Rakkautta Punaisen Myllyn uumenissa
Musikaalispektaakkeli Moulin Rouge! unelmointina
ja romanssina
Baz Luhrmannin musikaalispektaakkeli Moulin
Rouge (2001) on unenomainen kertomus, jossa punaiseksi
langaksi muodostuu miespäähenkilön Christianin (Ewan McGregor)
elokuvan alussa lausuma "The greatest thing is to love
and to be loved in return". Elokuvan tapahtumat
sijoittuvat boheemin vallankumouksen alkulähteille Pariisiin
vuonna 1900, jonne lontoolainen nuori kirjailija Christian
saapuu toiveenaan kokea totuus, kauneus, vapaus ja ennen kaikkea
rakkaus.
Christian päätyy sattumien kautta
kirjoittamaan näytelmää Punaiseen Myllyyn, Pariisin
alamaailman yökerhoon, tanssisaliin ja ilotaloon, jonne rikkaat
tulevat leikkimään kauniiden kanssa. Tuolla pahamaineisen
viihdekeskuksen uumenissa Christianin suurin haave käy toteen,
kun hän rakastuu alamaailman kuningattareen, Satineen (Nicole
Kidman), joka tunnetaan Punaisen Myllyn säkenöivänä
tähtenä. Christian saa vastakaikua tunteilleen ensiksi Satinen
erehdyttyä luulemaan häntä rikkaaksi Herttuaksi, mutta
lopulta myös omana itsenään, pennittömänä kirjailijana,
joka laulaa Satinen rakastumaan itseensä.
Tutkin musikaalin luomia todellisuuden tasoja
Moulin Rougessa, jota lähestyn erityisesti fantasiana ja
romanssina. Tarkastelen lähemmin keinoja ja syitä luoda
musikaaliin utooppisia jaksoja ja ulottuvuuksia. Mitä
ilmennetään fantasialla, mitä realismilla ja miten se Moulin
Rougessa tapahtuu?
Moulin Rouge! musikaalina
Moulin Rouge sekoittaa klassisen
Hollywoodin kaudelta tuttua, Richard Dyerin (2002,
35) muotoilemaa musikaalien genrejakoa niin sanottuun
backstage -musikaaliin ja integroituun musikaaliin. Backstage
-musikaalit sijoittuvat yleensä show-maailmaan, jossa
harjoitellaan esitystä samalla kun itse juoni kulkee ja
kehittyy taka-alalla. Backstage -musikaalit sinänsä
esittelevät realistisen maailman, jossa juonen kulku ja
tapahtumat motivoivat musiikkiesitykset. Näin ollen kerronta ja
ohjelmanumerot pyritään pitämään selkeästi erillään.
Moulin Rougessa on backstage
-musikaalille tyypillisesti kyse boheemin näytelmän Spectacular
Spectacular harjoituksista. Sinänsä elokuva sisältää
kohtauksia, joissa elokuvan maailmassa elävät ihmiset
esiintyvät tietoisesti muille elokuvan henkilöille. Moulin
Rougessa kuitenkin musiikkiesityksillä on myös merkitystä
juonen kannalta ja ne asettuvat heijastelemaan elokuvan
tunnetiloja, mistä kertoo kohtaus, jossa Satinen ja Christianin
romanssi paljastuu melkein Herttualle. Tilanne paikataan lopulta
naamioimalla kohtaaminen musikaalin hätäharjoituksiksi. Näin Moulin
Rougesta löytyy piirteitä musikaalin genrehybridistä,
joka pyrkii säilyttämään jaon kerronnasta ongelmina ja
ohjelmanumeroista pakotienä. Tällöin ongelmalliset tilanteet
ja irralliset ohjelmanumerot pyritään integroimaan juoneen
säröttömästi. (Dyer 2002, 35.)
