Pedro Almodovar ja halun elokuva
Almodovar on Almodovar on
haastattelumuotoinen ’elämänkerta’ edelleen hyvin
elävän ja tuotteliaan espanjalaisen elokuvaohjaajan,
Pedro Almodovarin, toistaiseksi eletystä elämästä
ja menestyksekkäästä urasta. Cahiers du Cinéman toimittajan,
Frédéric Straussin, vuosien varrella tekemiin
haastatteluihin pohjautuvassa kirjassa ohjaaja kertoo,
miten ja miksi pikkuvanhasta manchalaispojasta tuli yksi
nykyajan tunnetuimmista ja tunnustetuimmista
eurooppalaisista elokuvantekijöistä.
Hehkuvaa punaista ja korkeita korkoja
Salaisuuteni kukka, Lihan
värinä, Korkeat korot… Pedro Almodovarin
elokuvien nimet puhuvat lihallisesta aistillisuudesta,
intohimosta ja seksuaalisuudesta. Hehkuvalla punaisella
intohimoisia tarinoitaan maalaava Almodovar saattaa
täydellisen absurdeissa maailmoissa elävät hahmonsa
irrationaalisiin tilanteisiin. Tämän kaiken hän tekee
kuitenkin harkitun vakavasti ja juuri siksi täydellisen
uskottavasti:
"Kaikki äidistäni on
kuin screwball-komediaa, ja muistan miten totesin aina kun
yritin selittää tarinan kulkua, että juttuhan on aivan
järjetön. Ajattelin kuvata sen sekopäisen tarinan niin
kuin se olisi draamaa." (s. 281)
Ohjaaja näkee nimenomaan vakavuuden
syynä siihen, että ihmiset uskovat hänen elokuviensa
esittämiin maailmoihin: "Ihmiset hyväksyvät
sen, että miehellä on rinnat, he voivat katsella
sellaista elokuvassa ilman ennakkoluuloja. Se on minun
suuri voittoni." (s. 281)
Halun ja monimuotoisuuden kuvaaja
Almodovar nimeää itsensä halun
kertojaksi, elokuvansa halun elokuviksi. Yhdessä
Agustin-veljen kanssa perustettu tuotantoyhtiökin on
nimetty Halun elokuvaksi (El Deseo). Nimi
tulee Tennessee Williamsin näytelmästä Viettelysten
vaunu (Un tranvía llamado deseo), joka on
kaikkien intohimodraamojen isä ja äiti – ja tietysti
Pedro Almodovarin suosikkinäytelmä, joka vilahtaa
ohjaajan puheissa vähän väliä.
Halun ja intohimon lisäksi
monimuotoiset perheet, värikkäät henkilöhahmot,
lapsuus ja yhteisöllisyys ovat läpi Almdovarin tuotannon
toistuvia teemoja. Erityisesti hänet tunnetaan vahvojen
naishahmojen kuvaajana, monenlaisen sukupuolisuuden ja
seksuaalisuuden, mutta myös laajemmin inhimillisen
olemisen laajan kirjon puolustajana. Transvetismi,
naisellisuus ja välimerellinen machokulttuuri ovat kaikki
läsnä ja leveästi esillä hänen elokuvissaan;
oikeastaan näihin kiteytyy koko Almodovarin tuotanto,
hänen ’ohjaajuutensa’.
Almodovarin pintatasoltaan kevyissä,
raikkaissa ja viihdyttävissä elokuvissa onkin
roppakaupalla politiikkaa, jolla ei ole mitään
tekemistä juhlapuheilla kuorrutetun puoluepolitiikan
kanssa, mutta kaikki elävän elämän kanssa. Almodovarin
elokuvissa henkilökohtainen on todella poliittista ja
henkilökohtaisesta myös noustaan kevyesti yleiselle ja
yhteiskunnalliselle tasolle.
Almodovar on Almodovar
Kirjan otsikolle uskollisena
haastatteluissa puhutaan elokuvien lisäksi paljon myös
ohjaajasta itsestään. Heti kirjan alussa Almodovar
paljastaa inhoavansa haastatteluja. Ironisoiden hän myös
toteaa olevansa ammattimainen palkintojen pokkaaja,
viitaten tällä paitsi viime vuosien menestykseensä
myös julkisuuskuvaansa, joka on erittäin voimakkaasti
henkilöitynyt: hänen elokuvistaan puhutaan ennen kaikkea
Almodovarin elokuvina.
