’Ammattimies ei onnea tarvitse’
Työväenluokkainen maskuliinisuus ja ruumiillisuus
Aki Kaurismäen elokuvissa Kauas pilvet karkaavat ja Mies
vailla menneisyyttä
Johdanto
Aki Kaurismäen elokuvissa mieshahmojen
katseilta peitetyt ruumiit kokevat kolhuja miesten
kohdatessa erilaisia ongelmatilanteita. Kokemus
kouriintuntuvaan työhön pystyvästä ruumiista ja
sitkeä, työväenluokkainen ammattiylpeys omista
taidoista näyttäisivät kuitenkin tarjoavan uuden
suunnan miesten hankalissa elämäntilanteissa.
Artikkelissa tarkastellaan Aki Kaurismäen elokuvien Kauas
pilvet karkaavat (1996) ja Mies vailla
menneisyyttä (2002) mieshahmojen ruumiinkuvastoja
työväenluokkaisen mieheyden esityksinä.
Tutkin, millaista on elokuvien
päähenkilöiden maskuliinisuus ja ruumiillisuus; mikä
on ruumiillisuuttaan peittelevien mieshahmojen arvon
mitta? Tarkastelen miesten ruumiinkuvastoissa
ilmeneviä maskuliinisia ja feminiinisiä piirteitä.
Pohdin, voisivatko mieskuvat näin ollen toimia
patriarkaalisessa järjestelmässä vallitsevan,
perinteisen mieheyden normatiivisista käsityksistä
poikkeavina, vaihtoehtoisen ja moninaisemman
maskuliinisuuden esityksinä. (esim. Butler
1990, 8-13.) Tarkastelen Aki Kaurismäen elokuvien
mieskuvien yhteydessä myös niiden kytköstä
suomalaisiin tukkilaiselokuviin, sekä kysymyksiä
luokasta, yhteisöllisyydestä ja perinteisen, suomalaisen
miehisyyden muutoksesta.
Kansallisuudesta ja suomalaisuudesta
käydyissä keskusteluissa ja tutkimuksissa Kaurismäen
elokuvien on nähty kuvastavan suomalaisuutta ja
suomalaiseen mieheyteen liitettyjä piirteitä kuten
hiljaisuutta, rehellisyyttä, yritteliäisyyttä,
surumielisyyttä ja tunteellisuutta. (esim.
Roos 2002, Von Bagh, 2006, 9) Toisenlaisissa
tulkinnoissa Kaurismäen elokuvien vahvat ja vapaasti
valitsevat yksilöt on toisaalta nähty epätyypillisinä
suomalaisina. (esim. Apo, Ehrnrooth 1996,
61.)
Oma näkökulmani tähän keskusteluun
on työväenluokkaista suomalaista maskuliinisuutta ja
kansallista jatkuvuutta väljästi tarkasteleva. Tulkitsen
elokuvien mieshahmoja lähtökohtaisesti suomalaisen
miehen representaatioina, jotka tuottavat mielikuvan
suomalaisesta todellisuudesta. Mutta en väitä,
etteivätkö elokuvien mieskuvat voi yhtäältä toimia
laajemmin, yleismaailmallisen maskuliinisuuden kuvauksina.
Suomalaisuus ei Aki Kaurismäen
elokuvissa muodosta yhtä ainoaa konseptia, ja suomalaisen
miehen representaatiot ovatkin vain eräs mahdollinen
tulkinta monikerroksisessa aineistossa. Kaurismäen
elokuviin sisältyy paljon yleismaailmallisia
elementtejä, joita ei voida tulkita kansallisina, kuten
viittaukset pääoman ja ihmisten globaaliin
kiertokulkuun, sekä ajan ja paikan transnationaaliset
yhteydet ja vaihtosuhteet. (Nestingen 2004,
96.)
Kaurismäen elokuvat eivät tarjoa
essentialistista esitystä kansallisesta identiteetistä;
kansallinen on elokuvissa vain yhdistelmien yksi kerros
osana laajempaa kulttuuristen merkitysten teon kenttää. (Nestingen
2005, 298.) Suomalainen aikalaisyhteiskunta
muodostaa elokuvien maailman realistisen kehyksen, mutta
se neuvottelee transnationaalisten, kulttuurien virtaan
viittaavien, ja lähes surrealististen elementtien kanssa.
(Kääpä 2006, 3) Elokuvien
mieskuviakin voidaan tulkita suomalaisuuden kehyksen
puitteissa, mutta niihin sisältyy neuvotteluja monien
erilaisten kulttuurirakennelmien välillä.
Antisankarien ruumis
Aki Kaurismäen elokuvien
miespäähenkilöissä saattaa piillä luuseriainesta,
mutta pohjimmiltaan he ovat selviytyjiä. Mieshahmot ovat
yhteiskunnallisten olosuhteiden altavastaajia; vaeltelevia
sivullisia tai laitapuolen kulkijoita, nykyajassa
eksyneitä yksilöitä. Elokuvien mieshahmoja voisi
luonnehtia myös kilteiksi ja nahjusmaisiksi,
sisäänlämpiäviksi antisankareiksi. Tämä
häviäjämiehisyys ja sympatioita keräävä nukkavieru
sankaruus on sukua 70-luvun amerikkalaisille
buddy-elokuville, ja sillä on myös liittymäkohtansa
60-luvun lopulla syntyneeseen miesrealismin
epäonnistujasankareihin. (Helen, 1991, 15)
Tarkastelen Kaurismäen elokuvien mieshahmojen
ruumiinkuvastoja perinteisessä mieskuvassa tapahtuneiden
muutosten esityksinä jälkimodernissa,
uusliberalistisessa yhteiskuntajärjestyksessä.
Länsimaisessa historiassa
maskuliinisuus on totuttu liittämään vahvuuteen,
järkeen, aktiivisuuteen, itsekkyyteen,
aggressiivisuuteen, sekä atleettiseen ja hallittuun
ruumiiseen. (Rossi 2003, 61, Sarpavaara
2004, 77). Näihin taustaoletuksiin nähden
Kaurismäen mieshahmojen representaatioihin näyttäisi
kiinnittyvän toisenlaisia ja vastakkaisia piirteitä. Kauas
pilvet karkaavat ja Mies vailla menneisyyttä -elokuvien
mieshahmojen ruumiillisuus on korrektisti katseilta
peitettyä, vaatteisiin verhottua ja lähes
feminiinisen huoliteltua. Mieshahmojen maskuliinisuutta
luonnehtiikin häveliäisyys ja epäeroottisuus. Miesten
ruumiillisuus ei missään kohtauksessa asetu
itseisarvoksi, vaan se esitetään pikemminkin
kesytettynä ja siveänä. Paljon keskeisempi merkitys on
lakonisella huumorin käytöllä, katseilla ja eleillä.