Varsinaisesti Moulin Rouge sijoittuu
kuitenkin tulkintani mukaan integroidun musikaalin piiriin,
koska siinä musiikkiesitykset on sulautettu selkeästi juoneen,
jolloin kuka tahansa missä tahansa voi puhjeta laulamaan ilman
mitään elokuvan maailmassa reaalista syytä. Tällaisissa
musikaaleissa yleensä tunne synnyttää lauluesityksen, jonka
taustalle musiikki ilmestyy. Näin laululle ei ole olemassa
realistista motivaatiota, vaan juoneen tulee mukaan elementtejä
fantasiasta. Integroidussa musikaalissa pyritään
häivyttämään ero kerronnan ja ohjelmanumeroiden välillä,
jolloin kerronnan maailma muodostuu osaksi utopiaa. Musikaalien
historiassa genrelle on ollut tyypillistä kehitys kohti
illuusiota ja fantasiaa, mistä Moulin Rougen kaltainen
elokuva on äärimmilleen viety esimerkki. (Dyer
2002, 35.)
Moulin Rouge! fantasiana
Elokuvista voidaan Jane Feuerin (1982,
68) mukaan erottaa kaksi tasoa, joista ensisijainen taso
kuvaa tyylittelemätöntä ja reaalista fiktiota. Toissijainen
taso puolestaan edustaa epätodellisuutta, fantasiaa ja
unelmamaailmoja, jotka musikaaleissa saavat usein korostuneen
roolin. Moulin Rougessa unelmatason maailmat luovat
tulkintani mukaan juuri kerronnan ytimen, koska elokuvan
avainkohdat, jotka motivoivat (rakkaus)tarinan kulun sijoittuvat
fantasiamaailmaan. Tällainen kohtaus on esimerkiksi Satinen ja
Christianin tanssiminen Pariisin sinisenä kimaltavien pilvien
päällä, mikä vakiinnuttaa heidät rakastavaisiksi.
Moulin Rougessa raja todellisen ja
epätodellisen välillä ei kuitenkaan ole selvä, vaan häilyy
monin paikoin fantasian molemmilla puolilla. Sinänsä selkeitä
fantasiajaksoja on elokuvassa vähän. Alun absintti-sekoilu
vihreine keijuineen on epätodellisista jaksoista selkein, mutta
juonen kannalta irrallinen. Tämän hallusinaation kautta
katsojalle saadaan kuitenkin kristalloitua kaava siitä,
millaisella estetiikalla epätodellisuutta elokuvassa
esitetään.
Moulin Rouge on yleisilmeeltään ja
väritykseltään hyvin räikeä ja huomiota herättävä, mikä
perustuu elokuvan puvustukseen ja lavastukseen. Värikylläisyys
on liitetty erityisesti musikaaleihin ja viihde-elokuviin aina
värielokuvan alkuvaihteilta lähtien. Värillisyyden muututtua
normiksi, värien liioittelulla ja runsaudella on kuitenkin
ollut aina korostunut rooli etenkin fantasian kuvastajana. (Feuer
1982, 67.)
Fantasiamaailmoja kuvataan Moulin Rougessa
kuitenkin selkeimmin valaistuksen avulla, jolloin tietyt värit
muodostuvat läpi elokuvan jatkuviksi teemoiksi. Sininen valo
kohdistetaan yleensä unelmointiin ja Satineen, punainen
täyttymykseen tai rakkauteen ja auringonvalo puolestaan
realistisimpiin tai kerrontaa korostaviin kohtauksiin.
Auringonvalon voimakkuus on läsnä etenkin Christianin asuntoon
sijoittuvissa kohtauksissa, joissa rakastavaiset elävät
arkeaan keskustellen ja selvitellen välejään.
Teemavalaistuksen avulla Moulin Rougeen
luodaan tunnelma epävarmuudesta sen suhteen, mikä on totta ja
mikä ei. Sinänsä monet kohtaukset voisivat olla mahdollisia
myös elokuvan reaalimaailmassa, mutta kärjistetyn värityksen
avulla ne nostetaan ylimaallisiksi ja tavallisen
arkitodellisuuden yläpuolelle. Elokuvassa koko Punainen Mylly
kuvataan ikään kuin rinnakkaistodellisuutena, jossa
vallitsevat omat säännöt ja ihanteet. Näin ollen kaikki,
mitä yökerhon uumenissa tapahtuu, on jollain tasolla mystistä
ja ainutkertaista. Näin unelmat luovat musikaaliin fantasiaan
pohjaavan alueen, jossa tavalliset asiat muuttuvat
surrealistisiksi.
