Idän Hollywood – elokuvan alkuvaiheet
Shanghaissa
Elokuva aloitti Kiinan valloituksensa
lähes välittömästi keksimisensä jälkeen. Lumièren
veljesten elokuvia esitettiin ensimmäisen kerran
julkisesti Shanghaissa, 11. elokuuta 1896, vain vajaa
vuosi elokuvan julkisen debyyttiesityksen jälkeen
Pariisissa. Näytös järjestettiin Xu Yuan -teehuoneessa,
joka toimi myös huvittelukeskuksena. (Zhang
Z. 1999, s. 32)
Huolimatta varhaisesta saapumisestaan
Kiinaan, ei kiinalaisia filmatisointeja varsinaisesti
tuotettu kuin vasta 1910-luvulla. 1920-luvulla tuotanto
oli kuitenkin jo hyvin monipuolista, mikä mahdollisti
kiinalaisen elokuvan kultakauden kehittymisen huippuunsa
1930-luvulla. Sekä elokuvien tuotanto, että niiden
katsominen osana modernia kaupunkikulttuuria, keskittyi
Kiinassa selkeästi Shanghaihin aina vuoden 1937
japanilaisten valloitukseen saakka. 1900-luvun alun
Shanghai oli kansainvälisesti tunnettu hillittömän
huvittelun keitaana. Amerikkalaisten ja kiinalaisten
elokuvien runsaus tekivät siitä myös kiistatta
varhaisen "Idän Hollywoodin".
Elokuva Kiinassa oli osa 1900-luvun
alun yhteiskunnallista ja kulttuurillista murrosta.
Amerikkalaisten elokuvien vaikutus ja kiinalaisen elokuvan
kehittyminen viihde-elokuvista yhteiskunnallisesti
kantaaottaviksi, muokkasivat sekä modernin
kaupunkikulttuurin että ihmiskäsityksen muodostumista.
Tulen tässä artikkelissa käsittelemään elokuvan
kehityksen keskeisimpiä historiallisia tekijöitä
liittyen elokuvan kiinalaistamiseen sekä sen vaikutuksiin
Kiinassa. On kuitenkin muistettava, että elokuvan
varhainen historia Kiinassa on syy-seuraus suhteineen
huomattavasti monimutkaisempi ja syvempi ilmiö, kuin
mitä tämän artikkelin puitteissa on mahdollisuus
käsitellä.
"Sähköisten varjokuvien"
yhteys kiinalaisiin näyttämötaiteisiin
Perinteisesti kiinalaista oopperaa,
varietee-esityksiä, varjoteatteria ja akrobatiaa on
esitetty teehuoneissa, jolloin katsojilla on ollut
mahdollista yhdistää virkistäytymisen eri muodot –
teen nauttiminen, seurustelu ja viihdyttävien esitysten
seuraaminen – kiinteästi toisiinsa. Osaksi tätä
huvittelua sulautuivat myös elokuvat, joita esitettiin
muiden ohjelmanumeroiden ohella. Teehuoneet toimivat usein
osana julkisia puutarhoja, monipuolisen viihdetarjonnan
keskittymiä. Toinen elokuvien varhainen esittämispaikka
oli monikerroksiset viihdekeskukset, joiden tarjonta
kattoi hulppean valikoiman ravintoloista erilaisiin
esityksiin, seuralaispalveluihin, pelisaleihin ja
kaupittelijoihin. Shanghain tunnetuin viihdekeskus,
etenkin 1930-luvulla, oli Suuri maailma (the Great
World), jonka teatterissa päivisin esitettiin elokuvia ja
iltaisin Peking-oopperaa. Lisäksi esityksiä
järjestettiin julkisilla, avoimilla paikoilla, kuten
vaikkapa markkinoilla. Varhainen kiinalainen elokuva oli
selkeästi elokuvatutkija Tom Gunningin kehittämää
ilmaisua käyttäen, "attraktioelokuva" (cinema
of attractions). (Berry ja Farquhar 2006,
s. 47-50; Cui 2003, s. 4; Zhang Z. 1999, s.32-34)
Ennennäkemättömän ulkomaisen
tekniikan saapuessa Kiinaan, ei "elokuvalle"
ollut termiä kiinan kielessä. Kiinalaisilla oli
kuitenkin hyvin monipuolinen perinne erilaisista
esitysmuodoista ja näyttämötaiteista viihteenä, joiden
lisäksi "ulkomaiset varjokuvat" (xiyang
yingxi) nyt saapuivat. Tutkija Zhangin mukaan, aina
1930-luvulle asti elokuvia kutsuttiin
"varjoesityksiksi" (yingxi) kunnes
nykyisinkin käytössä oleva termi "sähköiset
varjokuvat" (dianying) vakiintui. Elokuvaa
tarkoittamaan kehitetyt termit pohjautuvat hyvin vanhaan
perinteiseen kiinalaiseen varjoteatteriin, joka oli
erittäin suosittu viihdemuoto uskonnollisilla
festivaaleilla, teetuvissa ja kylämarkkinoilla.
