Elokuvan est-etiikkaa
Käsitepari estetiikka ja etiikka ovat
punoutuneet toisiinsa viimeaikaisessa taiteen- ja
kulttuurintutkimuksessa varsin tiiviisti. Estetiikan ja
etiikan suhdetta käsittelevää kirjallisuutta on
ilmestynyt runsaasti sekä maailmalla että meillä
1990-luvulta alkaen. Taiteen ilmiöitä ei enää nähdä
muusta elämästä irrallisina, niin kuin estetiikaksi
kutsutun tieteenalan piirissä joskus muinoin tehtiin.
Elokuva- ja mediatutkimuksessakaan
esteettis-formalistinen tarkastelu ei ole riittänyt
enää aikoihin. Tähän on ainakin yksi, jo kliseeksi
muodostunut, mutta edelleen pätevä syy: liikkuva kuva
muokkaa käsityksiämme maailmasta voimakkaammin kuin
koskaan ennen, sillä ihmiset viettävät medioiden
parissa entistä enemmän aikaa. Samaan aikaan kun yhä
useampi tavallinen kansalainen tuottaa omaa
audiovisuaalista materiaaliaan, niin mediassa, esimerkiksi
dokumenttielokuvissa, käsitellään entistä
yksityisempiä ja sensitiivisempiä asioita. Muun muassa
tämän julkisen ja yksityisen välisen rajan
hämärtymisen vuoksi emme voi sulkeutua taiteen
autonomiseen maailmaan, vaan meidän on rohkeasti
katsottava, mitä elävä kuva meille maailmasta kertoo ja
miten. Kysymykset esimerkiksi totuudesta, vastuusta ja
moraalista eivät suinkaan ole vanhentuneita.
Viimeisen noin kymmenen vuoden aikana
elokuva- ja mediatutkimuksessa on tapahtunut vähittäinen
"paradigman" muutos, jota voidaan luonnehtia
ruumiilliseksi käänteeksi. Tämän käänteen myötä
tunteet, kokemuksellisuus ja keho on pitkästä aikaa
hyväksytty vakavasti otettavan tutkimuksen kohteiksi. Ne
kytkeytyvät monin tavoin kysymyksiin eettisyydestä; ei
ainoastaan esitetyn vaan myös kokijan ajattelun
etiikasta. Elokuvatutkimuksessa estetiikka ei ole koskaan
rajoittunut kysymykseen kauneudesta, vaan laajemmin
kokemusten ilmaisemisen problematiikkaan.
Estetiikan ja etiikan suhteen
määrittely ei toki ole yksinomaan tutkijoiden heiniä.
Aivan tavallinen elokuvien kuluttajakin saattaa
yllättäen joutua eettisten kysymysten äärelle. Elokuva
voi kyseenalaistaa motiivimme ja saatamme herätä
pohtimaan reaktioitamme kesken katsomisen. Miksi katson
tätä? Saako tässä kohtaa nauraa? Ehkä poistumme
kesken esityksen. Tällöin elokuva on saattanut onnistua
kyseenalaistamaan hartaasti vaalimiamme arvoja ja
uskomuksia, tai käsityksemme siitä, mitä elokuvan
ylipäätään tulisi olla. Ehkä teos on saanut meidät
kyseenalaistamaan tekijän tarkoitusperät.
Elokuva- ja mediakirjoittelun piirissä
eettisiin ja moraalisiin kannanottoihin ovat kirvoittaneet
paitsi yksittäiset elokuvat niin myös yleisemmät
esteettisen kokemuksen luonnetta koskevat kysymykset.
Tutkimusten skaala on ulottunut tekijöiden
tarkoitusperien ja teosten vaikutusten pohtimisesta
periaatteellisiin kysymyksiin esimerkiksi fiktion ja
todellisuuden välisistä suhteista, totuuden
mahdollisuudesta, "toiseuksien" esittämisestä
ja kuvauksen kohteen kunnioittamisesta.
