Kohti montaasipedagogiaa
Kriittinen ja luova ajattelu media-, taide- ja
elokuvakasvatuksen synteettisen ohjelman tulemisen
viivoina
Nykypäivän mediatodellisuudessa ovat
mediaa koskevia tietämisen ja kokemisen tavat laajalti
muuttuneet. Lasten ja nuorten arkipäiväistynyt median
käyttö on herättänyt uhkakuvia kasvattajien
keskuudessa. Mediakasvatuksen tärkeys ja kriittisen
medialukutaidon kehittäminen on nostettu avainasemaan
maamme tulevaa tietoyhteiskuntakehitystä arvioitaessa (OPM
2005). Valtiollisella tasolla mediakasvatuksen
keskeiseksi tavoitteeksi on asetettu lasten ehkäiseminen
mediaväkivallalta ja pyrkimys väkivaltaisten
mediasisältöjen vähentämiseen. Myös nuorille on
organisoitu erilaisia mediakasvatusprojekteja.
Määritelmällisesti mediakasvatus on
pyrkimystä käytännön tasolla vastata yhteiskunnan
teknologisoitumisen, kulttuurisen modernisaation ja
mediakulttuurin mukanaan tuomiin kysymyksiin (Kotilainen
1999, 32–34). Mediakasvatus ei itsessään ole
yhtä tieteellistä näkökulmaa tai filosofiaa noudattava
suuntaus, vaan sen voidaan ajatella sallivan eri
pedagogiset lähestymistavat mediaa koskevissa
opetuskäytännöissä. Median käsitteen
määrittelemisen terminologinen moninaisuus avaa kentän
myös mediakasvatuksen käsittämiseen laajempana, teoriaa
ja käytäntöä toisiinsa yhdistävänä
aihekokonaisuutena.
Tässä artikkelissa pohdin
mediakasvatukseen liittyviä pedagogisia mahdollisuuksia
yhteydessä mediafilosofisiin pohdintoihin median,
kasvatuksen ja yksilösubjektien olemuksesta osana
muuttuvaa aikaa. Pohdin mediakasvatuksen rajoja
monikollisen tulemisen filosofian ja luovan
tuotannollisuuden näkökulmasta, jolloin sen toiminta
laajenee luontaisesti myös elokuva- ja taidekasvatuksen
alueille. Keskeiseksi aiheeksi käsittelyssäni nousee
kriittisen ja luovan ajattelun synteettinen yhteys
mediakasvatuksen ohjelmissa, jota tarkastelen
kehittämäni montaasipedagogian mallin lähtökohdista.
Median vaikutuksen uhreista
monikollisesti muotoutuviin minuuksiin
Mediakasvatuksen kentällä
psykologisilla tutkimuksilla on ollut keskeinen asema
käytännön mediaopetuksen organisoimisessa.
Suomalaisessa mediakasvatusdiskurssissa psykologisesta
vaikutustutkimuksesta on muodostunut lähes
kyseenalaistamaton tieteellinen auktoriteetti, jonka
keskeisyys on ollut selvästi havaittavissa jo
parinkymmenen vuoden ajan (Alitalo 1987;
Aromaa 1987). Vaikutustutkimuksen tarkoituksena on
yksinkertaisesti ollut tuottaa tieteellistä
tutkimustietoa median vaikutuksista ja riskitekijöistä
eri-ikäisten lasten ja nuorten kehitykseen. Lisäksi sen
kautta on rakennettu kasvatusohjelmien perusteet ja
suositeltava keinovalikoima, joiden kautta kasvattajat ja
vanhemmat voivat kehittyä mediakasvattajina ja opastaa
lapsia median oikeanlaiseen käyttöön. (Salokoski
& Mustonen 2007, 14; Mäkelä 2005, 4–5.)
Huolimatta tärkeydestään mediakasvatusta ei ole
kuitenkaan syytä samaistaa lasten ja nuorten
suojelukäytäntöihin median oletetuilta negatiivisilta
vaikutuksilta.
Vaikutustutkimuksen juuret elokuva- ja
mediakasvatuksessa juontuvat 1920- ja 1930-lukujen
yhdysvaltalaisesta konservatismista, jossa
kansanvalistajaperinteen hengessä uusien
kulttuurimuotojen koettiin vaikuttavan haitallisesti
kansalaisten moraaliin ja erityisesti lasten kehitykseen.
Modernisaation kehityksessä on tuntemattoman pimeää
uhkaa pyritty torjumaan hämmästyttävän samankaltaisin
argumentein aina 1500-luvun uskonnollisen sivistyneistön
ristiretkistä alkaen. Lasten ja nuorten mediasuhteen
tarkasteleminen moraalisen asenteen kautta on tarkoittanut
jatkuvaa pyrkimystä median vaikutusten tunnistamiseen ja
niiden kontrollointiin, koska kohteen olemus on
ymmärretty tulen kaltaisesti hyvänä renkinä, mutta
huonona isäntänä. (Fridlund 1989;
Sihvonen 1988; Jacobs 1992; Turja 1992.)
