Ideologisella matkalla maailman
keuhkoissa
– Mika Kaurismäen elokuvien ekokriittinen perspektiivi
Mika Kaurismäen elokuvatuotannosta on
aina ilmennyt poliittinen kannanotto yhteiskunnan
tilanteeseen. Tämä poliittisuus saa erilaisia muotoja
hyvinvointivaltion tilan kritiikistä kosmopoliittiseen
identiteettipolitiikkaan, kasinotalouden korruption
kuvauksesta globaalin kapitalismin tuhovaikutuksien
ekologiseen kritiikkiin. Kaurismäen elokuvia on myös
leimannut vahva miljöön taju, oli tämä urbaania
kaupunkikuvausta, kansallismaiseman uudelleentulkintaa tai
ekologista luontokuvausta. Tämä kuvaus on oleellisena
osana Kaurismäen elokuvien poliittisia ulottuvuuksia –
ympäristö peilaa päähenkilöiden sielunmaisemaa, jotka
vuorostaan toimivat identiteettipoliittisina kannanottoina
yhteiskunnan elokuvien tuotannon hetkiseen tilanteeseen.
Kaurismäen elokuvien
luontokäsityksestä ilmenee skeptinen suhtautuminen
ihmiskunnan ja luonnon väliseen suhteeseen. Nämä
elokuvat pyrkivät siirtymään ihmiskeskeisten
luontokäsitysten yli kriittis-realistiseen
perspektiiviin. Eko-filosofi Kate Soper ehdottaa, että
tällainen näkökulma käsittää luonnon "itsenäisenä
ja ulkopuolisena ihmisistä" (Soper,
1996, s. 31), eikä siis pelkästään ihmiskunnan
rakentamana ja muokkaamana konseptina. Tällöin luonto
luo lait, joiden mukaan elämme ja ymmärrämme suhteemme
luontoon. Se myös luo pohjan, jolta rakennamme
käsityksiämme luonnon ja ihmiskunnan suhteesta.
Luonnonvarat ja ympäristön realiteetit eivät niinkään
riipu ihmiskunnasta vaan ne toimivat itseolennaisina
käsityksinä, jotka pikemminkin muokkaavat ihmiskunnan
käsityksiä sekä itsestään että omasta suhteestaan
luontoon. Toiselta kannalta sanottuna, luonto ei tarvitse
ihmistä vaan ihminen tarvitsee luontoa – ihminen pelaa
luonnon ehdoilla.
Soperin kuvaama kriittis-realistinen
malli kuitenkin tiedostaa ihmiskunnan
ympäristövaikutuksen eritoten siinä mielessä, miten
ihmiskunta käyttää luonnonvaroja. Vaikka luonnon
realiteetit luovatkin pohjan, jolta suhteemme luontoon
rakentuu, ihmiskunnan teot vaikuttavat ympäristöön
sekä positiivisessa että negatiivisessa mielessä
esimerkiksi kierrätystoiminnan tai riistohakkuiden
merkeissä. Usein ympäristökeskusteluissa käsiteltävä
suojeltava luonto on itse asiassa saanut suojeltavan
muotonsa "vuosisatoja kestävän ihmiskunnan
toiminnan ansiosta" (Soper 1996,
s. 24). Kriittis-realistinen perspektiivi siis
ottaa lähtökohdakseen asenteen, joka ei painota joko
luonnon tai ihmiskunnan paremmuutta, vaan kiinnittää
huomiota näiden vuorovaikutukseen. Artikkelini
tavoitteena on tutkia, miten Kaurismäen 1990-luvun
alkupuolella Brasilian sademetsiin sijoittuvien elokuvien,
Amazon (1990) ja Tigrero – elokuva, jota ei
koskaan tehty (Tigero – The Film That Was Never
Made, 1994), luonto- ja ihmiskuvaukset rakentavat Soperin
esittämän eko-filosofisen kriittis-realistisen
perspektiivin ja millä tasolla tällainen kuvaustyyli on
esimerkki tuottavasta lähestymistavasta kuvata
ihmiskunnan ja luonnon vuorovaikutussuhdetta.
Kosmopoliittista ekokritiikkiä –
Kaurismäen Amazon
Mika Kaurismäen Brasilian
sademetsissä kuvattu Amazon kertoo suomalaisesta
Karista (Kari Väänänen), joka on paennut viranomaisia
Brasiliaan kahden tyttärensä kanssa. Hänen täydellinen
elämänsä pirstoutui vaimon armosurmaan tämän
jouduttua koomaan liikeonnettomuudessa. Brasiliaan
saapuessaan Kari menettää ensi töikseen säästönsä
ja joutuu tyttärineen matkaamaan Amazonin viidakkoihin.
Brasilia näyttäytyy Karin perspektiivistä
vihamielisenä paikkana: Rio De Janeiron turistikohteet
kätkevät alleen korruptoidun ja rikollisen
slummi-täytteisen alamaailman. Amazonin viidakot ovat
vieraita, vaarallisia paikkoja, joissa intiaaniheimot
outoine tapoineen hämmentävät Karia entisestään.
Karin auto sammuu keskelle viidakkoa, mutta tämän
onneksi lentäjä Dan (Robert Davi) pelastaa Karin
perheineen. Kari ja Dan päättävät kerätä rahaa
kuljettaakseen Danin hajonneen kaivinkoneen vuorien
keskellä sijaitsevaan satumaiseen timanttikaivokseen.
Kari kuitenkin tapaa paikallisen Paolan (Rae Dawn Chong),
joka vähitellen avaa Karin silmät hänen ja Danin
suunnitelman riistoluonteeseen.
