Elokuvatähteys tuotantokoneena,
henkilökuvana ja yleisösuhteena
Vuoden 2008 viimeinen Wider Screenin
numero keskittyy pohtimaan elokuvatähteyden moninaisia
ulottuvuuksia. Ilmiö on meille kaikille hyvin tuttu,
törmäämmehän siihen joka päivä iltapäivälehtien
lööpeissä, elokuvien mainoksissa ja
tekijähaastatteluissa. Etenkin tähän vuoden vaihteen
aikaan, kun palkintogaalat punaisine mattoineen ja
iltapukunäytöksineen ovat jälleen pyörähtämässä
täyteen vauhtiinsa, kohtaamme elokuvatähtiä kaikkialla.
Samaan aikaan, kun tämä ilmiö tuntuu
meille läheiseltä, tutulta ja populaarilta, on syytä
kuitenkin muistaa, että elokuvatähteys on paljon
muutakin kuin pintajulkisuutta. Ensinnäkin
elokuvatähtien avulla myydään, kohdennetaan ja
tuotteistetaan elokuvia. Toiseksi tähteys toimii myös
henkilökohtaisella tasolla. Monet katsojat luovat
hyvinkin yksilöllisiä ja jopa läheisiä suhteita
heidän suosikkeihinsa. On kuitenkin muistettava, että
elokuvatähteys on myös näyttelijöille hyvin
henkilökohtainen kokemus, joka leimaa koko heidän
elämänsä julkisuudelle avoimeksi ja sana yksityisyys
menettää merkityksensä.
Muun muassa Richard Dyer erottelee
tähteydestä jopa kuusi erilaista merkitystä
yksittäisen näyttelijän kannalta. Ensinnäkin tähti on
aina persoona. Toiseksi hän on kuva, eli kunkin
elokuvatähden tähteys perustuu aina hänen
näyttelemiinsä hahmoihin ja roolisuorituksiin. Tähti on
myös tekijä, sillä hän omalta osaltaan muodostaa
merkityksiä elokuvaan. Toisaalta tähteys on myös osa
näyttelijöiden ammattikuvaa. Eipä siis ihmekään,
että tähteys voi yhtälailla olla rooli, sillä
julkisuuden tuntema henkilö ei välttämättä ole sama
kuin hänen yksityinen minänsä. Ja viimeiseksi tähteys
on myös olemisen muoto, yksi elokuvan instituutio. (Dyer
1986, 183.)
Elokuvatähteys toimii siten
moninaisena prosessina, jossa julkinen ja yksityisyys,
tuotteistaminen ja kokemuksellisuus lomittuvat jatkuvasti
toisiinsa. Vaikkakin elokuvatähteyttä ennen ja sen
ohella aina esiintynyt myös muunlaista kuuluisuutta,
nykyinen mediajulkisuus on muuttanut myös
elokuvatähteyden asemaa. Kun kenellä tahansa on
mahdollisuus päästä ainakin hetkeksi juorulehtien
sivuille ja kuukauden googlatuimmaksi nimeksi, on
elokuvatähtien rooli punaisten mattojen kuninkaina ja
kuningattarina saattanut toisaalta vähentyä kasvaneessa
kilpailussa ja toisaalta jopa kenties kasvaa, kun on
haluttu tehdä pesäeroa ns. turhiin julkkiksiin.
Niinpä vuoden vaihteen kunniaksi Wider
Screen tarttuu elokuvatähteyden aiheeseen ja aihetta
lähestytään tutkimukselliselta kannalta. Numeron
aloittaa Veijo Hietalan artikkeli Tähdet, julkkikset
ja mediapersoonat, jossa käsitellään tähteyden
tutkimuksen syntymistä ja kehittymistä sekä itse
elokuvatähteyden syntymistä ja muokkautumista aina
nykyiseen tilanteeseen saakka. Artikkeli antaa hyvän
yleiskuvan siitä, miten tähteyttä voidaan lähestyä ja
mihin katsojien ja tuottajienkin tarpeisiin tähteys on
syntynyt vastamaan.
Hietalan artikkeli käsittelee
tähteyttä yleisellä tasolla ja tätä lähestymistapaa
täydentää erinomaisesti Jaakko Seppälän artikkeli Tähtikuume
viriää Suomessa, joka luo kuvan tähteyden
syntymisestä paikallisena, historiallisena ja julkisena
ilmiönä. Seppälä käsittelee, miten tähteys
ymmärrettiin suomalaisissa elokuvalehdissä 1900-luvun
alkupuolella, aikalailla heti sen jälkeen kun elokuva
vakiintui viihde- (tai taide-) muotona maassamme.
Seppälä pohdiskelee monipuolisesti tähteyden
muotoutumista ilmiönä ja suomalaisten suhtautumista
näihin maailmankuuluihin näyttelijöihin.
Tähän historialliseen ilmiöön
vertautuu mielenkiintoisesti Tuuli Eltosen analyysi 2000-luvun
James Bond on jotain uutta, jotain vanhaa ja jotain
lainattua, joka käsittelee tuoreita Bond -elokuvia ja
erityisesti Daniel Craigin tähteyttä. Huomion
keskipisteeseen nousevat James Bond ja hänen
näyttelijöidensä vuorovaikutus. Bondista on
vuosikymmenten kuluessa kehittynyt niin valtava
kulttuurinen ilmiö, että kuka tahansa näyttelijä, joka
valitaan tähän salaisen agentin rooliin, joutuu
käymään läpi valtavan mediamylläkän. Bondin hahmon
ja hänen näyttelijänsä suhdetta voidaan pitää
osittain jopa symbioottisena, kuten Eltonen artikkelissaan
osoittaa, sillä yhtäältä kunkin näyttelijän oma
tyyli ja tähtikuva vaikuttavat siihen, millaisena he
James Bondin tulkitsevat ja millaisia piirteitä
korostavat. Toisaalta hahmo on jo niin vakiintunut, että
osaltaan tämä roolihahmo myös auttamatta muokkaa
näiden näyttelijöiden suorituksia ja koko myöhempää
näyttelijänuraa.
Nämä kolme artikkelia vahvistavat
Richard Dyerin näkemystä tähteyden rakentumisesta.
Dyerin mukaan rakennuselementteinä toimivat elokuvat
(näytellyt roolit), julkinen kommentointi ja kritiikki
näistä rooleista sekä julkisuus ja promootio. Dyer
painottaa, että toisinaan julkisuus on suunniteltua, ja
silloin se toimii joko elokuvan markkinoinnissa tai
näyttelijän uran markkinoinnissa tärkeänä osana.
Toisinaan julkisuus on taas suunnittelematonta ja tähän
tähteyden puoleen yksittäisellä näyttelijällä voi
olla hyvinkin vähän vaikutusvaltaa. (Dyer
1986, 68.)
Artikkeleiden ohella tässä numerossa
käsitellään tähteyttä myös enemmän
henkilökohtaisella, kuin tutkimuksella tasolla. Elina
Ruddock pohtii kolumnissaan omaa kaksinaismoraalista
suhdettaan tähtiin ja heidän julkisuuskuviin. Saija Holm
puolestaan arvio Almodovar on Almodovar kirjan
sisältöä ja pohtii, miten tästä tunnetusta ohjaajasta
on kasvanut omanlaisensa tähti elokuvataivaalle. Lisäksi
mukana on Tero Karpin arvio Media in Res kirjasta,
joka käsittelee virkistävällä tavalla suomalaisen
mediafilosofian mahdollisuuksia.
|