Mediakasvatuksen perinteessä on Jukka
Sihvosen (1992, 7) mukaan
vaikuttanut ainakin kolme tunnistettavaa suuntausta: 1)
moraalisen paniikin perinne, jossa tutkimuksen kautta on
tuotettu tietoa esim. televisio-ohjelmien vaikutuksesta
lasten väkivaltaisen käyttäytymisen lisääntymiseen;
2) ruiskeen tai rokottamisen perinne, jossa korostetaan
medioiden seurauksia eli sitä kuinka esim. televisio
vaikuttaa negatiivisesti perheeseen ja lasten älylliseen
kehitykseen sekä 3) tajuntateollisuuden perinne, jossa
korostetaan medioiden vaikutuksia käyttäjiensä
asenteisiin, uskomuksiin ja mielipiteisiin. Yhteistä eri
perinteille on ollut taipumus ymmärtää median luonne ja
mediasuhteet suhteellisen yksinkertaisesti ja
yksioikoisesti representaation aprioriteetteja
säännönmukaisesti mallintavana kausaalisena
vaikutuksena. Vaikutustutkimuksessa kasvatuksen ehkä
tärkeimpänä perustehtävänä on pidetty koululaisten
"rokottamista" riittävillä kyvyillä vastustaa
medioiden kaikenlaisia negatiivisia vaikutuksia. Lisäksi
tutkimuksen kautta on tuotettu suositusten ja
toimintaohjelmien laatimista varten normatiivisia
näkökulmia siitä mitkä mediasisällöt,
televisio-ohjelmat ja elokuvat ovat laadullisesti
parempia, mitkä huonompia (Rönnberg 1989;
Sihvonen 1988, 146–147).
Vaikutustutkimukseen mukaan luettavissa
tieteen suuntauksissa ilmennetään yhä edelleen
käsitystä mediavaikutuksen jonkin asteisesta
deterministisyydestä ja mekaanisuudesta, jossa katsojan
oletetaan passiivisena vastaanottajana ajautuvan esim.
mainostamisen, poliittisen vaikuttamisen sekä erilaisten
valistusyritysten tahdottomaksi uhriksi. Vaikka kyseisen
suuntauksen tutkijat myöntävät, että eettisesti
hyväksyttävän vaikutustutkimusasetelman laatiminen voi
olla liki mahdoton tehtävä ja että median omaa,
erityistä vaikutusta on hyvin vaikeaa eristää muista
elinympäristön vaikutuksista, pidetään kuitenkin
selvänä itse perusasetelmaa, jonka mukaan media
vaikuttaa lapsen ja nuoren kehitykseen yhteydessä ikään
ja sosiaalisiin taitoihin sekä kasvuympäristön muihin
malleihin. (Lagerspez 1987; Salokoski &
Mustonen 2007, 16.)
Se, kuinka median olemus ja sen
vaikutussuhde kokijaan ymmärretään, määrittelee
pitkälti tutkimuksen kautta tuotettavan tulkinnan
luotettavuuden kulloisenakin aikana. 1990-luvulta lähtien
media- ja elokuvatutkimuksessa on pitkälti irtauduttu
tiedotusopillisesti painottuneesta käsityksestä mediasta
joukkoviestiminä tai laajempana myös audiovisuaaliset
mediat käsittävänä ryhmänä. Nykytodellisuudessa
medialla tarkoitetaan yhä yleisemmin kaikenlaisia
teknisiä laitteita, joiden avulla ihminen voi olla
suhteessa todellisuuteen. (Malmberg 2008,
29–30.) Mediaa on nykykeskusteluissa alettu
määrittelemään myös omanlaisinaan
"elinympäristöinä" (Umwelt), kuten
saksalainen mediafilosofi Frank Haartmann on esittänyt (Jokisaari,
Parikka, Väliaho 2008, 9–10).
Mikäli tarkastelun lähtökohdaksi
otetaan käsitys mediasta elinympäristönä,
monivaikutteisena toimijan ja todellisuuden välisen
yhteyden tuottamisen tilana, asettuu perinteinen käsitys
subjektista passiivisena vastaanottajana ja yleisemminkin
holistisena ja essentialistisena kokonaisuutena kriittisen
luennan kohteeksi. Mietittäessä mahdollisuutta
toisenlaisen, moninaisen subjekti-käsityksen
soveltamiseen mediakasvatuksessa, voidaan tukeutua
uudemman mannermaisen filosofian, feministisen teorian
sekä kriittisen pedagogian ja kulttuurintutkimuksen
pragmaattisissa lähestymistavoissa esiteltyihin
teorioihin ja kriittisiin keskusteluihin parin
vuosikymmenen ajalta. Nykyisen mediakasvatuksen
käytännön opetusohjelmissa onkin sovellettu käsitystä
aktiivisesti muotoutuvasta minästä, joka kykenee median
vastaanottotapahtuman kaksisuuntaisessa tuotannollisessa
prosessissa kriittisesti tulkitsemaan mediasisältöjä,
mutta samalla lisäämään toimintakykyään ja
elinvoimaansa affektiivisten kokemusten ja merkityksen
intensiteettien affirmoimisen kautta (Halme
1999, 9–11; Sihvonen 1988; Grossberg 1995).
Mediakasvatuksen yhteys modernin
elokuvan tulemisen filosofiaan
Mediakasvatuksen historiassa elokuvalla
ja erityisesti 1950-luvun ranskalaisen elokuvakulttuurin
tekijäkeskeisellä lähestymistavalla on ollut läheinen
yhteys oppialan kehitykseen, jonka aikakaudesta
käytettiin määritelmää mediakasvatuksen esteettisen
ja populaarin taiteen vaiheesta (Kotilainen/Kivikuru
1999, 18–19). Yleisesti ajatellaan, että
tekijäkritiikissä ja sen soveltamisessa
elokuvakasvatukseen oli kyse katsojien esteettisen tajun,
kokemuksen ja laadukkaammaksi arvotetun taiteen ja
kulttuurisen maun kehittämisestä. Tällöin viitataan
usein myös tiettyyn, feministisestä teoriasta esitettyyn
tekijänpolitiikan kriittiseen luentaan, jossa auteurismin
tulkitaan jatkavan romanttisen estetiikan taide- ja
taiteilijakäsitystä.
