Selässä syntinen taakka
– suomalainen kauhuelokuva, osa I
Suomalainen kauhuelokuva syntyi
1900-luvun alussa maassa viriävän kulttuuri-identiteetin
sivutuotteena. Teuvo Puron ja Louis Sparren ohjaaman
ensimmäisen näytelmäelokuvan Salaviinanpolttajien
(1907) jälkeen uusia tuotantoja valmistui olosuhteiden
takia verkkaisesti. Suomi oli vielä tuolloin Venäjän
suurruhtinaskunta, itsenäistyen vasta vuoden 1917
bolsevikkivallankumouksen yhteydessä. Seuraavana vuonna
maata johtamaan valitun hallituksen ja sosialistirintaman
välille syttyi kansalaissota, joka jakoi kansan
sisäisesti kahtia kiristäen poliittisia jännitteitä.
Kauhun viitekehyksessä ajanjaksoa kuvasi ensimmäisenä
tanskalainen ohjaaja Carl Th. Dreyer episodielokuvassaan Lehtiä
paholaisen kirjasta (Blades af Satans Bog, 1919),
näyttäen Paholaisen historian eri julmuuksien
todistajana. Ensimmäinen suomalainen kauhuelokuva, Noidan
kirot, saapui peilaamaan tilannetta epäsuoremmin
vuonna 1927.
Kauhun ongelma: Lajityypin asema
Suomessa
Suomessa harvakseltaan uusiutuva
kauhuelokuvan kenttä selittynee osittain epäluuloilla
lajityypin taloudellisesta kannattavuudesta. Maan pieni
väkiluku ja kielimuuri ovat rajoittaneet potentiaalisia
katsojamääriä, jolloin valtaosa tuotannoista on
suunnattu mahdollisimman suurille kohderyhmille. Kauhun
nimenomaiseksi kohderyhmäksi mielletään usein nuoriso,
joka hakee teattereista pelkotiloja ja elämyksiä,
samalla pyrkien tutkiskelemaan omaa orastavaa seksuaalista
identiteettiään. Heille kauhuelokuva tarjoaa turvallisen
ikkunan aikuisten maailmaan, mikä auttaa selittämään
myös lajityyppiin kohdistuvia ennakkoluuloja. Monet
nimittäin pitävät kauhua alempaan kastiin kuuluvana
draaman muotona, sisällöltään ns. käänteisenä
pornografiana. Tutkimuksissa kauhuelokuvan herättämät
tuntemukset (1)
ja sen käyttämä kliimaksien ympärille
rakennettu dramaturgia (2)
onkin rinnastettu nimenomaan pornoon, jälkimmäisessä
tapauksessa myös musikaaleihin.
Osa kauhun huonosta julkisuuskuvasta on
ansaittua. Pääsyyllisenä länsimaailmassa voitaneen
pitää yhdysvaltalaista eksploitaatio-lajityyppiä, joka
pyrki valjastamaan mm. kauhun mahdollisimman tuottavaksi
em. nuorison keskuudessa. Elokuvat tuotettiin
studioyhteisön ulkopuolella, panostaen nopeisiin
kuvausaikatauluihin ja shokkiarvoihin. Samalla
tuotantobudjetit pidettiin kautta linjan mahdollisimman
pieninä, jotta markkinat pysyisivät kannattavina.
Esityskanavina toimivat pienet teatteriketjut, jotka
esittivät näitä tuotoksia jatkuvalla syötöllä
päivän mittaan, laajentaen 1970-luvulla
ympärivuorokautisiin näytöksiin. Tämä on kannustanut
assosioimaan kauhuelokuvan laadullisesti ala-arvoisiin,
katsojan järkyttämiseen ja tirkistelynhaluun vetoaviin
teoksiin. Samalla tällä ajattelutavalla jotkut tahot
voivat myös pitää kauhugenreä nimenomaan
puberteettielokuvina, joita ei voisi lukea
vakavamielisten, aikuisten elokuvien joukkoon.
Suomessa ei ole koskaan ollut
edellytyksiä vastaaville tuotanto- tai jakelukanaville.
