Michelangelo Antonionin tilan poetiikka
Uran alku
Michelangelo Antonioni syntyi 1912
Ferrarassa. Hän opiskeli taloustieteitä Bolognassa,
mutta tuota pikaa kokeilut 16 mm:n kameralla muuttivat
urasuunnitelmat. Hän muutti Roomaan ja työskenteli sodan
aikana pääasiassa Cinema-lehdessä. Lehden
päätoimittaja oli Il Ducen toiseksi vanhin poika
Vittorio Mussolini, mutta toimituskuntaan kuului monia
piiloradikaaleja, jotka hahmottelivat paitsi uudenlaista
italialaista elokuvaestetiikkaa myös uutta
yhteiskuntajärjestystä. Vittorio oli lepsu, apaattinen,
hieman melankolinen, sinisilmäinen ja näiden
ominaisuuksien myötä varsin suvaitsevainen. Hän oli
ilmeisesti aidon hämmästynyt, kun suuri osa hänen
alaisiaan osoittautui antifasisteiksi. Lehden
toimittajakuntaan kuuluneen Luchino Viscontin Italian
nurjalle puolelle sijoittuvan Ossessionen (1943)
ensiesityksestä hän kuitenkin lähti ovet paukkuen
huutaen mennessään: "Tuo ei ole Italia!"
Elokuva kuitenkin viitoitti tietä kohti uudenlaista,
aikanaan neorealistiseksi kutsuttua tapaa käsitellä
sosiaalista todellisuutta.
Antonioni opiskeli jonkin aikaa Centro
Sperimentale di Cinematografia -elokuvakoulussa ja kuvasi
joitakin dokumenttielokuvia Po-joen laaksossa – tämä
miljöö tuli esiintymään myös hänen
tarinaelokuvissaan. Hän muisteli lämmöllä kuvanneensa
1942–43 dokumenttiaan Gente del Po (Po-joen
ihmisiä) joen yhdellä puolella kun Visconti kuvasi
elokuvaansa Ossessione toisella. Hän kirjoitti
artikkelissa Per un film sul fiume Po (Po-jokea
käsittelevästä elokuvasta):
"Väitteessä, että Po-joen
asukkaat ovat rakastuneet jokeensa, ei ole mitään
sentimentaalista. Itse asiassa tätä jokea ympäröi
syvä tunteiden aura, voisi jopa sanoa rakkaus tätä
jokea kohtaan, joka eräässä mielessä on laakson
despootti. Laakson ihmiset tuntevat Po’n. Kuinka he
tarkkaan ottaen he sen tuntevat, sitä emme voi tietää:
mutta sen tiedämme, että itse ilmassa on jotakin joka
hienostuneen noituuden tavalla vaikuttaa ihmisiin
välittömästi." (siteerattu
teoksessa Rohdie 1990, s. 27).
Artikkeli ilmentää asennetta, jonka
karakterisoi koko Antonionin estetiikkaa: asioiden
havaitseminen ja näyttäminen; tietty ihmettely, mutta ei
koskaan selittäminen.
Antonioni olisi ollut valmis
aloittamaan elokuvien tekemisen heti sodan jälkeen, mutta
neorealistinen estetiikka – kaupallisesta
elokuvatuotannosta puhumattakaan – ei tarjonnut hänelle
mahdollisuutta toteuttaa näkemyksiään. Cinema-lehtikin
peräänkuulutti nyt antifasistisessa innossa
yhteiskunnallista realismia vastakohtana
itsetarkoitukselliselle esteettisyydelle. Antonionin
näkemys oli, että voidakseen olla hyödyksi yhtään
missään arvokkaassa, elokuvan pitäisi ensin kehittää
ilmaisullisia mahdollisuuksiaan. Jo sodan aikana hän oli
siteerannut André Gideä: "Jos yhteiskunnalliset
kysymykset nyt vainoavat minua, se johtuu siitä, että
luova demonini on jättänyt minut" (Rohdie
1990, s. 21).
Neorealismilla oli kuitenkin annettavaa
Antonioille. Yksi suuntauksen keskeisimpiä ideaaleja oli
tuoda esille elokuvan keinoin henkilöiden elimellinen
yhteys ympäristöönsä. Antonioni tuli aikanaan
tavallaan kääntäneeksi tämän periaatteen
päälaelleen noudattamalla sitä johdonmukaisesti:
näyttämällä ihmiset osana ympäristöään pitkälle
kehittyneessä vieraantuneisuuden tilassa. Tärkeää oli
myös realistiseksi mielletty tyyli, joka on vähemmän
juonivetoista, enemmän tarkkailevaa kuin suurimmassa
osassa valtavirtaelokuvaa. Henkilöiden päämäärät
ovat usein vain etäisesti määriteltyjä ja heidän
käytännön toimensa liittyvän päämäärin varsin
sumeasti. Antonioni vie tämän keinon pidemmälle kuin
kukaan tovereistaan. Hän toteutti kaikkein
johdonmukaisimmin sitä vuosisadanvaihteen veristisiltä
kirjailijoilta polveutuvaa ihannetta, että henkilöitä
ei pidä psykologisoida vaan ainoastaan näyttää heitä
toiminnassa, ilman minkäänlaisia arvo- tai
tunnelatauksia. Neorealistisille kriitikoille kuten Guido
Aristarcolle Antonionin "objektiivisuus" oli
kuitenkin vain "kyvyttömyyttä historialliseen
analyysiin" (Rohdie 1990, s. 69).