Elokuvalehti Cahiers du Cineman
elokuvaesteettisen tekijä-kritiikin kehittäjistä eli
sen yksittäisistä elokuvakriitikoista useiden ei voi
kuitenkaan itse tulevina elokuvaohjaajina ajatella
varauksetta samaistuneen siihen elokuvahistorian
kaanoniin, johon heidät jälkistrukturalistisessa
kritiikissä on usein liitetty ilman tarkempaa
määrittelyä. Useat ranskalaisen uuden aallon
tekijöistä olivat laajalti kiinnostuneita aikakautensa
henkisistä virtauksista ja filosofisista keskusteluista,
jotka vaikuttivat heidän näkökulmansa kehittymiseen.
Modernin taide-elokuvan ominaispiirteenä pidetäänkin
monitahoista esseistiikkaa ja estetiikkaa toisiinsa
soveltavaa tutkivaa elokuvatyyliä, jonka lähtökohdat
ovat kriittisessä suhteessa klassisen elokuvakerronnan
ilmaisullisia periaatteita kohtaan.
Väitöskirjassani
(Oravala 2008) olen tarkastellut Jean-Luc Godardin
elokuvakäsityksen deleuzelaisen luennan kautta kuinka
tekijyyttä voidaan lähestyä monikollisen
subjektiviteetti-käsityksen näkökulmasta
kaksisuuntaisena tuotannollisena prosessina, jossa
yhdistyvät toisiinsa analyyttis-kriittinen ajattelu sekä
kokemuksen merkitys ruumiillisen näkemisen, muistin ja
aistimisen prosesseja yhdistävänä monikollisena
järjestelmänä. Godard on läpi uransa ollut
kiinnostunut elokuvan ontologiaan ja kommunikaatioon
liittyvistä kysymyksistä. Hän on käsitellyt tutkivan
elokuvakäsityksensä kautta elokuvateorian klassista
representaation problematiikkaa elokuvan olemuksesta
kielen ja kuvan välillä hahmottuvana mediana. Godard
kritisoi yhtäältä käsitystä elokuvasta
naturalistisena representaationa, ulkoisen tai sisäisen
todellisuuden todenmukaisena heijastumana; toisaalta
elokuvan kokemisessa ei ole hänen mukaansa myöskään
keskeistä käsitteellinen representaatio, kulttuuristen
skeemojen ja rationalistisen tiedon kautta tapahtuva
kognitiivinen aistihavainnointi ja todellisuuden
hermeneuttinen tulkinta. Godardin mukaan elokuvallinen
esittäminen ja kokeminen eivät milloinkaan tapahdu
elävässä nyt-hetkessä, vaan aina ontologisen
"tulemisen" liikkeen tilassa ennen tai jälkeen
läsnä olevaa hetkeä representoivia käsitteitä, sanoja
ja nimiä. (Godard, Smith 1996, 38; Deleuze
1995, 38; Wright 2000, 54.)
Nykyisessä elokuvateoriassa modernia
elokuvaa tarkastellaan pitkälti Gilles Deleuzen
elokuvateosten (1986, 1989) myötä
yhteydessä Nietzschen, Spinozan ja Bergsonin ajattelusta
juontuvaan ajallisen keston, muistin ja affektien liikkeen
tuotannollisuutta ilmentävään filosofiaan. Moderni
elokuva kiteyttää olemuksessaan kyseisiä filosofeja
toisiinsa yhdistävän näkökulman, ydinajatuksen siitä,
että konventionaaliset ymmärryksen ja ilmaisun kehykset
estävät kokemuksen tulemisen ja ajattelun liikkeiden
täyttä affirmaatiota. Elokuvan ymmärretään tässä
kehyksessä muodostavan representaation rakenteen ja
sensomotorisen skeeman ylittävän monitahoisen voimien
kentän, spirituaalisen automatiikan, joka muodostaa
kaksisuuntaisen kokemisen ja ajattelun tilan jatkuvassa
kuva-aineksen muutoksen liikkeessä.
Montaasin keskeisenä funktiona
modernissa elokuvassa on toimia ilmaisun ja havainnon
immanentissa risteyskohdassa katalyyttina, joka kytkee
aistihavainnon kognitiivisia ja ruumiillisia prosesseja
sekä ajattelun liikkeitä kuva-aineksen figuratiivisiin
muutoksiin. Sisäinen automatiikka synnyttää
ei-käsitteellisen halun ja virtuaalisten intensiteettien
tiedostamattomien voimien affirmatiivisten linjojen kautta
kokemusta monikollisena tulemisena tuotannollisena
yhteytenä puhdasta kestoa kristallisoivien aikakuvien,
semanttisesti ja esteettisesti epätarkkojen kuvausten
sekä ei-lineaarisen kerronnan monitasoiseen ilmenemiseen.
(Deleuze 1992, 35.) Godard on
kuvannut montaasin kautta muodostuvaa käsitteen ja kuvan
kaksisuuntaisen liikkeen ei-dialektista olemusta ja
elokuvallisen kokemisen moniaistista yhteyttä ’muotona,
joka ajattelee’ (Godard &
Ishaghpour 2005, 52).
Montaasiajattelu kytkeytyy filosofisena
periaatteena jo itsessään konstruktiiviseen tulemisen
ontologiaan, joten kriittisen ajattelun ja kokemuksen
tapahtumaluontoisuuden immanenttinen kaksisuuntaisuus on
luonnollisesti myös hahmottelemani montaasipedagogian
lähtökohtana. Mediakasvatuksen historiassa tämä
yhtäläisyyden periaate kriittisen ajattelun ja
kokemuksellisuuden korostamisen välillä ei ole aina
ollut lainkaan näin nykyisestä teoriakontekstista käsin
itsestään selvyydeltä vaikuttava asia. 1950-luvulla
mediakasvatuksen esteettisen ja populaarin taiteen
vaiheessa korostettiin kokemusta, josta pian siirryttiin
lähes päinvastaiseen näkökulmaan 1960-luvun lopulla
laajemmin yleistyneeseen kriittisen representaation
vaiheeseen (Kotilainen/Kivikuru 1999, 18–19).