Lapsia ja nuoria on ollut varjelemassa vuodesta 1915
alkaen Valtion elokuvatarkastamo (VET), joka käy läpi
kaikki teatterilevitykseen tarjottavat elokuvat. Samalla
jo 1900-luvun alussa määritettiin teatterinäytösten
pääsylipputuloista laskettava leimavero, jonka luokka
määräytyi elokuvan sisällön perusteella.
Paheksuttavammille elokuville annettiin peräti 50 %
leima, joka useimmiten käytännössä tappoi
teatterikierroksen kannattavuuden (veroäyrin ollessa
yleensä 15 %). Tässä mielessä ei välttämättä ole
ihme, ettei esim. Universal Pictures aikanaan tuonut
Suomeen Draculaa (1931) tai Frankensteinia
(1931).
Elokuvaverolakia uusittiin vuonna 1964,
jolloin valtion osuutta pienennettiin 10 %:iin. Lain 2§
tosin vieläkin täsmensi, että "jos esitettävä
kopio on sisällöltään huono tai taiteelliselta tahi
siveelliseltä laadultaan heikko, vero on 30 %" (3).
Mm. William Friedkinin Manaaja (The Exorcist, 1973)
onnistui kiertämään lisäveron, mutta
mielenkiintoisesti samaan ei kyennyt sen varteenotettavin
seuraaja, Richard Donnerin Ennustus (The Omen,
1976). Elokuvaverolaki kumottiin vuoden 1993
valtiopäivillä, yhtenä perusteena 30 % veroluokkaan
kuuluvien elokuvien väheneminen. Eduskunta spekuloi
syyksi suuremman veroluokan elokuvien siirtymistä
kasvavassa määrin suoraan videolevitykseen (4).
Videolevitys ei kuitenkaan ollut
kauhuelokuvan ja vastaavien siveydeltään mahdollisesti
kyseenalaisten julkaisujen pelastus, vaikka edulliset
tuotantokustannukset ja kasvavat markkinat houkuttivat
varsinkin pienempiä yhtiöitä – näiden joukossa yhä
enemmän italialaisia julkaisijoita, jotka sovelsivat
pitkälti amerikkalaisten mallia halpatuotannoissaan.
Englannissa poliisi takavarikoi 1980-luvun alussa
videolevityksestä useita kymmeniä elokuvia epäiltynä
siveellisyyslain rikkomisesta, mikä johti myymälöiden
valikoimia karsimaan tarkoitetun video nasty
-listan julkaisemiseen ja vuonna 1984 myös videoiden
ikärajoihin.
Suomessa vastaava laki säädettiin
vuonna 1987, joskin täällä se kielsi kaikkien VET:n
alle 18-vuotialta kieltämien elokuvien jälleenmyynnin
kotikäyttöön. Laissa oli selkeä epäkohta, josta
nimenomaan kauhuelokuva joutui kärsimään useita vuosia:
elokuvaa, jota pystyttiin esittämään teattereissa ja
televisiossa, ei saanut lain mukaan ostaa omaksi.
Videolevitystä varten elokuvien ikäraja oli saatava
laskemaan kielletyksi alle 16-vuotiailta, mikä
poikkeuksetta tarkoitti sisällön leikkausta
teatteriversioihin verrattuna. Vuonna 2001 kumottua lakia
pidettiin aikanaan Euroopan tiukimpana, eikä syyttä.
Koska kauhuelokuvien maahantuontia ja
levitystä on koko menneen vuosisadan ajan keinotekoisesti
vaikeutettu päättäjien toimesta, kotimaisen
kauhuelokuvaperinteen niukkuutta ei tarvitse
hämmästellä. Tilanne on harmillinen siinä mielessä,
että suomalaiset kansanperinteet ja tarustot olisivat
monellakin tapaa otollista materiaalia kauhuelokuvan
kuvastoksi. Samalla television myöhäisen läpilyönnin
ja verkkaisen kaupungistumisen vuoksi suomalaiset ovat
saaneet kuunnella tarinoita tontuista, maahisista ja
syöjättäristä päreenvalossa monia muita Euroopan
maita pitempään. Pieni osa näistä tarinoista on tosin
onnistunut loikkaamaan väräjävän liekin seinille
heittämistä varjoista projektorin loimuun, löytäen
turvapaikan elokuvateatterien hämärästä.
