Maataide, luonto ja liikkuva kuva
Tarkastelen tekstissäni 1960- ja
-70-lukujen kokeellisen elokuvan suhdetta luontoon kahden
taiteilijan: Robert Smithsonin ja Chris Welsbyn teosten
kautta. Taiteilijat edustavat kokeellisen elokuvan kahta
suuntausta. Jako pohjautuu A. L. Reesin ehdottamaan
1900-luvun avantgarde-elokuvien jäsennykseen. Rees
erottelee avantgarde taiteen, joka rikkoo
välineellisyyden rajoja ja alkaa toimia välineiden
välisellä alueella sellaisesta, joka pidättäytyy
välineellisessä lähtökohdassaan ja laajentaa ilmaisua
sen sisällä. (Rees 1999, s. 70–71)
Smithson (1935–1972) oli
yhdysvaltalainen kuvanveistäjä ja maataiteilija. Hän on
yksi maataiteen ensimmäisistä tekijöistä. Maataide
syntyi 1960-luvun jälkipuoliskolla, jolloin joukko
eurooppalaisia ja yhdysvaltalaisia taiteilijoita ryhtyi
tekemään taidetta taideinstituutioiden ulkopuolella
maasta ja muista luonnonmateriaaleista. Maataiteen teokset
toteutuivat usein ulos luontoon, mutta ne esiteltiin
kuitenkin museoissa ja gallerioissa valokuvina ja muina
"todisteina" luonnossa tapahtuneesta.
Maataiteilijana Smithson liikkui laajasti välineestä
toiseen ja käytti teoksissaan niin erilaisia luonnollisia
ja keinotekoisia materiaaleja, kuten maata, hiekkaa, lasia
ja peilejä, kuin myös valokuvaa, piirroksia,
diagrammeja, kirjoitusta ja liikkuvaa kuvaa.
Brittiläinen Welsby (1948–) taas on
aloittanut taiteilijauransa maalarina, mutta siirtynyt
varsin nopeasti elokuvan pariin. Welsbyn tuotanto
käsittää lähes pelkästään niin kutsuttuja
maisemaelokuvia, joita hän on tehnyt vuodesta 1972
alkaen. Nyttemmin Welsbyn elokuvia nähdään useammin
museoissa ja gallerioissa monikanavaisina installaatioina
kuin elokuvateattereissa.
En paneudu tässä yhteydessä luonnon
käsitteen tarkkaan määrittelyyn. Totean kuitenkin,
että ymmärrän luonnon artikkelini puitteissa
merkityksiä pakenevana materiaalisuutena ja muutoksena,
joka voi liittyä yhtä lailla ihmiseen kuin häntä
ympäröivään maailmaan.
Robert Smithson: Kielen materiaalisuus
ja teoksen ongelma
"Olinko minä muuta kuin varjo
muovisessa kuplassa, joka leijuu mielen ja ruumiin
ulkopuolisessa paikassa? Et in Utah ego. Olin liukumassa
taas ulos itsestäni, sulamassa yksisoluiseen alkuun,
yrittämässä sijoittaa keskuksen spiraaliin päähän.