Amazon sitoo ekologisen
katsantokantansa Karin edustamaan kosmopoliittiseen
identiteettiin. Karin suomalaisuus ei ole kyseenalaisena,
mutta hänen perhesuhteensa paljastavat hänen
kosmopoliittisen luonteensa – Kari puhuu pääasiassa
englantia tyttäriensä kanssa ja muistelee amerikkalaista
vaimoaan. Vain vihan tai epätoivon hetkinä Kari huutaa
suomeksi, ilmaisten syvimpiä tunteitaan ja omaa
identiteettiään. Vähitellen Karin ymmärrys
tilanteestaan pakottaa hänet tiedostamaan paikallisten
kulttuurien ja ympäristön uhanalaisuuden. Kaivos, jossa
Kari työskenteli, on kuin "tuhon arpi maan
pinnalla, kuin Danten Helvetti". Danin kuollessa
lento-onnettomuudessa, paikallinen heimo pelastaa Karin.
Parannuttuaan Kari karkaa heimon käsistä ja vaeltaa
yksin viidakon läpi. Kari paikallistuu pakon
välityksellä ja palatessaan Paolan kylään hän
näyttää muuttaneen mielensä kaivostoimistaan. Mutta
tämä mielenmuutos ei pelasta Karin ja Paolan pientä
palaa taivasta, sillä nyt kaivinkoneet saapuvat
helikopterikuljetuksella. Amazonin lopputekstien
kulkiessa näemme pitkähkön otoksen tuhotusta
sademetsästä, joka viimeistään konkretisoi elokuvan
ekologisen sanoman.
Amazonin ekokriittisyys
– reduktiivistä patriarkaalisuutta vai
anti-kapitalistista kritiikkiä?
Tutkin Amazonin ekologista
lähestymistapaa kahdelta tasolta luodakseni
mahdollisimman tasapuolisen kuvan sen ekokriittisestä
potentiaalista. Aluksi tarkastelen elokuvaa hyvinkin
kriittisestä perspektiivistä tutkimalla miten se toimii
esimerkkinä David Ingramin esittämästä
melodramaattisen ekologisen elokuvan problemaattisuudesta (Ingram
2000, s. 2-5). Ingramin mukaan tämän tyylinen
lähestymiskanta usein yksinkertaistaa monimutkaisia
kysymyksiä esimerkiksi yksilöllisen pelastusnarratiivin
alle. Toisaalta, tutkin Amazonin ekokriittistä
potentiaalia sen metaforisen luonteen välityksellä sekä
tarkastelemalla sen suomalaista kriittistä vastaanottoa
valaistakseni, miten elokuvan kantaaottava asenne toimi
käytännössä.
Missä mielessä Amazon
piirtää liian yksinkertaistetun kuvan sademetsien tuhon
ympärillä liikkuvista diskursseista? Amazonin
tarina seuraa läheisesti melodraaman kuvioita, jolloin
Amazonin sademetsien tuho suhteutetaan yksilöllisen
kamppailun tasolle. Kaurismäen elokuvan alkusuunnitelmana
oli kyse seikkailuelokuvasta, jossa "filosofisella
tasolla on kuitenkin kyse itsensä löytämisestä"
(Kaurismäki artikkelissa Järventie, 1990).
Amazon voidaan siis tulkita elokuvaksi, jossa
monimutkaisesta yhteiskunnallisesta ongelmasta esitetään
yksinkertaistettu versio, joka ei ota huomioon aiheeseen
liittyviä eettisiä ja käytännöllisiä ongelmia.
Tällöin ekologista tematiikkaa käytetään vain
oikeutuksena muille ideologisille asetelmille.
Melodramaattisen tulkinnan mukaisesti
Karin tarina toimii länsimaisen patriarkaalisen asetelman
uudelleenrakentamisena, jolloin elokuva vahvistaa sen
päähenkilön otaksumaa luonnollista etnistä tai
sukupuolista ylemmyyttä elokuvan tapahtumien
välityksellä. Karin ja Danin riistosuunnitelma taas
toimii vertauskuvallisena luonnon valloittamisena, jolloin
heidän kummankin maskuliininen ja etninen identiteetti
todistetaan luonnollisesti parhaimmaksi mahdollisuudeksi.
Karin suhde hänen tyttäriinsä ja Paolaan voidaan myös
nähdä patriarkaalisesta perspektiivistä, jolloin he
toimivat vain moraalisina katalyytteina Karin identiteetin
uudelleenrakentamisessa. Karin mittelyt luonnon ja
paikallisten heimojen kanssa ovat myös problemaattisia,
sillä hänen ylimielinen asenteensa voidaan tulkita
luonnon ja alkuperäiskulttuurien yksinkertaistamiseksi ja
alistamiseksi Karin yksilöllisellä taistelukentällä.
Karin individualistisen pelastusnarratiivin välityksellä
ei niinkään oteta kantaa Amazonin tuhon
reaalipoliittisiin ulottuvuuksiin, vaan pönkitetään
Karin maskuliinisuutta ja länsimaista paremmuutta.
Tällainen asettelu riistää paikallisheimojen oman
toimintamahdollisuuden ja äänen, asettaen heidät
palvelemaan Karin henkilökohtaista tarinaa.
Amazonin aikalaisvastaanotossa
otettiin kantaa sen melodramaattiseen reduktiivisuuteen.
Tapani Maskula arvosteli sitä monessa mielessä juuri
edellä käsitellyn tyylisenä länsimaista
patriarkaalista ideologista asetelmaa vahvistavana
teoksena: "Kansainvälisten markkinoiden
houkuttelemana on kasinotalouden sylistä sylkäisty
valkokankaille englanninkielinen opetuselokuva Brasilian
sademetsien hävittämisestä" (Maskula,
1990). Hänen mielestään "Kaurismäkeä
eivät niinkään kiinnosta sademetsien säälimättömät
hakkuut kuin vetelän vaellusromantiikkansa tyydyttäminen
vierasperäisellä eksotiikalla" (ibid).
Tästä näkökulmasta paikallinen ympäristö ja
alkuasukasväestöt toimivat pintaliitotaustoina elokuvan
todelliselle tarkoitukselle – populistiselle viihteelle,
joka käyttää ekologista sanomaansa pääasiassa
kerätäkseen kriittistä hyväksyntää.