(Zhang Z. 1999, s. 32-34)
Varjoteatteri perustui yleensä ohuesta
nahkasta valmistettujen ja teknisesti taitavasti
muodostettujen nukkien avulla esitettyihin tarinoihin,
joita orkesteri säesti. Nukkien moniosainen rakenne
mahdollisti monipuolisen ja vivahteikkaan elekielen, jota
väritys, nukkien yksityiskohtaisuus ja taidokas
ornamentiikka korosti. Jopa metrin korkuisia nukkeja
ohjailtiin periaatteessa kuten marionetteja, mutta ei
lankojen, vaan puisten tukikeppien avulla. Nukkien varjot
heijastettiin niiden ja katsojien väliin ripustetulle
kankaalle öljy- ja kaasulamppujen avulla. (ks.
esim. Zhang Z. 1999, s. 33-34; Miettinen 1987, s. 188-190)
Varjoteatteriesityksen ilmaisu perustui
varjojen luomaan illuusioon, liikkeiden ja värien
korostuessa kerronnan välineinä. Ensimmäisten elokuvien
liikkuvaan kuvaan perustuva ilmaisu koettiin muistuttavan
varjonteatterin tekniikkaa, vaikka ne poikkesivatkin
varjonteatterista mustavalkoisuudella, kuvallisella
liikkumisella ja mykän tarinankerronnan käytöllä.
Kuten Zhang tuo esille, molempia näytöksiä säestettiin
usein musiikilla, mutta tämän lisäksi varjoteatterin
nukkeja ohjailleet henkilöt antoivat nukeille myös puhe-
ja laulukyvyn. (Zhang 1999, 34)
Kuvallisen ilmaisun ja tarinankerronnan vähäisestä
erilaisuudesta huolimatta, on siis vallan luonnollista,
että kiinalaisesta näkökulmasta katsottuna elokuvat
kuuluivat hyvin samankaltaiseen, ellei peräti samaan
kategoriaan.
Elokuvilla Kiinassa on myös hyvin
kiinteä yhteys toiseen perinteiseen näyttämötaiteen
muotoon, Peking-oopperaan. (1)
Ensimmäinen kiinalainen kokeilu elokuvasta
toteutettiin 1905 Pekingissä. Fengtai
-valokuvastudio kuvasi lyhytfilmin Dingjun vuori (Dingjun
Shan, 1905), jossa esiintyi suosittu Peking-oopperatähti
Tan Xinpein (1846-1917). (ks. esim. Zhang
Y. 1999a, s. 5) Yleisesti ottaen ensimmäiset
kiinalaiset filmatisoinnit olivat oopperaesityksiä (xiqupian)
ja kiinalaiset oopperatähdet olivat ns. ensimmäisiä
"elokuvatähtiä". Oopperafilmit olivat
erittäin suosittuja ja ennen kaikkea kiinalaisia. (Berry
ja Farquhar 2006, s. 51-56) Varhaisina aikoina
elokuvaesityksiin tultiin nimenomaan katsomaan tietyn
oopperatähden esitystä valkokankaalla.
1920-luvulla oopperaesitysten
filmatisointi oli osa Guomindangin (2)
kansallisuuden rakentamisen projektia. Oopperaelokuvista
tuli täten osa kulttuurinationalismia. Lisäksi oopperan
tyypillisestä ilmaisusta otettiin vaikutteita kiinalaisen
elokuvan kehittämiseen. Etenkin elokuvien rytmiikan
voidaan nähdä periytyvän oopperallisesta ilmaisusta.
Myös osa näyttelijöiden esiintymisen maneereista,
esimerkiksi poseeraukset pysähtyneinä katse kiinteästi
kohdistettuna kuvaruudun ulkopuolelle, ovat peräisin
oopperallisista esiintymistavoista. (Berry
ja Farquhar 2006, s. 48-56)
Elokuvatutkijat Chris Berry ja Mary
Farquhar toteavatkin, että kiinalaisessa elokuvassa on
eroteltavissa kaksi keskeisintä tyylisuuntausta oopperallinen
ja realistinen suuntaus (operatic mode, realist mode).
He ehdottavat, että kaikkia niitä elokuvan lajeja ja
alalajeja, jotka hyödynsivät oopperan ilmaisuja, ja
muodostavat epä-mimeettisen tyylin (nonmimetic mode),
voidaan yhteisesti nimittää "varjo-ooperaksi"
(shadow opera). Tähän tyyliin kuuluisi varsinaiset
oopperaelokuvat, kamppailulaji-elokuvat, pukudraamat sekä
elokuvat, jotka sisältävät oopperaa. Varjo-ooppera
"on tila, jossa ooppera ja elokuva ovat
vuorovaikutuksessa tuottaen muotoja, jotka ovat
välittömästi kulttuurillisesti tunnettuja, risteäviä
ja paikallisesti erikoistuneita." (Berry
ja Farquhar 2006, s. 11, 47-107, suora lainaus s. 48)
Varjo-ooppera yhdistyy täten
kiinteästi kiinalaisiin perinteisiin ja kulttuurilliseen
kansallisuuden rakentamiseen. Sen kautta elokuvaa
kiinalaistettiin. Realistisuus kehittyi kuitenkin
vallitsevaksi suuntaukseksi kiinalaisessa elokuvassa.
Realismiin yhdistyy ennen kaikkea nykyaikaisuus ja
nationalismi valtion rakentamisena. Käytännössä
kiinalainen elokuva-realismi on hyvin monipuolinen ilmiö,
joka sisältää useita tyylejä, lajityyppejä ja
ilmentymiä. Kuitenkin yleisesti ottaen sitä voidaan
kutsua "melodramaattiseksi realismiksi".