Kaikki tämä sekoittuva veri tekee tietoiseksi
protoplasmisista ratkaisuista, olemuksellisesta aineesta
muotoillun ja muodottoman välissä – – ." (Smithson
1979b, s. 113–114)
Yllä lainattu katkelma on Robert
Smithsonin vuonna 1972 julkaisemasta esseestä Spiral
Jetty. Essee pohjautuu Smithsonin vuonna 1970 Utahin
Suuren suolajärven rantaveteen toteuttamaan samannimiseen
maateokseen. Teoksesta tuli nopeasti uuden taidesuunnan
– maataiteen – tunnus, ja ajan myötä se on noussut
yhdeksi amerikkalaisen taiteen kulttiteokseksi. Spiral
Jetty on lähes puolen kilometrin mittainen
basalttikivestä tehty spiraalin muotoinen kerä, joka
hävisi veden nousun johdosta näkyvistä jo muutaman
vuoden kuluttua sen valmistumisen jälkeen. Kuivuudesta
johtuen teos tuli uudestaan esiin 1990-luvun lopulla. (Reynolds
2003, s. 223)
Palatessaan maateoksen valmistumisen
jälkeen Utahista takaisin New Yorkiin, Smithsonilla oli
mukanaan kasa 16mm filmikeloja, joissa oli otoksia
maateoksen valmistumisesta. Tähän materiaaliin
pohjautuen Smithson toteutti Robert Fioren avustuksella 35
minuuttisen elokuvan Spiral Jetty (1970). Elokuva
ei kuitenkaan ole pelkästään – jos lainkaan –
dokumentti maateoksesta. Pikemmin se muodostaa
basalttikivispiraalin rinnalle toisen teoksen, joka
kuitenkin on maateokseen suhteessa. Maateoksen, elokuvan
ja esseen lisäksi teos tunnetaan valokuvista ja monista
luonnoksista. (Holte 2005, s. 79)
Pitkään teoksen valmistumisen
jälkeen elokuvan, valokuvien ja luonnoksien nähtiin
olevan sekundaarisessa asemassa suhteessa
basalttispiraaliin. Viime vuosien tulkinnat ovat kuitenkin
korostaneet Spiral Jetty teoksen koostuvan kaikista
näistä eri osista ja niiden suhteesta toisiinsa. Osat
eivät ole keskenään hierarkkisessa vaan pikemminkin
lateraalisessa suhteessa. Eri välineellä toteutetut
teoksen osat täydentävät toisiaan.
Yhdysvaltalainen taidekriitikko Craig
Owens, yksi Smithsonin taiteen varhaisista
kommentaattoreista, kuvasi osuvasti Smithsonin teoksen
luonnetta jo vuonna 1978 kirjoittaessaan: "Jetty
ei ole irrallinen teos, vaan yksi linkki merkitsijöiden
ketjussa, jotka kerääntyvät yhteen ja viittaavat toinen
toisiinsa huimaavassa spiraalissa. Missä muuallakaan
Jetty sijaitsee kuin Smithsonin toteuttamassa elokuvassa,
hänen kirjoittamassaan tarinassa, sekä sitä seuraavissa
valokuvissa ja edelleen lukuisissa kartoissa,
diagrammeissa, piirustuksissa ja muissa vastaavissa, joita
hän teoksestaan teki." (Owens
1979, s. 128)
Tällainen Smithsonille tunnusomainen
fragmentaarinen työskentely liittyi tuolloin paitsi
merkitysten läpinäkyvyyden kritiikkiin myös 1960-luvun
uusiin taidemuotoihin. Välineellinen jako murtui ja kuvan
"puhtaus" menetettiin, mistä keskeinen merkki
oli kielen käyttäminen osana teosta. Kielellisyyden
kautta kuvalle ominainen ajallinen instanttius ja
tilallinen välittömyys avautui kestoksi. (Owens
1979, s. 126) Toisaalta kuvan "puhtauden"
menetys teki tilaa ruumiillisuuden ja satunnaisen
"luonnon" mukaantulolle kuvataiteeseen.
Spiral Jettyn spiraalimuodolla on
yhteyksiä paitsi kaoottiseen vastakohtaisuuksien
menetykseen ja siitä seuraavaan keskipakoisuuden
kokemukseen myös kuvataiteen kielellistymiseen. Spiraalin
pyörryttävä liike ja sen jatkuva pyrkimys päästä
ikuisesti pakenevaan keskukseen vertautuu kielen
merkityksiä pakenevaan liikkeeseen. Tätä
epäkeskisyyden ajatusta vahvistaa katsojan kokemus
fyysisestä teoksesta: "olet jatkuvasti
epäkeskeisyyden tilassa järven ja taivaan valtavassa
laajuudessa", kirjoittaa yhdysvaltalainen
taidehistorioitsija Rosalind Krauss (Krauss,
1981, 282).
Tekstissään A Musem of Language in
the Vicinity of Art Smithson tarkentaa suhdettaan
kieleen. Kieli on hänelle kiinteää ja taipumatonta. "Käsitykseni
kielestä on, että se on materiaalia, ei ideoita".
