Ajan, muistin ja kuvien
tematiikkaa
toisen maailmansodan jälkeen
Elokuvan katsominen esteettisestä ja
eettisestä näkökulmasta ei palaudu kysymyksiin
kauneudesta tai hyvästä. Voitaisiin jopa väittää,
että elokuva operoi kauniin ja ruman, hyvän ja pahan
ulottumattomissa. Esteettisessä mielessä elokuva on
kokemuksen filosofiaa: kuinka asiat tunnetaan, koetaan ja
käsitetään aistien kautta. Tämä kokemus tuottaa
eettistä ajattelua: auttaa suhtautumaan moraalisiin
kysymyksiin, ajattelemaan niitä. Toisen maailmansodan
joukkotuho haastaa elokuvan niin eettisessä kuin
esteettisessäkin mielessä. Tämä artikkeli pureutuu
joukkotuhon ja elokuvan problematiikkaan avaten kytköstä
ihmisen, ajattelun ja elokuvan välillä. (1)
Toinen maailmansota ja elokuvan muutos
"Useiden vuosisatojen saatossa,
kreikkalaisista Kantiin, filosofia joutui
vallankumoukseen: ajan alistaminen liikkeelle
käännettiin ympäri, aika lakkasi olemasta normaalin
liikkeen mitta, se ilmenee itselleen kasvavassa määrin
ja luo paradoksaalisia liikkeitä" (Deleuze
2000, s. xi). Vastaava käänne on Deleuzen mukaan
jäljitettävissä myös elokuvan historiassa ja
estetiikassa. Toisen maailmansodan jälkeen liikekuvan
sensomotorinen elokuva antaa tilaa uudenlaiselle
epäjatkuvuuksien ja poikkeavien liikkeiden elokuvalle,
joka käsittelee aikaa itseään.
(2) Tämä elokuvissa
tyylillisinä, juonellisina ja esteettisinä ratkaisuina
esiin tuleva muutos voidaan jäljittää laajemmin
ajattelussa tapahtuneisiin muutoksiin. D.N. Rodowickin
mielestä kyse on ensisijaisesti muuttuneesta historian
käsityksestä (Rodowick 2001, s. 176–177).
Toinen maailmansota ja sen joukkotuho
on jonkinlainen vedenjakaja niin elokuvan kuin
ajattelunkin suhteen. (3)
Joukkotuho näyttäytyy tapahtumana, johon ei oikein osata
reagoida ja jota ei historian puitteissa osata kuvailla.
Se, mitä leireillä de facto tapahtui, on toki
selvillä: keskitys- ja tuhoamisleirien rakennusajat
tiedetään, leirien arkkitehtuurista, käytännöistä ja
johtajista on dokumentteja. Sekin tiedetään, että
miljoonia ihmisiä sai leireillä surmansa. Siitä
todistavat muun muassa leirien jälkeen paljastuneet
joukkohaudat ja kadonneiden määrät. Kuitenkin
joukkotuholle an sich ei tunnu löytyvän essentiaa,
alkuperää tai identiteettiä, joka voitaisiin historian
puitteissa määritellä. Se on laajuudessaan ja
järjettömyydessään niin äärimmäinen tapahtuma,
että sitä ei voida tavoittaa ja käsittää
kokonaisuudessaan de jure mielessä.
Siitä ja sen tapahtumista voidaan vain
esittää erilaisia tulkintoja, jotka saattavat myös olla
keskenään ristiriitaisia. (4)
Myös se, kuka voi esittää näitä tulkintoja,
kyseenalaistuu: länsimainen ihminen ei voi lähestyä
joukkotuhoa ulkopuolisen tarkkailijan näkökulmasta,
sillä joukkotuho on syntynyt saman kulttuurin piirissä
ja vaikutuksesta kuin länsimainen ihminenkin.
Länsimaisen ihmisen näkökulma joukkotuhoon on tässä
mielessä aina subjektiivinen. Joukkotuhon myötä käykin
ilmeiseksi, että historiaa ei voida ymmärtää jonain
yhtenä objektiivisena kohteena. Yhden objektiivisen
historian käsityksen etsimisen sijaan historiaa aletaan
tutkia voimien, ajan ja muistin näkökulmasta.