Sam Rohdie esittää, että Antonionin
elokuvissa kuva ei seurausta ajatuksesta, vaan kuva on
ajatuksen muotoutumista, löytämisen prosessia. Tämä
ilmenee myös ylenmääräisen dialogin välttelemisenä.
Antonionin pitkäaikainen yhteistyökumppani,
käsikirjoittaja Tonino Guerra, on kertonut, että
hienoinkin dialogi saattoi olla Antonionille pelkkä
lähtökohta, innoittaja. Oli kuin hänen
päämääränään olisi ollut päästä siitä kokonaan
eroon jalostamalla sen sisältö puhtaaksi visuaaliseksi
ilmaisuksi (Rohdie 1990, s. 76).
Kyse on myös siitä näkemyksestä, että ihmisen
motiivit eivät perimmiltään ole täysin tiedettävissä
ja että siksi niiden esittäminen esimerkiksi tarinan
motivaatioina ei välttämättä ole totuudellista.
Niinpä tärkeää ei ole niinkään se, mitä ihmiset
sanovat, vaan se miten he ilmentävät itseään
ilmeillään ja eleillään sekä sijoittumisellaan
tilassa suhteessa toisiinsa – ylipäätään
olemisellaan tietyssä tilassa ja tilanteessa. Tältä
pohjalta Antonioni luo elokuvallisin keinoin aivan
omanlaisensa tilan poetiikan. Maisemilla ja henkilöillä
on täysin yhtäläinen painoarvo hänen kypsässä
estetiikassaan. William Arrowsmith tavoittaa tämän
erinomaisesti todetessaan
"Henkilö paljastaa itsensä –
sisäisen destinonsa [kohtalonsa] – sen kautta minkä
esineiden ja paikkojen joukkoon hän syvimmällä
verbalisoimattomalla valinnan tasolla sijoittaa itsensä.
Hänestä tulee tuo maisema, hän ilmentää itseään sen
valinnalla, sen kaltaisuudellaan." (Arrowsmith,
1995, s. 25.)
Maiseman ja henkilön orgaaninen yhteys
tulee vahvasti esille jo elokuvassa Huuto (Il Grido,
1957), jossa sokerijalostamotyöläinen Aldo kulkee pitkin
myöhäissyksyistä Po-laaksoa. Vaimonsa rakkauden
menettäneen miehen ja usvaisten, usein autionoloisten
maisemien välille syntyy aistittavissa oleva paralleeli.
Maisemien melankolinen fotogeenisyys tekee tästä
ulottuvuudesta autonomisen ilmaisullisen tason, joka juuri
sellaisena voi toimia myös kaikupohjana
henkilöiden tunnoille. Tähän poetiikkaan kuuluu
erottamattomasti myös dramaturgisen jännitteen
vähäisyys. Elokuvassa on summittainen tarinan linja,
mutta se ei juuri johda katsojaa jännittämään mitä
tulee seuraavaksi tapahtumaan. Elokuva etenee pääasiassa
päähenkilön vaeltelun mukaan ja mukana on paljon
satunnaisia kohtaamisia ja tapahtumia. Näillä on oma
elokuvan myötä akkumuloituva temaattinen merkityksensä.
Tyyli tilan poetiikkana
Teoksessaan Poétique de
l'espace (Tilan poetiikka) Gaston Bachelard kartoittaa
sitä alkuperäistä kuorta, vitaalia tilaa, ihmisen omaa
nurkkaa elämässä, johon hän on juureutunut (Bachelard,
1967, s. 4). Bachelardin poetiikassa talo koetaan
paitsi konkreettisena todellisuutena myös unien ja
unelmien tyyssijana. Talo on muistojen ja mielikuvituksen
tila, se kurkottaa muistojen ja tulevaisuudensuunnitelmien
tuolle puolen (Bachelard, 1967, s. 6).
Kuten arvata saattaa, Bachelard ei puhu tässä
kerrostaloista. Hän toteaa vain ohimennen: "Pariisissa
ei ole taloja, ja suurkaupungin asukkaat asuvat pelkissä
päällekkäisissä laatikoissa. … Niiden sisällä ei
ole tilaa eikä vertikaalisuutta"
(Bachelard, 1967, s. 27). Bachelardin filosofiassa
kaikkiaan tilan poetiikka on osa elementtien kuten tulen
ja veden poetiikkaa, jotka yhdessä muovaavat elämän- ja
elämystenpiiriämme.
Arkkitehtuuri toimii usein suorastaan
tyylillisenä elementtinä Antonionin elokuvissa. Seymour
Chatman on todennut, että varsinkin Yössä (La
Notte, 1961) ja Auringonpimennyksessä (L’Eclisse,
1962) kaupunkinäkymät nousevat välillä päähenkilön
asemaan (Chatman, 1995, s. 102).
Antonioni kuitenkin tarjoaa omalla tilan poetiikallaan
lähes täydellisen vastakohdan Bachelardille. Esimerkiksi
elokuvan Yö henkilöt asuttavat juuri noita
Bachelardin halveksimia laatikoita, jotka rakentuvat
esteiksi paitsi kotoisuuden tai täyteyden tuntemuksille
myös ihmisten väliselle kohtaamiselle. Siinä missä
Bachelardin tila poetiikka on olemuksellisesti
elämänmyönteistä, Antonionilla se on lähestulkoon
dysfoorista. Henkilöt eivät tunnu olevan kotonaan
rakennetuissa tiloissa joita asuttavat. Luonnossa
oleillessaan he vaikuttavat melkeinpä vierailta maan
päällä.