Edelleen Smithson esittää, että "kielestä
tulee suunnaton museo, jonka keskus on kaikkialla ja jonka
rajat eivät ole missään." Lause on variaatio
Blaise Pascalin kommentista: "Luonto on suunnaton
alue, jonka keskus on kaikkialla ja jonka kehä ei ole
missään." (Smithson 1979a, s.
67)
Smithsonin taiteen keskeinen käsite on
paikan ja epäpaikan välinen dialektiikka. Hänen useat
teoksensa syntyivät erämaasta galleriaan tuodusta
kiviaineksesta tai maasta, jolloin syntyi viittaussuhde
erämaan ja gallerian välille. Paikka merkitsee fyysistä
raakaa todellisuutta ja epäpaikka taas loputtomia
viittauksia, joita Smithson aikaansai peileillä sekä
rinnastamalla erilaisia merkkijärjestelmiä, kuten
kieltä, diagrammeja, karttoja ja valokuvaa. Esseessään Spiral
Jetty Smithson täsmentää dialektiikkaansa ja
samalla vihjaa paikan ja epäpaikan väliseen kiinteään
yhteyteen: "Paikan ja epäpaikan välinen
dialektiikkani kieppui määrittelemättömässä tilassa,
jossa kiinteä ja nestemäinen menettivät itsensä toinen
toisiinsa" (Smithson 1979b, s.
111).
Smithsonin maateokset ja elokuva
Spiral Jetty elokuva monimutkaistaa
paikan ja epäpaikan välistä dialektista suhdetta ja tuo
siihen uusia tasoja. Michael Holte ehdottaa, että elokuva
tulisi nähdä Spiral Jetty teoksen toisena –
elokuvallisena – paikkana, sen sijaan että se
ymmärrettäisiin vain epäpaikaksi. (Holte
2005, s. 80).
Ennen Spiral Jettyn
valmistumista Smithson oli pohtinut teoksissaan jo edellä
esitettyjä ajallisuuden, entropian ja fragmentoitumisen
kysymyksiä. Varhaisin esimerkki maataiteen dialektiikasta
sekä teoksen haurastumisesta on Passaicin monumentit
vuodelta 1967. Teos on tullut tutuksi kirjallisena
esseenä ja valokuvista, joita Smithsonin näppäsi
Instamatic 400:lla. Hän on ottanut kuvat syyskuussa 1967
kotikaupunkiinsa New Jerseyn Passaiciin tekemänsä matkan
aikana.
Essee on kuvaus tuosta matkasta.
Smithson julkaisi sen muutaman kuukauden kuluttua Art
Forum lehdessä. Hän kuvailee siinä monumenttien
havaitsemista seuraavaan tapaan:
"Bussi ajoi yli ensimmäisen
monumentin. Monumentti oli Passaic-joen ylittävä silta,
joka yhdisti Bergenin piirikunnan Passaicin piirikuntaan.
Keskipäivän aurinko elokuvallisti paikan, muutti sillan
ja joen ylivalottuneeksi kuvaksi." Hetken
päästä hän jatkaa: "Auringosta tuli
hirviömäinen lamppu, joka heijasti valmiin sarjan ’stillejä’
kameran kautta silmääni. Kävellessäni sillalla tunsin
käveleväni jättiläismäisellä puusta ja teräksestä
tehdyllä valokuvalla ja joki alhaalla oli valtava
elokuva, joka näytti vain jatkuvaa tyhjää." (Smithson,
1967, s. 49–51)
Smithsonin elokuvallinen kokemus
jälkiteollisesta kaupunkinäkymästä kääntää
päälaelleen kokemuksen paikasta ja siitä tehdystä
kuvallisesta esityksestä. Katkelma ehdottaa, että
todellisuus on muuttunut kuvaksi. Smithson erottelee
sillan lineaariselle perspektiiville rakentuvan
valokuvallisen kuvan valtoimenaan virtaavan tumman veden
aiheuttamasta elokuvallisesta näystä (Reynolds
2003, s. 223).