Maskula tulkitsi pankkiiri Pentti
Kourin Noema-Picturesin elokuvaan sijoittaman suuren
rahaosuuden myös ideologisena kompromissina, joka antaa
Kourille mahdollisuuden röyhistellä "ennakkoluulottomana
taiteentukijana ja laupiaana samarialaisena
pelkäämättä, että elokuva koskettelisi kriittisesti
ylikansallisen pääoman osuutta ekokatastrofiin"
(ibid). Yhtälaiseksi kompromissiksi
voidaan nähdä Väänäsen pankkivirkailijahahmon
verrattain nopeahko muuttuminen riistohahmosta
ekosoturiksi, joka Maskulan mukaan toimii esimerkkinä
uskomattoman naiivista suhtautumisesta sademetsien
monimutkaisiin ongelmiin. Maskula lopettaa arvostelunsa
syyttämällä elokuvaa "valkoisen rodun
hyväntekeväisyyteen luottavaksi" (ibid),
mikä voidaan tulkita viittaavan siihen, että elokuvan
päämääränä on todistaa tekijöilleen jotain heidän
ideologisesta ylemmyydestään. Maskulan näkökulmilla on
tiettyä osuvuutta, sillä Amazon voidaan
todellakin tulkita tarinaksi länsimaisen ihmisen itsensä
löytämisestä Amazonin viidakoissa monimutkaisemman ja
tasapainoisemman kriittisen tarkastelun sijasta. Myös
kasinotalouteen osallistuvan pankkiirin rahallinen
sijoitus elokuvaan maistuu epäilyttävältä
kompromissilta – elokuvatuotannossahan on usein kyse
juuri kaupallisesta viihdemuodosta, joka viime kädessä
tulee välttämättä vaikuttamaan elokuvan ideologiseen
ja ekokriittiseen puhtauteen.
Amazonin alkuperäisenä
tarkoituksena oli Kaurismäen Rosson (1985)
henkinen pienen budjetin elokuva, eli siis lähes
dokumentaari-tyylinen, improvisoitu tuotanto.
Alkuperäisesti elokuva oli yhtäaikaisesti "eksistentialistinen
seikkailuelokuva" sekä "Amazonin
tapahtumia, sademetsien häviämistä, kullan etsintää
ja elämänarvojen punnitsemista...dokumentaarisin keinoin"
tarkasteleva elokuva (Kaurismäki
artikkelissa Nikulainen, 1989). Mutta Brasiliaan
saavuttuaan, kuvausryhmä huomasi valtavat luontotuhot,
jolloin Amazonin tematiikkaa muunnettiin
pikemminkin vetoomukseksi luonnon puolesta (Sinisalo,
1990). Yksi osa tätä ekologista projektia oli
elokuvan mittakaavan laajentaminen, jotta luontotuhoa
voitaisiin kuvata kaikessa kattavuudessaan. Mittakaavan
laajentaminen tietysti vaati budjetin kasvua, mikä
vuorostaan tuli asettamaan tuotannolle kaupallisia
pakotteita. Kaurismäki onkin viitannut juuri tähän
budjetin paisumiseen isona syynä kuvauksien vaikeuksista.
Rosson tyylinen vapaata luovaa energiaa pursuava
tuotanto muuttui siis osaltaan kompromisoiduksi
tuotannoksi.
Amazonin alkuperäisestä
kotimaisissa elokuvateattereissa esitetystä versiosta
leikattiin ulkomaisten tuottajien vaatimuksesta tiiviimpi
seikkailuelokuva. Versioissa on eri voiceover-juontajat,
Kari Väänäsen juontaessa alkuperäisversion ja Robert
Davin kertoessa Karin tarinan kansainvälisessä
versiossa. On syytä huomauttaa, että artikkelini
perustuu pääasiassa alkuperäisversioon, sillä tätä
versiota käsiteltiin aikalaiskritiikissä. Helena Yläsen
mielestä alkuperäinen versio oli huomattavasti
ekokriittisempi aikeissaan kuin uudelleenmuokattu versio,
sillä se "havahtui kiinnostumaan jokikylissä
asuvien intiaanien elämästä ja metsäteiden
viiltelemästä luonnosta paljon herkemmin ja paljon
aikaisemmin kuin omiin ongelmiinsa käpertynyt
päähenkilö" (Ylänen, 2002, s.
551). Tämä versio tekee myös tarkemmin selväksi
Rio de Janeiron sosio-ekonomisten realiteettien ja
kasino-talouden pyörteissä rypevän suomalaisuuden
eroja. Se heijastaa yksityiskohtaisemmin Rio de Janeiron
turistiparatiisin ja slummialueiden vastakohtaisuutta ja
sisältää jopa sivujuonen, jossa Karin tyttäret
ystävystyvät paikallisten lasten kanssa Manauksen
kaupungissa. Näiden lasten elämä kuvataan melko
realistisessa valossa epätoivoisena, huumetäytteisenä
selviytymistaisteluna. Tämä yhteiskuntakriittinen
perspektiivi Kaurismäen edellä käsiteltyjen kommenttien
ohella antaa vaikutelman, että Amazonissa on kyse
muustakin kuin pelkästä länsimaisen paremmuuden
naiivista pönkittämisestä. Elokuvan tuotannossa on siis
monessa mielessä, ainakin Kaurismäen puolesta, pyritty
ottamaan kantaa yhteiskunnallisiin
epäoikeudenmukaisuuksiin, mutta sanoma on ainakin
joidenkin tulkintojen mukaisesti samentunut.
Amazonin anti-individualismi
Siirryn nyt tarkastelemaan Amazonin
kriittistä potentiaalia toisesta näkökulmasta, eli
miten se voidaan nähdä kriittisenä kuvauksena Karin
edustamasta kapitalistisesta individualismista. Tutkimalla
tarkemmin Amazonin päähenkilöiden motiivien ja
tarinoiden kuvausta sekä heidän suhteitaan
ympäristöön ja paikallisväestöön, on mahdollista
nähdä Amazonin ekokriittisyyden tähtäävän
kohteensa länsimaisiin riistoideologioihin ja näiden
pyrkimykseen oikeuttaa tätä riistoa yksilölliseltä tai
individualistiselta näköpohjalta.