Iiris Ruoho (Ruoho 2005,
31-32) puhuu yhteiskuntaruumiista ja rinnastaa
miesruumiin kuvastojen merkitykset osaksi
yhteiskunnallista tilannetta analyysissään kotimaisen
rikossarja Raidin ruumiinkuvastoista. Kiinnostava
näkökulma onkin maskuliinisten mittelöiden ja
väkivallan käytön tulkitseminen yhteiskunnallista
valtataistelua heijastelevana toimintana. Tällöinhän
mediatekstien väkivaltakohtausten tulkitsijalle tarjoutuu
mahdollisuus myös yhteiskunnallisten valtakoneistojen
käytäntöjen analyysiin.(Ruoho 2005, 32,
Kellner 1998, 11-12) Kaurismäen elokuvien
henkilöt eivät ole yhteiskunnallisia taistelijoita,
mutta heidän kohtalonsa on kietoutunut luokkayhteiskunnan
koneistoon.
Tuohon koneistoon voidaan kytkeä myös
elokuvien Kauas pilvet karkaavat ja Mies vailla
menneisyyttä tapahtumissa kolhuja kokevat mieshahmot.
(Von Bagh 2006, 165.) Elokuvien
miehet eivät ole lihassankareita, mutta heidän ruumiinsa
kärsivät kolhuja ja tulevat pahoinpidellyiksi.
Mieshahmojen runnellut ruumiit oirehtivat näin
yhteiskunnallista tilannetta ja vastakkain ovat tässäkin
symbolisella tasolla yksilö ja systeemin valta
Työväenluokkainen kokemus alkaa olla
katoava ilmiö luokkakeskustelua välttelevässä,
jälkimodernissa kulutusyhteiskunnassa. Kyseiset elokuvat
edustavat kuitenkin viime vuosien oivaltavimpia
työläismiljöön tai proletariaatin itsensä kuvauksia.
(Von Bagh 2000, 105) Työläiset elävät kaupungin
laitamilla ja lähiöissä, eli reuna-alueilla, jotka
toimivat elokuvissa myös halveksunnan paikkoina
byrokratiaa ja virallista elämäntapaa kohtaan. Elokuvien
päähenkilöt ovat reiluja työläismiehiä, joiden
ruumiita kova todellisuus kohtelee kirjaimellisesti
kaltoin, tai elämä suo raukkamaisesti onnen antia, mutta
siitä huolimatta miehet säilyttävät rehtiytensä ja
ylpeytensä pitäytyen oman tiensä kulkijoina.
Toisaalta Kaurismäen näkemys
"lähenee Risto Jarvan tavoin empaattista,
populistista pienen ihmisen politiikka. Kaurismäki uskoo,
että ruumiillisen työn tekijät ovat lähempänä
elämän todellisuutta, että he ovat kansan
selkäranka". (Varjola 1989, 48)
Kaurismäkeläisissä kuvauksissa työläiset
esitetäänkin aidompina ja turmeltumattomampina kuin muut
ihmiset. Köyhyyden ja huono-osaisuuden raadollisten
puolten ja surkeuden kuvaus puuttuu elokuvista lähes
kokonaan. Myös laitapuolenkulkijat, marginaali, kuvataan
romanttisessa valossa, reiluina ja solidaarisina
ihmisinä. "Kaurismäen kertomusmaailman
työväenluokan edustajissa ei ole mitään moraalisesti
epäilyttävää, vaikka he olisivatkin rikollisia lain
edessä". (Koivunen 2006, 6.)
Perinteinen, työväenluokkainen
maskuliinisuus, joka on perustunut yhteisöllisyyteen,
raskaaseen fyysiseen työntekoon ja poliittiseen
aktiivisuuteen on hävinnyt ekonomisen alistuvaisuuden ja
poliittisen passiivisuuden myötä. (Hill,
2004, 102) Aki Kaurismäen elokuvissa
tähyilläänkin kohti kadonnutta aikaa;
työväenluokkaista kokemusta, jota ei
uusliberalistisessa, individualismia ihannoivassa ja
kulutuskeskeisessä yhteiskuntajärjestyksessä enää
perinteisessä muodossaan ole olemassa.
Elokuvien mieshahmot edustavat
valkoista, työväenluokkaista, länsimaista ja
heteroseksuaalista mieheyttä. Muiden kulttuurien tai
kansallisuuksien edustajia ei juurikaan kuvata. Keskustelu
suomalaisuudesta Mies vailla menneisyyttä -elokuvan
ympärillä assosioituu maskuliinisuuteen, fetisoituun ja
tyypilliseen työväenluokkaisen miehen hahmoon. Eräs
suomalaisuus-diskurssi voisikin kulminoitua
työväenluokkaiseen mieshahmoon, joka ratkoo kriisejään
miesporukan tukeen turvautuen, alkoholilla, tai
pakenemalla. (Koivunen 2006, 9) Kaurismäen
mieshahmojen traagisuuden taustalla näyttäisikin
oirehtivan yhteiskunnallinen muutos, jonka takana ovat
kansainväliset tekijät. Globaaleista muutoksista johtuen
perinteisessä suomalaisessa kuvastossa on tapahtunut
murroksia ja olisikin ongelmallista mieltää
työväenluokkainen, perinteinen maskuliinisuus erityistä
suomalaista mentaliteettia representoivaksi. Pikemminkin
läsnä on transnationaalinen, eurooppalainen,
työväenluokkainen kokemus ja pessimismi
uusliberalistisia arvoja ja yhteiskuntajärjestystä
kohtaan.
Uusliberalistinen ja globalisoituva
yhteiskunta, jossa keskeistä on kilpailu ja yksilöllisen
hyödyn tavoittelu ajaa reuna-alueiden eläjät ahtaalle.
Tällöin perinteisen työväenluokan maailmankuvan
omaavien miestenkin arvot ajautuvat ristiriitaan
vallitseviin uusliberalistisiin arvoihin nähden.