Antonioni mielletäänkin usein
nimenomaan urbaanien miljöiden kuvaajaksi. Hän totesi
Jean-Luc Godardille antamassaan haastattelussa, että "Rivi
tehtaita taivasta vasten erottuvien savupiippuineen on
minusta paljon kauniimpia kuin rivi puita, joka on meille
niin tuttu näky, ettemme enää edes katso sitä."
("Jean-Luc Godard interviews
Antonioni", Movie, no. 12, Spring 1965, s. 31–32.
Siteerattu teoksessa Chatman, 1985, s. 119). Hänen
henkilönsä eivät kuitenkaan kykene nauttimaan
elämästä tämän teollisen kauneuden keskellä. Se
tuntuu muodostavan heille eksistentialistisen vankilan,
joka rajoittaa heidän mahdollisuuksiaan kommunikoida
keskenään ja kokea elämänsä mielekkäänä. Mutta
luonnon keskelle ajautuessaan he tuntuvat olevan vieläkin
enemmän poissa sijoiltaan. Antonionin elokuviensa
kohdalla ei voi niinkään puhua ihmisen luontosuhteesta
kuin ihmisen ja luonnon epäsuhdasta.
Kuvattiinpa ihmisen suhde tilaan
myönteisenä tai kielteisenä, tilan käsite on
yhdistettävä tilanteen käsitteeseen ja tarkastelun on
katettava näiden toisiinsa kietoutuneet semanttiset
ulottuvuudet:
- ihmisen tila (human condition)
- jälkiteollisen yhteiskunnan tilanne
- ympäristö: luonto vs. rakennettu tila
- sosiaalinen tilanne, jossa ihminen on
- yksilön henkinen tila, eksistentialistinen tila
Eräiden taiteilijoiden lähes koko
tuotanto perustuu näiden ulottuvuuksien keskinäiselle
luotaukselle. Kuvataiteilijoista kytkökset näiden tilan
ulottuvuuksien välillä ovat erityisen keskeisesti
esillä Edward Hopperin tuotannossa. Elokuvaohjaajista
esimerkiksi Aki Kaurismäki ja Antonioni ovat luoneet omat
elokuvalliset keinonsa ilmentää ihmisen tilaa
näyttämällä henkilöitä tiloissa ja tilanteissa,
joissa haalea tuttuus ja kylmä outous ovat ahdistavassa
suhteessa toisiinsa. Antonioni on kertonut, että hänen
elokuviensa lähtökohta on usein visuaalinen välähdys,
joka paljastaa hänelle jotakin olennaista
ympäröivästä maailmasta. Tuo välähdys on visuaalisen
maailman tihentymä, täynnä latautunutta merkitystä,
jota ei juuri voi sanoin kuvata. Se saattaa löytää
tiensä elokuvaan, missä se säilyttää verbalisointeja
pakenevan merkityspotentiaalinsa tarinan paineessakin,
mutta olennaista on sen työstettävyys tietyin
elokuvallisin keinoin, tietynlaisen tyylin puitteissa
tiettyjen kokemuksen ulottuvuuksien ilmentämiseksi.
Chatman on kiteyttänyt Antonionin
taiteen olennaisen ulottuvuuden ohjaajamonografiansa
nimessä Antonioni, or, the Surface of the World
(Antonioni, eli maailman pinta). Ohjaaja itse on todennut:
"Maailma, todellisuus jossa elämme … on
näkymätön, ja siksi meidän täytyy tyytyä siihen
mitä näemme" (motto teoksessa
Rohdie, 1990). Hän on myös puhunut todellisuuden
pinnan kuorimisesta pois, päämääränä löytää, ei
syvyyttä vaan toinen pinta. Tätä prosessia voi
yrittää jatkaa mutta mitään lopullista ei tule
löytymään (Rohdie, 1990, s. 100; alun
perin artikkelissa Antonioni: "Prefazione", Sei
film, Turin: Einaudi, 1964, s. xiv). Tuo
maailman pinta näyttäytyy abstrakteina kuvioina, jota
ihmisen läsnäolo ei riitä humanisoimaan. Usein
henkilöt nähdään pelkistettyä, esimerkiksi yksin
puhtaan valkoista taustaa vasten. He ovat ikään kuin
korostetusti katsottavina, tarkasteltavina, vailla
mahdollisuutta piiloutua. Tilat, joissa henkilöt asuvat
ja oleilevat, eivät tunnu muuttuvan eletyiksi tiloiksi.
Urbaani ympäristö ei enää kannusta kanssakäymiseen
ihmisten välillä. Eivät vain henkilöt vaan myös
paikat tuntuvat vieraantuneilta, sillä ne ovat
menettäneet yhteytensä alkuperäisiin funktioihinsa.
Niitä organisoivat luonnottomat kaavat, jotka kyllä
synnyttävät aivan oman abstraktin kauneutensa. Muutoin
kuin puhtaasti esteettisessä motivoimattomuudessaan ne
kuitenkin lisäävät tuntua ympäristön
merkityksettömyydestä, vahvistaen siten henkilöiden
epämääräisiä ahdistuksen tuntoja.
Huomio kiintyy yhä enemmän ulkoiseen
todellisuuteen ihmisen henkisen tilan ehdollistajana.
Juhani Pallasmaa on todennut Ammatti: reportteri (Professione:
reporter/Passenger, 1975) elokuvasta, että siinä tilalla
missä ollaan, on samantapainen funktio kuin
taustamusiikilla on tavanomaisissa elokuvissa alitajuisen
taustan luomisessa henkilöille ja tapahtumille (Pallasmaa
2001,19). Ja todella: fyysinen tila ehdollistaa ja
jopa generoi tilanteita ja tunnetiloja. Tämä pätee
Antonionin tuotantoon laajemminkin. Pallasmaa pohtii
sitä, kuinka kykenemme tekniikan avulla irtautumaan
paikallisuudesta ja tuottamaan perinteestä, maisemista ja
ilmastosta riippumatonta synteettistä ympäristöä.
