Mediakasvatusta kehittämässä
Aitoja tuloksia vai tyhjiä lupauksia?
Mediakasvatus on saanut muutaman viime
vuoden aikana erityisen paljon huomiota osakseen. Lasten
ja nuorten kasvattajia on herätelty erilaisin kampanjoin
huomaamaan, että lapset eivät pärjää mediamaailmassa
ilman jämäkkää kasvatustyötä, edistyneistä
tietoteknisistä taidoistaan huolimatta. Myös
päättäjät ovat saaneet mediakasvatusherätyksiä ja
ottaneet askelia kansalaisten medialukutaidon
kehittämiseksi. Muun muassa kulttuuriministeri Tanja
Karpela toi mediakasvatusta näkyvästi esiin
hallituskaudellaan.
Yksi keskeisimmistä valtakunnallista
kehitystyötä pohtivista asiakirjoista on Sirkku
Kotilaisen ja Sara Sintosen toimittama, oikeusministeriön
julkaisema Mediakasvatus 2005 – Kansalliset
kehittämistarpeet-raportti. Mediakasvatuksen
kehittämistarpeet -projekti ja sen myötä tuotettu
raportti toteutettiin kansalaisvaikuttamisen
politiikkaohjelman ja tietoyhteiskuntaohjelman toimesta
keväällä 2005. Tavoitteena oli kartoittaa
mediakasvatuksen moninaista kenttää sekä ennen kaikkea
alaan liittyviä mahdollisuuksia ja kehittämistarpeita.
Tärkeimmiksi mediakasvatuksen kehittämiskohteiksi
nousivat kansallisen mediakasvatustoiminnan
koordinoiminen, oppimateriaalit, koulutus, tutkimuksen
tukeminen sekä kansainvälisen yhteistyön edistäminen. (Kotilainen
& Sintonen 2005, 10–13).
Tässä artikkelissa käsittelen kolmen
vuoden aikana saavutettuja tuloksia, jotka vastaavat
Kansalliset kehittämistarpeet -raportin työryhmän
nimeämiin haasteisiin. Keskityn ennen kaikkea
mediakasvatuksen koordinoinnin, oppimateriaalien sekä
koulutuksen saavutuksiin. Pyrin vastaamaan myös siihen,
miksi osaa kehittämiskohteista ei ole kehittynyt raportin
mukaisesti.
Tuloksellista, mutta lyhytjänteistä
työtä
Opetusministeriön Lapset ja media
-toimintaohjelma käynnistettiin 2005 ja osana
toimintaohjelmaa käynnistettiin hankkeita, joiden
tehtävänä oli edistää mediakasvatusta monin eri
tavoin. Toimintaohjelmaan kuuluvat muun muassa alle
kouluikäisten mediakasvatukseen keskittyvä Mediamuffinssi-hanke,
kirjastotyöntekijöille suunnattu Superkirtsi-hanke
ja Mediakasvatusseuran koordinoima valtakunnallinen
mediakasvatus.fi-portaali. Muun muassa näiden projektien
avulla on tuotettu materiaalia, koulutusta ja lisätty
tiedotusta.
Projektien tulokset ovat paperilla
komeita. Mediamuffinssi-koulutukset tavoittivat yli
5000 alle kouluikäisten mediakasvatuksesta kiinnostunutta
vuosina 2006–2007 (Mediamuffinssi-hankkeen
tiivistelmä 2007). Superkirtsi-hanke
kosketti yli 1000 koululaista ja vuoden 2007 aikana
koulutettiin yli 300 kirjastotyöntekijää (Suomen
Kirjastoseura 2007, 1-6). Mediakasvatusseuran
syyskuussa 2007 avatun mediakasvatusportaalin kautta
lähetettiin toukokuussa 2008 tiedottavia uutiskirjeitä
yli 1300 vastaanottajalle. Merkittävää on, että suurin
osa hankkeissa käynnistetyistä toiminnoista on edelleen
olemassa, esimerkiksi Mediamuffinssi-hankkeessa
alkaneet koulutukset jatkuvat edelleen Mediakasvatuskeskus
Metkan toteuttamina.