Jane Feuerin (1982, 68–71) mukaan
musikaalit rakennetaan yleensä kaksijakoisesti, jossa
vastakkain asettuvat kerronta ja musiikkiesitykset.
Spektaakkelielokuvia tutkinut Tarja Laine (1996,
8) puolestaan katsoo spektaakkelin korostavan kuvaa ja
visuaalisuutta tarinankerronnan kustannuksella. Tällöin
elokuvien spektaakkelikohtaukset eivät vie kerrontaa
eteenpäin, vaan niin kutsutut suvantovaiheet motivoivat tarinan
kulun. Näiden näkemysten pohjalta musikaaleissa kerronta
voitaisiin ymmärtää juonta eteenpäinvievänä ja
musiikkiesitykset spektaakkelina eli silmän ja korvan
nautintoina.
Tulkitsen spektaakkelin roolin Moulin
Rougessa kuitenkin toisenlaiseksi, koska vaikka se
sisältääkin dialogia ja rauhallista kerrontaa, on se
suurimmalta osaltaan lähes ylikierroksilla käyvää
spektaakkelia. Näin ollen nämä lauluun ja tanssiin
pohjautuvat spektaakkelin ainekset eivät kuitenkaan edusta
ainoastaan "lisää" juoneen, vaan ne osallistuvat
aktiivisesti myös tapahtumien ja tunnelmien kehittelyyn ja
edistämiseen.
Hollywood-elokuvissa kaikki, mikä katsojalle
näytetään kuuluu kuitenkin samaan tarkoin harkittuun
maailmaan. Se, ettei eroa todellisuuden ja illuusion välillä
pysty havaitsemaan johtaa ainoastaan siihen, että tapahtumat
sulautuvat kokonaisuudeksi, joka muuttuu todeksi tai
"tavalliseksi" elämäksi. (Feuer 1982,
77–79.) Eihän Moulin Rougen maailmassakaan
kukaan elokuvassa elävä ihmettele tai kyseenalaista unelmien,
utopioiden ja fantasioiden kuulumattomuutta elokuvan
ulkopuoliseen todellisuuteen.
Moulin Rouge! romanssina
Moulin Rougea voi ajatella Rick Altmanin (1987,
126) termein myös niin sanottuna satumusikaalina.
Tällaisissa musikaaleissa usein siirrytään mentaalisesti eri
paikkaan, jossa voi tapahtua arkitodellisuuden ylittäviä
asioita. Käsitteenä Altman näkee satumusikaalin yhtenä
musikaaligenren alalajeista. Tällöin satumusikaali tarkoittaa
erityisesti musikaalia, joka luo oman tulevaisuuteen suuntaavan
valtakuntansa, jolle ominaista on prinsessasatujen kaltaiset
juonet ja häilyvä käsitys todellisuudesta.
Musikaaleille on tyypillistä, että ne
sisältävät rakkauskertomuksen, joka etenee niin sanottuna
kosintarituaalina. Klassisen Hollywood-musikaalin suosion on
tulkittu perustuvan niiden eroottiseen luonteeseen. Sensuurin
rajoittaessa seksuaalisuuden, rikollisuuden ja uskonnon
kuvausta, elokuvateollisuuden tuli keksiä kiertoilmauksia
kyseisten asioiden esittämiseen. Musikaaleissa laulu ja etenkin
tanssi voidaan tulkita symboliseksi naisen ja miehen
kanssakäymiseksi. (Altman 1987, passim.)
Tätä perinnettä Moulin Rougekin musikaalien jatkumossa
kantaa, vaikka varsinainen sensuuri jäikin 50-luvulle.
Moulin Rouge kääntää kuitenkin
ylösalaisin studiokaudelta perityt sukupuolikäsitykset, koska
elokuvassa Satine on se, joka kurtisaanina "tanssii"
kaikkien kanssa, kunnes Christian saa hänet kesytettyä.
Sukupuolten vastakkain asettelu on yksi musikaalin
tyypillisimmistä keinoista luoda kahtiajakautunut maailmankuva
elokuviin. Perinteinen tapa luoda musikaaleihin jännitettä on
asettaa toinen parista (yleensä nainen) edustamaan
vanhanaikaisia arvoja ja toinen (yleensä mies) edustamaan
viihdemaailmaa (Altman 1987, 49).