Vuoden 2007 viimeinen WiderScreen
kantaa kortensa tähän haastavaan ja moniulotteiseen
keskusteluun elokuva- ja mediataidetta tarkastelevien
kirjoitusten kautta. Artikkeleissa lomittuvat toisiinsa
yksittäistapausten analyysi ja teoria sekä tekijän ja
kokijan näkökulma. Myös kiinnostus ruumiillisuuteen
näkyy kysymyksenasetteluissa. Totuus, vastuu,
vaikuttaminen, hyvä elämä ja sanomattomasta kertominen
tematisoituvat useissa artikkeleissa. Lisäksi väkivalta,
kestoaihe, jota ei kuitenkaan ole kaluttu loppuun,
puhuttaa useaa kirjoittajaa.
Avausartikkelissa Henry Bacon
käsittelee väkivallan poetiikkaa katsojan
näkökulmasta. Bacon tarkastelee niitä moninaisia, ja
yllättäviäkin, psykologisia tarpeita, joihin
elokuvaväkivalta vastaa ja tapoja, joilla sitä
oikeutetaan. Kaisa Hiltusen analyysin kohteena on
ranskalaisohjaaja Gaspar Noén Irreversible ja sen
aggressiivinen, ravisuttava tyyli sekä brutaali
sisältö. Elokuvan estetiikkaa erittelemällä Hiltunen
pohtii, miksi elokuva tuntuu seisovan eettisesti kovin
huteralla perustalla.
Suuret inhimilliset tragediat ovat
kiinnostaneet dokumentaristeja ja fiktio-ohjaajia kautta
aikojen. Sotia ja katastrofeja käsitteleviin teoksiin
kytkeytyy laajoja, representaation mahdollisuutta ja
oikeutusta koskevia kysymyksiä. Miten elokuva voi kertoa
joukkotuhosta, inhimillisen ymmärryksen ylittävästä
kärsimyksestä, kysyy Tero Karppi artikkelissaan. Hän
lähestyy kysymystä ajan ja muistin näkökulmasta
analyysikohteenaan Alain Resnaisin dokumentaarinen elokuva
Yö ja usva.
Elokuvat tarjoavat välähdyksiä
erilaisista, oudoistakin, elämäntavoista. Aki
Kaurismäen Calamari Unionissa omalaatuista
elämisen tyyliään toteuttava Frankien klaani vaeltaa
paremman elämän perässä. Juha Oravala tulkitsee
Frankeja nomadeina, joiden toiminta havainnollistaa
postmodernia etiikkaa. Oravalan teoreettisena
lähtökohtana on Deleuzen ja Guattarin kirjoitukset
nomadisesta kokemuksesta.
Kysymykset elokuvantekijän vastuusta
nousevat kenties painokkaimmin esille yhteiskunnallisia
ongelmia ja arkoja subjektiivisia aiheita käsittelevien
dokumentaaristen elokuvien ja mediataideteosten
yhteydessä. Minna Rainion artikkelissa vastuun
kysymyksiä pohditaan sekä mediataiteilijan että
tutkijan äänellä. Rainio analysoi yhdessä Mark
Robertsin kanssa tekemiensä, naiskauppaa ja pakolaisuutta
käsittelevien videoinstallaatioiden est/eettisä
ratkaisuja: miten arkoja aiheita voi käsitellä
rakentavasti ja tuoreesti.
Kokeellisten elokuvien tekijän Sarah
Milesin töissä konventioiden rikkominen ja toden ja
fiktion rajan tutkiminen liittyvät eettisiin
pyrkimyksiin. Lotta Kähkösen artikkelin pohjana on
Milesin haastattelu, jossa Kähkönen pyysi tätä
kertomaan, miten eettiset ratkaisut näkyvät hänen
työssään "vaiettujen" tarinoiden kertojana.
|