Useat toimijat ovat tuottaneet
ajankohtaisiin teemoihin liittyviä aineistoja omien
sidos- ja kohderyhmien tarpeiden pohjalta. Esimerkiksi
Mannerheimin Lastensuojeluliiton Turvallinen Nuorten
Netti (TUNNE)-projektissa tehty nuorten
netinkäyttöön ja pelaamiseen liittyvä
vanhempainilta-aineisto sekä tukioppilasohjaajan opas
ovat paikanneet jonkin verran puutetta ajantasaisesta
nettikasvatusmateriaalista kouluissa. TUNNE
-projektissa toteutetut netin turvalliseen käyttöön
keskittyvät koulutukset tavoittivat yli 40 000
koululaista, vanhempaa ja opettajaa ympäri Suomen (Mannerheimin
lastensuojeluliitto 2007, 4). Koulutustoiminta
jatkuu osana MLL:n tukioppilastoimintaa. Hyvät
käytänteet jäävät luonnollisesti elämään, jos ne
koetaan tarpeellisiksi.
Medialiitot ja mediatalot ovat
aktiivisesti kehittäneet mediakasvatusaineistoja. Näiden
toimijoiden kautta on syntynyt pysyviä käytäntöjä.
Esimerkiksi Sanomalehtien liiton Sanomalehti
opetuksessa -toiminta ja Aikakausmedian Aikakauslehtiviikko
ovat odotettuja ja tunnettuja mediakasvatustoimintoja
kouluissa. Toimintaa kuvaavat luvut ovat vakuuttavia: Sanomalehti
opetuksessa-koululinkit eli lehtitalojen
mediakasvatusvastaavat pitävät vuosittain kouluissa 1500–2000
oppituntia ja sanomalehtitaloihin tehdään joka vuosi yli
25 000 koululais- ja opiskelijavierailua (Rahja
& Lundvall 2008). Viestinnän keskusliitto
julkaisi keväällä 2008 mediakasvatuslinjauksen, jossa
korostettiin muun muassa, että medialukutaitoinen yleisö
on tärkeä edellytys sille, että mediapalvelujen
käyttö ja kulutus ovat pitkällä tähtäyksellä
terveellä ja kestävällä pohjalla (Viestinnän
keskusliitto 2008, 3).
Hankkeiden myötä on tehty
merkittäviä innovaatioita, kansanvalistusta ja
kansainvälisesti kiinnostavia avauksia, joiden myötä
Suomea on nostettu mediakasvatuksen mallimaaksi.
Pitkäjänteistä kehitystyötä ei kuitenkaan
mediakasvatuskentällä pystytä juuri toteuttamaan.
Tämä johtuu muun muassa siitä, että mediakasvatusta
toteutetaan yleisellä tasolla sekä esimerkiksi
oppilaitostasolla enimmäkseen projekteina. Projektit ovat
melko lyhyitä ja niiden rahoitus haalitaan usein eri
lähteistä. Rahoituspolitiikkaa leimaa uusien ideoiden
synnyttäminen, ei vanhojen jo syntyneiden toimintamallien
vahvistaminen ja juurruttaminen. Ongelma on näkyvissä
valtakunnallisesti ja erityisesti alueellisessa
mediakasvatustyössä, jossa resursseja on niukasti ja
jatkuvuutta on vaikea taata. On mahdollista, että
toimijoiden innokkaaksi todetulla kentällä
kyllästytään ennemmin tai myöhemmin projektikeskeiseen
ja epävarmaan politiikkaan, jonka vuoksi projektien
tekeminen tuntuu rahan ja ajan hukkaan heittämiseltä.
Mediakasvatuksen kuuma peruna
Yksi kehittämistarve Kansalliset
kehittämistarpeet -raportissa oli elin tai taho, joka
kokoaisi yhteen mediakasvatuskenttää. Konkreettisina
toimenpiteinä ehdotettiin yhteisen portaalin rakentamista
internetiin sekä alan instituutin perustamista (Kotilainen
& Sintonen 2005, 13). Yksi askel koordinoituun
suomalaisen mediakasvatuksen kehittämiseen oli
Mediakasvatusseuran perustaminen. Mediakasvatuksen kentän
yhtenäistämiseksi perustettiin vuonna 2005
valtakunnallinen mediakasvatusyhdistys, joka sai
kotipaikan Jyväskylän yliopiston Nykykulttuurin
tutkimuskeskuksesta. Mediakasvatusseuran tehtävänä on
edistää mediakasvatustutkimusta, tukea käytännön
työntekijöitä, tuottaa tapahtumia sekä julkaisuja.