Kaurismäen elokuvien toistuva teema onkin se, miten
kuvitellusta hyvinvointivaltiosta on itse asiassa
lisääntyvässä määrin tulossa uusliberalistinen
massakulutusyhteiskunta. Mielestäni mieshahmojen
yksiviivainen paikantaminen antisankari- tai
häviäjämiehiin on kuitenkin ongelmallista, koska se
riippuu viimekädessä siitäkin, miten menestymistä,
onnistumista ja onnellisuutta määritetään, ja kenen
näkökulmasta sitä määritellään.
Kaatuileva ruumis
Työttömyydestä kertovassa Kauas
pilvet karkaavat -elokuvassa hovimestarina
työskentelevä Ilona (Kati Outinen) ja
raitiovaununkuljettajana toimiva Lauri (Kari Väänänen)
joutuvat laman kourissa kamppailevan yhteiskunnan kovien
lakien armoille. Elokuvassa kuvataan työttömyydestä
aiheutuvassa ahdinkotilanteessa kipuilevan pariskunnan
kohtaloa. Kaurismäki ei kuitenkaan pyri esittämään
tiettyä yhteiskunnallista tilaa, vaan pikemminkin
hahmottaa eksistentialistista tilannetta karrikoitujen
olosuhteiden puitteissa. (Bacon 2003, 95)
Pariskunta ovat kuin majakka ja
perävaunu; vaimon sitkeän asenteen rinnalla Laurin hahmo
on pehmeämpi ja kerrasta toiseen hän joutuu kovan
todellisuuden runtelemaksi. Lauri löytää paikkansa ja
saa takaisin toimintatarmonsa vasta, kun Ilona ryhtyy
perustamaan omaa ravintolaa. Erilaisia luokka- ja etnisiä
identiteettejä edustavat miehet haluavat tuntea olevansa
turvassa ainakin koti-rintamalla aikoina, jolloin he
tuntevat korkean työttömyyden ja laman. (Seidler
1997, 16) Ilonan ja Laurin parisuhde
edustaakin aluksi muotoa, jossa nainen ja mies ovat
omaksuneet perinteisten roolimallien mukaiset
tehtävänsä; nainen huolehtii kodin piiristä ja mies
hakee arvostusta yhteiskunnassa toimimisen kautta.
Myöhemmin tämä asetelma kääntyy päinvastaiseksi
Laurin jäädessä työttömänä kotiin. Kuitenkin
heidän suhteensa on hyvin tasa-arvoinen, yhteiselo on
enimmäkseen sulavaa, kummallakaan ei ole tarvetta
valtataisteluihin.
Vaatteet kertovat hyvinvointiin,
statukseen ja luokkaan liittyvästä arvovallasta.
Vaatteista luopuminen merkitsee siten arvovallan
menettämistä, ja alastomuus saattaisi myös paljastaa
kehon puutteellisuuden yhteiskunnallisiin ihanteisiin
verrattuna. (Dyer 2002, 212) Kauas
pilvet karkaavat -elokuvan Laurin olemus on siisti,
muttei sliipattu. Hänen ruumiinsa on tiukasti vaatteisiin
verhottu; vakiovarusteisiin kuuluvat nahkatakki,
kauluspaita ja suorat housut.
Sukupuolieroa ylläpidetään ja
sukupuolta toistetaan tunnistettavasti esimerkiksi
vaatteiden ja pukeutumisen kautta. Vaatteet merkitsevät
eri tavoin esimerkiksi auktoriteettia, fyysistä voimaa ja
seksuaalisuutta. (Rossi 2006, 63)
Laurin hahmo kuvataan rauhallisena, työlleen ja
perheelleen omistautuneena, vähäpuheisena miehenä.
Olemus on huolitellun huomaamaton; hän kävelee kädet
taskuissa ja pää hieman kumarassa. Hiusten kampaaminen,
paitojen silittäminen ja kengistä huolehtiminen
kuvastavat pikkutarkkaa asennetta moitteetonta
ulkonäköä kohtaan.
Mieskuvien yhteydessä
feminiinisyytenä voidaan puhua esimerkiksi
koristeellisuudesta, passiivisuudesta, riippuvuudesta,
alistumisesta ja heikkoudesta, sekä yhtälailla
hoivaavuudesta, tunteellisuudesta ja ruumiillisesta
pehmeydestä. (Rossi 2006, 89)
Pikkutarkan vaatehuollon ja ulkonäkökeskeisyyden kautta
Laurin mieskuvasta voikin tulkita feminiinisiä
piirteitä. Kauluspaitojen alituisen
silittämisen voi toisaalta tulkita heijastelevan myös
nostalgista kaipuuta perinteisiä arvoja ja
inhimillisempää kokemistapaa kohtaan.
Uusliberalistisessa yhteiskunnassa perinteiset arvot ovat
joutuneet työläismiehen ohella alennustilaan, josta
etsitään ulospääsyä.
Laurin ruumiissa on piilevää voimaa,
mutta se ei ilmene ulospäin, koska ruumiillisuus on
väljiin vaatteisiin kätkettyä. Laurin ruumis oirehtii
voimakkaasti eri tilanteissa, mutta muuten se ei ilmennä
atleettisuutta, toimintaa tai aggressiivisuutta.
Kiinnostavaa onkin, että edellä mainitut, länsimaisessa
historiassa maskuliinisuuteen liitetyt tyypilliset
merkitsijät näyttäisivät puuttuvan mieshahmon
representaatiosta lähes kokonaan.
Elokuvan pariskunnan kaupunkikodin
eteinen muodostuu Laurin ruumiintilojen näyttämöksi.
Alussa eteinen toimii välitilana, jossa miehen ruumista
valmistellaan kohtaamaan työnhaun haasteet.
Valmistautuessaan työnhakureissulle Lauri napittaa
itsevarmana kauluspaitaansa peilin edessä Ilonan
harjatessa hänen takkinsa selkämystä. Miehen ruumis
uhkuu voimaa ja varmuutta, jota taustalla touhuava vaimo
pönkittää. Elokuvan pariskunnan rooli onkin keskeinen
ja naishahmolla on oma tehtävänsä myös mieshahmon
ominaisuuksien määrittelyssä. Naiseuden esityksillä
vuorotellen korostetaan mieshahmon maskuliineja puolia,
sekä toisaalta ilmennetään feminiinisiksi nimettyjä
eleitä kuten huolenpitoa, hoivaa ja empaattisuutta, jotka
muodostavat vastakohdan maskuliinisille piirteille.