Hylättyään perinteen suoman ajallisen jatkuvuuden
kokemuksen teollinen ihminen on ryhtynyt laajentamaan
olemassaolonsa piiriä, tavoittelemaan yleispätevää
kulttuuria. Lopulta tasavaloisuus, tekstuurittomuus ja
yksilöllistävän detaljoinnin puute hävittävät paikan
tunnun kokonaan (Pallasmaa 1993, s. 105).
Pallasmaa siteeraa Erich Frommin huomiota siitä, kuinka
modernin yhteiskunnan rakenne tekee ihmisestä
riippumattoman ja kriittisen, mutta samalla myös
eristyneemmän, yksinäisemmän ja pelokkaamman (Pallasmaa
1993, s. 121). Kun rakennuksilla ei ole yhteyttä
menneisyyteen, ne myös rajoittavat niitä asuttavien
ihmisten ulottuvuutta. Juuri tätä kulttuurista
tilannetta Antonionin estetiikka ilmentää varsinkin
1950- ja 1960-luvun taitteen elokuvissaan: kuinka ihmisen
itselleen rakentamasta ympäristöstä "puuttuu
perinneyhteisöille ominainen ajattelun, toiminnan ja
kokemisen ykseys" (Pallasmaa 1993,
s. 121).
Tilan myötä Antonioni problematisoi
myös ajan ja toiminnan käsittelyn elokuvassa. Hänen
tyylinsä on melkeinpä antiteesi Hitchcockin
toteamukselle: "Elokuva on elämää, josta
tylsät kohdat on leikattu pois." Antonioni
kritisoikin kollegaansa realismin puutteesta koska hän ei
näytä taukoja, toiminnan epäpuhtauksia. Antonionin
tyylin puitteissa elämä ja oleminen eivät näyttäydy
merkityksellisinä tai absurdeina, ne vain ovat ja
jatkuvat ihmisten ahdistuksesta riippumatta. Tätä
jatkuvuutta korostaa myös tilan representaation
suhteellinen autonomia. Kohtauksen esittelykuva Antonionin
elokuvassa näyttää usein tilaa tilan vuoksi, ei juonen
tarpeita varten. Kamera saattaa jäädä paikoilleen
henkilöiden poistuttua kuvarajauksen ulkopuolelle tai
panoroida heidän ohitseen kuin väheksyen heitä ja
heidän tekemistensä merkitystä elokuvalle. Kamera voi
jopa jäädä paikoilleen kohtaan missä ei ole mitään
liikettä tai jäädä tarkkailemaan jotakin satunnaista.
Elokuvan Auringonpimennys (1962) lopussa
päähenkilöt sopivat tapaavansa illalla samassa
paikassa, jossa ovat aiemmin kohdanneet. He eroavat,
nainen lähtee miehen asunnolta. Pian hänkin poistuu
kuvasta. Elokuva jatkuu. Nähdään kuvia puistosta, jossa
he kohtasivat. Ihmisiä tulee ja menee, päivä painuu
mailleen. Noin seitsemän minuutin kuluttua
(projisointiaikaa) päähenkilöiden kadottua kuvasta
elokuva päättyy kun nähdään katuvalojen syttyvän
yötaivasta vasten. Tarinaa tässä kaikessa on mukana
vain sen verran, että voimme päätellä molempien
päähenkilöiden jääneen tulematta treffeille.
Usein visuaalisen vaikutelman
motivaatio Antonionin elokuvassa tuntuu olevan
pelkästään abstrakti visuaalinen kompositio. Paikoin
runsas kauko-objektiivin käyttö latistaa tilan tuntua
aina tunnistettavuuden rajoille saakka. Näitä hetkiä on
luonnehdittu ilmaisulla temps mort, kuollut aika.
Kerronta on pysähdyksissä ja katsojaa kutsutaan
tarkkailemaan tilaa optisena vaikutelmana, jolla on oma
mielenkiintoinen todellisuutensa. Toisaalta kerronnassa on
paljon rajuja ellipsejä, jotka korostavat vaikeutta
täysin tavoittaa henkilöiden motivaatioita, jotka ovat
johtaneet uuteen tilanteeseen. Usein ei myöskään ole
selkeästi määriteltävää syytä, miksi tietty jakso
tai tapahtuma tai otos seuraa toista Antonionin
elokuvassa. Tarkasti hahmotetun epämääräisyyden kautta
Antonioni hahmottaa maailman tutkimatonta moninaisuutta.
Ahdistuksen ja voimattomuuden tiloja
Antonioni on luonnehtinut elokuvissaan
ilmenevää ihmisen tilaa sanoilla la malattia dei
sentimenti. Se tarkoittaa tunne-elämän sairautta,
jota karakterisoivat tunteiden epävarmuus, seksuaalisten
kokemusten tavoittelu ahdistuksen lieventäjänä,
kommunikoinnin vaikeus ja eskapismi (Chatman
1985, s. 56 & 64). Eroottinen impulssi
jättää henkilöt tyhjyyden tilaan, kun vietin
synnyttämistä ihmissuhteista ei löydykään
substanssia, joka voisi antaa merkitystä elämälle ja
muodostua osaksi identiteettiä. Hieman samaan tapaan
useissa Hopperin maalauksissa naisten alastomuus on
tyystin epäeroottista, pikemminkin henkistä alastomuutta
kuin seksuaalisuutta ilmentävää, hyvänä esimerkkinä Morning
in a City (1944) ja A Woman in the Sun (1961).
