2000-luvun James Bond
on jotain uutta, jotain vanhaa ja jotain lainattua
Bond-elokuvat ovat viihdyttäneet
katsojia jo viisi vuosikymmentä, mikä tekee niiden
sankarista, agentti 007:stä, yhden populaarikulttuurin
sitkeimmistä sotureista. Bond on esimerkki
vetovoimaisesta miehestä, joka on sekä fyysinen että
sanavalmis. Hän liikkuu kiehtovissa ympäristöissä
ympäri maailmaa jahdaten suuruudenhulluja roistoja.
Matkoillaan Bond ajaa hienoja autoja, käyttää
huipputeknologiaa, tapaa kauniita naisia ja nauttii
Martineja – tai nykyään Vesperiksi nimittämiään
cocktaileja.
2000-luvun suurin uudistus
Bond-genressä tapahtui (kuten aiemminkin) uuden
näyttelijän rooliin astumisen myötä. Daniel Craigin
Bond toi valkokankaalle jotain hyvin tuttua ja samalla
jotain aivan uutta. Vaalean, lihaksikkaan ja
piirteiltään karun Craigin myötä uuden vuosituhannen
agentti ilmentää samantapaista eroottisuutta ja
fyysisyyttä sekä kuivaa huumoria kuin Sean Conneryn
Bond, vastaavaa herkkyyttä ja romanttisuutta kuin George
Lazenbyn Bond ja samanlaista viileää ja traagista
byronilaisuutta kuin Timothy Daltonin Bond.
Craig on toistaiseksi nähty kahdessa
elokuvassa Casino Royale (2006) ja Quantum of
Solace (2008). Casino Royale oli Flemingin
Bond-romaaneista ensimmäinen ja siten se aloittaa Bondin
tarinan ikään kuin uudelleen alusta kertomalla ajasta,
jolloin hahmo on juuri saanut 007-statuksensa. Bond
metsästää roisto Le Chiffreä ja rakastuu samalla
kauniiseen Vesper Lyndiin. Quantum of Solace on
tavallaan Casino Roaylen jatko-osa, jossa agentti
hakee lohtua jahtaamalla Le Chiffren takana vaikuttanutta
ja Vesperin itsemurhan aiheuttanut rikollisjärjestöä.
Conneryn jalanjäljissä
Salainen agentti 007 James Bond on
tietyllä tapaa ainutlaatuinen populaarisankari.(1)
Hahmo heräsi eloon 1950-luvulla Ian Flemingin romaaneissa
ja siirtyi valkokankaiden sankariksi 1960-luvun alussa.
Taival onkin jatkunut jo 22 virallisessa ja yhdessä
epävirallisessa Bond-elokuvassa.(2)
Kaikkiaan Bondia on näytellyt kuusi näyttelijää: Sean
Connery (1962–1971, 1983), George Lazenby (1969), Roger
Moore (1973–1985), Timothy Dalton (1987–1989, Pierce
Brosnan (1995–2002) ja viimeisimpänä Daniel Craig
(2006–).
Bondin hahmo rakentui 1960-luvulla
tiiviisti Conneryn ympärille. Hän teki agentista
modernin sankarin, joka erosi aiemmista hallituista ja
aristokraattisista brittisankareista yhdistäessään
hahmossa verbaalisuuden, fyysisyyden ja seksuaalisuuden. (Rissik
1983, 45–46; 49.) Hahmosta tuli tavallaan
perinteisen sankariperinteen musta lammas.(3)
Craigin Bond muistuttaa Conneryn Bondia, koska hän tuo
hahmoon vastaavaa eroottisuutta ja fyysisyyttä sekä
samanlaista kuivaa huumoria.
Conneryssa ja hänen edustamassaan
sankarikuvassa sykki 1960-luvun uusi mieskuva.
