Tekijän muotokuva
"Lopputulos on kuitenkin oudolla
tavalla poeettinen ja koherentti ja tarinakin vahva.
Myöhempien aikojen Tuntematon sotilas, jossa
käydään tapahtumasarja läpi kuin sotaretki. Siinä on
myös luokka-aspekti, josta sittemmin tulee voimakas
elementti elokuviisi. Olet Suomessa viimeinen
elokuvantekijä, joka on vakuuttunut siitä." –
Peter von Bagh
"Mistä?" – Aki
Kaurismäki
Kansainvälisesti tunnetuin ja
tunnustetuin elokuvantekijämme taipui vihdoin viime
vuonna suomenkieliseksi monografiaksi. Ja saman tien
kahteen kertaan. Peter von Baghin Kaurismäki-kirjan
lisäksi notkeamman polven filmihullu Lauri Timonen sai
ulos esseekokoelmansa Aki Kaurismäen elokuvat.
Molemmat kunnianosoitukset puolustavat paikkaansa.
Toivottavasti näiden avausten jälkeen (mukaan lukien
Sakari Toiviaisen tekstit) myös paljon parjatut,
akateemista virkaa tekevät elokuvatutkijat tuovat
Kaurismäen taiteen tarkasteluun entistä rohkeammin uusia
näkökulmia ja moniäänisyyttä.
Peter von Bagh on itsestään selvästi
se kotimaisen elokuvakulttuurin edusmies, jolle pelinavaus
kuuluu, ja joka voi kirjoittaa ystävästään ikään
kuin tyhjentävällä otsakkeella Aki Kaurismäki.
Hän on tuntenut itseoppineen lahjakkuuden siitä
lähtien, kun tämä nuorena cinefiilinä ahmi liikkuvan
kuvan taiteentajua elokuva-arkiston ja elokuvakerhojen
näytöksissä 1970-luvun lopulla. Myöhempien yhteisten
hankkeiden tärkeimmästä päästä on vuonna 1986
perustettu Sodankylän festivaali. Tiivis yhteys on
kestänyt kolmekymmentä vuotta, ja se näkyy
välähdyksinä molempien tekemisissä toistuvasti myös
ulospäin.
Elokuva elokuvalta
Aki Kaurismäki kokoaa yhteen sekä
tuoreita että ennestään tuttuja, vuosien varrella
kertyneitä, huomioita elokuva kerrallaan, Saimaa-ilmiöstä
(1981) Laitakaupungin valoihin (2006). Näistä
viimeinen tosin jää pelkän von Baghin nostatuksen
varaan, koska keskeneräisestä työstä ei kirjanteon
aikaan puheltu eikä kyselty. Rakenne noudattaa alusta
loppuun jakoa elokuvan mukaan nimettyihin lukuihin, jotka
kukin koostuvat kahdesta osasta: ensin on
haastatteluosuus, ja sen päälle lyhyt essee.
Selvärajainen muoto toimii hyvin,
joskin paikoin kirjailijan lopullinen totuus filmistä on
vähän löysää ja toisteista tekstiä, jonka läpi
lukija kahlaa hätäisesti ja malttamattomasti saadakseen
nenänsä kiinni seuraavan luvun haastatteluun. Kirja
sopiikin varauksetta selailtavaksi sieltä täältä,
yksittäisestä kysymyksestä, Kaurismäen kommentista,
von Baghin huomiosta sekä monesta, etupäässä
Marja-Leena Hukkasen ottamasta, upeasta valokuvasta
toiseen.
Kahden uniikin älykön jutustelu on
parhaimmillaan riemullista luettavaa. Eritoten silloin kun
PvB:n ylitsevuotava ja estoton myötäsukaisuus törmää
AK:n lakonisena itsekritiikkinä, viiltävänä ironiana
ynnä muuna pokerinaamaisena vitsailuna – tai yhtä
lailla haudanvakavana moralismina – kohoavaan
sanaseinään. Toisin sanoen silloin, kun ytimekkyys
lahtaa rönsyilyn, eli kun Kaurismäki tekee sivumennen
yhdellä sanalla tai lauseella tyhjäksi kymmenen rivin
kysymyksen. Ohjaaja ei turhia pölpötä vaan tiputtelee
poeettisia ajatus- ja lausekuvioitaan elokuvasta,
kirjallisuudesta, elämästä, ajan hengettömyydestä ja
ties mistä aivan kuten filmiensä jäljittelemättömät
hahmot.