Vaikka näemme Antonionin henkilöt näyttelijöiden
kasvojen ainutlaatuistamina, he eivät vaikuta juurikaan
vahvemmilta persoonallisuuksilta kuin Hopperin hahmot.
Tätä vaikutelmaa vahvistaa sekin, kuinka ihmiset
etääntyvät toisistaan, jopa katoavat (vähintäänkin
toistensa ulottuvilta) sitten unohtuakseen. Antonionin
hyvän ystävän, 1950 itsemurhan tehneen Cesare Pavesen
lausuma kuvaa hyvin Antonionin henkilöiden emotionaalista
olemusta:
"Sitä ei tapa itseään
rakkaudesta naiseen. Sitä tappaa itsensä rakkauden
tähden, sillä mikä tahansa rakkaus paljastaa meidät
kaikessa alastomuudessamme, kurjuudessamme,
puolustuskyvyttömyydessämme, tyhjyydessämme." (Pavese,
1950, päiväkirjamerkintä 25.3.1950).
Useissa Antonionin elokuvissa tapahtuu
katoamisia: mereen, autiomaahan, sumuun, puistoon. Mitä
väliä tällä on muiden kannalta? Pistävimmin tämä
tulee esille Seikkailussa (L’Avventura, 1962),
jossa autiolla saarella kadonnutta Annaa etsivät
vähitellen unohtavat mitä ovat tekemässä ja alkavat
upota omien ongelmiensa tai keskinäisten suhteidensa
selvittelyyn. Anna hädin tuskin edes mainitaan elokuvan
loppupuolella – Pascal Bonitzer on puhunut Annan
katoamisen katoamisesta tässä elokuvassa. Tämä toimii
osaksi metaforana toiselle keskeiselle teemalle,
identiteetin hauraudelle. Henkilöt eivät oikein tunnu
tietävän mitä haluaisivat elämässään, mihin pyrkiä
pidemmällä tai edes lyhyemmällä tähtäimellä. Jotkut
yrittävät itsemurhaa.
Hetkittäin henkilöt, ennen kaikkea
miehet, saattavat kyllä tavoitella asioita suorastaan
pakkomielteisesti. Seikkailun Sandra on
seksimaanikko, joka tuota pikaa Annan kadottua alkaa
vaistomaisesti lähennellä Annan ystävätärtä
Claudiaa. Blow-up’n Thomas saattaa yhtäkkiä
haluta ottaa valokuvan jostakin, johon hänen huomionsa
tarttuu, tai saada välttämättä haltuunsa rokkarin
kitaran tai lentokoneen propellin. Mutta heti kun hän on
saanut haluamansa, hän menettää mielenkiintonsa. Auringonpimennyksen
Pieron pakkomielteitä ovat naiset, pörssi ja
urheiluautot. Hän kohtaa Vittorian, joka osaa edes hieman
nauttia seksuaalisuudesta muun olemisen rinnalla. He
kykenevät antamaan jotakin toisilleen, mutta eivät
kylliksi, jotta se riittäisi yhdistämään heidät.
Ongelma ilmenee alastomimmillaan juuri ’rakkaus’suhteissa:
varsinkin miesten taipumuksessa etsiä vain naista
yleensä, eikä toista ihmistä; seksuaalipartneria eikä
toveria. Alkava rakastelukin saattaa keskeytyä aivan kuin
rakastavaisia alkaisi askarruttaa haluavatko he
sittenkään mennä näin pitkälle suhteessaan.
Ihmissuhteet näyttäytyvät pelinä, jota turhaan
pelataan tyhjyyden tunteen täyttämiseksi. Tämä tulee
esille paitsi henkilöiden toiminnan myös tyylin kautta.
Pascal Bonitzerin oivaltavan huomion mukaan "Yö
ei ole vain mustavalkoinen elokuva, se on elokuva mustasta
ja valkoisesta, tästä valtavasta shakkilaudasta, jossa
henkilöt siirtelevät itseään, tai tulevat sattuman
siirtelemiksi, koska luovuttavat sille hiipuvan
tahdonvoimansa" (Bonitzer 1985, s.
97).
Varsinkin tetralogian Seikkailu,
Yö, Auringonpimennys ja Punainen erämaa
perusasetelma on epämääräinen eroottissävyinen
kaipuu, jonka tyydyttämiseen henkilöt eivät kerta
kaikkiaan ole kykeneviä. Aikamme arkkitehtuuri
näyttäytyy paralleelina tälle ihmisen tilalle.
Rakennetusta ympäristöstä puuttuu tyystin kyky
synnyttää sellaisia eroottisia vireitä, joita
luonnonympäristö ja perinteiset rakennusympäristöt
tarjoavat. Kuten Chatman toteaa:
"Milanon kaupunkisuunnittelu
Yössä tai Rooman Auringonpimennyksessä ei ole
aiheuttanut Lidian ja Vittorian ongelmia. Mutta
henkilökohtaiset ongelmat ja huonot rakennukset ja
väärin käytetyt julkiset tilat kuuluvat laajempaan
ongelmien verkkoon, jonka länsimainen ihminen joutuu
kohtaamaan. Huono arkkitehtuuri on vain yksi konkreettinen
malattia dei sentimentin manifestaatio." (Chatman
1985, s. 102–103).