Molemmat suuntaukset vaikuttavat edelleen monissa
kiinalaisissa elokuvissa. Oopperallinen tyyli yhdistyy
usein realististen tyylien kanssa tuottaen lopputuloksena
klassisia kiinalaisia elokuvia. (Berry ja
Farquhar 2006, s. 11, 47-107)
Hollywood Shanghain parrasvaloissa
Shanghai kehittyi Kiinan
elokuvatuotannon kiistattomaksi keskukseksi 1900-luvun
alkupuolella. Shanghain erittäin kansainvälinen ja
huvittelevaan elämäntyyliin tottunut varakas väestö
loi amerikkalaisen elokuvan suosiolle otollisen tilan.
Shanghaita on luonnehdittu jopa elokuvan paratiisiksi,
koska mm. Hollywoodin suosituimmat ensi-illat esitettiin
Shanghain suurissa ja moderneissa elokuvateattereissa
lähes välittömästi. Esimerkiksi ensimmäinen
äänielokuva esitettiin Hollywoodissa elokuussa 1926, ja
jo vuoden 1927 alussa Shanghain elokuvayleisö pääsi
nauttimaan alan uusimmalla tekniikalla varustetuissa
saleissa Hollywoodin äänielokuvista. Trendien ja
elokuvien nopean leviämisen mahdollisti hyvin
organisoitunut liiketoiminta mantereiden välillä:
kahdeksalla tärkeimmällä amerikkalaisella studiolla oli
oma jakelutoimistonsa ja teatterinsa Shanghaissa. (Lee
1999, s. 74-75)
Ensimmäisen, vielä vaatimattoman
elokuvateatterin Shanghaihin rakennutti espanjalainen
liikemies vuonna 1908. (Zhang Z. 1999, s.
32) Kuitenkin jo 1920-luvun loppuun mennessä
Shanghaissa oli monia suuria ja hienoja
elokuvateattereita, kuten Odeon, Empire, Palace ja Paris.
Yksi upeimmista elokuvateattereista, kaksituhatpaikkainen
Suuri teatteri, avattiin uudelleen yleisölle vuonna 1933
kattavan remontoinnin jälkeen. 1930-luvulla kaupungissa
oli useita kymmeniä eritasoisia elokuvateattereita, jotka
esittivät sekä ulkomaisia että kotimaisia
suosikkielokuvia. (Lee 1999, s. 75) Elokuvien
suosio perustui ennen kaikkea niiden tarjoamaan
mahdollisuuteen paeta vaatimattomasta arkielämästä
glamourin ja uskomattomilta vaikuttavien näkymien pariin.
Samalla ne tarjosivat köyhimmille kiinalaisille
shanghailaisille keinon nähdä aavistukselta, miten
yltäkylläistä elämää varakkaat ulkomaiset
Shanghaissa viettivät. (Jackson 2005, s.
106)
Amerikkalaisen elokuvan menestys
edesauttoi Shanghain ilmapiirin kansainvälistymistä
entisestään. Amerikkalainen elokuva toi kiistatta
tullessaan uusia ulkomaisia kulttuurillisia vaikutteita.
Esimerkiksi elokuvien päähenkilöiden tähtikultti
levisi myös Shanghain kiinalaiseen väestön keskuudessa.
Lisäksi elokuvien ensi-illat olivat huomattavia
seurapiiritapahtumia, joihin yhteiskunnallinen eliitti
saapui viimeisen muodin mukaisesti pukeutuneena. (muodista
ks. Jackson 2005, s. 121) Toisaalta,
elokuvaesitysten edullisuus ja teattereiden runsaus toivat
elokuvat laajan yleisön ulottuville ja elokuvat olivat
useiden eri yhteiskuntaluokkien viihdettä.
Elokuvateatteri edusti kiistatta modernia kulttuuria ja
elokuvien kautta välittyi kuva muodikkaasta
uudenaikaisesta kaupunkilaisesta elämäntyylistä.
Lisäksi elokuvateattereista muodostui vähitellen
viihdeteollisuuden tärkeimpiä keskittymiä. (Zhang
Y. 1999a, s. 15)
Hollywoodin elokuvien voima ja lumo
vaikutti Shanghain kehittymiseen siis monin tavoin.
Elokuvateollisuus muokkasi Shanghain kaupunkikuvaa sekä
konkreettisesti (esim. elokuvateattereiden rakentaminen)
että välillisestikin (esim. vaikutus naisten
minäkuvaan, jota käsittelen tarkemmin myöhemmin). Ei
siis mikään ihme, että Shanghai tunnettiinkin monien
muiden lempinimiensä ohella, myös "Idän
Hollywoodina".
