Kun saumat repeävät
Pitkän linjan toimittaja, kolumnisti
ja Tampereen yliopistossa luontodokumenteista
väitöskirjatyötään tekevä Kaarina Hazard kuvailee
itseään akateemiseksi sekatyöläiseksi. Hänen
mielestään kirjoittaminen on paitsi yksityinen nautinto
myös kansalaisen rehtiä perustyötä, jonka tarkoitus on
sekä nähdä että näkyä, tuoda esiin ja asettua itse
arvioivan katseen alle.
Hazardin pamfletiksi tituleerattu Kontallaan-kirja
on tämän rehdin perustyön oiva ilmentymä. Siinä
tarkastellaan mediaa, "niin sanallisia kuin
kuvallisia julkisia lausumia", sen useissa eri
ilmenemismuodoissa ja esiintymisympäristöissä. Media on
kiinnostava tutkailukenttä monestakin syystä: siinä
paitsi tiedotetaan päiväkohtaisista, uutisoinnin
arvoisiksi katsotuista maailman tapahtumista myös
käydään pinnanalaisia neuvotteluja oikeasta ja
väärästä, normista ja poikkeamasta, hyvästä ja
pahasta. Hazardin spesifien aiheiden valintaa on
määrittänyt sattumanvaraisuus, epäselvyyden kokemus
mediatapahtumien äärellä, ja tällaisena teoksen
rajaukset toimivat sekä hyvin että huonosti.
Kirjan alaotsikkona on "muistiinpanoja
mediasta", ja niitä teksti tosiaan sisältää.
Joku kriitikko ehti jo kaipaamaan teokseen
johdonmukaisempaa ja ehyempää rakennetta, mutta ainakin
itselleni nimenomaan pätkä- ja silppurakenne toistaa
tuttua tarinaa omaankin mediakäyttööni liittyvistä
tottumuksista. Hazard hyppelehtii aiheesta toiseen kuin
pöytätennispallo tosimiesten turnauksessa, ja lukemisen
nautinto perustuu osaksi juuri vauhdin ja perässä
pysymisen hurmaan. Lisäksi aiheesta toiseen tullaan
imaistuiksi paikoin nautittavan absurdien käänteiden
kautta.
Toisaalta kuhunkin aihepiiriin voidaan
tällaisessa rakenteessa paneutua vain hetkeksi, eikä
syventyvälle pysähtymiselle jää koskaan tilaa. On
epäilemättä ihmisiä, joita tällainen nopeatempoinen
nytkytys ei kiehdo. Olen silti sitä mieltä, että omassa
sarjassaan Hazardin pikasivallukset ja möyhennykset
toimivat erittäin hyvin.
Kirja on jaettu neljään osaan.
Ensimmäisessä niistä tarkastelun kohteena on median
tapa tuottaa normeja eli luoda käsityksiä siitä, mikä
on hyvää ja oikeaa, mikä taas ei. Toisessa osassa
ruoditaan mainoksia, talous- ja naistenlehtijournalismia
ja kolmannessa taas yksittäisiä henkilöitä, joiden
kautta mediaan liittyviä julkisuusstrategioita
päästään purkamaan. Tanja Saarelan julkkiskuvaa
määrittää Hazardin mukaan arvoituksellisuus ja Paavo
Lipposta harkitsemattomat murahtelut. Tarja Halosen kautta
taas päästään tarkastelemaan presidentti-instituution
ja naiseuden yhteensovittamattomuutta. Anneli
Jäätteenmäen kohdalla Hazard päätyy kiinnostavasti
pohtimaan sitä, saattoiko Irak-vuotojupakan taustalla
olla yksinomaan asianomaisen naisen ja miehen (Martti
Mannisen) erilaiset toimintakulttuuriset käsitykset
siitä, mistä oli puhuttu ja mitä loppujen lopuksi
sovittu.
Kirjan viimeinen osa keskittyy
suomalaisuuteen ja kansallisen identiteettimme
peruskiviin. Siinä tarkastellaan esimerkiksi Lordin
euroviisumenestystä nk. rahvaan voittona korrektiudesta
ja kaiken lävistävistä taloudellisista
päämääristä. Seiskaa ja muita Lordi-yhtyeen jäsenten
kasvokuvat paljastaneita tahoja vastaan suunnatussa
nettiadressissa ei ollut Hazardin tulkinnan mukaan kyse
sananvapaudesta tai yksityisyyden kunnioittamisesta, vaan
yleisön närkästys kohdistui ennen muuta pyrkimyksiin
tehdä Lordista taloudellisesti tuottoisa lypsylehmä ja
sisäsiisti markkinapelle.