1980-luvulla oli palattu jälleen takaisin
katsojasubjektin sisäisen kokemusmaailman korostamiseen
ja korostettiin kuinka mediarepresentaatioiden kriittisen
analyysin ja mediatiedon liiallisen soveltamisen myötä
kadotetaan yhteys aitoon kokemuksellisuuteen (Rönnberg
1990).
Mediakasvatus on soveltanut
näkökulmissaan yleisiä tieteen kentillä ilmenneitä
virtauksia, jotka ovat yhtälailla jatkuneet tietyissä,
vakiintuneiksi tosiasioiksi yleistyneissä tulkinnoissa ja
kritiikeissä. Eräs kiinnostava tulkintojen sateenkaari
on ollut Godardin elokuvataiteesta esitetyt kategoriset
määrittelyt, joissa on näkökulmasta riippuen esitetty
vastakkaisina totuuksina hänen tuotantonsa linkittyminen
yhtäältä romanttisen taidekäsityksen perinteeseen,
toisaalta yhteiskuntakriittiseen poliittiseen
modernismiin. Nämä Godardin tyylikausien muunnoksista
juontuvat tulkinnat esittävät näkökulmia
godardilaiseen elokuvaan dialektisen ajattelun
lähtökohdista, jolloin niiden horisonttiin kuuluu
periaate yhden vallitsevan totuuden olemassaolosta ennen
kuin vastakkaisella tulkinnalla toisin todeksi osoitetaan.
Väitöskirjassani olen esittänyt godardilaisen
elokuvakäsityksen deleuzelaisen rekonstruktion kautta
näkökulman kuinka tieteellisten tulkintojen tulisi
kommunikoida samalla ontologisella ja tiedollisella
asteella kuin se empiirinen kehys, josta milloinkin on
kysymys (Oravala 2008, 110–111).
Montaasi, elimetön ruumis ja
intensiteettien kartat
Godardin montaasi-käsitystä ’muotona,
joka ajattelee’ voidaan lähestyä Deleuzen
spinozalaisen spirituaaliselle automatiikalle rinnasteisen
Deleuzen ja Félix Guattarin (1985; 1987) halu-koneen
tai elimettömän ruumiin (Body without Organs,
alkup. Corps sans Organes) käsitteen kautta.
Deleuze ja Guattari purkavat käsityksen
transsendentaalisubjektista ajattelun ja kokemisen
essentialistisena keskuksena (’minä ajattelen’).
Käsite elimetön ruumis kytkeytyy Deleuzen ja Guattarin
filosofisessa ohjelmassa monikollisen rihmasto-ontologian
tapahtumiseen kahden fuusionaalisen monikollisuuden
(virtuaalisen ja aktuaalisen) välisenä, alati
varioituvana tuotannollisena suhteena. Deleuze ja Guattari
argumentoivat itseorganisoituvasta sekä jatkuvassa
muutoksessa olevasta tietämisen ja kokemisen
järjestelmästä, jossa "sisäinen" ja
"ulkoinen" ovat immanentisti sisäistyneet
rihmaston dynaamiseen ja monikolliseen tapahtumiseen. Kun
subjektin kokemisen ja ajattelun ehdot eivät palaudu
käsitejärjestelmän apriori asettamiin rajoihin,
subjektiviteetti hahmottuu ennemminkin itseorganisoivan
järjestelmän sisäisen automaation (’se ajattelee’)
perspektiiviksi tai paikaksi.
Elimettömän ruumiin problematiikassa
on kysymys eräänlaisesta muutoksen taiteesta, jossa
olemista, tietoa ja moraalia käsittelevät kysymykset
ymmärretään eettisinä kysymyksinä. Oleminen ja
tietäminen määrittyvät tällöin aistimellisuuden
näkökulmasta, elämään itseensä (aikaan ja ainekseen)
liittyvien vitaalisten voimien, virtuaalisten
intensiteettien ja energioiden affirmaationa suhteessa jo
olemassa oleviin aktuaalisiin muotoihin osana
tulevaisuutta kohti suuntautuvaa tulemisen liikkeen
tuottamista. (Foucault 1985, xii–xiii;
Deleuze ja Guattari 1987, 149–154.)
Elimetön ruumis on itse itseään
tuottava abstrakti kone, joka asettaa geometrisen
diagrammin kaltaisesti ei-hahmollisen alueen, tasangon (immanenssin
taso) ja piirtää kartan siitä mihin ajattelussa ja
kokemisessa voidaan suuntautua. Elimetön ruumis on
aineksen virtuaalisen intensiteettien, molekulaaristen
virtausten, halun energioiden ja nomadisten
yksittäisyyksien eroamisen liikkeiden autopoeettinen
järjestelmä, joka on erottamattomassa, kaksisuuntaisessa
yhteydessä aineksen aktuaalisten eli molaaristen muotojen
ja fysikaalisten kokoelmien järjestymiseen orgaanisiksi
kerrostumiksi (strata), jotka ulottuvat energeettisistä
fyysis-kemiallisiin ja geologisiin, sosiaalisiin ja
kulttuurisiin prosesseihin. Näiden suuntien
(virtuaalinen/aktuaalinen, molekulaarinen/molaarinen)
välillä ilmenee periaatteellinen, mutta ei kuitenkaan
absoluuttinen raja. Tulemisen ontologian eettinen
problematiikka liittyy siihen kuinka tuottaa ’molaarisia
kokoumia’ monikollisina orgaaneina, jotka vastustavat
organismien jäykkiä sääntöjärjestelmiä ja samalla
affirmoivat ei-käsitteellisen aineksen ja virtuaalisten
intensiteettien vitaalisia prosesseja. (Deleuze
1988, 122; D/G 1987, 152–161, 203; Ansell-Pearson 1999,
153-154; Patton 2001, 1152–1153.)