1927–1952: Noitavainot
Ensimmäisten suomalaisten
kauhuelokuvien keskiössä olivat noidat ja noitatohtorit.
Nämä hahmot varoittivat keskuudessamme piilevistä
pahantahtoisista muukalaisista, jotka tulisivat
aiheuttamaan tuskaa ja murhetta jokaiselle siihen
mahdollisuuden tarjoavalle. Roolijako oli sinänsä
käypä, että vastoinkäymisistä oli kautta aikojen
syytetty ennen kaikkea yliluonnollista. Tosin nyt vanha
vainooja sai toimia myös sanansaattajana poliittisen ja
moraalisen valistuksen osalta.
Noidan kirot (1927)
Kuten jo aiemmin todettiin, Teuvo Puron
vuonna 1927 valmistunut Noidan kirot on
ensimmäinen kauhulajityypin kriteerit täyttävä
suomalainen elokuva. Väinö Katajan romaaniin perustuva
lappilaistarina alkaa lupaavasti vastavihityn Selman
(Heidi Blåfield) matkatessa uuteen kotiinsa, synkän
taustan omaavaan Utuniemeen. Perillä hän tutustuu
sokeaan kälyynsä, joka kertoo hänelle Utuniemen
historiasta. Perimätiedon mukaan suomalaiset
uudisraivaajat puhkoivat aikoinaan samalla paikalla
erään noitatohtorin silmät kostoksi tämän
noituudellaan aiheuttamista "onnettomuuksista".
Tästä alkaa takautumana elokuvan
muistettavin kohtaus, jossa suomalaiset saapuvat
Utuniemeen vesitse ja rantauduttuaan saartavat
noitatohtorin majan. Yhden heistä kiivetessä katolle
siirrymme sisään seuraamaan itse noitatohtoria, joka
aikailematta tappaa tunkeutujan varsijousella. Entistäkin
provosoituneempina jäljelle jääneet lynkkaajat ottavat
noitatohtorin kiinni tunnetuin seurauksin. Huomionarvoista
tässä yhteydessä on noitatohtorin muukalaisuutta
korostava etnisyys, ts. saamelainen tausta, joka tekee
hänen kuolinkamppailustaan samalla vertauskuvallisen
taistelun luonnonjumalien ja kristinuskon välillä. Samaa
aihetta on sittemmin Pohjoismaissa käsitellyt mm. Ingmar
Bergmanin Neidonlähde (Jungfrukällän, 1960) (5).
Mainittakoon, että alkuperäistekstissä noitatohtori oli
lähinnä suomalaisten viimeinen este heidän suurimmilta
osin valtaamillaan rannoilla.
Kuolemansa hetkellä noitatohtori
langettaa vielä viimeisen kirouksensa; jokainen seidalla
istuva tulisi myöhemmin kokemaan surua ja onnettomuutta.
Selma on kuunnellessaan istuutunut seidalle, nousten nyt
pelästyneenä ylös. Hieman myöhemmin kirous näyttää
voimansa hänen kohdatessaan joukon häikäilemättömiä
tukkijätkiä. Kookkain heistä juoksee Selman perään
kohtauksessa, joka on sangen mahdollisesti ensimmäinen
raiskausviittaus suomalaisessa elokuvassa.
Myöhemmin, tajuttuaan asioiden laidan,
Utuniemen isäntä Simo (Einar Rinne) harkitsee vastuussa
olevan tukkijätkän ja kenties myös äpärälapsen
surmaamista. Hänen raivonsa kohdistuu kuitenkin ennen
kaikkea seitaan, ja sitä kautta epäsuorasti
noitatohtoriin. Hajotettuaan seidan ja heitettyään sen
jäänteet järveen, Simo lähtee jahtaamaan vaimonsa
häpäisijää, jolloin elokuva alkaa etääntyä
yliluonnollisista aineksistaan. Tarina loppuukin korostaen
kristillisiä perusarvoja, armoa ja vanhurskautta.
Saamelainen noitatohtori on lopulta kaiken pahan alku ja
juuri, sillä suomalaisten pahinkin aines on
parannettavissa uskon voimalla.