Kiinalaisen elokuvan ensiaskeleet
Luonnollisesti, Hollywoodin tuotanto
oli valta-asemassa elokuvateattereiden ohjelmistoissa,
koska kiinalaiset elokuvat eivät teknisesti vielä
1900-luvun alkupuolella yltäneet samalle tasolle
amerikkalaisten tuotantojen kanssa. Amerikkalaisen
elokuvan suosio houkutteli kuitenkin myös kiinalaisia
osallistumaan elokuvatuotantoon ja kehittämään omaa
ilmaisuaan. Kiinalaisen elokuvahistorian tutkijat ovat
jaotelleet elokuvan historiallisia vaiheita erilaisiin
kausiin erilaisin perustein. Perustuen eri tutkijoiden
näkemyksiin sekä historiallisiin tapahtumiin,
ehdotankin, että alustavana jaotteluna voidaan pitää varhaiskautta
(1905-1920), kehittymisen kautta (1921-1925), kaupallista
kukoistuskautta (1925-1931), ja yhteiskunnallista
suuntautuneisuutta (1932-1937). (3)
Varhaiskautena tuotettiin lyhyitä
mykkäfilmejä, jotka useimmiten olivat dokumentteja,
uutisia, ja komediaa. Koska toimijoita oli vähän ja
tekniikka ei vielä kovin kehittynyttä, tuotanto ja
elokuvien esitys oli vasta kokeiluasteella. Ensimmäinen
lyhytfilmi Vaikea pariskunta (Nanfu nanqi, 1913)
tuotettiin Shanghaissa vuonna 1913, seitsemän vuotta sen
jälkeen kun filmatisointia oli Pekingissä kokeiltu.
Samana vuonna tehtiin muutamia muitakin lyhytfilmejä,
kuten Kaupunginjumalan mukilointi (Da Chenghuang,
1913), Viisi siunausta saapuu taloon (Wufu linmen,
1913) Elävä Wuchang (Huo Wuchang, 1913). Kaikkien
näiden elokuvien ohjaajana toimi Zhang Shichuan.
(Zhang Y. 1999,a s. 5, 249) Zhang Shichuan toimi
aktiivisesti vuosia kiinalaisen elokuvan parissa ja
häntä usein kutsutaankin kiinalaisen elokuvan isäksi. (ks.
esim. Berry ja Farquhar 2006, s. 52)
Kehittymisen kauden alkuna voidaan
pitää ensimmäisen täyspitkän elokuvan, Yan
Ruisheng (Yan Ruisheng, 1921) ilmestymistä.
Tositapahtumiin perustuneesta murhatarinasta tuli
kassamenestys ja se houkutteli muita yrittäjiä uudelle
alalle. (Zhang Y. 1999a, s. 5-8) Elokuvateollisuuden
kehittyminen perustui aluksi amerikkalaiselle
tietotaidolle, jota kiinalaiset hankkivat mm.
yhteistuotantojen kautta. 1920-luvun alussa alkoi ilmetä
sekä kehittyneempää tekniikkaa että kiinnostusta
organisoituneempaan toimintaan. Kiinalaisen
elokuvateollisuuden merkittävinä pioneereina pidetyt
Zhang Shichuan ja Zheng Zhengqiu perustivat vuonna 1922 Mingxing
(Tähti) –studion, yhden Shanghain ensimmäisistä
ja menestyneimmistä elokuvastudioista. Tämä kaksikko
teki yli sata elokuvaa ja 1920-luvun alkupuolen varhaisin
kokonaan säilynyt elokuva on heidän toteuttamansa lyhyt
komedia Työntekijän rakkaus (Laogong zhi aiqing,
1922). (Zhang Z. 1999, s. 27.)
Alkuvaiheessa elokuvien tuotanto
perustui pääosin yksityishenkilöiden, sekä
ulkomaalaisten että kiinalaisten, aktiiviseen toimintaan
ja rahoituksiin. Elokuvateollisuus koki kuitenkin
huomattavia rakenteellisia muutoksia 1920- ja 1930-lukujen
vaihteessa studioiden noustessa keskeiseen asemaan.
1910-luvulla studioita oli vain viisi, mutta jo 1920-luvun
alkuvaiheessa niiden määrä kasvoi räjähdysmäisesti.
Vuoteen 1927 mennessä koko maassa oli jo kaikkiaan 181
tuotantoyhtiötä, joista peräti 151 sijaitsivat
Shanghaissa. (Chang 1999, s. 141-142)
Kiinalainen elokuvateollisuus kehitti
myös kansainvälisen jakeluverkoston jo 1920-luvulla,
levittäen elokuviaan Kiinan etäisimpiinkin kolkkiin
sekä Etelä-Aasian ja Amerikkaan saakka. (Fu
2003, 2) Konkreettisen tuotantokoneiston
kehittymisen lisäksi, alan lehtien ilmestyminen on
olennainen osa elokuvamaailman kehittymistä 1920-luvulla.
Ensimmäinen elokuviin keskittyvä itsenäinen lehti, Yingxi
zazhi (Varjonäytelmä- tai Elokuva-lehti),
perustettiin Shanghaissa vuonna 1921. Tämän jälkeen
erilaisia erikoisnumeroita ja julkaisuja tuotettiin
runsaasti. (Lee 1999, s. 76-78)
Toiminnan organisoitumisen ja tuotannon
monipuolistumisen seurauksena vuosia 1926-1931 voidaan
pitää kiinalaisen elokuvan kukoistuskautena,
jolloin valtaosa tuotannosta oli kaupallisesti
suuntautuneita, yleisöä viihdyttäviä elokuvia.
Kaupalliseksi luokiteltavia elokuvia olivat pukudraamat (guzhuang
pian), kamppailulajeihin perustuvat, kongfu-elokuvien
edeltäjät (wuxia pian), sekä kuolemattomia ja
hirviöitä sisältävät elokuvat (shenguai pian).
