Tuhat sivua tähtiloistoa ja tunnetta
Ohjaajan tuotannon mukaan tapahtuva
luokittelu on helpoin tapa elokuvien lokerointiin.
Kuitenkin keskivertokatsojalle elokuvien pääosan
esittäjät, samaistumiseen houkuttelevat elokuvatähdet,
ovat usein keskeinen syy elokuvalipun hankkimiseen. Peter
von Bagh heittäytyy Tähtien kirjassa
elokuvatähteyden maailmaan elokuvahullun lähes
uskonnollisella hurmiolla. Kirjan sivuilta huokuu
elokuvaentusiastin valtava tietämys, mutta myös palava
rakkaus elokuvaan ja elokuvatähtiin. Siksi Tähtien
kirja on Baghin laajan tuotannon henkilökohtaisimpia
teoksia. Laaja-alaisuutensa ja kirjoittajan eläytyneen
asiantuntemuksen vuoksi se on myös kansainvälisesti
poikkeuksellinen teos.
Elokuvatähteys on Baghille osa
länsimaista kulutuskulttuuria, mutta silti
samanaikaisesti eräänlaista "puolijumaluutta".
Tähdet eivät ole Baghille etäisiä tutkimuskohteita,
vaan rakkaita ystäviä ja palvonnan kohteita. Bagh toki
käsittelee myös tähteyden teollista luonnetta, mutta
painottaa silti tähteyden mysteeriä, tähteyden
elämyksellistä kokemusta, joka tekee heistä roolejaan
suurempia hahmoja.
Teoksen rakenne on yllättävä: se
toimii elokuvatähtien ja aikakausien mukaan enimmäkseen
kronologisesti etenevänä tähtiluettelona, tai
pikemminkin tähtikarttana, jossa jokaista elokuvatähteä
kohden on yleensä tekstiä muutaman sivun verran.
Tähtivalikoima on saatu tällä metodilla huikean
suureksi: omat sivunsa on saanut reilusti yli 300
näyttelijää! Määrä on melkoinen, ja on selvää
ettei taitavinkaan kirjoittaja pysty käsittelemään
näin laajaa määrää alkamatta väkisinkin toistaa
itseään. Urakka on mahdoton, ja juuri siksi Bagh on
oikea henkilö suoriutumaan siitä.
Tähtien kirja on
toimituksellisesti ja taitollisesti laadukas ja tyylikäs
julkaisu, kuten Baghin ja Otavan pitkään jatkuneelta
yhteistyöltä sopii odottaakin. Tekstimäärä on paikoin
hengästyttävä: kahdelle palstalle jaetun leipätekstin
ohella sivut on täytetty anekdooteilla. Tähtien kirja
on nimensä mukaisesti kuvaus elokuvatähdistä, heidän
tuotannostaan, erityispiirteistään ja elämästään.
Esipuheessa sekä lukujen alkuun sijoitetuissa
katsauksissa luodaan ansiokkaasti katsausta
tähtijärjestelmän erityispiirteisiin. Muuten
tähtiteollisuuden ja tähtien luomisen mekaniikka jää
siinä vähemmälle huomiolle, mutta teoksen keskiössä
ovatkin henkilöt, eivät rakenteet. Pääosassa on
tähtien elokuvatuotanto ja valkokangasimago, sen sijaan
tähtien henkilöhistoria jää sivummalle. Lähikuvan
suuntaaminen tähtiin luo välillä vaikutelmaa kuin
itsestään syntyvistä, elokuva-alan lainalaisuudet
ylittävistä poikkeusyksilöistä.
Bagh on tunnettu nimenomaan Hollywoodin
kultakauden asiantuntijana. Tämä näkyy
tähtivalinnoissa, mutta vähemmän kuin etukäteen
ajatellen voisi olettaa. Bagh toteaa esipuheessaan, että
teos on kallellaan Hollywoodiin, koska
"todellisuutemme on kallellaan". Tauno Palon –
jota ei ole kirjassa sen enempää kuin muitakaan
suomalaisia näyttelijöitä – kaltaiset kansalliset
tähdet ovat saattaneet tuottaa yhtä "valtaisia
tunnetiloja" kuin maailmannimet. Kuitenkin
Hollywoodin levitysjärjestelmä ja tähtikultin
ruokintakoneisto mahdollisti tähteyden kansainvälisen
hehkun ja maailmanmaineen. Eurooppalaisia tähtiä on toki
mukana Emil Janningsista Penélope Cruziin. Yhdysvaltain
ja Euroopan ulkopuolelta mukana on oikeastaan vain
Tosihiro Mifune ja Bruce Lee (!) sekä pieni katsaus
intialaiseen elokuvaan. Hollywood-painotuksella on hyvät
perusteet, ja toisaalta painotuksen perusteilla ei ole
merkitystä, sillä kyse on leimallisesti kirjoittajan
omista intohimoista. Bagh toteaakin, että Tähtien
kirja on kirja "meistä", eli ensisijaisesti
länsimaisen elokuvayleisön tähdistä ja
tähtikokemuksista. Tähtien tuotannosta poimitaan esiin
myös muita kuin itsestäänselvyyksiä. Esimerkiksi Boris
Karloffin kohdalla esiin nostetaan Frankensteinin sijaan
Michael Curtizin The Walking Dead.