Näiden toimenpiteiden avulla mediakasvattajia ja
syntynyttä tietotaitoa kerätään yhteen.
Vuoden 2007 alusta seura palkkasi
opetusministeriön avustuksella työntekijöitä ja avasi
toimiston Helsinkiin. Kolmessa vuodessa yhdistys on
kerännyt yli 160 jäsentä ja kolmisenkymmentä
yhteisöjäsentä. Tapahtumiin on osallistunut satoja
henkilöitä ja verkkojulkaisuja on luettu tuhansia
kertoja. Syksyllä 2007 avattu mediakasvatuksen portaali
www.mediakasvatus.fi on kerännyt parhaimmillaan yli
20 000 kävijää kuukaudessa. Tiedotustyö on
tuottanut tulosta ja Mediakasvatusseuran toiminta on
noteerattu myös ulkomailla. Kiinnostava yksityiskohta on,
että Mediakasvatusseura on globaalissakin mittakaavassa
ainutlaatuinen yhdistys. Se ei ole yhden ammattikunnan
perustama, vaan moniääninen ja laajasti mediakasvatusta
edistävä ja mediakasvattajia edustava yhdistys.
Vaikka yhdistyksellä on tärkeä
tehtävä mediakasvatuksen puolestapuhujana, se ei voi
kuitenkaan kantaa yksin vastuuta suomalaisen
mediakasvatuksen edistämisestä. Kansalliset
kehittämistarpeet -raportissa ehdotettua mediakasvatuksen
instituuttia ei ole perustettu, mutta on selvää, että
edelleen tarvitaan tahoa, joka on tiiviisti mukana
strategisten mediakasvatuslinjausten suunnittelussa,
lainsäädännön edistämisessä, koulu- ja
koulutusjärjestelmän kehittämisessä, yrityksissä ja
yhdistyksissä käynnistettävissä hankkeissa,
alueellisen mediakasvatuskentän koordinoinnissa ja tiedon
keräämisessä sekä kansainvälisen mediakasvatuksen
edistämisessä. Yhdeksi ratkaisuksi on esitetty Valtion
elokuvatarkastamon tehtäväkentän laajentamista
mediakasvatuksen teemoihin, mutta toistaiseksi asiaa ei
ole ratkaistu. Halua ratkaisun tekemiseen on, mutta
päätöksiin asti ei ole vielä päästy.
Päätöksentekoa hankaloittaa muun
muassa mediakasvatuksen pirstaloituminen eri hallinnon ja
tieteen aloille. Mediakasvatuksesta on vaikea saada
otetta, minkä vuoksi kukaan ei kanna siitä aitoa
vastuuta. Mediakasvatus koskettaa hallinnon näkökulmasta
opetusministeriötä, jonka kulttuuri-liikunta ja
nuorisopolitiikan osasto tukee tällä hetkellä suurinta
osaa valtakunnallisista mediakasvatushankkeista. Samalla
mediakasvatus liittyy ainakin oikeusministeriöön
(demokratia, sananvalta), sosiaali- ja
terveysministeriöön (esim. mediariippuvuuksien
ennaltaehkäisy) ja liikenne- ja viestintäministeriöön
(mediasääntely, tietoturvallisuus). Kaikissa
ministeriöissä on ollut liikehdintää, joka liittyy
mediakasvatukseen. Tiedekentällä mediakasvatukseen
liittyvää työtä tehdään niin humanistisissa,
yhteiskunta- kuin kasvatustieteissä sekä
informaatiotutkimuksen alueilla. Yhteistä linjaa, saati
aitoa kansallisen tason mediakasvatuksen strategiaa ei ole
rakennettu hallintoelinten välillä, vaikkakin
pyrkimyksiä sen suuntaiseen työhön on ollut.
