Tarkastelussa elokuvien
luontorepresentaatiot
Luonto on ollut läsnä elokuvassa
läpi sen yli 100-vuotisen historian. Eri aikoina ja eri
kulttuureissa aihetta on lähestytty vaihtelevista
perspektiiveistä. Attraktioiden elokuvan aikakaudella –
karkeasti ottaen ennen vuotta 1906 – maisemafilmit
olivat suosittu lajityyppi. Ne tarjosivat 1900-luvun
taiteen ihmisille mahdollisuuden tutustua maapallon eri
kolkkiin tavalla, jonka todenkaltaisuus jätti varjoonsa
1800-luvun stereoskooppikuvat ja taikalyhtyesitykset. Nyt
uuden vuosituhannen alussa ihmisen ja luonnon suhde nousee
elokuvissa esille yhä useammin ekologisesta
perspektiivistä.
Parhaimmillaan monimiljoonaiset
katsojajoukot tavoittavana taidemuotona elokuva muokkaa
ihmisten käsityksiä ja sosiaalista todellisuutta.
Ihmisten toiminnan kautta elokuvat vaikuttavat myös
luonnon tilaan. Maapallon saastumisen ja ilmastonmuutoksen
noustessa yhä useammin uutisotsikoihin ei liene
yllättävää, että myös elokuvatutkijat ovat viime
aikoina kiinnittäneet kasvavissa määrin huomiota
elokuvien tapoihin kuvata luontoa. Vaikka Hollywood on jo
pidemmän aikaa pyrkinyt tuottamaan muun muassa
rodullisesti tasa-arvoisia representaatioita, ovat monet
ihailtuina esitetyt elämäntavat ekologisesti arvioituna
kestämättömiä roolimalleja.
Helsingin yliopiston Elokuvaryhmä ry.
järjesti yhteistyössä Suomen elokuva-arkiston kanssa
Elokuva ja luonto -luento- ja elokuvasarjan. Sarja kuului
elokuvateatteri Orionin kevään 2007 ohjelmistoon.
Luennoilla kartoitettiin ja tarkasteltiin kriittisesti
luonnon ja elokuvarepresentaatioiden välistä suhdetta
eri näkökulmista. Elokuvien luontorepresentaatioiden
moninaisuutta tarkastellaan erilaisista perspektiiveistä
myös WiderScreenin tämänkertaisessa numerossa.
Kirjoittajat ovat työstäneet artikkelinsa pitämiensä
luentojen pohjalta.
Avausartikkelissa Harri Kilpi esittelee
ekokritiikkiä pohtien sen sovellutusmahdollisuuksia
elokuvatuotantoon, teoksiin ja katsojiin. Jaakko Seppälä
puolestaan tarkastelee suomalaista mykkäelokuvaa
kansallisena elokuvana kiinnittäen huomiota
luontokuvaston ideologiseen ulottuvuuteen. Luonnon ja
ihmisten välinen suhde on analyysin kohteena Pietari
Kääpän artikkelissa, jossa hän analysoi Mika
Kaurismäen elokuvia Amazon ja Tigero –elokuva,
jota ei koskaan tehty (Tigero – The Film That Was
Never Made, 1994). Hanna Johansson käsittelee
artikkelissaan kokeellisen elokuvan suhdetta luontoon
Robert Smithsonin ja Chris Welsbyn teoksissa. Eija
Niskasen artikkelin keskiössä ovat animen
luontorepresentaatioiden ja japanilaisen kulttuurin
väliset kytkökset. Numeron päättää Henry Baconin
artikkeli, jossa hän analysoi Michelangelo Antonionin
elokuvien tilan poetiikkaa suhteessa henkilöhahmojen
henkiseen tilaan.
|