Teemana Sauron
Valtasormus, musiikki ja narratiivi elokuvassa
Taru sormusten herrasta – Sormuksen ritarit
Elokuvamusiikin tutkimuksen
edelläkävijöihin kuuluva Claudia Gorbman (1987)
painotti jo kaksi vuosikymmentä sitten äänen ja kuvan
tasavertaisuutta elokuvien merkitysten muodostumisen
prosessissa. Valitettavasti elokuvia käydään silti vielä
tänäkin päivänä "katsomassa". Vaikka tällainen
perussanastollinen järkähtämättömyys onkin lingvistisesti
ajateltuna täysin ymmärrettävää, arkiset termit jos mitkä
kuvaavat mainiosti edelleen vallalla olevia asenteita tätä
nimenomaisesti audiovisuaalisen taiteen muotoa kohtaan.
Käytännössähän mykkää, hiljaista elokuvaa on tuskin
koskaan ollut olemassa, sillä jo Lumièren veljekset hankkivat
ensimmäiseen näytökseensä pianistin elävöittämään
elokuviensa kerrontaa. Silti autonomisen kuvan tuulimyllyt ovat
edelleen pystyssä digitaalisen surround-äänen
standardisoitumisesta ja muista huimista teknisistä
kehityskuluista huolimatta.
Tarkoituksenani on tutkia Peter Jacksonin
ohjaamaa elokuvaa Taru sormusten herrasta – Sormuksen
ritarit (The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring,
2001 & 2002), joka on John Ronald Reuel Tolkienin
maailmankuulun kirjatrilogian ensimmäisen osan filmatisointi.
Käsittelyssä on elokuvan pidennetty, tekijöidenkin
"oikeaksi" tunnustama dvd-versio, joka julkaistiin
vuosi teattereihin saapunutta elokuvaa myöhemmin. Painopisteeni
kohdistuu säveltäjä Howard Shoren tunnustusta saavuttaneeseen
musiikkiin ja varsinkin sen johtoaiheiden kerronnalliseen
käyttöön; erityisessä asemassa on tarinan keskiössä
majailevan Valtasormuksen hahmottelu elokuvan ääniraidan
keinoin. Toisin sanoen kiinnitän siis suurimman osan
huomiostani musiikin ja ääniefektien narratologisiin
elementteihin.
Sormuksen ritarit on hedelmällinen kohde
tällaiselle tutkimukselle monistakin eri syistä, joista yhtä
elokuvamusiikin tutkija Anu Juva (1995, 221)
sivuaa suomalaisittain uraauurtavassa teoksessaan Valkokangas
soi! Musiikilla on hänen mukaansa "hypnoottinen"
vaikutus, joka vähentää elokuvan fantastisten ulottuvuuksien
vastustusta katsojassa. Siitä johtuen varsinkin kauhu-,
tieteis- ja fantasiaelokuvissa käytetään usein paljon
musiikkia verrattuna moniin sisällöllisesti realistisempiin
teoksiin. Juvan huomio pätee myös Sormuksen ritarien
kohdalla, sillä noin 208 minuuttia kestävän elokuvan
soundtrack on sekin hieman yli kolme tuntia pitkä.
Shoren lähestymistapaa voi muutenkin kuvata
perinteistä Hollywood-scorea myötäileväksi. Tutkija Kathryn
Kalinak (1992, 190) tiivistää
seuraavasti niin sanotun klassisen mallin tuntomerkkejä, jotka
antavat osaltaan osuvan vaikutelman Sormuksen ritarien
musiikin luonteesta:
"Musiikin käyttö yhtenäisyyden
ylläpitämiseksi; voimakas vastaavuussuhde kerronnallisen
sisällön ja musiikillisen säestyksen välillä; musiikin
käyttö tunnelman, tunteen tai hahmon kuvailemiseksi; musiikin
merkityksen korostuminen spektaakkelinomaisten hetkien
yhteydessä; riippuvuus tulkinnallisista melodioista ja
johtoaiheiden käyttö; ja musiikin huolellinen sijoittelu
dialogiin nähden."