Toimenpiteitä suunnittelevia
työryhmiä on perustettu vuosittain pohtimaan asian
edistämistä. Vuoden 2005 Kansalliset kehittämistarpeet
-työryhmän jälkeen on koottu opetusministeriössä
mediataitojen ja -osaamisen kehittämisen
toimenpideohjelmatyöryhmä, joka julkaisi ehdotuksen
toimenpideohjelmaksi mediataitojen ja -osaamisen
kehittämiseksi osana kansalais- ja
tietoyhteiskuntataitojen edistämistä (Sinko,
Väyrynen & Kaihari-Salminen 2007) ja vuonna
2008 poikkihallinnollinen, viestintäministeriön vetämä
Arjen tietoyhteiskunnan neuvottelukunta käynnisti suuren
työryhmän, lasten ja nuorten mediafoorumin, jonka
tavoitteena on vähentää median ja internetin
haitallisista sisällöistä lapsille ja nuorille
aiheutuvia riskejä ja haittoja (http://www.arjentietoyhteiskunta.fi/index.phtml?s=12).
Mediakasvatuksen hyviä puolia ovat sen
monimuotoisuus, poikkitieteellisyys ja aiheen venyvyys
monenlaisten otsikoiden alle. Tämä on kuitenkin tuonut
mukanaan tilanteen, jossa kukaan ei kanna kokonaisvastuuta
mediakasvatuksesta. Tämän hetkinen projektiluontoinen ja
kaikille-kuuluva-mutta-ei-kellekään -toimintatapa on
paitsi resurssien tuhlausta, myös kestämätöntä
pitkäjänteisen työn toteuttamisen näkökulmasta.
Hukassa oppimateriaaliviidakossa
Mediakasvatuksen toimijoiksi
määrittyvät ensisijaisesti opettajat, mutta yhä
useammin myös lastentarhanopettajat, lapsi-, nuoriso- ja
kulttuurityöntekijät, kirjastotyöntekijät ja
media-alan ammattilaiset (Kotilainen &
Sintonen 2005, 13). Mediakasvatusta kuitenkin
pidetään pääasiassa opettajien työnä eri
oppilaitoksissa. Viimeistään syksyllä 2006 kouluissa
otettiin käyttöön uudet opetussuunnitelman perusteet,
jossa mediaan liittyvien asioiden opiskeluun varattiin oma
aihekokonaisuus nimeltä Viestintä- ja mediataito
(lukiossa Viestintä- ja mediaosaaminen). Mediakasvatusta
toteutetaan teoriassa koko koulun kulttuuriin
vaikuttavana, opetusta eheyttävänä läpäisyaineena ja
sen tulisi näkyä jokaisen opettajan työssä. Kaunis
ajatus on käytännössä jäänyt koulu- ja
yksilötasolla hajanaiseksi. Oppiaineiden välisen
yhteistyön toteutus ja aihekokonaisuuksien asettaminen
koulujen toimintakulttuuriin ei tapahdu taikaiskusta.
Aluksi ongelmana tuntui olevan materiaalien puute.
Myöhemmin tarkasteltuna kyseessä ei ollut niinkään
varsinainen puute vaan materiaaleihin liittyvän
sisällöllisen koulutuksen vähäisyys sekä aineistojen
laatuun ja käytettävyyteen liittyvät pulmat. Opettajat
eivät osaa käyttää eivätkä myöskään löytäneet
aineistoja, joita heille tehtiin.
Mediakasvatuksen kehittämistarpeet
-raportissa tuotiin esiin, että opettajat ja kouluttajat
pitäisi saada tietoisiksi jo olemassa olevista
oppimateriaaleista, joita on viime vuosien aikana tuotettu
eri tahoilla. Lisäksi on tarvetta tukitoimiin ja
ohjaukseen siitä miten oppimateriaaleja voi soveltaa eri
yhteyksissä (Kotilainen & Sintonen
2005, 15). Erilaisia tukiaineistoja ovat tuottaneet
muun muassa kasvatus- ja opetusalan yhdistykset.