Antonin henkisen tilan poetiikkaa on
tässäkin suhteessa mielenkiintoista verrata Edward
Hopperin taiteeseen. Molemmat taitelijat luovat
vaikutelmia tilanteista, jotka eivät ole niinkään
tarinan hetkiä tai dramaattisia tilanteita, kuin
kiteytyksiä näiden ihmisen henkisestä tilasta.
Antonionista voisi todeta saman kuin mitä Wieland Schmied
sanoo Hopperista: "Hän kuvasi vieraantuneen
maailman kriisiä, ihmisen tilan yksinäisyyttä
modernilla aikakaudella" (Schmied
1999, s. 15). Sekä Antonionin että Hopperin
tuotantoa luonnehtii tietty objektiivisuus, jonka
funktiona ihmisten henkinen tila nousee tarkastelun
kohteeksi. Henkilöitä määrittää pettyneisyys, joka
syntyy kyvyttömyydestä nähdä mitään tavoittelemisen
arvoisena. Heitä vaivaa tunne, että jokin todellisempi
ja tärkeämpi on mennyt heidän ohitseen.
La malattia dei sentimenti
manifestoituu ennen kaikkea persoonan haurautena –
yhtenä huipentumana Punaisen Erämaan (Il Deserto
rosso, 1964) Giuliana. Mutta myös vähemmän ilmeisellä
tavalla neuroottiset ihmiset Antonionin elokuvissa
tuntuvat elävän kroonisessa epätietoisuuden tilassa.
Tämä ilmenee heidän olemisessaan fyysisessä tilassa:
he eivät tiedä miten olla siinä, tai edes missä
oikeastaan haluaisivat olla. Antonionin päähenkilöt
ovat vaeltajia. Heidän konkreettinen vaelluksensa
ilmentää henkistä vaellusta, identiteetin etsintää
sumeuden keskellä. On kuin he toivoisivat löytävänsä
paikan, johon voisivat tuntea kuuluvansa, tai kohtaavansa
jotakin, joka antaisi heidän elämälleen syvyyttä ja
merkitystä. Perimmäinen ongelma kuitenkin on, että he
ovat menettäneet kykynsä kokea asioita
merkityksellisinä. Tila ei anna heille mitään tukea
tässä suhteessa sillä se ei tarjoa mahdollisuutta
juurtumiseen tai intimiteetin kokemiseen. Usein ulkoisesti
tyhjä tila korostaa vaikutelmaa myös sosiaalisesta
tyhjiöstä. Äärimmillään tämä tulee esille
erämaassa, ensin metaforana Punaisessa erämaassa
ja sitten konkreettisena todellisuutena elokuvassa Ammatti:
reportteri. Jälkimmäisessä kysymys identiteetin
hauraudesta viedään kaikkein pisimmälle, kun
päähenkilö vaihtaa identiteettiä kuolleen miehen
kanssa.
Kohti abstraktin kuvataiteen tilaa
Vierailtuaan Mark Rothkon studiossa
Antonioni totesi: "Your paintings are like my
films – they are about nothing ... with precision"
(Chatman 1985, s. 54). Toteamus on
arvoituksellinen, eikä sen loppupuolta voi kääntää
ilman yritystä ymmärtää mihin Antonioni ylipäätään
pyrki taiteellaan. Käännös voisi kuulua: "Maalauksesi
ovat kuin minun elokuviani – ne eivät käsittele
mitään … mutta tekevät sen tarkasti."
Antonioni on saattanut tarkoittaa, että kummankaan taide
ei esitä mitään tai käsittele mitään tiettyä
aihetta vaan pikemminkin ilmentää eksistentialistista
kokemusta sinänsä – elämää, jolle ei ole
löydettävissä sen enempää transsendenttia tarkoitusta
kuin sellaista puhtaasti tämän puoleista henkisyyttä,
joka manifestoituisi yhteisöllisyytenä, ihmisten
välisenä kommunikaationa, kykynä kokea elämä
mielekkäänä. Ehkä ajatuksen voisi kääntää –
vapaasti – myös tähän tapaan: "… ne
käsittelevät tyhjyyden kokemusta … tarkasti."
1950-luvun amerikkalainen abstrakti
ekspressionismi samoin kuin eräät muut 1900-luvun
maalaustaiteen suuntaukset ovat saattaneet toimia
Antonionin innoittajana laajemminkin. Hänen
mielimaalareitaan ovat olleet Jackson Pollock, Giorgio
Morandi, Henri Matisse, George Braque, Giorgio De Chirico (Rohdie
1990, s. 65). Chatman siteeraa Wilhelm Worringeria,
jonka mukaan taide voidaan jakaa empaattiseen ja
abstraktiin. Edellinen on "orgaanista",
kolmiulotteista, syvyysulotteista ja kuuluu harmonisiin
aikakausiin. Jälkimmäinen kuuluu aikoihin, jolloin
ihmisten suhde ulkomaailmaan koetaan epämääräisenä,
suhteellisena, satunnaisena, ja abstrakti taide edustaa
yritystä hallita tätä pelkoa. Abstrahointi edustaa
pysyvien, universaalien muotojen etsintää. Antonionin
elokuvallisessa tyylissä tämä ilmenee ristiriitana
ihmishahmojen ja heidän asuttamiensa
geometris-abstraktien tilojen välillä. Usein rakennusten
geometriset massat näyttävät musertavan henkilöt tai
vangitsevan heidät kuvioihinsa (Chatman
1985, s. 118–119). Varsinkin Punainen erämaa
(1964) monissa kohtauksissa syntyy vaikutelma tilan
ohuudesta, kiitos paljolti kauko-objektiivin käytön.