Noidan kirojen voisi ajatella
ruokkivan vanhaa, stereotyyppistä näkemystä
suomalaismiehistä väkivaltaisina hahmoina, joilla ei ole
juurikaan kiinnostusta saati kykyä sosiaaliseen
kanssakäymiseen. Tämä taas mahdollistaa pelon ja
ennakkoluulojen muodostumisen tuntematonta kohtaan.
Yhtälailla suomalaismiehen seksuaalisuutta on pidetty
oma-aloitteisesti tukahdutettuna, mikä saattanee juontaa
juurensa kristinuskon myötä maahan tulleeseen
protestanttiseen työetiikkaan, jossa kehoa pidetään
ensisijaisesti työn temppelinä.
Noidan kirot käyttääkin
hyväkseen juuri tätä tuntemattoman pelkoa. Edellä
mainittu takautuma tekee noitatohtorista uhan suomalaisten
kollektiivia kohtaan kauhuelokuvan keinoin; hän tappaa
omakätisesti yhden tunkeutujista ja osoittaa, että
hänen kirouksensa on myöhemminkin varteenotettava
tekijä maanomistajan arjessa. Raiskaaja on sitä vastoin
enemmänkin kirouksesta lähtöisin oleva pahantekijä
kuin autonominen norminrikkoja. Näin ollen Utuniemen
isäntä voi armahtaa hänet rikoksistaan, koska ne
juontuivat ennen kaikkea noitatohtorista. Tämä on taas
jo saanut rangaistuksensa seidan tuhoamisen kautta, eikä
enää omaa vähääkään valtaa eläviä kohtaan.
Antagonistien erottelu etnisen taustan perusteella joko
armahdettaviin tai parantumattomiin nostaa kieltämättä
pintaan elokuvan nationalistisen pohjavireen, tuoden
mukanaan myös propagandan sävyjä.
Jälkikäteen tarkasteltuna Noidan
kirojen tekemä aloite oli lupaava, vaikka elokuva
käyttikin kauhuelementtejään hiukan epämääräisessä
valossa. Seuranneina vuosina kotimainen elokuvateollisuus
vaikutti kuitenkin haluttomalta tuottamaan seuraajia.
Poliittisesti epävarmat ajat ja takerteleva talouselämä
hyötyivät enemmän harmittomasta viihteestä kuin
katsojan alitajuisten pelkojen tulkinnasta, mikä
heijastui myös genren edustajien maahantuonnissa. Tilanne
kärjistyi tosielämän kauhun nostaessa jälleen
päätään vuonna 1939 syttyneessä talvisodassa
Neuvostoliittoa vastaan, sekä vuosina 1941–44
käydyssä jatkosodassa Natsi-Saksan liittolaisena.
Neuvostovallan kanssa tehdyn aselevon jälkeen Hitlerin
joukkoja ajettiin vielä maasta vuosien 1944–45 Lapin
sodassa.
Tuona ajanjaksona tuotettiin yksi
maininnanarvoinen kuriositeetti, Valentin Vaalan Linnaisten
vihreä kamari (1945). Vaikka Vaalan teos on usein
luettu suomalaisten kauhuelokuvien joukkoon, se on
todellisuudessa lähinnä kevyt, romanttinen pukudraama,
jossa kummituskamarin asukaskin paljastuu lähinnä
vertauskuvalliseksi ajan haamuksi. Elokuvan
goottilaispuitteet ovat kuitenkin hienot, ja sopisivat
mainiosti myös kauhugenren taustalle.
Suomalaisen kauhuelokuvan kehityskaaren
tärkeimmäksi hetkeksi voi hyvällä syyllä nostaa
olympiavuoden 1952. Silloin Roland af Hällström sovitti
elokuvaksi kansalliskirjailija Mika Waltarin näytelmän Noita
palaa elämään, ja Erik Blomberg saattoi valmiiksi
esikoisohjauksensa Valkoisen peuran. On huomattava
että toisin kuin Noidan kiroissa, näiden
elokuvien pahan voimat olivat naispuolisia,
pääasiallisena aseenaan seksuaalisuus.
