Totaalisen taiteen monet muusat
Elokuvatutkija Henry Baconin teos Seitsemäs
taide. Elokuva ja muut taiteet, on kattava katsaus
länsimaiseen elokuvaan, sen kulttuurihistorialliseen
kontekstiin ja suhteeseen muiden taiteiden kanssa. Kirja on
raskas kantaa mutta kevyt lukea. Baconin teksti on soljuvaa ja
lukuisien esimerkkien tuttuutta raikastavat tuoreet näkökulmat
ja paikoin erinomaisen viihdyttävät anekdootit.
Ajatus elokuvasta seitsemäntenä taiteena
tulee Schopenhauerin esteettisistä ihanteista
vaikuttuneelta ranskalaiselta elokuvatutkija Ricciotto
Canudolta. Canudon mukaan elokuvaa tarvitaan
ylittämään aikataiteiden (musiikki, runous ja tanssi) ja
tilataiteiden (arkkitehtuuri, maalaus ja kuvanveisto) välinen
kuilu ja luomaan "totaalinen taide, jota kohti kaikki muut
taiteet ovat aina kurottautuneet" (s.10).
Bacon lisää Canudon listaamien taiteiden joukkoon vielä
kirjallisuuden, teatterin ja nykyelokuvan kannalta ajankohtaisen
sarjakuvan. Kaikilla näillä on oma vaikutus- ja
vaikuttuneisuussuhteensa elokuvaan.
Kirjan yhdessätoista pääluvussa Bacon
tarkastelee elokuvan suhdetta teatteriin, kirjallisuuteen,
sarjakuvaan, maalaustaiteeseen, arkkitehtuuriin, tanssiin,
runouteen, musiikkiin ja erikseen vielä oopperaan. Omiksi
pääluvuikseen hän on erottanut Shakespearen ja
avantgarden, näiden poikkeuksellisen suuren ja edelleen
jatkuvan vaikutuksen vuoksi. Oman alaluvun verran Bacon on
vaikuttunut Richard Wagnerista, Carlos Saurasta ja Peter
Greenawaystä.
Koska näkökulma on kaikissa pääluvuissa
kulttuurihistoriallinen, ei tautologialta täysin vältytä.
Toisaalta näkökulma on joka kerta eri, sillä esimerkiksi
sarjakuvan historia poikkeaa arkkitehtuurin historiasta ja suhde
elokuvaankin on molemmilla omansa. Tautologia onkin tällä
kertaa jopa hyvä asia, keino, joka auttaa vetämään
elokuvahistoriallisia lankoja yhteen. Käsittelytapa takaa myös
sen, että elokuvan historia tulee tarkasteltua harvinaisen
monipuolisesti, aina kunkin taiteen ja kulttuurihistoriallisen
kontekstin avaamasta ainutlaatuisesta näkökulmasta käsin.
Seitsemäs taide tavoittaa
helponoloisesti sen tosiseikan, että yli satavuotias elävä
kuva on elinvoimainen ja aktiivinen vanhus. Elokuvan
poikkitaiteellisuus on toki tiedossa, mutta Bacon tavoittaa
totaalisen taiteen monimuotoisuuden tuoreella ja
herättelevällä tavalla.
Baconin elävöittävät esimerkit tekevät
kirjan lukemisesta kiinnostavan kokemuksen. Enpä tiennyt
esimerkiksi Fred Astairen olleen niin omanarvontuntoinen,
ettei tähti suostunut tanssimaan muissa kuin kokokuvissa, jotta
hänen koko osaamisensa pääsi varmasti täysiin oikeuksiinsa (s.331–332).
Kirjan huikein hetki on kuitenkin Baconin omaperäinen analyysi Aki
Kaurismäen elokuvissa esiintyvästä "sijoiltaan
olevasta Helsingistä" (s. 248–249).
Luonnollisestikaan kaikista elokuvataiteen
muusista ei ole yhtä paljon sanottavaa. Esimerkiksi
ajankohtainen sarjakuvaosio erottuu lyhyydellään. Mukana
kulkeva elokuvateoreettinen aineskin jää lähinnä
esimerkinomaisten mainintojen varaan. Elokuvateoria on kirjassa
sivuosanäyttelijä, pääroolissa loistaa elokuvan pohtiminen
kulttuurihistoriallisena ja taiteellisena elämyksenä.
Baconin oma kiinnostus elokuvan
kognitiivisiin ja elämyksellisiin elementteihin on vahvasti
läsnä kirjassa. Sen sijaan johdannossa mainitut taiteiden
väliset tuotannolliset ja taloudelliset kytkökset jäävät
lähes huomaamattomaksi sivujuoneksi. Keskittyminen elokuvan
ilmaisukeinojen dynaamisuuteen ja elokuvaan
audiovisualisoitumisen vuosisadan syvimmässä ytimessä
sykkivänä elinvoimaisena synteesien luojana onkin erittäin
toimiva ratkaisu.
Seitsemännen taiteen keskiössä on
pitkä näytelmäelokuva. Bacon harmittelee johdannossa lyhyt-
ja dokumenttielokuvaesimerkkien vähyyttä. Dokumenttien ja
eritoten lyhytelokuvien marginaalinen asema on epäkohta, mutta
tällä hetkellä kuitenkin valitettava tosiasia. Tämän
heijastuminen ajassaan kiinni olevaan teokseen on oireellisena
täysin ymmärrettävää. Toisaalta monipuoliset ja lukuisat
esimerkit pitkistä ja pääosin erittäin tunnetuista
klassikoista ja kassamagneeteista puhuttelevat kenties myös
suurta yleisöä, jonka soisi filmihullujen ohella löytävän
tämän mainion opuksen.
Moninaisuudestaan huolimatta Seitsemännen
taiteen onnistuu olla enemmän kuin pelkkä pintaraapaisu
siinä käsiteltyihin aiheisiin. Seitsemäs taide on
kansainvälistä tasoa oleva, ja sellaisena vieläpä varsin
kattava, katsaus länsimaisen elokuvan poikkitaiteellisuuteen ja
kulttuurihistoriaan. Suomalaisittain kirjasta tekee erityisen
elämyksellisen muusta samantyylisestä kirjallisuudesta
puuttuvien suomalaisesimerkkien kirjalle suoma lisäarvo.
Seitsemäs taide on helppolukuinen,
joskin laajuutensa vuoksi aikaa vievä kirja. Sitä voi
yleistajuisena suositella kaikille elokuvasta, mutta myös
laajemmin länsimaisesta kulttuuri- ja taidehistoriasta
kiinnostuneille. Elokuvaa ja sen historiaa tuntevallekaan
tuttujen asioiden kertaaminen ei ole tylsää toistoa, vaan
tavanomaisesta poikkeavat esimerkit avaavat uusia näkökulmia
tuttuihin faktoihin.
|