Lauri suhtautuu tuloksettomaan
työhakuun raskaasti: eteisen lattialle rojahtaa
vatsalleen voimaton ja nujerrettu miehen ruumis.
Lattiaperspektiivin kuvakulmaan ilmestyvät Ilonan kädet,
jotka raahaavat velton ruumiin menneessään. Miehen
ruumis on lannistettu, mutta naisen huolenpidon pelastama.
Lauri nousee ja ryhtyy uuteen kamppailuun työttömyyttä
vastaan, mutta samantapainen kohtaus toistuu, kun hän
lähtee uuteen työhön turistibussinkuljettajana. Hän
palaa kotiin henkisesti nujerrettuna, takaisku on niin
kova, että hän kaatuu pää edellä lattialle. Jälleen
kuvataan miesruumista, joka makaa eteisessä takkien alla.
Ruumiin luhistuminen, Laurin kaatuminen tukkina eteenpäin
on hänen eksistentialistisen ahdinkotilansa koomisen
säälittävä ilmentymä. (Bacon 2003, 95)
Ruumista koetellaan, mutta se kestää henkiset iskut;
jokaisen kaatumisen jälkeen mies nousee ja yrittää
uudelleen. Elokuvassa miesruumiin kärsimys osoitetaan
hyvin fyysisellä tavalla, vaikka se onkin enemmän
henkistä laatua.
Pahimman alennustilansa miehen ruumis
kokee, kun hän joutuu kolmen miehen pahoinpitelemäksi.
Lauri yrittää periä vaimonsa palkkasaatavia huijaripomo
Forströmiltä, mutta tämän gangsterimaiset apurit
hakkaavat hänet henkihieveriin. Lauri pelastautuu
verissäpäin kaupungin laitamilla sijaitsevaan motelliin
toipumaan pahoinpitelystä. Viimeisenä lähikuvassa
näytetään Laurin verinen kämmenselkä, joka on
vahingoittunut taistelussa ylivoimaa vastaan. Kohtauksen
tunnelma ei kuitenkaan ole pelkästään tappiollinen;
taisteluun on lähdetty täysillä, tämä erä on
hävitty ja ruumis on haavoittunut, muttei kaikkea ole
vielä menetetty. Tilanteen voikin tulkita myös yksilön
taisteluna systeemin ylivaltaa vastaan. Tässä
tilanteessa naiset on sulkeistettu ja kamppailu vallasta
käydään miesten kesken. Valtaa ei haluta jakaa
naisille, vaikka kyseessä onkin Ilonan ja hänen
työnantajansa välinen asia. (esim. Ruoho
2005, 35)
Mieshahmon maskuliinisuus ajautuu
pahoinpitelyn seurauksena kriisiin. Tultuaan hakatuksi
hän ei pysty myöntämään asioiden todellista laitaa,
vaan mieluummin katoaa salaperäisesti maisemista
paikkailemaan kolhujaan. Traditionaalinen – biologian
kautta legitimoitu- länsimainen sukupuolijärjestelmä,
jossa pidetään voimankäyttö miehille ja huolenpito
naisille varattuna toimintana näyttäisi olevan edelleen
voimissaan, joskin osoittavan myös murtumisen merkkejä. (Sarpavaara
2004, 79)
Mieheyttä representoidaan elokuvassa Kauas
pilvet karkaavat toisaalta perinteisten
sukupuoliroolimallien kautta, mutta toisaalta perinteistä
maskuliinisuutta myös murretaan liittämällä siihen
feminiinisiksi määriteltyjä seikkoja, kuten
haavoittuvaisuutta ja ulkonäöstä huolehtimista. Laurin
hahmoa voi tulkita representaationa perinteisen
suomalaisen mieheyden muutoksesta siihen liitetyn ironian
ja vastakohtaisten kuvausten. Murtumia
sukupuolijärjestelmässä voi elokuvan kautta nähdä
esimerkiksi Laurin epäonnistuneessa yrityksessä
selvittää kiperä tilanne voimakeinoin. Lisäksi Lauri
suhtautuminen työttömyydestä aiheutuvaan tilanteeseen
on passiivisempaa ja alistuvampaa kuin vaimolla. Ilonan
hahmo edustaa toiminnallista, rohkeaa ja lujatahtoista
naiseutta. – Tätä kuvastaa elokuvassa esimerkiksi
Ilonan puuttuminen päättäväisesti
väkivaltatilanteeseen ravintolan keittiössä ja
juopuneen, veitsellä uhkailevan kokin taltuttaminen.
Haavoittunut ruumis
Elokuva Mies vailla menneisyyttä kertoo
työn perässä Helsinkiin matkustaneesta miehestä, joka
tulee heti ensimmäisenä yönä väkivaltaisesti
pahoinpidellyksi. Lakonisesti M:ksi (Markku Peltola)
nimetty päähenkilön todetaan sairaalassa kuolleeksi,
mutta diagnoosiaan uhmaten miehen ruumis nousee ja lähtee
liikkeelle, päätyen puolikuolleena kaupungin laitamille.
M menettää vastoinkäymisten seurauksena muistinsa. Hän
joutuu alkutekijöistä luomaan identiteettinsä ja
elämänsä täysin uudelleen ja selvittämään
menneisyytensä. Pelastusarmeijassa työskentelevän Irman
(Kati Outinen) kanssa hän löytää lopulta rakkauden.
Ruumista esitetään groteskisti
kohtauksessa, jossa M:n siteisiin kääritty, zombiemainen
ruumis nousee ylös sairaalavuoteelta, repii itsensä irti
letkuista, katsoo peiliin ja suoristaa omin käsin vinoon
lyödyn nenänsä. Seuraavassa M:n ruumis makaa
tainnoksissa kivikkoisella rannalla, josta hänet
löytävät kaksi vesikanisteria kantavaa poikaa. Ruumiin
sairaalaympäristöstä poistuminen ja kirjaimellisesti
luonnonvaraan heittäytyminen toimii toisena
merkittävänä siirtymäriittinä miehen tarinassa.
Yhteiskunnallisen lain ja järjestyksen piiristä luonnon
armoille ajelehtimaan siirtynyt ruumis kuvastaa M:n
epäuskoa ja vastarintaa virallista kulttuuria ja
järjestelmää kohtaan.
