Populaarimusiikki televisio-ohjelmien
markkinoinnissa
Televisiomusiikin käsitteellä tarkoitetaan
ohjelmien tunnus- ja soundtrack-musiikkia, jonka tulisi sopia
ohjelman narratiiviin (Smith 1998, 57).
Korkeintaan muutaman minuutin pituisen tunnuksen sekä ohjelman
muun soundtrackin tulisi muodostaa mielikuvia ohjelman
sisällöstä ja genrestä ja toimia siten ohjelman
markkinointikeinona (ibid, 2, 24).
Televisiomusiikin käsite on kuitenkin monipuolistunut varsinkin
markkinoinnin myötä. Enää ei välttämättä luoteta
ohjelman omiin musiikkeihin, vaan pyrkimyksenä on luoda uusia
merkittävän televisiomusiikin muotoja yhdistämällä
"ulkopuolista" populaarimusiikkia televisio-ohjelmien
markkinointiin.
Varsinkin kaupallisten kanavien kuten Nelosen
ja Subtv:n ulkomaalaisia fiktiosarjoja markkinoidaan
käyttämällä trailereissa ajankohtaisia radio- ja
musiikkikanavien hittejä, jotka eivät suoranaisesti kuulu
ohjelmien sisäisiin musiikkivalintoihin. Televisiomusiikki ei
ehkä täytä sille asetettuja tehtäviä kuten mielenkiinnon
herättäminen, tunnettavuuden vahvistaminen – puhumattakaan
jonkinasteisen musiikillisen klassikkoaseman luomisesta.
Tällöin hyödynnetään tuttua, jopa paremmin ohjelman
narratiiviin ja imagoon sopivaa populaarimusiikkia. Esimerkiksi
Subtv:n fiksusta etsiväteinitytöstä kertovaa Veronica Mars
-sarjaa mainostettiin Britney Spearsin Someday (I Will
Understand) -kappaleella. Trailereissa käytetään
ajankohtaisia hittejä, jotka hiemankin radiota kuunnellut tai
MusicTelevisionia silmäillyt tunnistaa helposti.
Musiikkivalinnoilla lisäksi viestitetään, minkälaisia
yleisöjä kanava yrittää houkutella ohjelman katsojiksi.
Huomioitavaa tässä on se, että ulkopuolista kappaletta
käytetään ohjelman markkinoinnissa eikä ohjelman varsinaista
tunnusmusiikkia suunnata ulospäin, niin kuin soundtrackien
kanssa on yleensä menetelty (Smith 1998, 57).
Tämänkaltaisilla musiikkivalinnoilla
pystytään tuottamaan markkinointimielessä
mielikuvituksellisempia ja vahvempia merkityksiä ohjelmien
luonteesta ja sisällöstä. Esimerkiksi Nelosen brittiläistä
vankilasarjaa Bad Girls markkinointiin muutama vuosi
sitten venäläisen tyttöduo t.A.t.U:n hitillä They’re
not Gonna Get Us. Ohjelman kontekstissa kappale tuottaa
mielikuvia kytevästä kalterikapinasta, pakenemisesta ja
naisten välisistä suhteista. UEFA-liigan jalkapalloilua
markkinointiin muun muassa yhdysvaltalaisen The Outkast
-yhtyeen The Way You Move -kappaleella, jolla
ottelukuvien kanssa luotiin merkityksiä perusjalkapalloilun
lisäksi pelin taiteellisesta puolesta, sulavien liikkeiden
tanssista. Hyödynnetty populaarimusiikki tuottaa kiehtovia
intertekstuaalisia suhteita ohjelman tarinoiden,
henkilöhahmojen, imagon ja populaarikulttuuristen merkitysten
välille. Merkityksillä leikitellään ja niistä luodaan uusia
yhdistelmiä. Useista kappalevalinnoista on lisäksi
tulkittavissa ironian pilkettä. Kanavat viestittävät
ymmärtävänsä joidenkin sarjojensa camp- ja muita
alakulttuurisia merkityksiä, mikä pönkittää myös
kanavaimagoa.
Valitun hittikappaleen ja tutun kuvallisen
traileriformaatin yhdistäminen intertekstuaalisiin viitteisiin
saattaa herättää oivaltamisen tunteita, mihin
markkinointiviestintä tietysti tähtääkin.
Yhä kuitenkin löytyy ohjelmia, kuten
Nelosen kevätkauden 2006 menestys Lost, joita
markkinoidessa luotetaan ohjelman omaan, merkittävään
televisiomusiikkiin. Se, että länsimaisesta
populaarimusiikista tehdään merkittävää televisiomusiikkia
korostaa, että televisiomusiikin käsitettä ja sen rajoja
ollaan valmiita muuttamaan, jotta kuluttajien vapaa-ajasta
taistelevat ohjelmat saisivat huomiota osakseen. Näin ollen
televisio-ohjelmia markkinoidaan yhä enemmän kulttuurisesti
aikaan ja paikkaan sidotulla populaarimusiikilla, jolla
kutsutaan katsojia tekemään intertekstuaalisia oivalluksia ja
merkityssuhteita eri mediamaailmoista. Liittämällä
ulkopuolista musiikkia ohjelman markkinointiin tuotetaan
populaarimusiikin hittihetkistä merkittävää
televisiomusiikkia ja televisio-ohjelmista taas
populaarikulttuurisesti merkittäviä.
|