Kaikki nämä elementit ovat siis elokuvassa
läsnä muodossa tai toisessa. Klassisen lähestymistavan
lisäksi eräitä elokuvaa varten sävelletyn musiikin
tunnuksenomaisia piirteitä yleisellä tasolla ovat
kontrapunktin täydellinen poissaolo, ja myös diegeettisen,
elokuvan fiktiiviseen maailmaan kuuluvan, musiikin suhteellinen
vähyys. Diegeettistä musiikkia käytetään elokuvassa
lähinnä apuna karakterisaatiossa, joka kohdistuu suurilta osin
kulloinkin äänessä olevaan hahmoon itseensä.
Musiikkitieteilijä James Buhleria (2001, 40–41)
mukaillen voidaan tosin todeta, että elokuvien diegeettinen
musiikki on enemmänkin narratiivin objekti kuin sen väline ja
sitä kautta sen vaikuttimet ovat teoreettisesti liian
mutkattomia ollakseen useinkaan riittävän mielenkiintoisia
analysoitaviksi. Diegeettisen musiikin niukkuus on siis omalla
tavallaan toinen suuri syy sille, miksi Sormuksen ritarit
on elokuvamusiikin tutkimuksen kannalta rikastuttava kohde,
sillä ääniraidan ei-diegeettisen aineksen painottuminenhan
pääsääntöisesti lisää elokuvallisen ilmaisun
monitasoisuutta.
Paikannan johtoaiheiden tarkasteluni
lähtöpisteeksi lähes raamatulliseen asemaan kohonneen David
Bordwellin ja Kristin Thompsonin teoksen Film Art: An
Introduction (2003). Vaikka Bordwellin
ja Thompsonin teksti nauttiikin maineestaan perustavanlaatuisena
katselmuksena elokuvatutkimukseen, ääneen keskittyvä osio
jää valitettavan lyhyeksi. Kirjoittajat kuvailevat
johtoaiheiden elokuvallista merkitystä kuitenkin näin:
"Teemoja uudelleen järjestelemällä
ja muuntelemalla ohjaaja pystyy vertailemaan hienovaraisesti
kohtauksia, hahmottelemaan juonen rakenteita ja luomaan
epäsuoria merkityssuhteita. [...] Toisin sanoen
johtoaiheiden käyttö liittyy tiettyihin narratiivisiin
aspekteihin." (Bordwell & Thompson
2003, 357)
Ohjaaja Peter Jacksonin johdolla Howard
Shoren suurissa määrin johtoaihetekniikalla toteutetut
sävellykset täyttävät kaikki nämä yllä mainitut funktiot.
Omalta osaltaan tämä kokonaisvaltainen lähestymistapa oli
mahdollista siksi, että Jackson halusi Shoren
työskentelemään elokuvan pariin jo kuvausprosessin
alkuvaiheissa, mikä on todella harvinaista Hollywoodissa.
Shoren tapauksessa tämä poikkeuksellinen tilanne oli tosin
tuttu useamman yhteistyössä ohjaaja David Cronenbergin kanssa
vietetyn vuosikymmenen ajalta, jolloin Shore tottui
vastaanottamaan käsikirjoitukset ohjaajalta joskus jo kauan
ennen kuvausten alkamista (Théberge 2004, 132).
Jacksonin toive antoi joka tapauksessa
Shorelle mahdollisuuden pureutua syvälle Tolkienin luoman
Keski-Maan mytologiaan, mikä oli varmasti erittäin olennaista
tarpeeksi mielekkäiden musiikillisten ulottuvuuksien
saavuttamisessa kokonaisen fiktiivisen maailman ja lukuisten
toisistaan suuresti poikkeavien fiktiivisten kulttuurien
kytköksissä. Erityisen tärkeäksi tämä aspekti osoittautuu
johtoaiheiden käytössä, sillä kuvitteelliseen paikkaan
perustuvan elokuvan tapauksessa Shore ei pysty suoraan
hyödyntämään omassa länsimaisessa kontekstissamme
yleisessä tiedossa olevia kulttuurisia viittaussuhteita.