Antonioni saattaa myös rytmittää kokonaisuutta tuomalla
välillä syvyyden mukaan, vaihtelemalla lähikuvia ja
yleiskuvia pikemminkin tietyn visuaalisen rytmin
synnyttämiseksi kuin tarinan käänteiden ja psykologisen
motivaation mukaan.
Punainen erämaa oli Antonionin
ensimmäinen värielokuva, ja hän käyttää siinä
värejä hyvin hallitusti. Hän halusi käyttää värejä
kuten maalari siveltimellään ja tiettävästi maalautti
puitakin saadakseen Technicolor-järjestelmän tuottamaan
haluamansa sävyt tavanomaisten Hollywood-sävyjen sijaan (Chatman
1985, s. 131). Antamalla puille kalmanvalkoisen
sävyn hän halusi luoda vaikutelman ympäristön
saastumisen aiheuttamasta kuolemasta. Kuvauspäivän
kirkas auringonpaiste kuitenkin pilasi efektin ja
kohtauksesta täytyi luopua. Mutta kuvatuilla urbaanilla,
teollistuneella, saastuneella ympäristöllä on silti
tiettyä kauneutta. Tuon ahdistavan kauneuden
tavoittaminen edellyttää tarkentamista, rajausta,
kompositiota, värimäärityksiä, tietyn hetken ja tietyn
valöörin tavoittamista sellaisena kuin kuvattavan
tajunnan voisi ajatella rekisteröivän sen. Antonioni
käytti usein värejä subjektiviteetin ilmentäjänä
pikemminkin kuin objektiivisen maailman ominaisuutena.
Kyse on Pier Paolo Pasolinin sanoin "elokuvan
runoudesta", elokuvallisesta tyylistä tietyn
maailmassa olemisen tavan ilmentäjänä.
Haparoiva paluu luontoon
Kaupunkikuviensa ohella Antonioni
palasi kerta toisensa jälkeen luontoon. Hänen
tuotantonsa keskeisimmät luontokohtaukset ovat:
- Po-joen laakso elokuvassa Huuto
- Pikku ystävättäriä (Le Amiche, 1955)
-elokuvan kohtaus meren rannalla
- Seikkailun
alkupuolen jakso merellä (Liparin
saaret)
- Zabriskie Pointin
(1970) erämaaosuus (Kuoleman
laakso)
- Ammatti: reportteri
-elokuvan autiomaa (Sahara)
Luettelo jää lyhyeksi, mutta kyseiset
jaksot ovat temaattisesti painokkaita ja tyylillisesti
innovatiivisia. Ääripäät ovat Po-joen ympäristön
kosteus, usva, sateet ja muta sekä autiomaan kuivuus ja
kuumuus, hiekka ja paljaat kalliot. Ei liene sattuma,
että Antonionin villiin luontoon sijoittuvat kohtaukset
eivät juuri näytä kasvillisuutta tai eläimiä. Hän
abstrahoi myös luonnossa kuvatessaan ja käyttää joko
autioita tai sumuisia maisemia – molemmissa tapauksissa
ympäristö on henkilöille outo ja hieman pelottava.
Seikkailussa Annan unohtumista
ennakoi tapa millä Antonini kuvaa hänen etsintäänsä
autiolla saarella (Lisca bianca). On kuin henkilöt –
tai tarina, tai elokuva itse – ei oikein kykenisi
keskittymään etsintään. Kuva-ala on hyvin syvä ja
koska saaren yläosa on verraten tasainen, henkilöt
voivat kohdistaa toisiinsa katseita pitkiltä
etäisyyksiltä. Katseet ovat usein paljon puhuvia, sillä
me näemme ilmeen henkilön kasvoilla, mutta kukaan
toisista henkilöistä ei. Joidenkin huomio kiinnittyy
hetkittäin luonnonmuodostumiin ja -ilmiöihin kuten
kallioihin, mahtavana kuohuvaan mereen ja nousevaan
myrskyyn, toisia vaivaavat omat henkilösuhteet enemmän
kuin Annan kohtalo. Etsinnän aikana ei juuri puhuta, ja
katsoja voi vain yrittää päätellä henkilöiden
tuntemuksia heidän ilmeidensä, heidän vaihtamiensa
katseiden ja heidän keskinäisen liikkumisensa
perusteella (kohti tulemiset vs. välttelyt eri
etäisyyksillä). Erityisen vaikuttava on jakso, jossa
Sandron ja Claudian välille alkaa syntyä suhde.
Psykologisesti hyvin kompleksinen tilanne – halu,
kaipuu, huono omatunto, välttely – välittyy ilman
ainuttakaan sanaa, pelkästään katseilla, ilmeillä,
asettumisella eri etäisyyksille, kohti tai poispäin
kääntymisillä.
Siinä missä kaupunkielokuvissa
arkkitehtuuri tuntuu hetkittäin olevan tarinan henkilö,
nyt saari jylhine maisemineen nousee vastaavaan asemaan.
Luonnon arkaainen kauneus ja mahtavuus ovat erittäin
painokkaasti läsnä Aldo Scavardan kuvauksessa. Jakson
pääasiallisen musiikin muodostavat luonnon äänet,
mutta kaksi kertaa Giovanni Fuscon hienovarainen musiikki
antaa joillekin jaksoille arkaaisen mystisen sävyn.
Arrowsmith näkee merellä ja saarella oleilun Seikkailussa
paluuna geologiseen aikaan, mikä ei tunnu liioitellulta
ottaen huomioon dialogissa vilahtelevat viittaukset sekä
autiomaateeman toistumisen Antonionin elokuvissa.