Ruumiillisuus, miesruumiin vetovoimaisuus, teki agentista
seksiobjektin, katseen ja halun kohteen. Connery esiintyi
kaikissa elokuvissaan vähintäänkin ilman paitaa,
paljastaen samalla lihaksikkaan rintakehänsä. Agentti
nähtiin tuolloin usein myös kireissä uimahousuissa.
Craigin Bondin lihaksikasta ja treenattua vartaloa
kuvataan vastaavaan tapaan toistuvasti elokuvassa Casino
Roayle.
Craig esiintyy uimahousuissa kahteen
otteeseen ja hänen nähdään nousevan vedestä samaan
tapaan kuin Bond-tytöt Honey Ryder (Tohtori No
1962) ja Jinx (Kuolema saa odottaa 2002). Kamera
kuvaa kohtauksessa hänen paljasta ylävartaloaan ja
merkitsee lopussa katsojaksi naishahmon. Ensimmäisessä
kohtauksessa katsojana on Alex Dimitrioksen vaimo Solange
ja toisessa Vesper Lynd. Bondeille hyvin
perinteiseen tapaan miesruumis erotisoidaan ja sen
katsojaksi merkitään elokuvan sisällä nainen.
Lucia Bozzolan mukaan "naisten
silmille suunnattu mies" onkin hahmo, joka
paljastaa seksuaalisuuden konstruktiivisen luonteen.
Esimerkkinä hän käyttää Warren Beattya, joka asettuu
erotisoiduksi katseen kohteeksi ja säilyttää silti
miehisyytensä. Samalla hän murtaa passiiviseen
naisobjektiin ja aktiiviseen miessubjektiin perustuvaa
halun konstruktiota. (Bozzola 2001, 228;
229, 231.) Naiskatsojuuden yhdistäminen
miesruumiiseen on kiintoisaa juuri suhteessa katseen
historiaan. Siinä näkyy sellaisen perinteisen asetelman
kääntäminen, jossa miehet nähdään ikään kuin aina
katseen subjekteina ja naiset tuon katseen objekteina.
Naisille on annettu lupa katsoa ja miehille lupa olla
katsottavana.
Kuitenkin Casino Royalen
kaikkein paljastavimmassa kohtauksessa katsojana on
poikkeuksellisesti mieshahmo. Le Chiffre kaappaa Bondin
kiduttaakseen tämän kertomaan salasanan, jotta hän
saisi haltuunsa pokeripelissä panoksena olleet rahat.
Bond on alasti ja sidottuna tuoliin. Katseen kohteena on
agentin lihaksikas, verestä tahriintunut ja hiestä
kiiltelevä ruumis. Agentin vartalon keskeisyyttä
korostaa myös Le Chiffren kommentti, jossa tämä kehuu
007 ruumiin näyttävän hyvälle. Alastoman agentin
katsojaksi onkin ensimmäistä kertaa elokuvasarjassa
merkitty toinen mieshahmo. Koska kohtauksessa on vahvasti
mukana homoseksuaalinen potentiaali, sitä tukahduttamaan
on tuotu väkivalta.
Steve Nealen mukaan patriarkaalisessa
ja heteroseksuaalisessa yhteiskunnassa miesvartaloa on
mahdotonta merkitä toisen miehen katseen kohteeksi ilman,
että miesvartalon eroottisuus joko tukahdutetaan
väkivallan kautta tai vaihtoehtoisesti miesvartalo
feminisoidaan. Neale esittää valtavirtaelokuvan miehisen
katseen johtavan miesruumiin pakolliseen torjuntaan ja
homoseksuaalisuuden kieltämiseen, jolloin oikeutus sille,
että miehet katsovat miehiä, saadaan vain miesvartalon
pahoinpitelemisen tai feminisoinnin kautta. (Neale
1993, 14–19.) Vaikka Bondeissa miesruumiin
esittely ei välttämättä vaadi kumpaakaan näistä
keinoista, kohtauksessa, jossa alastonta miesruumista
katsoo toinen mies, väkivalta tuodaan mukaan motiiviksi.