Gorbman (1987, 27–28) käyttää
tilanteesta hypoteettisena esimerkkinä John Fordin elokuvaa Hyökkäys
erämaassa (Stagecoach, 1939), jossa Pohjois-Amerikan
alkuperäisväestöön käytännössä yleismaailmallisesti
viittaava rummutus korvattaisiin elokuvan jokaisessa kyseistä
rummutusta sisältävässä kohdassa sellolle sävelletyllä
johtoaiheella. Tuloksena olisi pelkkä merkki, jolla olisi yhtä
vähän tekemistä kyseisten ihmisryhmien kanssa kuin koiralla
sanan "koira" kanssa. Johtoaiheen viittaus jäisi
tällöin siis pelkän denotaation tasolle, eikä se kykenisi
kertomaan elokuvan maailmasta mitään.
Suorien viittausten luomien konnotaatioiden
puutteella on siis toisin sanoen merkitysten muodostumisen
prosessia rajoittava vaikutus. Shore kiertää kyseessä olevan
ongelman musiikillisesti punomalla fiktiivisten kulttuurien
välille sellaisia yhteyksiä, joita ei kuvien tasolla pystytä
välttämättä käsittelemään toivotulla tavalla.
Esimerkkinä tästä voi pitää kahden haltiayhteiskunnan,
Rivendellin ja Lothlórienin, taustoittamia naiskuoroja, jotka
poikkeavat soinniltaan tarpeeksi toisistaan kuvatakseen
yhteisöjen erilaisuutta erottamatta niitä kuitenkaan
rodullisesti toisistaan. Todellisuudesta riippumattomia
kytköksiä luodessaan Shore samanaikaisesti syventää
kertomuksen maailmaa antamalla Keski-Maan kulttuureille
todellisen historian tunnun, jota nostavat esiin toisaalta
vaikkapa perinteisten kelttiläisten instrumenttien käyttö ja
toisaalta muut yksityiskohdat, kuten gregoriaanista kirkkolaulua
tyylillisesti mukaileva kuoro.
Edellä mainitut keinot limittyvät myös
Buhlerin (2000) tekemään kahtiajakoon
myyttisten ja lingvististen johtoaiheiden välillä niiden
käyttötarkoituksen perusteella, koska ne ovat omiaan
tekemään narratiivin maailmasta moniulotteisemman. (Vaikka
"lingvistinen" onkin tässä yhteydessä terminä
hieman harhaanjohtava, se kuvaa melko osuvasti musiikillisen
viittauksen merkitsijä/merkitty-suhdetta ja on siten
käyttökelpoinen.) Esimerkkinä alkuperäistä wagnerilaista
ideaalia lähelle pääsevästä eli myyttisestä funktiosta
Buhler (2000, 41–45) käyttää Tähtien
sota -elokuvan (Star Wars, 1977) Voiman johtoaihetta, joka
kuullaan täydellisessä muodossaan jo ennen kuin yleisölle on
edes kerrottu Voimasta mitään. Näin semioosi eli merkityksen
antaminen pysyy yleisön kannalta epävakaisena ja
viittaussuhteet monitulkinnallisina. Myöhemmissä elokuvan
jatko- ja etuosissa kuultava Imperial March taas toimii
Buhlerin mukaan yksioikoisena lingvistisenä merkkinä Pimeän
puolen armeijoiden tai pahan ruumiillistuman Darth Vaderin
ilmestymisestä kuvaan.