Deleuzen ja Guattarin käsitys
elimettömästä ruumiista pitää sisällään myös
ajatuksen ihmis-luontoon kuuluvista ei-inhimillisistä
tulemisista, jotka ovat orgaanien molaaristen käsitteiden
ylittäviä, affekteista ja persepteistä koostuvia,
molekulaarisia, intensiivisistä ja ei-orgaanisia
prosesseja. Heidän Anti-Oedipus -teoksessa (1985,
alkup. L’Anti-Œedipe 1972) esittämässä
kritiikissä psykoanalyysiä kohtaan korostuu halun
tuotannon palautumattomuus oidipaali-malliin sekä tätä
ylläpitävän representaation lainalaisuuden
ylittäminen. Tulemisen ontologiassa on kyse kokemuksen
uusien monikollisten tasojen rakentumisesta ja tapahtumien
luomisesta juuri molekulaarisella tasolla, ei molaarisesta
toiseksi lajiksi tai muuksi organismiksi muuttumisesta.
Affektien ja halun tuotannossa käsitteiden struktuureista
vapautetut intensiteetit löytävät uusia reittejä ja
tulemisen alueita ja eräällä tavalla
"pettävät" luonnollisten tyyppien orgaaniset
järjestykset olemalla yksittäisiä, autopoeettisia
koneita. (Ansell-Pearson 1999, 179–181.)
Deleuze ja Guattari korostavat
vähemmistöjen asemaa ja merkitystä kaikentasoisten
muutoksen prosessien tapahtumisessa. Yhteiskunnan
valtarakenteisiin liittyy pyrkimys vakiinnuttaa
kulttuurista stabiliteettia, tuottaa diskursiivisesti
konstruoituja eroja ja artikuloida yleisesti tunnettuja
tosiasioita, joita enemmistö aktualisoi ja legitimoi
erilaisten kulttuuristen käskysanojen ideologisina
piilofunktioina. Rakenteiden uusiutuminen edellyttää
kuitenkin vähemmistöä, muutoksen itujen täytyy tulla
rakenteiden ulkopuolelta eli marginaalista, koska
pysyvyyteen tähtäävä rakenne ei kykene uudistamaan
itseään. (D/G 1987, 105–107; Deleuze
1995, 97–99.) Enemmistön vallan dialektiseen
logiikkaan kuuluu pyrkimys sulauttaa muutoksen liikettä
ja variaatiota ilmenevä vähemmistö osaksi yhteiskunnan
yleisiä rakenteita. Jatkuva jännite ilmenee kuitenkin
siinä, että enemmistö ja vähemmistö ilmentävät
erilaista ajattelumallia, edellinen rakenteellista
dialektiikkaa jälkimmäinen nomadista tulemisen
ontologiaa. Tuotannolliseen nomadi-vähemmistöön ei
tässä tapauksessa voida ajatella kuuluvaksi yhteiskunnan
toiminnan rakenteellisia dysfunktioita kuten esim.
rikollisuutta, työttömyyttä ja rasistisia
artikulaatioita, joita yhteiskunta eräällä tavalla
tarvitsee ja joita se säätelee normaalin vallan
rakenteen ylläpitämiseksi.
Elimettömän ruumiin monikollisten
kokoumien erityiset tulemisen viivat eroavat enemmistön
ylläpitämistä olemisen ja ajattelun tavoista. Deleuze
näkee esimerkiksi eläimen ja lapsen (tai nuoren)
olemisen erityisyyden sitä representaation logiikkaa
vastaan, että ne eivät määrity ainoastaan alisteisessa
suhteessa aikuisen (lapsi) tai ihmisen (eläin)
kategoriaan. Elimettömien ruumiiden tulemisten
paradoksaalinen yhteys orgaanisiin rakenteisiin täytyy
Deleuzen mukaan ajatella näin humelaisen pragmatismin
lähtökohdan kautta, eli suhteet ovat termiensä ja
jäsentensä ulkopuolella (eivätkä palautettavissa
niihin). Rihmastollisessa kokonaisuudessa (vastakohtana
puun lineaariselle hierarkialle) kullakin hetkellä
vallitsevat ulkoiset suhteet tuottavat kokonaisuutta, joka
konstruoituu ja kehittyy yhteydessä osiensa erityisistä
tulemisen muodoista. (D/G 1987, 154;
Deleuze 2007, 95–97.)
Suhteiden yhteys fragmentaarisiin osiin
ei pitäydy uskollisena lajien käsitteille, vaan
suhteiden kombinaatiot täytyy keksiä ja luoda
intensiteettien vapauttamisen kautta
ennennäkemättömiksi, monimutkaisiksi affektiivisiksi
kokoumiksi. Deleuzelle (2007, 97) luonto
on monikollisten suhteiden asettamisen prosessi, ei
kokemusta edeltävä ja sitä määrittävä lakien
totaliteetti. Myöskään sosiaaliset suhteet eivät ole
Deleuzen mukaan mitään olemassa olevia tosiasioita, vaan
konstruktioita. Vain keksimisen kautta suhteet voivat
kehittyä elävien olentojen välillä ja muodostua
eräänlaiseksi melodialtaan harmoniseksi yhteiskudokseksi
(esim. erilaiset fani-identiteetit). Nuorten elämään
kuuluva jatkuva muutos ja identiteetin etsiminen
erityisesti fanikulttuurien eri suunnilta hahmottaa tätä
ihmisryhmää heterogeenisena ja yhtenäisenä
kategoriana. Nuorten elämä on ontologisen tulemisen
liikkeessä, jossa siihen liittyviä moninaisia eri
vaiheita voidaan tarkastella olemisen ja kokemisen muotoja
tuottavien elimettömien ruumiiden käsitteistöllä.
