoi niin
Jean-Luc Nancyn filosofian kuin Giorgio Agambenin (ei)-kommunikaation
teorioiden avulla. Ahtilan teoksissa todellisuus asettuu
katsojan ja teoksen väliin muodostaen välitilan, joka
samanaikaisesti yhdistää ja erottaa meitä kaikkia.
Janne Vanhasen artikkeli
"Uskollinen äänentoisto? – Huomioita äänitteen
olemuksesta" pohtii, miten uskollinen äänentoisto,
High fidelity, viittaa hifi-laitteiden tarkoitukseen
toistaa tallennettu materiaali alkuperäisen kaltaisena.
Vanhanen kyseenalaistaa tämän alkuperän ja pyrkii
käsittämään äänitteitä perinteisen tapahtuma—tallennus
muodon ulkopuolella. Lähtökohtana toimii Deleuzen
Platonilta omiin tarkoituksiinsa siittämä simulakrumin
käsite, joka affirmoi kopion asemaa omana itsenäisenä
olemassaolonaan. Vanhanen analysoi niin rock-musiikkia
kuin old school ja new school hip hopia. Rock on hänen
mukaansa alku fonografiselle musiikille, siis
äänitteelle, esimerkiksi konsertin sijaan. Hip hopin
myötä DJ:t vapauttavat musiikin symbolisista
merkityksistä jotta voisimme kuulla maailman täynnä
ääniä.
Jussi Parikka artikkelissaan
"Ajattelun ja aistimisen virityksiä:
media-arkeologia ja tulemisen problematiikka" pohtii,
mihin media-arkeologia pystyy. Parikan mukaan
media-arkeologian potentiaalisuuksien paljastaminen vaatii
luonnolliseksi esitettyjen rajojen kuten biologian,
ihmisen ja teknologian kaatamista. Deleuzen ja Spinozan
hengessä ei ole mielekästä pohtia, mitä ruumis on vaan
on kysyttävä, mihin ruumis pystyy? "Mediateknologioiden
arkeologiassa [k]yse on moneuden kanavoimisesta
elämään, jolloin horisontaaliset tartunnan vektorit
päästetään toimimaan vertikaalisen puumallisen
periytymän sijaan." (s. 151).
Käytännössä kyse on moneuden hyväksymisestä ja
pyrkimyksestä ymmärtää elämää suhteessa
mediaalisiin ilmiöihin, olivat ne sitten teknologisia,
metodologisia tai sosiaalisia. Arkeologisesta
näkökulmasta katsottuna kaikki tapahtuu ajassa ja aika
ei ole vain tapahtumahistoria vaan ihminen on myös ajan
tuote. Keskeinen haaste Parikan mukaan onkin: "miten
tuottaa menneisyys luovaksi ja aktiiviseksi osaksi
nykypäivän ja tulevaisuuden mediaympäristöjä?"
(s. 173.)
Artikkelissaan "Halu, spektaakkeli
ja tulemisen muodot" Jukka Sihvonen piirtää
viiltävän kuvan maailmasta, joka on pelkkää Pimp my
ride – ohjelmaa. Sihvonen lähtee liikkeelle
näytösyhteiskunnasta, johon osallistumista ajaa
eteenpäin kapitalistinen halu omaan hyötyyn. "Media
on tässä tarkastelussa ympäristö, jossa makrotason
totalitarismi elää. Samalla se on kuitenkin joukko
oireita, joiden kautta näennäisesti eheän kokonaisuuden
halkeamat ja säröt tulevat näkyviin" (s.
183). Halu määrittyy helposti
tavoitteellisuudeksi johonkin, kun se pitäisi nähdä
mieluummin tuotantona tai tuottamisena itsestään.
Spektaakkeliyhteiskunnassa duunarista tulee tuunari tai
median prostituoitu, jonka halu on vain halua päivittää
itseään.
Sihvosen kanssa mediakriittisillä
linjoilla on myös Olli-Jukka Jokisaari. Jokisaaren
artikkelin "Günther Anders mediafilosofina"
lähtökohtana on ajattelu, jossa "näkemykset
ihmisestä luonnon ja transsendentin välissä ovat
teknologisessa maailmassa riittämättömiä" (s.
240). Teknologisessa kulutusyhteiskunnassa muun
muassa mediat pitävät huolen ajattelusta ja luovat
itseensä viittaavan järjestelmän, josta tuotemaailman
ulkopuolinen todellisuus sulkeutuu pois. Toisaalta
jokaisessa kuvassa piilee myös voimaa positiiviseen
moraaliseen ajatteluun. Kuvat voivat mahdollistaa
muutoksen.
Artikkelissaan "Yhdistää,
ymmärtää, hämmentyä: viestinnän aprorioita
ilmoitusteknologioiden aikakaudella" Konrad
Paul Liessmann kääntää informaatioyhteiskunnan
ajatuksen päälaelleen ja esittää, että itse asiassa
elämme disinformaatioyhteiskunnassa. Liessmanin mukaan
tämä johtuu ennen kaikkea viestintätiheyden
lisääntyneestä määrästä – informaatiotulvasta,
jonka läpi ei tahdo saada ääntään kuuluvaksi tai edes
löytää kuultavia viestejä. Liessmanille
viestintäteknologiat näyttäytyvät
kommunikaatiovälineiden sijaan häiriötekijöinä, jotka
vaikeuttavat ihmisten välistä viestintää.
In medias res on antaumuksellinen
katsaus mediafilosofiaan, joka vaatii myös lukijaltaan
heittäytymistä asioiden väliin. Sen tutkimuskohdetta
tai tematiikkaa ei voi kutsua helpoksi, eikä se päästä
lukijaansa helpolla. Brutaalin oransseihin kansiin puettu In
medias res on väkivaltaa ajattelulle. Sen tarkoitus
ei ole kulkea tuttuja polkuja tai toistaa valmiita
ajatuksia vaan pakottaa lukijansa pinnistämään
ajattelunsa urille, joihin skemaattiset kaavat ja saman
toisto ei kuulu. Tätä voisi olla myös uusi suomalainen
mediafilosofia.
|