M on menettänyt kaiken; sekä
identiteettinsä että fyysisen toimintakykynsä, mutta
vähitellen hän toipuu ja pääsee aloittamaan
itsenäisen elämän. Työn löytäminen ja yhteiskuntaan
kiinnittyminen on kuitenkin vaivalloista, koska hän on
kadottanut identiteettinsä oikeusvaltiossa, jossa ollaan
kiinnostuneita vain sosiaaliturvatunnuksesta ja
pankkitilin numerosta.
Työväenluokkainen ruumiillisuus on
läsnä M:n representaatiossa työnteon kautta; hänen
taipumuksissaan kouriintuntuvaan työhön. M:n ammattia
arvuutteleva perheenisä Nieminen toteaa: "työmiehen
kädet, jotakin sinä olet tehnyt, jotain yksinkertaista,
et vaikuta lukumieheltä". M:n mieheyden esitystä
voi pitää lähes neorealistisena kuvauksena. Kaurismäen
elokuvia ei voi kuitenkaan tulkita puhtaan realismin
nimissä. Elokuvien realismi onkin pikemminkin runollista,
kauneutta rumuudessa; raadollisetkin seikat kuvataan
erilaisin tyylikeinoin järjestettyinä, esteettisten
suodattimien läpi.
Mies vailla menneisyyttä -elokuvan
miespäähahmot ovat hieman nahjusmaisia antisankareita,
jotka ovat jääneet kiillottelemaan himmennyttä
tähteään. Nieminen on
konttikylässä asuvan, nelihenkisen perheen isä, joka
työskentelee yövartijana hiilikasoilla. Hän on olueen
menevä, vapaaillasta riemuitseva isähahmo, joka on
luovuttanut kodinhoidon ohjakset vaimolle. Toisaalta
Nieminen on myös läsnä oleva isä lapsilleen.
Työväenluokkaiset lapset oppivat olemaan puhumatta
työstä isiensä kanssa, koska työnteko ei ole kokemus,
jonka miehet haluavat jakaa perheensä kanssa. (Seidler
1997, 91) Sanoja ei tarvitakaan kun lapset auttavat
Niemistä kotoisissa puuhissa ja kantavat vettä
omatekoiseen räystässuihkuun, niin että hän pääsee
pesemään hiilipölystä likaantuneen ruumiinsa.
Työväenluokkaiset miehet suhtautuvat eri tavoin
työhönsä, joka usein koetaan yksinkertaiseksi ja
vähän arvostetuksi. Hyvässä tapauksessa palkkatyö
rohkaisee työläismiehiä sitoutumaan paremmin kodin
piiriin, sekä tuntemaan ylpeyttä työstään ja sen
tuomasta perheen elättäjän statuksesta. (Seidler
1997, 90-91) Niemisen mieskuvan voi, siihen
kiinnittyvän ironian ja paradoksaalisuuden ohella,
tulkita edustavan perinteistä isähahmoa, joka on
palkkatyön kautta sitoutunut kodin piiriin ja jolla on
aikaa perheelleen.
Mies vailla menneisyyttä ja Kauas
pilvet karkaavat -elokuvien naishahmot kuvataan
useissa tilanteissa mieshahmoja selvästi aktiivisempina
ja heidän toiminnallaan on suuri merkitys miesten
kriiseistä selviytymiseen. Huomionarvoista on myös
vahvojen naisten keskeinen asema elokuvassa johtohahmoina.
Niemisen perheen arkea pyörittää vaimo (Kaija
Pakarinen), jolla on valtaa kodin piirissä talouden
turvaajana ja ylläpitäjänä. Pelastusarmeijan johtajana
toimii nainen (Annikki Tähti), ja telakan konttorin
johtaja on nainen (Elina Salo). Näin elokuvassa
annetaankin tunnustusta vahvoille naistoimijoille ja
murretaan stereotyyppistä käsitystä patriarkaatille
alisteisesta, passiivisesta naiseudesta.
Miesten suhtautuminen naisiin on
molemmissa elokuvissa tasa-arvoinen ja kunnioittava,
vailla machomiehen elkeitä. Elokuvissa viitataan myös
parisuhteen käänteentekevälle vaikutukselle
yksinäisten mieshahmojen elämässä. Irman kehottaessa
M:aa ryhdistäytymään hän muuttuu huomattavan
toimeliaaksi työnhaun ja ulkoasunsa siistimisen suhteen.
Nuhjuisten vaatteiden vaihduttua siistiin kokopukuun
miesruumiin habitukseen tuleekin uudenlaista voimantuntoa
ja ryhdikkyyttä.
Niemisen työhaalariin verhottu ruumis
on hintelä ja hieman kumara, fyysisen työn ja raskaan
elämän kuihduttama. Ulkosuihkussa peseytyminen toimii
hänen siirtymäriittinään arjesta kohti viikonloppua.
Kohtauksessa korostuvat työmiehen kädet, joita hangataan
saippualla puhtaaksi. Käsien voi tulkita symboloivan
työväenluokkaista kokemusta ja kouriintuntuvasta
työstä kumpuavaa ylpeyttä. Viikonlopun kunniaksi
Nieminen pukeutuu tummaan kokopukuun, valkoiseen
kauluspaitaan ja solmioon. Pukuun sonnustautuneena
Niemisenkin habituksessa on kaurismäkeläisten
mieshahmojen ajatonta tyylikkyyttä. Niemisen hahmossa on
myös inhimillistä hyvyyttä ja solidaarisuutta; hänen
mielestään M:n henkensä pitimiksi viljelemän
perunamaan pieni satokin tulisi jakaa naapureiden kesken.
Pyyteetön hyvyys onkin eräs elokuvan keskeisiä teemoja,
jota Kaurismäki onnistuu kuvaamaan köyhälistöluokkaan
kuuluvien henkilöhahmojen kautta pateettisuuden
välttäen.