Nautinnon sijaan kohtaus keskittyy kidutukseen, jossa
Bondia uhataan kastraatiolla. Väkivallasta huolimatta
agentin alaston ruumis toimii silti eroottisena katseen ja
fantasian kohteena. Agentin ruumis on kiinteä,
jännittynyt ja kestävä, niin kestävä, että se
kestää jopa toisen miehen katseen.
Ulkonäkö ja katsottavuus kuuluvat
olennaisesti agentin sankarikuvaan. Hahmo on sekä
aktiivinen toimija, perinteinen sankari että passiivinen
objekti, katseen halun ja fantasian kohde. Tasker
esittää, että toimintaelokuvien fyysisesti
ylikestävän ja hyvännäköisen sankarin ruumis nousee
spektaakkeliksi muiden visuaalisten ja toiminnallisten
aspektien keskelle. (Tasker 1993, 233.)
Yhdessä ruumiin ja toiminnan esittäminen muodostavat
tietynlaisen tuplaspektaakkelin. Peter Lehman totaa,
että: "mies ei vain voi, vaan haluaa katsoa,
puhua ja kirjoittaa, sekä vitsailla omasta ’ekshibitionismistaan’"
(Lehman 1993, 6). Bondeissa
miesvartalo näkyy, sitä katsotaan, siitä puhutaan ja
siitä jopa vitsaillaan. Agentti on narsistinen hahmo,
joka on tietoinen omasta vetovoimastaan ja tuo sitä
avoimesti julki.
Agentin ironian tajun ja narsismin
yhdistäminen liittävät Conneryn ja Craigin Bondit
toisiinsa. Kuten Conneryn Bond aiemmin, Craigin Bond
tiedostaa oman ruumiillisen vetovoimansa ja sen
mahdollistaman objektiuden. Casino Roaylessa (2006)
Bond ja Vesper Lynd ovat junamatkalla kohti kasinoa.
Vesper haluaa tehdä selväksi, että hän aikoo pitää
huolta rahoista. Hän huomauttaa agentille: "So as
charming as you are, Mr Bond, I will be keeping my eye on
our government’s money and off your perfectly formed
arse." Bond vastaa: "You noticed?"
Agentti näyttäytyy itsetietoisena, jopa narsistisena
hahmona, mikä purkautuu miesvartalon kuvauksessa
käytettävän ekshibitionismin välityksellä.
Kertomuksen kulku keskeytyy elokuvassa useaan otteeseen
agentin ruumiin esittelyyn – aivan kuten aikoinaan
Conneryn elokuvissa.
Connery yhdisti hahmon esittämisessä
ideaalimaskuliinisuuden konstruoinnin sekä samalla sen
ironisen kommentoinnin. Vaikka hän oli agenttina
itsevarma, miehekäs ja vakuuttava, hän oli samalla
huvittunut tuosta kaikesta. Bennett ja Woollacott toteavat
Conneryn yhdistäneen Bondin hahmossa vakavan
näyttelemisen ja samalla huvittuneen suhtautumisen hahmon
eksessiivisyyttä kohtaan. Conneryn näyttelytyyliin
kuului, että hän ikään kuin jakoi agenttia koskevan
vitsin yleisön kanssa. (Bennett ja
Woollacott 1987, 160; 200.) Esimerkiksi elokuvassa 007
ja kultasormi (1964) hän suutelee naista, joka
huomautta hänelle asekotelosta: "Why do you
always wear that thing?". Bond vastaa: "I
have a slight inferiority complex." Agentti jakaa
katsojan kanssa vitsin, joka syntyy vastauksen ja Bondin
ideaalimieheyden välisestä ristiriidasta.