Noita palaa elämään (1952)
Noita palaa elämään on kahdesta
vähäisempi teos. Arkeologisella kaivauksella
tutkijapariskunta Hannu (Toivo Mäkelä) ja Greta (Hillevi
Lagerstam) löytävät suolta haudan, jossa työläisten
mukaan lepää roviolla poltettu noita. Verrattain hyvin
säilyneiden jäännösten siirtäminen läheiseen
maakellariin lisätutkimuksia varten nostattaa
kyläläisten keskuudessa hysteriaa, jota
protestiluonteisesti kaivaukselta lähtevät työmiehet
alkavat jo etukäteen lietsoa.
Noidan mytologia limittyy tutkijoiden
paroni-isäntään (Aku Korhonen), jonka esi-isä antoi
kolmesataa vuotta aiemmin käskyn, jonka nojalla jokaisen
alueen nuoren naisen tuli viettää yö hänen kanssaan.
Heidän joukostaan silloista paronia uhmasi ainoastaan
muuan Birgit, jota tämän vuoksi syytettiin noituudesta
ja poltettiin roviolla. Myöhemmin illalla nousee myrsky
ja Hannu palaa suolle taiteilijaystävänsä Kaukon (Helge
Herala) kanssa peittääkseen haudan. Yllätyksekseen he
löytävät haudasta kauniin, houreisen naisen, joka
äkkiarvaamatta juoksee pois heidän luotaan. Kylässä
paikalliset huomaavat hänet harhailemassa maakellarin
lähellä, luullen noidan palanneen elämään
salamaniskusta.
Seuraavana päivänä Birgit (Mirja
Mane), vuosisatoja aiemmin suolle haudatun naisen kaimaksi
paljastuva tyttö alkaa luoda jännitteitä kartanossa
oleilevien miesten välille, heidän joukossaan paronin
poika Veikko (Sakari Jurkka). Kyläläisten
noituussyytteetkin saavat uutta pontta Birgitin
osoittaessa epätavallisen voimakasta ykseyttä luonnon
kanssa, oletettavasti katkaistessa hevosen jalan ja
lypsäen verta lehmästä käsillä, jotka hän tosin
tahattomasti tahri punaisiksi hieman aiemmin. Taiteilija,
arkeologi ja perijä alkavat kaikki himoita tätä
mysteeristä tulokasta, ja keskinäisessä
mustasukkaisuudessaan vakuuttuvat olevansa hänen
lumouksessaan. Silti he vaikuttavat haluttomilta ja jopa
kyvyttömiltä tekemään mitään tilanteen
muuttamiseksi. Päivän edetessä tunteet nousevat pintaan
ja pikku hiljaa noita näyttää todelliset kasvonsa.
Noita palaa elämään kohahdutti
aikanaan Mirja Maneen yöllisillä alastonkohtauksilla,
vaikkakin hänen muotonsa pysyivät mitä suurimmassa
määrin piilossa katsojilta. Sana kuitenkin levisi, ja
osittain ehkä sen avulla elokuva saatiin myytyä mm.
Yhdysvaltoihin ja Länsi-Saksaan. Jälkikäteen
tarkasteltuna Noita palaa elämään ei kuitenkaan
ole kestänyt aikaa kovin hyvin, ja kärsii Hällströmin
jäykästä, teatterimaisesta ohjaustyylistä sekä
turhauttavasta unilopusta, joka käytännössä mitätöi
kaikki haudan avaamista seuranneet tapahtumat. Sen sijaan
katsojalle tarjoillaan moraalinen opetus ihmismielen
julmuudesta ja tietoisuus siitä, että jokaisessa meistä
asuu pieni noita.
Elokuvan lopussa tuleva saarna on tuttu
toisesta yhteydestä. Samoin kuin Noidan kiroissa,
katsojalle näytetään himo toisen miehen naista kohtaan,
nyt terästettynä langenneen Eevan hahmolla. Kaukolla ja
Gretalla on esimerkiksi yhteinen menneisyys, ja kun Gretan
aviopuoliso Hannu kiinnostuu Birgitistä, Kauko käyttää
tilaisuutta hyväkseen – ainakin silloin, kun ei ole
muiden mukana liehittelemässä arvoituksellista naista.