Verrattuna toisiin länsimaisiin
Amazonin sademetsiin sijoittuviin suurtuotantoihin, kuten
John Boormanin Smaragdimetsä (The Emerald Forest,
1986) tai John McTiernanin Medicine Man (1992),
Kaurismäen Amazon suhtautuu huomattavasti
kriittisemmin päähenkilöihinsä. Kari ja Dan eivät ole
moraalisesti viattomia henkilöitä tai ekoaktivisteja
vaan kapitalistisia riistäjiä. Karin ja Danin
kaivossuunnitelma saa yksityisyrittäjyyspiirteitä Karin
todetessa kaivinkoneen vastaavan sataa miestä, lisäten
olevansa ensimmäistä kertaa itselleen töissä – asia,
josta hän ei tunne syyllisyyttä. Vaikka
yksityisyrittäjyydessä ei tietysti ole sinänsä
mitään vikaa, Karin ja Danin tapauksessa heidän
raaka-ainekenttänään on konkreettisesti riistoaltis
maasto, jonka tuhoamisella on maailmanlaajuisia
seurauksia.
Amazonin yhteiskuntakritiikki
kiteytyy Danin henkilöhahmossa, joka toimii metaforana
itsekeskeisten riistoideologioiden tuhoaville
vaikutuksille. Hän on tyypillinen individualisti, jonka
unelmatkin ovat itsekeskeisiä, sillä "epäitsekkäät
unelmat saavat sinut tapetuksi". Hänen
asenteensa paikalliseen brasilialaiseen tai
heimo-kulttuuriin on erittäin halveksivaa: "Heillä
ei ole mitään parempaa tehtävää kuin istua kurjilla
reservaatioillaan ja odottaa seuraavaa valkoisen miehen
tautia... He elävät kiviajalla, mutta istuvat nykyajan
luonnonaarteitten päällä". Pian kuitenkin
paljastuu, että Danin katkeruus kätkee syvempiä syitä
kuin pelkän tietämättömyyden. Aikaisemmassa
elämässään hän eli intiaanireservaatissa ja oli
naimissa intiaaninaisen kanssa. Hän tuhosi tämän
idyllin myymällä aseita isäntäheimolleen, jotka
tuhoutuivat alivoimaisina ulkopuolisten riistäjien
hyökkäyksessä. Danin syyllisen omantunnon herättämä
katkeruus ilmenee paradoksaalisena vastahakoisena
sympatiana/säälinä intiaaneja kohtaan ja
vihamielisyytenä länsimaisia riistäjiä vastaan –
jollainen hän tietysti itsekin on. Hänen vihansa
kohdistuu etenkin saarnaajia ja moralisteja vastaan,
"jotka haluavat viettää vuoden [intiaanien]
kanssa, ennen kuin alkavat tyrkyttämään näille Coca
Colaa. Keitä me olemme kertomaan heille, miten elää?".
Eräs Amazonin paljastavimmista
kohtauksista tapahtuu Karin ja Danin lentomatkalla,
jolloin Dan pyytää Karia säestämään häntä laulussa
"The Lion Sleeps Tonight" toistamalla
fraasia Wimboweh. Karin kysyessä, mitä wimboweh
tarkoittaa, Dan vastaa: "ei se tarkoita mitään,
se on vain intiaanien sana". Wimboweh-fraasi
perustuu Afrikan mantereelta pohjaavaan Zulu-kieleen,
joten Danin vastaus kertoo paljon hänen paradoksaalisesta
syyllisyydentunnon ja riistonhalun riepottelemasta
näkökulmastaan: hän mitätöi eri mantereiden
paikallisheimot kulttuurisesti yhtenäiseksi massaksi
eikä näytä edes haluavan ymmärtää heimojen
kulttuureja ja vieläpä homogenisoi kaikki
kulttuurieroavuudet eräänlaiseksi alkuasukasmaisuudeksi.
Hänen on pakko alistua tämän kaltaisiin
yksinkertaistuksiin, sillä heimojen inhimillisyys ei sovi
yhteen hänen reduktiivisen riisto-ideologian kanssa –
huomioimalla heimojen yksilölliset tarpeet ja
kulttuurieroavuudet pakottaisi Danin muuttamaan
riistostrategioitaan.
Karin ja Danin suhteet paikallisiin
asukkaihin kertovat paljon heidän tapaistensa
länsimaisten ihmisten, kapitalististen ideologioiden,
sademetsien ja paikallisasukkaiden epätasaisesta
suhteesta. Dan kertoo että "hän halusi olla
intiaanien ja metsän pelastaja", mikä paljastaa
hänen ylimielisen asenteensa paikallisympäristöön.
Karin kohtaaminen paikallisten heimojen kanssa ja hänen
matkansa viidakon läpi ovat ilmaistu lähes
painajaismaisesti. Paikallisasukkaat kuvataan
yksinkertaisina luonnonlapsina, jotka jäävät Karille
pääasiassa mysteereiksi. Myös Karin kiittämätön
karkaaminen heijastaa kuilua heidän välillään. Läpi
Karin viidakkoseikkailun näkökulma pysyy Karin tarinassa
ja paljastaa katsojalle enemmän "matkaajan
sokeudesta kuin paikan rikkaudesta", Edward
Ballin huomautuksen mukaisesti (Ball 1990).
Elokuva sisältää jopa unikohtauksen, jossa intiaanit
esiintyvät edellä mainitun tyylisinä luonnonlapsina ja
Kari ja Dan kuvitellaan suurina seikkailijoina,
ratsastamassa ulos sumusta kaivinkoneella. Tässä
mielessä Kaurismäen Amazon tavoittaa jotain
siitä länsimaisesta suuruuden hulluudesta, jota muun
muassa Werner Herzogin Aquirre – Jumalan Viha (Aquirre
– der Zorn Gottes, 1972) ja Fitzcarraldo (1978)
tavoittelivat.