Roger Mooren Bond-elokuvissa agentista
tuli entistä selkeämmin huumorinkohde, ja agentin
itsensä lisäksi muutkin hahmot, etenkin Bond-tytöt,
osoittivat ironiaa agenttia kohtaan. Elokuvassa 007–rakastettuni
(1977) Bond ja Amasova pakenevat rautahampaista
tappajaa, Jawsia. Pyramidin raunioilla Amasova on
pelastanut agentin Jawsin pudottamalta kivenlohkareelta,
mutta yrittänyt sen jälkeen lähteä paikalta ilman
tätä.
Bond: Thanks for deserting me back there.
Majuri: Every woman for herself, remember?
Bond: Still, you did save my life.
Majuri: We all make mistakes, Mr Bond.
Bondin vetovoimalla leikitellään
vastaavaan tyyliin myös Casino Royalessa. Bond ja
Vesper ovat saapuneet Montenegroon. Matkalla hotelliin
Bond kuittaa Vesperin ironisen kommentin itseironialla.
Vesper: Am I going to have a problem with you, Bond?
Bond: No, don’t worry. You’re not my type.
Vesper: Smart?
Bond: Single.
Samalla kun Craig muistuttaa Connerya, Casino
Royalen naishahmo tuo mieleen 1970-luvun lopun
verbaalisesti vahvat Bond-tytöt, esimerkiksi juuri Anya
Amasovan.
Ripaus romantiikkaa ja tuulahdus
menneestä
Bond on toki tunnettu useista
naissuhteistaan, mutta samalla hän kantaa myös yhden
naisen miehen leimaa. Tämä tuodaan esiin elokuvissa Hänen
majesteettinsa salaisessa palveluksessa (1969) ja Casino
Royale (2006). Romanssin kuvaaminen ja sen syveneminen
rakkaudeksi tuo agentin hahmoon kokonaan uuden, traagisen
ulottuvuuden.
George Lazenbyn ainoaksi jääneessä
Bond-elokuvassa Hänen majesteettinsa salaisessa
palveluksessa agentti löytää tosirakkauden.
Rakkauden kohde on nokkela ja toiminnallinen Tracy, joka
päätyy elokuvassa myös pelastamaan agentin. Lumimyrsky
yllättää pakomatkalla olevan parin, joten he jäävät
matkan varrella olleeseen hevostallin yöksi.
Tracy: Why are you thinking about it now?
Bond: I’m not. I’m thinking about us. Tracy, an
agent shouldn’t be concerned anything but himself.
Tracy: I understand. We just have to go on the way
we are.
Bond: No, I have to find something else to do.
Tracy: Are you sure, James?
Bond: I love you. I know I will never find another
girl like you. Will you marry me?
Tracy: Mean it?
Bond: I mean it.
Agentin ja Tracyn romanssi kulminoituu
lopulta häihin, jotka toimivat merkkinä suhteen
ainutlaatuisuudesta. 007 lupaa luopua entisestä
playboymaisesta ja vaarallisesta elämäntyylistään
mennessään naimisiin Tracyn kanssa. Häämatkalle
lähtenyt pari joutuu kuitenkin ammuskelun kohteeksi ja
Tracyn traaginen kuolema roisto Irma Buntin ampumana
palauttaa agentin elämän takaisin entiselleen. Hän
jää elokuvan lopussa pitelemään hellästi vaimonsa
ruumista.
Hänen majesteettinsa salaisessa
palveluksessa -elokuvan aito romanssi on löydetty
uudelleen Casino Royalessa. Koska elokuva kertoo
ajasta, jolloin agentti on juuri saanut luvan tappaa,
siinä esitetty romanssi kuvataan tavallaan puhtaalta
pöydältä. Agentti rakastuu jälleen ensimmäistä
kertaa. Kohteena on älykäs ja sanavalmis Vesper Lynd.
