Tyttö ja tappaja – final girl
slasher-elokuvissa
"I’m your boyfriend now"
(Freddy Krueger, Painajainen Elm Streetillä)
Lopussa kiitos seisoo, ja helpottuneen
kiitoksen huokaisee useimmiten vihonviimeinen
eloonjäänyt: mielipuolisen tappajan kukistanut urhea,
päättäväinen ja hyveellinen nuori neito. Näin siis
ainakin slasher-elokuvien perinteisen kaavan mukaan.
Teinikauhuksi viimeistään Halloween
– naamioiden yö -elokuvan (Halloween, 1978)
jälkeen mielletty genre on muiden ruumiillisten
elokuvagenrein tapaan vahvan konventionaalinen, ja
slasher-elokuvien sarjamuotoisuus loputtomine
jatko-osineen vain vahvistaa kaavaa. Teinijoukkoa vainoaa
naamioitu tai kasvoton tappaja, jolle synnin ja seksin
palkka on kuolema. Lihan iloihin perehtyvät, viinaa
juovat tai muuten paheksuntaa aiheuttavat nuoret kohtaavat
loppunsa yksi toisensa jälkeen.
Klassisen teinikauhuelokuvan lopussa
jäljellä on enää yksi henkilö, joka ei ole sortunut
seksuaalisuuteen, paheellisuuteen tai kaidalta polulta
poikkeamiseen: final girl, viimeisenä eloon jäänyt
tyttö. Final girl on ainoa, joka kykenee kukistamaan
hirviön ja selviytymään koetuksesta – ainakin
seuraavaan jatko-osaan asti.
Final girlin käsitteen lanseerasi
tutkija Carol Clover kirjassaan Men, Women and Chain
Saws: Gender in the Modern Horror Film. Cloverin
mukaan final girl on tyypillisesti joko neitsyt tai
seksuaalisesti tavoittamattomissa, muiden ikäistensä
paheita välttävä henkilöhahmo. Final girl on
elokuvatyypin "tutkiva tajunta", tarmokas,
utelias ja älykäs henkilöhahmo, jonka kautta elokuvan
narratiivi etenee.
Cloverin mukaan sadistisiksi
tirkistelyelokuviksi mielletyissä slasher-elokuvissa
katsojakokemuksessa tapahtuu radikaali muutos. Elokuvien
alkupuolella valtaosin miespuolisista katsojista koostuvat
yleisö näkee tapahtumat pääosin tappajan
perspektiivissä, samaistuen tappajan näkökulmaan. Sen
sijaan elokuvan loppuosassa painopiste muuttuu, ja (mies)katsojien
identifikaatio naiseen, final girliin. Kun final girl
lopulta kukistaa tappajan, elokuvan alussa syntynyt
epätasapainotila normalisoituu. Tällöin katsojakin voi
huokaista helpotuksesta, "oikeuden voittaessa".
Cloverin teorian peruspremissejä on,
että yleisön samaistuminen on luonteeltaan epävakaata
ja liukuu eri sukupuoliasetelmien välillä. Cloverin
mukaan final girl itse maskulinisoituu elokuvan lopussa
poimimalla aseen ja käyttämällä tätä tappajaa
vastaan. Vastaavasti tappajan maskuliinisuus on useimmiten
kriisissä – Norman Bates pukeutuu äidikseen, Halloweenin
Michael Myers on seksiä vihaava ikuinen lapsi ja Painajainen
Elm Streetillä (A Nightmare on Elm Street, 1984)
demoninen Freddy Krueger on elävältä poltettu entinen
pedofiili.
Cloverin mukaan se, että pääosin
miespuolinen yleisö joutuu samaistumaan nuoreen naiseen
herättää mielenkiintoisia kysymyksiä slasher-filmien
rakenteesta. Nuorilla miehillä on kyky asettua myös
toisen sukupuolen asemaan, ja kokea tunne-elämyksiä
final girl -hahmon kautta. Cloverin mukaan
menestyksekkään slasher-elokuvan viimeisen selviytyjän
on kuitenkin oltava nainen. Ennen tappajan lopullista
kohtaamista selviytyjän on nöyrryttävä kauhun edessä,
ja Cloverin feministisen teorian mukaan katsojat
hylkäisivät koko elokuvan, jos kauhun kohteena olisikin
mies. "Final boy" ei siis kelpaa Cloverille.
Cloverin teoria on herättänyt paljon
polemiikkia puolesta ja vastaan. Cloverin väite miesten
kyvystä asettua naisen asemaan ja vaihtaa sujuvasti
samaistumisen kohdetta sai osan ääripään
feministeistä takajaloilleen. Heidän mukaansa final girl
oli vain tekosyy, loppukohtauksen kikka ja tasapainon
palauttaja. Final girlin eloonjäämiseen samaistumalla
mieskatsojat vain poistavat omaa syyllisyyttään siitä,
että he ovat "oikeasti" nauttineet elokuvasta
siksi, että siinä on tapettu, silvottu ja kenties
raiskattukin naisia.