Moulin Rougessa nämäkin piirteet on
käännetty päinvastaisiksi. Satine edustaa viihdemaailman
karikkoja parhaimmillaan ja suhtautuu rakastumiseen aluksi
realistisen kyynisesti. Christianin laulaessa hänellä
säkeitä kliseisistä rakkauslauluista, Satine yrittää
palauttaa miehen maan pinnalle toteamalla ajan muuttavan
Christianin ilkeäksi ja Satinen juopoksi. Christian ei
kuitenkaan luovuta, mikä tekee hänen näkemyksensä maailmasta
ja rakkaudesta hyvin idealistiseksi. Christian siis edustaa
konservatiivisia arvoja ja halua sitoutua, kun taas Satinella on
vaikeuksia luopua elämästään show-bisneksessä. Näin Satine
asettuu kuvaamaan elokuvan realistista tasoa ja Christian
kaikkea kuvitteellista ja epätodellista.
Perinteisten satujen ja rakkauskertomusten
kaavan mukaan rakastavaisten onnelle asetetaan kuitenkin
erilaisia esteitä, joiden voittamisesta elokuvan juoni kertoo.
Tällaisia esteitä ovat Moulin Rougessa Herttuan
läsnäolo sekä Satinen ura kurtisaanina ja sairastuminen
keuhkotautiin. Esteiden voittamisen jälkeen musikaaleissa
yleensä riittää loppuratkaisuksi parinmuodostuminen ja näin
ollen kosintarituaalin onnistuminen, jossa aiemmin erilaiset
arvomaailmat sulautuvat toisiinsa. (Altman 1987,
51.)
Moulin Rougessa rakastavaiset saavat
lopulta toisensa, mutta musikaaleille epätyypillisesti onni
loppuu lyhyeen Satinen kuollessa keuhkotautiin. Onneton loppu
musikaalien maailmassa on mysteeri, mutta tulkitsen sen
musikaalin postmoderniksi piirteeksi, jossa musikaalin
genrekonventioista on otettu kaikki muu irti ja ainoastaan
kuoleman käsittely tuo uutta näkökulmaa Moulin Rougen
kaltaiseen nykyspektaakkeliin. Tosin kuolema pyritään
elokuvassa voittamaan Christianin kautta, joka tallentaa tarinan
paperille ja saa Satinen näin elämään ikuisesti.
Moulin Rougen! sukupuolisuus
Rick Altman lähestyy musikaalia
kokonaisuutena, josta voidaan erottaa kolme aspektia liittyen
sukupuolisuuteen. Ensinnäkin sukupuolisuuden kuvaaminen
seksuaalisuutena tarkoittaa musikaalien maailmassa lähinnä
sitä, etteivät ne sisällä ollenkaan henkilöitä, jotka
eivät olisi aikuisia ja haluttavia, mikä puolestaan korostaa
musikaalien luoman maailman epätodellisuutta. (Altman
1987, 141–143.) Moulin Rougeen tämä ei
kuitenkaan täysin päde, koska esimerkiksi Satinen
kilpakosijana esiintyvä Herttua kuvataan hyvin
luotaantyöntävänä ja vastenmielisenä. Samoin Punaisen
Myllyn omistaja, Harold Zidler edustaa kovin groteskia
seksuaalisuutta. Lapsia elokuvassa ei kuitenkaan esiinny, mikä
tukee teoriaa siitä, että musikaalien seksuaalisessa
maailmassa kaikki hahmot ovat saavuttaneet sukukypsyyden.
