Älä säestä!
Pari sanaa kokeellisten elokuvien soittamisesta
Onnistuneenakin pidetty
mykkäelokuvaklassikon säestys on yleensä piinallisen
perinteinen. Sanomalehtien kulttuuriosastot repeävät riemusta,
kun jostain löytyy mykän elokuvan helmen alkuperäinen
pianoscore vuoden 1922 maaliskuulta. Siitä sitten vaan
mahdollisimman osaava pianisti toisintamaan
kahdeksankymmenenviiden vuoden takaisen esityksen henkeä.
Toimiihan se noinkin, mutta voisi varmaan
toimia toisinkin? Varsinkin kokeellisen elokuvan saralla on
Suomessakin kuultu viime vuosina säestyksiä, joissa pointti on
muualla kuin historiallisen esitystilanteen kopioimisessa.
Tunnetuimpia esimerkkejä lienevät Cleaning Women –yhtyeen
lukuisat säestykset kuten Sergei Eisensteinin Panssarilaiva
Potemkin, sekä Laika & The Cosmonautsin versio Fritz
Langin Metropoliksesta.
Laikojen ja varsinkin Cleaning Womenin
huolellista ja oivaltavaa työtä on ollut nautittavaa seurata.
Silti esimerkiksi viimeksimainitun Potemkin on huomattavan
perinteinen säestys. Musiikki on kyllä tuoretta, omatekoista
ja pyykkitelineyhtyeen kyseessä ollen lähes väistämättä
omaperäistä. Yhtye kuitenkin alleviivaa draaman huippukohdat
ja hassutukset kuten tapana on aina ollut.
Kun kokeellisesta elokuvasta puhutaan, voisi
säestettäviä elokuvia kohdella myös vähän rankemmalla
kädellä. Oman Cucumber Farmer -yhtyeeni kanssa olemme
(hyvinkin vaihtelevasti onnistuen) yrittäneet luoda muutamille
kokeellisille klassikolle eräänlaisia vastasäestyksiä. Sen
sijaan että kuvien katsomista olisi musiikilla pyritty
helpottamaan, sitä on joko pyritty suoranaisesti haittaamaan,
tai kuvien sinällään synnyttämiin merkityksiin on ainakin
koitettu tuoda kokonaan uusi taso, mieluusti tekijän
intentioille tai kuvien virralle "sinällään"
vastakkainen.
Olemme käyttäneet ainakin tarkoituksellisen
kiistämisen ja sattumanvaraisuuden metodeja. Säestys, joka
kiistää säestettävän elokuvan on tietenkin elokuvalle
mahdollisimman päinvastainen. Omasta repertuaaristamme Viking
Eggelingin Symphonie diagonale (1924) on selvimmin
tällainen. Eggelingin työ on varhainen abstrakti
viiva-animaatio, musiikkia silmille. Se ei "merkitse"
mitään, eikä edes puhtaan muodon tasolla muodosta kovin
huomattavaa draaman kaarta. Säestyksemme on ollut tekemistämme
helpoin ja eniten simppeliin muotoon nojaava. Olemme soittaneet
Eggelingin taustalla hyvinkin perinteistä popkappalettamme
"Espoo". Tarkoitus on ollut kokeilla, josko
diagonaalisinfonian katsomiskokemukseen tarttuisi, jos ei nyt
merkitystä, niin ainakin helposti omaksuttavan muodon ja
draaman kaaren tuntua. Näin käy ja ei käy. Diagonaalisinfonia
kyllä muuttuu käsittelyssämme, mutta muuttuuko miksikään kiinnostavaksi,
en tiedä.
Varmasti useimmin olemme luottaneet
sattumanvaraisuuden metodiin. Esimerkiksi Rene Clairin
dada-klassikkoa Entr´acte (1924) ja Man Rayn
surrealistista kuvarunoa L´etoile de mer (1928)
työstäessämme soittelimme aikamme niitä näitä, ihmeemmin
kuvaa katsomatta. Jossain vaiheessa löimme säestyksen muodon
lukkoon, edelleen itse filmiä korkeintaan vilkaisten. Näin
syntyvä säestys tuottaa elokuvan kanssa mieltä ja
suunnittelua vailla olevia kombinaatioita. Joku kohta toimii,
joku ei, samantekevää. Tärkeintä on sattuman oikkuun
luottaminen.
Kokeellisen filmin kunnioittava säestys on
usein epäkunnioittava. Esimerkiksi Clair halusi haastaa
totunnaisia katsomisen tapoja, jopa shokeerata. Samaan voisi
pyrkiä säestäjäkin, omassa ajassaan.
Kokonaan toinen kysymys on, miten radikaalia
live-rockin ja elävän kuvan yhdistäminen enää edes voi
olla. Rockbändit käyttävät "rohkeita" ja
"haastavia" filmejä lavarekvisiittanaan
stadionlavoilta pizzerioiden peränurkkiin saakka.
Taannoinen esityksemme Cucumber Farmer Is
Your Billy Idol oli yritys tarkastella muun muassa juuri
säestämistilanteen ja muun rock-spektaakkelin
tavanomaistumista lähinnä imitaation keinoin. Soitimme sekä
rock-klubeilla että oppilaitoksissa Billy Idolin hittejä
huulisynkassa taustalle heijastettujen Idolin alkuperäisten
musiikkivideoiden kanssa. Pukeuduimme kultaisiin mao-asuihin
merkkinä esteettisestä ja yhteiskunnallisesta kapinasta sekä
niiden tuotteistumisesta. Vaivaannutimme yleisömme jo ennen
soittoa pitämällä puuduttavia luentoja Billy Idolin
merkityksestä populaarikulttuurille ja länsimaiselle
filosofialle. Yleisö sai lähettää lavalle kysymyksiä, mutta
mieluiten tekstiviestillä, jotta telefirmoillekin lohkeaisi
illan tuotosta osansa. Haastattelimme vanerista tehtyä Idolia.
Hän suhtautui pyrkimyksiimme innostuneesti.
Billy Idol -kiertueen huippukohta
saavutettiin, kun vimmastunut näyttelijä Kari Väänänen
ilmestyi äkkiarvaamatta Tampereen-keikallamme lavan eteen
vaatimaan äänekkäästi luento-osuuden välitöntä
keskeyttämistä.
Taiteen tehtävänä pitäisi olla sekä
taide-eliitin että kenen tahansa ärsyttäminen. Itse asiassa
minkä tahansa tärkein tehtävä pitäisi olla kenen tahansa
ärsyttäminen.
Sellainen perinteinen hillitty pianosäestys
ei ärsytä juuri ketään, vaikka minua se kieltämättä
useimmiten riipii.
|