(Zhang Y. 1999a, s. 5)
Studioiden menestys vaihteli kuitenkin
huomattavasti, ja osa tuotti vain yhden elokuvan häviten
toiminnasta kaupallisen epäonnistumisen jälkeen.
Maailmanlaajuinen taloudellinen laskukausi 1920- ja
1930-lukujen vaihteessa koetteli myös elokuvatuotantoa
Kiinassa aiheuttaen keskinäisen kilpailun kiristymistä
ja pienten studioiden sulautumista isompiinsa. Neljä
menestyneintä studiota, jotka käytännössä
pyörittivät valtaosaa elokuvatuotannosta, olivat: Mingxing
(Tähti), Lianhua (Yhdistynyt Kiina), Yihua
(Kiinan taide) ja Tianyi (Ainutlaatuinen). (4)
(Chang 1999, s. 142, ks. myös Fu 2003,
s. 3, 10, 56, Berry ja Farquhar 2006, s. 119)
Studioiden menestymisen ohella myös
elokuvateatterit kukoistivat katsojamäärien kasvaessa.
Toisin sanoen, tuotannon monipuolisuus lisäsi
katsojamääriä ja vastavuoroisesti katsojien runsaus loi
mukanaan yhä enemmän kysyntää kotimaiselle
tuotannolle. Kaiken kaikkiaan 1920-luku oli erittäin
monipuolisen kehittymisen aikaa kiinalaiselle elokuvalle.
Yhteiskunnallinen suuntautuneisuus –
glamourista arjen sankarin kuvaamiseen
Shanghai oli 1930-luvun alkuvuosina
kukoistuksensa huipussa. Se oli ennennäkemättömän
kansainvälinen ja vauras metropoli, jonka kehittynyt
elokuvateollisuus otti mullistavia askeleita. Kiinalaisen
elokuvahistorian yksi merkittävimmistä käänteistä
koettiin ensimmäisen äänielokuvan Laulajatyttö
Punainen Pioni (Genü hongmudan, 1931) ilmestyessä.
Äänielokuvan kehittyminen toi tullessaan uusia teknisiä
vaatimuksia, mikä – yleismaailmallisen laman lisäksi
– aiheutti pienempien studioiden lakkauttamisia. Myös
näyttelijöille äänielokuva aiheutti uusia
edellytyksiä – heidän tuli puhua selkeää ja sujuvaa
mandariinikiinaa (5),
mikä aiheutti osalle mykkäelokuvan näyttelijöistä
ongelmia. (Chang 1999, s. 145) Kielikysymys
oli myös yksi kansallisuuden rakentamisen periaatteista.
Mandariinikiinasta tuli ainoa sallittu elokuvien kieli
Manner-Kiinassa sensuurin kieltäessä muiden murteiden
käytön. (Berry ja Farquhar 2006, s. 192;
Xiao 1999, s. 184; elokuvasta nationalismin rakentamisessa
tarkemmin ks. Berry ja Farquhar 2006; Xiao 1999; Cui 2003)
Suuret muutokset koettelivat sekä
kaupunkia että sen elokuvastudioita, kun japanilaisten
pommitus tammikuussa 1932 tuhosi paljon etenkin Shanghain
kiinalaisen kaupungin osia. Mittavista tuhoista huolimatta
elokuvatuotanto ei pysähtynyt, vaan otti uuden,
kantaaottavamman asenteen. Japanin sotatoimet nostattivat
kiinalaisuuden ja siihen liittyvien tuotteiden arvostusta,
joten nationalismi näkyi myös elokuvissa. Viihdyttävien
elokuvien sijaan vuosina 1932-34 tuotettiin voimakkaasti
isänmaallisia ja kansallismielisiä elokuvia. Osa
tuotannosta oli vasemmistolaisia yhteiskunnallisesti
kantaaottavia ja sivistäviä elokuvia. Niissä
käsiteltiin esimerkiksi työläisluokan edustajia niin
sanottuina arjen sankareina, jotka pitivät pintansa
epäoikeudenmukaisista ja kurjista oloista huolimatta.
Vasemmistolaiset elokuvat olivatkin viihdyttävyyden
sijasta keskittyneet valistamaan ja kantamaan
yhteiskunnallista vastuuta 1930-luvun myllerrysten
keskellä. Myös elokuvakritiikki kehittyi ja lehdissä
usein arvioitiin usein sekä elokuvia että
näyttelijöitä. (Zhang Y. 1999a, s. 6;
Lee 1999, s. 85-86)
Sotatoiminen aiheuttamasta
tuotannollisesta takaiskusta huolimatta elokuvan
kultakauden voidaan katsoa alkaneen 1920-luvun
puolivälistä ja jatkuneen aina 1930-luvun loppupuolelle
asti. Näinä vuosina elokuvateollisuudella oli
kokonaisuutena merkittävä vaikutus Kiinan kulttuuriin ja
yhteiskuntaan etenkin Shanghaissa. Elokuvissakäynti oli
osa modernia, kaupunkilaista elämäntapaa. Osallistuminen
juhlaviin ensi-iltanäytöksiin näyttävästi
pukeutuneena oli suosittu keino osoittaa yhteiskunnallista
asemaansa ja vaurauttaan. Elokuva oli kaiken kaikkiaan
tärkeä viihde- ja tiedonhankinnan muoto.