Nimeämällä Karin ja Danin kaltaiset
henkilöt ympäristövaurioittajiksi ja individualistisen
kapitalismin ruumiillistumiksi, Amazon välttää
ympäristöasioiden epäpolitisoitumisen. David Ingram on
esittänyt, että ekologisia asioita käsittelevät
Hollywoodin elokuvat välttävät usein nimeämästä
ympäristöä uhkaavia tekijöitä, käyttäen enemmin
abstrakteja termejä kuten "he" tuhoavat luontoa
tai "me" olemme vastuussa luontotuhosta (Ingram,
2000). Tällaiset termit itse asiassa "väistävät
monimutkaisia poliittisia vastuuntekijöitä,
välttämällä sosiaalisia eroja kuten luokka, rotu,
sukupuoli ja geografinen sijainti" (ibid.
s. 4). Piirtämällä kriittisen kuvan Karin ja
Danin ylimielisestä suhtautumisesta paikallisväestöön
ja Amazonin luontoon, Amazonin ekokriittinen
perspektiivi osoittaa, että sademetsien tuhoutuminen
palautuu viime kädessä yksilölliseen vastuullisuuteen.
Tällainen kriittis-realistinen perspektiivi osoittaa,
ettei "ekologista tuhoa voida latistaa yleisen
lajillisen [siis ihmiskunnallisen] vastuun alle
johtuen globaalisesta epäarvoisuudesta ja
riistoideologioiden monitasoisuudesta" (ibid.
s. 4), vaan olemme viime kädessä vastuussa omista
teoistamme.
Jos Amazonia tulkitaan
tällaisesta kriittis-realistisesta perspektiivistä, se
voidaan nähdä varoituksena kapitalististen
riistoideologioiden ja individualismin tuhoavista
vaikutuksista. Danin toteamus – "haukkasimme
omenaa, ja nyt haluamme syödä sen kokonaan" –
ilmaisee paljon tästä riistohalun eksponentiaalisesta
kasvusta. Elokuvan loppukohtauksessa nähtävä
helikopterin tuoma kaivinkone on luultavasti juuri Karin
ja Danin omistama kone – pitkä otos Karin kasvoista
hänen ajaessaan kaivinkoneen ohi ja pelastuessaan
viidakosta sekä pysähdyskuva Karista helikopterin
saapuessa vahvistavat epäilyksiä Karin ekologisesta
heränneisyydestä. Onkin erittäin mahdollista, että
Kari altistuu kapitalismin viettelyksiin ja aloittaa
timanttien suurkaivauksen. Karin pysäytyskuvan slow-fade
dystooppisiin tuhottuihin sademetsä-maisemiin luo
konkreettisen suhteen yksilönvastuun ja ympäristötuhon
välillä. Amazonin kriittisyys yltää jopa
Paolaan asti, sillä hänen myöntyminen parisuhteeseen
Karin kanssa maistuu ideologiselta kompromissilta,
huolimatta hänen usein saarnaavista kommenteistaan. Danin
katuvan riistoideologian, Karin lopullisen alistumisen ja
Paolan kompromissin välityksellä Amazon luo kuvan
sen tuotannon aikaisen yhteiskunnan individualismista ja
välinpitämättömyydestä, jotka voivat johtaa
laajempiin globaaleihin tuhoihin. Amazonin viidakot –
maailman keuhkot – paljastuvat riistoalttiiksi
maastoksi, jota ylikansallinen kapitalismi ja
individualistiset riisto-ideologiat ovat tuhoamassa.
Amazonin kriittis-realistinen
perspektiivi ei kuitenkaan painota pelkästään
preservationistista ekologista asennetta, jolloin luonto
käsitettäisiin koskemattomana alueena, joka pitäisi
säilyttää ihmiskunnasta täysin erillään. Tämä
tulee erityisen selväksi paikalliskaivaja Julio Caesarin
hahmon välityksellä, sillä hän on elänyt
vuosikymmeniä harmonisessa suhteessa luonnon kanssa.
Vaikka hänen kotonaan on televisio, joka osoittaa, ettei
hän ole täysin vastahakoinen länsimaisille
vaikutteille, hän painottaa kaivostoimintansa
artisanaalisuutta eli suhdetta, jolloin hän ottaa
luonnosta vain, mitä tarvitsee. Teollistuva
kaivostoiminta on kuitenkin Caesarille uhka, sillä "kaivoskoneiden
tullessa, saadaan lisää timantteja, mutta pian ei ole
enää ihmisiä". Henkilöhahmo osoittaa, että
voimme elää vastavuoroisessa hyötysuhteessa luonnon
kanssa, jos pystymme välttämään riistoluonteista
toimintaamme. Amazon ei kuvaa luontoa pelkästään
ihmiskunnan riistoalttiina resurssivarastona, vaan
painottaa luonnon ja ihmiskunnan monimutkaista suhdetta ja
yksilöiden mahdollisuutta vaikuttaa tähän
riistosuhteeseen. Elokuvan pessimistinen lopetus
herättää kysymyksen katsojan yksilöllisestä vastuusta
– sen sanoma on, että jokainen voi vaikuttaa osaltaan
ympäristötuhon kulkuun.
Amazonin reaalipolitiikasta
Tutkittaessa Amazonin
reaalipoliittista ekokriittistä potentiaalia on syytä
palata sen saamaan kriittiseen vastaanottoon. Useat
kriitikot näkivät elokuvan maskulamaisessa mielessä eli
jotenkin yksinkertaistettuna kuvauksena sademetsien
tuhosta. Jarmo Peltonen lähestyi elokuvaa tältä
pohjalta kiitellen aluksi sen ’miljöö-tajua’, mutta
kritisoiden kuitenkin sitä lopulta pinnallisuudesta:
"Amazon tuo julki sademetsien katastrofaalisen
tuhon, toteaa ja näyttää, muttei pureudu syihin"
(Peltonen, 1990). Matti Apusen
mielestä elokuva taas oli liiallisen saarnaava – hän
kehui elokuvan alkuasetelmia ja juonenkulkua, "mutta
sitten soi koulun kello ja alkaa oppitunti" (Apunen,
1990). Kari Uusitalo vuorostaan näki elokuvassa
spektaakkelimaisuuden painotuksen: "mahtavat
luontonäkymät ovat nousseet hallitsevaan asemaan
ihmiskuvauksen kustannuksella" (Uusitalo,
1990). Myös Sakari Toiviaisen mielestä Amazon
oli liian Hollywoodin ylikansallista tuotantoa emuloiva:
"Ilmeisesti Mika Kaurismäki on haukannut liian
suuren palan yrittäessään pärjätä siinä suuren
seikkailun lajissa, jossa Hollywoodia ei voita mikään"
(Toiviainen, 1990).