Liukuva semioosi viittaa kerronnallisesti
siihen, että Voima on kaikkialla, kun taas Pimeä puoli on
mustavalkoinen dynamiikaltaan. Analogioita tämän
vastakkainasettelun suhteen on helppo löytää myös Sormuksen
ritareista, jossa vielä hyvin ohuena henkilöhahmona
pysyvän Klonkun teema pääsee ilmoille ainoastaan silloin, kun
hän näkyy kuvassa tai häneen viitataan suoraan elokuvan
tarinassa. Toisaalta esimerkiksi Sormuksen saattueen teemaa
käytetään alussa myyttisesti jo hobittikaksikko Frodon ja
Samin poistuessa kotikonnuiltaan (kuva 2), vaikka se pääseekin
täyteen muotoonsa vasta Rivendellissä varsinaisen saattueen
muodostamisen yhteydessä elokuvan puolivälissä. Myöhemmin
johtoaihe sirpaloituu joukkion itsensä lailla Anduin-joen
rannalla tarinan loppuhuipennuksen aikana, jolloin Sormuksen
viejä Frodo päättää jatkaa matkaansa yksin.
Konnotatiivisten kulttuurien välisten yhtymäkohtien
muodostamisen lisäksi Shore siis syventää Keski-Maan
mytologista ulottuvuutta irrottamalla johtoaiheensa tiukan
lingvistisestä mallista, jota kuitenkin voidaan pitää
johtoaiheen melko yleisenä käyttötarkoituksena nykypäivän
Hollywood-elokuvassa.
Kontekstualisoidakseni Bordwellin ja
Thompsonin (2003, 357) luettelemia
käyttötarkoituksia on tässä vaiheessa ehkä hyvä todeta,
että Shoren johtoaiheiden käytön voidaan tulkita liittyvän
ennen muuta kahteen eri päämäärään. Nämä ovat
historiallinen ja kulttuurinen spesifisyys sekä narratiivinen
koherenssi. Aavistuksen paradoksaalisesti tämä koherenssi
saavutetaan variaation kautta. Suurin osa Sormuksen ritarien
tärkeimmistä johtoaiheista, kuten Sormuksen saattueeseen ja
hobitteihin liittyvät teemat, ovat läpi elokuvan jatkuvassa
muutostilassa. Vaikka Shoren voidaan siis katsoa liikkuvan
jatkuvasti myyttisten johtoaiheiden kentällä, toisiinsa
punoutuvia sävelkulkuja kehitellään ja muunnellaan samalla
narratiivisten konnotaatioiden ehdoilla. Lopputuloksen
monivivahteisuus tekee mahdolliseksi myös Mahtisormuksen
kaltaisen entiteetin musiikillisen kuvailun.
Mahtisormuksen johtoaiheet
Olen jakanut osittain Shorea itseään ja Taru
sormusten herrasta -elokuvatrilogian musiikkiin
perehtynyttä Doug Adamsia (2005)
mukaillen Sormuksen musiikillisen persoonallisuuden kolmeen
johtoaiheeseen: "Sormuksen historia", "Sormuksen
viettelys" ja "Sormuksen pahuus". Jako ei
sinänsä merkitse kannanottoa lingvististen ja myyttisten
funktioiden välillä, vaan kaikki eri johtoaiheet toimivat
ajoittain molemmilla tasoilla, joskin myyttisyys on huomattavan
korostetussa asemassa. Seuraavassa aion siis käsitellä
pelkkien teemojen itsensä lisäksi myös Sormuksen
johtoaiheiden ja narratiivin suhteita.
Sormuksen johtoaiheissa on elokuvan muihin
vastaavalla tavalla hallitseviin teemoihin verrattuna vain
vähän variaatiota. Samat sävellajit, tyylit ja instrumentit
toistuvat suhteellisen vakaina, minkä Adams (2005)
liittää Sormuksen universaalin vetovoimaan, jonka ei tarvitse
muuttaa muotoaan uhrista toiseen. Ehkä juuri variaation
"puutteen" kompensoimiseksi johtoaiheet ovat hyvin
erilaisia toisistaan. Niin kuin Adamskin toteaa, kaikki teemaat
kuvaavat silti Sormuksen moniulotteisuuden eri puolia: joko sen
synkkää historiaa, sen huomaamatonta viettelevyyttä tai sen
perinpohjaista pahuutta.