Kuten on arvattavissa, Bagh ei arvosta
nykypäivän elokuvatähtiä samalla intensiteetillä kuin
klassisen Hollywoodin kuninkaita ja kuningattaria.
Hänelle klassisen Hollywoodin tähdet olivat
"taide-esineitä", kun taas nykypäivän tähdet
ovat loputtomasti hiottuja myyntiartikkeleita, katsojille
paketoituja "teollisuustuotteita". Nostalgia
voittaa tässä analyyttisuuden, sillä suurimmat tähdet
ovat Baghin omassa nuoruudessa koettuja tähtiä.
Toisaalta tämäkin kuuluu tähtien kokemiseen ja on
yleisinhimillistä. Suurin osa vaikuttavimmista
elokuvaelämyksistä koetaan nuorena, ja sama pätee
varmasti tähtien kokemiseen. Toki myös elokuvatähteys
on leimallisesti pirstaloituneempaa ja enemmän muille
elämänalueille soluttautunutta kuin 50 vuotta sitten.
Madonnan tai David Beckhamin globaali suosio on suurempaa
kuin nykyhollywoodin kuumimpien näyttelijätähtien,
eikä tähtien kollektiivinen kokeminen ole tietenkään
samanlaista kuin studiojärjestelmän kulta-aikana.
Baghkin myöntää silti viisaasti, että muutama uusista
päiväperhoista tulevat varmasti olemaan
"ikuisia" siinä mielessä kun klassisen
Hollywoodin tähdet.
Teoksen positiivinen yllätys onkin,
että myös nykyelokuvan tähdet saavat – Baghin
varautuneesta ennakko-asenteesta huolimatta –
kohtuullisesti palstatilaa. Sehän jo tiedettiin, että
Bagh osaa kirjoittaa John Waynesta tai Marilyn Monroesta,
mutta kiintoisaa onkin lukea hänen luentaansa Charles
Bronsonista, Nicole Kidmanista tai Arnold
Schwartzeneggerista. Tosin osa näistä loppupuolen
teksteistä jää luonnostemaisiksi heitoiksi. Silti,
mukana on herkullisia tiivistyksiä. Esimerkiksi Mickey
Rourken nykyistä imagoa Bagh luonnehtii seuraavasti:
"Nyt jäljellä on ruma ja
runneltu ihmisriekale, väkivallan konkreettinen
ruumiillistuma ja melkein tunnistamaton muisto
käytetyistä mahdollisuuksista (…) Se katu-uskottavuus,
ja aitous, jota Rourke tuntuu elämässään epätoivon
vimmalla tavoitelleen, on nyt empiirisesti saavutettua
konkreettista valuuttaa."
Sattuvasti sanottu. Nykytähtiä
käsittelevät tekstit ovat, lyhyydestään huolimatta,
oivaltavia, ja siksi olisi kiinnostavaa lukea lisää
Baghin tekstejä myös nykyelokuvasta.
Peter von Bagh on haastatteluissa
todennut pitävänsä Tähtien kirjaa
merkittävimpänä teoksenaan pitkään aikaan. Itse en
automaattisesti nostaisi sitä hienon Rikoksen hehkun
(1997) yläpuolelle, mutta on todettava, että teos
sisältää Baghin tuoreinta ja innostuneita tekstiä
vuosiin. Bagh ei juurikaan piittaa ns. akateemisen
elokuvatutkimuksen piirissä tehdystä
tähtitutkimuksesta. Alan perusteosta, Richard Dyerin Stars-kirjaa,
ei tässä teoksessa siteerata. Mutta miksi
pitäisikään, sillä henkilö- ja elokuvakeskeinen
analyysi toimii hyvin ilman Dyer-viittauksia. Peter von
Bagh kulkee omia polkujaan, ja hyvä niin.
Tähtien kirja on
rakkaudentunnustus elokuvan palvotuille – ja myös
unohdetuille – tähdille. On selvää, että nuoremman
sukupolven elokuvaharrastajille klassisen Hollywoodin
tähtiloiston palvonta ei asetu niin itsestään selviin
uomiin kuin mitä Baghilla. Toisaalta, Tähtien kirja
on kirjoittajan henkilökohtainen herkkukattaus enemmän
kuin viileän etäinen tutkimuksellinen katsaus aiheeseen.
Kirja suorastaan edellyttää myös lukijalta
henkilökohtaista heittäytymistä.
Peter von Baghilla on kummallinen
kaksoisrooli suomalaisessa elokuvatutkimuksessa. Toisaalla
on omaperäinen ja tarkkanäköinen esseisti,
dokumentaristi ja elokuva-ensyklopedisti, joka osaa
kirjoittaa elokuvasta herkästi, innostavasti ja
eläytyen. Toisaalla on Filmihullun sivuilla akateemisille
elokuvatutkijoille ja elokuva-arkistolle
tulikivenkatkuisia tuomioita jakeleva cinefiili. Tähtien
kirjan on onneksi laatinut ensiksi mainittu Bagh. Teos
on erinomaisen viihdyttävää ja sivistävää luettavaa.
Siihen, samalla tavoin kuin Baghin Elokuvan historiaan,
palaa mieluusti yhä uudestaan. Innostava, elämyksellinen
teos!
|