WiderScreen.fi 1/2006
6.6.2006

Merkittävää musiikkia:
Kuule, näe, tunne?

Tero Karppi

Tulostettavat versiot
- htm
- pdf

 
 

Kuule, näe, tunne?

Elokuva saattoi saada äänensä vasta vuonna 1927, mutta kuva ja ääni ovat yhdistyneet siinä jo paljon kauemmin musiikkisäestyksen muodossa. Vaikka kuva ja ääni ilmenevätkin elokuvassa toisistaan erottumattomina, ovat ne silti eri asioita. Ääni ja kuva voidaan käsittää kahtena erilaisena voimakenttänä ja tällöin niillä on myös omat erityispiirteensä. Luon spekulatiivisen katsauksen siihen, millaisia erityispiirteitä elokuvamusiikilla on ja viittaan lyhyesti myös siihen, miten musiikin voidaan nähdä asettuvan suhteessa kuvaan.

Elokuvan sanotaan audiovisuaalisena mediumina koostuvan kahdesta elementistä, joista toiset ovat nähtäviä ja toiset kuultavia. Kyse ei kuitenkaan ole todellisesta dualismista kahden kohtaamattoman substanssin välillä. Päinvastoin, kuva ja ääni kohtaavat elokuvassa, joskaan ne eivät palaudu mihinkään ykseyteen. Pikemminkin ne haastavat toisensa ja asettuvat kaksintaisteluun. Tällöin kuva ja ääni voidaan käsittää kahtena erilaisena moneuden voimakenttänä, jotka kohdatessaan, törmätessään, yhtyessään ja erottautuessaan avaavat oven kolmannella voimakentälle. Tämä kolmas voimakenttä on moneus äänen ja kuvan voimarelaatioiden välillä, ja se ei enää jakaudu kuvaksi tai ääneksi vaan muodostaa kerrostuman, jota voidaan kutsua elokuvaksi. (ks. Deleuze 1988, 83–86.) (1)

Teen kuitenkin väkivaltaa elokuvalle käsitellessäni ainoastaan ääntä tai tarkemmin ottaen elokuvamusiikkia, jonka rajaan tässä yhteydessä kertosäkeenlailla toimiviin teemamusiikkeihin. Gilles Deleuzen (2004, 343) mukaan musiikki toimii kertosäkeenä kolmella tavalla. Ensinnäkin musiikki voi tuottaa järjestystä kaaokseen. Se tasapainottaa ja rauhoittaa. Musiikki toistuvana kertosäkeenä tuo tuttuuden tunteen keskelle sekasortoa. Se on perusta, lähtökohta kaaoksen järjestäytymiselle.

Tämän tuttuuden kautta tulee esiin musiikin toinen funktio: se luo kodin. Musiikki on kuin koira, joka merkitsee reviirinsä rajat virtsaamalla jokaiseen lyhtypylvääseen, kulmaan ja pusikkoon. Tästä on kyse esimerkiksi Sergio Leonen lännenelokuvassa Huuliharppukostaja (1968). Elokuvan jokaisella hahmolla on oma teemamusiikkinsa, joka yhtäältä perustaa niille aseman elokuvan maailmassa ja toisaalta rajaa niiden toiminta-alueen, kodin, reviirin. Näiden alueiden tarkoituksena on pitää poissa ulkopuolen kaoottiset voimat.

Kolmanneksi musiikki voi paitsi tuottaa järjestystä ja rakentaa tilan, myös avata halkeaman, josta uudet ulottuvuudet ja lopulta jopa kaaoksen voimat pääsevät sisään. Musiikilla on kyky hakea kaaoksesta "variointeja eli muunteluita, jotka eivät enää ole aistimellisen uusiintumista aistielimissä vaan merkitsevät aistimellisuuden ja aistimusolentojen luomista" (Deleuze 1993, 207). Musiikissa kertosäkeenäkään ei siten ole kysymys re-presentaatiosta, samasta tai saman toistumisesta vaan aina potentiaalisesta suhteessa erilaisiin ulkopuolisiin voimiin, jotka luovat uutta. Musiikissa itsessään onkin potentiaalinen halkeama, jonka kautta se on kytköksissä virtuaalisten voimien tai toisin sanoen toisten mahdollisten musiikkien kenttään. Tämä halkeaman kautta musiikki perustuu erolle ja tämä ero on musiikin luova ulottuvuus. Musiikilla on potentiaali avata uusia maailmoja, aina uusia ja yllättäviä moneuksia.

Deleuze (2004, 344) huomauttaa, että näissä kolmessa toimintatavassa ei ole kyse musiikin hierarkkisesta evoluutiosta. Sen sijaan kolme tasoa ovat musiikissa immanentisti läsnäolevia ulottuvuuksia. Tätä on musiikki moneutena. Vaikka kolme toimintatapaa olisivatkin erotettavissa toisistaan, ne toimivat yhdessä, joskus rauhoittaen, joskus reviiriä merkaten ja joskus päästäen kaaoksen voimat sisään. Järjestys, reviiri ja avautuminen ovatkin musiikin kolme voimapistettä, jotka yhtyvät elokuvan kuviin. Kyse ei kuitenkaan ole kuvien musiikillistamisesta tai musiikin kuvittamisesta vaan näiden kahden heterogeenisen voiman törmäämisestä. Neuvostoliittolaista ohjaajateoreetikko Sergei Eisensteinia (1978, 144) mukaillen törmäyksessä on mahdollista, että kaksi erilaista aistikokemusta "Minä kuulen!" ja "Minä näen!" tuottavat uuden aistikokemuksen, "Minä tunnen!", joka taas mahdollistaa uusien käsitteiden ja uuden ajattelun synnyn. Tästä syystä elokuvamusiikkia ei tulisi kohdella niin yhdentekevästi kuin miltä nykyelokuvassa usein vaikuttaa.

[merkittävää musiikkia]

Tero Karppi

WiderScreen.fi 1/2006

Viitteet

1. Deleuzen alkuperäinen erottelu Foucault-kirjassa koskee visuaalista ja artikuloitavaa, mutta se on mielestäni sovellettavissa myös elokuvaan, kuvan ja äänen väliseen suhteeseen. [takaisin]

Lähteet

Eisenstein, Sergei (1978), Elokuvan muoto. Helsinki: Love.

Deleuze, Gilles (1988), Foucault. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Deleuze, Gilles (1993), Mitä filosofia on? Helsinki: Gaudeamus.

Deleuze, Gilles (2004), A Thousand Plateaus. London & New York: Continuum.

© WiderScreen.fi 6.6.2006

 

[takaisin]

 

 


Huuliharppukostaja