Affektien ja intensiteettien vapaan
tuotannollisuuden hahmottumista voidaan tarkastella myös
kartografian näkökulmasta. Deleuze asettaa karttojen
rihmastoajattelun psykoanalyyttista genealogiaa vastaan,
sillä toisin kuin jälkimmäisessä, jossa pyritään
rekonstruoimaan tulkintaa olemiseen vaikuttavista
alkuperistä, karttojen kautta tavoitellaan
päällekkäisten siirtymien arviointia näkökulman
suuntautuessa kohti tulevaa. Kartat eivät ole vain
geografisten tilojen matkoja mallintavia kokonaisuuksia,
vaan myös karttoja intensiteettien tiheydestä, affektien
jakautumisesta tiedostamattoman reiteistä, joita voidaan
jatkuvasti muokata ja muuntaa uudelleen. Deleuzen lisäksi
muun muassa Lawrence Grossberg (1995)
on argumentoinut kartoista konstruktioina, joissa
liikereitit eivät ole vain merkittyjä matkoja vaan
samalla myös symbolisen ja imaginaarisen rajan
ylittäviä, affektien laskoksiksi (fold, le pli)
tulemisia virtuaalisten intensiteettien ja aktuaalisten
voimien välillä (Deleuze 1993).
Karttojen tuottamisen yhteys elimettömän ruumiin
monikollisiin tulemisiin voi ilmetä mitä erilaisimmissa
asiayhteyksissä, mutta erityisesti taiteen eri muodoissa
ja elokuvan ontologisessa tapahtumisessa. (Deleuze
2007, 102–105.)
Elokuvan affektiivista kokemussuhdetta
voidaan lähestyä karttojen tuottamisen näkökulmasta ja
ottaa lähtökohdaksi tekijänpolitiikan myötä
vakiintuneen filmihulluuden käsitteen. 1950-luvun
elokuvakulttuurin myötä elokuvan historiaan suuntautunut
tiedollinen sivistysprojekti sai konkreettisen
kiteytymänsä filmihulluudessa, joka oli elokuvaa kohtaan
suunnatun intohimon kulttuurinen muoto. Auteur -kritiikin
kehittäjät ja elokuvakasvattajat olivat tärkeitä
edelläkävijöitä ja symbolisia tienviittoja
elokuvallisen kulttuurin ja elämäntavan kehittymisessä.
Vaikka filmihulluuden "kulttia" osittain
määritteli perinteinen valistuksen dialektiikka ja
pyrkimys lisääntyneen tiedon kautta
"sofistikoituneemman" elokuvamaun
kehittämiseen, lienee itsestään selvää subjektiivisen
kokemustavan merkitys filmihulluuden olemuksessa. Kuten
ranskalainen elokuvakasvattaja Alain Bergala on todennut,
kyse ei ole vain kasvattamisesta hyvään makuun, vaan
yleisemmästä pyrkimyksestä oppia rakastamaan elokuvaa,
joka voi samalla lisätä kriittisyyttä ja synnyttää
laajempaa perspektiiviä asioihin (Kukkola
2004, 51–52).
Kohti montaasipedagogiaa
Kun mietitään eteenpäin ajatusta
taide-, elokuva- ja mediakasvatuksen kysymyksenasetteluja
toisiinsa yhdistävästä montaasipedagogiasta,
johtotähtenä on pyrkimys luoda perinteisten elokuva-,
taide- ja mediakasvatuksen ohjelmien välille
toiminnallista yhteyttä uudemman elokuva- ja
mediafilosofian näkökulmasta. Ajatuksen ytimessä on
luoda käytännön opetushankkeita tukeva uusi pedagoginen
malli, jossa teoriaa (estetiikka, mediateoria,
elokuvafilosofia, kriittinen pedagogia ja
kulttuurintutkimus) voidaan konkreettisesti hyödyntää
oppimisen apuvälineenä. Montaasipedagogiassa
tavoitellaan abstraktin rihmastoajattelun ja
bio-formalististen montaasiteorioiden soveltamista
monikollisten karttojen eli immanenssin tasojen
konstruktioon media-/elokuva- ja taidekasvatukseen
tavalla, jossa on yhtymäkohtia myös Jukka Sihvosen (1996,
24) visioon uudenlaisen mediatietoisuuden tai
mediatajun synnyttämisestä.
Montaasipedagogian ytimessä on
rihmastoajattelun myötä tekijän, teoksen ja kokijan
välisen kommunikatiivisen yhteyden ja erityisesti
tekijyyden uudenlainen määrittyminen. Deleuzelaisen
pluralistisen empirismin mukaan elokuvan ja katsojan
välisen kokemussuhteen ei voida esittää ontologisessa
mielessä eroavan muista tuotannollisista yhteyksistä
rihmaston moneuksien loputtomassa universumissa. Elimetön
ruumis voi muodostaa koneellisen automatiikan kautta
immanenssin tasoja ja käynnistää monikollisten
kokoumien konstruktion yhteydessä aineksen sarjallisiin
jatkuvuuksiin riippumatta siitä kohdistuvatko tutkivan
aistihavaitsemisen prosessit luontoon, kulttuurisiin
artefakteihin, mihin tahansa mediaan tai elokuvaan. Kuten
nykyisessä mediafilosofiassa yhä yleisemmin
määritellään, elokuvan voi yhtäältä nähdä
rinnastuvan yhdeksi monista medioista, joiden avulla
ihminen voi olla suhteessa todellisuuteen (Malmberg
2008, 29–30). Toisaalta elokuvan voi Gilles
Deleuzen elokuvateoksissaan esittämän näkökulman
mukaisesti nähdä muodostavan omalakisen ja erityisen
ajattelun, kokemisen ja kommunikaation järjestelmän,
jonka erityisyys mediana liittyy sen kykyyn materialisoida
tiedostamatonta eli Deleuzen määritelmän mukaan
ei-käsitteellisen aineksen virtuaalisia intensiteettejä.
