WiderScreen 2000/3-4 - Uskonnollinen kokemus ja pelon aakkoset

pääkirjoitus

[pääkirjoitus]

artikkelit

Jännityksestä ja kauhusta tinkimättä
Alfred Hitchcock -spesiaali
"Tässä Hitchcock-spesiaalissa esittelemme ohjaajan viisi merkittävää elokuvaa, jotka ovat jostain syystä jääneet varjoon tai joita aikalaisvastaanotto on väheksynyt. Ennen kaikkea nämä elokuvat todistavat sen puolesta, että korkeatasoista elokuvaa voi tehdä unohtamatta sen viihteellistä perusolemusta – jännityksestä ja kauhusta kuitenkaan tinkimättä."

Henkisen läsnä- ja poissaolo valkokankaalla
Elokuva on taiteista aistivoimaisin – miten se yltää hengen sfääreihin?
Henry Bacon
"Artikkeli perustuu esitelmälle, joka on pidetty Suomen elokuva-arkiston yhdessä Suomen ev.lut. Seurakuntien Riemuvuoden toimikunnan kanssa järjestämään Kristus ja hänen seuraajansa valkokankaalla -elokuvanäytössarjaan liittyvässä seminaarissa elokuvateatteri Orionissa 11.11.2000."

Kuollut nainen kävelee
Luostarisisaruus elokuvassa Kuolemaantuomittu (1995)
Susanna Itäkare
"Elokuvassa kuvataan kahta analogista ja yhtä tärkeää matkaa. Ensimmäisen matkan tekee Matthew Poncelet: hän matkaa elokuvan tarinassa fyysisestä elämästä kohti fyysistä kuolemaa, teloitusta. Henkisellä ja hengellisellä tasolla hän tekee kuitenkin päinvastaisen matkan oppaanaan sisar Helen: hän matkustaa pelosta, vihasta, katkeruudesta ja väkivallasta kohti rakkautta, armoa ja anteeksiantoa."

A Matter of Life and Death milleniaalisen transsendenssin kuvaajana
Kari Kallioniemi
"Tämä kirjoitus perustuu esitelmään Miksi A Matter of Life and Death on transsendenssi elokuva?, joka oli osa Helsingin kulttuuripääkaupunkivuoden Seitsemäs taivas elokuvafestivaalin Elokuva ja Filosofia -luento- ja esityssarjaa. Kiasmateatteri, Helsinki 27.5.2000."

Kohtalokas kolmiodraama
Notorious hitchcockilaisena elokuvana
Onnimanni Liukkonen
"Truffaut'n mielestä Notorious oli Hitchcockin paras mustavalkoinen elokuva. Myös yleisö piti Notoriousista, minkä lisäksi se sai kriitikoilta kiittävän vastaanoton. Koska myös Hitchcock itse piti elokuvaa onnistuneena esimerkkinä työstään, on mielekästä väittää, että Notorious on yksi keskeisimpiä Hitchcock-elokuvia."

More Human than Human
Uskonnollinen symboliikka hahmottelee ihmisyyttä elokuvassa Blade Runner
Juha Rosenqvist
"Esseessäni esittelen eri tulkintoja niin Deckardin minuudesta kuin uskonnollisesta symboliikastakin. Oman analyysini mukaan ne ovat hyvin läheisesti sidoksissa toisiinsa, joten niiden rinnakkainen käsitteleminen on mielestäni rakentavaa."

Kauhun perinteet Hitchcockin Vertigossa
Janne Rovio
"Hitchcock painottaa elokuvissaan sitä elementtiä, joka alittaa ärsykekynnyksen; joka ilmenee pikemmin epämääräisenä pelon tai ahdistuksen tunteena kuin havaintona jostakin pelottavasta tai ahdistavasta. Vertigossa tällainen kauhu koskee niin diegeettistä päähenkilöä, Scottya, kuin katsojaakin."

Omantunnon tuhat kavalaa kieltä
Richard III:n (1995) painajaiskohtaus henkilökohtaisen pelon ja syyllisyyden kuvaajana
Mikko Winberg
"Mitä merkittävää on juuri Richard III -näytelmän ja sen filmatisoinnin painajaiskohtauksessa? Miten ja miksi se kuvaa nimenomaan omantunnon heräämistä? Tarkastelun kohteena on siten myyttinen, teatteritradition ja Tudor-historioitsijoiden ilmentämä, eikä suinkaan historiallinen hahmo."

Hollywoodin värikäs 1970-luku tekijöiden näkökulmasta
Arvostelussa Peter Biskindin kirja Easy Riders, Raging Bulls.
Kimmo Ahonen
"Kuinka moni suosikkielokuvistanne on valmistettu Yhdysvalloissa vuosien 1968-1980 välillä? Jos vastaatte, kuten allekirjoittanut, että aika moni, niin Peter Biskindin teos Easy Riders, Raging Bulls: How the Sex-Drugs-and-Rock'n'Roll Generation Saved Hollywood on teille erittäin kiinnostavaa luettavaa."