SISÄLLYS
- Pähkinänkuoressa koko
Puola
Metaforat ja toisto retorisina keinoina Krzysztof Kieslowskin dokumenttielokuvissa
Kaisa Hiltunen
Koska sensuuri esti suoraan puhumisen 1970- ja 80-luvuilla, kehitti
ohjaaja Krzysztof Kieslowski dokumenttielokuvissaan erilaisia kiertoilmaisuja
kriittisille huomioilleen. Metaforien ja toiston käyttö ovat kaksi esimerkkiä hänen
strategioistaan. Kieslowskin dokumentit ovat tarkkaan rakennettuja ja
rytmitettyjä. Niitä on luonnehdittu kuvilla ajattelemiseksi. Uskollisuus todellisuudelle
oli Kieslowskin tärkeä periaate hänen aloittaessaan uransa dokumentaristina.
Periaatteen piti näkyä myös elokuvien rakenteessa.
- Syntistä realismia
Riina Mikkonen
Synti on elokuvallisista keinoistaan itsetietoinen
dokumenttielokuva. Estetiikaltaan se nojautuu osittain valokuvauksen traditioon, mutta on
samalla eräänlainen tyylilajien ja erilaisten esteettisten piirteiden hybridi, joka
kyseenalaistaa kuvan ja sen kohteen indeksikaalisen suhteen ja samalla problematisoi
todellisuuden realistista esittämistä dokumenttielokuvassa. Näin Synnin
voisi katsoa kritisoivan sitä dokumenttielokuvan traditiota, joka pyrkii häivyttämään
tekijän läsnäolon näkymättömiin ja tarjoamaan katsojalle mahdollisimman
esteettömän ja objektiivisen näkökulman kuvaamaansa historialliseen maailmaan.

- Reality Replayed
Documentary filmmaking and documentary value
Susanna Helke
In the history of film, documentaries and fiction films have been
persistently conceived of as two distinct and separate traditions, the cinema of reality
and the cinema of fiction. It would be more helpful, however, to see documentaries and
fiction films as part of a larger continuum. Instead of producing monolithic
definitions and airtight categories of either documentary or fictional film, it would be
more relevant to study the gamut of film genres as a gradual flow.
- Towards Embodied Knowledge?
Maya Derens Divine Horsemen The Living Gods of Haiti and
the rupture of ethnographic documentary film
Ilona Hongisto
When Maya Deren departed for Haiti in 1947 she did not have strictly
ethnographic nor documentary purposes. She went to Haiti as an artist preoccupied with a
new approach to cinematic formalism, an approach that would take the ideas developed in
her previous experimental films even further. What then happened when she started her
project in Haitian surroundings was an important reversal of her film project in terms of
methods as well as subject matter. The process of filmmaking that Deren went through in
Haiti is a valuable point of departure for an analysis of the relationship between
artistic aspirations, ethnographic documentary and the film medium.

- Historia uusiksi
National Geographic: Beyond the Movie. The Lord of the Rings: The Return
of the King (2004)
Hanna Järvinen
National Geographicin ja elokuvan tuottaneen New Line Cineman
taloudellinen yhteistyö lienee pääsyy dokumentin tilaamiseen, mutta se ei selitä
dokumentin käsittämättömiä perusoletuksia fiktion ja historian "totuuksien"
suhteesta. Vaikka dokumentissa ei suoranaisesti viitata nykypäivän maailmanpolitiikkaan,
sen sisältämän historiakäsityksen taustalla väijyy uhka toisenlaisesta allegorisesta
luennasta, jossa todellisuutta luetaan yhtä yksinkertaistavasti "hyvän"
taisteluna "pahan akselia" vastaan.
- Matka muistiin ja minuuteen
Oma elämä dokumenttielokuvana
Inari Teinilä
Erityisesti parinkymmenen viime vuoden aikana
omaelämäkerralliset dokumenttielokuvat ovat kehittyneet omaksi juonteekseen
subjektiivisen dokumenttielokuvan historiassa. Omaelämäkerrallinen dokumenttielokuva
kytkeytyy osaltaan siihen historialliseen jatkumoon, jossa dokumenttielokuvan
yhteiskunnallinen ja filosofinen luonne sekä merkitys ovat saaneet uusia painotuksia.
Omaelämäkerrallinen subjektiivinen dokumenttielokuva eroaa perinteisestä
yhteiskuntaa kameran objektiivin läpi havainnoivasta dokumenttielokuvan suuntauksesta.
Ilmiöitä ja sosiaalisia epäkohtia lähestytään tekijän yksityisen näkökulman,
tunteiden ja assosiaatioiden kautta.

- Liikettä
kotimaisen dokumenttielokuvan kentällä
Ilona Hongisto
Suomalainen dokumenttielokuva on tehnyt sekä kansallisen että
kansainvälisen läpimurron. Nousukauden taustalla on useita syitä, jotka osoittavat
samalla myös dokumenttielokuvan problemaattisen aseman elokuvamaailmassa.
(22.09.2004)
|