Mediakasvatuskeskustelun haaste
Pohtiessamme WiderScreenin teemoja
tälle vuodelle mediakasvatus nousi selkeästi yhdeksi
vaihtoehdoksi. Tämän aiheen tärkeys vahvistui, kun
aiheen julkaisun jälkeen saimme runsaasti yhteydenottoja.
Tarjolla oli erilaisia näkökantoja ja oli ilo lukea
artikkeleita, jotka osoittivat Suomessa olevan runsaasti
mediakasvatukseen liittyvää asiantuntemusta.
Mediakasvatus on haasteellinen aihe,
sitä käsitellään usein valtamedioissa sekä
poliittisissa keskusteluissa. Lapset ja nuoret nähdään
mediakasvatuksen pääasiallisena kohderyhmänä, mutta
heidän näkökantojaan sisällytetään harvoin näihin
keskusteluihin, eikä aikuisten mediakasvatuksen
tarpeellisuudesta juuri puhuta.
Uhkakuvien maalailu on tyypillistä
tämänkaltaisille keskusteluille. Asiantuntijoita
käytetään tukemaan tai luomaan moraalipaniikkia,
varsinkin kun kyseessä on uudentyyppinen median muoto.
Mediakasvatus nähdään näissä keskusteluissa
jonkinlaisen vaaran tai riskin torjunnan välineenä.
WiderScreenin tämä numero pyrkii haastamaan tällaisen
mediakasvatuskeskustelun tarjoamalla eri tulokulmia
aiheesta.
Anniina Lundvall, mediakasvatusseuran
koordinaattori, käsittelee Mediakasvatuksen
kehittämistarpeet -projektin tuloksia kolmen vuoden
ajalta artikkelissaan "Mediakasvatusta
kehittämässä. Aitoja tuloksia vai tyhjiä lupauksia?".
Hänen mukaansa mediakasvatus on kuuma peruna, jonka
suurimpia ongelmia on pirstaloituminen eri vastuuryhmille
ja tieteen alueille. Tämä johtaa helposti siihen, ettei
kukaan kanna asiasta vastuuta. Jopa ministeriötasolla
ilmiö on havaittavissa. Pirstaloitumisen osasyynä on
mediakasvatuksen monimuotoisuus, joka on itsessään
positiivinen asia ja tarjoaa monenlaisia mahdollisuuksia.
Antto Ilvonen pohtii pro gradu
-työnsä pohjalta muokatussa artikkelissaan
kriittisyyteen kasvattamista. Pyrkimys opettaa
mediakriittisyyttä on yksi mediakasvatuksen
perustavoitteita. Ilvonen kyseenalaistaa mahdollisuuden
"opettaa" kriittisyyttä ja käy läpi
kriittisyyden ja autonomian käsityksiä eri aikakausina.
Artikkelissa käsitellään myös kriittisyyden
opettamista pedagogisena haasteena. Mediakasvatus, joka
kykenee tarjoamaan kriittisyyteen kasvamisen
mahdollisuuden, antaa oppilaille tilaisuuden kehittää
aktiivinen ja positiivinen suhde mediaan.
Maarit Jaakkolan artikkeli "Vaihtoehtoja
mediasuojelupuheelle?" jatkaa Ilvosen sivuamaa
aihetta nuorten ja aikuisten välisen keskustelun
tärkeydestä mediakasvatuksessa. Esimerkkinä
tällaisesta dialogista Jaakkola nostaa esiin nuorten
vetämät koulutuspäivät opettajille. Näissä
tilaisuuksissa nuoret ovat asiantuntijoita ja opettajat
ovat oppilaan roolissa. Tällaiset koulutukset tarjoavat
opettajille mahdollisuuden saada tietoa mm. internetiin
syntyneistä yhteisöstä, joiden suurin käyttäjäryhmä
on nuoriso. Jaakkola korostaa artikkelissaan myös
julkisuuskasvatuksen tarpeellisuutta osana mediakasvatusta
internetiin liittyen. Tällainen julkisuuskasvatus on
tarpeellista kaikkien ikäryhmille nyky-yhteiskunnassa.
Juha Oravalan montaasipedagogiaa
käsittelevä artikkeli avaa erilaisen pedagogisen metodin
mediakasvatukseen elokuvan kautta. Oravala esittää
montaasipedagogian työkaluna, jossa määrittyy uudella
tavalla tekijän, teoksen ja kokijan yhteys. Artikkelin
perusteella elokuva tarjoaa mahdollisuuden kritisoida
valtavirtamedioita ja näin opettaa kriittisyyttä osana
mediakasvatusta. Montaasipedagogia korostaa yksilöllisen
kokemuksen merkityksellisyyttä, sekä monitasoisten
koulutusohjelmien tärkeyttä.
Pauliina Tuomen pohdinnassa
interaktiivinen tv-mobiiliviihde toimii hyvänä
esimerkkinä mediakasvatuksessa esiin nousevista
kysymyksistä. Mediakasvatusnäkökulmasta tämä
uudentyyppinen median muoto on haasteellinen, sillä sen
aktiivikäyttäjiä ovat nuoret ja lapset. Ongelmalliseksi
tällaisen median tekee se, että pelit ovat maksullisia
ja pyrkivät kehittämään käyttäjilleen
riippuvuussuhteen. Varsinkin lapsia ajatellen tämä on
hankalaa, sillä he eivät aina kykene erottamaan
mainoksia ja varsinaisia ohjelmia toisistaan, eivätkä
myöskään välttämättä ymmärrä hintatietoja. Tuomi
käsittelee artikkelissaan myös juontajien vaikutusvaltaa
ja heidän käyttämiään metodeja.
Otamme mielellämme vastaan
ajatuksianne ja kommenttejanne mediakasvatusnumerostamme.
Aihepiirinä mediakasvatus on jatkuvasti elävä ja uusia
haasteita tarjoava ja siksi niin mielenkiintoinen.
|