Kriitikot näkivät siis paljon
parantamisen aihetta Amazonissa, mutta nämä
luennat ovat viimesijassa melko ristiriitaisia –
toisille elokuva oli liian pinnallinen, toisille liian
saarnaava. Kritiikistä huolimatta arvosteluissa
kiiteltiin elokuvaa yhtaikaa sen ympäristöpolitiikkaan
osallistumisesta ja sen kyvystä tuoda ympäristöasioita
suuren yleisön tietoisuuteen. Pääasiallisesti
negatiivisissa arvosteluissa kiiteltiin Amazonin
"esitystä luontoa tuhoavasta ahneudesta"
(Peltonen, 1990). Mika Siltalan
arvostelu toteaa, että "Amazonin kaltaisia
elokuvia tulee tehdä, sillä jos sademetsät tuhoutuvat
päädymme pian elämään lasikupujen alle ja maksamaan
valtion monopoliyritykselle hengitetystä ilmasta"
(Siltala, 1990). Velipekka Makkonen
toisaalta ilmaisi skeptisismiä Kaurismäen elokuvaa
vastaan, viitaten tämän "aseistariisuvaan
sinisilmäisyyteen", mutta ehdotti kuitenkin,
että tätä voi pitää Kaurismäen "ilmaisun
kauneutena samalla tavoin kuin hänen suurta asiaansa"
(Makkonen, 1990). Vaikka Amazonin
tuotannossa ja juonenkulussa tehdyistä valinnoista
oltiin hyvinkin eri mieltä, lähes kaikista arvosteluista
ilmenee elokuvan kantaaottava potentiaali eli sen
osallistuminen ympäristöpoliittiseen keskusteluun ja
tällaisen keskustelun tunnetuksi tekeminen suurelle
yleisölle.
Kaurismäen elokuva toimi myös
reaalipoliittisessa mielessä ympäristöaktiivisella
tasolla Amazonia-keräyksen merkeissä. Projektilla
tuettiin Rondonia-alueen intiaanikansojen
terveydenhoito-ohjelmaa, jolla oli tarkoitus vastustaa
ulkopuolisten ihmisten sademetsiin tuomia tauteja.
Projekti järjestettiin yhteistyössä Maailman
Luontosäätiön ja Suomen luonnonsuojeluliiton kanssa,
jolloin jokaisesta myydystä lipusta tilitettiin kaksi
markkaa keräykseen (Toiviainen, 2002, 545).
Amazonin ekoaktivismin hyväksyntä konkretisoitui
viimein Mika Kaurismäen voittaessa Osuuspankkiryhmän
Suomen ensimmäisen Ympäristö-Finlandia palkinnon.
Palkinto myönnettiin Kaurismäelle, koska "hän
on tavallisuudesta poikkeavin keinoin tuonut vakavan
ympäristöongelman suuren yleisön tietoisuuteen. Elokuva
voi vaikuttaa uudella tavalla ja saavuttaa uusia
kohderyhmiä, joita tieteellinen dokumentointi ei
mahdollisesti puhuttele. Kaurismäki on tuoreella tavalla
korostanut ympäristöongelmien yhtenäisyyttä ja
maailmanlaajuista luonnetta"
(Finlandia-lauselma).
Vaikka lausunnossa tietenkin
käsitellään Amazonin ekologista sanomaa, siinä
kuitenkin painotetaan elokuvan populaaria potentiaalia,
joka itse elokuvassa toteutuu kuvallisen komeuden ja
lineaarisen juonen välityksellä. Ywe Jalander korosti
myös katsojan samaistumismahdollisuutta todeten, että
elokuva tekee "eläväksi tosiasioita jotka hyvin
tiedämme, mutta jotka eivät tarpeeksi vaikuta
toimintaamme" (Jalander, 1990).
Amazon siis esittää samaistumiskohteen
katsojille, jotka eivät välttämättä ole ajatelleet
ekologisia asioita vakavasti – tässä yhteydessä on
myös syytä muistaa, etteivät ympäristökysymykset
olleet vielä 1990-luvun alussa niin suurena
maailmanlaajuisena huolenaiheena kuin nykypäivänä.
Toisaalta, tällainen populismi voidaan nähdä
aikaisemmin mainitsemassani reduktiivisessa mielessä,
jolloin monimutkaisia asioita yksinkertaistetaan
kaupallisuuden nimessä. Tämä vastakkainasettelu
herättää keskeisen kysymyksen tuottavimman ekologisen
elokuvallisen kannanoton luonteesta – onko
kannattavampaa tehdä suureen yleisöön purevaa, mutta
yksinkertaistettua tuotantoa, vai tulisiko pysyä
pienimuotoisen, mutta läpikohtaisesti akateemisen
ilmaisun piirissä?
Tätä kysymystä käsitellään
tarkemmin Kaurismäen Tigrero-elokuvan yhteydessä,
mutta Finlandia-palkintolauselman loppuosa, jossa
siirrytään käsittelemään Amazonin ja
Kaurismäen ekokritiikin maailmanlaajuista luonnetta, luo
lisää valoa ekokriittisyyden ja populaarielokuvan
monimutkaiseen vuorovaikutussuhteeseen. Elokuvan
päähenkilöiden teot antavat kuvan maailmanlaajuisen
ympäristöön vaikuttavan toiminnan kahdesta
pääsuuntauksesta. Yhdessä mielessä kosmopoliittinen
käsitys ekologisuudesta, josta esimerkkinä voi toimia
Karin ailahteleva ympäristöheränneisyys, voidaan
tulkita globaaliksi ekologiseksi toiminnaksi ilman
sitoutumista kansallisiin rajoihin, mistä näkökulmasta
esimerkiksi Greenpeace toimii. Mutta toisaalta
maailmanlaajuisuus voi myös tarkoittaa ekologisen
toiminnan saavutuksia mitätöivää individualistista tai
neo-liberalistista kapitalismia, johon Kari elokuvan
lopussa alistuu.
