Unelmien sielunmessu – Musiikin ja kuvan
täydellinen symbioosi
Darren Aronofskyn ohjaaman Unelmien
sielunmessun (Requiem for a Dream, 2000) musiikki ei ole
musiikkia, joka hiipuu elokuvan taustalle. Sen avulla ei luoda
nostalgisia tunteita eikä sitä käytetä kommentoinnin
välineenä satirisoimaan tai ironisoimaan kuvaa. Unelmien
sielunmessun musiikki on asetettu esille. Kuva ei toimi
ilman sitä, vaan elokuva on kokonaistaideteos, joka pitää
nähdä, kuulla ja tuntea.
Dialogia lukuunottamatta elokuva on karsittu
lähes kokonaan diegeettisestä äänimaailmasta.
Äänielementit, jotka on musiikin lisäksi jätetty jäljelle,
ovat korostetun kuuluvia ja ne merkitsevät tiettyjä toistuvia
toimintoja. Tällaisia elokuvassa usein toistuvia kohtauksia on
kaksi. Toinen näistä liittyy päähenkilöiden huumeiden
käyttöön. Henkilöhahmoja ei kuvata työntämässä neulaa
käsivarteensa, vaan koko tapahtumasta on tehty lähikuvien
nopeatempoinen kollaasi: heroiini, tupakansytytin, liekki,
dollarin seteli, nesteen kupliminen vedettäessä ruiskun
mäntää alaspäin, laajeneva iiris. Kollaasia rytmittävät
ytimekkäät huokaukset, imaisut, raapaisut ja kolinat. Ne ovat
paloiteltuja ja pilkottuja reaalimaailman ääniä, joista
muodostuu rytmiä, musiikkia.
Clint Mansellin alkuperäismusiikki on
elektronista eikä se perustu perinteisen populaarimusiikin
kaavaan. Siitä ei voi erottaa alkua, kertosäettä tai loppua.
Musiikissa ei ole laulua eikä lyriikoita, pelkästään
koneellisesti tuotettuja ääniä. Jousisoittimet ovat ainoita
tunnistettavia instrumentteja, mutta on vaikea sanoa, onko
niiden alkuperä lähtöisin aidoista soittimista vai koneesta.
Lineaarisuus on katkaistu niin leikkauksen kuin musiikinkin
tasolla.
Elokuva on kuvattu ja leikattu
kunnianhimoisesti ja taidokkaasti. Katsoja imaistaan mukaan
lohduttomaan tarinaan, mutta samalla katsoja ei voi olla
ihailematta elokuvan upeaa ja dekoratiivista rakennetta.
Elokuvan visuaalinen järjestys perustuu toistoon, samoin
musiikki. Elokuva kertoo vajoamisesta addiktioon ja musiikki
tukee tätä. Se on sisäänpäin kääntynyttä, se kuvaa
enemmänkin psykologista mielentilaa kuin ympäristöä. Jopa
kohtauksissa, joissa päähenkilöt juhlivat ja tanssivat
huumehöyryissään, on kuva ja ääni erotettu toisistaan.
Musiikki näyttää tulevan levysoittimesta, mutta kuva etenee
pikakelauksella. Musiikki ei tällöinkään järjestä tarinan
sisäistä maailmaa tai aikaa. Hetket, jolloin musiikkia ei
kuulu, ovat hetkiä, jolloin myös kuva katoaa. Henkilöt
vaipuvat kemialliseen uneen ja kuva haalenee kunnes on aivan
valkoinen. Jäljellä ei ole mitään tutkittavaa
henkilöhahmoille tai katsojille. Vain valkoinen mielen
tyhjentävä kemia.
Unelmien sielunmessun musiikin ja kuvan
synnyttämät tunnetilat olivat niin koskettavia ja
järisyttäviä, että lankesin siihen harhaan, että pelkkä
ääniraita voisi räjäyttää tajunnan. Koska musiikki ei
luottanut elokuvan ulkopuolisiin konnotaatioihin eikä
perustunut tunnistettaviin popsävelmiin, ei se merkinnyt ilman
kuvaa juuri mitään. Tämä pitää useasti paikkansa elokuvaa
varten sävelletyn musiikin kohdalla. Juuri se tekee äänen ja
kuvan symbioosista elokuvassa niin kiehtovan. Samanlaista
tunnetta ei yksikään musiikkivideo ole pystynyt
synnyttämään.
|