Smithsonin taiteessa on kysymys tuolle
ajankohdalle tunnusomaisesta poststrukturalistisesta
merkkiteoriasta, johon Smithson tutustui niin Jacques
Derridan, Michel Foucualt’n kuin Jacques Lacanin
tekstien kautta ja kehitteli lukemansa pohjalta
uudisanoja, kuten destructuration (Shapiro
1995, s. 1–3). Smithson, kuten jotkut muut tuon
ajan kuvanveistäjät, oli kiinnostunut kielen sekä
läpitunkemattoman ja käsittelemättömän materiaaliin
yhteyksistä. Näistä taiteilijoista Smithson kehitteli
yhteyttä pisimmälle. Katkelma Spiral Jetty
esseestä kuvaa osuvasti diskurssin ja materiaalin
välistä erottamatonta suhdetta:
"Elokuva alkaa irtikytkentöjen
sarjalla, ryppäällä pysäytettyjä fragmentteja
hämäristä ja nestemäisistä asioista, aineksista jotka
ovat peräkkäisten ruutujen satimessa, sekä liikkuvista
että pysähtyneistä kuvista koostuvasta sitkoisoisuuden
virrasta. Ja tällaisten kaoottisten otosten yli taipuva
elokuvan editori muistuttaa paleontologia, joka lajittelee
vielä irrallisia välähdyksiä maailmasta; maasta jonka
täytyy vielä tulla valmiiksi; keskeneräisestä ajan
jaksosta; spiraalinmuotoisella rullalla olevasta
tilattomasta limbosta. Filmisuikaleet roikkuvat
leikkaustelineeltä, osia Utahista, yli- ja alivalotettuja
otoksia, massoittain läpitunkematonta materiaalia.
Aurinko, spiraali ja suola ovat haudattuna pitkin
filminauhaa. Kaikki elokuvassa ja elokuvan tekemisessä on
arkaaista ja raakaa. Tämä arkeotsooinen medium kuljettaa
varhaisimpaan tunnettuun geologiseen aikakauteen."
(Smithson 1979b, s. 114)
Spiral Jetty elokuva alkaa
kirkkaalla kuvalla auringosta, joka nousee esiin tummasta
taustasta ja jatkuu kellon tikityksen säestämänä
leimuavan auringon kuvilla. Elokuvassa kuljetaan ajassa
vuoroin taaksepäin: luonnontieteellisen museon
liitukausisaliin ja dinosauruksiin ja vuoroin taas
takaisin Suurelle suolajärvelle, jossa kamera kulkee
vuoroin basalttispiraaliin ja vuoroin irtirevittyihin atlaksen
sivuihin, jotka lentävät mutaisessa maassa.
Välillä nähdään lähiotoksia
suolakiteistä, maasta, basalttikivestä, karttakuvista ja
dinosauruksista museossa. Taustalla kuuluu helikopterin
surinaa, ja Smithsonin ääni joka lukee: "North
– Mud, salt crystals, rocks, water, North by East –
mud, salt crystals, rocks, water – --" (Smithson
1979b, s. 113).
Filmistä on löydetty lukemattomia
elokuvallisia viittauksia niin venäläiseen avantgardeen
kuin yksittäisiin elokuviin, kuten H. G. Wellsin Aikakoneeseen
(Time Machine, 1895), Alain Resnais’n Yöhön ja
usvaan (Nuit et brouillard, 1955) ja Viime vuonna
Marienbadissa (L'Année dernière à Marienbad, 1961),
Chris Markerin La Jetéehen (1962) sekä Alfred
Hitchcockin Vaaralliseen romanssiin (North By
Northwest, 1959). Näiden lisäksi sen on nähty
ammentavan niin tieteiskirjallisuudesta kuin Utahin
suolajärven geologisesta ja myyttisestä
aikaulottuvuudesta. Kokonaisuudessaan teoksen on nähty
olevan yhteydessä muinaisiin säähavaintolaitteisiin,
kuten Stonehengeen. (Reynolds 2003,
s. 223–224, 231; Holte 2005, s. 79– 80; Shapiro 1995,
s. 122)
Elokuvan toiseksi viimeinen otos
käsittelee auringonpistosta. Helikopterista kuvatussa
kohtauksessa pyörivä kamera liikkuu spiraalista kohti
katoamispistettä samalla kun voimakas auringon heijastus
sokaisee näkymän. Taivas ja maa, elokuvallinen ja
"luonnollinen" heijastus kumoutuvat ja
sekoittuvat ajoittain toisiinsa. Päällekkäiset
heijastelevat kerrokset peittävät näkyvistä Jettyn.