Mediakasvatus.fi -portaalista löytyy lähes 80 linkkiä
erilaisiin suomenkielisiin mediakasvatusaineistoihin. Moni
näistä aineistosta vaatii kuitenkin sen, että opettaja
on jo jonkin verran kiinnostunut aiheesta, osaa hakea
tietoa ja pystyy soveltamaan aineistoa luovasti. Harva
aineisto opastaa käyttäjää kädestä pitäen.
Opetushallitus ei ole tuottanut
yhteismitallisia aineistoja aihekokonaisuuksien
käsittelyyn kouluissa eri luokka-asteilla eli varsinaista
mediaopetuksen ja mediakasvatustyön käytännön
opettajan opasta ei ole. Yrityksiä koota tietoa
hyödynnettäväksi on kuitenkin tehty: keväällä 2008
ilmestyi Mediat ja me -projektijulkaisu, joka
keskittyi peruskoululaisten yhteiskunnalliseen
vaikuttamiseen ja syksyllä 2008 starttaa
Maailmankansalainen ja media -hanke, jonka tavoitteena on
globaalikasvatuksen kehittäminen. Nämä hankkeet
yhdistävät nerokkaasti useita aihekokonaisuuksia
(viestintä ja mediataito, kulttuuri-identiteetti ja
kansainvälisyys, osallistuva kansalaisuus ja yrittäjyys…),
mutta mediakasvatustyön opaskirjoja niissä ei synny.
Tärkeää olisikin saada opettajien
käyttöön opetussuunnitelmatyön tueksi konkreettisempia
oppaita ja luoda koulutusmalleja, joiden avulla opettajat
pääsevät kiinni mainioihin materiaaleihin. Sisältöjen
tekeminen on turhaa, jos opettajat eivät osaa käyttää
niitä tai eivät näe kuinka ne hyödyttävät heitä.
Opetusministeriön mediataitojen ja -osaamisen
kehittämisen toimenpideohjelmatyöryhmä laati
ehdotuksen, jossa todettiin, että tarvitaan työryhmä
konkretisoimaan perusopetuksen opetussuunnitelman
perusteiden media-aihekokonaisuuden yleistavoitteita ja
keskeisiä sisältöjä. Tavoitteena on laatia opetustyön
tueksi yksityiskohtaisemmat, portaittain etenevät
taitotasojen kuvaukset läpi peruskoulun (Sinko,
Väyrynen & Kaihari-Salminen 2007, 42). On
selvää, että tämä työ on tehtävä ja sitä työtä
riittää useaksi vuodeksi eteenpäin. Tärkeä askel
otettiin keväällä 2008, kun Kerhokeskus käynnisti
työryhmän, joka tuottaa mediakasvatusoppimateriaalin
perusopetuksen 1. ja 2.-vuosiluokille, avaa aamu- ja
iltapäivätoiminnan perusteet sekä opetussuunnitelman
perusteet esi- ja alkuopetuksen osalta mediakasvatuksen
näkökulmasta. Samanlainen syventävä avaus tehtiin
keväällä 2008 varhaiskasvatussuunnitelmalle. Mediamuffinssi-hankkeen
ja Stakesin tuottama Mediakasvatus varhaiskasvatuksessa
-opas lähetettiin kaikkiin päiväkoteihin.
Opettajankoulutuksen sudenkuoppa vaatii
korjausta
Koska mediakasvatus ei ole oppiaine,
opettajankoulutuslaitoksista ei valmistu aineenopettajia,
jotka opettaisivat pääaineenaan mediaa. Mediakasvatuksen
opinnot kuuluvat kuitenkin opettajien ja myös
nuorisotyöntekijöiden sekä muun muassa
yhteisöpedagogien ja medianomien koulutukseen. Koulutusta
leimaa hajanaisuus, valinnaisuus sekä yksittäisten
innostuneiden opettajien sekä opiskelijoiden aktiivisuus.
Mediakasvatuskoulutuksen kentästä ei ole selvää kuvaa,
mutta syksyllä 2008 valmistuva, Mediakasvatusseuran
tuottama selvitys mediakasvatuksen tilasta antanee
tarkemman kuvan koulutuksen laajuudesta.