Tällaisessa mallissa historiallinen tapahtuma nähdään
moneutena, joka koostuu useista eri ajallisista
elementeistä ja voimista. (Rodowick 2001,
s. 186, 190–191.) Tämä historian luonteen
epistemologinen muutos heijastuu historiantutkimuksen
lisäksi laajemminkin kulttuurissa. Historiankirjoitusten
lisäksi erityisesti elokuva alkaakin toisen maailmansodan
jälkeen tutkia ajan ja muistin kysymyksiä. (Rodowick
2001, s. 186–187.)
Erityisesti Alain Resnais’ta voidaan
pitää ohjaajana, joka käsittelee elokuvissaan aikaa,
muistia ja ajattelua (Deleuze 2000, s. 116–125;
Enckell 1988, s. 85). Keskeisessä roolissa nämä
kysymykset ovat varsinkin dokumentaarisessa
keskitysleirielokuvassa Yö ja usva ( Nuit et
Brouillard, 1955) (ks. Deleuze 2000, s.
122; Monaco 1978, s. 20; McQuire 1998, s. 155).
Dziga Vertovia mukaillen voidaan sanoa, että Yö ja
usva asettaa mekaanisen kinosilmän katseen
joukkotuhoon historiallisena ilmiönä. (5)
Tämä katse on enemmän kuin pelkkää havaintoa
joukkotuhon kuvista. Se on ulotettava laajemmin myös
muistin katseeksi. Deleuzen mukaan elokuva pitää
ymmärtää erilaisten ajallisten struktuurien koosteena.
Elokuva kykenee tuottamaan ajallisia suhteita, joita ei
voida nähdä representoidussa objektissa ja jotka eivät
myöskään palaudu nykyhetkeen. Elokuvan kuva itsessään
ei ole nykyisyydessä: "[s]e mitä, kuva ’esittää’
on nykyisyydessä, mutta ei itse kuva, [--] sitä ei tule
koskaan sekoittaa siihen, mitä se esittää". (Deleuze
2000, s. xii.) Elokuvan potentiaali
ajatella historiallista tapahtumaa kuten joukkotuhoa tulee
sen kyvystä kytkeä toisiinsa useita erilaisia aikatasoja
ja ilmaista näiden välisiä voimarelaatioita. Se tuottaa
eräänlaisen historiallisen muistin, jonka avulla se
kykenee tutkimaan ja avaaman "ajan immanentteja
ominaisuuksia". (6)
Olennaista on ymmärtää, että muisti
ei tässä yhteydessä viittaa subjektiin tai jonkin
henkilön päänsisäiseen muistiin. Päinvastoin kyse on
pikemminkin ei-subjektiivisesta maailmanmuistista. D.N.
Rodowick analysoi Resnaisin elokuvia Viime vuonna
Marienbadissa ja Hiroshima - rakkaani juuri
näistä lähtökohdista. Näissä elokuvissa muisti ei
palaudu päähenkilöiden sisäiseksi tietoisuudeksi vaan
henkilöt pikemminkin ovat itse sisällä valtavassa
muistissa, jota he tarinoillaan tai näkökulmillaan
konstituoivat. Rodowickin mukaan yksikään elokuvan
hahmoista ei vahvista muistin historiallista totuutta,
eikä myöskään katsoja kykene vertailemaan elokuvan
henkilöiden kertomuksien totuudellisuutta. Tästä
syystä muisti on väistämättä ei-subjektiivista. (Rodowick
1997, s. 100–101.)
Yön ja usvan kohdalla tilanne on
ehkä vieläkin selvempi, sillä siinä ei edes ole
varsinaisia päähenkilöitä. Yöstä ja usvasta puuttuu
subjekti, jonka muistia se voisi edustaa. Keskitysleirin
nykyisyys on ainoastaan piste, joka yhtäältä kokoaa
muistoja yhteen ja toisaalta tulee muistojen jakamaksi. Se
on jonkinlainen muistimaailma, joka ei edusta yhden
ihmisen muistia vaan lukuisia muisteja, jotka liikkuvat
menneisyyden eri tasoilla kartoittaen sen tapahtumia
useasta suunnasta. (Deleuze 2000, s. 118.