Pari tutustuu toisiinsa ja rakastuu, mikä tuo esiin
agentin hellän ja tunteellisen puolen. Hänet nähdään
esimerkiksi suihkussa lohduttamassa
ampumavälikohtauksesta järkyttynyttä Vesperiä. Bond
pitää käsiä tämän ympärillä ja suutelee tämän
sormia. Myöhemmin agentti tunnustaa avoimesti tunteensa,
kun Vesper ensin epäilee tätä: "You’re not
going to let me in there, are you? You’ve got your
armour back on. That’s that." Bond vastaa:
"I have no armour left. You’ve stripped it from
me. Whatever is left of me, whatever is left of me,
whatever I am, I’m yours." Rakastunut agentti
onkin lopulta valmis luopumaan urastaan Vesperin vuoksi.
Rakastunut Bond joutuu lopulta
pettymään, kun paljastuu, että Vesper on pettänyt
hänet olosuhteiden pakosta. Le Chiffren organisaation
takana oleva Mr White on pakottanut Vesperin
yhteistyöhön uhkaamalla tappaa tämän entisen
poikaystävän. Silti Vesper pelastaa myös Bondin hengen
tekemällä vaihtokaupan, jossa hän lupaa pokeripelin
voittopotin vastineeksi siitä, että agentti jätetään
eloon. Vesper nostaa rahat ja lähtee luovuttamaan niitä.
M:n soitto kuitenkin paljastaa suunnitelman, ja agentti
kiiruhtaa hänen peräänsä. Lopulta Vesper päätyy
tekemään itsemurhan lukitsemalla itsensä hissiin, joka
vajoaa veden alle. Lohduton agentti tuo rakastamansa
naisen ruumiin pintaan ja jää pitelemään sitä.
Bondeissa elokuvasarjan jatkuvuus
ja agentin sankarikuva pakottavat romanssit
päättymään. Krin Gabbard nostaa tällaisesta
yksinäisestä sankaruudesta esimerkiksi Clint Eastwoodin
esittämät hahmot. Hän toteaa, että amerikkalainen omaa
tietänsä kulkeva sankarihahmo on yhteensopimaton
perhe-elämän kuvauksen kanssa. Jos hahmo menee
naimisiin, avioliitto yleensä päättyy joko eroon tai
leskeyteen. Kestävä suhde ei sovi tällaisen sankarin
representaation sisään. (Gabbard 2001,
9.) Sama pätee myös Bondin hahmoon, joka on
eräänlainen versio yksinäisestä sankarista.
Romanssiteeman mukaan ottaminen syventää silti agentin
hahmoa ja sitoo Bonditkin osaksi länsimaista
rakkauskäsitystä ja sen representointitapoja. Todellisen
rakkauden löytymisen ja menettämisen kautta Bond on
ikään kuin oikeutettu pysymään yksinäisenä
sankarina, kansainvälisenä playboyna.
Synkempää sankaruutta
Bondin hahmoa on kutsuttu myös
moderniksi byronilaiseksi sankariksi. Lordi George Byronin,
brittiläisen romantiikan suuntauksen runoilija (1788–1824),
teksteistä juurensa juontavalla käsitteellä
tarkoitetaan sankaria, johon liittyy antisankaruutta,
traagisuutta, sosiaalisten normien ja auktoriteettien
väheksymistä ja kuulumattomuutta. Bond toimii ja
yrittää kontrolloida ympäristöään, mutta hän ei
kuulu mihinkään. Agentilla ei ole pysyvää yhteisöä
epävakaan työyhteisön lisäksi. Kuulumattomuuden ja
tietynlaisen piittaamattomuuden lisäksi byronisiin
piirteisiin agentin henkilöhistoriassa kuuluvat Tracyn ja
Vesper Lyndin menettämisen lisäksi hänen vanhempiensa
kuolema kiipeilyonnettomuudessa.(4)
Lähimmäs byronilaisen sankaruuden mallia
Bondin hahmon vievät Timothy Dalton ja Daniel Craig. 007
ja lupa tappaa (1989) sekä Quantum of Solace
(2008) ovatkin tietyllä tapaa hyvin samantapaisia
elokuvia.