Elokuva monessa suhteessa tuo aistimellisesti
havaittavaksi immanenssin tason, joka on monitasoisesti
avoin rihmasto lukemattomille sisäänkäynneille.
Deleuze on elokuvafilosofiassaan
jatkanut pluralistisen empirismin autopoiesiksen
konstruktiivisen tulemisen ideaa ja argumentoi
elokuvaontologiasta, jonka ytimessä on juuri
subjekti/objekti -kommunikaatiosuhteen rekonstruktio
elimettömän ruumiin ja kerrostumallisen organisaation
välisen problematiikan lähtökohdista. Deleuzelaisesta
kontekstista käsin ei ole vieras ajatus keskustella
elokuvan ontologisesta jatkuvuudesta valkokankaan ja
elokuvasalin ulkopuolellakin.
Elokuvallisessa kokemisessa ei ole
Deleuzen vitalistisen ja konstruktivistisen
elokuvafilosofian mukaan kysymys vain elokuvateoksen
katsomisesta ja sen representaation kautta jäsentyvästä
havaintopsykologisesta rekonstruktiosta katsojan
mielessä. Katsoja luo elimettömänä ruumiina (BwO)
immanenssin tasoja, jotka ovat olemukseltaan eräänlaisia
virtuaalisia valkokankaita, joissa spirituaalinen
automatiikka konstruoi autopoeettisesti aktuaalisesti
aistittujen ja havaittujen asioiden ja termien suhteista
moniaistisia kokemustapahtumia, opittuja tietoja,
merkityksiä, muistikuvia ja intensiivisiä haluja
toisiinsa kytkeviä monikollisia kokoumia. Erityisesti
modernin elokuvan ja montaasin muuntuneen funktion myötä
voidaan Deleuzen mukaan nähdä elokuvan ainutlaatuinen
kyky synnyttää ajan puhtaan keston estetiikalle
rakentuvia kuvaliikkeitä. Uudenlainen moderni
montaasikäsitys ilmeni etenkin Jean-Luc Godardin
pyrkimyksenä luoda elokuvasta spirituaalinen
automatiikka, joka tutkii kuva-aineksen aktuaalisia
liikkeitä ja tuottaa kahden kuvaelementin välillä uusia
yhteyksiä, ei-tiedolliseen haluun perustuvia
erottautumisia ja tulemisia persepteiksi ja affekteiksi. (Flaxman
2000b, 92–93; Schwab 2000, 109–112; Mullarkey 1997,
451.)
Montaasin filosofiaan kuuluu
lähtökohtaisesti sekä suhteita ja termejä tutkiva
analyyttis-kriittinen havainnointi, että tähän
itsessään yhdistyvä emootioiden ja syvempien
kokemuksellisten affektien konstruktio; toisin sanoen ’tunteen
ja teesin’ luonnollinen rinnakkaiselo, kuten jo Sergei
Eisenstein 1920-luvun montaasiteorioissaan argumentoi.
Pohdittaessa kokijan luovan tekijyyden merkityksen
lisääntymistä uudemman estetiikan näkökulmasta
joudutaan kuitenkin jonkin verran arvioimaan uudelleen
käsitystä elokuvateoksen olemuksesta verrattuna
Eisensteinin formalistiseen ajatteluun. Edellä
esitettyjen teoreettisten mallien valossa taiteellinen
tekoprosessi, elokuvan kommunikoivuus teoksena ja sen
tulkinnallinen vastaanotto eivät ole enää rihmaston
tuotannollisessa ontologiassa kategorisesti erotettavissa
toisistaan. Verrattuna elokuvantekijä-tutkijaan, joka
taiteensa kautta tutkii termien ja liikkeiden suhteita,
"kokija-tutkija" tuottaa itsensä
elimettömäksi ruumiiksi tulemisen, jossa (analogisesti
elokuvantekijän lähtötilanteeseen ennen elokuvantekoa)
elokuva toimii katsojalle yhtenä immanenssin tasona
tuotannollisten paon viivojen eroamiseen.
Taide-elokuvan ja erityisesti montaasin
tarjoamalla monialaisella näkökulmalla on paljon
annettavaa nykypäivän mediakasvatukselle.
Hahmottamassani montaasipedagogiassa sovelletaan
taide-elokuvakasvatuksen yhteyttä mediakasvatukseen, joka
näkökulmana juontuu jo uuden aallon tekijänpolitiikasta
ja Godardin tutkivasta lähestymistavasta elokuvaan,
televisioon ja muuhun audiovisuaaliseen mediaan. Godard on
soveltanut tutkivassa elokuvakäsityksessään niin
kriittisen representaation ideoita muun muassa television
ja populaarikulttuurin diskursiivisten muotojen
tutkimisessa, kuin fenomenologisen filosofian
lähtökohtia kokemuksen syvempien ajallisten prosessien
luotaamisessa tarkastelemalla elokuvaa sisäisten voimien
ja ei-käsitteellisten voimien aktualisoimisen kenttänä.
Godard näkee elokuvan ja television
olemusta määrittävän eron nimenomaan niiden
esteettisen muodon ajallisessa jäsentymisessä:
elokuvakokemus syntyy kaksisuuntaisessa yhteydessä
aistimellisten kuvien ja sisäisen ajallisuuden
virtuaalisten liikkeiden välillä, kun taas television
ajallinen sykli korostaa välitöntä, läsnä olevaa
nykyhetkeä vahvojen kulttuuristen koodien (talous,
uutiset, viihde, muoti) rakentamana. Televisio rakentuu
lisäksi sen kommunikatiivisen funktion johdosta
enemmistön kielen ja skeemojen varaan, jolloin se ei
tarjoa juurikaan mahdollisuuksia vähemmistön
hallitsevasta diskurssista poikkeaviin artikulaatioihin.