Bogue 2003, s. 146.) Elokuvan ei-subjektiivinen
muisti on ainoastaan lukuisten erilaisten kertomusten
toistensa kohtaavien sarjojen kooste, joka ei palaudu
yhteen totuuteen vaan esittää maailman niin ajassa kuin
tilassakin tapahtuvina heterogeenisinä muutoksina. (Ks.
Rodowick 1997, s. 101).
Esittäessään muistin
ei-subjektiivisena maailmanmuistina, jota ei voida
palauttaa kenenkään "päähän", Resnais tulee
itse asiassa realisoineeksi yhden Deleuzen tärkeimmistä
Bergson-tulkinnoista: "aika ei ole sisällämme,
vaan päinvastoin, se on sisäisyys, jossa elämme,
liikumme ja muutumme" (Deleuze
2000, s. 82). Puhuessaan muistista Bergson ei siis
tarkoita ihmisen sisäistä muistia vaan muistia, jonka
sisällä ihminen on, muotoutuu ja toimii. Bergsonin
kuvailema puhdas muisti on luonteeltaan virtuaalinen,
mutta se sekoitetaan helposti mentaalisiin kuviin kuten
uniin, muistoihin tai haaveisiin. Tällaiset kuvat eivät
kuitenkaan ole oikeasti virtuaalisia vaan tietoisuuden tai
psykologisten tilojen aktualisoimia. (Deleuze
2000, 79).
Nykyisyyden ja menneisyyden kuvia
Pyrkiessään avaamaan joukkotuhon
tapahtumaa Yö ja usva rakentaa kuvan muistista,
joka nitoo yhteen erilaisia temporaalisia tasoja ja kuvia,
jotka ovat ajallisesti erilaisia. Esteettis-tyylillisesti Yön
ja usvan kuvat voidaan jakaa kahdenlaisiin kuviin.
Nykyisyyden kuvat on kuvattu noin kymmenen vuotta leirien
lakkauttamisen jälkeen ja ne ovat värillisiä.
Nykyisyyden kuvissa kamera kulkee rauhallisesti ja otokset
ovat pitkiä. Kameran silmä liikkuu hitaasti pitkin
keskitysleirien raunioita ja tässä kameran
heltymättömässä tuijotuksessa rauniot, parakit,
piikkilanka-aidat tai vartiotornit konstituoivat
nykyhetken ja antavat sille olemassaolon. (Vrt.
Dienst 1994, s. 161.)
Yön ja usvan menneisyyden kuvat
rakentuvat pääosin autenttisesta mustavalkoisesta
materiaalista, joka on kuvattu leirien toiminta-aikana.
Menneisyys esiintyy väkivaltaisina leikkauksina,
hetkinä, tapahtumien valokuvallisina fragmentteina.
Menneisyyden kuvat ovat kuvauksen mekaanisen liikkeen
aiheuttamia katkoksia materian liikkeessä. (Vrt.
Dienst 1994, s. 159–160.) Ne ovat lyhyitä
leikkauksia leirien tapahtumista. Iso osa Yön ja usvan
menneisyyden kuvista koostuu aidoista valokuvista,
joita elokuvakamera kuvaa. On kuvia esimerkiksi
alastomista vangeista odottamassa teloitusta,
päättömiä ruumiita, päitä koreissa, erilaisia
vartiotorneja ja vankien ruumiinosia. Samalla tapaa kuin
parakit ja leirin rauniot konstituoivat nykyisyyden kuvat,
rakentuvat menneisyyden kuvat ihmisten, esineiden tai
vaikkapa rakennusten avulla.
Vaikka Yön ja usvan
menneisyyden ja nykyisyyden kuvat tällä tavoin
eriteltynä vaikuttavatkin eroavan toisistaan, on niiden
ero ainoastaan näennäistä ja pinnallista. Itse asiassa
esteettis-tyylillisessä erottelussa on kyse korkeintaan
jonkinlaisesta aste-erosta yhden ja saman kuvatyypin
välillä. Kun menneisyyden ja nykyisyyden kuvista
puretaan niiden esteettis-tyylilliset ratkaisut, voidaan
huomata, että ne molemmat konstituoituvat samalla tavalla
erilaisista objekteista kuten esineistä, ympäristöistä
ja ihmisistä, joita kuvissa aktuaalisesti näkyy.