Kontallaan sisältää kauniisti
muotoiltua tekstiä ja näpsäköitä lauseita, jotka
jäävät jäytämään lukijan mielessä johdattaen
tämän ajatuskulkuja uusille urille. Tekstissä kiteytyy
asioita, jotka kaikki oletetusti tietävät, mutta joita
ei siitä huolimatta ja juuri siksi koskaan sanota
ääneen. Esimerkiksi himo, tuo "emootion
intensiivi" ja "tarpeen liioittelu",
on Hazardin mukaan suuri tasa-arvoistaja, sillä se ei
katso ulkonäköä, varallisuutta, luonnetta, koulutusta
tai asennetta, vaan päätyy parhaassa tapauksessa
keltaisena kirkuvaksi myyntiartikkeliksi,
lööppiotsikoksi. Lööpit kertovat aina himosta –
rahan, vauhdin tai seksin (s. 25).
Kaarina Hazard on käsitellyt Kontallaan-kirjansa
aihepiirejä myös monissa muissa teksteissään,
erityisesti Metro-lehden kolumneissa (joihin annetun tilan
kirjoittaja päätti käyttää feministisen
mediakritiikin harjoittamiseen, toimitukselle asiasta sen
kummemmin tiedottamatta). Näennäisen kepeä,
kolumnimainen tyyli näkyy myös kirjan tekstissä,
erityisesti lukijaan kohdistuvassa puhuttelussa, joka
rakentuu oletuksille vertaisuudesta, kriittisyydestä,
medialukutaidosta, poliittisesta valveutuneisuudesta ja
ainakin jollain tapaa jaetusta aikalaiskokemuksesta.
Toisin sanoen Hazard kirjoittaa
inspiroituneesti Susan Kurosesta, kuin yhdestä meistä,
ja Matti Vanhasesta, tuosta Setä Harmaasta, sekä yksien
tekstareiden kekkosenkuohkealle populaarijulkisuudellemme
asettamista vakavista haasteista.
Henkilöihin keskittyvän
pikanapostelun ohella kirjassa ruoditaan myös paljon
vaikeampia ja moniulotteisempia mediailmiöitä, kuten
naiseuteen liittyvää performanssia, skandaalien
yhteisöllistä tapahtumaluonnetta, toimittajien
selkärangattomuutta ja sitä, millaisina me julkkiksemme
haluamme. Hazard hahmottelee täpäkästi vastausta myös
senkaltaisiin kysymyksiin, kuten miksi politiikka ei kerta
kaikkiaan enää kiehdo meitä tai miksi on olemassa
hyviä ja pahoja ulkomaita. Kirjoittaja pöllyttää
stereotypioita maalaamalla Suomesta kuvaa suurena maana,
jota asuttavat intohimoiset ja käänteissään nopeat
ihmiset, tämä puhelias kansa, joka on aina valmis
talkootyöhön (s. 261).
Onko suomalainen aineellista hyvää
himoava itsekäs nilkki? Ei, vaan merkkien, tunnusten ja
logojen näkyihin kiintyvä ja niitä seuraava meluisa
hörhö, joka tulisen intohimoisesti ja turhia
aikailematta ilmaisee tunteensa:
"Missä muualla suivaantunut
aikuinen mies ajelisi lumikelkalla parikinsataa
kilometriä haulikkoaan hakemaan ja sen jälkeen kiitäisi
samat kilometrit takaisin, vain saadakseen posauttaa
turhia vinoilleen toverinsa pellolle rakennetun
anniskeluliikkeen nurkkaan? Ei missään!" (s.
260).
On sykähdyttävää, miten suoraan
Hazard osaa ja uskaltaa näkemyksensä ihmisten ilmoille
lennättää. On kuin kirjoittaja tarttuisi tiukalla
niskaotteella kansakuntaamme kollektiivisesta takatukasta
ja pyörittelisi tyynesti naamallamme säädyttömän
pitkään sameassa tiskivedessä lionnutta märkää
rättiä. Ja silti lukijalta pääsee lopussa helpotuksen
huokaus: olipa tämä puhdistava kokemus!
Kontallaan-teoksen yksi suurimmista
vahvuuksista on, että se pystyy pukemaan suoriksi
sanoiksi häkellyttävän monia mediakulttuurissamme
huolettomasti kierrätettyjä oletuksia ihmisyydestä,
sukupuolesta, suomalaisuudesta ja sosiaalisesta
kanssakäymisestä. Teoksen muoto saattaa olla kepeä,
mutta sen sisältö on sitäkin painavampi.
|