Itse Birgit vaikuttaa kuitenkin paronin mielipahaksi
olevan kiinnostunein tämän perijästä. Hannun ja Gretan
välillä kasvava särö on tarinan henkilösuhteiden
ydinkohta. Vaikka noidan voisi ajatella hurmaavan Veikon
saadakseen haltuunsa paronin kartanon ja tilukset, hän
vaikuttaa sitä vastoin repivän nuorenparin liiton
hajalle silkkaa ilkeyttään. Omien seksuaalisten halujen
kanssa sinuiksi tuleminen esitetään suruun,
onnettomuuteen ja kyräilyyn johtavana, ei-toivottuna
asiana. Samalla tarinan näytettyä kaikki vapaan
rakkauden huonot puolet, se palaa lopussa takaisin status
quoon, jossa Birgit esittäytyy
"sovinnaisemmassa" roolissa kainona ja
pidättäytyvänä nuorena naisena. Suomalaisen yläluokan
tiukkoja sosiaalinormeja ei selvästikään pidä mennä
rikkoman
Mielenkiintoisena yksityiskohtana Noita
palaa elämään innoitti joidenkin tahojen Larry
Buchananin amerikkalaista B-elokuvaa The Naked Witch
(1964), jossa siinäkin on noitana tuomittu syytön nainen
haudattuna seiväs rinnassaan (6).
Valkoinen peura (1952)
Valkoinen peura sitä vastoin
juontaa juurensa toiseen elokuvatuotantoon. Kotimainen
ohjaaja Jack Witikka oli ystävystynyt arvostetun
brittikollegansa Michael Powellin (Elämän ja kuoleman
kysymys (A Matter of Life and Death, 1946), Punaiset
kengät (The Red Shoes, 1948), Pelon kasvot (Peeping
Tom, 1960)) kanssa ja suostutellut tämän osallistumaan
esikoiselokuvansa tuottamiseen. Elokuva nimeltään oli Aila,
Pohjolan tytär (1951), johon Witikka oli laatinut
käsikirjoituksen luottomiehensä Erik Blombergin kanssa.
Blomberg toimi sen lisäksi tuottajan ja kuvaajan
tehtävissä, samalla kun naispääosassa oli hänen
vaimonsa, Mirjami Kuosmanen. Blomberg itse suhtautui
tuotantoon jälkikäteen suurena pettymyksenä, osittain
Powellin asettaman tuotannonvalvojan vaatimusten vuoksi.
Blomberg päättikin pestä kätensä koko asiasta ja
palasi Lapin maisemiin vaimonsa kanssa tehdäkseen uuden
elokuvan omilla ehdoillaan.
Valkoisen peuran alkukuvissa nainen
vaeltaa yksin lumiaavikolla, hänen taivaltaan säestäen
vain haikea joiku noidan kohtalosta. Läheiselle kodalle
päästessään hän antaa mukanaan tuomansa tyttölapsen
hämmästyneille asukkaille ja tuupertuu maahan. Hänen
lapsensa Pirita (Kuosmanen) kasvaa naiseksi, josta
kasvattivuodet eivät enää naimaiän kynnyksellä näy;
Piritasta on tullut aivan yhtä sinnikäs ja
peräänantamaton kuin äitinsäkin. Heti tarinan alussa
hän osallistuu rekikisoihin, karistaen ilmeisen helposti
miespuoliset kilpailijansa. Yksi heistä, Aslak (Kalervo
Nissilä), kuitenkin pysyy vauhdissa, ja nappaa Piritan
lopulta suopungilla kesken ajon. Piritaa näin suora
lähestymistapa miellyttää, ja intiimiin hetkeen on
aikaa kaksikon ylivoimaisen etumatkan takia.
Myöhemmin Aslakin kosioseurue saapuu
Piritan ottovanhempien luokse, kiertäen talon tavan
mukaan kolme kertaa, mutta huomaamatta edestään
juoksevaa mustaa kissaa. Pahoja enteitä on ilmassa, ja
pian häiden jälkeen tuleekin selväksi, kuinka
kuihduttavaa avioelämä on nuorelle Piritalle. Aslak voi
viipyä porotokkien ajossa viikkokausia kerrallaan, vaikka
yrittääkin lievittää vaimonsa yksinäisyyttä
antamalla tälle valkoisen poronvasan hoidokiksi. Kotona
lämmin vuode on kuitenkin nukkumista varten.
Päättäväinen nainen on valmis etsimään lohtua
epätavallisemmillakin tavoilla, ja päättää kysyä
neuvoa paikalliselta shamaanilta, Tsalkku-Nillalta (Arvo
Lehesmaa).