Elokuvien Kauas pilvet karkaavat
ja Mies vailla menneisyyttä voi tulkita
käsittelevän tilannetta, jossa maskuliinisuudesta on
tullut ambivalentimpaa ja ongelmallisempaa perinteisessä,
patriarkaalisessa yhteiskuntajärjestyksessä
tapahtuneiden murrosten myötä. Perinteinen
sukupuolijärjestelmä on murenemassa uudenlaisten
sukupuolikuvastojen kuten pehmoisien, uranaisten ja
itsevarmojen naistoimijoiden myötä. (Sarpavaara
2004, 97) Miehellä ei olekaan enää itsestään
selvää auktoriteettiasemaa perheen sisäisessä
työnjaossa; naisesta on tullut vahva ja tasa-arvoinen
vaikuttaja. (Aronowitzin 2003, 30)
Työväenluokkainen ruumis
Eräänä Kauas Pilvet Karkaavat
ja Mies vailla menneisyyttä -elokuvien yhteisenä
nimittäjänä voidaan pitää myös kysymystä
luokka-asemasta. Elokuvien henkilöt eivät varsinaisesti
edusta yhteiskunnallisia taistelijoita, mutta heidän
kohtalonsa ovat olennaisesti sidoksissa luokkayhteiskunnan
koneistoon. Miespäähenkilöt ovat yhteiskunnallisiin
instituutioihin integroituneita; he käyvät
palkkatyössä ja omaksuvat paikkansa ja tehtävänsä
vastustelematta. Heidän miehisyyden arvonsa, itsetuntonsa
ja ylpeytensä kiinnittyvät hyvin olennaisella tavalla
palkkatyöhön. Kauas Pilvet Karkaavat -elokuvassa
Laurin elämä suistuu raiteiltaan, kun hän menettää
työnsä raitiovaunun kuljettajana. Mies vailla
menneisyyttä -elokuvan muistinsa menettäneen M:n
elämä alkaa jäsentyä, kun hän saa töitä
Pelastusarmeijan vaatevarastosta.
Kansanmiehet kulkivat 1960-luvulla
tummissa ja harmaissa, hieman nukkavieruissa kokopuvuissa,
mustasta puvusta tuli eri yhteiskuntaluokkien miehiä
yhdistävä yhtenäinen univormu. (Hänninen
1996, 90-91) Nykyään pukumiesten tilalle ovat
tulleet räikeät pusakkatyypit. Kaurismäen mieshahmot
eivät ole tuulipukukansaa, pikemminkin he muistuttavat
kokopuvuissaan eurooppalaisten arthouse ja film noir
-elokuvien karuja ja asusteita myöten huolellisesti
tyyliteltyjä hahmoja. Elokuvien mieshahmojen pukeutuminen
on tinkimättömän tyylikästä; puvuntakit, suorat
housut ja kauluspaidat kuuluvat vakioarsenaaliin.
Herrasmiesmäisellä ja vanhahtavalla
pukeutumisetyylillään elokuvien miehet ilmentävät
maskuliinisuuteen perinteisesti liitettyjä piirteitä.
Kaurismäen mieshahmojen klassisten asujen voikin tulkita
ilmentävän heidän arvomaailmaansa ja siten nostalgista
kaipuuta "vanhoihin hyviin aikoihin".
Kansanmiesten ruumiit eivät suostu
katsottaviksi. Työmies ei esiinny huomiota
herättävästi, hänen kansanmiehen asuun tiukasti puettu
ruumiinsa on rauhoitettu katseilta ja julkisuudelta. (Hänninen
1996, 84) Ruumista keskeisemmiksi maskuliinisuuden
elementeiksi muodostuvatkin mieshahmojen pukeutuminen,
lakonisen humoristinen puhe, sekä katseiden ja ilmeiden
kautta välittyvät viestit.
Katseen politiikka on tiiviisti läsnä
mieshahmojen vähäpuheisissa, toteavissa tuokioissa ja
ilmeissä. Mies vailla menneisyyttä -elokuvan
päähenkilön kulmien alta esitetty, vetoava katse on
hieno; se on suorastaan koiramaisen nöyrä ja
paljonpuhuva. Nöyryys onkin eräs piirre, joka
määrittää Kaurismäen mieshahmoja erottaen
heidät karskien, machotyyppisten työläismiesten
esityksistä. Toisaalta tämä piirre erottaa Kaurismäen
miehet myös häviäjistä; heillä on tahdonvoimaa ja he
selviytyvät eksistentialistisista kamppailuistaan
voittajina ehkä juuri nöyryytensä ja arvokkuutensa
ansiosta.
Elokuvassa Kauas Pilvet Karkaavat Laurin
hahmo edustaa työväenluokkaisuutta, mikä olennaisesti
määrittelee myös hänen maskuliinisuuttaan.
Luokkakysymystä käsittelevissä elokuvissa
työväenluokkaisuus identifioituu usein maskuliinisuuteen
ja yläluokkaisuus feminiinisyyteen. Työväenluokkaista
maskuliinisuutta representoivat usein machotyyppiset,
lihaksikkaat miesruumiit. (Aronowitz 1992,
58) Kaurismäen elokuvissa työväenluokkaiset
mieshahmot ovat kuitenkin kaukana lihaksikkaista
machotyypeistä ja voimakkaista eleistä; perinteistä
mieheyttä esitetään usein myös ironisessa valossa, sen
vastakohtaisuuden kautta.
Kokopukuihin verhotut ruumiit ovat
kuitenkin vaatetuksen perusteella helposti
tunnistettavissa miehiksi. Toisaalta mieshahmojen
varovaisen hillityissä eleissä ja liikkeissä ja
toimissa ruumiisiin kiinnittyy myös feminiinisiä
piirteitä. Jorma Hänninen esittää kiinnostavasti,
että mieheys ja ruumiillisuus voidaan myös erottaa.
(Hänninen 1996, 98) Työväenluokkainen,
suomalainen mies ei välitä paljoakaan siitä, mitä
hänen ruumiilleen tapahtuu. Tosipaikan tullen mies uhraa
ruumiinsa mieheyden alttarille ja puskee töitä kuin
hullu, juo, tupakoi, syö epäterveellisesti ja ottaa
mielettömiä riskejä esimerkiksi autoillessaan.
Samankaltaiset piirteet ovat tuttuja Kaurismäen elokuvien
mieshahmojenkin toiminnasta; miehet laittavat tosipaikan
tullen kaiken likoon itseään säästelemättä, koska
kyse on miehisestä kunniasta.
Työväenluokkaisessa kulttuurissa
miehistä ruumista ei kuulukaan säästellä, koska
uskottavuus ja kunnia hankitaan kulttuurin
edellyttämällä tavalla: toiminnan ja suoritusten
kautta. Mies vailla menneisyyttä -elokuvan M:n
ruumis retkottaa veden äärellä puolikuolleena, koska
hän ottanut mielettömän riskin karatessaan sairaalasta,
avun ja hoidon piiristä. Kauas pilvet karkaavat -elokuvassa
Lauri joutuu hakatuksi ja on päästä hengestään, mutta
suhtautuu siihen lähes välinpitämättömästi ja
ainoastaan häpeää tappiostaan tuntien. Työläismiesten
toimintaa leimaakin tunteenomainen ehdottomuus ja
itsepäisyys, usein oman ruumiinkunnon kustannuksella.