Elokuvatähtien lumo ja naiskäsitys
Kiinteästi 1930-luvulla ilmenneeseen
studioiden menestymiseen liittyy myös
naisnäyttelijöiden arvostuksen kasvaminen vähitellen.
Etenkin alkuaikoina naisnäyttelijöiden esiintymistä
elokuvissa pidettiin moraalisesti arveluttavana, koska
naisten esiintyminen perinteisessä kiinalaisessa
oopperassa oli kielletty lailla 1700-luvulta lähtien. (6)
Toinen naiselokuvanäyttelijöiden
aseman julkiseen paheksumiseen ja vähättelyyn 1910- ja
1920- luvuilla vaikuttanut tekijä oli yleinen näkemys,
että he edustivat tai olivat läheisesti tekemisissä
prostituution kanssa. Tämä ajattelutapa perustui
osittain Shanghain sen hetkiseen todellisuuteen, jossa
erilaisia seuralaispalveluja oli tarjolla runsaasti. Osa
varhaisten mykkäelokuvien esiintyjistä oli myös
prostituoituja. Taustalla vaikuttivat myös konfutselaiset
perinteiset arvot, joiden mukaan kiinalaisen naisen tuli
ennen kaikkea olla hyveellinen ja vaatimaton
käytökseltään. Hyveellisen ylhäisönaisen paikka oli
koti, ja sen tarkimmin suojellut sisätilat.
Ideaalitilanteessa nainen ei näyttäytynyt miehille,
lukuun ottamatta aivan lähimpiä perheenjäseniä.
Kiinalainen hyveellinen nainen – tai sen ihanne – on
siis yleensä ollut julkisesti lähes näkymätön. (elokuvien
ja prostituoitujen suhteesta ks. Zhang Y. 1999b, 160-181)
Käytännössä vähemmän varakkaiden
perheiden naiset toki tekivät töitä mm. pelloilla ja
muiden palvelusväkenä. Kaupungistumisen myötä yhä
useammat naiset työskentelivät myös tehtaissa,
ravintoloissa, kaupoissa ja muissa palveluammateissa.
Naisen julkiseen esilläoloon suhtauduttiin kuitenkin
vielä varauksellisesti, koska se miellettiin
moraalittomaksi käyttäytymiseksi. Moraalisesti
paheksuttuja, mutta yleisesti sallittuja, olivat
esimerkiksi eritasoiset kukkaistytöt, jotka tarjosivat
palvelujaan mm. ilotaloissa ja teehuoneissa ja toimivat
täten julkisissa tiloissa. Kuitenkin toisena
äärilaitana olivat yhteiskunnallisesti kunnioitetut ja
osittain koulutetut kurtisaanit, joiden seuraa etenkin
oppineet arvostivat.
Kun valokuvaus saapui Kiinaan
1800-luvun loppupuolella, juuri arvostetut kurtisaanit
olivat ensimmäisten joukossa käyttämässä uusinta
tekniikka otattaakseen itsestään edustavia valokuvia ja
mainostaakseen itseään asiakkailleen. Kurtisaanien
valokuvista tuli oopperanäyttelijöiden valokuvien ohella
suosittuja keräilykohteita ja täten ne voidaan nähdä
elokuvanäyttelijöiden synnyttämän tähtikultin
esivaiheena. Kurtisaaneista kehittyi myös muodin
edelläkävijöitä ja heidän kuviaan julkaistiin mm.
lehtien seurapiiripalstoilla. Heidän esikuvamainen
asemansa kuitenkin väheni ja elokuvatähdet, etenkin
1930-luvulla, ottivat kurtisaanien paikan muodin ja
seurapiirien edelläkävijöinä. (Pang
2005, s. 60-63, ks. myös Zhang Y. 1999b, 161-162)
Äänielokuvien ja studioiden
menestyksen myötä 1930-luvulla, naisnäyttelijöistä
kehittyi suosittuja ja ihailtuja elokuvatähtiä. Heidän
elämää, pukeutumista ja käyttäytymistä seurattiin
tiiviisti myös valkokankaan ulkopuolella.
Elokuvatähdistä muodostui seurapiiripalstojen ja pienten
kaupunkijulkaisujen vakioaiheita. 1930-luvun
puoleenväliin mennessä tähtien yksityiselämä oli
tuotteistettu julkisesti seurattavaksi
"fiktioksi". Toisin sanoen, tähdille ei annettu
oikeutta erottaa yksityiselämäänsä elokuvista, vaan
valkokankaalla esitetyt roolit vaikuttivat heidän
elämäänsä ja päinvastoin. Vuorovaikutus perustui
käsitykseen, että naisnäyttelijöiden tuli
"näytellä itseään" ja pohjimmiltaan hyvää
naishahmoa. Elokuvissa esitettyjen roolien nähtiin siis
tuovan esiin naisnäyttelijän todellista luonnetta.
Roolihahmon edustamien arvojen perusteella arvioitiin
naisnäyttelijää todellisuudessa ja todellisen elämän
tapahtumat saattoivat stigmatisoida roolihahmojen
esittämistä. (Chang 1999, s. 128-159,
elokuvatähdistä ja muodista ks. Jackson 2005, s.