Samaan aikaan Smithson lukee auringonpistoksen oireista
lääketieteen sanakirjasta. Elokuva päättyy lauseeseen:
"Pitkän aikaa tästä eteenpäin voi ilmetä
muistin menetystä ja kyvyttömyyttä keskittyä."
Otos vaihtuu elokuvan viimeiseen
näkymään: stillkuvaan Spiral Jettystä, joka on
naulattu leikkauspöydän yläpuoliselle seinälle
vieressään filmin spiraalilla olevia keloja. Kuva
korostaa elokuvan ja todellisuuden päällekkäisyyttä,
toisiinsa kietoutumista mutta myös niiden välistä eroa.
(Reynolds 2003, s. 225)
Ajallisesta ja tilallisesta
hajaantumisesta sekä näistä lukemattomista
eritasoisista ja fragmentaarisista viittauksista johtuen Spiral
Jetty elokuva on keskeneräisyyttä merkitsevän
allegorian kuvaus, ja muodostuu teoksen kokonaisuudesta
syntyvän allegorian rinnalle. Elokuva esittää
merkitysten hajoamisen prosessin. Siinä olennaiselta
näyttää kielellisten merkitysten keskipakoisuus, ja
niiden hajoaminen elementaariseen äärettömyyteen, jossa
keskuksesta tulee eräänlainen merkityksiä pakeneva
musta kuilu.
Tyhjää, kiinteitä merkityksiä
pakenevaa tendenssiä korostetaan kuvien
päällekkäisyydellä ja kuvien rinnastamisella. Mutta
puhumaton ja mykkä luonto tuottuu filmiin myös
leikkauksen, valotuksen, rajauksen ja kuvauksen kohteiden
valinnan seurauksena.
Welsbyn maisemaelokuva: materialistisen
elokuva ja luonto
Edellä siteerattu Smithsonin kuvaus Spiral
Jetty elokuvasta samastaa elementaarisen luonnon,
erilaiset merkkijärjestelmät sekä filmin oman
materiaalisuuden. Elokuva ei kuitenkaan palaudu
materialistisen elokuvan lajityyppiin. Pikemminkin se on
vain yksi osa laajempaa teosta: entrooppista merkityksen
lykkääntymisen tapahtumaa.
Brittiläisen Chris Welsbyn elokuvat
taas nousevat materialistis/strukturalistisen elokuvan
perinteestä, jossa keskeistä on esittää elokuvassa
vain sen oma tapahtuma sekä abstraktista
ekspressionismista, jonka pyrkimyksenä on tuoda kuvassa
esille ainoastaan niiden oma syntyminen. (Esim.
Dusinberre 1983, s. 50)
Welsbyn elokuvilla on kuitenkin filmin
ja kameran ulkopuolinen, yleensä maisemaan ja luonnon
ilmiöihin liittyvä aihe: veden virtaaminen, sääilmiöt
ja valon vaihtelut. Näiltä osin Welsbyn elokuvat ovat
jatkoa 1800-luvun meteorologiselle ulkoilmamaalaukselle,
esimerkiksi John Constablen tai William Turnerin
maisematutkielmille. (Wollen 1980; ks.