On tunnettua, että kun Kaurismäki
sanoo jotain, hänellä on jotain sanottavaa, tai sitten
hän sanoo sanottavansa niin, että se kuulostaa siltä
kuin se olisi jotain ja vielä enemmän. Yleensä sekä
että. Kirjallisten esikuviensa tapaan hän kuljettaa
kuulijan tai lukijan parilla sanalla jonkun sellaisen
rotkon reunalle, joka avautuu pohjattoman mustana mutta
saa silti hyppäämisen tuntumaan pompulta pumpuliin.
Sehän tiedetään, että "elämä on ihmistä
nakertava nälkäinen rotta", mikä menee
tunnetun kliseen muodossa suurin piirtein, että life is a
rich little bitch and then you die…
Ystävien kesken
Sävyltään ja sisällöltään kirja
on ennemminkin lämminhenkinen jutustelu kuin
elämäkerta, saati kriittinen tutkimus. Lukijakunta
valikoituu oikeastaan vain yhden suodatuksen kautta: Aki
Kaurismäen elokuvataidetta on ihailtava jotakuinkin
varauksetta. Silloin teos kantaa. Tunnelma on
tasapainoisesti vino mutta asiallinen ja lukukokemus
viihdyttävä. Ellei kaksikon välistä luottamusta ja
toveruutta olisi, haastattelujen henki voisi olla ihan
toista. Mistä mieleen tulee taannoinen, vähän synkäksi
vetävä juttu Kaurismäestä Cannesissa (Helsingin
Sanomat 24.5.). Siinä toimittaja jää paikoin
armotta alalauteille.
Luottomies Peter von Baghin Aki
Kaurismäessä armo sen sijaan pilkahtelee näkyvästi
paitsi elokuvien tyylissä ja tematiikassa myös kaikkein
satiirisimpien sivallusten riviväleissä. Mikä onkin
välttämätöntä, sillä kirjan mitassa lukijalla on
harvoin halua kärsiä mullanalaista melankoliaa,
mitättömyyden manifestia ja lähes tyystin
näkymättömiin huuhdottua huumoria. Minimalismin
logiikalla suunta toki käy järkeen: Kuten Kaurismäki Juhan
(1999) aikoihin esitti, hän riisui elokuvasta sillä
kertaa äänen, mutta halua olisi poistaa kuvakin. Eikä
sittemmin ole siis kovinkaan merkittävä ele poistaa
vitseistä huumori tai puheesta sanat.
Yhtä kaikki tässä kirjassa puhetta
riittää, kuten myös hassuttelua. Aika ajoin edetään
todella iloisesti absurdismin väreissä, mihin siihenkin
haastattelijalla (jonka taipumus liioitteluun on
Kaurismäen mukaan "suurempi kuin Leipzigin
rautatieasema") lienee suotuisa vaikutuksensa.
Minkään ennalta määrätyn disposition pohjalta ei
mennä, vaan fiiliksen mukaan, ajoittain aikamoisessa
viitteiden ja assosiaatioiden suossa – ilman
pitkospuita. Esimerkiksi kun aiheena on Juha, niin
muutamalla peräkkäisellä kysymyksellä kuljetaan
Buñuelin työtavoista, Godardin alkuaikojen
varmaotteisuuteen, Jack Palancen ruumin mittoihin, sekä
lopuksi vielä yhden lukijan vastuulle jätetyn
aivoituksen kautta kysymykseen siitä, mikä Ozun
elokuvissa on koskettanut eniten.
Ja tähän päädytään: "Kaikki.