Shamaaninsa Blomberg pohjasi Salkko–Nillaan
(Niila Länsman, 1822–1911), maineikkaaseen
poropaimeneen, joka palvoi vanhoja jumalia vielä
kristinuskon saapuessa Lappiin. Joka syksy hän valitsi
tokastaan kaikkein valkeimman ja mustimman poron, vieden
ne uhrattaviksi Kivijumalalle, täten varmistaen tämän
suopeuden tulevana vuonna. Viimein hän kertoman mukaan
suututti jumalansa, menettäen sekä järkensä että
omaisuutensa (7).
Tsalkku-Nilla osoittautuu mustaa vuohta
mökissään pitäväksi erakoksi, joka lukee
noitarummustaan tulevan mieluummin viinaa kuin
ruokalahjoja vastaan. Alkuun päästyään shamaani
osaakin kertoa, että Piritasta tulee "vastustamaton
kaikille poromiehille", jahka hän uhraa Suurelle
seidalle ensimmäisen kotimatkallaan kohtaamansa elävän
olennon. Vanha tietäjä näkee pidemmällekin, mutta
kieltäytyy yllättäen jatkamasta. Pirita vaatii
vastausta, laskien oman kätensä rummun päälle, joka
pian alkaa takoa omaan tahtiinsa, Tsalkku-Nillan
nähdessä mitä tuleman pitää. "Noita!" hän
huutaa, henkeään haukkoen.
Kotiin palatessaan Pirita tapaa
matkallaan Aslakin ja tämän lahjaksi antaman poronvasan.
Velvollisuudentunnossaan hän vie vasan Suurelle seidalle,
poronkallon koristamalle kivipaadelle. Veritekoa seuraavat
näyt, joissa valkoinen peura juoksee ääneti mustilla
tuntureilla. Piritan rakkaasta vasasta on kuitenkin
jäljellä vain vaskikello. Hän lähtee nyt Aslakin
perään, muttei ehdi tavoittaa tätä leiristä ja
päättää jäädä yöksi. Rauhaton uni keskeytyy ja
kuun valossa shamaanin lupaus täyttyy; Pirita voi nyt
muuttua valkopeuraksi, vastustamattomaksi kaikille
poromiehille.
Eläinmuodossaan Pirita tavoittaa
Aslakin ja tämän kumppanin vielä yön aikana. Aslak on
ampua Piritan, mutta hänen toverinsa lähtee jahtaamaan
komeaa eläintä yön selkään, Piritan juostessa
syrjäiseen kuruun. Siellä hän muuttuu takaisin
ihmismuotoon, joskin vain juodakseen veren pahaa–aavistamattomasta
seuraajastaan. Mahdollisille etsintäpartioille hän
jättää löydettäviksi vain peuranjälkiä.
Muodostettuaan Piritan toimintamallin
käsikirjoittajat Blomberg ja Kuosmanen jättävät suuren
osan myytistä hämärän peittoon. Vaikka Pirita saakin
voimansa Suuresta seidasta, emme tarkalleen tiedä, mikä
ajaa häntä eteenpäin. Vampirismi? Kannibalismi?
MacGuffininsa erittelyn sijaan Blomberg kertoo tarinaansa
kuvin, leikitellen valon ja pimeän liitolla samaan tapaan
kuin saksalainen ekspressionisti F.W. Murnau
vampyyriklassikossaan Nosferatu (1922). Murnaun
vampyyri (Max Schreck) muistetaan ehkä parhaiten
luisevasta varjostaan. Blomberg saattaa hyvin tehdä
hänelle kunniaa kohtauksessa, jossa näemme ikkunankarmin
muodostavan kuunvalossa ristin Piritan tuvan lattialle.
Hetkellisesti Piritan oma varjo käy ristin päällä,
hänen kätensä ollessa nostettuina Schreckin vampyyria
vastaavaan asentoon. Tätä pahaenteistä kuvaa seuraa
toinen samanlainen. Aamun sarastaessa yksinäinen koira
odottaa isäntäänsä palaavaksi hylätyn reen vieressä.
Koira alkaa valittaa haikeasti kuullessaan huudon
kaukaisuudesta, kuin aavistaen isäntänsä kohtalon.