myös Damisch 2002, s. 186–197)
Hänen elokuviaan esitetään sekä
elokuvateattereissa että gallerioissa ja museoissa
monikanavaisina installaatioina. Yksikanavaisia elokuviaan
Welsby kuvaa näin: "Yksikanavaisissa elokuvissani
filmin tai videon mekaniikka toimii yhdessä maiseman
kanssa, siten että elementaarinen prosessi – kuten
valon muutokset, vuoroveden vaihtelu ja tuulen suunnan tai
voimakkuuden muutos – saavat aikaa ja tilaa osallistua
representaation prosessiin. Lopullinen kuvien
peräkkäisyys tekee mahdolliseksi nähdä teknologian ja
luonnon välisen suhteen perustuvan joillekin muille
periaatteille kun riistolle ja hallinnalle." (Welsby,
2001)
Systemaattinen rakenne ja aleatorisuus
tekevät Welsbyn elokuvissa yhteistyötä. Taiteilija
määrittelee rakenteen ja tarjoaa olosuhteet:
kiinnittää kameran puuhun tai virittää tietyn
liikeradan ja toiminnan ehdot, mutta elokuvan
"sisällön" määrittää satunnainen ja
oikukas luonto.
Esimerkiksi varhaisissa teoksissa Tree
(Fragment) (1974), Windmill II ja III (1973 ja
1974) ja Wind Vane (1972) tuuli ohjaa ja säätää
kuvaa kameran teknologian sallimissa puitteissa. Wind
Vane elokuvassa kaksi kameraa on kiinnitetty
jalustalle, jota ohjaamassa on tuulisiipi. Siipi heiluttaa
kameraa tuulen mukana, jolloin rinnakkain asetetut kamerat
liikkuvat, mutta epätahtiin. Windmill III teoksessa
kameran eteen on asetettu peilillä varustettu siipi, joka
heiluessaan jakaa kuva-alan kolmeen osaan: kameran edessä
olevaan puistonäkymään, peilin kautta heijastuvaan
näkymään kameran takana sekä tuulisiipeen itseensä,
joka halkoo kuvan tietyssä tuulen voimakkuudessa.
Riippuen tuulen määrästä siipi liikkuu hitaasti tai
pyörii valtavalla vauhdilla aiheuttaen katsojassa
sokeuttavan flicker-efektin. Teknologia ja elementaarinen
luonto tuottavat lopputuloksen yhdessä. Lopullinen
katsojalle esitetty kuva lähestyy abstraktiota, kuitenkin
pitäytymällä aina jossain määrin tunnistettavassa
aiheessa. Welsbyn intentio on ollutkin keskittyä luonnon
"lähikuviin", yksityiskohtiin, kuten veden
pintaan tai taivaaseen ja maiseman ohimeneviin piirteisiin
eikä etäännytettyihin panoraamoihin. (Watson
1999)
Tate gallerian elokuvateatterissa
Lontoossa esitettiin maaliskuussa 1975 elokuvien sarja,
jonka otsikkona oli "Avantgarde British Landscape
Films". Elokuvia esittelevässä tekstissä sarjan
kokoaja elokuvateoreetikko Deke Dusinberre kirjoittaa:
"Elokuvien merkittävyys johtuu siitä, että ne
puolustavat elokuvan illuusiota maisema-kuvaston
aistisuuden kautta ja samanaikaisesti ne puolustavat tuota
illuusiota ylläpitävän representaatioprosessin
aineellista luontoa" (Dusinberre
1976, s. 11; Dusinberre 1983, s. 49).
Dusinberren kommentin ymmärtämisen
kannalta on olennaista muutamalla sanalla palauttaa
mieliin konteksti, johon se liittyy, eli 1960- ja
70-lukujen strukturalistis/materialistisen eetos.
Avantgarde-elokuvissa pyrittiin eroon perinteisistä
Hollywood elokuvien rakenteesta. Strukturalistis-
materialististen elokuvien kohdalla olennaista oli
illuusion ja narraation välttäminen ja elokuvan tuli
keskittyä sen omiin ominaisuuksiin, mikä tarkoitti
yhtäältä filmin rakenteellisia ja välineellisiä
piirteitä, ja toisaalta elokuvan esitystilanteeseen
liittyviä katsojan huomioivia ehtoja.