Kaveria ei jätetä
Kaurismäen elokuvien
työväenluokkaiset mieshahmot kohtaavat erilaisia
henkilökohtaisia ongelmia ja kriisejä. He käyvät läpi
työttömyydestä, syrjäytymisestä, asunnottomuudesta ja
ihmissuhdevaikeuksista aiheutuvia vaikeuksia, joita usein
ratkotaan yhteisöllisesti, ainakin välillisesti. Myös
vanhoissa kotimaisissa tukkilaiselokuvissa tukkijätkien
maskuliinisuuden kriisitilanteet esitetään
yhteisöllisesti koettuina ja ne ovat usein selkeästi
seurausta ulkoisesta ongelmatilanteesta. Elokuvissa kuten Me
tulemme taas (1953) ja Kaksi vanhaa
tukkijätkää (1954) käsitellään
tukkilaiskulttuurin häviämisen teemaa nostamalla esiin
kosken valjastamisen, eli tukkilaisyhteisön hajoamisen
uhan. (Koivunen ja Laine 1993, 149.)
Mieheyden arvostettavia ominaisuuksia
Kaurismäen elokuvissa ovat nöyryys, aitous,
solidaarisuus omia, eli miesyhteisöä kohtaan, sekä
miesyhteisön itseriittoisuus. Samankaltaisia piirteitä
ilmenee kotimaisten tukkilaiselokuvien tukkijätkien
kuvauksissa. (Koivunen ja Laine, 1993,
148.) Jossain määrin siis kyseessä ovat
suomalaista työmiestä kautta aikojen määrittävät
ominaisuudet, jotka kulttuurin muutoksista huolimatta
näyttävät pysyvän samankaltaisina. Kaurismäen
elokuvien työläiskuvauksissa yhteisöllisyys toteutuu
’kaveria ei jätetä’ -periaatteen mukaisessa
solidaarisessa toiminnassa ja puhtaimmillaan ilmenee
tilanteissa, joissa yksilö kohtaa
ylitsepääsemättömiä ongelmia.
Yhteisöllisyys on Mies vailla
menneisyyttä -elokuvassa vahvasti läsnä tuoden
pelastuksen päähenkilön traagiseen tilanteeseen.
Konttikylän vähäosaisten pienoisyhteisö tuo miltei
mieleen kommunistisen ideaalin: kaikki on yhteistä;
musiikki, ruoka, vaatteet ja ongelmat. (Timonen
2002, 33) Toisenlainen yhteisöllisyyden muoto
elokuvassa muotoutuu pelastusarmeijan rokkibändin
ympärille. M ryhtyy bändin manageriksi ja uudistaa
bändin ilmeen niin hyvin, että sen järjestämistä
soittoilloista tulee menestys ja se kerää yleisökseen
suuren vähäosaisten joukon. Kauas Pilvet
karkaavat -elokuvan päähenkilöt tarjoavat entisille
työkavereilleen töitä perustamastaan ravintolasta.
Vaikuttava on kohtaus, jossa juomaan ratkennut kokki
haetaan pulijengistä. Kyseinen mies halutaan mukaan
uuteen ravintolayritykseen ja samalla hänet nostetaan
alennustilasta jälleen arvostetuksi ammattilaiseksi.
Elokuvassa Kauas pilvet karkaavat
elokuvassa yhteisöllisyys ei ole yhtä tiivistä kuin
elokuvassa Mies vailla menneisyyttä, mutta se
ilmenee taustalla kannattelevana voimavarana. Tovereihin
tukeudutaan ongelmatilanteissa kuten työttömyydessä,
eikä vanhoja tovereita unohdeta sittenkään kun oma
tilanne paranee. Tarja Laine (2003, 20) näkee
yhteisöllisyydessä kääntöpuolenkin; hänen mukaansa Kauas
Pilvet karkaavat -elokuvassa yksilön ja sosiaalisen
maailman välinen vuorovaikutussuhde on tematisoitu
työttömyyden, ihmisarvon menettämisen ja siitä
johtuvan häpeän tunteen kautta. Yhteisöllisyys ilmenee
kuitenkin lopulta myös positiivisella, solidaarista ja
yhteiskunnallista muutosta tavoittelevalla tavalla. (Laine
2003, 20)
Mikä saa elokuvien Kauas pilvet
karkaavat ja Mies vailla menneisyyttä
mieshahmot liittymään kaveriporukoihin, joissa
vietetään vapaa-aikaa ja ratkotaan ongelmia?
Homososiaalinen halu saa miehet toimimaan yhdessä, mikä
käytännössä ilmenee erilaisina kaveriporukoina. (Herkman,
Jokinen, Lehtimäki, 1995, 16) Miesten
homososiaalisiin ryhmiin kuulumisella niin työpaikalla
kuin vapaa-aikanakin on erilaisia funktioita: niissä
vahvistetaan mieheydelle tärkeäksi koettuja seikkoja
erilaisten rituaalien kautta, ja vakuutetaan
tosimiehisestä sukupuoli-identiteetistä itseä ja muita.
Tällainen miessidos, ’male-bonding’,
on nähty nimenomaan miehille tyypilliseksi
kanssakäymisen tavaksi".(Herkman,
Jokinen, Lehtimäki, 1995, 16) Yhteisöihin tai
miesporukoihin liittymisessä on siis näin ollen jossain
määrin kyse maskuliinisen identiteetin vahvistamisen
perustarpeesta. Toisaalta Kaurismäen elokuvien
mieshahmojen kiinnittyminen yhteisöihin on melko
väljää, miehet ovat usein yksinäisiä ja heillä vain
yksi paras kaveri.
Kaurismäen elokuvien mieshahmoille
kaveriporukan merkitys erilaisissa tilanteissa
näyttäytyy keskeisenä lähinnä vain ongelmatilanteissa.