Ensimmäinen aihe: Sormuksen historia
Sormuksen ritarit alkaa Galadrielin
taustakerronnalla eli voice-overilla, jonka aikana kuullaan
myös Lothlórienin johtoaiheen pelkistetty versio. "The
Lord of the Rings" -tekstin tultua näkyviin päästään
heti käsiksi "Sormuksen historia" -teemaan, joka on
tässä kohtaa paitsi selkeä lingvistinen viittaus itse
Sormusten herraan eli Sauroniin, mutta myös myyttinen viittaus
Sormukseen, sillä Sauronin ja Sormuksen kiinteää suhdetta ei
ole vielä ehditty tuomaan esille. Tilanne on hieman vastaava
kuin alkuperäisten Tähtien sota -elokuvien ensi
sekuntien tapauksissa, joissa kaikissa ääni tulee ennen kuvaa.
Näin niissä "kuulo nostetaan aluksi tärkeämmäksi kuin
visuaalisuus" (Buhler 2000, 38).
Samalla vastaanottajaa ohjataan aktivoimaan silmiensä lisäksi
korvansa.
Shore on maininnut haastatteluissa, että
hän kirjoittaa usein musiikkia, joka nousee ja laskee
hengitystä kuvaavalla tavalla. "Sormuksen
historiassa" sävelkululla on juuri tällaisia
antropomorfisia vivahteita, jonka tuloksena viittaukset Sauronin
elävään uhkaan saavat vahvistusta. Johtoaiheen alun
pidennetty puolisävelaskeleen nousu toistuu "Sormuksen
pahuudessa", painottaen näin Sormuksen synkkää
menneisyyttä.
"Sormuksen historia" paljastuu
elokuvan loppupuolella hieman yllättäen gondorilaiseksi
teemaksi, kun sormuksen viejät melovat Argonathin läpi.
Luonnollinen yhtymäkohta tietenkin on Sormuksen ensimmäinen
ihmiskantaja eli Isildur, joka esitellään yleisölle elokuvan
prologissa. Pääsääntöisesti "Sormuksen historiaa"
käytetään elokuvassa (prologin ulkopuolella) silloin, kun
Sormuksen menneisyydessä tapahtuneet kohtalokkaat virheet
uhkaavat tapahtua uudelleen. Erityisen mielenkiintoinen on
Frodon ja Isildurin maanmiehen Boromirin samanaikainen
katoaminen jokirannasta Parth Galenissa, jolloin teema korostaa
nimenomaan historian olevan lähellä toistaa itseään; Boromir
on seuraamassa entisaikojen kuninkaansa Isildurin jalanjälkiä
kuolemaan. Teema kajahtaa ilmoille voimakkaana samalla
hetkellä, kun Boromirin leiriin jääneestä kilvestä
leikataan metsässä kulkevaan Frodoon (kuva 3); synkronointi
korostaa musiikin merkitystä entisestään, joten tilanne on
mainio esimerkki siitä, minkä takia termi
"taustamusiikki" ei aina ole kovinkaan onnistunut
valinta elokuvallisesta ilmaisusta puhuttaessa.
Toinen aihe: Sormuksen viettelys
Toinen Sormuksen johtoaiheista on
"Sormuksen viettelys" Tämä hillitty teema on
sävelletty poikakuorolle, minkä käyttö sisältää
vastakkainasettelun hobittien poikamaiseen olemukseen, joka on
omiaan vastustamaan Sormuksen viekoittelevaa kutsua. Lisäksi
kuoro antaa Sormukselle nuoruutta ja uutta elämää uhkuvan,
mutta samalla petollisen huomaamattoman äänen myös musiikin
kautta.