Peter Gidal aloittaa esseensä "Theory
and Definition of Structural/Materialist Film" manifestinkaltaisesti:
"Strukturaalinen/materialistinen elokuva pyrkii
olemaan ei-illusionistinen. Elokuvan tekoprosessi
kehittelee apukeinoja, jotka päätyvät salaperäisyyden
poistamiseen – –. Mutta sanomalla
"käsittelee" en tarkoita "representoi"
tai "esittää" – –. Avantgarde elokuva,
jota määrittää kehittyminen kohti materialismia ei
representoi tai dokumentoi mitään." (Gidal
1976, s. 1)
Dusinberre haluaa kuitenkin osoittaa,
että näissä niin kutsutuissa brittiläisissä
maisemaelokuvissa pyritään etsimään sovitusta
illuusion ja rakenteen väliseen dualismiin, ja tämä
pyrkimys tekee niistä poikkeuksellisia. Maisemaelokuvat
kohottavat elokuvallisen kuvan illusionistisen vallan
yhtäläiseen asemaan kuvan rakenteellisten ominaisuuksien
kanssa. "Ne pyrkivät ratkaisemaan tämän
konfliktin yhdistämällä nämä kaksi elementtiä",
Dusinberre kirjoittaa. Welsbyn tuotanto on vuosikymmenien
aikana hiukan muuntuen pidättäytynyt näissä
tekijöissä.
Seven Days (1974) on 20 minuuttia
pitkä elokuva, jossa kamera tallentaa viikon ajan joka
kymmenes sekunti yhden kuvan welshiläisessä maisemassa.
Kamera on kiinnitetty ekvatoriselle jalustalle, joka
seuraa auringon kulkua taivaalla. Kamera heiluu edes
takaisin maan ja taivaan välillä auringon näkyvyydestä
riippuen. Kun aurinko peittyy pilvien taakse, kamera
kääntyy automaattisesti kohti taivasta ja vastaavasti,
kun aurinko tulee esille, kamera heilahtaa kohti maata.
Taustalla kuuluu tuulen ääni ja kamera tuntuu heiluvan
ilman erityistä syytä. Tarkka katsoja saattaa kuitenkin
oppia ennakoimaan kameran liikkeen, pilven takaa
pilkottavan auringon säteistä päätellen. Välillä
aurinko peittyy sateen johdosta pitkäksi aikaa. Silloin
huomio kiinnittyy kameran linssissä valuviin
sadepisaroihin ja harmaaseen, abstraktiin taustaan.
Elokuva kumoaa maisemataiteen pitkän perinteen, jossa
kohteella ajateltiin olevan metaforinen vastaavuus
taiteilijan ajatusten ja tunteiden kanssa.
Gidal korostaa, että käsitys
filmistä transparenttina ja näkymättömänä
välineenä yhdistää kaikkea dokumentaatioon perustuvaa
elokuvallista toimintaa. Strukturalistis/materialistinen
elokuva asettuu tällaista filmin käyttöä vastaan ja
pyrkii tyystin pois dokumentaation ajatuksesta. (Gidal
1976, s. 1).
Kuitenkin esimerkiksi Seven Days
filmi näyttää äkkiseltään nimenomaan dokumentoivan
läpinäkyvästi kohdettaan. Teknologisesta rakenteesta
johtuen elokuva kuitenkin kumoaa tämän läpinäkyvyyden
idean. Sen sijaan se alkaa tuottaa säästä ja
luonnonilmiöistä juontuvaa kaoottisuutta filminauhalle.
Kuten Dusinberre ehdottaa, on mahdollista ajatella, että
Welsbyn elokuvat jatkavat, joskin muuntaen,
strukturalistista elokuvaa ja jopa abstraktia
ekspressionismia. (Dusinberre 1983, s. 50)
Gidal puhuu esseessään tyhjästä
merkitsijästä, joka on materialistisen taiteen
hallitseva tekijä. Merkitsijät jotka lähestyvät
tyhjyyttä, ovat Gidalin mukaan kuvia, joilla ei ole
mitään valmista assosiatiivista vastinetta, jonka kuva
tuo mieleen eikä ylipäänsä mitään erityisen ladattua
merkitystä. Todelliset kuvien väliset suhteet ottavat
etusijan kaikkien assosiaatiivisten ja symbolisten
alueiden yli. Siten merkitysten mielivaltaisuus asettuu
vastakohdaksi "luonnollisille" eli Gidalin
mukaan ideologisille merkityksille. (Gidal
1976, s. 8)
On selvää, että Welsbyn elokuvat
kauttaaltaan yhdistyvät katsojan mielessä
tunnistettavaan kuvan ulkopuoliseen aiheeseen. Kuitenkin
Welsbyn tapa asettaa kamera niin lähelle kohdetta, että
kuva alkaa hajota katsojan silmissä, ja edelleen hänen
tapansa vapauttaa kamera tekijän katseesta, alkavat
tuottaa kuvaan tyhjää merkitystä, merkitystä, jota
kukaan ei ole merkinnyt. Elokuvissa syntyy näkymiä,
jotka vuotavat representaation ja ennakoitujen
merkitysassosiaatioiden yli. Welsbyn elokuvissa nimenomaan
teknologialle annettu keskeinen asema on keino tuottaa
luonnon kuvaamisen konventioita kyseenlaistavaa kuvallista
tapahtumaa.