Elokuvatutkimukseen keskittyvän
Offscreen-sivuston esseessä kanadalainen akateemikko
Donato Totaro puolestaan nosti esille Cloverin teorian
ilmeisimmät puutteet. Ensinnäkin slasher-elokuvissa ei
tapeta tai silvota pelkästään naisia, vaan myös
miehiä. Nuori mies on tappajalle yhtä todennäköinen
uhri kuin nuori nainenkin. Yksioikoisimmat
sukupuoliteoriat ja pseudotieteelliset propagandat alati
alistavista miehistä heittävät häränpyllyä
viimeistään siinä vaiheessa, kun nuori Johnny Depp
kiskaistaan patjansa sisään Freddy Kruegerin
silvottavaksi ensimmäisessä Elm Streetissä.
Mikäli elokuvissa olisi kyse vain
sukupuolirooleista, teinikauhugenreen ei palkattaisi
miesnäyttelijöitä lainkaan. Loputon
"vastakarvaan" lukeminen on keinotekoisen
väkinäistä, ja slasher-elokuvien suosiota teinien
parissa on hedelmätöntä tulkita miesten
misogynistisellä kuolemanvietillä – seksi ja paljaan
pinnan näkyminen onkin eri asia. Jos nuorten miesten
ensisijaista kiinnostusta kauhuelokuvien naisiin halutaan
analysoida, Eros lienee hedelmällisempi lähtökohta kuin
Thanatos.
Cloverin teoria pätee ylipäätään
vain yhdysvaltalaisiin slasher-elokuviin kaavamaisine
jatko-osineen. Eurooppalaisessa perinteessä tappajat ovat
entistä useammin naisia ja uhrit miehiä, ja muutenkin
slasher-genressä esiintyy aivan liikaa variaatioita,
jotta todellisuus sopisi luotuun teoriaan. Mitä "fallisiin
symboleihin" tulee, niin jo Freud sanoi, että
toisinaan sikari on vain sikari. Veitsi ei välttämättä
ole abstrakti patriarkaalisuuden symboli, vaan joka
kodista löytyvä urbaanin kauhukokemuksen luoja.
Maaseutuympäristöön sopii tietysti paremmin
moottorisaha. Lepsuimmankin bopo-humanistin sisimmässä
saattaa asua raavas metsäläinen, jossa käyntiin
pärähtävän Homeliten ääni synnyttää halun pistää
asioita halki, poikki ja pinoon.
Kirjailija Arinn Dembo tulkitsee final
girliä aivan eri perspektiivistä. Dembon mukaan kyse ei
ole niinkään sukupuolen representaatioista vaan
aikuisuuden ja lapsuuden rajapyykistä. Kolumnissaan Demon
of the Threshold Dembo esittää, että
"teinikauhussa" on kyse todellakin teinien
kauhusta – siirtymä lapsuudesta aikuisuuteen ei ole
kivuton, ja teini-iän välivaihe voi olla arvaamaton,
julma ja pelottava. Dembon mukaan slasher-tappaja
rankaisee nimenomaan niistä teoista, joilla teinit
yrittävät saavuttaa aikuisuuden: juominen, seksi ja
polttaminen. Nämä asiathan ovat aikuisille sallittuja,
mutta lapsille eivät.
Dembon mukaan tappaja on aikuisuuden
kynnystä vartioiva demoni, joka yrittää estää
sisäänpääsyn ja rankaisee teinejä aikuismaisista
teoista. Tappajan maskin takana on useimmiten itsekin
ikuinen lapsi, jota on hyväksikäytetty ja kohdeltu
kaltoin lapsena. Perjantai 13. päivä –sarjan
kesäleirillä hukkunut Jason, instituutissa lapsuutensa
viettänyt Michael Myers ja jo lapsena kirottu Freddy
eivät voi itse kasvaa aikuisiksi, eivätkä he halua
muidenkaan niin tekevän.
Dembon teoriassa ironista on se, että
siinä tappaja ja final girl ovat lopultakin samalla
puolella. Final girl pysyy henkisesti lapsena, viattomana:
hän ei harrasta seksiä, hän ei polta, hän ei juo.
Juuri nämä ominaisuudet antavat hänelle voiman kukistaa
tappaja. Dembon käsityksen mukaan teinikauhuelokuvat
välittävät katsojilleen metaforisen viestin elämän
vaaroista, ja tarjoavat näille mahdollisuuden käsitellä
aikuisuuteen liittyviä pelkojaan elokuvien fiktiivisten
pelkojen kautta.
|