Se, mitä kuvassa näkyy, tuottaa myös
kuvan ajallisen rakenteen tai paremminkin ajallisuuden.
Vaikka Resnais näennäisesti erottaakin menneisyyden ja
nykyisyyden toisistaan kuvien mustavalkoisuuden ja
värillisyyden avulla, on tämä ero ainoastaan
pinnallista. Niin sanotuissa menneisyyden kuvissa ei ole
mitään, minkä takia ne voitaisiin erottaa nykyisyyden
kuvista menneisyyden kuviksi. Itse asiassa ne ovat
yhtälailla nykyisyyden kuvia kuin Yön ja usvan
niin sanotut varsinaiset nykyisyyden kuvatkin. Tämän
paradoksaaliselta kuulostavan väitteen paikkansapitävyys
tulee ymmärrettäväksi stoalaisten aikakäsityksen
avulla.
Philip Turetzkyn mukaan stoalaiset
olivat ensimmäisiä, jotka esittivät, että voidaan
erotella useampi aika, ja jokaisella näistä ajoista on
erilaiset ominaispiirteensä (Turetzky
1998, s. 42). Stoalaisille Chronos on
nykyhetken aika. Se on luonteeltaan aineellinen ja saa
olemassaolonsa ruumiiden tai objektien kautta. (Turetzky
1998, s. 40; Deleuze 1990, s. 61–65.) Vaikka Yön
ja usvan menneisyyden ja nykyisyyden kuvat eroavat
toisistaan esteettis-teknisesti, voidaan niiden kummankin
sanoa tästä syystä edustavan Chronosta. Ne ovat
molemmat nykyhetkeä tai Deleuzen typologiaa seuraten
voitaisiin paremminkin sanoa, että ne molemmat ovat
aktuaalisia. Sana aktuaalinen on tässä yhteydessä
käsitettävä kahdessa muodossaan: nykyisenä ja
todellisena. Jos menneisyyden kuvia välttämättä
halutaan pitää kuvina menneisyydestä, voidaan sanoa,
että ne ovat aktualisoituneita menneisyyden tasoja.
Kuitenkin väistämättä aktualisoituessaan objekteiksi
ja näiden tilassa tapahtuviksi liikkeiksi,
menneisyydestä tulee nykyhetkeä, eikä se pysy
menneisyytenä sinänsä. Tiivistäen se, mitä kuvassa
aktuaalisesti näkyy, konstituoi nämä kuvat. Niin
nykyisyyden kuin menneisyydenkin kuvat saavat
olemassaolonsa suhteessa konstituoiviin objekteihinsa
sekä näiden objektien sekoituksiin. Siten ei ole
tarpeellista tehdä eroa näiden kahden näkyvän kuvan
välillä, vaan niitä kumpaakin voidaan kutsua
aktuaaliseksi optiseksi kuvaksi.
Toisen maailmansodan joukkotuhon
kuvaaminen aktuaalisten optisten kuvien avulla vaikuttaa
kuitenkin hankalalta. "Kuolema ei paikannu
aktuaaliseen nykyhetkeen. Niin valtavia ovat ne kuolleiden
määrät, jotka vainoavat menneisyyden kerroksia",
Deleuze toteaa ja viittaa samalla Yön ja usvan
kertojan sanoihin: "Yhdeksän miljoonaa kuollutta
vainoaa tätä maisemaa", "200 000
kuollutta yhdeksässä sekunnissa…" (Deleuze
2000, s. 116.) "Nykyhetki alkaa kellua
epävarmuuden lyömänä, henkilöiden menemisten ja
tulemisten hajaannuttamana tai jo menneisyyteen
sulautuneena." (Deleuze 2000, s.
116). Aktuaaliset optiset kuvat pyrkivät
näyttämään sen, minkä kykenevät toisen maailmansodan
joukkotuhosta. Jotain tuntuu kuitenkin aina jäävän
kuvittamatta ja kertomatta. Esimerkiksi varsinaisesta
joukkotuhon toimeenpanemisesta ei näytetä kuvia, mutta
silti se tuntuu olevan läsnä kuvissa ruumiista tai
teloitustaan odottavista vangeista.