"Sormuksen viettelystä"
käytetään elokuvassa pääsääntöisesti silloin, kun
jollakulla hahmolla on vaarana joutua Sormuksen mahdin
pauloihin. Teema kuullaan ensimmäistä kertaa, kun velho
Gandalf on eroamassa Frodosta ja Samista elokuvan
alkupuoliskolla ja hobitit jäävät taittamaan matkaa
kahdestaan. Frodo asetetaan näin alttiiksi Sormuksen
viettelevälle voimalle, sillä tähän saakka Gandalfin
läsnäolo oli auttanut Frodoa pysymään neutraalina Sormuksen
suhteen.
Toisen kerran teema kuullaan
yhdeksänhenkiseksi muuttuneen seurueen taittaessa matkaa
Sumuvuorilla lähellä Caradhrasin huippua, kun Frodo kaatuu
syvässä lumessa. Boromir poimii tippuneen Sormuksen hangesta,
jolloin sekä hänen Rivendellissä syntynyt mielenkiintonsa
Sormusta että Sormuksen oma pitkään horroksessa ollut
mielenkiinto ympäröivää maailmaa kohtaan vahvistuvat
edelleen (kuva 4). Musiikin avulla luodaan siis pohjaa yhtä
aikaa Boromirin traagista kohtaloa ja Sormuksen voimistumista
ajatellen.
Hieman vastaava tilanne syntyy Parth
Galenissa, jossa Isildurin perilliseksi paljastuva Aragorn,
"Sormuksen viettelyksen" jälleen soidessa ja
Boromorin jo murruttua, onnistuu vastustamaan Sormuksen kutsua
ja antaa Frodon paeta yksin vaaran uhatessa. Kuten edellä
musiikin kerronnallinen painoarvo korostuu synkronoinnin kautta:
kun Frodon Sormusta pitelevä käsi kääntyy nyrkkiin,
viettelyksen teema katkeaa samalla hetkellä kertoen Sormuksen
epäonnistumisesta Aragornin suhteen.
Kolmas aihe: Sormuksen pahuus
Kuten Tähtien sota -elokuvissa Darth
Vaderin kanssa pitkälti käsi kädessä kulkevan Imperial
March -teeman tapauksessa, pahan pääteemaa
säästellään pitkälti Taru Sormusten herrasta
-trilogian päätösosaan. Ahdistavuudessaan kammottava
"Sormuksen pahuus" on siis melko harvinainen Sormuksen
ritareissa, sillä Sauronin mahti ei vielä ole ehtinyt
kasvaa täyteen mittaansa. Samoin kuin haltioiden kohdalla,
Shore maustaa johtoaihetta itämaiselta vivahtavilla
instrumenteilla antaakseen Mordorin kulttuurille muinaisuuden ja
salaperäisyyden tunnun; käytössä on esimerkiksi harvoin
elokuvissa kuultu marokkolainen rhaita-puhallin (Adams
2005).
Teemaa kuullaan käytännössä elokuvan
aikana vain kolme kertaa, joista ensimmäinen on Sauronin
linnoituksen Barad-Dûrin uudelleenrakennusta esittelevä
kamera-ajo. Kyseessä on siis melko suora lingvistinen viittaus
Sormuksen herran kasvavaan mahtiin. Kaksi muuta tapausta, eli
Rivendellin neuvoston kokoontuminen ja Lothlórienissa
haltiakuningatar Galadrielin ennusteet tulevasta, jatkavat
tavallaan samalla linjalla viittauksillaan Sauronin mahtiin,
mutta molemmissa tilanteissa Sauron myös puhuttelee suoraan
Frodoa. Elokuvan loppuosan kohtauksessa Lothlórienissa teema
jopa muuttuu entistä uhkaavammaksi, kun jo voimistunut Sauron
pääsee silmineen Galadrielin peilin kautta Sormuksen
"lähelle" (kuva 1).
Joka tapauksessa "Sormuksen
pahuudella" on Sormukseen liitettävistä teemoista
mielestäni selkeimmin lingvistinen viittausfunktio. Käytön
tekee monimuotoisemmaksi tosin teeman yhteydessä edellä
mainituissa kahdessa tapauksessa Sormuksen kautta välitetty
Sauronin puheääni, jonka avulla hän yrittää horjuttaa
Frodon henkistä tasapainoa entistä enemmän. Palaan Elrondin
neuvoston tapahtumiin ja Sauronin puhumaan mustaan kieleen
seuraavassa ja samalla viimeisessä osiossa, joka irtautuu siis
hieman pelkän musiikin tarkastelusta kiinnittämällä huomiota
myös muihin ääniraidan osa-alueisiin ja niiden
kerronnallisiin elementteihin.