Amazonin voidaan tulkita
käsittelevän kummankin tyylistä globaalia toimintaa,
mutta näitä käsitellessään se päätyy
väistämättä kritisoimaan ylikansallista kapitalismia
ja painottamaan yksilöllistä vastuuta globaalissa
mittakaavassa. Kaurismäki itse totesi elokuvastaan:
"Näkökulmani on ekologinen ja humaani.
Kantaaottavaa elokuvaa ei kuitenkaan voi tehdä
hampaattoman tasapuolisesti" (Kaurismäki
artikkelissa Väänänen, 1991). Amazon,
ainakin Kaurismäen mielestä, on esimerkki
kantaaottavasta, poliittisesta ekologisesta elokuvasta,
joka esittää kuvan neo-liberalistisen kapitalismin
riistotuhoista sekä ihmismielen heikkoudesta. Koska Amazon
on siis monessa mielessä anti-kapitalistinen
ekokriittinen teos, jopa sen kuvallinen näyttävyys
voidaan tulkita itseironiseksi kritiikiksi. Tällöin sen
kohteena toimivat populaarielokuvalta vaadittavat
monimutkaisten kulttuurimerkitysten kaupalliset
paketoinnit helposti sulatettaviksi yksinkertaistuksiksi
– mikä on usein väistämätön realiteetti suuren
budjetin elokuvatuotannossa. Kaurismäen Amazon on
siis monimutkainen ja jopa paradoksaalinen elokuva. Se
korostaa globaalin ympäristötoiminnan tärkeyttä ja
toimii yhtä aikaa esimerkkinä ideologisen puhtauden
vaikeudesta sekä yksilöllisellä että populaarielokuvan
tasolla 1990-luvun taitteessa, jolloin ekokriittiset
ongelmat eivät olleet vielä sellainen maailmanlaajuisen
huomion kohde kuin ne nykypäivänä ovat.
Tigrero ja ääni
paikallisasukkaille
Amazonin populaarielokuvan
pyörteissä ilmaistu ekologinen kritiikki keskittyi siis
kritisoimaan länsimaisten ihmisten riistoideologiaa ja
tämän aiheuttamaa ympäristötuhoa vertauskuvallisen
yksilöllisen tarinan välityksellä. Kaurismäen seuraava
Brasilian viidakkoihin sijoittuva elokuva Tigrero –
the Film that was never Made valmistui 1994. Elokuva
kertoo veteraaniohjaaja Sam Fullerin matkasta
Karaja-intiaanien kylään, missä hän oli noin 40 vuotta
sitten filmannut otoksia suunnittelemaansa John
Wayne-viidakkoseikkailuun nimeltä Tigrero.
Kultti-ohjaaja Jim Jarmusch tulee Fullerin seuraksi
retkelle. Fullerin, Jarmuschin ja Kaurismäen kolmikko luo
mielenkiintoisen monitasoisen kulttuurikentän, jossa
yhdistyvät alkuperäisen Tigreron
Hollywood-status, Fullerin ja Jarmuschin art-house
-assosiaatiot, ja Kaurismäen kosmopoliittinen
dokumentaariperspektiivi joka tasapainottelee länsimaisen
kolmikon ja paikallisten intiaaniheimojen kulttuurien
välillä.
Vaikka Tigreron lähtöasetelmana
on Amazonin tapaan länsimainen perspektiivi,
merkittävä osa siitä on keskitetty Karaja-heimon
jäsenten ja elämäntavan kuvaukseen. Se myös antaa
heille äänen tekstitettyjen haastattelujen
välityksellä. Tätä ei huomattavasti tapahtunut Amazonissa,
mikä tukee Karin kapeamielistä perspektiiviä. Onkin
tärkeää, että Kaurismäen Tigrero on pienen
budjetin dokumentti, mikä mahdollistaa vapaamman
kriittisen suhtautumisen paikalliskulttuureiden ja
globaalin ylikansallisuuden epätasapainoiseen
valtasuhteeseen ja vaikutusvaltaan. Toisaalta on
muistettava, että tällaisia elokuvia harvoin nähdään
yhtä laajassa levityksessä kuin Amazonin
tyylistä populaarielokuvaa.
Tigrero esittelee ekologisen
kantansa elokuvan alkumetreillä Fullerin kertoessa
Amazon-joen luonteesta, jota edes länsimaiset
kehitysvoimat eivät ole voineet muuttaa. Elokuva vertaa
Fullerin vuonna 1955 kuvaamaa aineistoa nykyajan
muutoksiin ja esittää katsojille iskevän kuvan
länsimaisen teollistumisen ja modernisaation
vaikutuksista paikallisheimoihin. Vastakkainasettelusta
paikallisen kulttuurin ja länsimaisen modernisaation
välillä tulee yksi elokuvan pääteemoista. Fullerin
kertomukset luonnon asemasta intiaanien jumalana ja
heidän elämänsä ja luonnon yhteen kietoutuneisuuden
seuraus jatkavat tematiikkaa. Fullerin näkökanta avaa
tien vieraaseen maailmaan, mutta Tigrero ei liikaa
yksinkertaista paikallisten heimojen elämää Fullerin
tarinaksi, vaan antaa Karaja-heimon omien kokemuksien
kertoa heidän historiastaan.
Tigreron vaikuttavin osuus
ekologisessa mielessä sijaitseekin paikalliskulttuurien
kunnioituksessa. Heimon jäsenten haastattelut kertovat
Karaja-kulttuurin välittyvän suullisesti. Elokuvan
alleviivaa, miten tämä yksi paikalliskulttuurin
kulmakivistä eroaa länsimaistyylisestä
koulutusjärjestelmästä. Pian paljastuukin, että
viranomaiset ovat vähitellen yrittäneet asettaa
tällaista järjestelmää. Heimolaiset kertovat, miten
valkoiset kolonialistit yrittivät tehdä heistä orjia ja
miten Brasilian republikaaninen hallitus yritti muuttaa
heimokulttuurin omanlaisekseen länsimaiseksi kulttuuriksi
koneistamalla kylää ja jopa rakentamalla hotellin kylän
alueelle.