103-129)
Myös elokuviin liittyvät
oheisilmiöt, kuten elokuvalehdet, ihailijakirjeiden
lähettäminen elokuvatähdille ja valokuvien keräily,
tulivat yhä suositummiksi modernisoituvan
kaupunkiväestön ja etenkin naisten keskuudessa.
Kiinalaisten elokuvatähtien keräilykuvat jäljittelivät
Hollywoodin tähtien asentoja, ilmeitä ja lavastuksia.
Suurin ero oli kuitenkin pukeutumisessa. Kun Hollywoodin
tähtien kuvat olivat rohkean seksikkäitä paljastavissa
ja vartalonmyötäisissä puvuissaan olivat kiinalaiset
elokuvatähdet vielä konservatiivisesti vaatetettuja.
Toisin kuin amerikkalaisten kanssasisartensa valokuvissa,
kiinalaisten tähtien kohdalla studioilla oli kova työ
osoittaa näyttelijöiden kunniallisuus ja sivistyneisyys.
Näitä hyveitä korostettiin esimerkiksi kuvaamalla
suosittuja tähtiä lukemassa kirjoja. Kiinalaiset
naiselokuvatähdet olivat myös erittäin suosittuja
maalatuissa mainosjulisteissa ja kalenterikuvissa.
Elokuvatähtien läsnäolo mainoksissa korosti tuotteiden
uudenaikaisuutta ja ylellisyyttä. (Jackson
2005, s. 95, 104-115, elokuvatähdistä mainoksissa ks.
Laing 2004, s. 157, 183, 189, 213)
Kiinalaiset naiset ottivat vaikutteita
ja hakivat etenkin yleisiä käyttäytymismalleja
amerikkalaisten elokuvien tarjoamasta, naisille
vapaammasta maailmasta. Valokuvien ja elokuvien
yleistyessä sekä elokuvatähtien yhteiskunnallisen arvon
noustessa, käsitys naisesta muuttui radikaalisti. Etenkin
varakkaampien yhteiskuntaluokkien naiset kävivät
kouluja, opettelivat ajamaan autoa, kirjoittivat
näytelmiä, kuluttivat vapaa-ajanpalveluja ja
osallistuivat yhteiskunnalliseen toimintaan. Tästä
merkittävästä yhteiskunnallisesta muutoksesta
huolimatta, kiinalaisen naisnäyttelijän esiintyminen
elokuvissa, etenkin 1930-luvun alussa, nähtiin vielä
moraalisesti arveluttavana. Hänet yhdistettiin
kukkaistyttöihin, jotka köyhän taustansa takia
joutuivat itse elättämään itseään julkisella
ammatilla. Vaikka elokuvatähtien arvostus kohosi, ei
tämä moraalittomuuden leima kokonaan poistunut
1930-luvun loppuun mennessä.
Hollywoodin naistähtien pukeutuminen
ja käyttäytyminen loi kiistatta voimakkaita esikuvia
sekä muodille, että kiinalaisen naisen uudelle
yhteiskunnalliselle roolille. Voidaankin sanoa, että
amerikkalainen elokuva oli yksi tekijä, joka vaikutti
modernin kiinalaisen naiskäsityksen muotoutumiseen
Shanghaissa 1900-luvun alkupuolella. Elokuvat muuttivat
peruuttamattomasti kiinalaisten naisten maailmankuvaa ja
elämää. Elokuvien mukana levisi uusia käsityksiä
esimerkiksi parisuhteesta, pukeutumisesta, naisen
asemasta, muodikkaista elämäntavoista ja ennen kaikkea,
julkisesta osallistumisesta yhteiskuntaan.
Hongkongin menestyksen alku?
Shanghain ja Hongkongin
elokuvatuotantojen välillä on ollut monipuolinen yhteys
jo 1910-luvulta alkaen. Henkilöstön, varojen ja
tekniikan vaihto on mahdollistanut kokemusten ja
tietotaidon siirtoa rajan yli puolelta toiselle.