Elokuvassa 007 lupa tappaa
(1989) Bond joutuu uransa vakavimpaan konfliktiin salaisen
palvelun kanssa, koska hän haluaa lähteä kostamaan
ystävänsä Felix Leiterin ja tämän tuoreen vaimon,
Dellan, kohtalon. Roisto Sanchez on kiduttanut Leiterin
lähes kuoliaaksi ja tapattanut Dellan. Bond sanoo
itsensä irti palveluksesta ja lähtee Sanchezin perään
itsenäisenä toimijana. Häntä ajavana voimana toimii
kosto lähipiiriin kohdistuneesta hyökkäyksestä.
Myös Quantum of Solacessa
Bondia eteenpäin ajavana voimana on kosto. Hän yrittää
löytää lohdun Casino Roaylessa kokemaansa
menetykseen, Vesperin kuolemaan. Elokuvan alussa Bond ja M
yrittävät saada kiinniotetulta Mr Whitelta vastauksia
siihen, millainen organisaatio heitä on vastassa.
Kuulustelu päättyy ampumavälikohtaukseen, jossa Mr
White pääsee pakenemaan. Bond ei kuitenkaan anna
minkään häiritä kostoretkeään. Hän haluaa roistot
kiinni hinnalla millä hyvänsä, ja siinä sivussa myös
sivulliset joutuvat kärsimään. Muun muassa MI6:n
palveluksessa oleva, Bondia auttava Miss Fields joutuu
roisto Dominic Greenen tapattamaksi. Fields löytyy Bondin
hotellihuoneesta öljyyn peittyneenä.(5)
007 ja lupa tappaa -elokuvaa
pidettiin hyvin raakana ja väkivaltaisena, myös Quantum
of Solace on sitä. Agentista nähdään kylmempi ja
vakavampi puoli. Casino Roaylessa mukana ollut
kepeys ja romanttisuus ovat vaihtuneet kovuuteen ja
nopeasti etenevään toimintaan. Lopulta Bond saavuttaa
rauhan, kun hän löytää Vesperin entisen poikaystävän
Yusefin, josta petosvyyhti sai alkunsa.
Traagisuutta ja byronilaisuutta ei
voida sulkea pois kestävästä sankaruuden mallista.
Niiden kautta kosketetaan sankarin syvempää puolta, joka
ei ole näkyvästi läsnä, mutta toimii silti
taustatekijänä hahmon kiinnostavuuden rakentamisessa.
George Lazenby, Timothy Dalton ja Daniel Craig osoittavat,
ettei agentin sankaruus rajoitu vain kepeään toimintaan.
Agentilla on syvempi, herkempi, surullisempi ja synkempi
puoli.
Lopuksi
Daniel Craigin Bond-elokuvissa
näkyy elokuvasarjan historia, mutta ne ovat silti
täysillä kiinni tässä hetkessä. Uusi vuosituhat ja Bondien
viides vuosikymmen ovat osuva ajankohta sarjassa aiemmin
korostuneiden erilaisten piirteiden tuomiselle yhteen:
mieshahmon erotisointi katseen kohteeksi, verbaalinen
nokkeluus, traaginen romanssi ja byronilainen, synkempi
sankaruus. Bondin hahmo on eräänlainen kameleontti,
välitilojen muuntautumiskykyinen sankari. Hän toimii
hyvän ja pahan välillä, käyttää sekä sallittuja
että kiellettyjä menettelytapoja, osaa olla sekä
sivistynyt että sivistymätön, kunnioittaa mutta myös
uhmaa auktoriteetteja. Seksikäs ja sanavalmis katseen
kohde? Herkkä ja romanttinen sankari? Tunteeton ja
väkivaltainen toimintasankari? 2000-luvun Bond on kaikkea
tätä – smokilla ja ilman.
|