Opettajaksi opiskelevat eivät tunnu
olevan tyytyväisiä tämän hetkiseen
koulutustilanteeseen. Mediamuffinssi-hanke ja
Suomen opettajaksi opiskelevien liitto teki vuonna 2007
kyselyn, jonka mukaan lähes 80 prosenttia loppuvaiheen
opiskelijoista koki, ettei opintoihin sisältynyt
tarpeeksi mediakasvatusta. Opettajankoulutuksessa
painottuu selvästi medialaitteiden käyttö opetus- ja
kasvatustyössä. Tekniikkaan keskitytään, mutta
sisällöllistä koulutusta, esimerkiksi materiaalien
käytön opettelua on käytännössä vain vähän (Alanen
2007, 15).
Yksi ongelma opettajien koulutuksessa
on mediakasvatuksen asema aihekokonaisuutena. Kaikkiin
aihekokonaisuuksiin ei yleensä tarvitse perehtyä ja
niihin käytetään verrattain vähän aikaa
opettajankoulutuksessa. Tämän vuoksi moni opettajaksi
valmistuva jättää mediataito-osuuden väliin. Tästä
seuraa, että opettajainkoulutuksen voi käydä läpi
ilman kosketusta mediakasvatukseen – ja kuitenkin
aihekokonaisuudet velvoittavat opettajaa kuljettamaan
aihekokonaisuuksia osana koulutyötä. Yksi ratkaisu
tähän ristiriitaan voisi olla aihekokonaisuuksien
yhdistely kuten yhteismateriaalien kehittäminen
(esimerkiksi kansainvälisyyskasvatus, mediakasvatus ja
teknologiakasvatus kulkevat luontevasti käsikkäin) ja
yhteistyö eri aihekokonaisuuksia käsittelevien tahojen
kesken. Opettajien koulutuksessa tämä tarkoittaisi
aihekokonaisuuksien käsittelyyn lisättäviä tunteja
niin, että opettajaksi opiskelevilla olisi mahdollisuus
tutustua kaikkiin aihekokonaisuuksiin ja etsiä
toimintamalleja, jotka hyödyntävät useita teemoja.
Lopuksi
Mediakasvatuksessa on muutamassa
vuodessa saatu paljon aikaan – tai ainakin yritetty
kehittää ympäristöjä mediakasvatuskelpoisiksi.
Vauhdin sokaisemana kouluihin on hankittu koneita ja
laitteita, joiden käyttöä on harjoiteltu, mutta
sisällölliset näkökulmat ovat usein jääneet
vähemmälle huomiolle. On toteutettu näyttäviä
hankkeita ja aloitettu lupaavia projekteja, mutta niiden
työ niiden juurruttamiseksi käytäntöihin on jäänyt
kesken. Intoa ja paloa mediakasvatuksen edistämiseen on,
mutta pitkäjänteisyys puuttuu muun muassa
hallinnollisten syiden vuoksi.
Ongelmat ovat syvällä rakenteissa. On
pystytetty komeita seiniä ja hiottu kiiltävää kattoa;
kivijalka on kuitenkin jäänyt rakentamatta. On jossain
määrin karmaisevaa lukea UNESCO:n 26 vuotta vanhaa
mediakasvatusjulistusta (Masterman 1989,
253) ja todeta, että se on ajankohtaisempi kuin
koskaan: "Vastuunsa tuntevat kasvattajat eivät
jätä näitä (muuttuvia median) kehityssuuntia, vaan
työskentelevät rinnan oppilaiden kanssa ymmärtääkseen
niitä sekä tehdäkseen ymmärrettäväksi sellaiset
vaikutukset kuten kaksisuuntaisen viestinnän nopea
kehitys ja sitä seuraava yksilöllistyminen ja
tiedonsaanti." Riittävä medialukutaito on
jokaisen tietoyhteiskunnassa kasvavan lapsen ja nuoren
oikeus. Mediakasvatuksen kivijalkaa on pala palalta
rakennettava, jotta mediakasvatuksen asema turvattaisiin
sekä lasten ja nuorten kasvatustyössä, ammattilaisten
koulutuksessa että pitkäjänteisessä yhteiskunnan
kehittämistyössä.
|