Lopuksi
Olen esittänyt, että liikkuva kuva on
Smithsonille ja Welsbylle keino nostaa esille kielen ja
kuvallisten konventioiden ylittäviä merkityksiä.
Teokset eivät ainoastaan jäljittele näennäistä
kohdettaan tai esitä oman syntymänsä tapahtumaa.
Ulkopuolista kohdetta jäljittävällä liikkeellä ne
pikemminkin purkavat oman jäljittämisyrityksensä.
Welsbyn elokuvissa tuo Gidalin
mainitsema transparenttius on viety niin pitkälle, että
luonto alkaa tuottaa esille uudenlaista kuvastoa. Tämän
uuden merkityksen tai oikeammin merkityksiä pakenevan
luonnon, jonka elokuva tuo esille, ei voi sanoa
esittävän kohdettaan. Toisaalta se ei myöskään esitä
omaa materiaalisuuttaan sellaisenaan, sillä se
ylläpitää illuusionistista suhdetta kohteeseensa.
Hänen elokuvissaan teknologia on asetettu merkityksiä
väistyvään sokeaan pisteeseen, jolloin se alkaa tuottaa
esiin luonnon elementaarisuutta itse kuvaan.
Welsbyn elokuvat kasvavat abstraktin
ekspressionismin perinnöstä. Niissä luonto tapahtuu
kohteen sijasta itse kuvassa tai filmissä. Luonnon
esittäminen sotkeutuu teknologiseen mediumiin siten,
että luonto eräänlaisena filmin ulkopuolisena
ajallisena tapahtumana paljastuu teknologian ansioista.
Welsbyn elokuvissa luonto ja teknologia kietoutuvat
toisiinsa ja tässä yhteistyössä ne paljastavat luonnon
prosesseja.
Smithsonin teoksen lähtökohta on
läsnäolon metafysiikan kritiikissä. Hänen teoksissaan
materiaalinen luonto on yhtäältä tavoittamaton ja
mykkä, toisaalta taas läpeensä diskursiivinen.
Diskursiivisuuden tuottama "ylijäämä" alkaa
Smithsonin kohdalla tuottaa teoksiin odottamattomia yhteen
kytkentöjä, jotka eivät kuulu kielen järjestelmään
tai käsitteellistettyihin merkityksiin. Tässä mielessä
Smithsonin erojen, kaaosten ja yhteen kasautumien taide
kutsuu esiin kielessä mukana olevan
määrittelemättömän voiman, mikä Spiral Jettyn
kohdalla yhdistyy elementaariseen luontoon: aurinkoon,
veteen, maaperään… Kyse on elementistä, joka on
tuottava ja muuttuva, ja joka kehkeytyy esiin kielen
reunoilta.
Smithsohin Spiral Jettyn ja
Welsbyn elokuvien yhteydessä on mahdollista puhua
teknologiasta asioiden paljastajana ja esiin tuojana,
kuten Martin Heidegger ehdottaa teknologiaa
käsittelevässä tekstissään (Heidegger,
1977). Kyse ei kuitenkaan ole, kuten Heideggerille,
totuuden paljastumisesta tai tapahtumisesta, vaan
pikemminkin hallitsemattoman luonnon esille tulosta.
|