Sauron
Musiikilliset ja muut äänelliset keinot
ovat osaltaan tekemässä Mahtisormuksesta henkilöhahmomaista
toimijaa. Toisin sanoen kyse on siitä, miten Sauronin hahmo,
joka on periaatteessa yhtä Sormuksen kanssa, tuodaan esiin sen
kautta. Kerronnallisesti ajateltuna Sormuksen ja sen kautta
Sauronin uhan on pakko olla todellinen, jotta elokuvan draaman
kaari ei katkeaisi, tai että sen tapahtumat tulisivat
ylipäänsä ymmärrettäviksi vastaanottajalle.
Sormuksen mahtia valotetaan Sormuksen
ritareissa monilla erilaisilla tavoilla, joista yhtenä
esimerkkinä Gandalfin ja Galadrielin järkyttyneet reaktiot
Frodon tarjotessa heille Sormusta; kysymyksessähän ovat
kuitenkin mahdollisesti kaikkein voimakkaimmat Mordorin valtaa
vastustavat yksilöt koko elokuvassa. Toisaalta Sauronin
synnyttämä uhka perustuu trilogian ensimmäisessä osassa
vielä suurilta osin pelkästään Sormuksen ominaisuuksiin ja
tätä aspektia korostetaankin lukemattomilla lähikuvilla
siitä varsinkin elokuvan alkuvaiheessa. Jackson tekee muutenkin
tarinan olennaisimmat elementit selviksi heti alussa, sillä jo
elokuvan ensimmäinen kuva esittää Sormuksen valmistusta (kuva
5). Lisäksi käytännössä elokuvan koko mittava prologi on
kerrottu Sormuksen näkökulmasta.
Sauronin tietyn
"läsnäolottomuuden" takia kuuntelemisesta tuleekin
vähintään yhtä olennaista kuin katsomisesta, jos hänen
persoonallisuuttaan tai kerronnallista merkitystään halutaan
tulkita kokonaisvaltaisesti. Eräs ääneen liittyvä keino
limittyy Buhlerin (2000) huomioon siitä,
miten kuuloaisti mahdollisesti aktivoidaan ennen näköaistia.
Ranskalainen elokuvaäänisuunnittelija ja -tutkija Michel Chion
(1994, 72–73) kirjoittaa seuraavasti:
"Elokuvissa on melko tavallista,
että pahat, pelkoa herättävät tai muilla tavoilla voimakkaat
hahmot esitellään äänen kautta ennen heidän
näyttäytymistään kankaalla, siis ennen kuin heidät niin
sanotusti de-akusmatisoidaan."
Kieltämättä Sauron on jo siirretty pois
akusmaattisen kentästä prologissa, jossa hänet esitetään
ihmistä muistuttavassa olomuodossaan. Hänen ihmismuotonsa
kuitenkin tuhoutuu, eikä hänen elokuvassa puhumansa musta
kieli aluksi paljasta alkulähdettään vaan ainoastaan
välittäjän, Sormuksen. Vasta Frodon otettua vastentahtoisesti
Sormuksen käyttöönsä, elokuvassa paljastetaan Sauronin
senhetkinen olomuoto eli luometon, tulinen Silmä.