Merkittävillä kiinalaisilla studioilla oli edustajansa
Hongkongissa valvomassa elokuvien levitystä. Myös
Hongkongin tuotannolla on ollut vaikutuksensa Shanghain
kehittymiseen. Esimerkiksi Lianhua studio on alun
perin perustettu Hongkongissa ja siirretty myöhemmin
Shanghaihin. (Fu 2003, s. xii-xiii, 6-8,
52)
Shanghain elokuvatuotantoa koetteli
taantuma jo vuodesta 1935 lähtien, mutta lamauttavin
tekijä oli Shanghain osittainen miehitys japanilaisten
toimesta kolme kuukautta kestäneiden taistelujen jälkeen
marraskuussa 1937. Käytännössä Shanghain
elokuvatuotanto tuhoutui studioiden ja varastojen
jäätyä sodan jalkoihin. Suurin osa studioista lopetti
toimintansa ja monia elokuvateollisuuden henkilöitä
pakeni esimerkiksi Hongkongiin. Ajanjaksoa 1935-50
voidaankin elokuvatutkija Fun mielestä pitää Shanghain
ja Hongkongin elokuvamaailmojen välisen vaihdon
huippukautena. (Fu 2003, xii-xiii, 1-2)
Elokuvien tuotanto Japanin miehityksen
aikana ei kuitenkaan täysin loppunut, vaan tilanne
osittain elpyi jo kuukauden kuluessa. Japanilaiset ottivat
haltuunsa osan studioista, joiden alaisiksi osa
kiinalaisista elokuvatuotantoon perehtyneistä
henkilöistä siirtyi. He tuottivat pääasiassa
valloittajien propagandaan sopivia elokuvia etenkin
vuosina 1942-45. Tämän lisäksi yritteliäs liikemies,
Zhang Shankun avasi uudelleen vuonna 1934 perustamansa Xinhua
(Uusi Kiina) studionsa. Valtaosin hänen ansiostaan
elokuvateollisuus Shanghaissa toimi edelleen. Fun mukaan
valloituksen kautta ja sen aikana tuotettuja elokuvia on
usein vähätelty aiheetta. Hän pitää tuotantoa vuosina
1937-41 merkittävänä kautena jolloin Shanghaissa
tuotettiin yli kaksisataa elokuvaa. Shanghain sotatoimiin
väsynyt väestö janosi viihdettä luoden uusille
elokuville suuren kysynnän: populaari filmikulttuuri jopa
laajeni ja edesauttoi Shanghain taloudellista
hyvinvointia. Aikakauden yksi suosituimmista ja
taloudellisesti menestyneimmistä elokuvista oli Mulan
liittyy armeijaan (Mulan congjun, 1939). Elokuva oli
patrioottinen historiallinen pukudraama, jonka perusteema
on valloittajan vastustaminen, mikä osittain selittää
elokuvan menestymisen. (Fu 2003, 1-6,
11-21)
Valloituksen päätyttyä vuonna 1945
tilanne oli kuitenkin kaoottinen sisällissodan keskellä.
Tällöin Shanghaissa elokuvatuotantoon osallistuneita
syytettiin petturuudesta ja heistä valtaosa pakeni
Hongkongiin. Shanghailaiset liikemiehet perustivat
studioita ja tuottivat elokuvia mannerkiinalaiselle
yleisölle. Tietotaidon, tekniikan ja varallisuuden
siirtyessä Shanghain elokuvamaailmasta Hongkongiin,
muodostui Hongkongista kiistaton elokuvateollisuuden
keskus. 1950-luvun loppupuolelta alkaen Hongkong
tunnustettiin "Idän Hollywoodiksi".
(Fu 2003, xii-xiii) Shanghain elokuvateollisuuden
kansainvälinen "glamour" hiipui vähitellen,
vaikka ei täysin sammunutkaan.
Elokuvan merkityksellisyys?
Kiistämättä elokuva on ollut
merkittävä kulttuurillinen tekijä Kiinan tasavallassa
(1912-1949), ja etenkin Shanghain alueella 1920- ja
1930-luvuilla. Elokuvat ovat muokanneet niin ihmisten
tapaa ilmaista itseään kuin käsitellä heitä
ympäröivän maailman tapahtumia. Varhaisilla
kiinalaisilla elokuvilla on ollut suuri vaikutus
kansalaisten viihdyttäjinä ja valistajina. Ilman
elokuvia Shanghain kansainvälistyminen ja uuden modernin
kaupunkikulttuurin muodostuminen ei olisi toteutunut
samalla tavalla. Elokuvat olivat myös erittäin
vaikuttava tekijä koko visuaalisen kulttuurin
muutoksessa.
Vaikka kiinalainen elokuva ja tuotanto
saivat paljon vaikutteita Hollywoodista, ei kyse
kuitenkaan ollut pelkästään länsimaisen innovaation
suorasta lainauksesta. Kuten mm. Berry ja Farquhar ovat
osoittaneet, elokuva heti saapuessaan Kiinaan otti
vaikutteita myös kiinalaisesta perinteisistä
näyttämötaiteista kehittäen omaa, länsimaista
poikkeavaa ilmaisuaan. Myös katsojien suhtautuminen
elokuvan katsomiseen perustui, luonnollisesti, heidän
aiempiin kokemuksiin viihteellisten esitysten
seuraamisesta. Etenkin oopperafilmien suosio perustui
nimenomaan niiden kiinalaisuuteen.
Näyttämötaiteiden lisäksi myös julkaisukulttuuri ja
kirjallisuus vaikuttivat merkittävästi kiinalaisten
elokuvien kehittymiseen. Esimerkkinä voidaan mainita
populaari ja romanttinen "mandariinisorsa ja perhos"
-kirjallisuus (yuanyang hudie), jonka tarinoita
käytettiin elokuvien pohjaksi. Toisin sanoen, osana
elokuvien aktiivista "kiinallistamista". (Zhen
Z. 1999, s. 36; Zhang Y. 1999a, s. 14)
Kuten Fu osoittaa, etenkin 1930-luvun
loppupuolella Kiinasta pakeneva väestö vauhditti
Hongkongin taloudellista menestymistä, mikä kiistatta
edesauttoi hongkongilaisen elokuvan "kultakauden
muodostumista". (Fu 2003, s. 60-66,
90) Mielestäni voidaan myös sanoa, että
Hongkongin elokuvien kansainvälinen menestys etenkin
1900-luvun loppupuolella ei olisi ollut mahdollista ilman
Shanghain elokuvateollisuuden kukoistusvaihetta
1920-1930-luvuilla.
|