Aktuaaliset optiset kuvat ikään kuin
kantavat mukanaan optisiksi kuviksi palautumatonta
synkkää menneisyyttä ja sen tapahtumia
kokonaisuudessaan. Tämä viittaa siihen, että Yön ja
usvan kuvissa ei ole pelkästään kyse siitä, mitä
kuvassa aktuaalisesti näkyy. Kutsuessaan toisen
maailmansodan jälkeistä elokuvaa "näkijän
elokuvaksi" (Deleuze 2000, s. 2)
Deleuze ei niinkään viittaa aktuaalisiin optisiin kuviin
ja niissä näkyviin objekteihin vaan pikemminkin siihen,
mitä näiden aktuaalisten optisten kuvien ja niissä
näkyvien liikkeiden avulla on mahdollista havaita. Kyse
ei tällöin ole enää pelkästään keskitysleirien de
facto tapahtumista eli aineellisista objekteista ja
niiden liikkeistä tilassa. Pikemminkin elokuva pyrkii
tuomaan menneisyyden de jure mielessä ajattelun
piiriin. (Vrt. Deleuze 2000, s. 18.)
Joukkotuhon objektien kuten tilojen, maisemien tai
henkilöiden kuvaamisen lisäksi elokuva pyrkii paljon
laajemmin kuvaamaan ja käsitteellistämään myös
joukkotuhon tapahtumaa – niitä erilaisia virtuaalisia
prosesseja, joista joukkotuho ilmiönä koostuu.
Aktuaalisten optisten kuvien rinnalla
oleva tapahtuman aineeton läsnäolo viittaa toiseen,
Chronoksen rinnalla toimivaan, stoalaiseen
aikakäsitykseen Aioniin, joka pitää aineellisten
objektien sijaan sisällään aineettomat tapahtumat. Yössä
ja usvassa menneisyys kyllä läpäisee lakkaamatta
nykyhetken kuvia ja nousee niistä esiin, mutta tämä ei
tarkoita konkreettista liikettä, joka tapahtuu
mustavalkoisten menneisyyden nykyhetken ja värillisten
nykyisyyden nykyhetken kuvien välillä. Yössä ja
usvassa menneisyys ei palaudu aktuaalisiin optisiin
kuviin. Esimerkiksi kynnenjälkiä kaasukammion katossa ei
ymmärretä pelkästään sinä, mitä ne aktuaalisesti
ovat: kynnenjälkiä katossa. Pikemminkin ne pitää
käsittää laajemmin keston kautta sinä joukkotuhon
tapahtumana, joka on tuottanut ne kattoon ja joka jatkuu
edelleen esimerkiksi havaintoina ja huomioina. Tällaiset
menneisyyden ja tulevaisuuden tapahtumat eivät eksistoi
aktuaalisina objekteina vaan ne subsistoivat objektien
rinnalla. Tällaista aineetonta aikaa stoalaiset
nimittävät Aioniksi. Se on tapahtumien aikaa, joka on
luonteeltaan aineetonta, äärettömästi jaettavaa ja
jatkuvaa. (Turetzky 1998, s. 39.) Se
on menneen ja tulevan elämää nykyisessä.
Deleuzelle filosofia on teoria
moneuksista, jotka komposoituvat aktuaalisista ja
virtuaalisista elementeistä. Itse asiassa puhtaasti
aktuaalisia objekteja ei edes ole olemassa vaan ne ovat
aina virtuaalisten kuvien ympäröimiä. (Deleuze
2002b, s. 148.) Tässä yhteydessä virtuaalisten
kuvien ulottuvuus voidaan määritellä puhtaaksi
menneisyydeksi, Aioniksi, joka sijaitsee jokaisen
havainnon, aktualisoinnin tai objektin materialisoinnin
taustalla virtuaalisena läsnäolona. Menneisyys ei ole
nykyhetkeä puutteen lailla riivaava poissaolo tai
muistelun objekti vaan voimien kenttä, joka sijaitsee
nykyhetken rinnalla ja vaikuttaa siihen. (Lyotard
1990, s. 11–12.)