Elokuvan ja audiovisuaalisen taiteen eri muotojen kautta
voidaan tutkia mediakulttuurin symbolisia valtarakenteita
ja mediatietoisuutta jäsentävien skeemojen rajoja sekä
pyrkiä tuottamaan valtavirtamedian kritiikkinä sen
koodistojen ja nykyhetken läsnäolon ylittävää
"liiallista" merkitystä, ei-kielellisen
aineksen sisäisen tai hiljaisen estetiikan keinoin.
Audiovisuaalinen taide-estetiikka myös purkaa
valtavirtamedian totuuden representaatioiden ideologista
illuusiota ja tuottaa tiedostamattoman tuntemattoman ja
irrationaalisen logiikan suoran yhteyden kokemuksen
monikolliseen rakentumiseen. (Godard,
Bachmann 1998, 129–132; Godard, Cott 1998, 94–95.)
Näkökulmassa montaasipedagogiaan
korostuu nimenomaisesti analyyttis-kriittisen ja
kokemuksen affektiivisen tuotannollisuuden yhdistyminen
toisiinsa elokuva- ja mediakasvatuksen monikollisen
oppimisen lähtökohtana. Kuvien ja mediaesitysten
merkityssuhteita tutkivassa näkökulmassa voidaan ja
tulee soveltaa molempia tarkastelun suuntia.
Montaasipedagogiassa toteutuu yksisuuntaisen ja
hierarkkisen kasvatusfilosofian kritiikki, koska mallissa
korostetaan oppilaan ja kokijan omaehtoista ja
autopoeettista kasvamista luovaan ja kriittiseen
tekijyyteen. Keskiöön nousee opettajan ja oppilaiden
roolien uudelleenarviointi, sillä opettajan tulee kyetä
luomaan oppimistapahtuma, jossa hän itse toimii
eräänlaisena opetusvirtojen ohjaajana ja sovittajana.
Opettamisen auktoriteetti täytyy legitimoitua
mielekkään oppimistapahtuman organisoimisen itsensä
kautta, jota luonnollisesti sovitetaan käytäntöön
opiskelijoiden tason ja lähtökohtien mukaisesti.
Opetusta voidaan lähestyä montaasifilosofian
konkretisoimisena käytäntöön, jolloin opetuksesta
tuotetaan myös eräällä tavalla monikollisesti
affirmoivaa taidetta. Olennaista mallissa on oppia
ajattelemaan suhteiden kautta rakentuvia tuotannollisia
liikkeitä, jotka vaikuttavat yhtä lailla niin
aistimellisten kokemus- ja kriittisten ajatteluprosessien
tapahtumiksi tuottamisessa.
Opetustapahtuman luomisessa on
tärkeää myös löytää tuotannollinen yhteys
opiskelijoiden yksilöllisten kokemusten ja
kiinnostuksenkohteiden sekä käsiteltävän teeman
välillä. Affektien luova merkitys on hyvin olennaista
kaikessa oppimisessa, ei vähiten kiinnostuksen
heräämisen ja motivaation säilymisen kannalta. Myös
kriittisen media-analyysin harjoittamisessa voidaan
hyödyntää kokemuksen tasoa ja etsiä merkityssuhteiden
konstruoinnin risteyskohtia yksityisen ja yleisen
välillä. Montaasipedagogiaan sisältyvissä kriittisen
media-analyysin harjoitteissa opitaan soveltamaan
suhteiden konstruktiivista ontologiaa dekonstruktiivisen
luennan ja rekonstruoivan lähestymistavan kannalta.
Edellisen kautta analysoidaan kriittisesti kuinka
mediarepresentaatiot ovat diskursiivisesti, esteettisesti
ja teknologisesti konstruoituja kokoumia, joiden
ideologisina funktioina on synnyttää moninaisten
suhteiden verkosta kategorisia totuuksia ja skemaattisia
malleja identiteetin muodostumisen perustaksi.
Jälkimmäisen lähestymistavan kautta voidaan vastaavasti
hakea ja keksiä tuotannollisia yhteyksiä eri
mediasisältöjen välillä, joilla on positiivisia
vaikutuksia kokemuksen monikolliseen tapahtumiseen.
Montaasipedagogian käytännön
toteuttamisessa tulee pyrkiä monitasoisiin
koulutusohjelmiin, joissa opiskelijoiden lähtötasosta
riippuen voidaan teoreettista opetusta yhdistää
käytännön media-, elokuva- ja taidetyöpajojen
toimintaan. Mediakasvatuksessa ei pidä tyytyä vain
audiovisuaalisen median kykyjen kehittämiseen, vaan
opetusta tulee kehittää monivaikutteisemmaksi malliksi,
jossa perinteinen elokuvakasvatus –
klassikkonäytännöt, elokuvaesittelyt ja analyysikurssit
– kytkeytyy mediasisältöjen kriittiseen tarkasteluun
sekä nuorten omaehtoiseen tekemiseen ja itseilmaisuun
tähtäävään taidekasvatukseen. Montaasiajattelun
soveltamisen kautta opetukseen voidaan löytää
synteettinen näkökulma audiovisuaalisuuden eri puolien
yhtäläiseen ilmentämiseen ja siten saavuttaa
monipuolisempi tietoisuuden taso ja luotettava kokemuksen
virtojen affirmaatiota luotsaava majakka nykyisen
mediatodellisuuden pluralistisessa ristiaallokossa.
|