Toiseksi sukupuolisuutta voidaan kuvata
taisteluna, jolloin keskeiseksi muodostuu sanailu ja kinailu
parin välillä. Tämän taustalla on studiokauden
sensuurikäytäntö, joka tukahduttamalla seksuaalisuuden
kuvaamisen siirsi sen esittämisen väkivaltaan, mystiikkaan ja
kosiskelun kuvaamiseen energisenä kamppailuna. (Altman
1987, 141, 158–160) Moulin Rougessa väkivalta
seksin korvikkeena tulee esille etenkin Satinen antautuessa
pakon edessä Herttualle. Samaan aikaan toisaalla kuvataan
Christianin mustasukkaisia tuntoja argentiinalaisen, ahdistavan
tangon kautta. Kosiskelua energisenä kamppailuna puolestaan
edustaa selvimmin Christianin palavien tunteiden heijastuminen
Satinea vasten tämän leikkiessä vaikeasti tavoiteltavaa.
Kolmanneksi sukupuolisuutta musikaaleissa
voidaan lähestyä seikkailuna, jossa toisen osapuolen pelot
seksuaalisuutta kohtaan kompensoituvat toisen
kontrolloimattomilla haluilla. Tähän liittyy myös käsitys
kolmivaiheisesta halusta, joka perustuu siihen, mitä
normaalisti ei voi saada. Kaipuu eksoottiseen tulee Moulin
Rougessa ilmi Christianin matkustaessa pois vanhoillisesta
Englannista moderniin ja jännittävään Pariisiin. Seikkailu
itsessään puolestaan nostaa keskiöön halun kiellettyä
kohtaan, mitä elokuvassa edustaa Satinen rakastuminen, vaikka
se kurtisaaneilta onkin kielletty. Lopuksi paheelliseksi koettu
taiteellinen elämäntapa sekä oikeus laulaa, tanssia ja
kirjoittaa ilmenee Moulin Rougessa selkeimmin Christianin
janossa tulla runoilijaksi. (Altman 1987, 141,
192.)
Lopuksi
Moulin Rougelle on tyypillistä fantasian
painottaminen ja utooppisuuden korostaminen. Musikaalien
tietynlainen unenomaisuus ja epätodellisuus luo niihin
reaalimaailmasta irrallisia tasoja ja ulottuvuuksia. Moulin
Rougessa utopian ja unelmoinnin taustalla on halu olla joku
muu – kurtisaanin sijasta näyttelijä ja vanhoillisen
englantilaisperheen pojan sijasta runoilija.
Elokuva luo erilaisia todellisuuden tasoja,
joista fantasia on varattu romanssille, joka lopulta toimii
myös tasojen yhdistäjänä. Vastakkaisten arvojen ja normien
sulautuminen yhteen tapahtuu kosintarituaalin mahdollistaman
pariutumisen kautta, jolloin pääparin esittämä duetto
muodostuu Moulin Rougen kulminaatioksi. Musikaaleissa
Altmanin (1987, 37) mukaan soolo on
lauluesityksistä liikkeellepanevin, koska se kaipaa aina toista
parikseen.
Moulin Rougen kaipuu toisenlaiseen
maailmaan tiivistyy Satinen sooloon, joka avaa hänelle
mahdollisuuden fantasian maailmaan: "Why live life from
dream to dream and dread the day when dreaming ends"
Vastaavasti Christianin ja Satinen toisilleen laulama duetto,
joka tuttujen poplyriikoiden kautta toimii keskustelun tavoin,
kristallisoi parin asenteet ja tunteet toisiaan kohtaan, mutta
luo samalla myös yhteisen fantasian tason. Altman (1987,
37–38) kiteyttää tällaiset kaiun tavoin toistetut
duetot musikaalien vaikuttavimmiksi elementeiksi, jolloin lopun
yhteislaulu kohottaa parin viimeistään reaalimaailman
yläpuolelle.
Duetto toimii kuitenkin myös musikaalille
tyypillisen dualismin poistajana. Moulin Rougessa se
häivyttää erot fantasian ja toden, spektaakkelin ja kerronnan
sekä show’n ja tarinan välillä. Moulin Rougen
kaltaisissa musikaaleissa kuljetaan dualistisesta
maailmankuvasta kohti yhtä ja särötöntä tasoa, joka
rakentaa elokuvan sisäisen, eheän oman maailman. Elokuvan
loppukohtauksessa fantasia on saanut raadollisesti väistyä
toden ja Satinen kuoleman tieltä, mutta samalla entinen
unelmamaailma suhteutetaan todellisuuteen muuttamalla fantasia
tarinaksi.
|