Kesyttämättömät maisemat ovat kuin esiparatiisillinen
tila ennen ihmisen tuloa maailmaan. Luonnon valtavuus on
jotakin, johon ihmisen on luotava uudenlainen
suhtautuminen post-kopernikaanisessa tilassaan. Villi
luonnon tila houkuttelee esiin primitiivisiä impulsseja, Seikkailun
tapauksessa Sandron pakkomielteisen seksuaalisuuden ohi
sivistyneen kontrollin (Arrowsmith, 1995,
s. 37 & 39). Positiivinen version tästä
autiomaan viettejä kirvoittavasta voimasta tarjoaa
fantasiajakso elokuvassa Zabriskie point, jossa
nähdään nuoria pareja rakastelemassa estottomasti
erämaan keskellä – Kuoleman laaksossa.
Monet näistä teemoista joko
huipentuvat tai tukehtuvat elokuvassa Ammatti:
reportteri. Kysymys identiteetistä irrottautumisesta
saa juonen tasolla konkreettisen muodon jo senkin takia,
että alkujakso sijoittuu arkkityyppiseen, länsimaisissa
silmissä elämälle tyystin vieraaseen autiomaahan
Saharan hiekka-aavikolle. Tarinan alkaessa emme tiedä
mihin Jack Nicholsonin esittämä David Locke oikein
pyrkii (elokuvan nimi Ammatti: reportteri on
harmillisen paljastava: englantilainen nimi Passenger,
matkustaja, on paljon sopivampi sekä elokuvan että
Antonionin tuotannon keskeisen tematiikan kannalta).
Niinpä jaamme hänen hämmennyksensä, kun häntä
kuljetetaan aavikolla, kun hänet jätetään sinne ja kun
aavikon aava tyhjyys tuntuu imevän kuiviin hänen
päättäväisyytensä. Visuaalinen toteutus (kuvaajana
Luciano Tovoli) kulminoi Antonionin visuaalisen
estetiikan. Kamera on vielä itsenäisempi suhteessa
henkilöihin kuin aikaisemmissa elokuvissa ja tilallisten
suhteiden hahmottamista on usein tarkennettava otoksen
kestäessä. Aavikkojaksossa ei juuri voi arvata, miltä
suunnalta ja kuinka etäältä seuraava otos on kuvattu.
Kuten ajoittain Antonionin kaupunkielokuvissa optiikka
saattaa olla hyvinkin harhaanjohtavaa tilaa ja
etäisyyksiä hahmotettaessa, mutta aavikolla
eksistentialistinen vaikutelma kasvaa elämän ja kuoleman
kysymykseksi. Maastoautonsa jämähdettyä paikoilleen
Locke joutuu erilleen teknologiasta, joka on antanut
hänelle ammatillisen identiteetin – hän on reportteri,
joka on tekemässä juttua autoritääristä hallintoa
vastaan taistelevista kapinallisista. Tuntu
dis-orientaatiosta kasvaa kohtauksessa aavikkohotellissa,
jossa katsoja erään otoksen kestäessä päättelee
seuraavansa takaumaa, koska mukaan ilmestyy jo kuolleena
nähty mies. Vaikutelma on outo ensinnäkin koska takauma
alkaa ääniraidalla keskusteluna, jonka takauman jälkeen
näytetään kuuluvan nauhurista, ja toiseksi koska
visuaalisesti takaumaan siirrytään Lockesta elokuvan
nykyhetkessä alkavalla panoroinnilla ja siitä poistutaan
peilikuvan kautta samaten yhden otoksen sisällä.
Jatkossa katsoja joutuu usein päättelemään miten uusi
kohtaus tai otos sijoittuu tarinan aika-tilajatkumoon.
Locke on alusta saakka mennyttä
miestä. Paljon hänestä on täytynyt kuolla jo ennen
kuin hän jämähtää paikoilleen lähes sikiöasentoon
hiekkaerämaan keskellä. Kun hän sitten omaksuu kuolleen
miehen identiteetin, on kuin hänelle olisi annettu vielä
hieman lisäaikaa maan päällä. Hänen ihmeenomaisesti
kohtaamassaan herkässä nuoressa naisessa (heidän
reittinsä kohtaavat jo Lontoossa, mutta vasta
Barcelonassa Locke puhuttelee häntä) on hieman kuoleman
enkelin auraa, ehkä juuri koska hän pystyy toteamaan
itsestään ilmeisen vilpittömästi, että häneen ei
sisälly mitään mysteeriä – hän on mitä on.
Tällainen kyky osua täysin yksin itsensä kanssa on niin
harvinaista Antonionin elokuvissa, että se vaikuttaa
suorastaan luonnottomalta. Toisaalta, ehkä hän tavalla
tai toisella johdattaa tappajat Locken kintereille. Vaikka
Locken matka kulkee joidenkin Euroopan suurkaupunkien
läpi, lopulta hän päätyy takaisin sivistyksen ja
autiomaan rajamaille, missä hän viimein haipuu
lopullisesti pois. Näin Antonionin tilan poetiikka
ilmentää ihmisen tilaa, jossa hän ei enää kykene
olemaan luontevasti sen enempää rakennetussa kuin
luonnollisessakaan tilassa, ei autiomaassa eikä ihmisten
keskellä.
Artikkeli perustuu Helsingin yliopiston
ylioppilaskunnan Leffaryhmän ja Suomen elokuva-arkiston
järjestämässä luentasarjassa pidettyyn esitelmään
elokuvateatteri Orionissa 30.3.2007
|