Julkisuuskuvaansa jopa hämmentyneenä
ironisoiva Almodovar tuntuu suhtautuvan julkisuuteen
korostetun negatiivisesti, osittain varmasti jalkojensa
maassa pitämiseksi. Varsinkin Cannesin elokuvajuhlilta
pokkaamiensa palkintojen ja Oscarin jälkeen ovet ovat
olleet avoinna omapäiselle ohjaajalle sekä eri puolilla
vanhaa mannerta että merten takana Hollywoodissa.
Ironinen etäännyttäminen ei
Almodovarin tapauksessa ole kylmäävää tai
vastenmielistä. Hänellä on ohjaajalle tavattoman
tarpeellinen kyky hurmata ihmiset, saada heidät
kuuntelemaan itseään. Almodovar tekee tämän paitsi
taitavasti, myös vaivattoman oloisesti ja pakottomasti
fiktioon pakenemalla. Totuutta ja fiktiota railakkaasti
sekoittavia tarinoita hänellä riittää ja niissä on
imua ja vetoa, jonka vietäväksi on nautinnollista
antautua.
Sanoista kuviksi
Yllättäen erittäin visuaaliseksi
elokuvantekijäksi mielletty Almodovar kertoo elokuviensa
lähtevän liikkeelle sanoista: "Minulla on aina
ensin sanoja, puhetta – tarina jonka pohjalta kuvat
syntyvät." (s. 290)
Almodovarin ylenpalttiset käsikirjoitukset syntyvät
salapoliisityönä, jonka etenemisen ohjaaja kuvailee
olevan uteliaisuuden ansiota: "Elokuva on
uteliaisuutta, hyvin voimakasta uteliaisuutta, jonka
voimasta voi syntyä suurta rakkautta, hienoja elokuvia ja
elämän tärkeitä päätöksiä." (s.
309)
Tämän ja monta muuta pientä ja
suurempaa salaisuutta Straussin ja Almodovarin yhdessä
kokoama kirja paljastaa. Lopputulos on mielenkiintoinen ja
liikuttava, joskin toisteinen ja ainoastaan niin
syväluotaava kuin Almodovar sen antaa olla: ohjaajan
tilanteen hallintakyky loistaa varsinkin niistä
kysymyksistä, joihin hän ei vastaa. Strauss ei vaadi
vastauksia ohitettuihin kysymyksiin, ja kirjasta
paistaakin Almodovarin kyky ohjata ja hallita tilannetta
kuin tilannetta. Kaiken tämän hän tekee kuitenkin
pehmeästi ja hurmaavalla, kauas ohjaajiin usein
assosioituvasta aggressiivisesta manipulatiivisuudesta
ehtivällä tavalla.
Kuten kaikissa ohjaajahaastatteluissa,
on Straussin sinänsä ansiokkaasti koostamassa
kirjassakin vaarana se, että ohjaajan häkellyttävän
rehellinen ja suora avoimuus kostautuu ristiriitaisuuksina
ja spontaaniuden aiheuttamina päähänpälkähdyksinä,
jotka ohjaaja itsekin olisi tarkemman harkinnan jälkeen
saattanut todeta pöhköiksi, keskeneräisiksi, jopa
virheellisiksi.
Muutamassa kohdassa kirjaa
spontaaniudesta todellakin seuraa toisteisuutta ja
huolimattomuudesta ristiriitaisuutta: ensin ohjaaja
kritisoi saksalaisten tapaa dubata elokuvat – ja hetkeä
myöhemmin kiittelee espanjan kielen rikkautta ja
kuulumista dubbauksen ansiosta (s. 276 ja
293). Myös ohjaajalle selvästi hyvin tärkeän
äidin kuolemaa käsitellään useaan otteeseen ja
osittain täysin samoin sanoin (s.
287-288 ja s. 296-300).
Pienistä onnahteluista huolimatta Almodovar
on Almodovar on varsin viihdyttävä kertomus
omaperäisen nuorukaisen pitkästä matkasta Francon ajan
kurimuksesta Espanjan ja koko maailman juhlimaksi
elokuvataiteilijaksi.
|