Aion ei ole ainoastaan jonkin tietyn
nykyhetken menneisyyttä vaan paljon laajemmin jokaisessa
nykyhetkessä läsnä oleva a priorinen menneisyys –
virtuaalisuus, jota ei käsitetä enää suhteessa
nykyhetkeen vaan ainoastaan omana itsenään (Deleuze
2004, s. 102–103; Olkowski 1999, s. 110). Tämä
a priorinen menneisyys voidaan nähdä ikuisena
läsnäolona jokaisessa nykyhetkessä, se ei tullut
nykyisyyden jälkeen vaan oli jo siellä ajan itsensä
olemisena (Deleuze 2004, s. 104; Lyotard
1990, s. 11). Tästä ajatuksesta seuraa, että
nykyhetkikin itse asiassa on jo itsessään osa a
priorista mennyttä. Se on "koko menneisyys kaikkein
supistuneimmassa tilassaan". (Deleuze 2004, s. 103.)
Potentiaalisuuden kannalta ajatus tämänkaltaisesta
jokaista nykyhetkeä subsistoivasta menneisyydestä on
jokseenkin huimaava. Kaikki mahdollinen on jo ollut
virtuaalisesti: "menneisyys on paljon enemmän
kuin ajan ulottuvuus, se on kaiken ajan synteesi, jonka
ulottuvuuksia nykyisyys ja tulevaisuus ainoastaan ovat"
(Deleuze 2004, s. 103. Vrt. Monaco 1978, s.
61). Nykyhetki on ainoastaan menneisyyden ikuista
paluuta. (7)
Yössä ja usvassa Aion ja Chronos,
virtuaalinen ja aktuaalinen muodostavat erottamattoman
liiton. Deleuzen käsittein sitä voidaan kuvata
kristallikuvaksi, joka on pinnoillaan jatkuvaa vaihtoa
virtuaalisen ja aktuaalisen välillä (Deleuze
2000, s. 70). Yössä ja usvassa nykyisyys
painuu menneisyydeksi ja muuttuu itsekin virtuaaliseksi
uuden nykyisyyden korvatessa sen. Kuvaa teloitustaan
odottavista ihmisistä seuraa kuva teloituksiin
käytetystä kaasusta, sitä taas seuraa kuva
kaasukammiosta nykyhetken tilassaan autiona bunkkerina.
Rikkomalla sekä ajallisen kronologian että
konventionaaliset kokijaan sidotut havainnon ja muistin
mallit ja asettumalla menneen ja tulevan
määrittämättömälle rajalle Yö ja usva
asettaa kuvat suhteeseen, joka ei enää perustu saman
toistamiselle vaan affirmoi eron sinänsä. Tällä
rajapinnalla (usva) on kuvan potentiaali kertoa jotain
joukkotuhosta (yöstä).
Yö ja usva kristallimaisessa
muodossaan louhii muistin arkistosta uusia kuvia. Se
pyrkii tuomaan esiin erilaisia aika- ja voimasuhteita
jotka koostavat joukkotuhon tapahtumaa. Kristallimainen
elokuva ei yritä rakentaa kokonaiskuvaa menneisyydestä
rationaliteetin sanelemien kokoamisohjeiden perusteella.
Se pikemminkin pyrkii avaamaan menneisyyden tapahtuman
sinänsä. Avaaminen taas ei ole koskaan kokoamisen tai
yhteensovittamisen operaatio, vaan se tapahtuu aina
erottamalla. Jokainen kuva, joka kristallimaisessa
elokuvassa kytketään toiseen kuvaan, pyritään
kytkemään siihen niin, että näiden kuvien välille
syntyy katkos, jossa affirmoituu potentiaalinen ero. (Deleuze
2002, s. 179–180.) Elokuvassa potentiaalinen ero
ei ole mitään muuta kuin elämä itse. Se on uusien
kuvien syntymää. Virtuaalisen menneisyyden, Aionin
avautumista kuvassa. Se on elokuvan tapa käsittää
käsittämätöntä. Auttaa ajattelemaan sitä, mitä ei
aiemmin ole voitu tai osattu ajatella. Tätä on elokuvan
estetiikka ja etiikka.
|