Sauronin jatkuvasti kasvava vaikutus tarinan
tapahtumiin tulee selkeästi esille tilanteissa, joissa hän
puhuu Frodolle Sormuksen kautta elokuvan aikana. Kun Frodo ja
Gandalf keskustelevat Sormuksesta Frodon asumuksessa
Repunpäässä, he eivät edes aluksi kuule Sauronia Frodon
tutkiessa Sormuksen kaiverruksia. Frodon väittäessä Sauronin
olevan kuollut, molemmat aistivat jo hänen vastalauseensa ja
samalla läsnäolonsa huoneessa. Frodon matkustaessa ilman
Gandalfia hän on Sormuksen viejänä ainoa hobiteista, joka
kuulee Sormuksen kutsun matkalla Briin kylään, Briissä
Pomppivan ponin majatalossa ja Viimapään raunioissa ennen
saapumista Rivendelliin. Jokaisella kerralla Sauronin puheet
pitenevät ja voimistuvat, mutta pysyvät silti koko ajan
subjektiivisina ääninä.
Rivendellissä Sauron puhuu neuvoston
kokoontumisen aikana Boromirin yrittäessä ottaa Sormusta
käteensä ja kääpiöiden edustajana toimivan Gimlin
yrittäessä tuhota sen. Lisäksi hänen äänensä voimistuu
neuvoston kääntyessä itseään vastaan alkaessaan riidellä
siitä, mitä Sormuksella pitäisi tehdä. Tässä yhteydessä
kuullaan myös "Sormuksen pahuus" -teemaa, joka
edelleen vahvistaa oletusta siitä, että Sormus itse on
riitelyn takana. Tässä tapauksessa Sauron ei enää kohdista
puhettaan suoranaisesti Frodoon, vaan pikemminkin kaikkiin
paikalla oleviin.
Lopulta Parth Galenissa Frodon paetessa
Boromirilta Sormuksen avulla, Sauron vetää Frodon
varjomaailmassa aina Barad-Dûrille saakka, jossa Silmä puhuu
Frodolle voimakkaammin kuin koskaan. Viikot Sormuksen viejänä
ja useat kerrat, jolloin Sormus on jo siihen mennessä ollut
Frodon sormessa, ovat laajentaneet Sauronin valtaa hobitin ylle.
Elokuvallisesti tämä kehityskulku on yhtä ilmiselvä niin
kuvan kuin äänenkin kautta, joten se toimii loistavana
esimerkkinä musiikin ja äänen suuresta kerronnallisesta
merkityksestä.
Lopuksi
Sormuksen ritarien ääniraita on
tiukasti sidottu yhteen kuvallisen ilmaisun kanssa, eikä
teoksen eri elementtejä ole mielestäni mielekästä, tai edes
mahdollista, analysoida täysin toisistaan irrallisina, ainakaan
jos tavoitteena on elokuvan kokonaisvaltainen narratologinen
tulkinta. Esimerkiksi tästä voidaan antaa juuri Mahtisormuksen
olennainen rooli: jos yleisö ei sisäistä Sormuksen pelkän
läsnäolon mukanaan tuomaa suurta uhkaa, monet tarinan
käänteistä voivat hyvinkin tuntua oudoilta tai jopa
järjettömiltä.
Tässä yhteydessä on myös hyvä pitää
mielessä, kuinka suhteettoman huonossa asemassa elokuvamusiikin
tutkimus on perinteisesti ollut ääniraidan kokemukselliseen ja
kerronnalliseen merkitykseen nähden. Sormuksen ritarienkin
tapauksessa Howard Shoren musiikki on elintärkeä osa Peter
Jacksonin audiovisiota (ks. Chion 1994),
jonka vastaanottaminen, tehtiin se sitten tulkinnallisista tai
nautinnollisista lähtökohdista, vaatii yhtä lailla sekä
silmiä että korvia.
Parempia aikoja odotellessa voi vain toivoa,
että jokaiseen kieleen muutoksen ajallaan tuova niin kutsuttu
synkroninen variaatio tekee pian tehtävänsä, jotta
elokuvailmaisua alettaisiin yleiselläkin tasolla ymmärtää
nykyistä moniulotteisempana taidemuotona. Toivottavasti siis
emme enää koskaan vain ja ainoastaan "katsoisi"
elokuvia, vaan myös aidosti kokisimme ne, kokonaan.
|