Samoin kuin edellä käsitellyt
elokuvat, Valkoinen peura kuvaa noitaa
ulkopuolisena, miehen ja naisen väliin iskettynä
kiilana. Blomberg havainnollistaa Piritan etääntymistä
elinympäristöstään hääseremoniakohtauksessa, jossa
hän samalla kyseenalaistaa kirkon perinteisen vallan
yliluonnollista kohtaan. Samalla kun muut seurakunnan
jäsenet laulavat ylistystä Herralle, Pirita tuijottaa
sulhoa herpaantumatta. Kuin noiduttuna, sulhanen
pakottautuu nuorikkonsa mielipahaksi katsomaan toistuvasti
olkansa yli. Pian hänen peittelemättömät katseensa
huomataan ja Pirita painaa päänsä alas, nyt itse
kaikkien tarkastelun kohteena. Hieman myöhemmin
hääseurueen poistuessa kirkosta vastanaineet huomaavat
valkopeuran, jolloin sulhanen lähtee jahtaamaan sitä –
kohtalokkain seurauksin. Voisi jopa sanoa, että vaikkei
kirkon valta ole enää itsestäänselvyys, synnin palkka
on edelleen kuolema.
Samalla kun pelko ja tietoisuus
"noitapeurasta" leviävät, kaksoiselämä alkaa
vaivata Piritaa yhä enemmän. Hän miltei paljastuu kun
traumatisoitunut metsänvartija, ensimmäinen
eloonjäänyt valkopeuran metsästäjä, tunnistaa hänet
leirissä. Vaikkakin poromiehet tulkitsevat miehen huudot
ja hyökkäyksen Piritaa kohtaan heikkomielisyydeksi,
tämä itse järkyttyy tapahtuneesta syvästi. Ensi kertaa
hän tajuaa valkoisen peuran seuranneen häntä kotiin.
Myöhemmin Pirita tarkastelee kuvajaistaan nähden
peilissä pahaenteisen hahmon; oman pimeän puolensa pedon
hampain. Keihäänteriä taottaessa hän voi vain anella
Aslakia pidättymään jahdista, mutta turhaan. Valkoinen
peura seuraa perinteisten ihmissusitarinoiden
juonenkulkua naispaholaisen tarinan saavuttaessa
täyttymyksensä kurussa, jonne Aslak jäljittää peuran
lopettaakseen veriteot.
Blombergin kuvaajatausta on
nähtävissä elokuvan visuaalisessa ilmeessä, samoin
kuin hänen uskossaan orkesterimusiikin säestämiin
kuviin tarinan kertomisessa. Einar Englundin vainoavat
melodiat seuraavat valkopeuraa tämän juostessa
aavistuksen hidastettuna Lapin aroilla. Englund sekoittaa
lappalaisten joikaamista ja shamaanin rummutusta
tavanomaisempiin instrumentteihin, lisäten maagisen
realismin tuntua. Tarinan juuret ovat syvällä
saamelaiskulttuurissa, ja musiikki luo siihen unenomaista
tunnelmaa pragmaattisuuden tilalle.
Valkoinen peura palkittiin niin
kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Voitettuaan kolme
Jussi-patsasta (paras naispääosanesittäjä, kuvaus ja
musiikki), se esitettiin Cannesin elokuvajuhlilla
Ranskassa vuonna 1953, jolloin sille myönnettiin Grand
Prix -palkinto. Seuraavana vuonna, silloisen
Tsekkoslovakian Karlovy Vary -festivaaleilla elokuva
voitti kriitikkojen palkinnon. Valkoisen peuran
Pohjois-Amerikan ensi-ilta oli vuonna 1957, jolloin se
jakoi Kultaisen maapallon parhaasta ulkomaisesta
elokuvasta viiden muun kandidaatin kanssa (8).
Huomionosoitukset eri kilpailuissa johtivat pyyntöihin
kuvata tarina uudelleen ulkomailla, mukaan lukien
Yhdysvalloissa. Voisi hyvinkin olettaa, että Blombergin
ja Kuosmasen kokemukset Ailan parissa lujittivat
heidän päätöstään pidättäytyä moisista
hankkeista.
Suomalainen
kauhuelokuva, osa II
|