Nämä modernisaation ja ulkopuolisen
aggression esimerkit ovat rappeutuneet Kaurismäen
saapuessa paikan päälle. Heimopäällikön kertomuksista
ilmenee, että kyseessä on heimon suorittama
kriittis-realistinen neuvottelu modernisaation tuomien
muutoksien ja heidän paikalliskulttuurinsa välillä.
Asteittainen muuttuminen on lähes välttämätöntä,
mutta heimon jäsenet ovat itse pyrkineet asettamaan
olosuhteet ja mittakaavat, joiden puitteissa muutos
tapahtuu. Käytännössä Karajat ovat omaksuneet heille
sopivia elementtejä länsimaisesta kulttuurista ja
soveltaneet niitä ympäristökontekstiinsa. Esimerkiksi
he puhuvat sekä portugalia että omaa kieltään ja
kalastavat elannokseen sekä ostavat saaduilla varoilla
länsimaisen kulttuurin tuotteita, kuten televisioita ja
viljelytyökaluja. He asuvat länsimaisen tyylisissä
taloissa, pitäen kuitenkin kiinni omasta
kulttuuriperinnöstään sisustamalla talojen edustat ja
sisustat vastaamaan enemmän omaa perinteistä
kulttuuriaan.
Karajoiden kylä on hyvä esimerkki
tasapainoisesta neuvottelusta, jossa ihmiset ja luonto
eivät elä riistosuhteessa, sillä Karajat eivät
tarvitse ulkopuolisia eivätkä rahan tuomia houkutuksia.
Karajat ottavat luonnosta vain mitä tarvitsevat –
luonto pohjustaa sekä heidän identiteettejään ja
elintapojaan, toisin kuin länsimaisessa kapitalistisessa
maailmassa. Uhkakuvaksi kuitenkin muodostuu ihmiskunnan
ainainen kiertokulku – teollinen ja taloudellinen
kehitys vievät lopulta tilanteeseen, joka vaikeuttaa
harmonian säilyttämistä. Kehitys ja sivilisaatio
rakentavat väistämättä tilanteen, jossa ihmisyyden ja
luonnon harmonia muuttuu tai jopa murtuu. Mutta vielä
elokuvan tuotantohetkellä luonnon asema kunnioituksen
kohteena säilyy. Elokuva päättyykin Fullerin sanoihin
– "nyt minun on mentävä takaisin
sivistymättömään maailmaan". Kommentti
asettaa paikallisen heimo-elämän ihanteeksi – sivistys
on harmoniaa luonnon ja ihmiskunnan välillä.
Amazon ja Tigrero
ekokritiikkinä
Mika Kaurismäen 1990-luvun
alkupuolella tuottamat ekokriittiset elokuvat, Amazon
ja Tigrero, luovat monipuolisen kuvan Amazonin
sademetsien, paikallisheimojen, kapitalististen
riistoideologioiden ja länsimaisten kulttuurivaikutusten
epätasaisesta suhteesta. Elokuvien kriittis-realistinen
perspektiivi pyrkii tutkimaan ihmiskunnan luontokäytön
järjellisyyttä ja esittämään mahdollisia
tasapainoisempia suhtautumisia, jotka eivät painottaisi
ihmiskunnan ylemmyyssuhdetta luontoon vaan
ymmärtäisivät ihmisen ja luonnon suhteen
vuorovaikutteisemmasta perspektiivistä.
Kaurismäen kosmopoliittisten elokuvien
periaatteiden mukaisesti luonnosta tulee jotain, joka on
kaikille yhteistä. Elokuvat eivät enää siis kuvaa
maata, joka kuuluu poliittisesti rajatulle yhteisölle
vaan luonto käsitetään asiaksi, jonka turvallisuudesta
ja jatkuvuudesta riippuu myös ihmiskunnan tulevaisuus.
Tällöin elokuvien ekokriittisyys kohdistuu yhä enemmän
siihen, miten ihmiskunta – ja etenkin globaali
kapitalismi – riistävät luontoa. Kapitalististen
ideologioiden mukaisesti luonto toimisi vain resurssina
ihmiskunnalle, mutta Kaurismäen elokuvien
kriittis-realistinen perspektiivi pyrkii paljastamaan
tällaisten käsitysten yksinkertaistavan kuvan
ihmiskunnan ja luonnon suhteesta. Luontoa ei enää
käsitetä ihmiskunnan omaisuutena, vaan sillä on
laajempi ihmiskunnan ylittävä merkitys.
Tigrero antaa vastapainoisen kuvan Amazonin
kriittiseen suhtautumiseen individualistisen
kapitalismin tuhovaikutuksista. Se näyttää, ettei
länsimaisia vaikutteita vain oteta kyselemättä vastaan
paikalliselta tasolta vaan näiden omaksuminen
paikalliskulttuuriin on aina moninaisen neuvottelun kohde.
Toisaalta se osoittaa, että modernisaatio on
väistämätön prosessi, jota voidaan vastustaa
menestyksekkäästi, mutta usein vain väliaikaisesti.
Vaikka Tigreron lopetus luo idyllisen kuvan
Karaja-intiaanien kylän luonnonläheisyydestä, sen
painottama jatkuvan muutoksen kuvaus herättää
nostalgisen kaipuun nykynäkökulmasta saavuttamattomaan
utopistiseen idylliin. Amazonin ja Tigreron
välityksellä paljastuu kriittinen yhteiskuva, joka
osoittaa paikalliskulttuurien ja luonnon uhanalaisuuden,
etenkin jos yksilöllisellä tasolla antaudutaan
individualistiseen tyytyväisyyden tunteeseen, joka antaa
neo-liberalistisen kapitalismin toimia holtittomalla
tasolla.
|