Tyylin puhtaus tuo mukanaan kaiken muun. Mitä muuta
Bresson on kuin nurin päin käännetty Douglas Sirk tai
päinvastoin? Oleellisinta on, että valittu tyyli pitää."
Filmihullun sivuilla tämä kaikki (ja
enemmänkin) sopii totta kai kevyesti yhteen virkkeeseen,
mutta aikamme tavikset saattavat kaivata paikoin
tukevampia evästyksiä. Siis jos otamme totuutena
Kaurismäen huomion "jonkun senttarin"
1970-luvulla ilmestyneestä teoksesta Elokuvan historia,
jonka "painos lienee jo loppunut ja koko opus
unohdettu epätieteellisenä". Ilman
välttävää elokuvasivistystä joku poloinen saattaa
äityä pohtimaan, oliko Daniil Harms sittenkin
uutistoimiston virkamieskynäilijä. Sikäli mikäli
lukija nyt tuntisi alkeet edes kirjallisuudesta.
No joo. Välillä lukija
yksinkertaisesti kaipaa informatiivisempaa otetta, koska
runsaasti kuvitettuun parin sadan sivun kirjaan tekstiä
mahtuu lopulta aika rajallisesti. Toisaalta leikittelyn
jälkeen kirjassa ollaan usein aivan asiallisesti kiinni
tekijätutkimuksen ydinkysymyksissä.
Mitä Kaurismäki-elokuva on?
Mies vailla menneisyyttä -elokuvaa
(2002) käsittelevässä luvussa Kaurismäki saa
vastattavakseen kysymyksen: "Pystytkö
palauttamaan mieliin, miten tämä tarina, yksi
parhaistasi, lähti tulemaan?" Ja vastaus kertoo
paljon tekijän temaattisesta lähtöajatuksesta:
"Sehän on samojen palikoiden
pyörittämistä kuin aiemmatkin työläis- ja
luuseridraamat, joten alkuhankaluuksien jälkeen se
valmistui normaalissa muutamassa päivässä kun lopulta
uskaltauduin kirjoituskoneen ääreen. Ei yhdelläkään
vakavasti otettavalla ohjaajalla kovin monta teemaa ole,
niin sanotut ammattilaiset ovat erikseen: he tekevät
persoonattomia elokuva aiheesta kuin aiheesta."
Myös tarina ja kerronta ovat
Kaurismäelle tärkeitä. Elokuvassa on oltava
ymmärrettävä tarina, jossa ihmisellä on jonkinlainen
ongelma. Tämän kun lisää edelliseen, niin
käsikirjoituksen perustus on kasassa:
"Sen ei tarvitse olla suurensuuri,
koska katsoja osaa asettua kaikenkokoisten draamojen
myötäeläjäksi. Riittää kun autosta menee rengas
markkinamatkalla ja lisäksi alkaa sataa ja eväät ovat
jääneet kotiin. Vielä dramaattisempaa on, jos eväitä
ei ole koskaan ollutkaan. Yhtä kaikki päähenkilö ilman
vastoinkäymisiä on kuin lehti, joka ei havise
tuulessa."
Eikä käsikirjoituksesta koskaan tule
elokuvaa ilman valittua tyyliä – joka pitää:
"Kameran asettaminen oikeaan paikkaan vie yleensä
täsmälleen saman ajan kuin vääräänkin.
Mahdollisten vastaväitteiden varalta on todettava, että
kraanan päässä killuva kamera on aina väärässä
paikassa."
Kun Suomessa puhutaan ranskalaisen
uuden aallon kielellä tekijästä, auteur on yhtä
kuin Aki Olavi Kaurismäki, syntynyt 1957 Orimattilassa,
lähellä Lahtea. Hän on käsikirjoittanut poikkeuksetta
ohjaamansa pitkät teatterielokuvat, valinnut
näyttelijät, musiikin, värit, kuvakulmat, viimeistellyt
lavastuksen ja usein myös leikannut filmin. Kaurismäen
elokuvat ovat katoavan käsityötaidon mestarinäytteitä.