Elokuvien työväenluokkaisten ja marginaalin miesten
elämä on usein kovaa ja karua selviytymistä
jokapäiväisessä elämässä, eikä aikaa jää
kisailuun ja harrastuksiin miesporukoissa. Kansanmiesten
koreilematon tyyli kertoo siitä, ettei keskenään
tarvitse kilpailla eikä kamppailla. Pusakkamiesten kesken
vallitsee leppoisa solidaarisuus. (Hänninen
1996, 108) Yhteisöt tarjoavatkin miehille usein
konkreettista tukea silloin, kun yhteiskunnan turvaverkko
pettää. "Kaveria ei jätetä" -periaate on
kuin miesporukoiden kirjoittamaton laki. Sen mukaan
tovereilta voi tiukan paikan tullen pyytää palvelusta,
eikä omaa tilaisuutta auttamiseen vuorostaan jätetä
käyttämättä. Mies vailla menneisyyttä -elokuvassa
yhteisöllisyyttä kuvataan päähenkilön arkea alkuun
kannattelevana seikkana; hän saa apua pyykinpesusta
lähtien elämänsä perustarpeiden hankkimiseen. Yhteisöllisyys
näyttääkin tarjoavan selviytymiskeinoja ja vankkaa
tukea työväenluokkaisen maskuliinisuuden
ongelmatilanteissa.
Päätelmiä
Kauas Pilvet karkaavat ja Mies
vailla menneisyyttä -elokuvien mieshahmot ovat
jääneet ajelehtimaan jälkimodernissa kulttuurissa. He
eivät osallistu tai ota kantaa yhteiskunnallisiin
kysymyksiin kuin korkeintaan välillisesti, omien
motiiviensa kautta. Työläismiehet elävät
yhteiskunnallisten muutosten keskellä, ja heidän
ongelmansa ovat postmodernin ajan mutkistuneiden
olosuhteiden seurausta. Yhteiskunnan reuna-alueilla
eläjinä he kokevat vaikutusmahdollisuutensa
vähäisiksi.
Elokuvien urbaanit mieshahmot eivät
kuitenkaan mielestäni edusta häviäjämiehiä. Heille on
keskeistä toimintakyvyn ja kekseliäisyyden avulla
ongelmista selviytyminen. Tukkilaiselokuvissa jätkät
ovat kansan puolella herrojen metkuja vastaan, ja joko
ihastuttavat tai ärsyttävät tinkimättömällä
tyylillään. Kaurismäen mieshahmoja onkin ainakin
jossain määrin mahdollista tulkita myös "modernin
jätkyyden" esityksinä. Molemmat jätkätyypit
voidaan nähdä myös levottomina vaeltajina, joille on
tyypillistä tietty juurettomuus ja jatkuva liike paikasta
toiseen. Tukit ja kosket ovat vain urbaanissa
ympäristössä muuttuneet juniksi ja autoiksi.
Kauas pilvet karkaavat ja Mies
vailla menneisyyttä -elokuvien ujojen mieshahmojen
suhtautuminen naisiin on sovinnaisen kunnioittavaa.
Vastakohtana Teuvo Tulion elokuvien avoimelle kiihkolle
Kaurismäen elokuvat ovat häveliäitä ja pidättyviä
epäeroottisuuteen saakka. (Varjola
1989, 48) Elokuvien mieshahmot suhtautuvat naisiin
myös hyvin tasa-arvoisesti, he eivät koe miehisyyttään
uhatuksi, eivätkä missään tapauksessa käyttäydy
pullistelevien machomiesten tavoin. Kaurismäen mieshahmot
ovat myös tinkimättömiä oman tien kulkijoita ja
cooleja tyyppejä, joilla on tyylitajua. Mieshahmojen
maskuliinisuus rakentuu tilanteiden hallintana,
rauhallisina eleinä ja ironisten lausahdusten kautta.
Usein sanoja ei edes tarvita; eleet, ilmeet ja katseet
kertovat niitä lukea osaavalle kaiken tarpeellisen.
Kaurismäen elokuvissa maskuliinisuus
representoituu omaperäisenä antisankaruutena. Elokuvien
mieshahmot eivät ole pelkästään äijiä tai hyviä
jätkiä; heissä ilmenee myös feminiinisyyteen
liitettyjä seikkoja kuten tunteellisuutta ja herkkyyttä.
Elokuvien miesten representaatioissa yhdistelläänkin
maskuliinisen ja feminiinisen piirteitä, mutta pidetään
ne kuitenkin selvästi erillään ja "oikeisiin"
sukupuoliin yhdistettyinä. (esim. Rossi
2003, 82) Mieskuvien feminiiniset piirteet
jäsentyvät ruumiin hillittyjen eleiden, hienovaraisten
liikkeiden ja toistojen, sekä tietynlaisen passiivisuuden
varaan.
Mieskuvia voikin tulkita neuvotteluina
ja jäsentelyinä moninaisten kulttuurirakennelmien
välillä. Elokuvien työläismiesten ruumiit edustavat
valkoista, länsimaista, heteroseksuaalista mieheyttä.
Työmiesten peitetyt, piittaamattomasti kohdellut ja
kolhuista kärsivät ruumiit eivät habitukseltaan liity
Richard Dyerin (2002, 219-222) kuvailemiin,
lihaksikkaisiin ja treenattuihin kehoihin. Toisaalta
ruumista representaatioihin liittyy myös ylpeyden ja
omanarvontuntoa käytännön työtä tekevien käsien ja
haalaripukuisten kehojen välityksellä.
Ongelmatilanteissa Kaurismäen
mieshahmoja luonnehtii pärjäämisen mentaliteetti, sekä
solidaarisiin pienoisyhteisöihin hakeutuminen ja
kiinnittyminen. Elokuvien miehenruumiit oireilevat
henkilökohtaisissa ongelmatilanteissa, jotka useimmiten
ovat jostakin ulkoisesta tai yhteiskunnallisesta
tilanteesta aiheutuneita. Maskuliinisuus ei siis
näyttäydy Kaurismäen elokuvissa mahtipontisena, mutta
tosi paikan tullen miehet pelastavat kunniansa ja
löytävät lopulta paikkansa jälkimodernissa,
globalisoituvassa yhteiskunnassa, josta perinteinen
työväenluokkaisuus on katoamassa. (esim.
Hill, 2004, 108)
Elokuvien mieshahmot eivät ole
luusereita, häviäjiä: he eivät kaihda työntekoa, vaan
jatkavat yrittämistään ja löytävät omaperäiset
selviytymiskeinonsa ankeista olosuhteistakin huolimatta.
Mieshahmot kokevat vastoinkäymisiä ja
eksistentialistisia kriisejä, mutta selviytyvät aina
koettelemuksistaan omanlaisinaan voittajina.
|