Tutkimusmatka sattuman ja hallinnan rajalle
Todellisuus on tehnyt näyttävän paluun
elokuviin 2000-luvun maailmassa, jossa pelkkä sepite ei oikein
jaksa enää tuntua tarpeeksi kiinnostavalta viestinnän ja
tapahtumien kiihtyvän virran keskellä. Toki
todellisuuspakoisena pidetyllä fantasiallakin on samassa
tilanteessa laajaa kysyntää, mutta ajan tunnusmerkkejä
tuntuvat kuitenkin olevan television todellisuusohjelmat.
Elokuvateatteriohjelmistossa dokumenttielokuvat ovat nousseet
näkyvämpään asemaan kuin koskaan aiemmin.
Onko historia siis heilahtanut toiseen
ääripäähän 1980-luvun postmodernistista tilanteesta,
jolloin mikään ei tuntunut todelta? Ei ehkä ihan, sillä
valtaosalle sekä television että elokuvan todellisuusaineksia
sisältäviä tuotoksia on ominaista sepitteellisten ja
dokumentaaristen ainesten yhdistely siten, että perinteisten
luokittelujen tekeminen on tukalaa.
Elokuvateorian alueella dokumenttielokuvan
koskettelu on ollut varsin vähäistä sepite-elokuvan
tutkimukseen verrattuna. Vielä vähemmän on ehditty tutkia
lajien rajamaastoon sijoittuvia elokuvia. Tilannetta paikkaamaan
on ryhtynyt dokumenttielokuvantekijä Susanna Helke,
jonka väitöskirja Nanookin jälki pyrkii lähestymään
rajapintaa dokumenttielokuvan suunnasta päin ja lopulta
ylittämäänkin sen. Dokumentti on käsitteenä jo hankala,
sillä elokuvan ulkopuolella sillä on vakiintunut merkitys
informaatiota kantavana tallenteena. Sellainen ei useimmiten
sisällä tekijän tekemää teosta, jollaisina
dokumenttielokuvia ajatellaan.
Susanna Helke on tunnettu yhdessä Virpi
Suutarin kanssa ohjaamistaan, dokumenttielokuvan perinteeseen
luetuista elokuvistaan, joista suuremmalle yleisölle lienee
tunnetuin kainuulaisista nuorista työttömistä kertova Joutilaat
(2001). Helken väitöskirja kuuluu siis tekijälähtöisen
elokuvatutkimuksen pitkään perinteeseen, joka viime aikoina on
siirtynyt esseistisestä, vaikkapa Sergei Eisensteinin
kirjoituksista tutusta taidekirjoittelusta akateemisen
tutkimuksen piiriin. Niinpä Helkenkin tutkimuksessa
tekijälähtöisyys liittyy ennen kaikkea hänen esittämiensä
kysymysten käytännön elokuvatyöstä nousevaan alkuperään.
Muodoltaan ja lähestymistavaltaan se seuraa tieteellisen
elokuvatutkimuksen valtavirtaa.
Dokumenttielokuva ja dokumentaarinen
esitystapa laajemminkin on perinteisesti ymmärretty
kohtuullisuuden ja tasapuolisuuden vaatimuksia toteuttavaksi
ilmaisuksi. Dokumenttielokuva pyrkii havaitsemaan asioita,
muttei puutu niihin avoimesti. Tätä perinnettä
dokumentaarisuuden uudet sekamuodot ovat elävöittäneet, mutta
toisaalta myös sekoittaneet ärsyttäen ja hämmentäen
katsojia. Vaikka Helken tutkimuskohde on näissä sekamuodoissa
ja niiden historiassa, hänen kirjansa noudattaa hänen
elokuviensa tapaan tarkasti kohtuullisuus- ja
tasapuolisuusvaatimuksia. Tutkijan kiinnostuksen kohteena on
siis toiseus dokumenttielokuvassa suhteessa hänen omaan
tuotantoonsa.
Dokumenttielokuvan historiaa Helke
tarkastelee lähinnä angloamerikkalaisen ja ranskalaisen
perinteen kautta. Elokuvan ja elokuvateorian historian vanhat
kilpakumppanit saavat huolellisen tasapuoliset käsittelyt.
Perinteiden leikkauspisteessä sijaitsevat iranilaiset elokuvat
ovat myös näkyvästi mukana Helken tutkimuksessa.
Kohtuullisuuteen pyrkii myös Helken kirjoitustyyli, joka
tuottaa selkeää proosaa. Hän ei pyri osoittamaan
oppineisuuttaan filosofisperäisellä mongerruksella, vaan on
kirjoittanut kirjan, jota vanhaa takakansikliseetä seuraten voi
suositella kaikille asiasta kiinnostuneille.
Vaikka Helken tutkimuksen kohteena ovatkin
dokumentaarisen ja sepitteellisen elokuvan kosketuskohdat,
häämöttää sen pinnanalaisena juonteena elokuvantekijälle
ymmärrettävän kiintoisa kysymys dokumenttielokuvan
tekijyydestä. Dokumenttielokuvan historiassa on piintynyt
pyrkimys korostaa teatterilevityskelpoisten, aidosti teoksiksi
luokiteltavien elokuvien eroa journalistisesta dokumentaarisen
ilmaisun perinteestä, joka on kukkinut kaikelle dokumentille
levityskanavana toimineessa televisiossa. Ranskalainen
totuuselokuva ja poeettinen dokumentti korostavat selvästi
osallistuvaa tekijää, jonka amerikkalainen suora dokumentti
yritti kieltää. Uusissa sekamuodoissa tekijä on usein tullut
tavalla tai toisella yhä enemmän näkyviin. Samalla tekijän
hallinnan ulkopuolinen todellisuus sattuman muodossa on saanut
sijaa elokuvissa. Kehityksessä näkyvät sekä
tuotantokulttuurin, tekniikan, teorian, että itse niin sanotun
todellisuuden muutokset.
Teoksen nimi Nanookin jälki viittaa Robert
Flahertyn klassikkoelokuvaan Nanook, pakkasen poika
(1922), jonka tutkimusmatkailija-ohjaaja kuvaa inuit-heimon
elämää arktisissa oloissa. Tekijän asioihin
puuttumattomuuden ihailun aikana pitkälti lavastettu ja ohjattu
elokuva menetti mainettaan, vaikka Flahertyn aikana nämä
ihanteet eivät vielä olleet syntyneet ja myös ajan tekniikka
vaati asioiden lavastamista. Uudella vuosituhannella elokuva on
monen muun mykkäklassikon tapaan jälleen ilmaisultaan
ajankohtaisempi kuin monet lähivuosikymmenten filmit.
Historiallinen spiraali, jonka Helke tutkimuksessaan piirtää,
on kiertynyt täyden kierroksen.
|