Kiinnostavinta Peter von Baghin Aki
Kaurismäessä onkin kuulla tekijän kertomana, miten
se tehdään: Miksi Matti Pellonpää tai Kati Outinen
kameran edessä ja Timo Salminen takana? Miksi Bressonin
"mallit" eivät sittenkään kelpaa? Mitä
tapahtuu kuvauspaikalla? Mistä ohjaaja ottaa ideansa?
Miten tarina puristetaan ulos? Ja miten se työstetään
kuviksi?
Lyhyesti kirja antaa aineksia
ymmärtää, mistä ja miten syntyy se kuuluisa
kaurismäkeläinen maailma tai maisema. Se, johon Manne
(Pellonpää) viittaa isoveli Mika Kaurismäen
ohjaustyössä Arvottomat (1982): "Meidän
ei pidä suhtautua todellisuuteen sellaisena kuin se on,
vaan sellaisena kuin se elää meidän unelmissamme."
Eittämättä samaa sukua on Peter von Baghin huomio
kaurismäkeläisen utopian perinteestä: "Tshehovilla
on kaksinaisuus: elämä sellaisena kuin se on ja elämä
sellaisena kuin se voisi olla."
Ja tyylin kanssa käsi kädessä käy
aina tietty eksistentialistinen oivallus, jonka von Bagh
summaa osuvasti: Nykyaikaa ei ole, vaan elokuva "tapahtuu
pikemminkin omalaatuisessa, unenomaisessa ja
inhimillisesti laveassa aikamuodossa. Ihminen elää
yhtäaikaisesti sekä menneisyydessä että nykyajassa.
Niiden merkit eivät ole sopusoinnussa keskenään, ja
näin ollen myös ihmisen peruselämys on jotenkin
sijoiltaan." Voisiko tässä kuulla kaikuja
Gilles Deleuzen immanentin tapahtuman filosofiasta ja
elokuva-ajattelusta?
Päälukujen tilkkeenä Aki
Kaurismäessä on mukana kiinnostavia lyhyitä
valotuksia perusasioihin, kuten cinefilia, klassikot,
Midnight Sun Festival, kuvauspaikat, koirat, kossu,
talvisota, tupakointi ja kaupunki, sekä runsaasti
esittelyjä näyttelijöistä ja muista työryhmän
vakiojäsenistä. Jälkisanoiksi kirjaan on sisällytetty
esseisti-Kaurismäen, alun perin Filmihullussa julkaistu,
tyylinäyte "Baudelaire, kuumehoureita"
vuodelta 1980.
Asiaa on paljon, eikä kovin syvälle
niin muodoin mennä. Kirjasta on tehty helposti
lähestyttävä, lavea ja luonnosmainen muotokuva
siitäkin syystä, että se olisi hankauksetta
käännettävissä ja myytävissä ulkomaille. Ainakin
Ranskassa teos on jo julkaistu. Sivutuotteena
suomalaiselle lukijalle jotkin pienet huomiot ja
selitykset kulttuuristamme tuntuvat itsestään
selvyyksiltä, vaikka tuovatkin esiin tai palauttavat
mieliin jotain oleellista.
Kuten aitoon elokuvaesseistiikkaan
kuuluu, tiedollinen anti ja tosiasiat – usein myös
suorat lainaukset – elävät kirjoittajan muistin ja
näin ollen lukijan luottamuksen varassa. Eikä siinä
mitään, tavaaminen käy sujuvasti. Eihän
journalistisissa teksteissä tarkkoja viitetietoja
yleensäkään merkata, eikä kukaan halua pilkkua
nysvätä turhan päiten. Ja lähdeluettelo on korkeintaan
hyvä tapa.
Mutta hitusen se jäytää
uskottavuutta myös kirjallisilta lainauksilta, kun
esimerkiksi elokuvan Varjoja paratiisissa (1986)
ikimuistoinen dialogi, jossa luotettavan
jätehuoltopalvelun mainoslausetta muotoillaan, on
heitetty hihasta sinne päin.
Tämän arvion sitaatit kannattaa
tarkistaa lukaisemalla kirja itse.
|